[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:40

Mag ik ook meedoen? :D

Marlis, hij lijkt net niet lekker in de hand te komen door het ontbreken van activiteit van achter. Opzich vind ik hem fijn, maar hij mist net dat laatste stukje. Het buigen was ook iets wat mij opviel. Dus net even meer activiteit en het buigen en verder lijkt het mij wel ok! :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:41

Danique_G schreef:
Mag ik ook meedoen? :D

Marlis, hij lijkt net niet lekker in de hand te komen door het ontbreken van activiteit van achter. Opzich vind ik hem fijn, maar hij mist net dat laatste stukje. Het buigen was ook iets wat mij opviel. Dus net even meer activiteit en het buigen en verder lijkt het mij wel ok! :)

:j
Zijn flink aan het lessen en buigen vindt ze erg lastig en gaat dan nog regelmatig in protest.
Maar als ze eenmaal buigt voel je wel dat ze ook gelijk niet hangt en vee beterin de aanleuning loopt idd.

We zijn volgens mij wel op de goede weg maar het blijft lastig allemaal hoor :')

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 00:07

Intressant topic dit, heb wat pagina's gelezen ( niet alles haha, dat is wel erg veel.) En zet mijn grote jongen hier ook maar is neer!

hij is nog vrij stug voor omdat hij achter nog niet sterk genoeg is om goed tot dragen te komen, wat ik niet enorm gek vind voor een 4 jarige van 1.80.

Afbeelding

Afbeelding

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 07:58

hoi,
ik ga een gok wagen (ben her niet zo goed in xD)
zeer mooi paard hier boven wat je al zecht is ie niet zo sterk van achter maar hij is nog jong..
maar je paard ziet er wel ontspannen uit
ik vind wel dat het lijkt ofdat je zelf wat inelkaar gedoken zit je schouders hangen af naar voren ..
voorderest ziet het er niet verkeerd uit :P

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:13

-vilouma: heb ik het verkeerd onthouden, maar had jij niet soms last van je rug?
Ik vind je trouwens een veel mooiere combinatie met deze knaap dan met Macho ;)

Ik waag opnieuw een gokje:
Paardje mist inderdaad kracht vanachter, rechts achter komt bijna van de grond, terwijl linksvoor nog staat. Ik denk ook dat het achterbeen net niet genoeg intreedt, dus er mag net iets meer activiteit zijn. Er is op deze draffoto een beetje spanning zichtbaar, maar verder lijkt hij wel goed door de rug. Neusje mag er misschien nog iets meer uit en het hoofd zelf nog meer gedragen, maar dat zal misschien ook beter worden als de activiteit betert (zelfde commentaar als ik kreeg dus :') )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:20

Mallow schreef:

Heb je filmpjes gekeken, knap hoor! Lekker stofzuigertje! Ga verder helemaal met Sjolvir mee en ben benieuwd naar een nieuwe film over een tijdje!

kristie14 schreef:

Voor de B is het best netjes, afentoe is hij wat afgeleid. Vind hem wel wat knikkebollig overkomen in het begin. In je gebroken lijntje is het heel duidelijk te zien. Als je daarna over de korte zijde rijd is hij heel even onzuiver voor de A. Dat is denk ik een combinatie van net teveel op de voorhand en net niet actief genoeg door de hoek gereden zijn. Iets om een beetje op te letten. Hij loopt wel het hele proefje achter de loodlijn en wat teveel op de voorhand.

Probeer op je grote volte halsstrekken ietsjes contact te houden met je buitenteugel, hij loopt ietsjes naar buiten weg.

Ook met je grote volte en aangaloperen rechtsom, dan vraag je hem stelling om aan te galoperen maar geeft je buitenhand iets naar voren waardoor hij over de schouder wegloopt en de volte minder rond wordt. Oefenpuntje!

En vanaf dan zie ik dat hij iets meer op de loodlijn komt, lijkt wel of jij de voorkant wat meer met rust laat.. := Je linkergalop aanspringen vind ik best netjes. Je mag je volte wat ronder maken. Je blijft een beetje lang op de hoefslag in de hoeken. Het is eigenlijk 1 of 2 passen voor C 1 of 2 passen na C.. iets naar binnenhoefslag. Tussen H en E 2/3 passen op de hoefslag en er weer af en doordraaien naar X, 2/3 passen op X en weer binnenhoefslag. Weer tussen B en M 2/3 passen op de hoefslag en er weer af. En dan voor je bij de C komt weer op de hoefslag en DAN weer netjes door de hoek heen rijden. Dan heb je je volte rond gereden EN heel duidelijk laten zien :j

Op mooie ruime ronde voltes kun je in iedere categorie heel veel extra punten halen :j

Linksom netjes aangegalopeerd. Die grote volte bij E was je eerste helft volgens mij iets kleiner. Probeer je te focussen op "tussen" de letters van de hoefslag uitkomen op beide zijdes. Je 2e helft was wel mooi rond.

