Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:55

nee,maar er zou weleens bij nagedacht kunnen worden,dat je niet weet waarom iemand dik is.
inderdaad ze word er niet lichter of zwaarder om,maar ik vind wel dat men daar heus niet direct negatief over moet gaan denken,dat zal vast al genoeg gebeuren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:07

Natuurlijk, dat ben ik ook met je eens. Maar dit topic is voornamelijk over te zwaar zijn voor je paard om wat voor reden dan ook. Vandaar Lachen
Over afvallen wordt ook zo lekker makkelijk gedacht, oh gewoon wta minder eten, beetje bewegen en klaar. Nou was dat maar zo Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:12

ja inderdaad!
als het zo makkelijk was,dan had ik nu wel maatje 34

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:08

Citaat:
Bericht onderwerp: Re: [centraal] Ben ik te zwaar/ groot voor mijn pony topic.Geplaatst: Vandaag 10:39

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... pagina.php

Toch even doorgetypt voor jullie, Alle 'tekst' heb ik nu uitgetypt. Plaatjes zijn denk ik ook wel duidelijk genoeg te zien op de afbeelding in de link. Het kan zijn dat er ietswat foutjes in zitten, sorry, daar moeten jullie het maar even mee doen

Quote:

Voorkom blessures bij paarden

‘Men moet een paard de rug niet stukrijden’, gaat de uitdrukking. Je moet niet te veel van iemand vergen. Een betreffende richtlijn om blessures bij paarden te voorkomen. Een schrikbarende 90% van de problemen wordt immers veroorzaakt door een onverantwoordelijke ruiter.

(plaatje met paard waarop de blessures worden aangewezen)
Op het sprongewricht ontstaan galletjes. Kleine maar pijnlijke bloeduitstortingen.
Langs de pijp lopen pezen die behoorlijk onder druk staan.
De kogels krijgen het zwaar de verduren.
De ondervoeten & hoeven kunnen gemakkelijk beschadigen.
Een ‘vaste’ rug is een veel geziene blessure

Uitgebreide training.
Om dit soort blessures te voorkomen is het bij paardrijden van belang als ruiter het paard voor te zijn in zijn bewegingen. Concentratie en conditie van het paard en ruiter zijn van groot belang voor een goede balans. Lammert haanstra ontwikkelde een uitgebreide training. Want, zo zegt haanstra, een sportief lichaam heeft iets over.

Conditie
Doe voor het rijden een warming-up. Het paard meevoeren aan de hand vergroot de kennis over het paard en bevordert bovendien de eigen conditie. Door te versnellen(naar voren hellen) en te remmen(naar achteren hellen) met commando’s leer je elkaars lichaamstaal kennen.

Lenigheid
Voor paard en ruiter geld dat lenigheid blessures voorkomt. Voor beiden zijn speciale oefeningen om de lenigheid te vergroten.De gebogen en gestrekte looppas, versterkt buikspieren en vergroot lenigheid in de rug en benen van de mens.
Door een paard snoepjes voor te houden stretcht het rug en nekspieren

(plaatje van een pony die met zijn neus zijn buik aantikt, en een pony die de buiging doet)

zitlessen

Om als ruiter te trainen op het rijden, zijn zitlessen zeer nuttig. Een ‘paard’ op een trampoline zorgt voor een onvoorspelbare instabiliteit. Medesporters kunnen zorgen voor extra beweging achter de ruiter om het verassingseffect te vergroten. Overigens zijn er nog veel meer manieren om het zitten te trainen.

Door Gerrit leeflang en marianne de boer.

Gorredijk- Nederland telt meer dan een half miljoen paarden, die betrokken zijn bij verschillende takken van sport. Naar schatting 90.000 mensen weten de rug van het paard te vinden,als ze worden aan gespoord om meer te bewegen. Deze vorm van sport moet echter niet willens en wetens over de rug van het paard,stellen organisaties en paardenkennners. Een aanzienlijk deel van de ruiters en amazones is te dik, niet goed getrainig of zelfs a-atletisch. Gevolg is dat veel paarden rug en peesproblemen krijgen.

