[***] schreef:Wat je schrijft klinkt wel herkenbaar ChocooPrins. Mijn merrie doet op dit moment hetzelfde, maar die doet het sinds een dag ineens linksom. Ik moet nog erg aan haar wennen, ze is 4 en ik heb haar een maand of 6.
Ben blij met mijn instructeur, die duidelijke aanwijzingen geeft, maar het feit is, dat ik het best wel spannend vind als mevrouw begint te bokken/stuiteren....... Bij mijn vorige paard wist ik exact wat ze deed als het eens fout ging, nu is het allemaal nogal onberekenbaar en dat maakt het voor mij erg lastig.
Een schop onder haar kont geven is soms nodig, maar dat vind ik erg lastig omdat ik haar reactie nog niet weet.
Ik heb hem bijna 2 jaar... Alleen is er wel veel gebeurd, blessure waar hij dus begon te bokken, en niet mank was. Dus te lang doorgereden... Hij vertrouwen kwijt, ik vertrouwen kwijt.
Eerst was het zo dat ik mijn teugels losgooide als hij dreigde van alles te doen. Daarmee heb ik dus zijn gedrag erger gemaakt.
Dan heb ik mezelf en hem wel een schop onder onze kont gegeven. Wat was het ergste dat kon gebeuren, dat ik er naast lag. Heb hem dan eigenlijk voornamelijk op stem aangepakt. Hij reageert gelukkig goed op mijn stem. Dus als hij begon te remmen, VOORUIT DRAVEN (daarbij klonk ik heel boos

Dan is hij dus beginnen lopen, ging wel eindelijk eens duwen op het bit (loopt er anders heel makkelijk achter) maar in de hoeken haalde hij dat niet natuurlijk. Dus daar gaat hij terug springen of komt hij zwaar tegen de hand. Dus door vooruit te rijden kan ik amper een hoek door, laat staan een cirkel rijden. Rechtsom ging hij bijna gaan liggen al hangend in de teugel.
Dus dan weer terug en dan loopt hij weer op de rem. Tja...
En eigenlijk duurt het me nu te lang dat dit erin blijft. Dus dan heb ik iets van, neen we zijn verkeerd bezig.
Gisteren uiteindelijk wel enkele rondjes goed gereden. Dus niet vooruit gezet (en opeens ging hij terug lopen uit zichzelf, maar reageerde wel makkelijker om mijn aanwijzingen. Zonder al te veel druk in de hand, alleen mag hij mijn hand dan weer nog wat meer opzoeken.