Middendraf mag wat meer, maar dat is rustig aan wat meer oefenen. Verder heb je netjes gereden in de B. 2e helft van de proef komt hij met zijn neusje meer op de loodlijn.. daar mag je best naar blijven streven vind ik. Fijn dat je een mooie winstpunt hebt gereden!!!

Gipsylover schreef:
Deze keer 2 filmpjes, ik weet zelf niet wat ik ervan moet vinden, ben ook kritisch!
Eerste filmpje verruim ik hem een paar pasjes, hij was zo in z'n ritme dat ik hem eerder terug wilde nemen, toen was hij iets te enthausiast dus hij kwam ietsjes ophoog!
Tweede filmpje is begin van SB, we zitten nu in het L2 met een aantal wedstrijdjes voor de boeg dus zulke oefeningetjes pakken we al lekker mee (voor Mik is alles nieuw dus is nog lang niet perfect natuurlijk)! Ik ben benieuwd naar tips!
(Cap lag thuis :o )

1) http://www.youtube.com/watch?v=kOafyuwVtVs
2) http://www.youtube.com/watch?v=mIijdfhfiiI&feature=youtu.be

Verder schakelen we veel, stukjes naar voor, stukjes terug!

1e filmpje, iets omhoog zeg je.... ja een beetje tegen de hand.. maar dit was ook niet teruggevraagd op je zit maar op je handen he madam ;) Als hij zo enthousiast wordt heb je 2 keuzes. 1) je laat hem doorlopen tot de hoefslag voor je hem terugvraagd op zit. 2) je rijd een aantal passen minder naar voren. Nu zit hij eindelijk in zijn ritme.. en dn haal jij hem uit zijn concentratie? :+ Niet zo handig... als je dit iedere keer zou doen dan gaat hij telkens in je middendraf aangaloperen. (zeg niet dat je dit iedere keer doet.. maar geef alleen aan wat een betere oplossing zou zijn!) Wel leuk om te zien hoe hij zich van de grond afzet en al een zweefmomentje laat zien! Als je dit kunt terugkoppelen naar rijden op zit en je kunt hem van voren wat meer loslaten wordt hij nog veel ruimer en veel mooier in het verruimen!

2e filmpje, je zet je binnenhand naar je toe en je buitenhand blijft op dezelfde plek. Daardoor verbuig je hem in zijn hals. Het gevolg daarvan is dat hij niet voldoende KAN buigen en ook weinig voorwaarts (impuls) blijft lopen. Hij zit ook net niet op 3 sporen.. eigenlijk is dit schoudervoor, waarbij hij een beetje over de schouder wegvalt.. geen schouderbinnenwaarts..

Ik zou het gaan oefenen in stap. En vooral opletten dat je je binnenhand iets opzij en naar voren zet na het stellen en je buitenhand begrenst de schouder. Hij moet om/op je binnenbeen gebogen blijven en voorwaarts blijven gaan.. niet op je binnenhand ;) Als je dit doorhebt en hij loopt iets terug naar de hoefslag geef je een klein beetje buitenbeen en dan zal hij weer meer op 3 sporen gaan. Als je het gevoel te pakken hebt zal het in draf ook makkelijker worden en het makkelijkste begin is volte 10m, 2/3 passen SB en dan weer eruit rijden, door bijv. hoefslag af te gaan en de diagonaal over naar de andere zijde toe. (en dit afentoe afwisselen met ook rechtstellen en rechtuit over de hoefslag lopen, anders gaat hij telkens "afwenden" :=

Je hebt een leuk dier :j

SheeNegro schreef:

Speciaal voor bertie zonder muziek, maar wel met commentaar van de lesgever :+

Hee!! Ik zie hem een keertje "opgepakt"! Niet verkeerd. Hij vind dat "dragen" van de hals erg lastig. Dat hij een beetje hikt met zijn hals is wat onbalans.. maar hij lijkt ook wat traag.. zou van mij actiever mogen.. en ik ga mee met "meer tempowisselingen en overgangen rijden" :j

laetitia98 schreef:

Hij loopt erg op de voorhand. Zijn hoofd laag, zijn kont hoog.. het strekken is niet echt strekken.. het is meer rennen met een iets ruimer pasje. Hij wordt niet van achter naar voren gereden en ziet er aan de voorkant erg sterk uit. En als hij dan "aan de teugel" is, loopt hij eigenlijk een beetje met een vals boogje.

