setteke schreef:horseyfries schreef:Ok, zo denk ik er ook over, terwijl Nombrado dat blijkbaar anders ziet? Of toch niet?
Op wie reageer jij nu?
ksnap er niks meer van hahahahaha
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:vur schreef:
Verder vind ik het filmpje van Klimke heel mooi. Ik zie vooral een zeer zeer mooie stille meegaande hand en een paard dat niet achter de loodlijn komt (eerder ooit er duidelijk voor). Wat bedoel je precies Horseyfries met fouten die de moderne ruiters vaak wordt verweten hier?
Fouten die in het filmpje te zien zijn: weinig bespiering, weinig draagkracht, scheefheid, kantelen van het hoofd, omhoog komen van de achterhand en niet zitten in de piaffe, enz.enz.
Eigenlijk alles waarvan hier al pagina's gesteld wordt dat dit met juiste klassieke training zeker niet zou gebeuren.
setteke schreef:horseyfries schreef:Ok, zo denk ik er ook over, terwijl Nombrado dat blijkbaar anders ziet? Of toch niet?
Op wie reageer jij nu?
horseyfries schreef:Vur, jij vind het gevoel wat jij bij een proef krijgt dus blijkbaar belangrijker dan dat je per onderdeel gaat kijken of aan het gevraagde voldaan wordt in alle aspecten? Dus liever minder expressief en "correct", maar een meer vriendelijk beeld en iets minder uitgesproken in de beweging?
horseyfries schreef:Ben ik helemaal met je eens.
Dat voorzichtige herken ik wel, daar heb ik ook mee geworsteld. Voor mij is het inzicht dat duidelijkheid voor moet gaan wel een ommekeer daarin geweest. Even simpel gezegd, als je je kind 1 + 1 = 2 wilt leren en je bent zo bang zijn zelfvertrouwen en gevoel te kwetsen als hij 3 zegt dat je dat ook maar goed rekent, dan is heel duidelijk dat dat niet gaat werken. En dat probeer ik bij mijn paarden ook toe te passen. Niet overvragen, erover nadenken wat je vraagt en of hij dat aankan, maar als ik dan beslis dat hij aan iets toe is, dan ook gewoon duidelijk zijn dat er maar één juist antwoord is en niet "halfgoed" ook goed rekenen.
The_Stig schreef:Ik snap wel wat je wilt zeggen Vur. Ik vind dat juist wel bewonderingswaardig. Moet zeggen dat ik het gevoel wat jij omschrijft wel een gemis vind bij veel ruiters. Het paard moet het maar gewoon doen in veel gevallen, of hij nu wel of niet kan.
The_Stig schreef:Inderdaad en als het paard dan een zodanige blessure heeft opgelopen dat het niet meer geschikt is voor de sport, dan huilen dat het afgelopen is met het beste maatje. Soms denk ik wel eens, hoeveel signalen moet je paard nog afgeven voordat je het een keer begrijpt dat hij niet in orde is, je niet snapt, of het simpelweg gewoon niet kan. Heb het echt zien gebeuren dat sommige paarden letterlijk door blessures heen geslagen zijn, omdat ze gewoon mee naar concours moeten. Dat vind ik echt vreselijk.
lienbono schreef:The_Stig schreef:Inderdaad en als het paard dan een zodanige blessure heeft opgelopen dat het niet meer geschikt is voor de sport, dan huilen dat het afgelopen is met het beste maatje. Soms denk ik wel eens, hoeveel signalen moet je paard nog afgeven voordat je het een keer begrijpt dat hij niet in orde is, je niet snapt, of het simpelweg gewoon niet kan. Heb het echt zien gebeuren dat sommige paarden letterlijk door blessures heen geslagen zijn, omdat ze gewoon mee naar concours moeten. Dat vind ik echt vreselijk.
Ik 'herken' dit wel.. Bij de pony's heb ik altijd twee pony's gehad en kon ik dus vaak rijden. Toen ik overging naar de paarden had ik maar één paard. En ik was gewend om heel veel te rijden, dus ja, paard moest er aan geloven. Paard had altijd wel iets, niets echt erg, maar hij moest dan toch altijd even stilstaan. Daarnaast had hij ook geen looplust. Na een tijdje heb ik tegen m'n ouders gezegd dat we eens moesten gaan denken wat er net fout loopt want het was niet normaal dat hij altijd 'iets' had. Ik ben toen van 5/6 keer rijden in de week naar 3x in de week, ondertussen zijn we 4 jaar verder en paard is zo gelukkig als iets. Hij loopt veel liever, heeft niet meer moeten stilstaan door blessures.. Daar hebben we thuis veel van geleerd hoor. Bij ons was het echt door 'onkunde', we hadden er geen benul van dat we het paard 'kapot' aan het rijden waren. Gelukkig waren we er optijd bij en kan ik hopelijk nog lang van m'n vriendje genieten!
vur schreef:Even iets tussen door. Carl geeft wat les aan Charlotte. Mooi om te zien hoe ze het paard rijdt en hoe goed hij aan de lichte (hand)hulpen staat. Even gewoon om te leren en te genieten.