“Een paard is een atleet en de gebruiker moet er als zodanig mee omgaan” zegt paardentrainer en instructeur Lammert Haanstra. Hij stelt in zijn laatste boek ‘training van ruiter en paard’, dat hij samen met zijn vroeg Jet schreef, voor om als eerste zelf goed te trainen voordat er op een paard geklommen wordt. “ Om goed te leren paardrijden, zou je de beschikking moeten hebben over een sportief lichaam, gelijkwaardig aan dat van je paard.” Er zijn al maneges, die een gewichtsgrens hebben ingesteld. Volgens hanstra zijn er manege-eigenaren die als gevolog van te zware leerlingen hun paard om de 2 maanden moeten laten ‘repareren’. Overgewicht op zich hoeft niet altijd een probleem te zijn. Wanneer een zware ruiter een meegaande zit heeft, is hij minder belastend voor het paard dan een lichtere ruiter zonder een meegaande zit. Maar dat zijn uitzonderingen. Veelal gaat dikheid gepaard met ongetraindheid.Lammert haanstra; “ als je niet een zekere lichamelijke disipline kunt opbrengen, dan gaat dat ten koste van het welzijn van het paard.Tegen de 90% van de problemen die paarden hebben, ligt het bij ons”.
Rust en vakmanschap moeten de uitgangspunten zijn voor een goede relatie met het paard, vind Haanstra. Paardrijden leer je het beste ernaast. Ken de kracht, de energie, de angst, het talent van het dier wanneer je het paard aan de hand meevoerd of door longeren met de dubbele longe. Dit vereist voldoende basiskennis en je leert samen met je paard.
“Er is wel degelijk een relatie tussen overgewicht bij ruiters en blessures bij paarden” weet paardenchirurg Krijn van Muiswinkel van dierenkliniek Emmeloord. “Wanneer ruiters hun overgewicht meetorssen op het paard is de kans op blessures groot. Het is niet wetenschappelijk aangetoont, maar uit de praktijk blijkt dat het overgewicht rugklachten en peesproblemen ontstaan. Het draagapparaat van het paard wordt door overbelasting aangetast. Blessures aan de ondervoeten, kogels en pezen en rugklahten komen dan ook het meest voor, varierend van oppervlakkig tot ernstig”

Hij vind het goed dat de mensen bewuster worden gemaakt van wat hun overgewicht met de paarden kan doen. Ook ziet hij te grote mensen om te kleine paarden rijden. Grote mensen hoeven nieteens overgewicht te hebben, maar belasten het paard toch te veel. Oplossing; Te zware mensen rechtstrteeks confronteren met de gevolgen, om ze zo bewust te maken van dat juist zij de oorzaak zijn van de blessure van hun paard.

