Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie89

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 06:51

Wat ik hier uitlees, is dat menig personen alleen oudere, ervarene (manege) paarden gewent zijn.
En mensen die een paard van jongs af aan op een consequente en duidelijke manieren proberen op te voeden, daarbij heeft elk paard, ras, stamboom zo z'n eigen mentaliteit denk ik zo

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:06

Een paard is een paard, zijn 'we' niet allemaal mensen? ;)

Om welk principe gaat het nou hier?

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:56

Dat iemand die alleen met "manege" paarden, zegmaar voorheen goedopgevoede paarden omgaat er anders mee omgaat met iemand die bijv. Jonge hengsten moet temmen

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:05

@Tassie89, bij beide gevallen blijft het principe hetzelfde als je kijkt naar de OP... indien een paard niet luistert of het niet gaat zoals jij wilt, geef je hem dan een klap, schop, ruk?? Of het nou een manegepaard is of een jonge hengst, het gaat er hier om hoe je op zoiets reageert.

Als je het mij vraagt zou er dus geen verschil in moeten zitten, welk paard dan ook verdient geen klap, schop of ruk omdat zijn/haar berijder het geduld verliest of het niet loopt zoals diegene wil... eerst naar jezelf kijken, communiceer met je paard en sla hem niet waar je hem wilt hebben, dat heet in mijn ogen geen trainen maar slaven drijven...

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

Iedere ruiter maakt fouten.Allemaal,dus ik ook.Als het paard na 3x de galop hulp niet in galop zit, dan maar met het been. Gaat ze dan niet?Aansporen met de sporen,zodra ze dan ze een giga aai over de hals,en weet de hele manege dat ze braaf is. :+

In het beging wou ze nog wel eens ''smichten,uit het niets, voor een pion weg springen enzo.
Na een paar keer ruzie, lees 10000 voltes om aan de goeie kant van de pion uit tekomen en heel wat gevloek -:(-.Snapt ze dat als ze bepaalde woorden hoort dat ze beter kan luisteren. +:)+

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:16

Het feit dat jou paard na 3 hulpen niet in de galop zit, geeft aan dat jou hulp niet correct is of je voorbereiding niet. Ze is misschien niet actief aan je been, dan is aanspringen ook niet (goed) mogelijk. Sporen zijn overigens geen middelen om er in te zetten zodat ze (uit pijn/irritatie) naar voren gaan, sporen zijn hulpmiddelen ter verfijning van je hulpen.
Een paard 'smicht' (neem aan het zelfde als schrikken?) trouwens niet uit het niets, een paard denkt niet zoals wij als mensen beredeneren... een paard reageert uit instinct of intuitie en zal om wat voor prikkel dan ook, voor de pion uitwijken. "ruzie maken" met je paard levert je niks op, hem/haar het vertrouwen te geven dat de pion wel ok is des te meer. Je kunt dus beter proberen te communiceren met je paard dan ruzie te zoeken...

Maar ben het met je eens... iedere ruiter maakt fouten. Maar slechts enkele leren er van.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:21

Billie1 schreef:
Het feit dat jou paard na 3 hulpen niet in de galop zit, geeft aan dat jou hulp niet correct is of je voorbereiding niet. Ze is misschien niet actief aan je been, dan is aanspringen ook niet (goed) mogelijk. Sporen zijn overigens geen middelen om er in te zetten zodat ze (uit pijn/irritatie) naar voren gaan, sporen zijn hulpmiddelen ter verfijning van je hulpen.
Een paard 'smicht' (neem aan het zelfde als schrikken?) trouwens niet uit het niets, een paard denkt niet zoals wij als mensen beredeneren... een paard reageert uit instinct of intuitie en zal om wat voor prikkel dan ook, voor de pion uitwijken. "ruzie maken" met je paard levert je niks op, hem/haar het vertrouwen te geven dat de pion wel ok is des te meer. Je kunt dus beter proberen te communiceren met je paard dan ruzie te zoeken...

Maar ben het met je eens... iedere ruiter maakt fouten. Maar slechts enkele leren er van.

Dat van mij is soms een draak! :Y)
En soms is ze gewoon even dwars.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:38

Tja, dat is leuk bedacht maar zo hebben we allemaal een 'draak' of 'ondeugend paard'.
Sorry, maar zo werkt het niet... een paard denkt niet vanuit een menselijke reactie.

Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. Een paard heeft wel degelijk emoties en een (sterk) karakter en zal het dus zeker laten weten als er iets aan de hand is, het meeste is onbegrip, een hulp die niet begrepen wordt door het paard... hier reageert het paard op en de ruiter ziet dit als "protest". Verder kan het angst zijn (pion?), irritatie of pijn (sporen, rugproblemen?) en noem maar op.

