Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:51

irmaz schreef:
Bij deze het filmpje van mijn voorgaande foto. Let wel, dit is de eerste keer dat het paard de hals zover uitschuift en omlaag brengt en ik sta in het midden te filmen waardoor ik niet kan bij drijven. Maar ik denk dat, na de voorgaande discussie over de nek en de mond, je kunt zien waarom ik (nog) niet op het paard ben gaan zitten.
https://youtu.be/8GsOn3ln3Ys

goed bezig,

paard kan door schakelen en vrij bewegen zijn balans terug vinden, op deze manier gymnastiseert het paard zichzelf en kan zo soepeler worden en spieren opbouwen, kan me voorstellen dat je er nog niet op bent gegaan,
top dat je er zo instaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:07

irmaz schreef:
Bij deze het filmpje van mijn voorgaande foto. Let wel, dit is de eerste keer dat het paard de hals zover uitschuift en omlaag brengt en ik sta in het midden te filmen waardoor ik niet kan bij drijven. Maar ik denk dat, na de voorgaande discussie over de nek en de mond, je kunt zien waarom ik (nog) niet op het paard ben gaan zitten.
https://youtu.be/8GsOn3ln3Ys

Ik dacht het op de foto al te zien, maar je paard is inderdaad op de voorhand. Ze (of hij) houdt de rug ook nog wat stijf.
Longeer je altijd zo los of ook wel aan de dubbele lijnen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:59

irmaz schreef:
Ja nu herinner ik het me ook weer dat er inderdaad altijd bij werd gezegd dat je niet mocht gaan klemmen met je knieen :j

Baucher heeft het trouwens over een stukje leer dat je tussen de knie en het zadel moet leggen en dat de instructeur er langzaam tussen uit trekt, waarschijnlijk om te checken of je niet klemt? Geen idee hoe dan.

Misschien mag het niet vallen, want knieën moeten wel aangesloten, maar moet het er wel tussen uit getrokken kunnen worden, dus niet klemmen?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:01

Ik vind dit zeker een goede discussie. Zeker nu hij dood is om het leed voor andere wedstrijd paarden te voorkomen is het goed dat er kritisch naar gekeken word.

Neus achter de loodlijn, geen diagonale draf, sperriem veelste strak. Edward die helemaal met zn lichaam achterover zit ipv rechtop.

En dit is niet alleen bij totilas, maar bij de wedstrijd dressuur sport!

En daarbij zijn dit ook nog niet eens de rehels van de FEI
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 12-01-21 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:03

Goed bezig trouwens, marjan! Met houding/planken enzo. Fijn dat je verschil merkt en goed dat je zo aan de slag bent gegaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:07

naranja1 schreef:
Ik vind dit zeker een goede discussie. Zeker nu hij dood is om het leed voor andere wedstrijd paarden te voorkomen is het goed dat er kritisch naar gekeken word.

Neus achter de loodlijn, geen diagonale draf, sperriem veelste strak. Edward die helemaal met zn lichaam achterover zit ipv rechtop.

En dit is niet alleen bij totilas, maar bij de wedstrijd dressuur sport!

En daarbij zijn dit ook nog niet eens de rehels van de FEI

Ik zou zeggen lees even een paar pagina’s terug :j neus voor de loodlijn blijkt uit tot nu toe gedane onderzoeken, mogelijk net zo (on)schadelijk te kunnen zijn als neus achter de loodlijn.

Daarnaast is er niet alleen leed bij wedstrijdpaarden ;) er zijn overal, in iedere methode, systeem en groep, goede en slechte ruiters.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:15

MyWishMax schreef:
Goed bezig trouwens, marjan! Met houding/planken enzo. Fijn dat je verschil merkt en goed dat je zo aan de slag bent gegaan.

Thanks!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:57

Dank jullie voor de feedback, ik kan me in bijna al jullie opmerkingen wel vinden.

996981 schreef:
Zie je hoe het paard harder gaat nadat hij de hals laat zakken? Dat een stukje balansverlies doordat hij op die momenten op de voorhand gaat. Door harder te gaan lopen probeert hij zichzelf op te vangen. Als dat niet werkt zie je dat hij het hoofd weer opsteekt :)

996981 schreef:
Nee, zolang je hem niet begeleidt, het zij aan de longe, het zij onder het zadel, zal het paard weg blijven wegrennen van het achterbeen :) hij krijgt zo dus alleen meer stuwkracht.