Wilfred Franken, Algemeen maneger van de FNRS-ruitersportcentra met 350 aangesloten bedrijven, is gematigder. Hij erkent dat je niet iedereen kunt laten paardrijden, maar je mag niet ontkennen dat dikke mensen ook moeten en mogen sporten. Juist voor kinderen is dat heel belangrijk. Door drukke schoolprogramma’s is sporten een ondergeschoven kindje. Paardrijden is een goede manier om die broodnodige beweging te hebben. In workshops van de FNRS aan manege-instructeurs, wordt onder meer aandacht geschonken aan zwaarlijvigheid en hoe daaromee om te gaan. Kies een paard dat sterk genoeg is, laat de ruiter met een krukje opstappen, geef extra begeleiding voor zitlessenn, om zo te werken aan een goede coordinatie, let op de keus van het zadel enz. Volgens Franken worden Blessures van paarden ook veroorzaakt door ongeduld van de eigenaar. Paarden worden jong-vaak al op 3 jarige leeftijd- Getraind voor het bereiken van topniveau. Deze dieren worden daardoor veelal op het toppunt van hun kunnen afgeschreven.
Veel paarden komen met zowel gezondheids als gedragsproblemen terecht bij heropvoeders, zoals Ellen van den Berg, autodidact en ervaringsdeskundige uit Oud-Leusden. Niet alleen ongetraindheid en zwaarlijvigheid, maar ook verkeerde aanpalk kan een paard helemaal de vernieling in helpen. Vooral door mensen die net hun eerste paard hebben aangeschaft. “Het karakter van een pard kun je niet veranderen, wel z’n manieren. Ik ben al 25 jaar bezig men heb al veel verkeerde combinaties ruiter-paard gezien. Vroeger had je meer ‘echte’ paardenmensen. Mensen die thuis op de boerderij al paarden hadden, en daarmee aan sport gingen doen. Nu zijn het mensen die op een manege hebben leren rijden. Ze kopen dan een eigen paard, dat hoog in het bloed staat. Ze kunnen eigenlijk niet rijden, maar hebben wel geld. Dan kkomen de problemen. Allemaal wel leuk met Anky en zo, maar een paard wordt zo wel een soort poes of hond.”

Wat van den Berg veel ziet is, dat bij zwaardere mensen de balans zioek is. Je moet niet achter de beweging van het paard aankomen. “Deze mensen hebben geen conditie. Ze zijn na een half uur al moe, maar het paard heeft dan nog niets gedaan.” Zo kun je niet een paard trainen. “er is veel paardenleed veroorzaakt door mensen die denken dat ze goed doen.”

ff uit een ander topic gecopieerd. Nieuw discussievoer.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:31

Dat is de reden waarom ik voor een shire heb gekozen. Verder vind ik meer sporten naast het paardrijden heel belangrijk. Je vind mij daarom ook 2x per week in de sportschool en ik wandel heel veel en lang met de honden, goed voor de conditie!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:45

maar iemand die te zwaar is kan wel een heel goede conditie hebben,ik heb eens een dagtocht van 7 uur gedaan,en het enige waar ik last van had was mijn kont,omdat het zadel zo verrot zat.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:41

Dat zeg ik ook niet!!! Ik had met zeer veel overgewicht een hele goede conditie, mensen vonden het ongelooflijk dat ik altijd maar bezig was met uitmesten, veel lopen enz. En is was nooit buiten adem o.i.d.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:44

Toch zijn er dus teveel mensen die te zwaar zijn voor hun paard of/en belasten het paard verkeerd, zoals het artikel zegt.
Het gaat ook om de kennis! Via de manege (de meeste) leer je gewoon te weinig!
De paardensignalen kunnen vele niet zien. Dat wordt vermenselijkt of afgedaan als vervelend.

90 %van de problemen komt door de ruiter, das toch niet normaal! Stoom uit je oren

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:13

superwoman schreef:
Toch zijn er dus teveel mensen die te zwaar zijn voor hun paard of/en belasten het paard verkeerd, zoals het artikel zegt.
Het gaat ook om de kennis! Via de manege (de meeste) leer je gewoon te weinig!
De paardensignalen kunnen vele niet zien. Dat wordt vermenselijkt of afgedaan als vervelend.

90 %van de problemen komt door de ruiter, das toch niet normaal! Stoom uit je oren

Daar ben ik het mee eens en dat was dus iets dat ik in mijn zeer zware overgewicht tijd nooit op een paard wilde!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:18

Idd... is wel denkvoer... en als het goed is ook doevoer... en @ shirefan: you go, girl!!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:23

even wat anders: zijn jullie ooit bij een slipjacht gaan kijken? moet je eens zien wat een dikke kerels daar totaal uit balans op hun paard 'meeliften', en zo hard mogelijk over hoge heggen en brede sloten gaan.
over je paard in de weg zitten gesproken... maar daar zegt nooit iemand wat van.
ik zie door mijn werk als dierenfysio veel poaarden met ruiter-gerelateerde problemen. zware mensen die uit balans zitten zijn altijd lastig; hoe breng je dat tactvol?!
maar ook lichte mensen, die stijf in hun lijf zijn en zo dus hun paard storen, geven problemen.
ben het wel eens met het stukje van Lammert Haanstra; ruiter moet ook sporten om te kunnen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:26

Ik ken dat ook niet dierfysio, "slipjacht"
Mischien dat er daarom nooit over gesproken wordt.

