Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:36

vur schreef:
Horseware schreef:
Omdat Will Faerber voor mij wèl het ideaalbeeld laat zien en ik aan mijn paard binnen 4 maanden al zo ontzettend veel verbetering merk :) Zijn manier van trainen spreekt mij meer aan dan welke manier dan ook ik eerder gezien heb (en ik heb er genoeg gezien en ervaren). Ik kan nooit 100% uitsluiten dat ik nooit iets tegen ga komen wat me nog meer aanspreekt, maar ik kan het me moeilijk voorstellen. Dus voor het moment volg ik hetgeen mij het meeste aanspreekt en waarvan ik bij mijn paard de meeste positieve veranderingen merk.

Groot gelijk. Als het werkt, waarom niet. En over een tijdje misschien weer verder kijken.
Het lijkt mij allemaal prima voor een jong paard of verreden paard. Het doet volgens mij geen kwaad. Maar voor de wedstrijdsport zou je volgens mij op enig moment wel verder moeten gaan kijken. En dan inderdaad bij een Vd Schaft of Hamminga. Bijvoorbeeld. Of misschien zijn er ook wel met minder naam en faam die net zo goed kunnen lesgeven.

Wie zei dat ie Ingrid wel wilde zien bij een training? Dat kan. Kijk op haar site.

Voor mij mist WF gewoonweg te veel voor mijn wensen in de training van paarden. En dat is van alles wat meer. Meer impuls, meer gedragenheid, meer verzameling, meer aanspanning en meer schwung.

Het is niet nieuw hè, wat WF doet en predikt? Het is gewoon klassieke dressuur, alleen heeft hij hele fijne filmpjes met uitleg online staan wat voor mij/ons gewoon werkt, wat hij zegt, monkey see monkey do. De een heeft iemand in de bak nodig, de ander leest een boek, en ik kan uit de voeten met zo'n filmpje. Ik denk dat er meerdere klassieke instructeurs zijn, ook in NL. Persoonlijk heb ik geen tijd of zin om het halve land af te reizen met mijn paard op zoek naar iemand. Dus we doen het nu even zo.
Ik zal de volgende keer even een foto posten van de smile op mijn face :D als ik weer tevreden afstap. Volgens mij heb ik mijn paard daar ooit voor gekocht. Om lekker te kunnen rijden, en dat is precies wat we nu doen, ik hoef niet naar de OS ofzo.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:37

[quote="Starbreeze] ik ook. En die trainen hoe? Juist ja... in ieder geval géén rollkur.
Dat kun je van het eerder genoemde stel niet zeggen. Valegro is voor mij het toonbeeld van lichtheid en ongedwongenheid.[/quote]
Carl Hester, de trainer van Charlotte, neemt wel LDR als onderdeel van de trainingen mee. Niet dat LDR in mijn ogen hetzelfde is als RollKur, maar het achter de loodlijn wordt door de WF aanhangers wel vaak over 1 kam geschoren als slecht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:40

Ik heb ze toen op de HK dacht ik gezien, in een clinic. Daar werd echt heel simpel gereden. Geen rollkur.

Voor mij is Rollkur gewoon geen optie, als anderen daar wel resultaat mee behalen, be my guest. Maakt mij niets uit hoor hoe iemand zijn paard traint, ik spreek hier vooral voor mezelf en hoe ík mijn paard wil trainen.

Oja en als jij mij om advies vraagt zal ik ook verkondigen waar ik in geloof. Lijkt mij logisch.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:45

oji schreef:
xxdomiixx schreef:
Het valt me op dat dat er steeds dezelfde vragen gesteld worden over het vwnw/stretchen/hals strekken. Zo hebben we iedere keer veel bij te lezen wat eigenlijk steeds weer op het zelfde neerkomt, en komen we er verder mee als dezelfde vragen worden herhaald? En dus steeds dezelfde antwoorden.
Tip: lees de voorgaande pagina's.

