Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:56

Mindfields schreef:
cherie78 schreef:
Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.

Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.

Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft denken

Doe je dat ook zo bij een verreden paard wat constant de rug wegdrukt? Want dan rij je dus een hele poos op een vastgedrukte rug tot het paard eens zelf bedenkt(terwijl hij dat stukje waarschijnlijk helemaal niet kent) dat hij zijn hoofd laat zakken en de rug bolt?

Ja, want een verreden paard zal opnieuw de basis moeten leren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:01

cherie78 schreef:

Pfff dus jij gaat zitten op verkrampte spieren. Lekkere africhter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:09

quadripes schreef:
ok, mensen:

'De kuit brengt het paard naar het kruis (van de ruiter), het kruis brengt het paard naar de teugel, de teugel stuurt de energie over het kruis terug naar de achterhand en buigt hals, nek en hurken in samenspel met de zit. Als het paard hierop juist reageert, kan men zeggen: het paard staat aan de hulpen. Als het perfect lukt, gaan die hulpen via de ruiter door het paard naar de grond en weer terug.'

Dit komt uit het nieuwe boek van Thomas Ritter.

Omdat hij aanneemt dat de handen ook bij de zit horen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:15

Mindfields schreef:
cherie78 schreef:

Pfff dus jij gaat zitten op verkrampte spieren. Lekkere africhter.

*\o/* *\o/*

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:18

@Professor: ja dus die heb je toch wel echt nodig :D en het is de taak van de ruiter om te zorgen dat het paard al deze hulpen leert kennen en er correct op leert reageren.

@Mindfields: :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:40

En toen wist men niets meer, dan alleen een paar smilies erop te zetten en dat noemt men een discussie?
Steeds wanneer er iets dieper gevraagd word zoals Mindfields is de lucht eruit is het hol.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:44

Cherie, als een paard onder het tempo loopt dan zal deze achter nooit actief zijn als je deze niet kan verzamelen, en verzamelen kan niet zonder nagevelijkheid. Aangezien we het hier hebben over opnieuw aanleren van nagevelijkheid, zal het paard als het dan onder tempo loopt dus achter niet actief zijn. Dus hoeft deze de buikspieren niet aan te spannen, de benen niet op te tillen, en is er geen energie in de pas. Als er geen energie is, en het paard spant de buikspieren niet aan en tilt de benen niet fatsoenlijk op, hoe wil je dan correcte nagevelijkheid verkrijgen? Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is een paard dat loopt te sloffen en inknikt in de nek zonder aanleuning, of een paard dat van voren erg word tegengehouden en ondertussen met de been/zit/spoor/zweep word aangemoedigt tot activiteit die hij in zijn lijf nog niet kan verwerken in dat tempo.

naar mijn idee zal een paard dat op tempo loopt, arbeids tempo of iets daar boven, zijn lijf iets gaan uitstrekken als je hem daar de ruimte voor geeft. Door dit toe te staan kun je het paard vertrouwen geven dat hij zijn lijf mag opstrekken en zal het paard het bit gaan aannemen omdat deze hier ook vertrouwen in krijgt. Van daaruit kun je werkelijke aanleuning gaan opzoeken en het paard rustig aan vragen nagevelijk te worden. Ik weet dat het niet gewenst is dat een paard zich lang maakt, maar naar mijn idee is dit te verkiezen boven een weggedrukte rug, en een fijner uitgangs punt om bij nagevelijkheid en verzameling te komen.

Ik zou dan ook graag horen hoe jij voorkomt dat een paard alle activiteit verliest als deze op zn punt in de training onder zijn tempo moet lopen, en hoe dit ervoor zorgt dat deze zijn rug niet langer wegdrukt en het bit gaat accepteren en aannemen.

