Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moll schreef:dubbelelonge is net zo goed les in te krijgen als werken aan de hand en hier in zijn er mensen die het zoals je heel goed kan zien op de foto's van de professor zonder druk enz, zoals Lammerd haanstra is niet mijn ding er zijn mensen die er bij zweren.
zoals je goed kan zien op de foto kan het paard gericht worden op de buiten teugel, zodra het paard die teugel aan neemt kan er inprensiepe alles gevraag worden aan de dubbelelonge, als ik het goed zie correct me if im rong, word er gewerkt an het wijken, paard loopt mooi aan de buiten teugel de hand komt iets naarvoren en de binnen hand komt iets terug waardoor lichte stelling gevraagt word, zo lijkt het op de foto.
mol
Kadankovitch schreef:Nou Nombrado, dat vindt ik sterk overdreven. Zelfs als het bit 100% past, kan zich een duimbreed tonen omdat het daar niet tegengehouden wordt in de zijwaarse beweging. Daarbij kan het paard nog een stap naar buiten doen, zijn hoofd even naar buiten bewegen en dan ontstaat ook een grotere druk dan de longeerder wenst.
Dat het anders kan gaan dan gewenst, moet dan wel aangestipt worden door de longeur of wie de plaatjes plaatst. deze foto wordt neergezet als voorbeeld, van hoe het moet. ik heb daar (van die foto) bedenkingen, simpelweg omdat er op dat moment, teveel druk is op de binnenhand, teugel , dus de balans vh paard verstoord wordt en op de buitenschouder gedwongen wordt om evenwicht te herstellen (das logisch dat paarden dit doen nl) er is gewoonweg op die foto teveel druk op de binnenhand, is niks sterk overdreven....tis zoals het is..das biomechanisch niet juistHet is een illusie dat de mens alles kan voorkomen wat eventueel fout kan gaan.
dat het fout gaat prima, maar benoem er dan bij, wat er anders mag bij het geplaatste foto en niet het doen voorkomen alsof het zo hoort en iedereen deze oefening zo gaat nadoenIk waag sterk te betwijfelen dat iemand een foto kan plaatsen die boven elke kritiek verheven is. Ik daag U dus uit : laat mij een foto van uw werk zien waarop ik geen kritiek kan leveren.
had ik al gedaan als u dit topic terugleest!
Moll schreef:dubbelelonge is net zo goed les in te krijgen als werken aan de hand en hier in zijn er mensen die het zoals je heel goed kan zien op de foto's van de professor zonder druk enz, zoals Lammerd haanstra is niet mijn ding er zijn mensen die er bij zweren.
zoals je goed kan zien op de foto kan het paard gericht worden op de buiten teugel, zodra het paard die teugel aan neemt kan er inprensiepe alles gevraag worden aan de dubbelelonge, als ik het goed zie correct me if im rong, word er gewerkt an het wijken, paard loopt mooi aan de buiten teugel de hand komt iets naarvoren en de binnen hand komt iets terug waardoor lichte stelling gevraagt word, zo lijkt het op de foto.
mol
Jibbel schreef:Maar als compleet onervaren in het werken aan dubbele lijnen ga ik ervan uit dat het niet handig is daar mee te gaan klungelen.
Is het werken aan de hand zonder dubbele lijnen dan zo 'slecht' voor het paard om het sterker te maken totdat er een ruiter op kan?
Citaat:Het binnenbeen wordt vervangen door de dreigende (drijvende in dit geval longeerzweep) een zweep hooghouden is drijven.
Citaat:Men geeft bij de langeteugel de hulpen met stem, hand en zweep.
Daar ik ook aan het longeren ben tussendoor vooral om de afwisseling en het paard weer voorwaarts te laten gaan werk ik met een korte longeerzweep, ideaal voor het werk met de langeteugel is natuurlijk een lange toucheerzweep.
Citaat:Zal in de toekomst eens het werk aan de langeteugel met het echte rechtrichten laten zien, met dit paard, waar ik stapje voor stapje verder ga zoals Schouderbinnenwaarts enz....
Citaat:Ben nog maar net met dit paard hiermee begonnen, dit is een foto dat ik voor de 4e keer met het paard zo aan het werk ben.
Citaat:Men moet ook niet vergeten dat dit niet op de hoefslag is, dit wijken voor de kuit maar op de middenlijn.
Hoe men het paard weer voorwaarts uit het wijken voor de kuit haalt, wat sommigen vroegen, dat doet men net zo als bij het rijden.
Dus dan gaat de zweep (nu het binnenbeen) naar buiten.
Professor schreef:Jibbel schreef:Maar als compleet onervaren in het werken aan dubbele lijnen ga ik ervan uit dat het niet handig is daar mee te gaan klungelen.
Is het werken aan de hand zonder dubbele lijnen dan zo 'slecht' voor het paard om het sterker te maken totdat er een ruiter op kan?
Aan de hand werken heeft een geheel andere functie, dat was om het paard nageeflijk te maken, dat zg rechtrichten zijn dwalingen.
Het is geen lengtebuiging aan de hand, aangezien lentebuiging nooit en te nimmer alleen aan de voorhand kan worden gedaan.
Het zijn hals verbuigingen, die niets bewerken, alleen dat het paard met de achterhand nog meer uitvalt.
quadripes schreef:@professor: ik zou hier graag wat meer over weten. Omdat ik zelf wel veel aan de hand werk en Flex heb opgeleid met de methode van Hinrichs (die werkt volgens de Spaanse Rijschool methode) en nu bezig ben met de academische wijze.
Deze methode van werk aan de hand werd mij overigens aanbevolen door een instructeur die zelf duitsklassiek was opgeleid en het juist als een belangrijke methode zag naast het werk onder het zadel.
quadripes schreef:oh ik wou net iets schrijven maar ik zie dat mijn afspraak gearriveerd is. Ik ben even goed wel geinteresseerd in een (misschien iets beknoptere) uitleg mbt werk aan de hand. Ik heb zowel Hinrichs als Dietz als Branderup hierbij bestudeerd. En ik kan Hinrichs en Dietz toch niet echt als Fransklassiek noch NH (als u daaraan refereert?) betitelen.
Professor schreef:nombrado schreef:Stelling niet, lengtebuiging wel.en nu vanachter naar voren denken
stelling komt ook vanachteruit, niet vanvoren
Buiging zonder stelling kan absoluut niet, stelling zonder buiging kan zeer zeker.