DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:09

SuperPepeijn schreef:
Volgend jaar rijdt ook Q LRD, let maar op.

Volgend jaar rijdt Q niet meer maar loopt hondenshows.... Haha! Wedden? Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:43

horseyfries schreef:
Volgend jaar rijdt Q niet meer maar loopt hondenshows.... Haha! Wedden? Clown

Neuuusje voor de loodlijn, Fido!
Afbeelding

*grinnik* Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:22

Hé, en zie je dat? Nog bitloos ook! Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:10

Tyrza schreef:
Waarom staat "ronder" per definitie voor "achter de teugel"?
Als onder ronder wordt verstaan achter de loodlijn en als men zegt het paard lager te vragen en 'm dan ZELF ronder laat worden, wat betekend dat ie achter de loodlijn moet komen en dus met de mond naar achteren moet, dan is dat achter de teugel. Ik zeg niet dat een paard alleen achter de teugel LDR kan lopen, maar dat -zoals Kafue het verteld- dit sterk lijkt op het achter de teugel (laten) komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:12

Het wordt toch tijd voor les Q (of voor een hond Knipoog ) want dit is iets wat je moet ervaren! Als een paard achter de teugel loopt heb je geen verbinding meer, als een paard de hals laat vallen accepteert hij juist die (heel lichte) verbinding en geeft zich helemaal. Compleet vertrouwen dus waardoor je plots een veel betere communicatie krijgt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:14

Citaat:
Als onder ronder wordt verstaan achter de loodlijn en als men zegt het paard lager te vragen en 'm dan ZELF ronder laat worden, wat betekend dat ie achter de loodlijn moet komen en dus met de mond naar achteren moet, dan is dat achter de teugel.

Ik ken toch een heel andere definitie van achter de teugel lopen.

Achter de loodlijn is niet per definitie achter de teugel...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:15

Q, dat achter de teugel zijn, is iets anders hoor Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:17

Hier zie je.... als zelfs SP het zegt.... Rolleyes

Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:23

Regel 1: SP heeft altijd gelijk;
Regel 2: Zo niet, treed regel 1 in werking.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:24

Ah ja... hoe KON ik dat ook weer zijn vergeten... Afbeelding

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:31

Toch jammer dat degene die andere schreeuwerds noemen, een uitermate interessante conversatie zo gaan beinvloeden dat een voortzetting van dit gesprek niet meer mogelijk is en er verzandt wordt in een soort kreten.
Er wordt op deze manier niet echt een blijk gegeven van enig respect voor de medemens met een andere visie, die wel of niet beargumenteerd kan en mag worden.
Er wordt lofzang gegeven over de persoonlijke successen, wat uitermate aardig is voor zij die hun gevoel nog niet helemaal hebben ontwikkeld maar totaal niet erg bijdraagt aan een nivo. Net als vele slechte ruiters terug naar het nivo kleutesklas en zandbak.

Misschien kan iemand een eigen topicje maken waar de interessante mensen deze conversatie voort kunnen zetten, dat is veel leuker.

PT
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-08-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:32

Ach kom, dit schaar ik onder de noemer van een 1 april grap die QQQQ ooit een keer had uitgehaald, en ook dat topicje over die shet die LDR loopt.

Stoor je vooral niet aan mij, ik lees vrolijk mee. En pas de rest in praktijk toe Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:50

Af en toe een geintje moet kunnen hoor, en degene die het over schreeuwerds had heeft de discussie juist weer wat nieuw leven in geblazen door een frisse kijk op LDR te geven van iemand die eerste tegen was en nu door de praktijk anders is gaan denken.
Zo zie je maar wat foto's en verhalen voor invloed kunnen hebben op je mening maar dat zelf ervaren nog altijd de beste leerschool is!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:54

Paardentango schreef:
Toch jammer dat degene die andere schreeuwerds noemen, een uitermate interessante conversatie zo gaan beinvloeden dat een voortzetting van dit gesprek niet meer mogelijk is en er verzandt wordt in een soort kreten.
Er wordt op deze manier niet echt een blijk gegeven van enig respect voor de medemens met een andere visie, die wel of niet beargumenteerd kan en mag worden.
Er wordt lofzang gegeven over de persoonlijke successen, wat uitermate aardig is voor zij die hun gevoel nog niet helemaal hebben ontwikkeld maar totaal niet erg bijdraagt aan een nivo. Net als vele slechte ruiters terug naar het nivo kleutesklas en zandbak.

