Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:51

dubbelelonge is net zo goed les in te krijgen als werken aan de hand en hier in zijn er mensen die het zoals je heel goed kan zien op de foto's van de professor zonder druk enz, zoals Lammerd haanstra is niet mijn ding er zijn mensen die er bij zweren.
zoals je goed kan zien op de foto kan het paard gericht worden op de buiten teugel, zodra het paard die teugel aan neemt kan er inprensiepe alles gevraag worden aan de dubbelelonge, als ik het goed zie correct me if im rong, word er gewerkt an het wijken, paard loopt mooi aan de buiten teugel de hand komt iets naarvoren en de binnen hand komt iets terug waardoor lichte stelling gevraagt word, zo lijkt het op de foto.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:56

Moll schreef:
dubbelelonge is net zo goed les in te krijgen als werken aan de hand en hier in zijn er mensen die het zoals je heel goed kan zien op de foto's van de professor zonder druk enz, zoals Lammerd haanstra is niet mijn ding er zijn mensen die er bij zweren.
zoals je goed kan zien op de foto kan het paard gericht worden op de buiten teugel, zodra het paard die teugel aan neemt kan er inprensiepe alles gevraag worden aan de dubbelelonge, als ik het goed zie correct me if im rong, word er gewerkt an het wijken, paard loopt mooi aan de buiten teugel de hand komt iets naarvoren en de binnen hand komt iets terug waardoor lichte stelling gevraagt word, zo lijkt het op de foto.

mol

jij zegt dus hier, dat hij hier stelling vraagt met binnenteugel op deze foto?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:01

Nee, precies, zo'n lammert haanstra is dan direct wat ik voor ogen krijg en dat is dus precies wat ik echt niet wil!
Maar ik vind het moeilijk om iemand in de omgeving te vinden waarvan ik weet dat ze het niet op de Lammert Haanstra manier te werk gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:02

zo heb ik er hier nog een 2 tal van Gitano 4 jaar oud aan de dubbel

Afbeelding

Afbeelding

mol

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:23

Mss een domme vraag, maar werkt het niet te heftig in op de mond als je de lijnen zo aan het bit bevestigd?(ivm de beweging van het achterbeen, kan me voorstellen dat er elke pas een soort 'ruk' in de mond komt. en door de ring aan de singel, heb het idee dat daarmee het 1 op 1 lijntje contact met de mond verstoord wordt door die ring, waardoor je ongemerkt mss teveel druk op het bit geeft?) En kan dit ook m.b.v. de kaptoom?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:43

Ik vind ook dat t te heftig inwerkt, maar er zijn mensen die vinden van niet. Ieder zijn ding ;) Waar woon je ergens in de buurt Jibbel?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:49

nee hoor, het gewicht van de longe is voldoende om nagevelijheid te verkrijgen, als je er te veelv druk op zet met de hand dan is de inwerking uiteraard hard, maar dat is ook als je rijd en je hand laat staan.
als je werkt met de kaptoom of sereta, kan de inwerking ook heftig zijn. nogmaals werken met de dubbelelonge moet ook geleerd worden, en is ook niet iets wat je zo even leert.

je heb altijd een bepaalde ruis op de lijn en het is aan de longeur, die ruis uit te filteren en de juiste stukken aan te nemen om daar op te reageren, longeren is als rijden je moet verekte goed voelen en snel reageren om het optimale resultaat te verkrijgen.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:59

nageefelijkheid dwing je niet af in je hand, en al helemaal niet aan je binnenhand!!!!
die krijg je kado vanachteruit
je ziet het bit op je foto door de mond heenkomen, dus er zit aan die kan behoorlijk wat druk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:03

@ Woodstock: Zuid - Holland, omgeving Zoetermeer.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:08

Nou Nombrado, dat vindt ik sterk overdreven. Zelfs als het bit 100% past, kan zich een duimbreed tonen omdat het daar niet tegengehouden wordt in de zijwaarse beweging. Daarbij kan het paard nog een stap naar buiten doen, zijn hoofd even naar buiten bewegen en dan ontstaat ook een grotere druk dan de longeerder wenst. Het is een illusie dat de mens alles kan voorkomen wat eventueel fout kan gaan.
Ik waag sterk te betwijfelen dat iemand een foto kan plaatsen die boven elke kritiek verheven is. Ik daag U dus uit : laat mij een foto van uw werk zien waarop ik geen kritiek kan leveren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:21

ik heb met belangstelling de discussie wederom gevolgd en ik denk dat er door diverse mensen zeer belangrijke punten worden aangestipt!

ik denk dat mensen die nu bezig zijn met 'werk aan de hand' zich goed moeten realiseren dat deze arbeid op zich niet 'rechtrichten' genoemd mag worden, maar altijd als voorbereidend werk moet worden gezien op het daadwerkelijke rijden.