Waarschijnlijk zijn dan de antwoorden niet bevredigend of overtuigend genoeg voor degene die de methode ter discussie stellen. Daarvoor is bokt een discussie forum, en heet dit zelfs een discussie topic te zijn...daarin mag je vragen stellen over een methode. Als er dan geen antwoord komt, dan kun je verwachten dat de vraag nogmaals gesteld wordt. Als je daar niet tegen kunt, moet je naar een 'happy together" forum/topic gaan.

Als het eindbeeld met die Perhaps jouw ideaal beeld is, moet je natuurlijk zeker volgens de methode van WF gaan trainen. Lijkt me niet meer dan logisch dat als dat jou aanspreekt, dat je die lijn volgt. Daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee. Mijn ideale eindbeeld is het zeker niet. Ik mis in de WF methode de omslag van ontspanning naar aanspanning. Ja paarden lopen lekker ontspannen, maar ik zie nergens een paard aan elkaar komen. En dat is wat paardrijden voor mij juist dat wow gevoel geeft, als je met behoud van de ontspanning/losheid in het paardenlijf naar die aanspanning weet te rijden. Dan komt een paard in mijn ogen volledig tot zijn recht en voel en zie je het enorme atletische vermogen. WF maakt in mijn ogen dus die stap totaal niet. Het blijft mat, flauw, je ziet een paard wel los bewegen, maar nergens zie ik die atleet ontpoppen. Ik zie dat vooral als een commerciële tegenhanger van het omstreden LDR methode en daarmee "makkelijk" scoort. Ik plaats het eerlijk gezegd een beetje dezelfde hoek als de rechtrichtguru's. Je concentreren op 1 onderdeel en dat volledig uitvergroten en ten gelde maken.
Een schoolvoorbeeld van hoe het volgens mij wel moet, die de ontspanning kan omzetten in aanspanning, die veelzijdigheid en compleetheid in haar opleiding en training heeft is Ingrid Klimke. Daar zou ik nou heel graag les van hebben.

Dat zou dan de volgende stap kunnen zijn wanneer iemand terug komt uit de achter de teugel>dwang>LDR avonturen en heeft ervaren wat het is om op een ontspannen paard te rijden en dit te scholen zonder dwang.
Waarschijnlijk lopen de scholingskosten dan wet wat uit de hand.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:50

oji schreef:
En dat is wat paardrijden voor mij juist dat wow gevoel geeft, als je met behoud van de ontspanning/losheid in het paardenlijf naar die aanspanning weet te rijden. Dan komt een paard in mijn ogen volledig tot zijn recht en voel en zie je het enorme atletische vermogen. WF maakt in mijn ogen dus die stap totaal niet. Het blijft mat, flauw, je ziet een paard wel los bewegen, maar nergens zie ik die atleet ontpoppen. Ik zie dat vooral als een commerciële tegenhanger van het omstreden LDR methode en daarmee "makkelijk" scoort. Ik plaats het eerlijk gezegd een beetje dezelfde hoek als de rechtrichtguru's. Je concentreren op 1 onderdeel en dat volledig uitvergroten en ten gelde maken.
Een schoolvoorbeeld van hoe het volgens mij wel moet, die de ontspanning kan omzetten in aanspanning, die veelzijdigheid en compleetheid in haar opleiding en training heeft is Ingrid Klimke. Daar zou ik nou heel graag les van hebben.

Hier ben ik het dus volledig met je eens. Maar dat is volgens mij precies wat ik in mijn training doe hoor :) Ik vraag inderdaad eerst ontspanning, en in die onspanning vraag ik meer imuls van mijn paard, dát gevoel wat hij me dán geeft is voor mij nu hét gevoel. Hij komt dan vanuit de schoft omhoog en beweegt met veel afdruk voorwaarts. Dat doet hij nu steeds een paar pasjes en dat wil ik uitbouwen. Maar dit gaat nog steeds in ontspanning, of laat ik zeggen, mijn paard raakt in zijn hoofd niet gespannen :) -> zit daar niet steeds de verwarring? Natuurlijk spant hij zich in het lichaam aan. Maar omdat hij het aankan, blijft zijn koppie rustig en wordt hij niet heet.