Marlis schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ruiter zit erg naar links, volgens mij werd dat al gezegd.. maar ik zag opmerking langskomen "ja komt omdat het zadel scheef is"

Zadels zakken scheef in als er veel scheef op gereden wordt. Het is dus belangrijk om recht te gaan leren zitten!!! Handen mogen iets wat meer "bij elkaar", vind ze een beetje wijd. Verder ga ik mee met overige commentaar :)

vilouma schreef:
Intressant topic dit, heb wat pagina's gelezen ( niet alles haha, dat is wel erg veel.) En zet mijn grote jongen hier ook maar is neer!

hij is nog vrij stug voor omdat hij achter nog niet sterk genoeg is om goed tot dragen te komen, wat ik niet enorm gek vind voor een 4 jarige van 1.80.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga in herhaling vallen. 1e foto.. RECHTOP zitten en naar voren kijken, actief wegrijden en op moment dat hij vertrekt je handen iets mee naar voren. Hij zal dan de loodlijn meer opzoeken en meer horizontaal komen. Gedragen draven hoeft nog nieteens, maar horizontale balans en op eigen benen moet hij wel gaan leren. In galop komt hij ietsjes achter de loodlijn, hij maakt zich lang ipv dat hij "op"springt in de galop maar dat is ook missen van kracht. Daar komt het doorknikken waarschijnlijk ook vandaan.

Tempowisselingen blijven meepakken en afentoe halsje lekker uitschuiven na het oppakken doet wonderen :j Jonge paarden zijn snel afgeleid dus je moet ze korte stukjes "corrigeren" en ze daarna ontspanning bieden.

Ik geloof dat ik zo aardig bij ben :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:44

S_en_Z schreef:
kristie14 schreef:

Voor de B is het best netjes, afentoe is hij wat afgeleid. Vind hem wel wat knikkebollig overkomen in het begin. In je gebroken lijntje is het heel duidelijk te zien. Als je daarna over de korte zijde rijd is hij heel even onzuiver voor de A. Dat is denk ik een combinatie van net teveel op de voorhand en net niet actief genoeg door de hoek gereden zijn. Iets om een beetje op te letten. Hij loopt wel het hele proefje achter de loodlijn en wat teveel op de voorhand.

Probeer op je grote volte halsstrekken ietsjes contact te houden met je buitenteugel, hij loopt ietsjes naar buiten weg.

Ook met je grote volte en aangaloperen rechtsom, dan vraag je hem stelling om aan te galoperen maar geeft je buitenhand iets naar voren waardoor hij over de schouder wegloopt en de volte minder rond wordt. Oefenpuntje!

En vanaf dan zie ik dat hij iets meer op de loodlijn komt, lijkt wel of jij de voorkant wat meer met rust laat.. := Je linkergalop aanspringen vind ik best netjes. Je mag je volte wat ronder maken. Je blijft een beetje lang op de hoefslag in de hoeken. Het is eigenlijk 1 of 2 passen voor C 1 of 2 passen na C.. iets naar binnenhoefslag. Tussen H en E 2/3 passen op de hoefslag en er weer af en doordraaien naar X, 2/3 passen op X en weer binnenhoefslag. Weer tussen B en M 2/3 passen op de hoefslag en er weer af. En dan voor je bij de C komt weer op de hoefslag en DAN weer netjes door de hoek heen rijden. Dan heb je je volte rond gereden EN heel duidelijk laten zien :j

Op mooie ruime ronde voltes kun je in iedere categorie heel veel extra punten halen :j

Linksom netjes aangegalopeerd. Die grote volte bij E was je eerste helft volgens mij iets kleiner. Probeer je te focussen op "tussen" de letters van de hoefslag uitkomen op beide zijdes. Je 2e helft was wel mooi rond.

Middendraf mag wat meer, maar dat is rustig aan wat meer oefenen. Verder heb je netjes gereden in de B. 2e helft van de proef komt hij met zijn neusje meer op de loodlijn.. daar mag je best naar blijven streven vind ik. Fijn dat je een mooie winstpunt hebt gereden!!!

