[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:21

duidelijk uitgelegd, aangezien er niemand meer reageert? :D

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:43

Voor mij is het wel duidelijk :)
Vooral de foto's geven een compleet beeld.

mijn begin vraag; Hoe blijf je op je zitbeenknobbels als je licht zit. Heb ik na het heel goed bestuderen van de foto van Renske volgens mij ook door. Het is een bepaalde kanteling in je bekken in combinatie met een aanspanning van je buikspieren.
Kan niet wachten om het uit te proberen :D

Ik heb nog wel wat rijtechnische vragen, waarvan ik heel benieuwd ben hoe iedereen dit zal oplossen met verschillende manieren. Weet niet of iemand geïnteresseerd is. staat nml ook in t andere topic :)

driebergen

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:45

Welk andere topic?
en barst los zou ik zeggen.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:58

Denk dat W_W in het huiskamer topic over adb bedoeld

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:03

Andere topic :) Liefhebbers van de klassieke ADB methode

Ik rij dit paard zelf niet. De amazone heeft mij gevraagd om eens te helpen. Dit heb ik gedaan maar we liepen steeds tegen het zelfde punt aan.
Dit paard wil de neus niet voor en bijna niet op de LL brengen. Ze blijft dus altijd achter/net achter de LL.
Wanneer je haar voorwaarts rijd om voor de LL te komen doet ze dit alleen wanneer ze haar hoofd omhoog doet (spant dan onderhals aan). Ze laat alleen dan wel haar kaak los, anders dus niet. Ik heb toestemming van de amazone om aan de hand van foto's te laten zien wat ze doet om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen.

Ze zakt wel met haar hals maar komt nooit voor de LL. Wanneer de merrie ontspannen voelt, houd ze links vast en laat ze rechts los. Amazone heeft een rustige hand, merrie heeft elk jaar een veulen dus maakt het trainen wat lastig.

Ik wil hier graag van leren, en weet niet in hoeverre het daadwerkelijk zal worden toegepast. Maar ben ik benieuwd naar jullie meningen en ideeën voor een evt. oplossing (ADB-ers of anders allemaal welkom :D ).

De foto's:

In deze houding kruipt ze het liefst. Als ze zo gaat lopen verliest ze niet zozeer tempo maar impuls en wat takt.

Afbeelding

Als ze teugel krijgt om de hals lang te maken komt ze wel naar beneden maar niet naar voren.

Afbeelding

Ze volgt niet gelijk de hand. Vaak blijft ze in deze houding en komen er boogjes in de teugels. Als de boogjes groter worden krijg je het boven getoonde beeld.

Afbeelding

Ze komt dus niet verder dan een bepaalt punt wbt de LL. De kaak houd ze vast. Alleen al ze haar hoofd omhoog doet komt haar neus voor de LL. (oudere foto)

Afbeelding

Als ze gaat "kauwen" en ontspannen voelt houd ze links vast en laat ze rechts los. Eerder was het anders om, na de laaste dracht is het zo.

Afbeelding

Het is dus onder het zadel erg lastig op te lossen. Wat zouden jullie doen? Wat gaat er fout?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:15

Dat is net hilde een maand of 9 geleden :))
zelfs het links vasthouden en rechts te los zijn.

Ik ben met hilde de allereerste les bij Mireille alleen maar bezig geweest met wegrijden tot ik niet meer naar voren kon en dan remmen(dus druk pakken) tot ik niets meer te remmen had en dan weer wegrijden(met hand voor/los en hoofd omhoog, hilde wilde alleen maar opkrullen of helemaal naar beneden duiken)
duurde ff en was geen gezicht maar sinds die les heb ik druk en hou ik druk én hilde treed onder met het achterbeen ipv van het achterbeen af te gaan:D

Nu kruipt ze alleen nog achter de LL als ik iets moeilijks/nieuws doe, ben dus altijd bezig met lengte houden in de hals.
Beheerst ze de nieuwe oefening dan merk je dat ze er ook dan niet meer achter kruipt, maar het blijft wel altijd een aandachtspunt.
Achter heeft ze er nu eignlijk als vanzelf altijd lekker bij, motortje achter begint te draaien als ik op stap en blijft het doen zonder dat ik er echt veel voor hoef te doen, dat kwartje is echt gevallen bij Hilde