Misschien kan iemand een eigen topicje maken waar de interessante mensen deze conversatie voort kunnen zetten, dat is veel leuker.

PT

Wat jij niet kan weten is dat deze persoon misschien op een ander forum heel erg onderuit is gehaald door een groep mensen inclusief haar vroegere trainer vanwege deze switch. Ik vind schreeuwerds dan nog een redelijk nette opmerking.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:04

Tyrza schreef:
Q schreef:
Als onder ronder wordt verstaan achter de loodlijn en als men zegt het paard lager te vragen en 'm dan ZELF ronder laat worden, wat betekend dat ie achter de loodlijn moet komen en dus met de mond naar achteren moet, dan is dat achter de teugel.

Ik ken toch een heel andere definitie van achter de teugel lopen.

Achter de loodlijn is niet per definitie achter de teugel...
Klopt. Vandaar dat ik dat niet zeg Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:08

horseyfries schreef:
Het wordt toch tijd voor les Q
Is dit een aanbod Knipoog ?
horseyfries schreef:
(of voor een hond Knipoog )
Zoals je inmiddels zal weten, geef ik niet zoveel om show Knipoog , lijkt me meer iets voor jou, zo'n hondenshow. Zie jou wel lopen met een langharige hoogbenige zwarte hond: net zoveel aan te prutsen als je show-friezen met hun dikke manen Knipoog
horseyfries schreef:
Als een paard achter de teugel loopt heb je geen verbinding meer, als een paard de hals laat vallen accepteert hij juist die (heel lichte) verbinding en geeft zich helemaal. Compleet vertrouwen dus waardoor je plots een veel betere communicatie krijgt.
Kafue had het niet over de hals laten vallen, maar over lang en laag rijden en het paard zelf ronder laten worden. Dat is in mijn ogen niet hetzelfde als wat jij bedoelt, vandaar dat ik doorvraag...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:10

Clown Sjips, krijg een rechteroogblessure van al die posts... Blauw oog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:28

Hey SP, zie jij die stier daar? Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 06-08-06 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:29

Mooie stier tyrza.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:31

Terug ontopic Koe

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:43

Ik weet wel heel degelijk het gevoel en het gezicht van het achter de teugel lopende paard of het paard dat zich iets ronder laat stellen. Zelfs op de website van mevr. Thiel staan paarden die ronder ingesteld zijn og gaan.
Ik weet trouwens niet meer of het haar site was ik las dat op de site van aqua8horse een link naar een site met die mevr. tiel en daar werd het verschil beligt in ldr en haar manier en op een foto van een goed lopend paard volges tiel zag je er gewoon een die ronder gesteld was. Maar of het haar site was weet ik niet en die aqua8horse haar site is uit de lucht.
Het verschil tussen LDR en Hyperflexion is heel gemakkelijk want vrij vertaald is hyperflezion het overrekken van. Het komt namelijk uit de fysiotherapeutische woordenboek.

Ik denk dat je je breed moet opstellen in het paardrijden de ene aanpak kan op paard A super werken maar voor paard B funest zijn. Zo kan de een super in een starre drukkende houding gereden worden terwijl de ander dat mischien niet kan. Zo kan de een met gemak LDR terwijl je de ander dat niet moet laten doen omdat die teveel op de voorhand gebouwd zijn.

En een aanpak in je rijden een manier van lesgeven noem ik een kokervisie. Er is niet maar een ding er zijn meerdere dingen.

En paardentang slaat dat op mij dat schreeuwerds?