Ik zie WF niet als commerciële tegenhangen van LDR, zie mijn eerdere post hier, het is niet nieuw wat hij zegt, het is gewoon klassieke dressuur. En ja je hebt klassieke en je hebt moderne stromingen. Pick what you think is best.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:18

Lante schreef:
Zijn de oefeningen dan minder correct gereden door deze vrouw van WF dan bij bijvoorbeeld een Edward of zijn de juryleden te veel gefocussed op bijzaken als bijvoorbeeld een mooi voorbeen gebruik?

Jury's blijven een eeuwig punt van discussie. Maar de pirouettes uit het filmpje van WF zijn echt technisch niet correct. Heeft niets te maken met wel of geen voorbeenzwaaien.

damian23 schreef:
lisaislisa schreef:Dus jij vindt het laatste filmpje van Jasmijn78 wel een goed beeld?Een goed voorbeeld voor wat?

Een goed voorbeeld van het eindresultaat van een goede dressuurmatige africhting.

Evelijn schreef:
gratis filmpjes maken dat moet hij doen (en als hij dan ook nog voor een redelijk tarief mijn training van commentaar zou willen voorzien helemaal super )

:D :+

Evelijn schreef:
Maar het belang van VWNW... zorgen dat je paard ontspannen is en zelf de aanleuning neemt en vanuit daar werken ipv... teugels op één maat en paard erdoor duwen (zoals ik zovelen zie doen en ik zelf ook gedaan heb).

Ik denk dat niemand hier het belang van vwnw ontkent. Alleen heb ik een iets ander beeld bij hoe je dat toepast.

Horseware schreef:
oke, dan neem ik Patrik Kittel, die jij als voorbeeld ziet.

Oh god... Ja daar konden we natuurlijk op wachten. Er is vast wel weer ergens een onfortuiklijke foto te vinden.

Ik kan de kur in rotterdam van 2015 niet vinden, die was nog beter. Deze is uit 2011. Scandic is inmiddels 16, ziet er top uit en loopt als een jonge god.

https://www.youtube.com/watch?v=_h9rYqeFAqc

vur schreef:
Voor mij mist WF gewoonweg te veel voor mijn wensen in de training van paarden. En dat is van alles wat meer. Meer impuls, meer gedragenheid, meer verzameling, meer aanspanning en meer schwung.

Eens. Als je zo gaat trainen sla je imo stappen over. ook het stukje aanspanning hoor je in je training mee te nemen.

oji schreef:
Als het eindbeeld met die Perhaps jouw ideaal beeld is, moet je natuurlijk zeker volgens de methode van WF gaan trainen. Lijkt me niet meer dan logisch dat als dat jou aanspreekt, dat je die lijn volgt. Daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee. Mijn ideale eindbeeld is het zeker niet. Ik mis in de WF methode de omslag van ontspanning naar aanspanning. Ja paarden lopen lekker ontspannen, maar ik zie nergens een paard aan elkaar komen. En dat is wat paardrijden voor mij juist dat wow gevoel geeft, als je met behoud van de ontspanning/losheid in het paardenlijf naar die aanspanning weet te rijden. Dan komt een paard in mijn ogen volledig tot zijn recht en voel en zie je het enorme atletische vermogen. WF maakt in mijn ogen dus die stap totaal niet. Het blijft mat, flauw, je ziet een paard wel los bewegen, maar nergens zie ik die atleet ontpoppen.

