Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:27

Ja inderdaad dat volg ik ook niet, ik sla nooit tenzij ze echt happen of een schop uitdelen, en dan vind ik het ook terecht als ik ze aanpak.

Maar als ze klieren ga ik toch echt niet zomaar een mep uitdelen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:32

Er ontstaat nu toch een thema waarover de meesten het wel eens zijn Ja

Want ik ben ook van mening dat je een paard best mag aanpakken.
En dat wil niet zeggen dat je hem moet slaan tot hij erbij neervalt, maar soms hebben ze echt wel een likt nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:34

Soms is een tik nodig, maar meestal heb ik dat bij paarden die ik niet ken.
Kennen ze me, is meestal een stemverheffing genoeg

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:36

Waar maakt iedereen zich toch zo druk om het kind?

Je ziet toch dat er niks aan de hand is geweest..
De moeder zal heus niet haar kind erop zetten als ze de pony niet vertrouwd..
Bovendien, het maakt niet uit of ze aan een longeerlijn loopt, als die pony gek wilde doen, had ie dat ook aan een longeerlijn gedaan, en dan ligt het kind er al af voordat jij je pony hebt gecorrigeerd..

Bovendien praten jullie alsof het zadelmak maken heel gevaarlijk is... ik maak met grote regelmaat paarden zadelmak, welliswaar op mijn eigen manier, en heb nagenoeg nooit problemen hiermee.. als je maar communiceert met het dier...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:37

karoliena schreef:
Mijn pony's vertrouwen mij ook en ik andersom hun ook. Dus het gaat bij mij niet alleen om respect, daarnaast heeft mijn oudste vroeger ook een aantal traumatische ervaringen meegemaakt emt een traielr en met een smid voordat ik hem kreeg.

En waaruit maak je op dat ik geen geduld heb? Ik beloon net als jij voor goed gedrag, doe alles juist met veel geduld maar als ze over de schreef gaan worden ze gecorrigeerd simpel zat. Dat is duidelijk voor de pony's en gewoon opvoeden op in mijn ogen natuurlijk wijze. Dus ondanks dat de oudste vroeger toch wel een aantal schoppen onder zn kont gehad heeft vertrouwt hij mij voor de volle 100 % en respecteerd mij ook en dat kotm van twee kanten

Je gebruikte alleen het woordje 'respecteren' in je post viel me op, vandaar.
Ik geloof verder best dat je geduld heb, maar ik erger me hoe sommigen maar praten over corrigeren, dat ik niet consequent voor mijn paard ben en meer van die onzin (ik zeg niet dat jij dat laatste beweert, hoor), terwijl ik duidelijk terug krijg van mijn paard, dat ik het prima doe. Alle mensen bij mij op stal zijn stapelgek op mijn paard, juist omdat hij zo leuk is in de dagelijkse omgang en omdat ze zien hoe wij als team zijn. Met los werken, reageert hij op de kleinste aanwijzing van mijn lichaamstaal en dat is voor buitenstaanders erg mooi om te zien. Dat creeer je echt niet door niet consequent genoeg te zijn, hoor. Ik heb mijn paard nooit hoeven schoppen of slaan trouwens. Als hij wat eigenwijs is (tja, het is toch een halve Fjord/Haflinger), zet ik hem anders op zijn plaats, daar komt geen schop aan te pas.

Daarbij is mijn paard jong en moest hij nog leren stilstaan en vaststaan. Dat leren ze niet in het weiland, hoor. En dat doe ik met geduld. Als hij het straks echt perfect kan (en het gaat steeds meer die kant op) en hij gaat dan klieren, a la. Maar nu zit 'ie nog in een leerproces. Ik zie niet wat daar fout aan is en eigenlijk interesseert het me ook niet zo hoe jullie dat zien. Sam is mijn paard en ik doe het op deze manier, die ik trouwens ooit geleerd heb van iemand die al jaren met paarden werkt (NH methode).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:38

Het is niet gevaarlijk 99 van de honderd doen het zonder problemen
Maar wel bij mensen die weten wat ze doen.
En heel veel weten er echt geen snars van
En dat soort paarden krijg je dan op een trainingstal, of wel compleet over de zeik van angst, of hondsbrutaal omdat ze nooit geen opvoeding hebben gehad.
En dan mag de ander de rotzooi op gaan knappen.
En de dupe is er maar 1...juist ja, het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:40

Citaat:
zet ik hem anders op zijn plaats, daar komt geen schop aan te pas.

Hieruit maak ik uit op dat jij denkt dat we dat wel te pas en te onpas doen??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:40

jeske333 schreef:
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om het kind?