Soms is het beter om eerst bij jezelf na te denken waarom de hulp die jij geeft niet doorkomt, in plaats van gelijk maatregelen te nemen d.m.v. schop, spoor of ruzie maken...
Dat bedoel ik met communiceer met je paard, kijk wáár de reactie van je paard vandaan komt en hoe uit zich dit, als jou paard bij de hulp voor galop alleen maar harder gaat draven, was hij dus zeker niet actief aan je been en is zijn reactie door harder te draven meer dan logisch en eigenlijk braaf. Gebeurt er helemaal niks, is hij absolúút niet aan je been en ligt de fout ook zeker bij de ruiter.
999 van de 1000 keer ligt het bij de ruiter, voor mij geld precies hetzelfde, maar ik probeer die fout dan ook bij mezelf te zoeken, was hij actief? Was mijn verbinding correct? Is mijn hulp juist? Is mijn houding goed? enz. enz.
Leren van je fouten...

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:58

Billie1 schreef:
Tja, dat is leuk bedacht maar zo hebben we allemaal een 'draak' of 'ondeugend paard'.
Sorry, maar zo werkt het niet... een paard denkt niet vanuit een menselijke reactie.

Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. Een paard heeft wel degelijk emoties en een (sterk) karakter en zal het dus zeker laten weten als er iets aan de hand is, het meeste is onbegrip, een hulp die niet begrepen wordt door het paard... hier reageert het paard op en de ruiter ziet dit als "protest". Verder kan het angst zijn (pion?), irritatie of pijn (sporen, rugproblemen?) en noem maar op.

Soms is het beter om eerst bij jezelf na te denken waarom de hulp die jij geeft niet doorkomt, in plaats van gelijk maatregelen te nemen d.m.v. schop, spoor of ruzie maken...
Dat bedoel ik met communiceer met je paard, kijk wáár de reactie van je paard vandaan komt en hoe uit zich dit, als jou paard bij de hulp voor galop alleen maar harder gaat draven, was hij dus zeker niet actief aan je been en is zijn reactie door harder te draven meer dan logisch en eigenlijk braaf. Gebeurt er helemaal niks, is hij absolúút niet aan je been en ligt de fout ook zeker bij de ruiter.
999 van de 1000 keer ligt het bij de ruiter, voor mij geld precies hetzelfde, maar ik probeer die fout dan ook bij mezelf te zoeken, was hij actief? Was mijn verbinding correct? Is mijn hulp juist? Is mijn houding goed? enz. enz.
Leren van je fouten...

Ik kan niet geloven dan jij altijd de fout bij jezelf zoekt en niet bij je paard. Dat kan namelijk ook niet want ook een paard maakt fouten zonder aanleiding van degene die hem op dat moment op wat voor manier dan ook begeleid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:14

Wat doet een paard dan 'fout' uit zichzelf? Hij kan volgens mij alleen iets fout doen in ogen van de mens, d.w.z. hij doet iets anders dan de mens van hem verwacht?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:38

Als een paard echt altijd zo graag zou willen werken voor ieder persoon dan zeg je heirmee dat je paard een robot is? Nou, mijn paard is een levend wezen en die heeft ook weleens haar dag niet of geen zin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:17

Billie1 schreef:
Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. *knip* Soms is het beter om eerst bij jezelf na te denken waarom de hulp die jij geeft niet doorkomt, in plaats van gelijk maatregelen te nemen d.m.v. schop, spoor of ruzie maken...

Bellissima_ schreef:
Als een paard echt altijd zo graag zou willen werken voor ieder persoon dan zeg je heirmee dat je paard een robot is? Nou, mijn paard is een levend wezen en die heeft ook weleens haar dag niet of geen zin.

Dus als een paard geen zin heeft, dan schoppen we die erdoor? Dan doen we dingen "waarvoor we moeten durven uitkomen" (zie topictitel) om het paard zin te doen krijgen?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:30

@sor_1, ik ben ook erg benieuwd wat een paard uit zichzelf fout doet?? Kan je een voorbeeld noemen? En toch zoek ik altijd de fout eerst bij mezelf, hoe ongeloofwaardig dat voor jou misschien ook is... als ik die niet kan vinden betekend het niet dat ie niet bij mij ligt, dus schop, sla, spoor of ruzie ik alsnog niet met mijn paard, maar herhaal de oefening met hopelijk goed resultaat door goede/betere voorbereiding.