Ik vind het namelijk jammer dat mensen hun blikveld zo laten beinvloeden hier dan speciaal voor jou nog een uitspraak en de wereld bekijken met oogkleppen op. Er is zoveel meer als je de oogkleppen af doet. Mischien een tip. Er is wel degelijk respect voor de mens met een andere visie, echter de mens met een andere visie meot ook respect tonen voor bijvoorbeeld weer die ander met die andere visie. Dat is nu het leuke aan discussie waarin de een probeert de ander door middel van argumenten bewezen praktijk ervaring wat dan ook van zijn visie te laten genieten.
Zelfs het wetenschappelijke bewijs wat geleverd is wordt van de tafel geveegd met een klopt niets van en dergelijke. Dat noem ik pas respectloos. En DVD's produceren met een anti campagne dat noem ik pas respectloos. En zeker niet voor kostprijs zal ook wel weer aan verdiend moeten worden.

Als zij het bijvoorbeeld zo goed weet en zo goed kan waarom ja waarom staat ze er dan niet in Aken? Waarom is ze dan geen A kader lid of bondscoach, waarom geen leerlingen van haar daar? Of gaat ze door de winst op de verkoop van deze dvd eerst geld verdienen om een goed paard te kopen en staat ze er bij de volgende kampioenschappen. Enm daarom paardentango is geen antwoord. Zoveel vragen en zo weinig zinnige antwoorden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:43

QQQQ schreef:
Clown Sjips, krijg een rechteroogblessure van al die posts... Blauw oog

ondanks dat je zo godvergeten eigenwijs bent, vind ik je toch een heel leuk mens Haha! Haha! Haha!

Kafue, ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk met de mond vol tanden sta. Vorig jaar was jij ook een Q Haha!

De enige manier om echt te leren, is ook dingen proberen......... goed kan je mee op je bakkes gaan, absoluut, maar OOK dan heb je geleerd, dan heb je geleerd wat je NIET moet doen. Maar dingen kunnen ook verassend goed uitpakken. uit een boekje en van een website kan je niet genoeg informatie halen, onmogelijk, en zeker gekleurde websites geven veel eenzijdige informatie. Dan kan men zich daar dus geen objectieve mening over vormen. Alleen het daadwerkelijk doen, aanvoelen en rijden is objectief voor een mening. Zoals zovaak en zoveel al gezegd, niet elk paard is LDR geschikt, zo een dier moet toch vrij soepel in het lijf zijn, goed aan de hulpen en vooral snel achter.

Dat mensen het naar aanleiding van een bepaalde website veroordelen kan ik me ook wel voorstellen, ik kan heel goed begrijpen dat als je niet thuis bent in de materie dat je je de klere schrikt van deze foto's en als je dan ook nog het commentaar van de mevrouw erbij leest, tja dan is het makkelijk overtuigd te zijn van de slechtheid. Maar als je nou IRL hele andere dingen ziet, voelt, en uitgelegd krijgt....... dan weet je dat dit geschreeuw echt nergens over gaat

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:18

Het is inderdaad echt genieten op de gemiddelde manege of pensionstal hoe je de interpretatie van de enige echte juiste methode zie. Iedereen die een eigen paard heeft is professional en past de geliefde methode toe. Het gaat sneller, beter en het paard loopt lekker, eindelijk een fijne methode om te onderdrukken. Dank u wereldtop, voor het goede voorbeeld.
Lekker voor de paarden. Ach dat men het paard niet keurig aan de hand kan leiden ligt aan het paard, en staat los van welke rijmethode dan ook. Dat het paard in een groep ernstig verstoord(gestoord) gedrag veroont ligt ook aan het paard zelf.
Als je vraagt of men een spiertje op wil noemen.... dan is het lang stil.... als je vraagt naar waarom, dan ben je iemand die aan de kant staat en er niks van snapt?
Of je krijgt een hele, bijna agressieve manier van uitleggen, waarin 'men' zich opstelt alsof men ver boven het pleps uisteekt. De manier van spreken is kenmerkend voor de onderdukking die men ook met de paarden toepast.
Wie de schoen past trekt hem aan...

Als je de tong van het paard afsnijdt, loopt ergens in het system iets mis, de darmen, de lever of wat dan ook.
Met rijden denken we, ze, dat dit van kleine invloed is op het gedrag van paarden. Maar dat is niet van belang, we sluiten ze
gewoon nog beter op dan kunnen ze niks verkeerds meer doen.

