[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:15

bertie schreef:
KarinvdM schreef:
Hoevaak zegt iemand iets positiefs in een HAW of ITP topic? Bijna nooit. Er wordt net zolang gezocht tot er wat te zeiken is gevonden. Wat mij betreft moeten we daar eens mee ophouden.

Hm .. nou kijk ik eigenlijk nooit in die topics, maar daar zeg je wat! +:)+
Stel je voor dat we er gaan 'inbreken', en bewust POSITIEVE opmerkingen plaatsen. Dat maakt de Bokt-wereld vast leuker!

Heeft iemand een voorbeeld van een topic dat wel wat positieve inbreng kan gebruiken?
Ik ga meedoen! *\o/*

dat is wel geweldig
en dan ook zeker met die perfecte onderbouwende zinnen he, en duidelijk aangegeven waar je het aan kan zien!!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:19

bertie schreef:
KarinvdM schreef:
Hoevaak zegt iemand iets positiefs in een HAW of ITP topic? Bijna nooit. Er wordt net zolang gezocht tot er wat te zeiken is gevonden. Wat mij betreft moeten we daar eens mee ophouden.

Stel je voor dat we er gaan 'inbreken', en bewust POSITIEVE opmerkingen plaatsen. Dat maakt de Bokt-wereld vast leuker!

Heeft iemand een voorbeeld van een topic dat wel wat positieve inbreng kan gebruiken?
Ik ga meedoen! *\o/*

Dat vind ik een goed idee! Daar ga ik aan meedoen. :j

Al moet ik zeggen dat in mijn foto topic weinig negatieve dingen geroepen zijn en ook die van SenZ is heel positief gebleven.

Bertie, dank je wel voor je prachtige compliment! :o

Ik moet eerlijk zeggen dat het goed gaat met mij en mijn paard. Ik heb geen klagen en geen haast. Als ik sommige mensen zie rijden bij mij op stal... Ze zijn dan misschien van veel hoger niveau, maar ik vind dat ik beter "rijd", omdat ik het plezier erin gevonden heb en mijn paard ook. En wat Jolienvdb zegt, heb ik ook. Ik heb veel meer plezier als ik merk dat mijn paard dat ook heeft. "Rewarding". Ik stap de laatste tijd met een goed gevoel af na het rijden en mijn paard heeft toch wel heel veel de oortjes naar voren of ontspannen opzij hangen. Dat vind ik een goed teken. :j

Fairytail

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 02:02

Bertie ik had het niet over mezelf hoor maar over een voorbeeld ;)
Ik ben hardstikke blij met elke nieuwe ontwikkeling elke dag weer! En tegenslagen zijn er om overwonnen te worden en als mens en combinatie rijker van te worden.
Het commentaar hier kan ik zeker waarderen mede door de aangegeven tips. Boe en bah roepen kunnen we allemaal moet hoe het te veranderen dat weet lang niet iedereen.
En agossie wat jij beschrijft is heel herkenbaar en ik denk voor meerdere hier in het topic nu nog de rest overtuigen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:11

Agossie schreef:
Dat weet ik niet. Dat weten Bertie en SenZ heel goed. Om dat tempo eruit te halen en haar meer eronder te laten komen (kost wel veel kracht hoor) kun je veel schijnovergangen rijden. Dat is vanuit draf langzaam een overgang inzetten naar stap en dan nèt niet de overgang maken en weer "aandraven". Je kunt ook de overgang werkelijk maken, maar dan 2 stappen in stap en meteen weer aandraven. Probeer zoveel mogelijk hele ophoudingen te vermijden, maar probeer het met je zit (langzamer lichtrijden en zwaar uitademen, maar wel rechtop blijven zitten) en voorzichtig een halve ophouding (maar liever niet). Zodra de overgang gemaakt is, metéén je hand weer openen!

(zeg ik het goed zo, Bertie en SenZ?)

Hartstikke netjes hoor Agossie :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:15

FahyaFemke schreef:
S_en_Z schreef:
Oftewel: Terugrijden, paar passen weg van achteruit en weer terug. ZONDER met de hand TERUG te werken! Zodat het paard meer lucht krijgt om voor de loodlijn te komen met de neus. Dan wordt het paard minder stuwend, leert het meer stukjes op de achterhand te komen. Duikt hij niet achter de loodlijn EN wordt je middendraf ruimer ipv sneller +:)+

ZONDER met de hand TERUG te werken. dat betekent helemaal niks aangeven met de hand? Of verstaan we onder terugwerken iets anders dan een beetje 'opvangen' met de hand? Of echt alleen puur op de zit terug nemen?