Precies.

oji schreef:
Ik zie dat vooral als een commerciële tegenhanger van het omstreden LDR methode en daarmee "makkelijk" scoort. Ik plaats het eerlijk gezegd een beetje dezelfde hoek als de rechtrichtguru's. Je concentreren op 1 onderdeel en dat volledig uitvergroten en ten gelde maken.

Heel handig bekeken van WF.

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:21

Ik vind het rijden van diverse mensen aan de top technisch evenmin correct.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:25

Ik kom ook eens uit de mee lees stand :o Nu volg ik het topic al vanaf het begin!

Zelf zit ik er een beetje tussenin En volgens mij is het ook prima te combineren Een Anky is ook bezig met wisselen in hals houding En zoals de paarden op wedstrijd lopen is ook niet hoe ze thuis altijd trainen! Hun zijn ook vooral bezig met de basis Ze zegt ook dat het LDR niet voor iedereen is maar voor de topsport http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go

Verder vind ik het lastig om dingen goed te beoordelen vanaf de foto je kan altijd op een slecht moment klikken Dat is te veel een moment opname! Zo kun je van iedereen een slecht moment pakken

Een WF gaat alleen wat langer door op de basis en de ontspanning dit is voor iedereen persoonlijk En zeker ook voor ieder paard verschillend! Er bestaat niet 1 goede manier van rijden het is maar net waar je je goed bij voelt en wat voor jullie werkt!

Nu vind ik wel dat Wf op het filmpje te comercieel is en meer een verhaaltje afsteekt en heeeeeeel veel complimenten geeft Maar echt tips waar je mee verder kan mis ik dan! Hoewel ik het een mooi ontspannen beeld vind zin er wel dingen die beter anders kunnen bv die rechterhand die steeds naar je oor gaat! Dat moet je ook anders op kunnen lossen om die schouder bij te houden! Wat je jezelf niet aanleert hoef je ook niet af te leren :)

Aangezien ik wel nieuwsgierig ben ben ik er een aantal weken mee bezig! We zijn aan het oppakken na een blessure! Ze pakt het heel goed op (we hadden ook 8 ten en 9 ens voor halsstrekken) Nu zie ik alleen nooit echt buiging in de filmpjes moet toch ook aan een lange teugel kunnen? Merk zelf dat ze er ook veel losser van wordt! Die buiging moet ook gerekt worden toch? Verder begint mijn normaal veel te voorwaartse drammerige paard er een beetje achter te kruipen Na een rondje galop trekt ze steeds wel aan Maar dat is wat ik toch ook een beetje zie in de filmpjes van Wf een paard wat er meer aan mag lopen! Voorlopig blijven we er even mee spelen :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:28

Even wat anders. Ik wil graag dit filmpje met jullie delen als we het hebben over 'van ontspanning naar aanspanning' te komen zonder de ontspanning hierbij te verliezen. Het is geen eindresultaat, maar een paard in opleiding.

https://youtu.be/DksFR_ypaE4

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:39

De pirouette is inderdaad niet goed. Daar kun je duidelijk zien dat bijvoorbeeld het paard te weinig last opneemt in de achterhand en dus te weinig hankenbiegung heeft. Dat vind ik niet rijmen met zijn uitleg over wat verzameling is. Volgens hem is dat het buigen van de gewrichten in de achterbenen. De pirouette is in de moderne dressuur het hoogste wat er is aan verzameling (naast de piaffe, alhoewel je kunt discussieren over welke oefening zwaarder is). Dus wil je daar veel buiging en lastopname van de achterhand zien. Dat mis oa. Daarom zeg ik dat het leuk is wat hij zegt, zeker voor het gros van paardrijdend Nederland. Dan denk ik aan al dat geruk en gepluk. Maar als je verder wil in je kunnen, dan loop je op een gegeven moment vast. Ook aan de top blijkt maar weer hoe moeilijk het is om de juiste aanspanning in ontspanning te krijgen. Het is vaker het 1 of het ander. Ik kan bijvoorbeeld blij worden van clinics die op internet te vinden zijn van Klaus Balkenhol en Jean Bemelmans, maar dus ook van de filmpjes van Ingrid met haar jonge paarden op pferdia. En van mijn eigen instructeurs die ik in het verleden had en nu nog heb. Deze mensen zijn voor mij goud waard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 10:04