Je ziet toch dat er niks aan de hand is geweest..

Precies, er was helemaal niets aan de hand. Kijk hoe die pony erbij staat. Al dat gezever.... Gaaaap

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:41

runningkawa schreef:
Citaat:
zet ik hem anders op zijn plaats, daar komt geen schop aan te pas.

Hieruit maak ik uit op dat jij denkt dat we dat wel te pas en te onpas doen??

Nee hoor, dat maak jij er van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:41

totdat het wel fout gaat
Dat is geen gezever, maar durven inzien dat een jong dier een jong dier is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:42

Waarom zet je dat er dan zo overdreven erbij?
Zo van, want anders snappen jullie het vast niet ofzo?
Komt raar over imo iig Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:45

runningkawa schreef:
totdat het wel fout gaat
Dat is geen gezever, maar durven inzien dat een jong dier een jong dier is...

Ik denk niet dat je alle jonge dieren over 1 kam kan scheren. Ze hebben allemaal een ander karakter en bij de een is er geen haar op je hoofd die eraan denkt om er een jong kind op te zetten en bij de ander kan dat best. Zie die foto's of de foto van onze Shet met mijn dochter in mijn profiel. Ze zit er nog omgekeerd op ook.... Haha!

Elk paard kan wegrennen, ervaren of onervaren. Bij ons op stal staan ervaren paarden, waar ik mijn kind nooit op zou zetten. Omdat ze te nerveus zijn, te groot zijn of wat dan ook. Er staan ook paarden tussen waar ze zo op kan.... Maar dat is per paard verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:47

Natuurlijk is dat per paard verschillend
En er zijn paarden van 15 waar ik nog geen kind opzet.

maar op een jong paard waar nog amper iemand op heeft gezeten, hoe braaf ook, zet ik geen 5 jarig kindje
Ik vind dat echt super onverantwoord.
En je kunt dan meer van dom geluk spreken als wat anders...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:50

runningkawa schreef:
Waarom zet je dat er dan zo overdreven erbij?
Zo van, want anders snappen jullie het vast niet ofzo?
Komt raar over imo iig Lachen

Ik sla mijn paard niet. En ik weet dat de meesten mensen met paarden dat wel eens een keertje doen. En gelukkig is het ook niet nodig bij mijn paard, want hij is supervriendelijk, doet geen vlieg kwaad. Dat wil niet zeggen dat 'ie nooit eens jolig kan doen, maar schoppen, bijten, gevaarlijk gedrag enzo, welnee. Ik kruip zo tussen zijn benen, onder zijn buik door (ik ben wel de enige die dat kan doen, omdat hij mij zo goed kent en me vertrouwt. Ik raad niemand anders aan dit te doen).
Ik vind het altijd wel apart als mensen hier op bokt dan weer gaan lopen miepen over het wel of niet slaan. Bij mijn paard is het nergens voor nodig. Sinds ik hem heb, is het ook nooit nodig geweest. Knipoog

En ik heb het hier over MIJN EIGEN paardje, he....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-02-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:52

runningkawa schreef:
Natuurlijk is dat per paard verschillend
En er zijn paarden van 15 waar ik nog geen kind opzet.

maar op een jong paard waar nog amper iemand op heeft gezeten, hoe braaf ook, zet ik geen 5 jarig kindje
En je kunt dan meer van dom geluk spreken als wat anders...

Maar ik denk dat Merrieveulen haar paarden beter kent dat wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:55

Ik sla wel, als het nodig is.
"Vreemd" genoeg heb ik dat bij mijn paarden zelden tot nooit nodig gehad
Zanda toen hij 1 was en wat hengste dingetjes ging bekijken
Die hapte met een snoetje van, dat mag vast niet, maar ga dat toch ff proberen. *LOL*
Heeft het nooit meer gedaan

Kawa toen ik hem net reed
Was leider van de opfokgroep waar hij uitkwam
En toen hij dramde dat ik aan de kant moest voor hem en ik me groot maakte en liet weten dat ik dat niet van plan was en hij toen ff hapte om me aan de kant t zetten, kreeg hij ook een tik.
Dat is wat er ook gebeurd in een kudde.
Ook hij, ondanks dat het een enorm dominant paard was, wist zijn plek.