Puur en alleen op zit. Daar wil je naartoe. Dus, je heeeelemaal LANG maken. Alles lang. Komt je paard vanzelf terug. In het begin is het wennen. Daarna wordt het simpeler. Als je van voren opvangt zal je paard altijd doorknikken, op de voorhand gaan en makkelijker "op de handrem" (blijven) gaan. Waardoor je weer helemaal opnieuw moet beginnen met activiteit van achteruit en weg met schoft omhoog enz.

Met gewone paarden die fijn te rijden zijn werkt dit prima. Als je er consequent in blijft.

Als ik op een paard zit die zijn neus eruit duwt en ineens heel hard gaat draven maak ik me lang. Reageert het paard niet ga ik doorzitten, pak ik het zadel en maak ik me zwaar. Komt het paard terug beloon ik hem op de hals terwijl ik weer ga lichtrijden. (op zulke paarden zorg ik meestal dat ik de bak voor mij alleen heb)

Dit is enkel bij de paarden die (nog) niet bekend zijn met zithulpen maar enkel met vastzetten in de handen (daarom gaan ze ook lopen als je ze terug wil rijden. Ze ontvluchten de druk die altijd komt. Aangeleerd patroon. ;) ) Na 3 of 4x valt het kwartje en maken ze hele nette overgangen.

Heel grappig, maar wel heel leerzaam :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:24

Agossie schreef:
bertie schreef:

Ik ga meedoen! *\o/*

Dat vind ik een goed idee! Daar ga ik aan meedoen. :j

Al moet ik zeggen dat in mijn foto topic weinig negatieve dingen geroepen zijn en ook die van SenZ is heel positief gebleven.

Bertie, dank je wel voor je prachtige compliment! :o

Ik moet eerlijk zeggen dat het goed gaat met mij en mijn paard. Ik heb geen klagen en geen haast. Als ik sommige mensen zie rijden bij mij op stal... Ze zijn dan misschien van veel hoger niveau, maar ik vind dat ik beter "rijd", omdat ik het plezier erin gevonden heb en mijn paard ook. En wat Jolienvdb zegt, heb ik ook. Ik heb veel meer plezier als ik merk dat mijn paard dat ook heeft. "Rewarding". Ik stap de laatste tijd met een goed gevoel af na het rijden en mijn paard heeft toch wel heel veel de oortjes naar voren of ontspannen opzij hangen. Dat vind ik een goed teken. :j

Toch houdt je wel dingetjes hoor, waar je het totaal mee oneens bent. Omdat je bewust die en die aanpak gekozen hebt. Soms discussieer ik daar weleens over in mijn topics. En met sommige tips kan ik niet zoveel (dat betekent niet altijd dat ze ongelijk hebben).. maar ik bedank mensen altijd netjes voor hun reactie.

Als ze wel naar mijn inziens ongelijk hebben zeg ik dat ook. Van discussieren kun je leren.

Het is niet altijd mogelijk alleen maar positieve feedback te leveren.

En soms staan mensen helemaal niet open voor commentaar, dat kan.. maar slecht opvatten en boos worden maakt de sfeer er ook niet beter op := Dat ik soms best nuttige informatie heb blijkt wel. Want soms wordt me wel eens gevraagd wat ik van het rijden vind van sommige ruiters.. en wanneer een ander zegt "het gaat toch goed?" reageer ik met "je kan nog een beetje dit of dat, dan zal hij zus en zo doen" en verrek.. later zeggen ze "dat klopt ja, dat was ik vergeten maar dat doe ik inderdaad en dan doet hij dit en dat"

Dan zet je toch weer even iemand aan het nadenken.. en dat vind ik zo leuk :)

Niemand is perfect, niemand rijd perfect. Maar streven is niet verkeerd, zolang je maar wel plezier in het paardrijden houdt.. je kan toch niets dwingen. Wij leggen een metaal in de mond maar als het paard echt niet mee wil werken (door een harde, boze ruiter) heb je als ruiter niets meer te vertellen. Waaarom forceren als je het kan vragen?

En dat vind ik knap aan de mensen in dit topic. Zich durven bloot te stellen, willen leren.. En veranderingen zijn ook moeilijk. Paardrijden is vrij simpel en makkelijk.. je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:32

bertie schreef:
Ik ga meedoen! *\o/*

Citaat:
dat is wel geweldig
en dan ook zeker met die perfecte onderbouwende zinnen he, en duidelijk aangegeven waar je het aan kan zien!!!

