Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.Snapt ze dat als ze bepaalde woorden hoort dat ze beter kan luisteren. Billie1 schreef:Het feit dat jou paard na 3 hulpen niet in de galop zit, geeft aan dat jou hulp niet correct is of je voorbereiding niet. Ze is misschien niet actief aan je been, dan is aanspringen ook niet (goed) mogelijk. Sporen zijn overigens geen middelen om er in te zetten zodat ze (uit pijn/irritatie) naar voren gaan, sporen zijn hulpmiddelen ter verfijning van je hulpen.
Een paard 'smicht' (neem aan het zelfde als schrikken?) trouwens niet uit het niets, een paard denkt niet zoals wij als mensen beredeneren... een paard reageert uit instinct of intuitie en zal om wat voor prikkel dan ook, voor de pion uitwijken. "ruzie maken" met je paard levert je niks op, hem/haar het vertrouwen te geven dat de pion wel ok is des te meer. Je kunt dus beter proberen te communiceren met je paard dan ruzie te zoeken...
Maar ben het met je eens... iedere ruiter maakt fouten. Maar slechts enkele leren er van.
Billie1 schreef:Tja, dat is leuk bedacht maar zo hebben we allemaal een 'draak' of 'ondeugend paard'.
Sorry, maar zo werkt het niet... een paard denkt niet vanuit een menselijke reactie.
Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. Een paard heeft wel degelijk emoties en een (sterk) karakter en zal het dus zeker laten weten als er iets aan de hand is, het meeste is onbegrip, een hulp die niet begrepen wordt door het paard... hier reageert het paard op en de ruiter ziet dit als "protest". Verder kan het angst zijn (pion?), irritatie of pijn (sporen, rugproblemen?) en noem maar op.
Soms is het beter om eerst bij jezelf na te denken waarom de hulp die jij geeft niet doorkomt, in plaats van gelijk maatregelen te nemen d.m.v. schop, spoor of ruzie maken...
Dat bedoel ik met communiceer met je paard, kijk wáár de reactie van je paard vandaan komt en hoe uit zich dit, als jou paard bij de hulp voor galop alleen maar harder gaat draven, was hij dus zeker niet actief aan je been en is zijn reactie door harder te draven meer dan logisch en eigenlijk braaf. Gebeurt er helemaal niks, is hij absolúút niet aan je been en ligt de fout ook zeker bij de ruiter.
999 van de 1000 keer ligt het bij de ruiter, voor mij geld precies hetzelfde, maar ik probeer die fout dan ook bij mezelf te zoeken, was hij actief? Was mijn verbinding correct? Is mijn hulp juist? Is mijn houding goed? enz. enz.
Leren van je fouten...
Billie1 schreef:Ruiters denken allemaal dat als zij (bijvoorbeeld) de hulp voor galop geven en het paard doet dit niet, dat hij stout is, ondeugend of geen zin heeft, maar een paard is niet in staat op die manier te denken. *knip* Soms is het beter om eerst bij jezelf na te denken waarom de hulp die jij geeft niet doorkomt, in plaats van gelijk maatregelen te nemen d.m.v. schop, spoor of ruzie maken...
Bellissima_ schreef:Als een paard echt altijd zo graag zou willen werken voor ieder persoon dan zeg je heirmee dat je paard een robot is? Nou, mijn paard is een levend wezen en die heeft ook weleens haar dag niet of geen zin.
Tassie89 schreef:Ik denk trouwens dat ze dit ook geen 2e x doet....
Tassie89 schreef:Pfffff.... Waarom gaan je nekharen kriebelen? Je weet niet ik gedaan heb en te laat? Paarden hebben hun eigen instinct dat snap ik, maar we lopen zo vaak langs de wei en de andere paarden staan erin dan is het ook geen probleem. Daarbij in een kudde horen ze de "leider" te volgen, en als ik met haar loop snapt ze ook dat ze mij moet volgen, en heeft ze ook altijd netjes gedaan. Of is dat ookal niet goed? Ga je me nu vertellen dat ik geen goede leider ben? Jij kan alleen lezen, wat ik getyped heb, je was er niet bij.. Dus hoe kan je zeggen dat ik te laat was.. Ohja ja dit is mijn eigen merrie.
En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..
Tassie89 schreef:En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..
Tassie89 schreef:En de ene hengst is de andere niet. Mijn vriend moest op een 1 vd grootste hengstenhouderij van NL de jonge hengsten onder zijn hoede gehad... En die kan je niet behandelen als een manege paard.. Je moet niet voor niets op niveau hebben gestart voordat je een hengst mag starten.. Ik vind het hier ook zweverig worden..
Tassie89 schreef:kijk dat bedoel ik, wie zegt dat "ik" zo denk, zo met mijn paarden omga!! Ik heb verteld over mijn merrie ja, wat er is gebeurd, maar wie zegt dat ik zo heb gereageerd, of uberhoubt wat in de buurt komt... Ik probeer alleen te zeggen, wat ik hier boven zei.... Leuk joh al die beschuldigingen.. Terwijl ik het niet eens over mezelf heb...