@Bellissima_, ik zeg volgens mij nergens dat een paard een robot is?? Die conclusie trek jij daar dan misschien uit, ik zeg alleen dat een paard veel eerlijker is dan een mens, en enkel denkt vanuit instinct of intuitie... actie-reactie... geen wraak, geen pesterijen, gewoon reageren op dat wat er gebeurt of gevraagd wordt. Een paard kan best een mindere dag hebben, maar als hij tijdens de training niet goed aanspringt bijv. of niet aan je been is, ligt dat nog steeds aan de ruiter en niet aan het paard. Dan had je hem actief aan je been moeten zetten, al dan niet met iets meer moeite dan dat je paard een goede dag heeft...
Dus inderdaad wat Gini zegt, als je paard 'geen zin' heeft is dat een reden om hem dus vooruit te schoppen? En bij wie ligt dan de fout? Bij het paard? :?

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:28

Nou er zijn dingen die paarden uit zichzelf fout doen..

Ik had een paar weken geleden zo iets, ik heb 3paarden en ze stonden met z'n 3tjes in de wei, 1 daarvan had ik na 6uur eruit gehaald om te douchen en te wassen ( vind ze overigens heerlijk) ze moest namelijk de dag erma naar de kliniek, dus nog een beetje vertroeteld en wilde haar lekker buiten op laten drogen, dus ik met haar ergens naartoe lopen waar ze lekker in de zon stond en lekker grote plukken gras kon eten, toen wilde ik een klein stukje met haar wandelen, en zag ze ineens de andere 2 in de wei staan, ze keert haar achterhand naar mij toe en bokt vollop uit, ze raakte mijn hand waar ik het touwtje aan vast had, dus liet los van de pijn en ze rent naar die wei toe...

Wat doe ik fout en het paard niet? Had ik die andere paarden uit de wei moeten halen zodat zei het niet kon zien? Dat lijkt mij omgedraaide wereld, Of had ze mij gewoon met respect moeten behandelen en haar jaloezie in bewdang moeten houden en met mij mee moeten blijven lopen zoals ze opgevoed is?

Het gaat hier om een 4jarige opgevoede merrie, kwa karakter wel aan de brutale bijdehandte kant, maar goed opgevoed en altijd controleerbaar.

Ik denk trouwens dat ze dit ook geen 2e x doet....

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:40

Ohja en over de verschillen bedoel ik, mensen die alleen op een "manege" komen of alleen automaatjes gewend zijn, weten denk ik niet hoe een " hete jonge hengst" kan zijn, en hoe die getemt worden. Ik praat nu over stereotypes om mijn verschil duidelijk te maken.. Ik bedoel zet een 20jarige uitgeleefde manegepaard naast een 3 jarige hengst die zadelmak gemaakt moet worden, met deze paarden worden in deze fase anders mee om gegaan. Toen ik 10 was kon ik ook alleen manege paardjes en vond alle paardjes lief, en als ik zou zien, hoe soms een jong paard aangepakt moet worden zou ik het toen die tijd heeel erg zielig hebben gevonden... Nu weet ik wel beter..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:46

Je snapt niet wat we bedoelen Tassie. Dat paard doet niks fout, ze reageert vanuit haar instinct. Ze wil naar die andere paarden toe, jij houdt haar tegen dus zorgt ze ervoor dat jij haar loslaat. Het is een fout in de ogen van de mens.
Je geeft haar trouwens direct nog een menselijke emotie, nl. jaloezie.
En nog iets...als je paard geen respect voor je heeft, is dat dan de 'fout' van het paard of van jezelf???

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:19

@Tassie, op je eerste post... jaloezie is een emotie die een paard niet kent. Zoals Kinke al aangeeft, jou paard reageerde uit instinct, het is namelijk een kudde dier. Jij staat haar op dat moment in de weg, vandaar de reactie. Dat jij dat niet accepteerd is een regel die jij als mens wil inbrengen, niet iets wat een paard eigen is. Dus je paard doet niks fout, hij doet iets wat jij niet van hem verwacht. Overigens doe jij ook niks fout, daar heb je gelijk in.

Tassie89 schreef:
Ik denk trouwens dat ze dit ook geen 2e x doet....

Ik ga speculeren, maar begrijp ik uit deze opmerking dat je haar op d'r donder hebt gegeven toen je haar weer gevangen hebt? Dan doe jij wel degelijk iets fout, namelijk haar straffen op een veeeeel te laat moment dus ze snapt er zoiezo al geen hout van, ze ziet alleen maar wat je haar aandoet zonder dat ze snapt waarom. Daarbij vraag ik me sterk af hoe je precies hebt gezorgd dat ze dit geen 2e keer doet, maar mijn nekharen kriebelen al...