Ja idd, aan zulke dingen wil ik ook wel meedoen. Ik reageer nog weinig in HAW (vaak omdat er toch best wel veel dingen zijn en soms enorme lappen tekst kunnen worden := ) Wordt alleen soms een beetje moe van het "ja maar.."

"ja maar.." is zo funest. Je mag heus wel reageren.. maar zodra het begint met ja maar.. denk ik al, oke. Fijne dag!

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:39

ja als ik eerlijk moet zijn, ben ik ook iemand die niet rap fotos op bokt durft zetten omdat ik weet dat je de helft van de tijd gewoon negatieve commentaar krijgt zonder dat die onderbouwd wordt! Jullie kunnen tenminste uitleggen waar het probleem zit en hoe daaraan te werken :) Ik zou het een prachtig initiatief van jullie vinden, zo gaan jullie een hoop ruiters gelukkig maken :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:42

Heb je een topic op het oog waar wel wat positiviteit naar toe kan?

In het topic over Totilas tijdens Vechta zei iemand dat het best kon dat Edward Gal op Bokt zit, maar dat hij er zat van is om van een 12-jarige een opmerking over kapstokjes te krijgen. Dat vond ik zó grappig! _/-\o_

Overigens ben ik het met S_en_Z eens dat het niet altijd mogelijk is om 'altijd' iets positiefs te zeggen. Ik heb hier, in dit topic, ook wel eens gezegd: "Dit is NIET goed". Ach, die inbreng was wel vanuit een positieve gedachtegang. Want als iets echt niet goed is, moet je er ook niet omheen draaien.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:15

Toch is feedback geven ook positieve dingen melden hoe klein ook ;) Maar we hebben nu meer een discussie over het op de juiste manier van feedback geven dan over het topic onderwerp :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:26

Er komt vast weer een foto voorbij.

(ik ga zo even reageren op PB van Y.)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:38

Ik heb gister een hele lading foto's gekregen op cd, dus ga eens kijken of daar wat tussen staat :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:04

bertie schreef:
Overigens ben ik het met S_en_Z eens dat het niet altijd mogelijk is om 'altijd' iets positiefs te zeggen. Ik heb hier, in dit topic, ook wel eens gezegd: "Dit is NIET goed". Ach, die inbreng was wel vanuit een positieve gedachtegang. Want als iets echt niet goed is, moet je er ook niet omheen draaien.

En daarom vind ik het zo leuk dat men het hier durft te zeggen. Je durft te vragen "Wàt is niet goed en hoe verbeter ik dat?" in plaats van er keihard tegenin te gaan.
En aan de andere kant, ik vind mijzelf echt nog een leek, maar ik durf hier wèl mijn mening te geven, zonder dat ik onderuit geveegd word dat ik maar uit mijn nek klets. Als ik iets niet goed heb, hoop ik dat hier uitgelegd wordt, waarom ik het niet goed heb en wat wel goed is of een suggestie kan zijn.

Ik zit er nog niet lang in, maar lees al een tijdje mee en vind het een bijzonder leerzaam en leuk topic.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:40

hier dan nogmaals:
FahyaFemke schreef:
S_en_Z schreef:
Dat is het topic ha maar dat gaat meer over voltes en lengtebuiging, jij hebt het nu over nageven en van achteruit leren nageven over de schoft zodat ze meer leert rijzen (en ik nu net ook in m'n post)

Pion ik ben ook zo hahaha

ik lees het allemaal ja. dus ben benieuwd naar het rijzen vooral :) ik houd t hier in de gate :')

haha pion :(:)
ik ken het gevoel!

edit: had deze fotos die jaren terug dus ook op bokt gezet..haha dat heb ik geweten. las het pas nog eens terug, mijn reacties ook hihi. maargoed :+
iemand had het volgende plaatje voor me gemaakt, hoe het wel behoorde te zijn qua lijnen in het groen, en rood wat ik deed/hoe ik zat.
Afbeelding

en deze foto is van een jaar (of 2?) later, met een nieuw zadel en nieuwe juf (die ik nu niet meer heb):
Afbeelding
te diep, geen achterhand gebruik. zit wel veel beter, mede door passend zadel en zeker door de goede begeleiding!
gespannen nek-kaakgewricht, klopt he?

nu stop ik met al die foto's haha. ik vond ze ineens dusja. ik zal na reacties, weer nieuwe plaatsen, en dan ook eens nieuwe laten máken zodat we ook zien hoe we nú rijden.
ooeehh ik heb ook een filmpje gevonden, van toen we les hadden met het nieuwe dressuurzadel. Ben het geloof ik niet meer eens met het commentaar := ik hoor het wel of we die ook willen zien. geen geweldige kwaliteit.
Ik las hier ook over het lichtrijden, dat iemand te veel ging zitten zegmaar. ik ben dat uiteraard ook bij mezelf gaan controleren, en ga dat in mn aankomende les ook eens aankaarten hoe zij er over denkt etc!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:45