Draagkracht wordt alleen gecreëerd als je aan de spieren zit die moeten gaan dragen. Dit paard gaat uit zichzelf rennen zodra de bovenlijn wordt opgerekt (net als veel paarden)

Ze gaat inderdaad wat harder om de balans te houden, let wel dit is echt de allereerste keer dat ik haar het heb zien doen. Dit komt ook omdat ze te strak blijft in de bovenlijn. Normaal zou ik haar helpen door het binnenachterbeen wat bij te drijven maar dat ging in dit geval niet omdat ik aan het filmen was :)
Ze heeft sowieso de neiging om te stuwen, eigenlijk is dat ook 1 van de redenen dat ik het belangrijk vindt dat ze haar eigen balans vindt, ze moet zelf het idee krijgen dat ze haar lichaam beter kan gebruiken wanneer ze het niet zo strak houdt.

MarjanB schreef:
Maar krijg je niet door dat moment op te zoeken meer kracht vanuit ontspanning? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

@irmaz je ziet echt dat het paard vrij onzeker is over z’n lijf, herken het in kaatje.

Het paard is volgens mij inderdaad onzeker over haar lichaam, je geeft goed weer hoe het voor mij voelt. Je ziet haar ook flink aarzelen om echt voor te strekken. Ze heeft daar dan ook flink moeite mee. Ik ben inderdaad, zoals jij zegt, eerst op zoek naar ontspanning, en van daaruit weer aanspanning.

Babootje schreef:
Ik dacht het op de foto al te zien, maar je paard is inderdaad op de voorhand. Ze (of hij) houdt de rug ook nog wat stijf.
Longeer je altijd zo los of ook wel aan de dubbele lijnen?

Ze houdt de bovenlijn heel stijf, dat is precies de reden dat ik zo happy ben dat ze de weg naar beneden heeft gevonden :):)
Ik werk af en toe ook met de dubbele longe bij haar, maar het vervelende is dat, zodra je wat aan haar hoofd bevestigt, ze de nek erop zet en begint te marcheren. Dit lijkt leuk maar daarmee onttrekt ze zich eigenlijk aan alle hulpen. Ze bouwt dan ook erg veel stress op wat weer niet bijdraagt aan het ontspannen van de bovenlijn, hals, nek, kaak en tong. Maar ik doe ook oefeningen met haar om ook hiermee meer ontspanning te vinden.

Als je het filmpje uitkijkt dan kun je haar in het laatste stukje zien stappen, als je goed kijkt dan zie je dat de beweging van haar lichaam blokkeert bij haar nek, eerder was dit al ter hoogte van de schoft dus we hebben al winst :D . Ik weet niet of het filmpje scherp genoeg is maar je zult haar gedurende dit filmpje niet eenmaal zien afkauwen en dat terwijl ze niet eens een neusriem om heeft.

MCE schreef:
goed bezig,

paard kan door schakelen en vrij bewegen zijn balans terug vinden, op deze manier gymnastiseert het paard zichzelf en kan zo soepeler worden en spieren opbouwen, kan me voorstellen dat je er nog niet op bent gegaan,
top dat je er zo instaat

Dank je wel, dit in inderdaad precies het idee dat ik voor ogen heb.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:38

MarjanB schreef:
996981 schreef:

Zie je hoe het paard harder gaat nadat hij de hals laat zakken? Dat een stukje balansverlies doordat hij op die momenten op de voorhand gaat. Door harder te gaan lopen probeert hij zichzelf op te vangen. Als dat niet werkt zie je dat hij het hoofd weer opsteekt :)

Maar krijg je niet door dat moment op te zoeken meer kracht vanuit ontspanning? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

@irmaz je ziet echt dat het paard vrij onzeker is over z’n lijf, herken het in kaatje.

996981 schreef:
Nee, zolang je hem niet begeleidt, het zij aan de longe, het zij onder het zadel, zal het paard weg blijven wegrennen van het achterbeen :) hij krijgt zo dus alleen meer stuwkracht.

Draagkracht wordt alleen gecreëerd als je aan de spieren zit die moeten gaan dragen. Dit paard gaat uit zichzelf rennen zodra de bovenlijn wordt opgerekt (net als veel paarden)

@996981: Zou jij willen uitleggen wat jij dan zou doen om de juiste draagkracht te creeeren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:55

irmaz schreef:
MarjanB schreef:

996981 schreef:

@996981: Zou jij willen uitleggen wat jij dan zou doen om de juiste draagkracht te creeeren?

