Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:12

[***] schreef:
Wat je schrijft klinkt wel herkenbaar ChocooPrins. Mijn merrie doet op dit moment hetzelfde, maar die doet het sinds een dag ineens linksom. Ik moet nog erg aan haar wennen, ze is 4 en ik heb haar een maand of 6.
Ben blij met mijn instructeur, die duidelijke aanwijzingen geeft, maar het feit is, dat ik het best wel spannend vind als mevrouw begint te bokken/stuiteren...... :o . Bij mijn vorige paard wist ik exact wat ze deed als het eens fout ging, nu is het allemaal nogal onberekenbaar en dat maakt het voor mij erg lastig.

Een schop onder haar kont geven is soms nodig, maar dat vind ik erg lastig omdat ik haar reactie nog niet weet.

Ik heb hem bijna 2 jaar... Alleen is er wel veel gebeurd, blessure waar hij dus begon te bokken, en niet mank was. Dus te lang doorgereden... Hij vertrouwen kwijt, ik vertrouwen kwijt.

Eerst was het zo dat ik mijn teugels losgooide als hij dreigde van alles te doen. Daarmee heb ik dus zijn gedrag erger gemaakt.
Dan heb ik mezelf en hem wel een schop onder onze kont gegeven. Wat was het ergste dat kon gebeuren, dat ik er naast lag. Heb hem dan eigenlijk voornamelijk op stem aangepakt. Hij reageert gelukkig goed op mijn stem. Dus als hij begon te remmen, VOORUIT DRAVEN (daarbij klonk ik heel boos :+ ). En als hij vooruit liep braaaaaf, goed gedaaaan.
Dan is hij dus beginnen lopen, ging wel eindelijk eens duwen op het bit (loopt er anders heel makkelijk achter) maar in de hoeken haalde hij dat niet natuurlijk. Dus daar gaat hij terug springen of komt hij zwaar tegen de hand. Dus door vooruit te rijden kan ik amper een hoek door, laat staan een cirkel rijden. Rechtsom ging hij bijna gaan liggen al hangend in de teugel.
Dus dan weer terug en dan loopt hij weer op de rem. Tja...
En eigenlijk duurt het me nu te lang dat dit erin blijft. Dus dan heb ik iets van, neen we zijn verkeerd bezig.
Gisteren uiteindelijk wel enkele rondjes goed gereden. Dus niet vooruit gezet (en opeens ging hij terug lopen uit zichzelf, maar reageerde wel makkelijker om mijn aanwijzingen. Zonder al te veel druk in de hand, alleen mag hij mijn hand dan weer nog wat meer opzoeken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:00

Ik heb het gevoel als ik jullie verhalen lees, dat conflicten best wel wat op de spits gedreven worden, misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor!! maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.

Ik merk (zeker nu ik weer bezig ben met een eigen, jong paard) dat ik juist probeer om alle (niet-noodzakelijke) conflicten uit de weg te gaan. Of eigenlijk, ik probeer alles zo op te bouwen dat we nauwelijks tot geen conflicten tegen komen, zeker niet in het zadel. Ik begin met iets wat zo makkelijk mogelijk is (voor dit specifieke paard) en dan bouw ik langzaam op. Voor nu betekent dat dat ik de rijervaring zo positief mogelijk maak en de gehoorzaamheid en hulpen op de grond opbouw in de rijbak en buiten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:20

sanne83 schreef:
Ik heb het gevoel als ik jullie verhalen lees, dat conflicten best wel wat op de spits gedreven worden, misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor!! maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.

Ik merk (zeker nu ik weer bezig ben met een eigen, jong paard) dat ik juist probeer om alle (niet-noodzakelijke) conflicten uit de weg te gaan. Of eigenlijk, ik probeer alles zo op te bouwen dat we nauwelijks tot geen conflicten tegen komen, zeker niet in het zadel. Ik begin met iets wat zo makkelijk mogelijk is (voor dit specifieke paard) en dan bouw ik langzaam op. Voor nu betekent dat dat ik de rijervaring zo positief mogelijk maak en de gehoorzaamheid en hulpen op de grond opbouw in de rijbak en buiten.

Dat hangt van de situatie af, het stadium en het paard maar ik vind het ook belangrijk om daar bewust over na te denken.

Ik lok soms bewust fouten uit, zoals te weinig reactie op het been om te kunnen corrigeren, zodat hij scherp en gehoorzaam is voor de volgende vaak wat moeilijkere oefening.