Dat heb ik dus ook Agossie. Sterker nog: ik ben net pas serieus met rijden begonnen. Ben een paar keer begonnen en weer gestopt, ik begreep er gewoon nooit wat van. Nu heb ik een fijne instructeur, en begin ik weer opnieuw.. En nu pas, krijg ik te horen hoe een paard nageeflijk loopt (eerst de achterhand actief) en vooral: wát er dan gebeurt... Nu zit ik naar mijn foto's te kijken, en valt me op dat vaak mijn binnenhand meer naar me toe is. Nu leer ik dat dit nooit goed is, met wenden haal je de binnenhand iets van de hals, nooit naar je toe, dus dat heb ik altijd al fout gedaan..

Ik heb een foto gevonden, is een jaar geleden, ga nu kijken hoe ik die hier neer kan zetten?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:50

Ja, Marocje, graag! We leren van alle foto's! En ik leer vooral kijken. En van kijken leer ik ook mbt rijden. Dus, kom maar! Leuk!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:55

Oke, het is gelukt, hij staat op photobucket.. Nu hier nog..

Afbeelding
Hier reed ik Maroc een klein half jaar, maar nog niet eens wekelijks.. Ik kreeg les, en leerde dus dat ik mijn paard eerst actiever moest rijden, daar waren we nu mee bezig..

Ik zit in een wending, maar toch heb ik mijn binnenhand naar me toe ipv iets van de hals. Ook ga ik altijd vliegen als mijn paard naar beneden gaat (gaan mijn armen van mijn lijf, en volgens mij bouw ik ook spanning in mijn bovenarmen?)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:16

volgens mij heb jij daar overal spanning :=

Wat een kap heeft dat paard *kwijl* Idd, te sloom, op de voorhand. Veel te weinig dragend.. het zijn meer hupsjes dan draf passen volgens mij zit hij als een plank daar. Hij lijkt heel klein en schuifelig te draven. wbt. nek en neus voor ll is het nieteens zo'n slechte start hoor!

Je hand idd, je mag meer op je billen zitten, je kiept voorover.. en je tilt je hoofd op om netjes vooruit te kijken maar je zet jezelf daardoor in een handige positie waardoor je automatisch op je handen gaat steunen.

En hij moet daar veel actiever van achteruit. Dat neusje komt er wel als hij meer op het achterbeen komt. (wat een leuk paard)

Ondanks dat... vind ik jou niet ogen als een "sterke" ruiter, of het paard als een "sterk" paard. Ik denk dat als jullie met de juiste dingen aan het werk zijn (best benieuwd hoe het nu is!) het er hartstikke goed uit kan gaan zien!

Het paardje wil in ieder geval wel graag werken :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:24

Thanks! Het is zeker een leuk paard, en heel fijn om mee te werken/rijden. Toen ik net weer opstapte, hoorde ik dat niet iedereen hiermee wegrijd, zeker geen mensen die dit wel ff denken te doen. Dit paard heeft menig ruiter, ook van hoog niveau, laten merken dat ie niet zomaar iets doet..

Het leuke is nu, dat hij een andere bijrijder heeft die er 5 dagen per week op rijd, en nog echt een beginner was. Dit paard doet alles voor haar! Zij is al zo vooruit gegaan, puur door de samenwerking..

(maar daar gaat het hier niet over, sorry..)

Klopt dat Maroc hier erg sterk was, Ik kreeg hem er net niet doorheen, en moest hem actiever maken. Meer overgangen rijden, dat hij meteen reageert op mijn been.. Ik kijk vaak tussen de oren, dus naar beneden.. Waarschijnlijk heb ik op dit moment net te horen gekregen dat ik naar voren moest kijken, óf dit zelf gedacht omdat er foto's gemaakt werden.. :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:35

hij oogt niet heel sterk maar dat hij dat wel was zal wel komen door het draven op de voorhand.

wbt moeilijk doen.. veel ruiters dwingen af "dat doe ik wel ff" handen vastzetten en benen er in.. en ja... er zijn nu eenmaal paarden die dit niet pikken en direct in protest komen, zo mogen ze van mij allemaal zijn!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:48

Daarom is dit ook zo'n fijn paardje, ik vind hem super eerlijk, en als jij iets 'fout' doet, zal hij het niet doen.. En idd dus nog sterker: als jij erop stapt en hem wat gaat dwingen, doet ie het zeker niet! Vandaar ook de martingaal: hij kan zo hoog komen met zijn hoofd dat jij een kopstoot krijgt, dus dat moest toen uit veiligheid.. Hij heeft idd bij mij in het begin weleens als een giraffe gelopen, maar ik moest daar alleen maar om lachen: ergens doe ik iets niet goed dacht ik, dus hand naar voren en been geven.. (Nu rijd ik altijd zonder martingaal hoor, was echt de eerste keren: ik kende hem ook niet..)