Dankjewel voor je uitgebreidde commentaar! Ik ga zeker wat met je tips doen.
De middendraf blijft inderdaad een oefenpunt al gaat hij wel steeds meer begrijpen
dat hij niet alleen harder moet maar ook moet verruimen.

Wel heb ik een vraag over de loodlijn, ik zie namelijk heel vaak de opmerking
dat een paard te ver achter de loodlijn loopt terwijl ik dit niet zie.'
Ik heb mijn filmpjes bekeken en wat ik denk te zien is dat hij in het tweede
gedeelte wat opgerichter loopt dan op het begin van de proef? (corrigeer me als ik het verkeerd heb)

Waar moet ik op letten als ik op mijn paard zit om te kijken of dat hij niet
achter de loodlijn loopt?

Verder over de achterhand, hier trainen we veel op en het gaat al stukken beter. De
galop blijft wel moeilijk maar in draf merk ik een hele verbetering!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:48

Yelly schreef:
Voorbeeld:

Afbeelding

De rode lijn is de loodlijn, het paard loopt hier dus wat achter de loodlijn :)

Loodlijn gebruikte ze vroeger om te kijken of iets recht stond. Waarvoor je nu een waterpas gebruikt. Als je een touwtje met een stukje lood(gewichtje) voor je paard zou houden, bij zijn voorhoofd ongeveer, moet zijn neus daarop zijn of iets ervoor

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:57

Dankje MWM, naar die was ik op zoek.

Als toevoeging: Nee, je diertje loopt in de 2e helft niet "opgericht" maar draagt keurig zijn hals en duwt zijn neusje naar voren. Daardoor komt de nek (eerste wervels voor het hoofdstel) meer als hoogste punt. Dat is dus een goed begin voor een fijne aanleuning.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-03-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:58

S_en_Z schreef:
Dankje MWM, naar die was ik op zoek

Ik was sneller ;) _O-

EDIT: Heb nog wat stills van filmpjes, kan ze niet uploaden wantkrijg steeds fout melding.

Even een voorbeeld van nek niet het hoogste punt. Dit is naar mijn mening een kwestie van sterker worden, dan brengt hij vanzelf zijn nek nar het hoogste punt. Hij gaat steeds meer dragen achter en ik probeer dan te wisselen in halshouding. Keertje borsthoogte met neus op loodlijn en dan weer keertje wat omhoog.
Afbeelding

Afbeelding

Stukje middengalop"
Afbeelding
Afbeelding

Hier laat ik hem te hoog komen met hals, wat hij achter niet kan verwerken en afbreekt. Kortere stukjes qua halshouding. Hij biedt het zelf aan in de oprichting, maar houdt dit niet vol, waarna je dit plaatje krijgt.
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:32

2 voorbeeldjes van mij:

Fout:

Knikt teveel door in de hals. Hoogste punt is niet achter de oren. Paard duidelijk ACHTER de loodlijn. Drukt meer gewicht op de voorhand en wordt stijf in de voorbenen. Galopeert niet meer mooi rond, het achterbeen zou eerst neer moeten komen en daarna het voorbeen. Het ziet er strak uit, rug wordt ook niet bol maar blijft wat hol. Niet gewenst in de B en hoger.
Afbeelding

Goed:

Paard springt iets omhoog en naar voren, neus VOOR de loodlijn. Netjes actief. Mag nog meer omhoog galoperen maar mist nog kracht in de achterhand. Springt hier voor B/L niveau wel netjes door. Gaat hier waarschijnlijk gelijkmatig neerkomen met voor en achterbeen. Wellicht achterbeen zelfs tikje eerder dan voorbeen. Zoals hoort. Rug is hier wat boller (paard heeft vanuit bouw een wat gezonken rug, daarom is het trainen van de rug en buikspieren extra belangrijk)
Afbeelding

Jongens: wbt tact van de galop klopt wat ik zeg toch? Eerst achterbenen, na 2e neerkomen achterbeen daarna fractie later pas voorbenen? Je ziet zovaak dat de galop "niet klopt" dat het lastig is het uit elkaar te houden _O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:44

Galop is wel een drietakt in principe...Dus die diagonaal mag gewoon tegelijk landen hoor. Maar de volgorde klopt :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:50

_Esther_87_ schreef:
Galop is wel een drietakt in principe...Dus die diagonaal mag gewoon tegelijk landen hoor. Maar de volgorde klopt :j

Thanks

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:18

SheeNegro schreef:
Misschien kun je eens proberen om een filmpje of een paar foto's te posten?
Dan kunnen we je beter helpen en tips geven ;)

Hoi :wave:
Had opzich wel een goed idee geweest..
maar...
ik had 2 verzorgpaardjes..
& 1 is 4 week geleden verkocht. ;( ;( ;(
& de ander is doodgegaan aan koliek ;( ;(
ben echt heel verdrietig enzo .
maar ja.
het is niet anders..

