[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:21

Had het plan om nog te rijden, alleen gister ging het zo super dat madam bekaf in de paddock lag vandaag :=
arm ding.
Maaaaaarrr had heeeel veel lekkers meegenomen, een mix van kruiden/olie/muesli wat meer vitaminen bevat want ze staat nu alleen op een beetje bix, kruidensnoepjes die heerlijk ruiken, knoflook snoepjes, liksteen banaan :)
Allemaal voor dat super werk van haar!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:48

_Marinke_ schreef:
Ik snap wat je bedoelt, vond het alleen lastig uit te leggen. Immers begint alles al op de grond... Maar het punt wanneer je echt ermee aan het werk gaat en het punt wat de meesten onder het skala verstaan is vaak nadat ze zo goed als ruitermak zijn. Maar ik moet je helemaal gelijk geven, bij mij op het werk begint het v.a. het moment dat ze van de trailer komen en ze op stal komen.

Dat 'filmpje' dat jij noemde was van Zeilinger.
Een trainer die veel te weinig aan de weg timmert naar mijn idee. Wel bondscoach was van de Denen. Geen kleine jongen, zeg maar.
Veel topruiters met problemen vinden hun weg naar hem. Maar je hoort ze er niet over. Ik vind het nog steeds jammer dat hij zo weinig 'zichtbaar' is.

In dat 'filmpje' is bijvoorbeeld te zien hoe paarden worden afgeleverd om zadelmak gemaakt te worden.
Je hoort geen woord. Hij praat niet met een paard. Wat je wél ziet is steeds weer een klopje op de hals.
In eerste instantie werd ik haast misselijk van die klopjes.
Totdat ik het begreep.
Bij Zeilinger is ALLES gewijd aan het doel.
Niet praten met een paard: tijdens een proef is praten verboden.
DUS moet je een blik opentrekken met ANDERE manieren van communiceren.
Ineens begreep ik het. Die klopjes zijn bedoeld om het paard te LEREN dat klopjes BELONING zijn.
Hij doet dat heel bewust.

De serie van 5 DVD's is te koop bij pferdia.tv. Ik raad echt iedereen aan hem te bestellen. Ik heb geen enkele relatie met pferdia.tv of Zeilinger, daarom durf ik hier de serie wel te promoten. :o
De serie van 5 DVD's kost 175€.
Hoeveel geld betaal je voor een paar lessen die toch eigenlijk vaak maar uiterst matig blijken te zijn?
Misschien zijn er kopieën in omloop. Ik vind dat Zeilinger gewoon recht heeft op zijn geld. Omdat hij het waard is.

Het moge duidelijk zijn. Ik vind deze serie DVD's van Zeilinger echt een must!

_Marinke_

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:27

Zeilinger heeft zeker recht op zijn geld, hele leerzame dvd's! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:29

Ik ga eens kijken of ik er aan kan komen.is het makkelijk te begrijpen? Duits is niet mijn taaltje namelijk. Al begrijp ik wel een hoop

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:32

Ik vond het goed te doen, en mijn Duits is ook niet super goed!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:37

Veulen84, dat is wel fijn, dat er in ieder geval met ander zadel meteen weer een ander paard loopt.

Rochlie, met touwtjes kan je fijn longeren, maar ik vind persoonlijk het netjes afstellen zodat paard oom met stelling en buiging
loopt heel moeilijk.
Jij hebt in mijn ogen de touwtjes er netjes aan zitten niet te strak, dat zou ook niet eerlijk zijn.
Als ze strak staan vind ik het geen fijn hulpmiddel.

pien_2010, normaal loopt hij in draf recht (galop niet, maar dat weet ik), hij zat alleen nu met lokale hark
op zijn rug, vond eigenlijk dat hij ondanks mijn anti souplesse wel braaf liep, ook als ik eigenlijk zit te rommelen,
gaat hij steeds iets makkelijker lopen.

Mijn vorige instr. had ook nog een tip, neusje er iets meer uit, dan is het makkelijker om achter beter onder te treden
en recht rijden :D .
Aan het einde probeer ik hem wat meer terug te laten komen voor ik overgang naar stap rij (duurt ook even), aangezien
hij anders zo ongeveer in stap valt en helemaal dood valt (qua beweging, niet letterlijk uiteraard).

Joolien die variant zie ik ook vaak langskomen, lijkt me fijne manier, omdat hij eigenlijk nooit te strak kan staan.