Zorgen dat je invloed krijgt op het tempo. Hetzij aan de longe, hetzij als je erop zit.

Als je erop zit en streeft naar dezelfde hoofd hals-housing: proberen van achter naar voren, aan je been te maken zodat het paard je hand gaat opzoeken. Als hij dat doet proberen de neus voor je uit te duwen alsof je teugels stokjes zijn. Daarbij zelf niet mee naar voren gaan zitten (zorgt voor nog meer belasting op het voorbeen) als ze de hals laat zakken en daarbij harder gaat —> langzaam lichtrijden en eventueel met je stem en hand iets opvangen. Steekt ze haar hoofd weer op? Begin je opnieuw. Dus weer zorgen dat hij verbinding maakt met je hand, door voorwaarts te vragen tot ze je hand opzoekt. Belangrijk is wel dat je daarbij haar de kans geeft haar kaak tegen je hand te leggen. Met te lange teugels en een hand die steeds meegeeft als ze je hand opzoekt krijg je nooit aanleuning :)

Als het goed is en het paard gaat echt in balans kun je voelen dat er een duidelijke diagonaal is. Dus RA en LV bewegen tegelijkertijd en LA en RV. Als je dat hebt, wil je even helemaal niks doen, om het paard niet uit balans te halen en als beloning. Let wel: hoe makkelijker het voor jou voelt; hoe zwaarder je paard het heeft. In het begin zullen de passen dat ze echt in balans over de rug gaan dus maar een of twee passen zijn, waarna je steeds weer geduldig opnieuw begint :)

Vaak is die balans bij zo’n groen paard echter heel snel verstoort, dus zorg dat je zelf echt in balans, in het midden van je paard zit en “op het achterbeen” blijft zitten :)

Verwacht niet dat een groen paard gelijk wil zakken in de hals. Als ze je hand opzoeken in de beginfase, en deze dus vertrouwen, mag je al blij zijn.

Zelf zou ik een paard in dit stadium helemaal nog niet te veel willen laten zakken in de hals. Met hoofd op boeghoogte is in combinatie met de ruiter op zijn rug, in balans blijven moeilijk genoeg! Als dat goed gaat kun je kijken of je stapje voor stapje meer daling in de hals kan krijgen, waarbij de balans behouden blijft.

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:04

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:27

Citaat:

Nu ja, eerst is er verlies van balans
gevolg: dier kukelt op de voorhand.
En waarom ook niet: het is niet wat wij willen voor een rijpaard, maar om te overleven is dit uitstekend voor een dier in de vrije natuur.

Citaat:
zolang je hem niet begeleidt, het zij aan de longe, het zij onder het zadel, zal het paard weg blijven wegrennen van het achterbeen :) hij krijgt zo dus alleen meer stuwkracht.

Draagkracht wordt alleen gecreëerd als je aan de spieren zit die moeten gaan dragen.

Klopt.
Citaat:
Dit paard gaat uit zichzelf rennen zodra de bovenlijn wordt opgerekt (net als veel paarden)

En bij correcte begeleiding blijft de bovenlijn lang en wordt de onderlijn kort.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:33

@996981 dank je voor de uitgebreide uitleg +:)+
Ze is overigens niet helemaal groen hoor, ik heb haar bereden gekocht en heb er afgelopen zomer een maand of 3 mee gereden. Eigenlijk zoals jij het beschrijft. Maar ik kwam er niet door bij haar, ik kreeg geen verbinding tussen achterhand en mond. Daarom ook mijn post in het begin van dit topic waarin ik wilde zien of het zinvol zou zijn om haar meer modern op te gaan pakken, zoals ze in het verleden is gereden. Ze kan echt heel goed "in de juiste houding" over de hoefslag lopen. Maar heeft dus weinig balans wanneer ze zelf moet lopen. Ik ben blij met je uitleg, zodra het weer en de bak het weer toelaat ga ik haar op die manier weer oppakken.

En met balkjes! Dank je MCE voor de link, super suf dat ik daar zelf niet op ben gekomen :o .

@janneke2 wat is volgens jou de correcte begeleiding?