Bij mij was het dus een kwestie van wegrijden tot je niet meer harder kon, dan remmen en druk pakken, viel ze stil of dook ze er achter dan hop weer naar voren.
Bij hilde was het een combi van lang achterbeen(dus van het achterbeen af lopen ipv onder treden en gewicht dragen) en geen druk en met losse teugel nog 'in de krul' lopen en geen gewicht willen pakken in je hand.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:18

fout he , maar kan nu niet alles lezen en onderwerp boeit me
dus vandaar een stipje

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:20

Super bedankt voor je reactie Renske!

Zoek je dan met het naar voren en terug rijden constant contact? Of alleen contact met remmen. En als je dan contact verliest weer voorwaarts?

Als je dit consequent doet, word het contact dan constant?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:30

Bij het wegrijden zelf wat naar voren zitten, de hand naar voren zodat het achterbeen er beter onderkomt, hand voor behalve als ze dan opkrult of naar beneden gaat duiken dat even snel 'liften' zegmaar dus ff kort ophoudinkje zodat het hoofd weer omhoog komt en voor de LL met 'open kaak'
Als je niet verder voorwaarts kan, dan terugzitten(echt bovenlichaam terugbrengen) en remmen met druk op de teugel, komt ze niet verder terug of duikt ze achter de LL dan meteen weer naar voren zitten, hand voor even been en ze moet naar voren 'vliegen' en dus ook meteen weer de hals op lengte brengen.
Je hebt dan dus geen constante druk of verbinding met voor, eerst moet nml achter goed mee gaan doen en de neus eruit zijn.
Als je dat voor elkaar hebt dan ga je het alemaal iets fijner doen, dus niet meer zo heel grof wegrijden en zo erg remmen, maar alles net iets subtieler, zelf ook niet meer extreem mee gaan met bovenlichaam en meer contact houden, maar wel consequent iedere keer dat ze tóch nog achter de LL komt meteen wegrijden.

Toen Hilde het idee snapte kon ik wegrijden zonder los te gooien, maar voelde ik heel fijn hoe Hilde druk ging pakken in het wegrijden, ze kwam toen ook heel makkelijk in een fijne aanleuning en nette houding te lopen die fijn ze te behouden was.
Dat hele grote wegrijden en loslaten en remmen met druk enz dat was echt alleen in het begin even nodig, omdat Hilde echt met een erg lang achterbeen liep en voor helemaal in de krul.

Nu doe ik het nog wel met losrijden, even wegrijden en dan voel ik heel fijn hoe Hilde echt aan mn 2 handen gaat 'trekken' dus echt druk durft te pakken.

En dan is het nog een kwestie van de juiste druk kunnen houden en niet de vaste kant zelf te vast houden en de losse kant niet zelf te los gaan laten, want dan kom je daar alsnog mee in de problemen.

Vind t altijd zo moeilijk uitleggen haha, zou het liever ff voordoen met Hilde of met dat paard, das een stuk makkelijker :D

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:33

Heel verhaal maar denk dat het best duidelijk zo is Renske

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:50

Film het eens!
Vind je uitleg al wel duidelijk. Heel erg bedankt!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:06

Duidelijke uitleg, mijn paard doet het zo nu en dan ook achter de LL en opkrullen. Ze vervalt dan in haar oude patroon (is een soort stressreactie). Vervelender is dat ze dan ook achter met haar benen in de gevarenzone komt (verkeerde, belastende beweging met haar knieen). In het begin van het rijden is dat wegrijden niet mogelijk, ze kan dan gewoon niet harder. Ze blokeert en gaat met haar knieen een beweging naar buiten maken. Ik vraag in dit geval dan weer contrastelling en laat het tempo wat lager.
Het lijkt wel of ze eerst op gang moet komen. Is ze eenmaal los dan zijn de verkeerde moment korter en de goede moment langer en kan het tempo ook hoger.
Hoe zit het eigenlijk met lichtrijden? normaal gesproken is het lichtrijden op het buitenbeen, met contrastelling en kwartlijnen zou dat in dit geval bij rechtsomrijden niet het linkerbeen zijn maar het rechterbeen. Klopt dat?? ze reageert wel beter wanneer ik dus lichtrij op het rechtbeen. Dit ontlast dan haar linkerachterbeen met de kniebandblessure.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:10