Maar bij het aanleren van nieuwe dingen zal ik ook eerder conflict uit de weg gaan omdat het hoofdzakelijk doel daar is dat zijn muntje valt en dat versnel je niet door vieze dingen te gaan doen met kleine zwarte of rode beestjes.

Ik heb wel enkele voorwaarden die altijd gelden en de belangrijkste ervan is nageeflijkheid. Maar als hij nu, bij een nieuwe moeilijke oefening wat tempo verliest of wat afwijkt van de hoefslag, laat ik dat zo. Net als bv terugtrappen naar de zweep, dat negeer ik ook omdat ik weet dat ik dat gevecht meestal niet win en als hij kan trappen was mijn timing toch verkeerd.

Ik stel dus maw soms het aanleren van dingen boven het gymnastische aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:25

SinneJ schreef:
sanne83 schreef:

Dat hangt van de situatie af, het stadium en het paard maar ik vind het ook belangrijk om daar bewust over na te denken.

Ik lok soms bewust fouten uit, zoals te weinig reactie op het been om te kunnen corrigeren, zodat hij scherp en gehoorzaam is voor de volgende vaak wat moeilijkere oefening.

Maar bij het aanleren van nieuwe dingen zal ik ook eerder conflict uit de weg gaan omdat het hoofdzakelijk doel daar is dat zijn muntje valt en dat versnel je niet door vieze dingen te gaan doen met kleine zwarte of rode beestjes.

Ik heb wel enkele voorwaarden die altijd gelden en de belangrijkste ervan is nageeflijkheid. Maar als hij nu, bij een nieuwe moeilijke oefening wat tempo verliest of wat afwijkt van de hoefslag, laat ik dat zo. Net als bv terugtrappen naar de zweep, dat negeer ik ook omdat ik weet dat ik dat gevecht meestal niet win en als hij kan trappen was mijn timing toch verkeerd.

Ik stel dus maw soms het aanleren van dingen boven het gymnastische aspect.

Mooi omschreven SinneJ. Daarnaast omschrijf jij, sanne83, het ook juist en dan heb ik het met name over de "niet of wel noodzakelijke" conflicten.
Wat is voor jou een noodzakelijk conflict en wat is niet noodzakelijk?

Ik vind het persoonlijk noodzakelijk dat mijn jonge paard NIET steigert (heb ik nl erg slechte ervaringen mee), als ze dat wel doet of daarmee dreigt dan hebben we in mijn ogen een noodzakelijk conflict.

Voor de duidelijkheid: het paard mankeert niets.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:30

En ik wil nog aanvullen dat ik niets bijzonders van mijn paard vraag. Ik wil alleen dat ze reactie geeft op mijn been, rijd dus voorwaarts, waarbij ik haar vraag mijn hand te volgen, loslaten en dat ze ontspant. Ik rijd rechtuit, afgewisseld met grote voltes, slangenvoltes, 8-ten en overgangen vnl stap->draf en omgekeerd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:33

[***] dat is inderdaad ook wat ik bedoel met basisvoorwaarden. Er zijn grote en kleine overtredingen haha. Steigeren is zekerweten een grote en moet onmiddelijk als optie geschrapt worden, of je nu zelf dapper bent of niet.

De mijne heeft het ook één maal gedaan in stap een lange tijd terug omdat hij die zijgang toch wel heeeel moeilijk vond. Ik was toen te erg geschrokken om te straffen, maar ik had het liever wel gedaan.

Kleine overtredingen negeer ik vaak liever, maar zo'n dingen als steigeren, bijten, bokken mogen hier ook echt niet. Ik ben zelf heel tenger en hij is een stevige warmbloed, dus als ik niet van begin af aan duidelijk ben, kan het lelijk mis gaan.

Je moet jezelf voor mij dus zeker niet verantwoorden ;).

Zelfs al zou hij steigeren en ik wéét dat het door zijn tanden komt, zal ik straffen en vervolgens meteen de tandarts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:38

Steigeren is bij mij een echte "no go". Kleine overtredingen negeer ik gewoon omdat die in mijn ogen er gewoon bij horen.

Ik vraag me af wat sanne83 onder noodzakelijk of niet noodzakelijk verstaat? Ik denk dat je mij (ik spreek voor mijzelf) inderdaad verkeerd begrijpt.

En eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar wat de anderen vinden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:14

Hoe lok je een te trage reactie op het been uit en hoe kan je goed praten dat JIJ een paard een fout doet maken en dat je hem daar vervolgens op corrigeert?
Daar is toch niks leerzaam aan behalve dat hij zijn ruiter niet kan vertrouwen. Jij vraagt, hij reageerd correct (want jij wil dat hij een fout maakt) en vervolgens corrigeer je hem.... Daar zou die hier snel klaar mee zijn :\

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:19

Ayasha schreef:
Hoe lok je een te trage reactie op het been uit en hoe kan je goed praten dat JIJ een paard een fout doet maken en dat je hem daar vervolgens op corrigeert?
Daar is toch niks leerzaam aan behalve dat hij zijn ruiter niet kan vertrouwen. Jij vraagt, hij reageerd correct (want jij wil dat hij een fout maakt) en vervolgens corrigeer je hem.... Daar zou die hier snel klaar mee zijn :\

:') dramatiseren is ook een vak

Hoe kan jij het goed praten dat jij dat arme dier van stal haalt en er OP gaat zitten?! 8)7 Dat dier wil toch helemaal niet dat zadel op?

nee natuurlijk ga ik niet zelf 'zorgen' dat hij een fout maakt. Ik ga geen been geven en met de hand tegenwerken en vervolgens corrigeren omdat hij niet vooruit gaat :+ daarom gebruikte ik de uitdrukking 'uitlokken'

Ik denk bv aan; enkele stappen achteruit vragen, dan een seconde wachten zodat hij zijn evenwicht vindt, teugels helemaal naar voor en vervolgens een overgang naar draf vragen --> te weinig reactie = correctie. Ook beloon ik meteen wanneer hij gas geeft na de correctie, dat wordt allemaal heel duidelijk begrepen hier en hij 'is er nooit klaar mee'.

Sorry voor mijn scherpe reactie, maar ik vind het niet fijn wanneer er zomaar aangenomen wordt dat ik of anderen onredelijk met een paard zouden omgaan. Mishandeling onder het zadel komt meestal voort uit onwetendheid en/of onduidelijkheid(!), niet uit sadisme van de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:57

IMO heb je dat aan jezelf als je spreekt over uit lokken terwijl je in wezen gewoon een oefening doet waarvan je weet dat ie soms wat traag is waarop je corrigeerd. Dan lok je niet uit maar zet je 'm gewoon aan de hulpen.

Je eerste stuk is compleet naast de kwestie, kinderachtig en slaat nergens op. Meer woorden dan dit ga ik daar dus niet aan verspillen. Als het op die manier moet laat ik het er sowieso bij. Succes er mee.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 02:07

Ayasha schreef:
IMO heb je dat aan jezelf als je spreekt over uit lokken terwijl je in wezen gewoon een oefening doet waarvan je weet dat ie soms wat traag is waarop je corrigeerd. Dan lok je niet uit maar zet je 'm gewoon aan de hulpen.

Je eerste stuk is compleet naast de kwestie, kinderachtig en slaat nergens op. Meer woorden dan dit ga ik daar dus niet aan verspillen. Als het op die manier moet laat ik het er sowieso bij. Succes er mee.

Mijn eerste deel was volledig een grap en ik vind je er enorm op overreageren. Jij beschuldigt mij zowat van mishandeling, dan krijg je reactie. Ik weet eerlijk gezegd niet wat je dan verwacht had?

Wat jij verstaat onder uitlokken is niet wat ik eronder versta, zo wordt het simpelweg een onzinnige taalkwestie. Het spijt me dat jij het niet eens bent met mijn formulering. Volgende keer misschien gewoon vragen naar meer uitleg in de plaats van verantwoording te vragen voor mijn acties.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 06:37

Tja ik hoef nooit iets uit te lokken bij mijn paard..Deze zou dat met stress moeten bekopen. Mijn paard is altijd al electrisch aan het been.. ( liever wat minder reactie zelfs)..

Steigeren is hier echt uit Den boze of ik moet zelf grove fouten maken! Mijn paard steigerd nooit ( hoogtwaarschijnlijk omdat ik nooit over de grens ga en ernstig rekening hou met haar personality! Mijn merrie is een right brain extravert ( deze paarden staan er juist bekend om dat als zij in een voor hun te spannende situatie komen recht omhoog te gaan).. Steigeren heb ik een bloedhekel aan en ik ben ook van mening als een paard dat " trucje" eenmaal doorheeft je echt een flink probleem hebt! Steigeren schakelt een ruiter compleet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 06:51

Het gaat mij eigenlijk om de vraag; Wat is een noodzakelijke conflict situatie en wat is een niet-noodzakelijke conflict situatie met je paard?

