Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Bericht onderwerp: Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.Geplaatst: Vandaag 10:39
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... pagina.php
Toch even doorgetypt voor jullie, Alle 'tekst' heb ik nu uitgetypt. Plaatjes zijn denk ik ook wel duidelijk genoeg te zien op de afbeelding in de link. Het kan zijn dat er ietswat foutjes in zitten, sorry, daar moeten jullie het maar even mee doen
Quote:
Voorkom blessures bij paarden
‘Men moet een paard de rug niet stukrijden’, gaat de uitdrukking. Je moet niet te veel van iemand vergen. Een betreffende richtlijn om blessures bij paarden te voorkomen. Een schrikbarende 90% van de problemen wordt immers veroorzaakt door een onverantwoordelijke ruiter.
(plaatje met paard waarop de blessures worden aangewezen)
Op het sprongewricht ontstaan galletjes. Kleine maar pijnlijke bloeduitstortingen.
Langs de pijp lopen pezen die behoorlijk onder druk staan.
De kogels krijgen het zwaar de verduren.
De ondervoeten & hoeven kunnen gemakkelijk beschadigen.
Een ‘vaste’ rug is een veel geziene blessure
Uitgebreide training.
Om dit soort blessures te voorkomen is het bij paardrijden van belang als ruiter het paard voor te zijn in zijn bewegingen. Concentratie en conditie van het paard en ruiter zijn van groot belang voor een goede balans. Lammert haanstra ontwikkelde een uitgebreide training. Want, zo zegt haanstra, een sportief lichaam heeft iets over.
Conditie
Doe voor het rijden een warming-up. Het paard meevoeren aan de hand vergroot de kennis over het paard en bevordert bovendien de eigen conditie. Door te versnellen(naar voren hellen) en te remmen(naar achteren hellen) met commando’s leer je elkaars lichaamstaal kennen.
Lenigheid
Voor paard en ruiter geld dat lenigheid blessures voorkomt. Voor beiden zijn speciale oefeningen om de lenigheid te vergroten.De gebogen en gestrekte looppas, versterkt buikspieren en vergroot lenigheid in de rug en benen van de mens.
Door een paard snoepjes voor te houden stretcht het rug en nekspieren
(plaatje van een pony die met zijn neus zijn buik aantikt, en een pony die de buiging doet)
zitlessen
Om als ruiter te trainen op het rijden, zijn zitlessen zeer nuttig. Een ‘paard’ op een trampoline zorgt voor een onvoorspelbare instabiliteit. Medesporters kunnen zorgen voor extra beweging achter de ruiter om het verassingseffect te vergroten. Overigens zijn er nog veel meer manieren om het zitten te trainen.
Door Gerrit leeflang en marianne de boer.
Gorredijk- Nederland telt meer dan een half miljoen paarden, die betrokken zijn bij verschillende takken van sport. Naar schatting 90.000 mensen weten de rug van het paard te vinden,als ze worden aan gespoord om meer te bewegen. Deze vorm van sport moet echter niet willens en wetens over de rug van het paard,stellen organisaties en paardenkennners. Een aanzienlijk deel van de ruiters en amazones is te dik, niet goed getrainig of zelfs a-atletisch. Gevolg is dat veel paarden rug en peesproblemen krijgen.
“Een paard is een atleet en de gebruiker moet er als zodanig mee omgaan” zegt paardentrainer en instructeur Lammert Haanstra. Hij stelt in zijn laatste boek ‘training van ruiter en paard’, dat hij samen met zijn vroeg Jet schreef, voor om als eerste zelf goed te trainen voordat er op een paard geklommen wordt. “ Om goed te leren paardrijden, zou je de beschikking moeten hebben over een sportief lichaam, gelijkwaardig aan dat van je paard.” Er zijn al maneges, die een gewichtsgrens hebben ingesteld. Volgens hanstra zijn er manege-eigenaren die als gevolog van te zware leerlingen hun paard om de 2 maanden moeten laten ‘repareren’. Overgewicht op zich hoeft niet altijd een probleem te zijn. Wanneer een zware ruiter een meegaande zit heeft, is hij minder belastend voor het paard dan een lichtere ruiter zonder een meegaande zit. Maar dat zijn uitzonderingen. Veelal gaat dikheid gepaard met ongetraindheid.Lammert haanstra; “ als je niet een zekere lichamelijke disipline kunt opbrengen, dan gaat dat ten koste van het welzijn van het paard.Tegen de 90% van de problemen die paarden hebben, ligt het bij ons”.