Ik kan deel met Renkske mee komen je moet dus idd je paard zo voorwaarts rijden tot je wat in je handen gaat voelen. Als paard enigzins wat druk zoekt, dan ga je pas van voren wat begrenzen. Ik zou gaan zoeken op de lichte teugel daar wat verbinding te maken met de mond en paard op volte zetten (op beide handen hoor) buitenteugel wat begrenst houden, binnenhand van de hals (mag best eindje van de hals) binnenbeen op singel en buitenbeen wat naar achteren. Zorg dat je paard gaat buigen om je been en drijf met binnenbeen naar buitenteugel toe. Op beide handen, want paard moet op beide kanten fijn worden. Ruiter zal gaan merken dat paard de hand steeds meer opzoekt, zodra paard de hand gaat opzoeken, moet ruiter erop gaan reageren en de handen wat naar voren gaan brengen en kijken of paard wil volgen om lengte te maken in de hals. Vooral Friezen hebben dit heel makkelijk dat ze achter de loodlijn komen.
Het lijkt of ze los zijn achter de kaak maar dat is dus niet, het is het onlasten ervan. Paard moet juist zorgen dat de neus naar voren gaat en dus die verticale balans (zoals ze dat mooi noemen in dit topic) op gaan zoeken, niet te laag laten komen, maar echt de hals laten rekken naar voren, ook op die volte. En veel wisselen. Paard zal gelijkmatiger komen in aanleuning (want dat is dus het probleem) waardoor het ook lengte zal willen gaan zoeken in de hals. Tempo zelf zou ik niet te hoog leggen, maar juist werken aan de impuls van achterbeen, dus activiteit van achterbeen. Je moet paard zo activeren tot je van voren wat in de hand gaat voelen en dat je paard kunt gaan begrenzen, maar daar hoeft een paard niet hard voor te lopen.

Mooi voorbeeld van juiste hals lengte is paard van Klomp hier op bokt. Er staat nu bij haw een topic over bijrijdster van haar, daar kun je het ook goed op zien hoe paard daar met losrijden de lengte in hals opzoekt, dat deed dit paard in begin ook niet. Wilde er ook erachter kruipen en kort worden in de nek.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:22

@ Bets: heb je misschien de link van dat topic in HAW?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:23

@Bets; Bedankt voor je antwoord :D
Heb in het profiel van klomp gekeken, vind haar paard erg mooi. Ze rijd ook netjes, mooi lengte in de hals. Deze krop zich eerst ook op?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:09

W_W schreef:
@Bets; Bedankt voor je antwoord :D
Heb in het profiel van klomp gekeken, vind haar paard erg mooi. Ze rijd ook netjes, mooi lengte in de hals. Deze krop zich eerst ook op?

Ja deze was eerst ook kort in de hals en had valse knik.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:12

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:27

Dat vind ik een leuke fries!
Die is me al eerder positief opgevallen, oa vanwege de halshouding enz idd!

ik ben trouwens weer trots!!
Selectie wedstrijd gehad vandaag(van de kring) en was 1e met 195 punten!!!
Ondanks de regen, glad kapotgereden gras enz
knappe lieve hilde :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:17

Netjes Renske die is al in the pocket

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:46

goede ervaringen hier!!
mijn paard wordt er veel soepeler door....veel rechter, heeft minder moeite om de andere hand.
het maakt je paard lekker soepel op een ontspannen manier en de meeste paarden vindne het een fijne manier.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:43

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:17

Gefeliciteerd Renske!
@Michiemuis; van wie krijg jij les?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:31

welkom michiemuis :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:21

Nou ja, ik krijg helemaal geen meldingen meer dat er nieuwe berichten zijn :(.

@W_W: Michiemuis is mijn bijrijdster en ik ben haar bijrijdster (zij heeft een ijslander).
Wij krijgen les van Laura :D (Mich het meest van mij :) )

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:14

*meld zich*

Ik heb vandaag een proefles gehad van Mireille den Hoed en ik ben nu al helemaal om. :))

Nu een stip om dit hele topic effe door te spitten. :))