Sanne83, dacht dat sommige conflicten teveel op de spits werden gedreven en ik vind het zeer interessant om verschillende meningen te horen over iets wat wel en niet noodzakelijk is. Ik heb al aangegeven dat ik steigeren of dreigen met steigeren een noodzakelijk conflict vind. Als mijn jonge paard eens een keer een bok geeft tijdens aanspringen o.i.d. dan doe ik daar helemaal niets mee (niet noodzakelijk dus).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:17

Maar alfab ik denk dat voor iedereen geldt dat steigeren een noodzakelijk conflict teweeg brengt!..Zit niemand op te wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:19

pol1 schreef:
Maar alfab ik denk dat voor iedereen geldt dat steigeren een noodzakelijk conflict teweeg brengt!..Zit niemand op te wachten!

Ja dat denk ik ook, maar ik zou graag andere soorten "conflicten" horen. Het gaat mij niet om het steigeren an sich.

Wanneer laat je iets een conflict worden? En wat doe je op zo'n moment? Ik doel daarmee op onderstaande quote van sanne. Ik vind het een interessant gegeven.

Citaat:

Ik merk (zeker nu ik weer bezig ben met een eigen, jong paard) dat ik juist probeer om alle (niet-noodzakelijke) conflicten uit de weg te gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:18

Ik ben ook behoorlijk conflictvermijdend .... en vind ook dat dingen als ruzie, boosheid of frustratie niet thuis horen in de buurt van paarden.
Maar ik had gisteren wel een meningsverschil met het paard wat ik reed. We waren naar buiten en dat doe ik niet vaak genoeg. Mevrouw had al paar enge dingen gezien en overkomen en op een moment in het rondje kan je links de korte en rechts de langere route. Ik wou een stuk naar rechts en dan halverwege keren (route links was te nat etc.) Maar na 10 meter bedacht ze dat verder geen goed idee was... en dat wuivende riet verderop was niet pluis en de geluiden aan de overkant van het diepje ook niet. We stonden dus stil.... en ik heb alleen maar steeds rustig de vraag herhaalt en haar met het hoofd de goede kant op gehouden... Vroeger zou ik paard een pak op zijn sodemieter hebben gegeven en gevonden dat ze zich aanstelde. Maar ja .... ik heb geen zin meer in een steigerend en draaiend paard (zeker niet op de plek waar ik stond in mijn eentje) Het heeft even tijd gekost... maar daarna kon ik drie keer achter elkaar 20 meter naar voren rijden en als ze dat braaf deed reden we weer aantal meters terug en toen ik het idee had dat ze dat begrepen had zijn we naar huis gegaan. (En op de terugweg nogmaals een paar keer gekeerd).
Misschien was het sneller opgelost als ik haar een paar klappen verkocht had en ze naar voren was geschrokken.... maar ja had ik dan bij haar bevestigd dat er weinig aan de hand was en dat ze mij kan vertrouwen? Ik weet dat het een merrie is die snel dingen spannend vindt en die een binnenvetter is (dus het eerst opslaat voordat ze ontploft) ik verwacht dat ik aan de oplossing die ik nu gekozen heb in de toekomst meer ga hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:55

Herkenbaar evelijn: ik ging eergisteren met mijn paard het bos in ( was al een tijdje niet geweest ) mijn paard stond aardig in de hieperdepiepstand toen we na een tijdje onderweg te zijn een plas water tegen kwam..mevrouw dacht Ho stop nee! Tja dan kan je haar laten omdraaien en denken dan maar niet maar daar wil ik nooit aan..Elke keer terug gestuurd zonder druk van mn benen..Ze keek ernaar alsof de wereld zou vergaan..Ik vertelde haar dat dat niet zo was :D .. 5 seconden later ging ze nadenken en ik vertelde haar tussendoor dat ik vandaag de tijd had _O- in no time begreep ze de hint en stapte zonder toeten noch blazen Door de plas..opgelost! Zo kom je dus soms in conflictsituaties zonder het te laten uitmonden in noodsituaties!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:11

ik dnek dat een conflict 9-10 keer de schuld is van de ruiter. er wordt iets gevraagd wat niet begrepen wordt of iets gevraagd wat het paard niet aan kan. ik vind jullie oplossingen veeeeel beter. gewoon met rust en vertrouwen. je leert een paard zo het antwoord op de vraag en versterkt zijn zelfvertrouwen. mooi dat je dan die uitkomsten krijgt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:16

Sorry, ik heb het nogal onduidelijk beschreven. Ik las een aantal berichten achter elkaar en dit viel me op, dus was benieuwd hoe jullie dit zagen.