Hier nog een foto, zelfde dag gemaakt, 5 minuutjes erna?

Afbeelding
Volgens mij voelde het toen meer voorwaarts, en had ik bijna niks in de handen..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:48

S_en_Z schreef:
wbt moeilijk doen.. veel ruiters dwingen af "dat doe ik wel ff" handen vastzetten en benen er in.. en ja... er zijn nu eenmaal paarden die dit niet pikken en direct in protest komen, zo mogen ze van mij allemaal zijn!!

Amen _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:18

Marocje schreef:
Daarom is dit ook zo'n fijn paardje, ik vind hem super eerlijk, en als jij iets 'fout' doet, zal hij het niet doen.. En idd dus nog sterker: als jij erop stapt en hem wat gaat dwingen, doet ie het zeker niet! Vandaar ook de martingaal: hij kan zo hoog komen met zijn hoofd dat jij een kopstoot krijgt, dus dat moest toen uit veiligheid.. Hij heeft idd bij mij in het begin weleens als een giraffe gelopen, maar ik moest daar alleen maar om lachen: ergens doe ik iets niet goed dacht ik, dus hand naar voren en been geven.. (Nu rijd ik altijd zonder martingaal hoor, was echt de eerste keren: ik kende hem ook niet..)

Hier nog een foto, zelfde dag gemaakt, 5 minuutjes erna?

Afbeelding
Volgens mij voelde het toen meer voorwaarts, en had ik bijna niks in de handen..

Wat een verschil zeg, die tweede foto! Er is veel minder spanning. Dat zie je in je eigen zitten, en ook bijvoorbeeld in de staartdracht.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:22

FahyaFemke schreef:
ik lees het allemaal ja. dus ben benieuwd naar het rijzen vooral :) ik houd t hier in de gate :')

haha pion :(:)
ik ken het gevoel!

edit: had deze fotos die jaren terug dus ook op bokt gezet..haha dat heb ik geweten. las het pas nog eens terug, mijn reacties ook hihi. maargoed :+
iemand had het volgende plaatje voor me gemaakt, hoe het wel behoorde te zijn qua lijnen in het groen, en rood wat ik deed/hoe ik zat.
Afbeelding

en deze foto is van een jaar (of 2?) later, met een nieuw zadel en nieuwe juf (die ik nu niet meer heb):
Afbeelding
te diep, geen achterhand gebruik. zit wel veel beter, mede door passend zadel en zeker door de goede begeleiding!
gespannen nek-kaakgewricht, klopt he?

nu stop ik met al die foto's haha. ik vond ze ineens dusja. ik zal na reacties, weer nieuwe plaatsen, en dan ook eens nieuwe laten máken zodat we ook zien hoe we nú rijden.
ooeehh ik heb ook een filmpje gevonden, van toen we les hadden met het nieuwe dressuurzadel. Ben het geloof ik niet meer eens met het commentaar := ik hoor het wel of we die ook willen zien. geen geweldige kwaliteit.
Ik las hier ook over het lichtrijden, dat iemand te veel ging zitten zegmaar. ik ben dat uiteraard ook bij mezelf gaan controleren, en ga dat in mn aankomende les ook eens aankaarten hoe zij er over denkt etc!!

Ik vind de tweede foto qua aanleuning wel vriendelijker dan de eerste. Die ziet er 'getrokken' uit. Je paard loopt in de tweede foto nog wel op de voorhand.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:07

Ik heb nog een foto uit 2006, god wat was ik toen als dreumes van 14 blij met deze foto (manege werd erg gehamerd op het 'aan de teugel' rijden, dat probeerde ik dan uiteraard uit op m'n verzorgpowny), zie er nu (nu ik heel wat bij heb geleerd) erg veel in wat niet goed is, maar denk toch wel dat het een 'leerzame' foto is..

Afbeelding

Oh en zie op meer oude foto's uit die tijd dat ik nog m'n hakken kon uitdrukken, waarom kan ik dat nu niet meer zo mooi? :oo O:)