@MarjanB, superstoer dat je bent gaan hardlopen en planken, you go girl *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:42

irmaz schreef:
@996981 dank je voor de uitgebreide uitleg +:)+
Ze is overigens niet helemaal groen hoor, ik heb haar bereden gekocht en heb er afgelopen zomer een maand of 3 mee gereden. Eigenlijk zoals jij het beschrijft. Maar ik kwam er niet door bij haar, ik kreeg geen verbinding tussen achterhand en mond. Daarom ook mijn post in het begin van dit topic waarin ik wilde zien of het zinvol zou zijn om haar meer modern op te gaan pakken, zoals ze in het verleden is gereden. Ze kan echt heel goed "in de juiste houding" over de hoefslag lopen. Maar heeft dus weinig balans wanneer ze zelf moet lopen. Ik ben blij met je uitleg, zodra het weer en de bak het weer toelaat ga ik haar op die manier weer oppakken.

En met balkjes! Dank je MCE voor de link, super suf dat ik daar zelf niet op ben gekomen :o .

@janneke2 wat is volgens jou de correcte begeleiding?

@MarjanB, superstoer dat je bent gaan hardlopen en planken, you go girl *\o/*

in stap: mikado
leg de balkjes kriskras over elkaar en krijg je grote en kleinere afstanden om overheen te stappen
andere gymnastische training voor het hele paard, hier in comb. met coaching, wilde alleen even de mikado in beeld brengen

Afbeelding

gratis te downloaden
https://man-en-paard.com/blogs-en-artik ... alk-deel-2

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:16

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Alleen de kaak losmaken kan ik niet volgen, kaak los is imo een gevolg van een actief achterbeen en goed over de rug gaand paard die ontspannen is en zich ook nergens vast hoeft te zetten omdat er niet aan gesjord wordt.

Elisa er wordt juist totaal niet gesjord, integendeel zelfs. Er wordt niet eens met druk gereden. Eigenlijk nooit meer sinds ik ander les heb gehad. Dat is eigenlijk wat ik voortdurend probeer uit te leggen. De hulpen zijn zo verfijnd.

Zelfs met Babou, het onbeleerde paard _O- . Die voelt gewoon tuk (draai woord maar zelf om) als ik er op ga. Rug is een plank, bekkie is knoeper hard. Het paard sluit zich af. Dus de 1ste keer, heb ik niet eens de teugels opgepakt. Ik dacht, ik rijd haar enkel alleen op zit, hopelijk gaat ze niet aan de kletter en begrijpt ze dat ik juist niet aan die mond ga zitten sjorren. Ik heb toen geprobeerd om mijn billen super zacht en verend te maken, mijn benen alleen aan te leggen en dat was het.
Gevraagd de 2de keer of ik mijn eigen bitje mocht gebruiken, dat was goed. Het zelfde gedaan. Alles super relaxed en opeens na een half uur voelde ik dat er iets veranderde in het paard. Haar mentale toestand veranderde en voorzichtig met zeer zachte hand pakte ik de teugels op en gaf kleine zachte halve ophouding (hand, been en zit). Kleine reactie kwam terug. Dus toen pas gevraagd of ik die wending om de voorhand mocht doen en dat mocht.
En gelijk voelde ik dat paard kaak los begon te laten en een knabbel gaf op het bit. Dat beloond en gelaten.
De derde keer dit langzaam uitgebouwd.

De eigenares heeft gevraagd of ik haar paarden dressuur matig af en toe wil rijden. Ik heb aangegeven dat ik dat niet meer ga doen. Dat dit iets is voor de jeugd. Af en toe een buitenrit hier in dit prachtige land, vind ik gaaf en dan een kleine oefening OK maar dat is het. Gelukkig heeft ze het sportief opgepakt ondanks haar teleurstelling en begrijpt ze dat de paardensport voor mij nu klaar is.

Termen als sjorren, dan denk ik %) begrijp je wel → en ik lees dat je het aan de ene kant wel begrijpt→ hoe subtiel → hoe ergonomisch de hulpen zijn? Er wordt niet met druk gereden, er wordt niet gesjord, we spreken over een hand links of rechts die iets hoger wordt gedaan eventjes, wat benen en zit, halve ophouding, kleine oefening , bv een voorzichtige flex, alles super rustig zodat het paard zich ook werkelijk kan overgeven daar die de ruiter vertrouwd.