Niet persoonlijk bedoeld Chocooprins ;) maar dit geeft een goede beschrijving :)

ChocooPrins schreef:
Ook al had ik minder snel resultaat (heb er zeker een uur opgezeten en eigenlijk niets gedaan) dan dat ik hem er echt tegenaan rij (dat moest ik dus wel doen omdat hij anders begint te remmen en rond te springen.)
Moest ik hem een schop onder zijn kont geven (en echt durven geven) zou hij het wel doen. Maar alleen omdat hij moet, en ik wil dat hij uit plezier wil werken.

Ik heb dus het idee dat je hier juist de betere oplossing hebt gekozen, niet in conflict gaan, er "tegenaan" rijden of een schop onder z'n kont geven, maar gewoon kijken wat hij op dat moment wel nodig heeft en wat wel fijn gaat +:)+ Dan vanuit daar verder gaan trainen.

Dat is wat ik bedoel met conflicten, niet steigeren of dat soort dingen, maar hoe bouw je op en probeer je daarmee conflicten te voorkomen. Evelijn geeft ook een mooi voorbeeld.

Ik merk het vooral bij een jong paard, je gaat makkelijk teveel nieuwe dingen samenvoegen, daardoor krijgt het paard spanning of vind het niet leuk meer, je krijgt conflict en dan heb je een keus: of je laat het liggen en je bouwt het later beter op, je doet dus een paar stappen terug of je gaat het conflict aan.

Mijn nieuwe paard doet het heel goed buiten, is nergens bang voor. Waar ze het meeste moeite mee heeft is dat ik haar vertel wat ze moet doen :)) Dit zijn dingen die ik al weet van grondwerk en buiten wandelen. Als ik nu het inrijden zou beginnen (wat misschien bij een ander paard de beste optie zou zijn) met in de bak rijden en hele specifieke dingen vragen, dan krijg ik geheid een discussie en misschien wel een conflict.

In plaats daarvan is ze buiten achter een ander paard aan ingereden. Werk in de bak gaat ook met een ander paard erbij, stukje volgen, stukje zelf sturen, stukje volgen. Zo probeer ik de situatie zo positief mogelijk te maken en conflicten te omzeilen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:22

Ik zie het ook zo sanne83. Echt kijken naar wat je paard op dat moment nodig heeft om duidelijkheid te verkrijgen over wat je precies vraagt. Wanneer de betreffende oefening wat meer onder de knie is, kan je dan veeleisender worden over de uitvoering.

Het is hier trouwens al een lange tijd geleden dat ik echt een 'conflict' had met die van mij wat niet op enkele sec opgelost was, maar zoals enkele al aanhalen zijn er nu eenmaal karakters die sneller overrreageren, de mijne doet dat vrijwel niet, hoewel die dan weer helemaal kwaad kan worden wanneer je over zijn grenzen gaat (die weet ik ondertussen goed liggen). Zolang je binnen die grenzen blijft is er zelden wat aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:19

Als ik de berichten zo lees, zijn we het eigenlijk wel eens. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik mij weleens schuldig heb gemaakt aan dit:

Citaat:
Ik merk het vooral bij een jong paard, je gaat makkelijk teveel nieuwe dingen samenvoegen, daardoor krijgt het paard spanning of vind het niet leuk meer, je krijgt conflict en dan heb je een keus: of je laat het liggen en je bouwt het later beter op, je doet dus een paar stappen terug of je gaat het conflict aan.

Gewoon omdat ze het soms erg makkelijk aanbied :o .

Inderdaad is een stap terug de beste oplossing, voor zowel het paard als voor mijzelf.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:23

[***] schreef:
Als ik de berichten zo lees, zijn we het eigenlijk wel eens. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik mij weleens schuldig heb gemaakt aan dit:

Het is natuurlijk ook niet vanzelfsprekend om te weten hoeveel een jong paard hebben kan he. Ten eerste je kent ze nog niet goed en ten tweede zijn ze ook nog eens vrij onvoorspelbaar door hun jeugdigheid.