Op je tweede post, ik heb mijn ruin al vanaf veulen, als hengst dus. Hij is opgevoed en zadelmak gemaakt toen die nog hengst was en hij voelde zich op en top man kan ik je vertellen, met z'n 1.72 kan dat heel heftig zijn maar zelfs tijdens zijn hormonale pieken heb ik nog nooit een klap of tik verkocht om iets duidelijk te maken. En toch... heel raar, is hij perfect opgevoed zonder enige vorm van geweld. Hij is sinds kort ruin i.v.m. een stal met merries maar ook als hengst is hij met goede opvoeding en training, een super brave hengst geworden die altijd respect had voor mij en mijn ruimte. Dus ik weet heel goed hoe een jonge hengst kan zijn, maar ik weet ook dat deze ook zonder geweld 'te temmen' zijn.
Overigens is mijn paard nooit 'altijd controleerbaar' zoals jij aangeeft over je merrie, het is en blijft een dier.
Ook een beetje een groot contrast, die opmerking, na je verhaal over het uit je handen bokken van het touw, maar dit ter zijde.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:25

@Deauke_qirl [/quote]

WIJ ZIJN NIET DE BAAS OVER PAARDEN OF GEEN ENKEL DIER.
WIJ MENSEN DENKEN MAAR DE BAAS TE KUNNEN SPELEN
:S
WIJ ZIJN DE DIEREN BESTE VRIEND.
NIET DE BAAS.

DE DIEREN WAREN EERDER DAN DE MENS EN WIJ DENKEN MAAR DE BOEL TE KUNNEN DOMINEREN pfff
Ik ben niet de baas over mijn pracht merrie maar ik ben haar beste vriendinnetje.[/quote]

Met alle respect voor je mening, maar dit vind ik wel erg zweverig worden. Wij als mens zijn lomp gezegd ''gebruikers'' van dieren. Denk aan de melk die we drinken, het vlees dat we eten, het leer dat gebruikt wordt, de paardekracht die nog steeds gebruikt wordt op het land en voor transport, de werk olifanten, de kamelen, enz enz enz.
En of wij er wel of niet eerder waren is niet van belang in dit verhaal. Je paard staat niet te denken: '' oh waar blijft mijn vriendinnetje nou, nee die hoort je stem en heeft de associatie jouw stem-lekkere appel(als voorbeeld)
Als op stal de voerkar rammelt hinnikt het hele spul, ongeacht wie er met die voerkar bezig is. geluid kar=lekker eten in aantocht.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:29

Pfffff.... Waarom gaan je nekharen kriebelen? Je weet niet ik gedaan heb en te laat? Paarden hebben hun eigen instinct dat snap ik, maar we lopen zo vaak langs de wei en de andere paarden staan erin dan is het ook geen probleem. Daarbij in een kudde horen ze de "leider" te volgen, en als ik met haar loop snapt ze ook dat ze mij moet volgen, en heeft ze ook altijd netjes gedaan. Of is dat ookal niet goed? Ga je me nu vertellen dat ik geen goede leider ben? Jij kan alleen lezen, wat ik getyped heb, je was er niet bij.. Dus hoe kan je zeggen dat ik te laat was.. Ohja ja dit is mijn eigen merrie.

En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:45

Tassie89 schreef:
Pfffff.... Waarom gaan je nekharen kriebelen? Je weet niet ik gedaan heb en te laat? Paarden hebben hun eigen instinct dat snap ik, maar we lopen zo vaak langs de wei en de andere paarden staan erin dan is het ook geen probleem. Daarbij in een kudde horen ze de "leider" te volgen, en als ik met haar loop snapt ze ook dat ze mij moet volgen, en heeft ze ook altijd netjes gedaan. Of is dat ookal niet goed? Ga je me nu vertellen dat ik geen goede leider ben? Jij kan alleen lezen, wat ik getyped heb, je was er niet bij.. Dus hoe kan je zeggen dat ik te laat was.. Ohja ja dit is mijn eigen merrie.