De zit, is dit niet alle onderdelen van de mens? Net als bij het paard, moet ook bij de mens de hele houding kloppen en moet er een correct spiergebruik zijn. Een juiste balans tussen spanning en ontspanning. Hier hoord ook de hand en arm bij. Zelfs de hoofdhouding van de ruiter is van belang daar een scheefgehouden hoofd de ruiter uit balans kan brengen, en een eenzijdige spanning op de rug en schouders van de ruiter brengt waardoor deze niet meer soepel kan meeveren in de rug.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:47

@Airborn: ik ben het met u eens, alleen niet op 1 punt: ik wil juist wel dat mijn paard zich lang maakt. In de eerste fasen is dat juist nodig. Het frame wordt in de verzameling alleen optisch korter, het paard mag zich niet kort maken.

En ik denk dat het paard niet onder zijn tempo gereden moet worden, maar ook zeker niet over zijn tempo. Elk paard heeft zijn eigen natuurlijke tempo en daarin ontspant het het snelste. Dit tempo moet door de ruiter worden aangevoeld en onderhouden, zodat een taktmatige draf ontstaat waarin het paard kan ontspannen en van waaruit de rug losgelaten kan worden enz. enz...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:49

Airborn schreef:
Cherie, als een paard onder het tempo loopt dan zal deze achter nooit actief zijn als je deze niet kan verzamelen, en verzamelen kan niet zonder nagevelijkheid. Aangezien we het hier hebben over opnieuw aanleren van nagevelijkheid, zal het paard als het dan onder tempo loopt dus achter niet actief zijn. Dus hoeft deze de buikspieren niet aan te spannen, de benen niet op te tillen, en is er geen energie in de pas. Als er geen energie is, en het paard spant de buikspieren niet aan en tilt de benen niet fatsoenlijk op, hoe wil je dan correcte nagevelijkheid verkrijgen? Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is een paard dat loopt te sloffen en inknikt in de nek zonder aanleuning, of een paard dat van voren erg word tegengehouden en ondertussen met de been/zit/spoor/zweep word aangemoedigt tot activiteit die hij in zijn lijf nog niet kan verwerken in dat tempo.

naar mijn idee zal een paard dat op tempo loopt, arbeids tempo of iets daar boven, zijn lijf iets gaan uitstrekken als je hem daar de ruimte voor geeft. Door dit toe te staan kun je het paard vertrouwen geven dat hij zijn lijf mag opstrekken en zal het paard het bit gaan aannemen omdat deze hier ook vertrouwen in krijgt. Van daaruit kun je werkelijke aanleuning gaan opzoeken en het paard rustig aan vragen nagevelijk te worden. Ik weet dat het niet gewenst is dat een paard zich lang maakt, maar naar mijn idee is dit te verkiezen boven een weggedrukte rug, en een fijner uitgangs punt om bij nagevelijkheid en verzameling te komen.

Ik zou dan ook graag horen hoe jij voorkomt dat een paard alle activiteit verliest als deze op zn punt in de training onder zijn tempo moet lopen, en hoe dit ervoor zorgt dat deze zijn rug niet langer wegdrukt en het bit gaat accepteren en aannemen.

De zit, is dit niet alle onderdelen van de mens? Net als bij het paard, moet ook bij de mens de hele houding kloppen en moet er een correct spiergebruik zijn. Een juiste balans tussen spanning en ontspanning. Hier hoord ook de hand en arm bij. Zelfs de hoofdhouding van de ruiter is van belang daar een scheefgehouden hoofd de ruiter uit balans kan brengen, en een eenzijdige spanning op de rug en schouders van de ruiter brengt waardoor deze niet meer soepel kan meeveren in de rug.