Air, nu nog even harnachement erbij tekeken (ipv lijntjes) en plaatje is compleet.

Fry, een look-a-like van je vzp! Schandalig!

Bertie, R. vdSchaft gebruikt de filmpjes van Zeilinger ook in zijn cursus.
Ik heb ze ook aantal keren bekeken, echt super filmpjes.
Zo simpel als hij het laat lijken en het voor het paard ook eenvoudig houdt, zodat die het des te sneller door heeft.
Hij gebruikt eigenlijk met alles een heel simpel systeem, maar dan wel gecombineerd met gigantisch ruitergevoel en consequentheid.

Had van de winter filmpjes kijk dag met paardenvrienden bedacht, maar die vonden het niet zo nuttig,
terwijl die filmpjes zo gruwelijk leerzaam zijn, ga nog wel een keer proberen ze met thee en taart filmpje voor te schotelen.

Ovigens is niet alleen praten, maar ook belonen tijdens proef verboden toch?
(heeft mij althans wel eens paar punten gekost)

Zanshiro, omdat de foto's heel klein en donker zijn moeilijk te beoordelen.
Je geeft zelf al aan, de houding van de ruiter reflecteerd zich in het paard.
Vind hem niet zo omhoog komen vanuit de schoft en wat duwerig ogen? Kan dat? Of lijkt het op de foto's alleen maar zo?
2e foto is al stuk prettiger, maar lijkt hij weer wat lang te worden en lijkt maar fotokwaliteit is niet denderend iets te kantelen?
Ruiter zit daar wel rechter op, maar mag misschien iets minder achterop zitten?

Vandaag zelf heerlijk buiten gereden, ik op Toobs, nieuwe bijrijder (reed 2e x) op Sjollie.
Rug heerlijk losgestapt door het relaxte stappen van Toobs, pffftttt.
Morgen lesje pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:35

Sjolvir ik vond het helemaal niet zo verkeerd hoor wat ik zag. Ik vroeg het me alleen maar af. Tevens ook in het kader van leren kijken met elkaar binnen dit topic maakte ik de opmerking. Enne ik vind het normaal dat een jong paard wat scheef is en met die hark erop valt het ook wel mee hoor ;) .
Die van mij die twee maanden door weer omstandigheden bijna niets gedaan heeft is op dit moment niet meer het super dressuur paardje dat ze twee maanden geleden was. Dus weer werk aan de winkel en helaas dus ook weer wat schever.
MAAAAAR..... ik heb toch genoten met haar in het bos. Mijn hittepetitje was echt super braaf en fijn om te rijden en ze luisterde goed en ach ik vind het logisch dat ze nu allemaal wat minder aanvoelt want dat vind ik wel met merens, haf, fjorden, tinkers en andere van dit soort rassen, het duurt allemaal wat langer voor dat je ze fijn dressuur matig voor elkaar hebt, maar met stil laten staan is het ook wat sneller een stuk minder. Omdat ik gisteren met dressuur rijden dit al aanvoelde ging ik vandaag bewust met haar naar het bos. Even weer voorzichtig wat conditie opbouwen in een omgeving waar dit soort paardjes graag zijn en wat gemakkelijker werken dan in zo'n bak. Klein galopje. Wat overgangen rijden, pasjes wijken, rustig veel onder me laten stappen en wat draven en na een uurtje merkte je de mindere conditie want ze was gewoon nat met zweet tussen de billen terwijl we toch voor haar doen echt maar heel erg weinig gedaan hebben. :(:)
Zo heeft elk ras zijn voor en zijn tegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:19

pien_2010, heerlijk dat je met je paard in het bos hebt kunnen genieten.
Zo te horen heb jij ook wat oppoetswerk te doen met je paard na 2 maanden, maar 2 maanden zonder blessure heb je zo weer in
voor elkaar als het goed is. Dus binnenkort weer lekker genieten!

Toobs is niet zo jong meer hoor, wordt al 8 in mei, heeft alleen nogal een luizen leven gehad :D .
Bv pas doorgereden met 5 jaar.. dat jaar 2 x per week gereden, uiteindelijk 3x, toen hij 6 was, naar 4 x gegaan,
uiteindelijk 5 x.
Overigens is gereden hier variatie van al het mogelijke dat je op of achter een paard kan doen :P
Stap buitenritje is ook rijden, maar ook soort van vrije dag.

