Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Horseyfries dit citaat komt uit de handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs. Wat niet onbekend is bij deurne, opleiding die u bekend zal zijn. Had ook van het militair kunnen quoten, daar staat het preciezer en uitgebreider beschreven maar die taalgebruik zal ik u en de anderen besparen. In boeken staat het ook beschreven, voor de moderne ruiters zoals u misschien niet bekend dat kan zijn.
Overschenkelen is van herkomst de oefening zoals ik beschreven heb, wat verbasterd is naar wat u heeft beschreven. Wat voorheen weer schenkelen was, ik verblijf dan liever bij de oude vaktaal wegens de misverstanden die te lezen zijn.
Spijtig helaas is dat de een de ander verwijt dat het onzin, een leugen, off topic etc is. Van waar ineens die ernstige strijd, het was een interessante humoristisch proza en degenspel. Waarom is het een plicht het eens te moeten zijn en geen recht van eigen mening te zijn en te blijven? Ieder in zijn schrijven en schrijfwijze vrij te laten en van elkaar te leren? Van mening en gedachten veranderen dat kan, maar dan niet de ander die het zelfde blijft beschuldigen en veroordelen.
. horseyfries schreef:Nee hoor, als ik schouderbinnenwaarts de volte open verplaats ik de schouder, daar heb ik het helemaal niet over gehad. Als ik de volte open al wijkend voor de kuit blijft het paard in de buiging van de volte en gaat hij in zijn geheel zijwaarts, en gaat hij dus mét buiging wijken voor het been.
En als overschenkelen alleen het parallel aan de hoefslag laten wijken voor de kuit is, dan begrijp ik weer niet waarom zowel FS als Professor het "offnen und schliessen" op de cirkel erbij vermelden? Of zijn deze twee het er nu ook al over oneens en vind de één overschenkelen het wijken voor de kuit op de rechte lijn en vind de ander overschenkelen het openen van een volte??
Professor schreef:horseyfries schreef:Nee hoor, als ik schouderbinnenwaarts de volte open verplaats ik de schouder, daar heb ik het helemaal niet over gehad. Als ik de volte open al wijkend voor de kuit blijft het paard in de buiging van de volte en gaat hij in zijn geheel zijwaarts, en gaat hij dus mét buiging wijken voor het been.
En als overschenkelen alleen het parallel aan de hoefslag laten wijken voor de kuit is, dan begrijp ik weer niet waarom zowel FS als Professor het "offnen und schliessen" op de cirkel erbij vermelden? Of zijn deze twee het er nu ook al over oneens en vind de één overschenkelen het wijken voor de kuit op de rechte lijn en vind de ander overschenkelen het openen van een volte??
Mevrouw horseyfries, wijken voor de kuit, is zonder buiging, anders is het geen wijken voor de kuit meer.(reglement FEI)
Waarom u met het openen van de volte buiging vraagt is voor mij een raadsel, aangezien de binnenkuit achter de singel ligt, en dus geheel geen buiging aangeeft.
U haalt dit toch verschillende keren dingen door elkaar.
Of u gaat in buiging in een SB artige beweging, en vergroot de volte.
Of zonder buiging en het is wijken voor de kuit, en vergroot de volte.
Dit zijn twee verschillende oefeningen.
Dat Öffnen und Schließen mevrouw horseyfries heb ik geschreven, niet mijnheer FaberSmid, en dat wordt niet op de Grote Volte gereden, dat noemt men nl Übertreten lassen.
Denk dat u vele dingen nu door elkaar haalt.
Öffnen und Schließen is gelijk aan overschenkelen.
Übertreten is op de geopende zijde van de Grotevolte, en is gelijk aan wijken voor de kuit.
En overschenkelen heeft niets met de Grotevolte te doen, aangezien het op een rechtelijn is wat u ook nalezen kunt, zowel in Nederlandse als Duitse boeken.
horseyfries schreef:Kijk, als jullie nu gewoon niet Duits door Nederlands heen praten dan raken jullie zelf niet in de war misschien, en wij héél misschien ook niet (al betwijfel ik dat...)
Jij schreef: "Bovendien weet u werkelijk niet wat overschenkelen is???(Öffnen und Schließen)"horseyfries schreef:Openen en sluiten doe je in Nederland maar op één manier, namelijk op de volte. Dit betekent het groter en kleiner maken van de volte. Als dat in Duitsland weer voor iets heel anders wordt gebruikt vind ik het prima, reden te meer om het in Nederland helemaal niet te noemen als je het er niet over wilt hebben in de Nederlandse zin van het woord "openen en sluiten"! Hetzelfde geldt voor overschenkelen, schenkelen en wat er allemaal nog meer voor termen te bedenken zijn waarmee jullie eigenlijk bedoelen: wijken voor het been. Dat is de term die in Nederland gebruikt wordt.
Mevrouw horseyfries, ik heb toch duidelijk uitgelegd dat u het doorelkaar haalt, niet ik.
Heb geschreven dat Öffnen und Schließen gelijk is aan overschenkelen.
En nu haalt u zelf het Nederlands door elkaar, het heet naar mijn weten ookhet verkleinen en vergroten van de Grote Volte.
Doordat het openen en sluiten genoemt wordt haalt u dat door elkaar.horseyfries schreef:Overschenkelen wordt in Nederland zoals ik al vele malen eerder beschreef gebruikt voor het beschrijven van het kruisen van de achterbeen. Een paard overschenkelt als hij zijn benen kruist tijdens het wijken of tijdens het appuyeren.
Ik vind het best als u wijken voor het been op de volte geen wijken wilt noemen als het paard buiging heeft. Er is in Nederland echter geen andere oefening die het zijwaarts gaan voor de kuit op die manier beschrijft, en dus noemen wij het gewoon wijken voor de kuit, ook als we op de volte rijden en de buiging die we dan toch al hebben, gewoon houden, onderwijl opzij wijkend voor de kuit. Dat is iets heel anders als schouderbinnenwaarts op de volte, zoals je zelf ook al noemde, een veel moeilijker oefening waarbij het paard meer tot dragen/verzameling zou moeten komen.
Dat wil niet zeggen dat het wijken op de rechte lijn zoals in wedstrijden gevraagd wordt idd met contrastelling en zonder buiging gereden dient te worden. Het één sluit het ander niet uit.
spin is echt een heule andere oefening
ook met een heel ander uitgangspunt en ............ ach, laat maar
Kadankovitch schreef:Zoals ook ik. Ofschoon ik met beiden geen moeite heb, vind ook ik de keertwending om de achterhand moeilijker. En ook ik reken het onder de zijgangen. Maar voor voor mijn part rekent men ze onder de geleedpotigen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
ilse86 schreef:Wat een muggenzifterij hier. Het topic begon met de vraag waarom SB de moeilijkste zijgang is en het eindigt met een wedstrijdje verplassen. Hoewel, in de laatste posts wordt er al iets helderder gepraat, zodat het voor domme HBO-ertjes als ik ook te volgen blijft.
ilse86 schreef:Wat ik (na een nachtje slapen) ongefrustreerd bedoel is dat ik probeer wat te leren van dit topic, maar dat het nu m.i. meer gaat om wie z'n gelijk gaat krijgen dan dat de hoofdvraag daadwerkelijk beantwoord wordt. Ik had dat ook niet mogen zeggen. Excuses.