Dan post ik hier ooka maar een foto. Ik krijg deze weekmijn eerste les, en ben dus bezig een beetje te kijken wat ik nou moet verbeteren. Het eerste is dat hij niet reageerd op mijn binnenbeen, waardoor ik hem niet lekker een volte of hoek in kan rijden. Hij buigt dus ook niet heel makkelijk. Wat ik wel doe om hem los in zijn nek te krijgen, is in het begin in stap overdreven stelling naar binnen en buiten te vragen. Alleen dan loop ik weer tegen het probleem aan dat ik hem niet netjes op de hoefslag kan houden omdat hij niet op mijn been reageert. Overigens doet hij dat wel als ik drijf, dan reageeert hij wel vlot op been.
Nu de foto's. Ik pak ten eerste een foto van het begin van de training, waar hij nog niet erg zakt vanuit zijn schoft of hals.
[
Afbeelding ]
Leuk zo'n beginfoto! Wat goed te zien is dat jou stoere fjord hier nog erg lang word en van de achterhand af loopt. Jij kantelt te veel mee naar voren wel zie ik een ontspannen hand houding!
Vanuit hier zou ik overgangen gaan maken en door middel van stelling en buiging vragen of die wat ronder en losser in zijn hele lichaam wil worden. Het boogje aan de voorkant zou ik dan gewoon even vergeten, het nageven komt vanzelf als je pony los gaat laten en gaat buigen in zijn lichaam.Dan een foto waar ik hem best lekker vindt lopen, nette LL, zakt mooi en valt weinig tot niet op de voorhand, wat vaak wel zo is.v(foto hieronder)
[
Afbeelding ]
Pakte je hem voor deze foto wat meer op? Ook aan jou houding te zien zit je al rechterop en ga je meer 'rijden'. Alleen dus nog niet voldoende, vooral met je been vul je waarschijnlijk nog te weinig aan waardoor hij wel wat op de voorhand komt (kijk eens waar zijn voorbeen staat t.o.v. de 'massa' van je paard). Je wilt dat hij vanuit achteren meer gaat doen en los word aan de voorkant. Ook voor jou zou ik hier gaan schakelen, actief maken aan je been! Dan kun je als je op zo'n moment als dit komt snel corrigeren met je been. Dan moet die zijn achterhand meer gaan gebruiken en zul je zien dat hij ook steeds meer vanuit de schoft gaat opbollen. Hij houd zich nog erg recht in de hals.Hier een foto waar hij achter de teugel kruipt, adhter de LL, en het teugelcontact is foetsie. Ik sjor hem niet naar deze halshouding toe, maar als hij lekker loopt gaat hij na een tijdje zo lopen, misschien omdat hij het ,oeilijk vindt? Dit los ik op door hem eruit te drijven, met als resultaat zoiets als op de eerste foto. (foto hieronder)
[
Afbeelding ]
Duikbootje! Haha!
Maar je lost het al goed op, door voorwaarts te gaan en met je been in te komen!
Je moet zien dat je hem op dit moment weer naar je hand toe gaat drijven.
Over deze foto weet ik niet zogoed wat ik moet zeggen, behalve dat de LL netjes is.
[
Afbeelding ]
Ik vind persoonlijk de loodlijn helemaal niet zo netjes. Ik zie namelijk een pony die nog steeds doet alsof het een duikboot is.
Volgens mij is die op deze foto ook heel erg zwaar in je hand en krijg jij het gevoel mee de grond in getrokken te worden?? Ook hier actief voorruit rijden, schakelen, actief krijgen aan je been en hem dan vervolgens weer naar je hand toe te rijden.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb nog meer foto's mocht daar vraag naar zijn. Mijn handhouding is al een heel stuknverbeterd, vooral hoger.