Kleine anekdote; ik volg al jaren zanglessen en onze zangleerkracht zegt altijd "Jullie willen te graag zingen!". Daar bedoelt ze mee dat we beter wat vaker onze tongoefeningen en toonladders zouden doen of bv wel ons stuk, maar dan alle klinkers veranderen in 'i'. Maar nee, wij kwelen veel liever ons volledige stuk op de juiste tekst zoals onder de douche :D

Ik denk dat we allemaal soms ook wat te graag gewoon willen rijden, als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel.

edit: niet dat daar echt wat mis mee is hoor

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:03

Sanne 83.
Dat is het net, ik heb het gevoel mee te gaan in het conflict. Ik kom er precies wel boven, maar het conflict blijft altijd. En dat is niet leuk. Paard is zenuwachtig, en ik vind het ook niet fijn.
Dus dan moeten we iets anders proberen. Wat ik dus heb gedaan, puur op wat mijn gevoel mij in gaf.
Alleen wordt ik dan altijd raar bekeken, omdat ik nog niet echt aan rijden toekom, beetje rare lijnen rij (paard loopt links altijd van de hoefslag weg, maar als ik te veel corrigeer krijg ik weer een conflict, dus dat doe ik beetje in etappes ).
Maar meer en meer denk ik dat dit de eerste stap is om ons als combinatie vertrouwen in elkaar te doen krijgen, en ik ben daar al helaas veel te lang mee bezig omdat ik nog niemand heb horen bevestigen dat ik nu wel juist deze stap moet nemen. (dus vind het wel fijn dat jij nu dit wel aangeeft :) ) En ik heb helaas ellendig veel commentaar omdat ik mijn paard niet aanpak bij het rond springen en op de rem gaan, of te lang in de hals rij, of te weinig rij, teveel longeer. Het is altijd wel wat aan. Terwijl ik omgekeerd geen ambitie heb om 5 op 7 op mijn paard te zitten en contant onder druk te zetten...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:44

SinneJ schreef:
Kleine anekdote; ik volg al jaren zanglessen en onze zangleerkracht zegt altijd "Jullie willen te graag zingen!". Daar bedoelt ze mee dat we beter wat vaker onze tongoefeningen en toonladders zouden doen of bv wel ons stuk, maar dan alle klinkers veranderen in 'i'. Maar nee, wij kwelen veel liever ons volledige stuk op de juiste tekst zoals onder de douche :D

Ik denk dat we allemaal soms ook wat te graag gewoon willen rijden, als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel.

Ha, dit is een goede metafoor. Zo waar! :D
Door gewoon stug door te rijden word je zelden veel beter. Echt veranderingen gaan ermee gepaard dat het er een tijdje niet uitziet :') en dat is echt wel lastig op sommige stallen.

ChocooPrins schreef:
Sanne 83.
Dat is het net, ik heb het gevoel mee te gaan in het conflict. Ik kom er precies wel boven, maar het conflict blijft altijd. En dat is niet leuk. Paard is zenuwachtig, en ik vind het ook niet fijn.
Dus dan moeten we iets anders proberen. Wat ik dus heb gedaan, puur op wat mijn gevoel mij in gaf.
Alleen wordt ik dan altijd raar bekeken, omdat ik nog niet echt aan rijden toekom, beetje rare lijnen rij (paard loopt links altijd van de hoefslag weg, maar als ik te veel corrigeer krijg ik weer een conflict, dus dat doe ik beetje in etappes ).
Maar meer en meer denk ik dat dit de eerste stap is om ons als combinatie vertrouwen in elkaar te doen krijgen, en ik ben daar al helaas veel te lang mee bezig omdat ik nog niemand heb horen bevestigen dat ik nu wel juist deze stap moet nemen. (dus vind het wel fijn dat jij nu dit wel aangeeft :) ) En ik heb helaas ellendig veel commentaar omdat ik mijn paard niet aanpak bij het rond springen en op de rem gaan, of te lang in de hals rij, of te weinig rij, teveel longeer. Het is altijd wel wat aan. Terwijl ik omgekeerd geen ambitie heb om 5 op 7 op mijn paard te zitten en contant onder druk te zetten...

Ik snap je helemaal. Als je al zelf niet 100% zeker bent of de weg die je nu volgt de juiste is (en hoe je dat dan precies wil uitvoeren) en dan heel veel commentaar krijgen :(:) Heel vervelend is dat :\
Ik heb op dit moment de luxe om volledig alleen te staan met een staleigenaar die exact hetzelfde erin staat en die overal mee wil helpen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:14

Ai das vervelend choocoprins!! Blij dat ik thuis sta en eigen pensionmensen kan uitkiezen! Steeds meer mensen op stal die rare ;) lijnen rijden..Of Veel longeren!