Wat jij ook zegt, dat je het met je werk tegen komt. Het is moeilijk tactvol te brengen, maar ze zullen het wel eerder van jóu aannemen, dan van een ander.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:29

slipjacht is met paarden achter een meute honden aan. die honden volgen een slipspoor, een spoor van reuk van vosse-urine (is nep-vossenjacht, zeg maar). je kent 't vast wel: de mannen hebben rode rijjassen aan, en hoge zwarte hoeden op.

en ja, soms nemen ruiters het wel van me aan, maar vaak ook niet. dan hoef je ook ineens niet meer te komen. 't is mij om 't even, hoor, maar vind het altijd zo sneu voor die paarden. ik kan ze wel behandelen, maar als de ruiter niet meewerkt, is mijn werk eigenlijk vechten tegen de bierkaai op... sneu...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:32

dierfysio schreef:
slipjacht is met paarden achter een meute honden aan. die honden volgen een slipspoor, een spoor van reuk van vosse-urine (is nep-vossenjacht, zeg maar). je kent 't vast wel: de mannen hebben rode rijjassen aan, en hoge zwarte hoeden op.

en ja, soms nemen ruiters het wel van me aan, maar vaak ook niet. dan hoef je ook ineens niet meer te komen. 't is mij om 't even, hoor, maar vind het altijd zo sneu voor die paarden. ik kan ze wel behandelen, maar als de ruiter niet meewerkt, is mijn werk eigenlijk vechten tegen de bierkaai op... sneu...

Ja, ik heb dan idd van gehoord, maar zou niet weten wanneer dat plaats vind.

Balen dat mensen niet willen luisteren
Je zou toch denken dat ze van hun paard houden Ach gut
Ik kan daar heel boos over worden. Hamer

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:36

Ik zal zelf ook niet alles goed doen, maar sta open om te leren.
Gelukkig hebben mijn paarden nooit gekke blessures gehad. (afkloppen) (behalve 1 die vanaf de aankoop al niet lekker in haar vel zit en ik te weinig tijd heb om serieus met haar te gaan werken. Nu doet ze niks Bloos , volgend jaar maar laten dekken Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:31

superwoman schreef:
dierfysio schreef:

Ja, ik heb dan idd van gehoord, maar zou niet weten wanneer dat plaats vind.

Balen dat mensen niet willen luisteren
Je zou toch denken dat ze van hun paard houden Ach gut
Ik kan daar heel boos over worden. Hamer
Je paard lief vinden is een ding, dat kunnen best veel mensen, maar je liefhebberijtjes en pleziertjes opofferen voor een paard is heel iets anders... hoeveel ruiters "houden" er niet enorm veel van hun paard, en ondanks dat zitten ze elke dag weer op die rug te bonken, trekken hem in de krul, laten hem de ganse dag op stal staan (terwijl er de mogelijkheid is tot weidegang), straffen hem onterecht, slaan hem om het minste of geringste, en roepen ondertussen: maar ik hou zó veel van hem... het zal wel...
je hebt mensen met paarden en paardenmensen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:29

ik heb nu het gevoel dat het weer de kant opgaat van: de dikken zitten hun paard meestal in de weg,zitten scheef,enz.

het is zo dat als je scheef zit je meer 'schade' aanricht met een hoger gewicht dan met een goed gewicht(voor je paard)
maar als je aan mensen denkt die te zwaar zijn voor hun paard,denken de meesten aan een rijpaardje met een vetklep erop,maar je kan ook iemand met maatje 36 op een slanke B pony hebben die door lengte en een te hoog gewicht voor de pony uit balans zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:13

Snoevie schreef:
het is zo dat als je scheef zit je meer 'schade' aanricht met een hoger gewicht dan met een goed gewicht(voor je paard)
maar als je aan mensen denkt die te zwaar zijn voor hun paard,denken de meesten aan een rijpaardje met een vetklep erop,maar je kan ook iemand met maatje 36 op een slanke B pony hebben die door lengte en een te hoog gewicht voor de pony uit balans zit.