Ik denk dat ik dat heel goed begrijp ;-)

Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:38

Elisa2 schreef:
Mijn verwarring ging over de kaak losmaken voordat het paard actief is, wat je zelf omschreef wbt de franse rijkunst. Dat kan ik niet rijmen. Voor de rest begrijp ik het heel goed, vanuit de duits klassieke manier heb ik ook nooit met druk gereden.

Wat ik uit het boek van Baucher begrijp noemt hij het inderdaad de kaak losmaken. Maar, als ik het goed begrijp hoor, wat hij eigenlijk doet is op een goed gedefinieerde wijze het jonge, onbeleerde paard leren wat de teugelhulp betekent zodat het paard niet reageert met het klemmen van de kaak en mond zodra je hem gaan berijden en de hulpen geeft. Dus het is in tegenwoordige tijd, denk ik, mysterieuzer en ingewikkelder gemaakt dan wat het werkelijk is.

Doet dat niet iedereen die met een onbeleerd paard aan de gang gaat?

Overigens laatste update van neusje achter of neusje voor de LL:
Baucher heeft een andere loodlijn gedefinieerd, hij zegt dus niet dat ongelimiteert achter de LL ergens voor dient. Hij noemt het zelfs een fout die afgeleerd moet worden wanneer een paard zijn kin tegen de borst wil leggen. Ik denk dat hij hiermee paarden die zich opkrullen en zo achter de teugel komen bedoeld.
De LL die hij aanhoudt is wanneer de mond van het paard loodrecht naar de grond wijst en dat is volgens het plaatje in het boek net iets achter onze loodlijn.
Nogmaals, allemaal mijn interpretatie :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:42

Interessant, zo zie je maar weer dat het heel belangrijk is vanuit welk gezichtsoogpunt dingen bekeken worden.

En ja, zo kan een kaak losmaken bij iedereen ook hele andere gedachten geven. Ik zat meer te denken aan hyperflexie.
Maar inderdaad, ik denk dat iedereen die met een onbeleerd paard aan de slag gaat deze laat wennen aan de teugelhulpen. Of eerst met grondwerk/ longe het paard laat wennen aan de beweging van het bit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:44

@Irma: ik herken de helft van het 'teugels als stokjes' verhaal. Volgens mij (... maar mijn bron is onduidelijk...) heet dit in het Frans la main bonne, de goede hand.
Je vraagt niets (laat alles weg van 'paard moet naar de hand toe') je neemt zachtjes contact (3 gram om de gedachte te bepalen) en probeert de neus vooruit te duwen.
Dezelfde bron stelde dat je dit met groene paarden plm twee jaar blijft doen, daarna pas ga je met kneepjes ('3+1 gram') la main savant doen, de wetende hand.

Ik combineer dit met werken aan ten eerste de verticale balans. Accoord, ik kom over de vloer bij een instructrice die 'vier balansen' doet, Knollie en ik zijn nog niet zo toe aan de diagonale balans, we werken inmiddels al aan lengtebuiging ('ook een balans') - goede lengtebuiging met correct dragen van de ruiter ('bolle' rug, ondertredende achterbenen) komt na de verticale balans.
Mbt horizontale balans is het taalgebruik wat anders.
Bij verticaal, lengtebuiging en eventueel diagonaal zegt 'men' doorgaans 'het is er wel of het is er niet'. Zit iets in.
Bij horizontaal gaat het in feite om 'waar zich het zwaartepunt bevindt', hoe ver naar voren of naar achter - op de plek die we willen of niet. En het grappige is dat werken aan de verticale balans al heel snel het zwaartepunt 'gratis en voor niets' terugschuift. "" Duwend"" met de hand en aan een half lang teugeltje.

Edit: en natuurlijk spelen er dingen als het belang van het vinden van het juiste tempo (zodat het dier kan ontspannen, in balans kan zijn en vrolijk en actief is) en de juiste lijn. Dwz we rijden niet veel over de hoefslag, momenteel doe ik veel zigzags (wisselend twee tot vijf, zes meter uit de hoefslag) grote acht, voltes van 15 meter etc.
En de bakletters zijn niet zo interessant, maar Knollie moet niet afwijken van 'wat ik in mind had', dan is de verticale balans weg. (En is het werk herstellen: zal ik iets meer op links gaan zitten? Of is ze gewisseld?)
Om de gedachte te bepalen : zit op links, drie gram op de linkerteugel en 'duw' met rechts. Zodra je voelt dat je dier ontspant belonen met stem, maar ook door halsstrekken toe te staan. En op gegeven moment wordt het 'gewoon prettig' om in verticale balans te lopen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-01-21 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:47

Elisa2 schreef:
Interessant, zo zie je maar weer dat het heel belangrijk is vanuit welk gezichtsoogpunt dingen bekeken worden.