Toobs overigens laat rijp paard, pas vorig jaar vond ik hem paard gaan lijken en nu denk ik, ja! Hij is een paard.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:13

Sjolvir: je hebt zeker gelijk: op de eerste foto komt hij helemaal niet vanaf de schoft omhoog. Hij is echt aan het stuwen en wil dan niet op eigen benen lopen maar lekker gaan hangen. Op zulke momenten geef ik been en laat los en probeer daarna meteen weer met zit het tempo te controleren.
op de tweede foto kantelt hij volgens mij niet (doet hij volgens mij ook nooit, is iets waar ik zelf wel veel op let)
Ik zal eens goed gaan letten op dat achterin het zadel zitten, naar mijn idee en op film te zien doe ik dit niet, maar het is zeker goed om erop te letten. Ik heb wel het idee dat ik iets te ver achterover zit.

Kom net van stal af, paardje had koliek!!! Vorig jaar maart heb ik mijn andere paard aan koliek verloren, dus ben behoorlijk geschrokken. Gaat nu gelukkig beter, hij ligt niet meer en probeert weer de clown uit te hangen, dus goede hoop dat het goed gaat komen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:44

pien_2010 schreef:
Een reactie van mijn kant. Pfffff jullie gaan te hard. Dus ik pik er wat uit.
1. Het belangrijkste: Bertie veel sterkte!!
2. Sammy, je vraagt of jij in één maand je paard zo getraind kunt hebben waardoor die verkeerde bespiering is ontstaan. Nee, lijkt me het juiste antwoord te zijn.

1. dank je wel!
2. Na drie weken training is al echt verschil in bespiering zichtbaar. Ten goede, of ten kwade.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:49

Agossie, Babootje, anderen.
De bloeddruk bij mijn man is heel aspecifiek.
Geen stress, hij is mager te noemen, we eten vrijwel geen zout, vooral veel groenten, bio, we bewegen..

Kennelijk duurt het soms vrij lang om een goede combi van medicijnen te vinden.
A ligt nog steeds in het ziekenhuis, en verveelt zich te pletter. Hij voelt zich ook niet ziek.
Vanmiddag een potje gescrabbeld.

Dank voor jullie medeleven! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:11

Sjolvir schreef:
Zo simpel als hij het laat lijken en het voor het paard ook eenvoudig houdt, zodat die het des te sneller door heeft.
Hij gebruikt eigenlijk met alles een heel simpel systeem, maar dan wel gecombineerd met gigantisch ruitergevoel en consequentheid.

Had van de winter filmpjes kijk dag met paardenvrienden bedacht, maar die vonden het niet zo nuttig,
terwijl die filmpjes zo gruwelijk leerzaam zijn, ga nog wel een keer proberen ze met thee en taart filmpje voor te schotelen.

Het LIJKT simpel, maar er is echt over het 'systeem' nagedacht.
Je kent dat wel, iemand die iets ECHT snapt kan het simpel uitleggen, of 'simpel' uitvoeren.
IS het daarmee ook simpel? Ja - als je het syteem erachter begrijpt en ook de zelfkennis en kunde hebt en consequent kunt zijn. Nee - de meeste mensen van ons hebben die eigenschappen (nog) niet.
Máár: we kunnen we leren!

Wat bijzonder dat Rini die filmpjes ook gebruikt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Rini en Zeilinger, dat past wel bij elkaar. Die hebben STIJL.

Belonen tijdens een proef is niet verboden. Kijk het wedstrijdreglement er maar eens op na. :j
En .. hoe vaak zie je niet een kleine beloning tijdens een proef van topruiters tijdens topevenementen? Die laten echt geen enkel puntje liggen hoor!

Als het belonen jou wel eens punten heeft gekost raad ik je aan (zoals ik IEDEREEN - ALTIJD) aanraad: ken je wedstrijdreglement.
Als jij ten onrechte aftrek hebt gekregen voor belonen, dan mag je protest indienen. Ik zou zelfs zeggen: dan MOET je protest indienen. Maar .. dan moet je je WR wel echt kennen.
Als jij bijvoorbeeld beloont en je verliest daardoor contact, dan kan ik me wel iets voorstellen. Die topruiters geven 'alleen' maar een klopje bij de schoft. Blijven daarbij ook correct zitten. Dat is voldoende, als het paard wéét wat dat betekent. Dat vind ik nou zo bijzonder aan Zeilinger: die bouwt dat soort 'kleine-dingen-die-heel-groot-zijn al vanaf het allereerste moment in!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:11

bertie schreef:
.
Na drie weken training is al echt verschil in bespiering zichtbaar. Ten goede, of ten kwade.