Trouwens Horseyfries, als ze de werkpirouette sluit naar een gewone pirouette, zie je toch dat hij regelmatig voor het oog de diagonaal tegelijkertijd aan de grond brengt. Ook af en toe niet als hij wat vertraagd, maar regelmatig ook wel. En dan heb ik het niet over de werkpirouette. Ik kon het even niet laten om daar op terug te komen.
http://www.youtube.com/watch?v=5r6Fq-08UjE
En hier, waar ze iemands paard rijdt en hem toch ook wel eens wat achter de loodlijn heeft en wat stelling neemt om hem wat te buigen in de hals, kennelijk om hem wat losser te maken. Alhoewel ik wel het idee heb dat ze probeert hem wat meer met de neus eruit te laten lopen en hem daarom zo achter zijn vodden aan zit om hem voor het been te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=deo6NfTaZBY
vur schreef:Even iets tussen door. Carl geeft wat les aan Charlotte. Mooi om te zien hoe ze het paard rijdt en hoe goed hij aan de lichte (hand)hulpen staat. Even gewoon om te leren en te genieten.
Trouwens Horseyfries, als ze de werkpirouette sluit naar een gewone pirouette, zie je toch dat hij regelmatig voor het oog de diagonaal tegelijkertijd aan de grond brengt. Ook af en toe niet als hij wat vertraagd, maar regelmatig ook wel. En dan heb ik het niet over de werkpirouette. Ik kon het even niet laten om daar op terug te komen.
http://www.youtube.com/watch?v=5r6Fq-08UjE
En hier, waar ze iemands paard rijdt en hem toch ook wel eens wat achter de loodlijn heeft en wat stelling neemt om hem wat te buigen in de hals, kennelijk om hem wat losser te maken. Alhoewel ik wel het idee heb dat ze probeert hem wat meer met de neus eruit te laten lopen en hem daarom zo achter zijn vodden aan zit om hem voor het been te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=deo6NfTaZBY
The_Stig schreef:Inderdaad en als het paard dan een zodanige blessure heeft opgelopen dat het niet meer geschikt is voor de sport, dan huilen dat het afgelopen is met het beste maatje. Soms denk ik wel eens, hoeveel signalen moet je paard nog afgeven voordat je het een keer begrijpt dat hij niet in orde is, je niet snapt, of het simpelweg gewoon niet kan. Heb het echt zien gebeuren dat sommige paarden letterlijk door blessures heen geslagen zijn, omdat ze gewoon mee naar concours moeten. Dat vind ik echt vreselijk.
vur schreef:lienbono schreef:Ik 'herken' dit wel.. Bij de pony's heb ik altijd twee pony's gehad en kon ik dus vaak rijden. Toen ik overging naar de paarden had ik maar één paard. En ik was gewend om heel veel te rijden, dus ja, paard moest er aan geloven. Paard had altijd wel iets, niets echt erg, maar hij moest dan toch altijd even stilstaan. Daarnaast had hij ook geen looplust. Na een tijdje heb ik tegen m'n ouders gezegd dat we eens moesten gaan denken wat er net fout loopt want het was niet normaal dat hij altijd 'iets' had. Ik ben toen van 5/6 keer rijden in de week naar 3x in de week, ondertussen zijn we 4 jaar verder en paard is zo gelukkig als iets. Hij loopt veel liever, heeft niet meer moeten stilstaan door blessures.. Daar hebben we thuis veel van geleerd hoor. Bij ons was het echt door 'onkunde', we hadden er geen benul van dat we het paard 'kapot' aan het rijden waren. Gelukkig waren we er optijd bij en kan ik hopelijk nog lang van m'n vriendje genieten!
Tja, dan heb je het goed gedaan! Het is toch per paard verschillend. De 1 kan meer hebben / aan dan de ander, dus een standaard is er ook niet volgens mij. Daarom is het soms zo lastig als je je er niet echt in verdiept hebt en geleerd hebt om te luisteren en kijken naar de signalen van je paard. Het is goed om elke gelegenheid die je krijgt om te leren van echte paardenmensen aan te grijpen. Dan moet je wel dus zorgvuldig zoeken naar dat soort mensen, want zeggen dat ze het weten en echt weten, daar zit nog wel eens verschil in.
The_Stig schreef:Zo zijn er ook mensen die constant de fysio erbij hebben, een ander zadel hebben, een ander hoefsmid hebben enz, omdat het paard problemen geeft. Een keer op een eerlijke manier naar het eigen rijden kijken is er vaak helaas niet bij, terwijl dat in veel gevallen wel de oorzaak is. De rest is vaak symptoom bestrijding.