Rust en vakmanschap moeten de uitgangspunten zijn voor een goede relatie met het paard, vind Haanstra. Paardrijden leer je het beste ernaast. Ken de kracht, de energie, de angst, het talent van het dier wanneer je het paard aan de hand meevoerd of door longeren met de dubbele longe. Dit vereist voldoende basiskennis en je leert samen met je paard.
“Er is wel degelijk een relatie tussen overgewicht bij ruiters en blessures bij paarden” weet paardenchirurg Krijn van Muiswinkel van dierenkliniek Emmeloord. “Wanneer ruiters hun overgewicht meetorssen op het paard is de kans op blessures groot. Het is niet wetenschappelijk aangetoont, maar uit de praktijk blijkt dat het overgewicht rugklachten en peesproblemen ontstaan. Het draagapparaat van het paard wordt door overbelasting aangetast. Blessures aan de ondervoeten, kogels en pezen en rugklahten komen dan ook het meest voor, varierend van oppervlakkig tot ernstig”
Hij vind het goed dat de mensen bewuster worden gemaakt van wat hun overgewicht met de paarden kan doen. Ook ziet hij te grote mensen om te kleine paarden rijden. Grote mensen hoeven nieteens overgewicht te hebben, maar belasten het paard toch te veel. Oplossing; Te zware mensen rechtstrteeks confronteren met de gevolgen, om ze zo bewust te maken van dat juist zij de oorzaak zijn van de blessure van hun paard.
Wilfred Franken, Algemeen maneger van de FNRS-ruitersportcentra met 350 aangesloten bedrijven, is gematigder. Hij erkent dat je niet iedereen kunt laten paardrijden, maar je mag niet ontkennen dat dikke mensen ook moeten en mogen sporten. Juist voor kinderen is dat heel belangrijk. Door drukke schoolprogramma’s is sporten een ondergeschoven kindje. Paardrijden is een goede manier om die broodnodige beweging te hebben. In workshops van de FNRS aan manege-instructeurs, wordt onder meer aandacht geschonken aan zwaarlijvigheid en hoe daaromee om te gaan. Kies een paard dat sterk genoeg is, laat de ruiter met een krukje opstappen, geef extra begeleiding voor zitlessenn, om zo te werken aan een goede coordinatie, let op de keus van het zadel enz. Volgens Franken worden Blessures van paarden ook veroorzaakt door ongeduld van de eigenaar. Paarden worden jong-vaak al op 3 jarige leeftijd- Getraind voor het bereiken van topniveau. Deze dieren worden daardoor veelal op het toppunt van hun kunnen afgeschreven.
Veel paarden komen met zowel gezondheids als gedragsproblemen terecht bij heropvoeders, zoals Ellen van den Berg, autodidact en ervaringsdeskundige uit Oud-Leusden. Niet alleen ongetraindheid en zwaarlijvigheid, maar ook verkeerde aanpalk kan een paard helemaal de vernieling in helpen. Vooral door mensen die net hun eerste paard hebben aangeschaft. “Het karakter van een pard kun je niet veranderen, wel z’n manieren. Ik ben al 25 jaar bezig men heb al veel verkeerde combinaties ruiter-paard gezien. Vroeger had je meer ‘echte’ paardenmensen. Mensen die thuis op de boerderij al paarden hadden, en daarmee aan sport gingen doen. Nu zijn het mensen die op een manege hebben leren rijden. Ze kopen dan een eigen paard, dat hoog in het bloed staat. Ze kunnen eigenlijk niet rijden, maar hebben wel geld. Dan kkomen de problemen. Allemaal wel leuk met Anky en zo, maar een paard wordt zo wel een soort poes of hond.”