Ik ga binnenkort opzoek naar nieuwe.

Groetjes :wave:

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:53

De mensen over mijn rug, ik heb een vergroeing met als gevolg een zenuwbeklemming en overbelasting in mijn rug, ik heb hier uiteraard therapie voor om aan te sterken! :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:29

S_en_Z schreef:
Jongens: wbt tact van de galop klopt wat ik zeg toch? Eerst achterbenen, na 2e neerkomen achterbeen daarna fractie later pas voorbenen? Je ziet zovaak dat de galop "niet klopt" dat het lastig is het uit elkaar te houden _O-

Nee, de diagonaal moet gelijk worden neergezet anders heb je immers geen drietakt...

Rechtergalop:
Linkerachterbeen wordt neergezet (unipedale ondersteuning)
Linker diagonaal wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerachterbeen wordt opgetilt (diagonale ondersteuning)
Rechtervoorbeen wordt neergezet (tripedale ondersteuning)
Linkerdiagonaal wordt opgetilt (unipedale ondersteuning)
Rechtervoorbeeen wwordt opgetilt (zweefmoment)

Plaatje van de linkergalop: http://www.wechelshof.be/weetjes/gangen_pagina.htm

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:32

Hey vilouma :) wat een prachitg paard heb je onder je! Beestje om zuunig mee te zijn :)
Ik ga mee in de eerder gegeven commentaren, maar vroeg me af, na je opmerking over vergroeiingen, hoe het dan komt dat je op je welshxCob (ook al zo'n gaaf beest) in je profiel (1e foto) wel keurig rechtop kan zitten? Die houding is wellicht nog ietwat te strak, maar in iedere geval wel beter rechtop. Denk je dat je dat ook zou lukken op je grote vosreus?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:10

Bedankt S_en_Z & My wish max voor jullie uitgebreidde uitleg. Even een aantal
vragen:

Voor mijn gevoel ziet jou eerste foto er beter uit dan de tweede S_en_Z,
de tweede ziet er (voor mijn gevoel) juist meer uit alsof
het paard zich er wat probeert uit te drukken?

Als ik het goed heb is het dus de bedoeling precies voldoende
druk te houden zodat hij op die loodlijn gaat lopen?
En wanneer jullie met een langere hals rondrijden rijden
jullie dan altijd met de neus op de loodlijn? Ik kreeg bijvoorbeeld als
tip mijn paard met langere teugel wat ronder te rijden om
wat meer hals te kweken. Maar dan is zijn neus niet meer op de loodlijn,
is dit op dat moment erg of slecht?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:15

Op die eerste foto is de beenzetting niet goed, uit de takt dus, Kristie. Het linkerachterbeen stond al aan de grond en daarna had de linker diagonaal (LV en RA gelijktijdig) op de grond moeten worden gezet ipv eerst LV en pas daarna RA.
Kijk maar eens op de link die ik geplaatst heb.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:22

Nee Kristie.. als een paard zich eruit drukt door de onderhals op te zetten krijg je een deuk bij de schoft voor het zadel. Op de 2e foto is de hals juist overal mooi rond van vorm. Het neusje hoort voor de loodlijn te zijn (staat zelfs in je proevenboekje!)

Zoals Karin al zegt, de takt van de eerste foto klopt niet. De reden dat de takt niet klopt is omdat ze niet naar de hand toe loopt maar "opkrult" achter de teugel. Dan kan ze de passen niet meer juist afmaken. De galopsprong wordt te klein aan de voorkant.

Hals omlaag.. uhm.. Ik rijd meestal hals horizontaal neus boeghoogte, neus tussen boeg en knieen, of neus op de knieen.

Ik wil altijd de neus naar VOOR hebben zodat ze op de loodlijn komt, zodat ze EN horizontaal de balans blijft houden en ziet waar ze heen gaat EN dat ze de hele bovenlijn van nek tot staartwortel op kan rekken EN actief blijft.