Het grote probleem met die filmpjes op het internet van Balkenhol, Bemelmans en Klimke is dat er uitsluitend met paarden ter waarde van een grote Mercedes wordt gewerkt.
Hierdoor ontstaat een sterk vertekend beeld van wat goed en fout is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 21-07-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:05

Hebben jullie even een link naar dat Pirouette filmpje, kan hem even niet vinden.

@dresjoepie, idd, het is maar wat bij jouw paard past en wat je zelf als doel nastreeft. Ik zie meer heil in de 'biomechanische' oprichting dan het in de krul houden van het paard. Ik weet wel dat als ik mijn paard achter de ll train, ik het neusje er gewoon niet meer uit krijg en dan komt hij niet in de oprichting. Al die paarden die LDR getraind worden zijn sowieso allemaal opwaarts gebouwd. Is die van mij niet. Ik blijf wel van mening dat bv de piaffe bij paarden die op die manier getraind zijn, niet het resultaat zijn van de training waarbij steeds meer verzameling gevraagd wordt, maar door het aanleren van benen optrekken op de plaats, ik vind dat niet mooi.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:10

oji schreef:
Ik zie dat vooral als een commerciële tegenhanger van het omstreden LDR methode en daarmee "makkelijk" scoort. Ik plaats het eerlijk gezegd een beetje dezelfde hoek als de rechtrichtguru's. Je concentreren op 1 onderdeel en dat volledig uitvergroten en ten gelde maken.

Ik moet toch erg lachen om Will Faeber commercieel te noemen, terwijl we alleen maar weten wie die man is, omdat het internet volstaat met GRATIS filmpjes van hem :+ :+

Ik haak een beetje af met de discussie. Ik ben eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in wat topruiters doen.
Misschien ben ik wel te weinig geïnteresseerd in "echte" dressuur :D .

Op nummer 1 staat voor mij een ontspannen, tevreden paard dat goed aan de hulpen staat, omdat dat fijn is voor het paard (en voor mezelf). Als iemand dat dan kan behouden en zo verder kan trainen en daar hoge dressuur of springen of weet ik veel wat mee te rijden, prima! Zodra nummer 1 de deur uitgaat en ik het ontspannen paard moet opofferen om "het hogere doel" te bereiken, vind ik het nauwelijks meer interessant.

99% van de mensen die paardrijden hebben geen idee hoe ze überhaupt een ontspannen paard moeten krijgen die goed aan de hulpen staat. Ik dacht dat we daar over aan het discussiëren waren en daar lijkt Will Faeber mij een hele goede voor. Hij kan het goed uitleggen en het is nog gratis ook, dus iedereen kan meekijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:14

Simpelman schreef:
Het grote probleem met die filmpjes op het internet van Balkenhol, Bemelmans en Klimke is dat er uitsluitend met paarden ter waarde van een grote Mercedes wordt gewerkt.
Hierdoor ontstaat een sterk vertekend beeld van wat goed en fout is.

Misschien als je niet verder kijkt dan je neus lang is, wel ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:14

sanne83 schreef:
oji schreef:

Ik moet toch erg lachen om Will Faeber commercieel te noemen, terwijl we alleen maar weten wie die man is, omdat het internet volstaat met GRATIS filmpjes van hem :+ :+

Ik haak een beetje af met de discussie. Ik ben eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in wat topruiters doen.

Op nummer 1 staat voor mij een ontspannen, tevreden paard dat goed aan de hulpen staat, omdat dat fijn is voor het paard (en voor mezelf). Als iemand dat dan kan behouden en zo verder kan trainen en daar hoge dressuur of springen of weet ik veel wat mee te rijden, prima! Zodra nummer 1 de deur uitgaat en ik het ontspannen paard moet opofferen om "het hogere doel" te bereiken, vind ik het nauwelijks meer interessant.