Wat van den Berg veel ziet is, dat bij zwaardere mensen de balans zioek is. Je moet niet achter de beweging van het paard aankomen. “Deze mensen hebben geen conditie. Ze zijn na een half uur al moe, maar het paard heeft dan nog niets gedaan.” Zo kun je niet een paard trainen. “er is veel paardenleed veroorzaakt door mensen die denken dat ze goed doen.”
superwoman schreef:Toch zijn er dus teveel mensen die te zwaar zijn voor hun paard of/en belasten het paard verkeerd, zoals het artikel zegt.
Het gaat ook om de kennis! Via de manege (de meeste) leer je gewoon te weinig!
De paardensignalen kunnen vele niet zien. Dat wordt vermenselijkt of afgedaan als vervelend.
90 %van de problemen komt door de ruiter, das toch niet normaal!
dierfysio schreef:slipjacht is met paarden achter een meute honden aan. die honden volgen een slipspoor, een spoor van reuk van vosse-urine (is nep-vossenjacht, zeg maar). je kent 't vast wel: de mannen hebben rode rijjassen aan, en hoge zwarte hoeden op.
en ja, soms nemen ruiters het wel van me aan, maar vaak ook niet. dan hoef je ook ineens niet meer te komen. 't is mij om 't even, hoor, maar vind het altijd zo sneu voor die paarden. ik kan ze wel behandelen, maar als de ruiter niet meewerkt, is mijn werk eigenlijk vechten tegen de bierkaai op... sneu...
superwoman schreef:Je paard lief vinden is een ding, dat kunnen best veel mensen, maar je liefhebberijtjes en pleziertjes opofferen voor een paard is heel iets anders... hoeveel ruiters "houden" er niet enorm veel van hun paard, en ondanks dat zitten ze elke dag weer op die rug te bonken, trekken hem in de krul, laten hem de ganse dag op stal staan (terwijl er de mogelijkheid is tot weidegang), straffen hem onterecht, slaan hem om het minste of geringste, en roepen ondertussen: maar ik hou zó veel van hem... het zal wel...dierfysio schreef:slipjacht is met paarden achter een meute honden aan. die honden volgen een slipspoor, een spoor van reuk van vosse-urine (is nep-vossenjacht, zeg maar). je kent 't vast wel: de mannen hebben rode rijjassen aan, en hoge zwarte hoeden op.
en ja, soms nemen ruiters het wel van me aan, maar vaak ook niet. dan hoef je ook ineens niet meer te komen. 't is mij om 't even, hoor, maar vind het altijd zo sneu voor die paarden. ik kan ze wel behandelen, maar als de ruiter niet meewerkt, is mijn werk eigenlijk vechten tegen de bierkaai op... sneu...
Ja, ik heb dan idd van gehoord, maar zou niet weten wanneer dat plaats vind.
Balen dat mensen niet willen luisteren![]()
Je zou toch denken dat ze van hun paard houden![]()
Ik kan daar heel boos over worden.
Snoevie schreef:het is zo dat als je scheef zit je meer 'schade' aanricht met een hoger gewicht dan met een goed gewicht(voor je paard)
maar als je aan mensen denkt die te zwaar zijn voor hun paard,denken de meesten aan een rijpaardje met een vetklep erop,maar je kan ook iemand met maatje 36 op een slanke B pony hebben die door lengte en een te hoog gewicht voor de pony uit balans zit.
superwoman schreef:90 %van de problemen komt door de ruiter, das toch niet normaal!