Hmm, en inderdaad ik ben de oppositie, ik ben degene die vragen stelt en volledig mijn eigen verantwoordelijkheid neemt daarvoor. Maar ik praat tenminste, ik zwijg niet. De paarden wel, die schreeuwen maar niemand luistert naar ze. Dat is makkelijker, voor de mens.
Het is maar een paard, en tegenwoordig is een paard er voor de dressuur die w eomgedoopt hebben tot wedstrijd. Proeven zijn ouderwets, alleen het is en blijft een proef.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:36

paardentango......... dit is dus precies waar het in deze discussie steeds misgaat........... Niveauverschil!!

Hoe kan je in hemelsnaam jezelf een mening vormen op manegeniveau???

ik weet niks van balet, en als ik naar een baletuitvoering ga kijken die uitgevoerd wordt door de leden van de Jostieband, denk ik ook bij mezelf.......... Najaaaaa! Maar als ik naar Neerlands beste baletdanseres ga kijken ik het misschien WEL heel mooi vind.

Dus Paardentango, ga eens kijken bij mensen die op niveau rijden, en dat hoeft dan niet een hoog dressuur geklasseerd stel te zijn hoor, maar gewoon eerlijke ruiters, met goede paarden die ze netjes in training hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:46

Paardentango schreef:
Het is inderdaad echt genieten op de gemiddelde manege of pensionstal hoe je de interpretatie van de enige echte juiste methode zie. Iedereen die een eigen paard heeft is professional en past de geliefde methode toe. Het gaat sneller, beter en het paard loopt lekker, eindelijk een fijne methode om te onderdrukken. Dank u wereldtop, voor het goede voorbeeld.
Lekker voor de paarden. Ach dat men het paard niet keurig aan de hand kan leiden ligt aan het paard, en staat los van welke rijmethode dan ook. Dat het paard in een groep ernstig verstoord(gestoord) gedrag veroont ligt ook aan het paard zelf.
Als je vraagt of men een spiertje op wil noemen.... dan is het lang stil.... als je vraagt naar waarom, dan ben je iemand die aan de kant staat en er niks van snapt?
Of je krijgt een hele, bijna agressieve manier van uitleggen, waarin 'men' zich opstelt alsof men ver boven het pleps uisteekt. De manier van spreken is kenmerkend voor de onderdukking die men ook met de paarden toepast.
Wie de schoen past trekt hem aan...

Als je de tong van het paard afsnijdt, loopt ergens in het system iets mis, de darmen, de lever of wat dan ook.
Met rijden denken we, ze, dat dit van kleine invloed is op het gedrag van paarden. Maar dat is niet van belang, we sluiten ze
gewoon nog beter op dan kunnen ze niks verkeerds meer doen.

Hmm, en inderdaad ik ben de oppositie, ik ben degene die vragen stelt en volledig mijn eigen verantwoordelijkheid neemt daarvoor. Maar ik praat tenminste, ik zwijg niet. De paarden wel, die schreeuwen maar niemand luistert naar ze. Dat is makkelijker, voor de mens.
Het is maar een paard, en tegenwoordig is een paard er voor de dressuur die w eomgedoopt hebben tot wedstrijd. Proeven zijn ouderwets, alleen het is en blijft een proef.

Hoe kun je de gemiddelde manege als voorbeeld stellen? Daar is het al 1000 jaren slecht gesteld. Vanaf dag 1 van de oprichting ervan. (uitzonderingen die ik ook gezien heb daargelaten)

En wat ik hier jammer vind in je post, is dat de mens die in de praktijk met zijn paard liefdevol en eerlijk aan het werk is en wel degelijk duidelijk in de gaten houdt en aanvoelt en ziet hoe het met zijn grote liefde het paard gesteld is maar wel heerlijk aan het rijden is door tussen het klassiek door zijn paard wat ronder in te stellen ala ldr wordt neergezet als een onkundig sneu iemand die niet weet waar hij over praat. Zou diezelfde persoon niet eerlijk vertellen dat ze het lekker vind voor paard en eigen persoon om wat dieper in te stellen af en toe, zou het een klasse ruiter zijn?

Beetje krom toch?