Uiteindelijk zou het zelfs kunnen dienen als voorwerk voor het werk aan de lange teugel, zoals in de Weense school wordt gedaan.

Je kunt het werk aan de hand weliswaar uitbouwen, maar ik denk dat je het nooit als vervanging voor het rijden mag zien.

Daarbij wordt in dit topic door iemand gesproken over een 3e graads instructrice academische rijkunst. Dat is een foute term: er bestaan alleen 3e graads instructeurs van de opleiding 'recht richten' van Marijke de Jong en die staat los van de academische rijkunst.

Ik heb zelf heel veel goede ervaringen met het werk aan de lange lijnen en ik vind het interessant om in dit topic daarover mensen van mening te zien wisselen.

Daarnaast denk ik wel dat het een eis is dat elke ruiter zichzelf verdiept in de klassieke beginselen, zich verdiept in de verschillen in opvatting tussen stromingen EN WAAROM die verschillen in opvatting er zijn. En dat men nooit blind mag varen op 'wat de instructeur zegt'.

Aanvulling: grootste winst van het werk aan de lange lijnen vind ik dat je het voorwaartse aspect niet verliest, terwijl dat bij het werk aan de hand bijna onvermijdelijk is. Je kunt bij het werk aan de lange lijnen de zijgangen veel fijner voorwaarts rijden en de verzameling komt na verloop van tijd vanzelf.

Ik heb mijn Engelse Volbloed Flex op deze wijze een half jaar bijna uitsluitend getraind en het was voor hem een heel fijne, bijna natuurlijke manier van leren en opgeleid worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:43

Kadankovitch schreef:
Nou Nombrado, dat vindt ik sterk overdreven. Zelfs als het bit 100% past, kan zich een duimbreed tonen omdat het daar niet tegengehouden wordt in de zijwaarse beweging. Daarbij kan het paard nog een stap naar buiten doen, zijn hoofd even naar buiten bewegen en dan ontstaat ook een grotere druk dan de longeerder wenst.
Dat het anders kan gaan dan gewenst, moet dan wel aangestipt worden door de longeur of wie de plaatjes plaatst. deze foto wordt neergezet als voorbeeld, van hoe het moet. ik heb daar (van die foto) bedenkingen, simpelweg omdat er op dat moment, teveel druk is op de binnenhand, teugel , dus de balans vh paard verstoord wordt en op de buitenschouder gedwongen wordt om evenwicht te herstellen (das logisch dat paarden dit doen nl) er is gewoonweg op die foto teveel druk op de binnenhand, is niks sterk overdreven....tis zoals het is..das biomechanisch niet juistHet is een illusie dat de mens alles kan voorkomen wat eventueel fout kan gaan.
dat het fout gaat prima, maar benoem er dan bij, wat er anders mag bij het geplaatste foto en niet het doen voorkomen alsof het zo hoort en iedereen deze oefening zo gaat nadoenIk waag sterk te betwijfelen dat iemand een foto kan plaatsen die boven elke kritiek verheven is. Ik daag U dus uit : laat mij een foto van uw werk zien waarop ik geen kritiek kan leveren.
had ik al gedaan als u dit topic terugleest!

als een ieder zich verdiept van hoe een paard beweegt en dat het hoofd zijn balans is! blijf je er wel vanaf.....en ga je nl niet meer zo extreem het hoofd naar binnen vragen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:14

Moll schreef:

mol

Dat wijken is goed gezien, alleen kunt u aan de teugels zien dat erbijna geen druk op is, het gewicht van de teugels is de aanleuning.
Het binnenbeen wordt vervangen door de dreigende (drijvende in dit geval longeerzweep) een zweep hooghouden is drijven.
Men geeft bij de langeteugel de hulpen met stem, hand en zweep.
Daar ik ook aan het longeren ben tussendoor vooral om de afwisseling en het paard weer voorwaarts te laten gaan werk ik met een korte longeerzweep, ideaal voor het werk met de langeteugel is natuurlijk een lange toucheerzweep.
Zal in de toekomst eens het werk aan de langeteugel met het echte rechtrichten laten zien, met dit paard, waar ik stapje voor stapje verder ga zoals Schouderbinnenwaarts enz....
Ben nog maar net met dit paard hiermee begonnen, dit is een foto dat ik voor de 4e keer met het paard zo aan het werk ben.
Men moet ook niet vergeten dat dit niet op de hoefslag is, dit wijken voor de kuit maar op de middenlijn.
Hoe men het paard weer voorwaarts uit het wijken voor de kuit haalt, wat sommigen vroegen, dat doet men net zo als bij het rijden.
Dus dan gaat de zweep (nu het binnenbeen) naar buiten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:53

Jibbel schreef:
Maar als compleet onervaren in het werken aan dubbele lijnen ga ik ervan uit dat het niet handig is daar mee te gaan klungelen.
Is het werken aan de hand zonder dubbele lijnen dan zo 'slecht' voor het paard om het sterker te maken totdat er een ruiter op kan?