99% van de mensen die paardrijden hebben geen idee hoe ze überhaupt een ontspannen paard moeten krijgen die goed aan de hulpen staat. Ik dacht dat we daar over aan het discussiëren waren en daar lijkt Will Faeber mij een hele goede voor. Hij kan het goed uitleggen en het is nog gratis ook, dus iedereen kan meekijken.

Mooie post sanne83 _/-\o_ .

Verder zou ik willen vragen wat er mis is met "commercieel"?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:16

Wat ik ook wel een nadeel vind is dat ze soms gewoon doorgaan naar oefeningen waar ik nog absoluut geen kaas van heb gegeten (maar dat doet WF ook) .... dat heb ik met sommige boeken ook dan gaat het over de basis maar uiteindelijk moet er ook even piaffe etc. worden uitgelegd, net of dat een haalbaar station is voor doorsnee paarden en ruiters.

Dit vind ik trouwens ook een heel leerzaam filmpje https://www.youtube.com/watch?v=QoH3YNu2Xes ... met veel uitleg wat goed is in je eigen lijf en wat er gebeurt met het paard.
Het gaat over het halthouden maar vind de opmerking "Without change you can not progress" ook wel erg mooi.

(Als ik dit zie denk, ik moet maar eens ga sparen voor de dvd serie van Klimke)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:16

sanne83 schreef:

:j

starbreeze schreef:
Het is niet nieuw hè, wat WF doet en predikt? Het is gewoon klassieke dressuur, alleen heeft hij hele fijne filmpjes met uitleg online staan wat voor mij/ons gewoon werkt, wat hij zegt, monkey see monkey do. De een heeft iemand in de bak nodig, de ander leest een boek, en ik kan uit de voeten met zo'n filmpje. Ik denk dat er meerdere klassieke instructeurs zijn, ook in NL. Persoonlijk heb ik geen tijd of zin om het halve land af te reizen met mijn paard op zoek naar iemand. Dus we doen het nu even zo.
Ik zal de volgende keer even een foto posten van de smile op mijn face :D als ik weer tevreden afstap. Volgens mij heb ik mijn paard daar ooit voor gekocht. Om lekker te kunnen rijden, en dat is precies wat we nu doen, ik hoef niet naar de OS ofzo.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:17

Simpelman schreef:
Hierdoor ontstaat een strek vertekend beelkd van wat goed en fout is.

Dat klopt. Daarom post ik het filmpje in mijn bovenstaande post. Ik vind het leuke aan dit topic dat je de gewone mensen aan het werk ziet. Dat je elkaar zo verder kunt helpen en kunt leren van elkaar. Les rijden (wekelijks) bij Klimke is niet realistisch (voor mij), les rijden bij Tanja Trela wel.
Even kijkende dichterbij huis, van wie rijd je les en waarom?

Ik rijd bij Tanja, omdat haar visie overeenkomt met de mijne, ik energie krijg van haar persoonlijkheid en ik haar daarnaast de beste amazone vind in mijn omgeving.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:19

[***] schreef:

Niks, volgens mij hangt 99,99% van de paardenwereld met geld aan elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:26

Starbreeze schreef:
[***] schreef:

Niks, volgens mij hangt 99,99% van de paardenwereld met geld aan elkaar.

Precies dat is mijn gedachte ook.