Klopt, weet ik uit eigen ervaring. Maar niet zoals in deze mate. In drie weken rijd jij er niet zo'n onderhals op met zo'n bespiering zoals bij dit paard, dat is al langer aanwezig. :(:)

Als je paard zoals deze drie weken correct rijdt zie je wel voorzichtig nieuwe bespiering ontstaan. Bij warmbloed gaat dat inderdaad best wel snel (reed zelf ook warm bloed onder begeleiding ter correctie en na paar weken begon je het voorzichtige verschil te zien paard kreeg andere bespiering). Als ik dan ook nog lees dat instructrice het heeft over rijden met slof om onderhals te voorkomen moge duidelijk zijn dat dit paard dit probleem al had en dat dit probleem niet veroorzaakt is door poster. (Waarmee ik dus niet aangeef dat ik het eens zou zijn met de oplossing om dit probleem te tackelen).
Dat is mijn bescheiden mening hierover. :o
Dus TS hoeft zich hierover m.i. niet schuldig te voelen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:29

Ik meld me weer! Na een weekje vakantie, zijn jullie zo'n beetje het aantal pagina's verder als waar ik voor het laatst las....
Ik wacht op een berichtje waar ik me weer lekker mee kan bemoeien :+

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:01

Ik kom even uit de meeleesmodus gekropen om allereerst Berie sterkte te wensen!
Ook wilde ik even zeggen hoe BLIJ ik vandaag gereden heb.
Ik en Wox hebben/hadden al een hele tijd een groot probleem: geen ontspanning in de galop.
Nou ging ik vandaag rijden en toen ik aangaloppeerde raakte ik helemaal in paniek, heb meteen mijn zusje gebeld dat ze moest komen kijken, Wox liep namelijk 'heel vreemd' dacht ik.
Mijn zusje heeft even gekeken en zei dat Wox juist zijn achterhand heel goed eronder zette en dat ie een stuk meer ontspannen was dan normaal, ik was zo blij!
Sinds 2 weken loop ik elke keer als ik rijdt met hem over balkjes zodat hij zijn benen meer op gaat tillen, dit heeft toch nut gehad blijkbaar (ik neem aan dat het daar aan ligt), ik ben echt BLIJ en ga proberen het zo te houden! :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:06

Super dat het zo goed ging! Was hij niet gewoon lekker actief bezig? Heb nog nooit gehoord van die balkjes! =P ik ga morgen voor het eerst in een week naar mijn maatje dus ik hoop dat dat ook weer net zo goed gaat als dat het de laatste keer ging!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:25

Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord maar een vriendin van me zei dat ik dat eens moest proberen en het helpt dus ik ga er mee door :).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:30

Bertie, scrabbellen, wel de variant met zo'n bord met van die houten blokjes hoop ik en niet die ergelijke op de telefoon?
Gelukkig dat je man zich in ieder geval goed voelt, hopelijk vinden ze snel een medicijnen combi die voor hem werkt,
zodat hij buiten gevaar is en weer lekker mee naar huis mag.

Zanshiro, dat is dan inderdaad schrikken. Beterschap met je paard.

Annepanne, fijn dat het galoperen nu stuk beter gaat.

bertie schreef:
Sjolvir schreef:

Het LIJKT simpel, maar er is echt over het 'systeem' nagedacht.
Je kent dat wel, iemand die iets ECHT snapt kan het simpel uitleggen, of 'simpel' uitvoeren.
IS het daarmee ook simpel? Ja - als je het syteem erachter begrijpt en ook de zelfkennis en kunde hebt en consequent kunt zijn. Nee - de meeste mensen van ons hebben die eigenschappen (nog) niet.
Máár: we kunnen we leren!

Wat bijzonder dat Rini die filmpjes ook gebruikt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Rini en Zeilinger, dat past wel bij elkaar. Die hebben STIJL.

Belonen tijdens een proef is niet verboden. Kijk het wedstrijdreglement er maar eens op na. :j
En .. hoe vaak zie je niet een kleine beloning tijdens een proef van topruiters tijdens topevenementen? Die laten echt geen enkel puntje liggen hoor!