Wat is daar verkeerd aan?
Dat is gewoon natuurlijke omgang met een dominant paard.
Ik heb 'm ondertussen 12 jaar, kan verder echt niet meer tikken bedenken zo 1,2,3

Dus is dat zo verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-07 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:56

Nee totaal normaal naar mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:57

Maakt me niks uit hoe goed ze het dier kent
Het blijft een paardje zonder ervaring met een kindje zonder ervaring.
Als je ff nadenkt doe je zoiets niet..nooit

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:00

Ik ben het met RK eens ( overigens in opvallend veel topics Haha! ). Als je het goed doet ( en dat is niet meteen hard, maar wel op het juiste moment ) dan hoef je je paard maar één ( of misschien eens een enkele keer als ze echt bot zijn ) op zijn plaats te zetten. Dan zijn de verhoudingen meteen duidelijk en is stemverheffing genoeg. Dus van al dat slaan, daar is echt geen sprake van ( althans niet in mijn opvoeding van mijn paard ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:04

Nee hoor, RK. Maar ik ben wel ietsje anders met paarden. Ik probeer (als het even kan) het bijten al voor te zijn, bepaald gedrag al eerder bij te sturen door goed op de lichaamstaal van het paard te letten. En natuurlijk, als een paard mij wel bijt of schopt, merkt 'ie ook echt wel wat, hoor. Denk je dat ik me laat bijten of trappen? Echt niet....
Gelukkig kom ik niet zo vaak dit soort paarden tegen. Wij hebben een lastig paardje op stal, maar bij hem werkt het gebruik van mijn lichaamstaal al prima. Hij is erg dominant tegen de meisjes die op hem komen lessen, maar als ik met hem aan de gang ga, ben ik me erg bewust van mijn positie t.o.v. hem. Hij reageert daar prima op. En dan hoef ik de strijd van het slaan amper aan te gaan. Natuurlijk is elk paard anders. Maar als ik hier zeg dat ik mijn paard nooit sla, krijg ik altijd van die overtrokken reacties ('je voedt hem niet goed op', 'je bent niet consequent', e.d.) Leer eerst mijn pony eens kennen.

Mijn kind sla ik trouwens ook niet, maar ik ben wel consequent. Ik ben gewoon niet zo'n voorstander van slaan. Als mijn leven in gevaar komt, vind ik wat anders, maar dat is helemaal niet aan de orde bij mijn paard en mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:07

Verschil is denk ik dat ik veel paarden tegen kwam op een handelsstal.
Dat zijn geen paarden die jezelf in handen hebt gehad.
Maar heel vak paarden die gebracht worden omdat het baasje er niets mee kon.
Die hebben geleerd dat ze de mens om mogen lopen oid.
Dat de mens wel aan de kant gaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:10

Slaan is geen strijd, als jij op het juiste moment een tik geeft werkt dat prima en zal het paard niet snel het gedrag herhalen. En dat is niet uit angst maar omdat het dus duidelijk is dat zulk gedrag niet geaccepteerd word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:13

Ik zeg niet dat jij je paard niet opvoed, maar als ik dan in eerste instantie lees, ik verzet hem op de poetsplaats, haalde ik daar ook uit, als hij kliert draai ik hem om.
Dat je dat de dag erop doet, prima, dat is wat anders

een corrigerende tik is ook geen stijd, is het wel een strijd, doe je iets echt verkeerd

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:15

Je moet in principe strijd vermijden, ik zie een tik ook niet als een strijd. Juist niet!
Ik kan me voorstellen dat als een paard helemaal verkloot is ( en dus geleerd heeft zijn kracht tegen mensen te gebruiken ), dat er dan wel sprake kan zijn van strijd. Ik heb tenminste al een paar verhalen van Kiwiko gelezen Knipoog
Maar in principe ben je dus al veel te laat als je de strijd aan moet gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:20

RK, en dat vind ik dus een hele andere categorie paarden. Als iemand als Merrieveulen blijkbaar wel het vertrouwen in haar pony's heeft, dan zal dat wel terecht zijn. Wij kennen haar paarden helemaal niet. Onze Shetlander was (en is nog steeds) ook een schatje en mijn dochtertje kon rustig op hem gaan zitten, hoor, als ik er naast stond. En dat geldt ook voor Sam. Al zou ik haar niet op Sam laten rijden (is ze ook nog wat te jong voor Haha! ), maar gewoon even erop zitten kan helemaal geen kwaad. Dat boeit hem totaal niet en zij gedraagt zich heel rustig en aait hem alleen maar. Maar als ze over een paar jaar wil leren rijden, leert ze het op een ervaren, rustige pony en niet op onze Sam. Want natuurlijk ga ik geen enkel risico nemen. Mijn kind is mijn alles en ik zou het mezelf nooit vergeven als haar iets over komen zou.....