Net of Anky, Rien, Ingrid enz enz gratis les geven omdat ze zo graag willen dat wij het ook allemaal zo goed leren.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 10:34

Ik zie paardrijden als parendansen, Engelse wals, quickstep, rumba.
Dat is iets dat men met zijn tweeën beoefend, harmonieus bewegen, elegantie, vanzelfsprekendheid.
Een van de twee wordt geacht de algemene leiding te nemen, anders werkt het niet, terwijl de ander die toch af op bepaalde momenten over kan nemen.
Wanneer er een respect is voor elkaars mogelijkheden en er is een affiniteit met elkaar dan is het een samenspel waar beide groot genoegen aan kunnen beleven.
Hoe meer ervaring beide partners hebben, hoe beter hun conditie, hoe intensiever ze de bewegingen kunnen uitvoeren.
In mijn ervaring hierin is het optimaal haalbare genoegen hier op de eerste plaats te vinden in een perfecte harmonie pas dan gevolgd door kunnen.
Het is een innerlijke ervaring.

Bovenstaande veranderd wanneer we alle bewegingen onderhevig maken aan een puntenbeoordeling door anderen toegekend.
Het optimum komt nu van buiten, er wordt geen rekening meer gehouden met de beleving.

Ieder paard en iedere ruiter heeft zijn specifieke mogelijkheden en daarmee zijn limiet.

Mensen hebben hier over nagedacht wat betreft het dressuurrijden en hebben toen het volgende opgeschreven:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Ik ben van mening dat wanneer we dat wat we aan het doen zijn met onze paarden telken en telkens hier aan afmeten het goed met ons gaat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:42

oji schreef:
xxdomiixx schreef:
Het valt me op dat dat er steeds dezelfde vragen gesteld worden over het vwnw/stretchen/hals strekken. Zo hebben we iedere keer veel bij te lezen wat eigenlijk steeds weer op het zelfde neerkomt, en komen we er verder mee als dezelfde vragen worden herhaald? En dus steeds dezelfde antwoorden.
Tip: lees de voorgaande pagina's.

Waarschijnlijk zijn dan de antwoorden niet bevredigend of overtuigend genoeg voor degene die de methode ter discussie stellen. Daarvoor is bokt een discussie forum, en heet dit zelfs een discussie topic te zijn...daarin mag je vragen stellen over een methode. Als er dan geen antwoord komt, dan kun je verwachten dat de vraag nogmaals gesteld wordt. Als je daar niet tegen kunt, moet je naar een 'happy together" forum/topic gaan.

Als de antwoorden niet bevredigend zijn zal er een diepere vraag gesteld moeten worden die MEER om verduidelijking vraagt. Dit gebeurt echter niet. En voordat je zegt dat er niet gereageerd wordt zou je toch echt even moeten terugbladeren want er wordt wel degelijk iedere keer geantwoord. En ik kan er inderdaad niet tegen als 1 vraag 5 keer gesteld wordt en dus 5 keer het antwoord lees. Maar om dan meteen te zeggen dat ik maar in een ander topic moet gaan zitten vind ik nogal flauw aangezien ik niet degene ben die niet terugleest om te kijken of de vraag al gesteld is en dan moet ik maar weg omdat het mij stoort dat mensen zich niet aan de regels houden? (Namelijk eerst zoek gebruiken voor je een vraag stelt)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:15

sanne83 schreef:
Ik haak een beetje af met de discussie. Ik ben eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in wat topruiters doen. Misschien ben ik wel te weinig geïnteresseerd in "echte" dressuur :D .

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik ben niet geinteresseerd in topruiters en hun trainingsmethoden. Ik heb ook niks met wedstrijden. En ik denk dat de meesten in dit topic op nummer 1, dat ontspannen, tevreden paard wil (zonder rug en nekpijn). WF blijft zo lang hangen bij nummer 1 omdat heel veel ruiters deze fase overslaan. Ik krijg ook les, maar dat is echt niet alleen maar vwnw. Er komt zoveel meer bij kijken. Mijn paard is nu zo ver dat hij ook meer in een werkhouding wordt gereden en wat meer bovenin. Net zo hoog als hij aangeeft te kunnen. Aanspannen en ontspannen. Even wat weerstand bieden en voorwaards drijven, even volhouden en weer naar de vwnw. Je moet het een keer hebben gevoeld om op een compleet losgelaten paard te rijden wat dan grotere passen gaat maken, gaat swingen en meer afdruk krijg achter. Dat is hemels en verslavend.