Als het belonen jou wel eens punten heeft gekost raad ik je aan (zoals ik IEDEREEN - ALTIJD) aanraad: ken je wedstrijdreglement.
Als jij ten onrechte aftrek hebt gekregen voor belonen, dan mag je protest indienen. Ik zou zelfs zeggen: dan MOET je protest indienen. Maar .. dan moet je je WR wel echt kennen.
Als jij bijvoorbeeld beloont en je verliest daardoor contact, dan kan ik me wel iets voorstellen. Die topruiters geven 'alleen' maar een klopje bij de schoft. Blijven daarbij ook correct zitten. Dat is voldoende, als het paard wéét wat dat betekent. Dat vind ik nou zo bijzonder aan Zeilinger: die bouwt dat soort 'kleine-dingen-die-heel-groot-zijn al vanaf het allereerste moment in!

Daarom schreef ik ook laat lijken, hij weet precies wat hij doet en zijn timing is spot on.

Ach had niet zo'n zin om een discussie te starten vanwege -2 op een onderdeel vanwege belonen, was inderdaad klopje op schoft/hals,
al paar jaar terug, paard liep netjes door, opmerking was mag niet belonen -2. Had nog steeds winst en die 2 punten meer of minder
maakten voor plaatsing en aantal w.p.'s niet uit.
Wel een keer discussie begonnen toen jury vond dat afgroeten, 2 verliespunten was, aangezien dat het tegenwoordig toch echt niet
meer is en ik die niet aan mijn broek wou hebben. Jury wou het niet geloven, maar had uiteindelijk zelfstandig afgegroet op coupons gezet, vond ik voldoende, aangezien ik wist dat KNHS dan niets zou af trekken :+ .

Overigens een keer daas dood geslagen op Sjol haar hals net bij haar oor (klein paard lange armen, kan je precies bij) bij de uitgestrekte stap. Die heb ik later even uitgelegd aan de jury, voor het geval ze dacht dat ik mijn paard zomaar een aardige pets verkocht :D .
Sjol reageerd erop door ze soort van aan te wijzen, dan moet je ze gewoon doodslaan (daar reageerd ze niet op) en kan je weer gewoon
verder rijden, sla je hem niet dood, heb je heel vervelend paard. :D .
Jury zei toen, ik snapte het al niet helemaal, maar dat verklaard een hoop. :)* . Ze vond het zo gek dat paard namelijk totaal niet
reageerde op flinke jetser naast haar hoofd.

Ik vind het altijd heerlijk idee, dat paarden zoveel sneller conditie en bespiering opbouwen dan wij.
Als ze er even uit zijn geweest om wat voor reden dan ook, vind ik het schitterend om te zien hoe snel ze weer herstellen.

Vandaag Toobs dus voor het eerst sinds een week weer serieus aan het werk.
Blijf hem best een moeilijk te rijden paard vinden, maar ook een heel fijn te rijden paard (klinkt tegen strijdig, maar is het niet).
Nu zit ik met het volgende probleem.
Of.. hij loopt met souplesse en veertje en zweefmoment, maar wordt net te lang is net niet bij elkaar te rijden.
Of.. ik krijg hem actiever, meer van achteren uit, maar dan is het voorgaande weer im Eimer..
En het fijne gevoel weer weg.
Oke, het allerlaatste rondje vandaag in de les hadden we het beide *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3
En voorwaarts en mooi open aanleuing en mooi boogje in hals, en actief achter en met veertje en met zweef,
dus na 1 rondje beloond en einde eraan gebreid, braaaafffff!!!
Nu weer combineren en meer, zucht.
Vind het zo moeilijk, want als je hem in de weg zit, wat aan hem vraagt is hij heel snel zijn fijne lopen weer kwijt,
wat je toch wilt houden, maar hij moet ook voldoende actief zijn.