Dan train je pas spieren :j De rugspieren worden lang, buikspieren worden aangespannen en het bekken wordt gekanteld. Je zet er best een hoop spieren mee aan het werk. Maar je moet wel in halshoogtes blijven afwisselen en nooit de lang in 1 houding rijden :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-03-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:30

Oke hele heldere uitleg! Dus als een paard te ver achter
de loodlijn loopt (opgekruld) kan hij zijn benen niet zo
neerzetten zoals zou moeten en klopt de takt niet meer.
Vandaar ook dat een paard op de loodlijn moet lopen?

Nu nog de vraag hoe dat je dit precies kunt meten, of
is dit gewoon een kwestie van leren voelen?

Ik merk al dat ik veel te leren heb :o

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:37

kristie14 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Dus op de bovenstaande foto's ben ik hem in principe goed aan het trainen?
Wellicht op de tweede foto iets meer toestaan met de hand zodat zijn neusje
er nog iets uit kan komen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:42

Hallo allen, ik lees ook al een poosje mee in dit leukste topic van Bokt. Nu zie ik een naar mijn idee belangrijke vraag een beetje verdwijnen (in de andere helft van de vraag, die superenthousiast werd opgepakt en inmiddels heel goed beantwoord) dus ik vis 'm er nog even uit:

kristie14 schreef:
Waar moet ik op letten als ik op mijn paard zit om te kijken of dat hij niet achter de loodlijn loopt?

Ik denk dat deze vraag mij opviel omdat ik dat zelf ook altijd lastig vindt. Je kunt niet zomaar op het gevoel in je handen afgaan, omdat een paard achter de loodlijn zowel heel licht kan voelen als juist op de teugel kan hangen. En je kunt het ook niet aan de oortjes zien (ik althans niet). Wat je wel kunt zien is de breedte van de hals vlak voor je, tussen de schoft en het hoogste punt. Op de galopfoto's van S_en_Z kun je als je goed kijkt zien dat dat stuk van de hals op de 'fout' foto eerder wat hol lijkt, en op de 'goed' foto juist wat bol. Als dat stuk hals aan beide zijden wat opbolt gebruikt je paard die spieren en da's dus goed. Als dat stuk hals niet opbolt, bolt er ergens anders iets dat niet goed is (onderhals of 'onderkin' bijvoorbeeld).

Zoals gezegd vind ik dit zelf ook moeilijk, dus correcties/aanvullingen zijn zeer welkom.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:52

kristie14 schreef:
kristie14 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Dus op de bovenstaande foto's ben ik hem in principe goed aan het trainen?
Wellicht op de tweede foto iets meer toestaan met de hand zodat zijn neusje
er nog iets uit kan komen?

De eerste is netjes. De tweede moet paard een stuk meer naar de loodlijn :j Hij lijkt hier iets terug in tempo te zijn gekomen. Dus ook actief blijven stappen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:56

maura schreef:
Hallo allen, ik lees ook al een poosje mee in dit leukste topic van Bokt. Nu zie ik een naar mijn idee belangrijke vraag een beetje verdwijnen (in de andere helft van de vraag, die superenthousiast werd opgepakt en inmiddels heel goed beantwoord) dus ik vis 'm er nog even uit:

kristie14 schreef:
Waar moet ik op letten als ik op mijn paard zit om te kijken of dat hij niet achter de loodlijn loopt?

Ik denk dat deze vraag mij opviel omdat ik dat zelf ook altijd lastig vindt. Je kunt niet zomaar op het gevoel in je handen afgaan, omdat een paard achter de loodlijn zowel heel licht kan voelen als juist op de teugel kan hangen. En je kunt het ook niet aan de oortjes zien (ik althans niet). Wat je wel kunt zien is de breedte van de hals vlak voor je, tussen de schoft en het hoogste punt. Op de galopfoto's van S_en_Z kun je als je goed kijkt zien dat dat stuk van de hals op de 'fout' foto eerder wat hol lijkt, en op de 'goed' foto juist wat bol. Als dat stuk hals aan beide zijden wat opbolt gebruikt je paard die spieren en da's dus goed. Als dat stuk hals niet opbolt, bolt er ergens anders iets dat niet goed is (onderhals of 'onderkin' bijvoorbeeld).

Zoals gezegd vind ik dit zelf ook moeilijk, dus correcties/aanvullingen zijn zeer welkom.

Zit op mijn werk, wou idd later uitgebreider reageren. Kom er nog even op terug, nu is het even heel druk!