Het zijn toch wel veel aanname's die jij maakt

Lees nog even terug wat ik geschreven heb :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:55

hmmm, lang maken tot op zekere hoogte is zeker gewenst, maar op een paard dat zijn rug wegdrukt zou ik meer lengte aanmoedigen dan dressuur matig bruikbaar. Gewoon puur om het paard te leren dat deze zich net zo lang kan maken als hij wil zonder dat het pijn doet. Hierbij zou het mij persoonlijk een worst wezen als dat betekend dat het paard meer op de voorhand valt, dat pak je later wel weer aan.
Maar iid, lengte is opzich een goed iets, het paard moet zich oprekken. Dit is ook best logisch, omdat een licht opgerekte spier de meeste kracht kan produceren.
Het iets over het tempo noem ik omdat ik het idee heb dat veel paarden die de rug erg wegdrukken en angst hebben voro het bit onder het tempo zijn gereden, of in iedergeval erg terug gereden. Iets boven het tempo kan daarbij het paard aanmoedigen om daadwerkelijk te gaan lopen, inplaats van zich heel erg in te houden en vast te houden wat je paarden dan toch wel vaak voelt doen. Iets meer tempo kan dit terughouden doorbreken, waarna je terug gaat naar arbeids tempo om in verder te werken.

@ cherie, ik heb alles dacht ik redelijk aandachtig doorgelezen, en dit is het punt waar ik tegen aan loop. Ik heb de aannames er erg duidelijk en iets overdreven bij gezet zodat het duidelijk is voor u op welke punten ik u niet begrijp, zodat u dit duidelijk kunt uitleggen. Aannames maakt men zowieso, en ik vind het meer bijdragen tot de discussie als aannames duidelijk erbij worden gezegt zodat iemand met een ander standpunt de kans krijgt die aannames met argumenten te ontkrachten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:59

Airborn schreef:

cherie78 schreef:
Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.

Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.

Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft "denken"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 19-02-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:00

Citaat:
Maar iid, lengte is opzich een goed iets, het paard moet zich oprekken. Dit is ook best logisch, omdat een licht opgerekte spier de meeste kracht kan produceren.

Welke spier?????

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:00

@Airborn: ik ben het helemaal eens met die lengte. Dat is juist nodig om later het paard juist weer goed te 'verkorten'. Ik doe precies hetzelfde en ik heb inmiddels toch wel een paar verreden paarden gereden/gehad.

en ik denk ook dat paarden die de rug wegdrukken en het bit niet willen aannemen, meestal onder druk van dat bit onder hun tempo worden gereden. zij durven zich dus niet te geven. omdat ze zich eerst stootten aan dat bit en gaan nu achter de teugel.

ik zou willen zeggen, dat het eigen tempo van deze paarden opnieuw ontdekt moet worden door ze uit hun ondermatige tempo te rijden. Want zodra het paard teveel tempo maakt, kan het daardoor juist ook weer gaan krabbelen en de rug wegdrukken omdat het angstig wordt en weinig balans heeft.

en dan kom je weer bij het punt uit: voor een ruimere gang heeft een paard wat meer kader nodig, om zo in evenwicht te zijn (rijkunstig evenwicht) en dat hangt ook weer samen met een juiste hoofdhouding, enz.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:05

Professor schreef:
Citaat:

Welke spier?????

Iedere spier eigenlijk. Er is een verhouding tussen de lengte van een spier (verhoudings gewijs tussen helemaal verkort of helemaal uitgerekt) de spanning op een spier (gelinkt aan de lengte van de spier) en de kracht die een spier op dat moment kan produceren. Een spier die iets onder spanning staat (iets opgerekt) kan meer kracht produceren dan een spier die niet onder spanning staat. Gaat iets te ver om de biomechanische werking daarachter uit te leggen, want dan moet ik plaatjes gaan zoeken en daar heb ik eigenlijk geen tijd voor. (moet aan mn scriptie werken)

Paarden die onder hun tempo zijn "getrokken" hebben naar mijn idee nogal de neiging om een soort van rare middendraf te laten zien als je die vooruit probeert te rijden en hun eigen tempo probeert op te zoeken, vandaar dat ik dan liever ze uitnodig om dr écht een schepje bovenop te doen en gas te geven. Vaak vinden ze dat ook wel leuk om te doen, waardoor ze ook in hun denken voorwaardser worden. Ik zeg niet dat ik ze over de kop zou willen jagen in een tempo dat ze op geen enkele manier zelf kunnen bijbenen, ze moeten hun pas nog wel af kunnen maken natuurlijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:10

De lange rugspier is een uitsluitend vlezige spier. Dat maakt hem tot een bewegingsspier en geen houdingsspier. Houdingsspieren bezitten een veel grotere hoeveelheid bindweefsel en witte spiervezels.