Nog paar stomiteiten van mij vandaag, moets naar contra galop, maar ging verzitten naar rechts (moest uiteraard op links blijven zitten),
hopla.. dat was nou jammer, wissel...
Die maar genegeerd want dat deed hij braaf. (we kunnen nog geen wissels :+ )
Later contra nog maar keer overgedaan.
Van galop terug naar draf, zat ik te veel aan binnenteugel, dan krijg je zo'n plotse lompe overgang.
Aangalopperen vanuit stap, proest, hij reageerde dus eerst maar half rondje door gegaloppeerd,
maar hij galopeerde aan met zijn achterste omhoog gooien.
In galop voorhand voor houden, vind hij moeilijk dus dan drukt hij makkelijk zijn schouder eruit,
die ik dan weer niet helemaal goed begrens en omdat hij het moeilijk vind hipt en hupt hij dan wat apart,
dan moet ik toch op die momenten eens leren op mijn achterste te blijven zitten, pfffttttt.
En ik ben een dove kwartel, roept iemand renvers door de bak en ik ga vrolijk travers rijden,
beken meteen dat ik alleen envers hoorde en maar aannam dat het tr.. was.
Overigens loopt hij makkelijker renvers dan travers, wat dat nou weer is?
Wel lastiger hem rechtuit te houden, maar voor mij blijkbaar makkelijker om de goede hulpen te geven of zo,
want hij loopt de oefening op zich beter. (even mijn dronkenmans stuurmanskunsten buiten beschouwing gelaten)
Hij plaatst dan veel beter zijn achterbeen, waarom kunnen we wel renvers en vinden we travers moeilijker?

Wou een goede foto maken waar hij 4-kant op stond, voor bespiering en bouw, maar was kansloos,
meneer bleef voorbeen zwaaien en er niet echt elegant bij staan.
https://lh3.googleusercontent.com/-lBmg ... CF3803.JPG
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 03-03-13 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:37

Mag ik vragen wat Renvers en Travers is...? Ik hoor travers vaker, maaer wat het nou is...?

Pfff wat maak ik me trouwens zorgen om mijn papa.. =( even off topic sorry! Paps heeft een hernia, en is met skieen onderuit gegaan. Hij kan nu dus helemaal niks meer =(

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:02

Ik heb vrijdag en vandaag een paar Eureka! momentjes gehad. Had vrijdag de unieke kans op een les te krijgen op één van Floriens (de Graaf) eigen paarden. Geweldig natuurlijk! Dat paard kan alles, en duidelijk heeeeeeel veel meer dan ik. En elk fout die ik maakte (en dat waren er nogal wat :+ ) kreeg ik dus direct terug op mijn bord. Geweldig zeg! Ik heb me even heel erg een beginner gevoeld, maar wat heb ik veel geleerd zeg! Kreeg een paar hele duidelijke aandachtspunten mee.

Vandaag had ik weer les, maar dan van mijn stalinstructrice (elke week Florien kan ik helaas niet betalen) en kon ik heel veel dingen meenemen die ik vrijdag had geleerd op mijn brp. Ik kon nu ook eindelijk echt voelen wat voor verschil het maakte wanneer ik mijn binnenbeen lang maak (ipv stiekem iets optrekken). Wat het met het paard deed en vooral ook hoeveel meer ontspanning ik nu in mijn bekken/heupen wist te bereiken. Ik werd gigantisch door het paard beloont, want ze liep echt super *\o/* *BLIJ!*

@LoveUggs, bij een travers is de achterhand binnenwaarts. De voorbenen blijven dus op de hoefslag en de achterhand gaat naar binnen. Bij de renvers is het precies andersom. Dan blijft de achterhand op de hoefslag en gaat de voorhand naar binnen (deze twee gebeurden mij dus vrijdag regelmatig ongewild, omdat ik dan dus niet helemaal recht zat). Op de bokt wiki staat er een uitgebreidere uitleg bij, met een plaatje:
http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang (iets naar beneden scrollen).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:06

Thanks! Ik snap hem. Bij mij is het dus nog nooit in die 'taal' verteld. Was het altijd schouder binnenwaards en buitenwaards. Voorhand van de hoefslag achterhand op de hoefslag en andersom.
Nu weet ik dus de juiste woorden ervoor!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:11

Wat is dan het verschil tussen schouderbinnenwaards en renvers? :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:13

Niks lijkt mij xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:14

mang schreef:
Wat is dan het verschil tussen schouderbinnenwaards en renvers? :o

Bij schouderbinnen loopt het paard op 3 sporen namelijk binnenvoorbeen, buitenvoorbeen en binnenachterbeen en buitenachterbeen en bij renvers loopt een paard op 4 sporen.

Sporen wil dus zeggen dat als je voor het paard staat de benen achter elkaar lopen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:28

Ik was zo zo zo blij vandaag!
Het is nog NOOIT zo goed gegaan, we konden zelfs ipv in rengalop een rustig galopje doen.
WAUW, wat een geweldig gevoel heb ik nu word er helemaal warm van dat ze ook zo haar best doet!
Het is bijna niet in woorden uit te drukken hoe BLIJ ik ben, we klimmen uit de put en we beginnen aan een lange reis... SAMEN!