Aan de hand werken heeft een geheel andere functie, dat was om het paard nageeflijk te maken, dat zg rechtrichten zijn dwalingen.
Het is geen lengtebuiging aan de hand, aangezien lentebuiging nooit en te nimmer alleen aan de voorhand kan worden gedaan.
Het zijn hals verbuigingen, die niets bewerken, alleen dat het paard met de achterhand nog meer uitvalt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:02

[quote="Professor]
Dat wijken is goed gezien, alleen kunt u aan de teugels zien dat erbijna geen druk op is, het gewicht van de teugels is de aanleuning[/quote].

dat is goed te zien, en gaf ik ook aan, als ik deze oefening doet, dan komt de hand van de buiten teugel iets naar voren en de binnen hand( zonder druk) iets terug zodat de druk op de lagen gelijk blijft.

Citaat:
Het binnenbeen wordt vervangen door de dreigende (drijvende in dit geval longeerzweep) een zweep hooghouden is drijven.

de longeer/toucheerzweep is de vervanging van het binnenbeen, met het lichaam kan men ook iets wat voorwaards drijven, om een beetje in te spelen op het natuurlijk gedrag van het paard.

Citaat:
Men geeft bij de langeteugel de hulpen met stem, hand en zweep.
Daar ik ook aan het longeren ben tussendoor vooral om de afwisseling en het paard weer voorwaarts te laten gaan werk ik met een korte longeerzweep, ideaal voor het werk met de langeteugel is natuurlijk een lange toucheerzweep.

dit doe ik ook vaak, met namen op de stem hulp werken, zoals ik ook al eerder aan gaf is het met namen met jonge paarden erg fijn ze goed aan de stem hulpen te hebben zodat je ze ook onder het zadel rustig kan begeleiden.

Citaat:
Zal in de toekomst eens het werk aan de langeteugel met het echte rechtrichten laten zien, met dit paard, waar ik stapje voor stapje verder ga zoals Schouderbinnenwaarts enz....

als ik echt lange teugel werk doet doe ik dt echter weer zonder longeersingel en niet met de dubbelelonge maar met langelijnen, ik zelf gebruik hier een lange slofteugel voor zodat ik makkelij ook van hand kan veranderen, in het begin, wel met dubbelelonge omdat het paard sloeg.

Citaat:
Ben nog maar net met dit paard hiermee begonnen, dit is een foto dat ik voor de 4e keer met het paard zo aan het werk ben.

ik vind het er veel belovend uitzien, en zie totzover het kan op de foto dat het dubbelelonge werk tussen ons beide niet echt verschild.

Citaat:
Men moet ook niet vergeten dat dit niet op de hoefslag is, dit wijken voor de kuit maar op de middenlijn.
Hoe men het paard weer voorwaarts uit het wijken voor de kuit haalt, wat sommigen vroegen, dat doet men net zo als bij het rijden.
Dus dan gaat de zweep (nu het binnenbeen) naar buiten.

met ander woorden de ruimte dussen de zweep en het paard word weer groter, de druk is weg aan de kan van het binnen been.

mol

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:04

@professor: ik zou hier graag wat meer over weten. Omdat ik zelf wel veel aan de hand werk en Flex heb opgeleid met de methode van Hinrichs (die werkt volgens de Spaanse Rijschool methode) en nu bezig ben met de academische wijze.

Deze methode van werk aan de hand werd mij overigens aanbevolen door een instructeur die zelf duitsklassiek was opgeleid en het juist als een belangrijke methode zag naast het werk onder het zadel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:05

Professor schreef:
Jibbel schreef:
Maar als compleet onervaren in het werken aan dubbele lijnen ga ik ervan uit dat het niet handig is daar mee te gaan klungelen.
Is het werken aan de hand zonder dubbele lijnen dan zo 'slecht' voor het paard om het sterker te maken totdat er een ruiter op kan?