Dat is zeker waar.
Ik zit ook veel op de shetlanders kant van bokt, omdat je het daar veel ziet.
Ik vind dat héél erg én egoistisch.

Toch is die 90% waar ik me echt over verbaasde, niet normaal.

idd Yamcha,
je hebt mensen met paarden én je hebt paardenmensen.
Jammer dat de paardenmensen beginnen uit te sterven.

Ik vind nh ook een goede ontwikkeling. Zelf ben ik er nog niet mee bezig trouwens.
Wel kon ik vroeger ook al goed met paarden omgaan die verkeerde ervaringen hadden
in de omgang. Qua rijden heb ik minder "gevoel" en lef om op een echt moeilijke te stappen.
Een beetje moeilijk vind ik geen probleem. Mijn 2 paarden heb ik ingereden zonder problemen en als iemand erop gaat, vinden ze 'm altijd fijn rijden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:40

Ik moest stiekem wel lachen toen ik vanmiddag op stal kwam en zag dat iemand dat stukje uit de telegraaf daar opgehangen had... Tong uitsteken
Ik vind het een erg goed stukje en hoop ook dat het mensen inzicht geeft en aan het denken zet zodat ze zélf gaan inzien dat het zo niet langer kan!
Goed stuk vond ik het iig!! OK dan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:36

@ Jarrah: heb je het dan over mensen met overgewicht of over mensen die gewoon te zwaar zijn voor hun pony/paard?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:27

Mensen met overgewicht die daarmee hun paard hinderen Lachen

Je kan van een paard gewoon geen atletische oefeningen verwachten als je zelf niet eens athletisch ben...

Ik vind dus dat iedere ruiter getraind moet zijn vóór hij een paard gaat trainen! Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:06

maar iemand zonder overgewicht kan toch ook te zwaar zijn en iemand met overgewicht is ook niet automatisch te zwaar voor het paard waar hij op rijdt.
en niet iedereen met overgewicht is 'niet atletisch'

oke en in hoeverre moet iemand getraind zijn volgens jou?
iemand die heel slank is kan ook ongetraind zijn

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:14

superwoman schreef:

Ik zou niet verbaasd zijn als daar 99% had gestaan. Maar mijn mening is dat het meerdendeel van die problemen ontstaan door onkunde van de ruiter en niet door overgewicht van de ruiter...
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 14-11-06 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:15

precies........niet iedereen met overgewicht is te zwaar voor een paard of geeft problemen........

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:21

Hier nog een ruiter met overgewicht.
ik zag per toeval dit topic,dus meld me ook eventjes aan.

Zoals jullie als jullie in mijn profiel kijken, kunnen zien, ben ik ook geen slanke dame.

maar goed. ik rij graag paard,en wilde op zo'n goed mogelijke manier, rijden,zonder het dier met mijn gewicht te hinderen.

voor mij geen zitlessen en doorzit lessen, we doen lekker ontspannen "hobbelen"we trainen zeker wel, maar anders als een lichte ruiter,

ik had nog wel eens dat ik op het zadel plofte, en nu doe ik dat nooit meer, er zijn altijd verbeter punten,zoals rechtop zitten,benen en handen stil/
maar het voornaamste is, dat ik geleerd heb, stil zitten,en goed meegaan in de beweging, dat hij geen gebonk op zijn rug heeft.

Noujah, weten jullie meteen mijn verhaal, ik zal misschien niet veel postten,maar ik zal eens lekker gaan lezen.
Groetjes Andrea