En ja, zo kan een kaak losmaken bij iedereen ook hele andere gedachten geven. Ik zat meer te denken aan hyperflexie.
Maar inderdaad, ik denk dat iedereen die met een onbeleerd paard aan de slag gaat deze laat wennen aan de teugelhulpen. Of eerst met grondwerk/ longe het paard laat wennen aan de beweging van het bit.

spreken we hier over het kaakgewricht?? wat een paard vast kan zetten

of praten we over de kaakspier

https://www.paardendomein.nl/blogs/gezo ... tot-staart

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:07

@janneke2: Wat moet ik me voorstellen bij vertikale balans? Welke krachten spelen een rol om deze balans te houden? Of is het geen krachtending?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:09

irmaz schreef:
@janneke2: Wat moet ik me voorstellen bij vertikale balans? Welke krachten spelen een rol om deze balans te houden? Of is het geen krachtending?

Gewicht verdeeld over 2 teugels of benen. Dus dat beide voorbenen evenveel gewicht dragen en er niet op 1 been gevallen wordt en beide teugels evenveel contact.

Bij mij valt dat onder rechtrichten, maar je hoort het tegenwoordig heel veel in die term

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:14

MyWishMax schreef:
irmaz schreef:

Gewicht verdeeld over 2 teugels of benen. Dus dat beide voorbenen evenveel gewicht dragen en er niet op 1 been gevallen wordt en beide teugels evenveel contact.

Bij mij valt dat onder rechtrichten, maar je hoort het tegenwoordig heel veel in die term

Ah thx. Technisch gesproken zou ik dit ook horizontaal evenwicht noemen maar dan in de y-richting of zo.

Bij vertikaal dacht ik loodrecht op het grondoppervlak, dus ik vroeg me af of je op die manier een paard kon laten vliegen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:16

_O- nu zie ik dat voor me

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:42

Nog even een aanvulling over de paarden die zo ver inbuigen dat ze achter de LL van Baucher komen; Baucher wijt dat aan het te hoog houden van de croupe, gecombineerd met het te strak houden van de onderhalsspier (let wel dit gaat nog steeds over jonge, onbeleerder paarden)
Zijn oplossing hiervoor is om alle neck en kaakspieren soepel te maken en voorals dus de onderhals niet te vergeten. Vervolgens het paard zonder belemmering voorwaarts te drijven zodat de croep daalt en daarna met de hand de hoofd-hals opwaarts te vragen. Hij geeft daar de waarschuwing bij:

Citaat:
As horses of this kind have generally little action, we must take care to avoid letting the hand produce an effect from the front to the rear, in which case it would take away from the impulse necessary for movement.

Dus ook Baucher werkt van achter naar voor en niet andersom.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:31

irmaz schreef:
Nog even een aanvulling over de paarden die zo ver inbuigen dat ze achter de LL van Baucher komen; Baucher wijt dat aan het te hoog houden van de croupe, gecombineerd met het te strak houden van de onderhalsspier (let wel dit gaat nog steeds over jonge, onbeleerder paarden)
Zijn oplossing hiervoor is om alle neck en kaakspieren soepel te maken en voorals dus de onderhals niet te vergeten. Vervolgens het paard zonder belemmering voorwaarts te drijven zodat de croep daalt en daarna met de hand de hoofd-hals opwaarts te vragen. Hij geeft daar de waarschuwing bij:

Citaat:
As horses of this kind have generally little action, we must take care to avoid letting the hand produce an effect from the front to the rear, in which case it would take away from the impulse necessary for movement.

Dus ook Baucher werkt van achter naar voor en niet andersom.

Nee, want hij focust eerst op nek, kaak en onderhals en gaat daarna pas naar impuls = de actie vanuit het achterbeen, opgewekt door de ruiter.
Kaak/hals —> achterbeen = van voor naar achter
Achterbeen —> kaak/hals = van achter naar voor

Het is logisch dat een paard de croupe hoog houdt als je geen impuls hebt om te verzamelen.