Het heeft mij al enorm veel gegeven. Van een flegmatiek paard met een zere rug is mijn paard veranderd in een fijn meewerkend, ijverig dier met een mooi ontwikkelde bovenlijn zonder aanleuningsproblemen (dat had hij toen ik hem kreeg, hangen, achter de LL, opkrullen). Ik weet dus wat slecht rijden met een paard kan doen. En dan ben je 1,5 jaar bezig om hem weer in een fijne aanleuning te krijgen. En mijn paard zal nooit zoals Perhaps lopen. Puur omdat het een totaal ander type paard is.

Het gaat hier om een trainingsmethode, niet om een einddoel op basis van een filmpje van een specifiek paard. Ik vind het ook erg jammer om direct iets af te schrijven omdat het einddoel niet de Olympische spelen is. De meeste van ons zijn een gemiddelde ruiter met een gemiddeld paard waarbij die nummer 1 de basis is en hopelijk blijft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:19

Sportief dat je een filmpje post Lante.

Binnen de wedstrijdsport moet je sowieso je eigen plan trekken en je eigen gevoel volgen. Vooral bij de basis. Toen ik subtop ging rijden kreeg ik voor het eerst in mijn leven het commentaar dat mijn paard meer ruggebruik moest tonen of woorden van gelijke strekking.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:28

damian23 schreef:
sanne83 schreef:
Ik haak een beetje af met de discussie. Ik ben eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in wat topruiters doen. Misschien ben ik wel te weinig geïnteresseerd in "echte" dressuur :D .

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik ben niet geinteresseerd in topruiters en hun trainingsmethoden. Ik heb ook niks met wedstrijden. En ik denk dat de meesten in dit topic op nummer 1, dat ontspannen, tevreden paard wil (zonder rug en nekpijn). WF blijft zo lang hangen bij nummer 1 omdat heel veel ruiters deze fase overslaan. Ik krijg ook les, maar dat is echt niet alleen maar vwnw. Er komt zoveel meer bij kijken. Mijn paard is nu zo ver dat hij ook meer in een werkhouding wordt gereden en wat meer bovenin. Net zo hoog als hij aangeeft te kunnen. Aanspannen en ontspannen. Even wat weerstand bieden en voorwaards drijven, even volhouden en weer naar de vwnw. Je moet het een keer hebben gevoeld om op een compleet losgelaten paard te rijden wat dan grotere passen gaat maken, gaat swingen en meer afdruk krijg achter. Dat is hemels en verslavend.

Het heeft mij al enorm veel gegeven. Van een flegmatiek paard met een zere rug is mijn paard veranderd in een fijn meewerkend, ijverig dier met een mooi ontwikkelde bovenlijn zonder aanleuningsproblemen (dat had hij toen ik hem kreeg, hangen, achter de LL, opkrullen). Ik weet dus wat slecht rijden met een paard kan doen. En dan ben je 1,5 jaar bezig om hem weer in een fijne aanleuning te krijgen. En mijn paard zal nooit zoals Perhaps lopen. Puur omdat het een totaal ander type paard is.

Het gaat hier om een trainingsmethode, niet om een einddoel op basis van een filmpje van een specifiek paard. Ik vind het ook erg jammer om direct iets af te schrijven omdat het einddoel niet de Olympische spelen is. De meeste van ons zijn een gemiddelde ruiter met een gemiddeld paard waarbij die nummer 1 de basis is en hopelijk blijft.

Het gaat mij niet om de OS, maar om wat hij kan bereiken met deze methode. En ja, dan is het prima wat hij ermee bereikt, maar niet hetgeen dat mij helemaal aan spreekt. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Ik had er meer van verwacht.