Elisa2 schreef:Alleen de kaak losmaken kan ik niet volgen, kaak los is imo een gevolg van een actief achterbeen en goed over de rug gaand paard die ontspannen is en zich ook nergens vast hoeft te zetten omdat er niet aan gesjord wordt.
Elisa er wordt juist totaal niet gesjord, integendeel zelfs. Er wordt niet eens met druk gereden. Eigenlijk nooit meer sinds ik ander les heb gehad. Dat is eigenlijk wat ik voortdurend probeer uit te leggen. De hulpen zijn zo verfijnd.
Zelfs met Babou, het onbeleerde paard

. Die voelt gewoon tuk (draai woord maar zelf om) als ik er op ga. Rug is een plank, bekkie is knoeper hard. Het paard sluit zich af. Dus de 1ste keer, heb ik niet eens de teugels opgepakt. Ik dacht, ik rijd haar enkel alleen op zit, hopelijk gaat ze niet aan de kletter en begrijpt ze dat ik juist niet aan die mond ga zitten sjorren. Ik heb toen geprobeerd om mijn billen super zacht en verend te maken, mijn benen alleen aan te leggen en dat was het.
Gevraagd de 2de keer of ik mijn eigen bitje mocht gebruiken, dat was goed. Het zelfde gedaan. Alles super relaxed en opeens na een half uur voelde ik dat er iets veranderde in het paard. Haar mentale toestand veranderde en voorzichtig met zeer zachte hand pakte ik de teugels op en gaf kleine zachte halve ophouding (hand, been en zit). Kleine reactie kwam terug. Dus toen pas gevraagd of ik die wending om de voorhand mocht doen en dat mocht.
En gelijk voelde ik dat paard kaak los begon te laten en een knabbel gaf op het bit. Dat beloond en gelaten.
De derde keer dit langzaam uitgebouwd.
De eigenares heeft gevraagd of ik haar paarden dressuur matig af en toe wil rijden. Ik heb aangegeven dat ik dat niet meer ga doen. Dat dit iets is voor de jeugd. Af en toe een buitenrit hier in dit prachtige land, vind ik gaaf en dan een kleine oefening OK maar dat is het. Gelukkig heeft ze het sportief opgepakt ondanks haar teleurstelling en begrijpt ze dat de paardensport voor mij nu klaar is.
Termen als sjorren, dan denk ik

begrijp je wel → en ik lees dat je het aan de ene kant wel begrijpt→ hoe subtiel → hoe ergonomisch de hulpen zijn? Er wordt niet met druk gereden, er wordt niet gesjord, we spreken over een hand links of rechts die iets hoger wordt gedaan eventjes, wat benen en zit, halve ophouding, kleine oefening , bv een voorzichtige flex, alles super rustig zodat het paard zich ook werkelijk kan overgeven daar die de ruiter vertrouwd.