Aan de hand werken heeft een geheel andere functie, dat was om het paard nageeflijk te maken, dat zg rechtrichten zijn dwalingen.
Het is geen lengtebuiging aan de hand, aangezien lentebuiging nooit en te nimmer alleen aan de voorhand kan worden gedaan.
Het zijn hals verbuigingen, die niets bewerken, alleen dat het paard met de achterhand nog meer uitvalt.

is het niet zo dat wanneer ik een SB vraag aan de hand de stelling vraagt en de touchzweep aangeef zals het binnen been buitenteugel begrenst dat ik dan wel voeldende stelling kan krijgen?

mol

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:08

in het werk aan de hand moet je er altijd voor zorgen dat de nageeflijkheid vanuit het achterbeen komt, door de buitenschouder voldoende te begrenzen, het binnenachterbeen goed onder te laten treden en niet teveel stelling te vragen aan de voorzijde. Het paard moet altijd licht op de binnenteugel aanvoelen met een lichte aanleuning op de buitenteugel.

de lichtheid in hand kan alleen worden bereikt wanneer het paard voldoende naar het zwaartepunt toestapt, de rug loslaat en in de juiste lengtebuiging de oefening uitvoert.

als er aan de voorkant teveel stelling wordt gevraagd, het paard op de binnenteugel druk neemt, doet de ruiter iets fout. (meestal ligt dat dan aan te weinig activiteit van het achterbeen)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:10

sorry maar van waar dit stukje, ik kan dit in het geen wat we nu bespreken niet geheel plaatsen.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:11

quadripes schreef:
@professor: ik zou hier graag wat meer over weten. Omdat ik zelf wel veel aan de hand werk en Flex heb opgeleid met de methode van Hinrichs (die werkt volgens de Spaanse Rijschool methode) en nu bezig ben met de academische wijze.

Deze methode van werk aan de hand werd mij overigens aanbevolen door een instructeur die zelf duitsklassiek was opgeleid en het juist als een belangrijke methode zag naast het werk onder het zadel.

Sorry er zeggen er zoveel wij werken naar Spanische Reitschul methode, misschien een paar dingen, maar de Spaanse Rijschool in Wenen werkt niet zo als Hinrichs doet vermoeden.

Aan de handwerken komt uit het Frans, het is tegenwoordig vermixt met dat horsemanchip op hoe dat ook heet, men heeft te veel mix vormen ervan.

Wanneer ik ga uitleggen wat werkelijk werken aan de hand is, dan kan ik een blazijde of 4 volschrijven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:18

oh ik wou net iets schrijven maar ik zie dat mijn afspraak gearriveerd is. Ik ben even goed wel geinteresseerd in een (misschien iets beknoptere) uitleg mbt werk aan de hand. Ik heb zowel Hinrichs als Dietz als Branderup hierbij bestudeerd. En ik kan Hinrichs en Dietz toch niet echt als Fransklassiek noch NH (als u daaraan refereert?) betitelen.

@Moll: mijn stukje had betrekking op het feit dat werk aan de hand niet op de voorzijde gericht is, zoals Professor pleegt te denken.

helaas, voor nu moet ik gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:25

en nu vanachter naar voren denken
stelling komt ook vanachteruit, niet vanvoren ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:26

quadripes schreef:
oh ik wou net iets schrijven maar ik zie dat mijn afspraak gearriveerd is. Ik ben even goed wel geinteresseerd in een (misschien iets beknoptere) uitleg mbt werk aan de hand. Ik heb zowel Hinrichs als Dietz als Branderup hierbij bestudeerd. En ik kan Hinrichs en Dietz toch niet echt als Fransklassiek noch NH (als u daaraan refereert?) betitelen.

Het komt orgineel uit de Franse school, kent u de oorsprong van de Klassieke Dressuur niet???
Waar komt die weg??
Niet uit Wien.
Al die zg zelf benoemde Klassieke ruiters of instructeurs, waar zijn ze werkelijk opgeleid???
Sorry de mensen zijn in mijn leeftijd, heb ze voor die tijd niet gezien, nergens.
Bij von Neindorff, de opvolger van de grote von Neindorff, is een instructeur met de opleiding die ik genoten heb. Zijn leermeester is major a.D. Stecken en von Neindorff, omdat in wezen beide opleidingen in elkaar over gingen, geen Black Magic.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:29

nombrado schreef:

Stelling niet, lengtebuiging wel.
Buiging zonder stelling kan absoluut niet, stelling zonder buiging kan zeer zeker.

Steinbrecht zag dat anders als dat u dat hier schrijft.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:43

Professor schreef:
nombrado schreef:
Stelling niet, lengtebuiging wel.
Buiging zonder stelling kan absoluut niet, stelling zonder buiging kan zeer zeker.

Ik denk idd ook dat stelling aan de voorkant gevraagd kán worden, en buiging niet, die moet echt van achteruit komen...
Maar is het dan ook zo dat stelling aan de voorkant gevraagd moét worden vraag ik me dan af?

Persoonlijk denk ik dat ook stelling van achteruit moet komen, maar aan de voorkant bijgestuurd kan of moet worden, omdat het paard toch op 1 schouder gaat vallen. Van de andere kant, als de rug los is, dan is de stelling ook gewoon goed, want als de rug een correcte swingende beweging maakt, dan swingt de hals ook correct mee, en ontstaat over de schouder vallen niet... Moeilijk Afbeelding