En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..

ben ik het niet helemaal mee eens, ik zag op deze pagina al een paar keer 'een manege paard kun je niet hetzelfde behandelen als een hengst' langskomen. Als het goed is, behandel je beide gewoon consequent en met respect. Of vind je dat je een hengst een klap mag geven omdat het een hengst is? Ik snap wel dat je met een hengst iets meer moet oppassen, maar in principe heeft het helemaal niks met het hengst zijn te maken, maar met de de opvoeding. Daarbij gaan mensen zich vaak heel anders gedragen als het om een hengst gaat, overdreven lomp of streng, waarvoor het voor dat dier ook verwarrend word en waardoor je dus zelf een probleem creëert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:59

Tassie89 schreef:

Een paard moet je behandelen als een paard, of dat nu een manegepaard of een jonge hengst is, opvoeding is opvoeding.
Ik heb hier nu een paard staan die in de handen van een persoon geweest is die dacht zoals jij. Grote merrie met dominante trekjes, dat gaan we er wel even uithalen, ze zal weten wie de baas is. Paard reageert ondertussen alleen nog maar op geschreeuw en geklop, subtiliteit is er volledig uitgehaald. Jammer.... ik werk niet meer graag met haar. Niet omwille van het paard, dat was (nadruk op was) een lief dier.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:43

Ho! Nu word het allemaal verdraait, ik had het over, dat er hier mensen zijn die alleen " manegepaarden" gewend zijn en dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben in de paarden wereld en die " wilde hengsten temmen" ik heb ookal eerder vermeld, ik noem nu even de stereotypes omdat er niet begrepen werd wat ik bedoelde. Toen ik 10was waren de enige paarden die ik zag en reed waren de uitgewoonde manege pony's ze waren allemaal lief, en als iemand een zweep of spoor gebruikte vond ik al binna zielig. Toen had je me niet naar een hengstenhouderij moeten brengen, om te laten zien hoe daar de jonge (sport) hengsten opgevoed worden, gecorrigeerd en zadelmak gemaakt worden, dat had ik zo erg zielig gevonden... Maar nu, weet ik wel dat het er soms gemeen uitzien maar niet is, dat het bij jonge paarden nodig is om van hun fouten te kunnen leren, dat er genoeg jonge paarden zijn die een loopje met jenemen als je niet goed oplet, dat ze onverwachte reacties kunnen hebben,... Ik heb het niet over hoe ik een paard moet behandelen, maar heb het erover zoals het gaat. En het enige wat ik probeer te zeggen is, is dat (BIJ WIJZE VAN! Noem even een stereotype voorbeeld) iemand die voor de recreatie een oude manege pony rijd, anders tegen paarden zou kunnen kijken dan iemand die de bijvoorbeeld "jonge hengsten moet temmen"

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:48

quote="Gini"]
Tassie89 schreef:

Een paard moet je behandelen als een paard, of dat nu een manegepaard of een jonge hengst is, opvoeding is opvoeding.
Ik heb hier nu een paard staan die in de handen van een persoon geweest is die dacht zoals jij. Grote merrie met dominante trekjes, dat gaan we er wel even uithalen, ze zal weten wie de baas is. Paard reageert ondertussen alleen nog maar op geschreeuw en geklop, subtiliteit is er volledig uitgehaald. Jammer.... ik werk niet meer graag met haar. Niet omwille van het paard, dat was (nadruk op was) een lief dier.[/quote]
kijk dat bedoel ik, wie zegt dat "ik" zo denk, zo met mijn paarden omga!! Ik heb verteld over mijn merrie ja, wat er is gebeurd, maar wie zegt dat ik zo heb gereageerd, of uberhoubt wat in de buurt komt... Ik probeer alleen te zeggen, wat ik hier boven zei.... Leuk joh al die beschuldigingen.. Terwijl ik het niet eens over mezelf heb...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:51

nav OP moet toegeven dat ookal rijd ik eigenlijk altijd zeer zacht en vriendelijk ik ook wel eens mn geduld ben verloren, lijkt me heel menselijk, de enkele keren dat dit gebeurt is ben ik afgestapt en heb ik mn paard verder gelongeerd of losgegooid en dan ga ik de dag erna weer verder, dan heb ik er even over kunnen nadenken en een andere aanpak kunnen bedenken, maar denk dat dat maar 3 of 4 keer is geweest in al de jaren dat ik al rijd dus meestal kan ik alles om me heen wel loslaten en gewoon lekker rijden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:55

Tassie89 schreef:
kijk dat bedoel ik, wie zegt dat "ik" zo denk, zo met mijn paarden omga!! Ik heb verteld over mijn merrie ja, wat er is gebeurd, maar wie zegt dat ik zo heb gereageerd, of uberhoubt wat in de buurt komt... Ik probeer alleen te zeggen, wat ik hier boven zei.... Leuk joh al die beschuldigingen.. Terwijl ik het niet eens over mezelf heb...

Maar het gaat toch ook niet over wat jij wel en niet doet met jouw paard, ik heb het over jouw denkwijze/mening. Het feit dat je dat als argument gebruikt wil toch zeggen dat je het ermee eens bent?