Zoals op bovenstaande afbeelding goed te zien is, verbind deze spier de voor- en achterhand met elkaar. Bovendien vult de lange rugspier de gehele ruimte tussen de doornuitsteeksels en dwarsuitsteeksels van de lendenwervelkolom, respectievelijk de doornuitsteeksels en de ribben van de borstwervelkolom. De spier loopt gepaard aan weerszijde van de ruggengraat en de spiervezels lopen vrijwel horizontaal.

Tevens bedekt de lange rugspier een groot aantal kleinere spieren die de wervellichamen met elkaar verbinden.

De lange rugspier heeft een cruciale betekenis voor de beweging in het paardenlichaam. Zeker wanneer we met het paard gaan trainen dienen we onszelf ervan bewust te zijn hoe we deze spier op de juiste wijze kunnen laten ontspannen. Alleen dan kan het paard op een verantwoorde manier een ruiter dragen.
Het feit dat de lange rugspier een bewegingsspier is maakt hem namelijk alles behalve geschikt voor het dragen van een ruiter. Het is echter niet mogelijk een paard te berijden zonder op deze spier te zitten.

Het is dus noodzakelijk voor de gezondheid van het paard dat men leert deze spier te ontspannen, zodat het paard de ruiter kan dragen met zijn buikspieren. Die zorgen ervoor dat de wervelkolom omhoog komt en flexibel op en neerwaarts kan bewegen. Een paard dient dus een ruiter te dragen met zijn buikspieren en niet met zijn lange rugspier. Het is immers wel de plaats waar de ruiter zich bevindt op de paardenrug, dus zou ook iedere ruiter de kennis in huis moeten hebben om het paard zijn lange rugspier te laten ontspannen.

xmarliez

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:11

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:14

Voorwaarts neerwaarts is de enige manier voor het paard om de lange rugspier te ontspannen.

Ook stappen is een goede oefening hiervoor...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:15

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:19

cherie78 schreef:
quadripes schreef:
ok ik begin nu een beetje te begrijpen hoe en wat, denk ik. je kunt natuurlijk geen zijgangen gaan rijden met een paard dat niet wil of kan nageven. En dat leer je hem ook niet door zijgangen te rijden. Je kunt wel losmakende oefeningen gebruiken hiervoor.

Ik bedoelde inderdaad wat Professor zegt.

Ik las een stukje van Edward Gal ;) die denkt wat dit betreft hetzelfde (natuurlijk *D ), maar hij gaat zelfs nog een stapje verder.
Het rechtgerichtzijn, moet zelfs helemaal in orde zijn, voordat met de zijgangen begonnen wordt.

Is dit een overeenkomst of juist een tegenstelling in de KR ??

Cherie, WIE leest er nou niet goed en WIE brgrijpt het nou niet goed????
Dat is geen schande, maar houd dan eens je mond en ga eens lezen, dit tot je door laten dringen: wat staat er nu eigenlijk, wat zeggen ze nu eigenlijk, probeer het eens uit en kom dan pas met commentaar.
Dat Edward Gal niet klassiek is opgeleid, weet iedereen. Het is alleen zo jammer dat men het "dressuurrijden" noemt, want daar heeft het niets mee te maken. Een gouden plak halen is GEEN Akte van Vermogen!!!
Waarom zeg ik dit: door de zijgangen te beoefenen, RICHT MEN EEN PAARD RECHT!!! Het is al 100x gezegd, maar jij hoort jezelf zo graag praten, dat je niet luistert!

Bovendien, Cherie en Vur, de halve ophouding is NIET de helft van een hele ophouding!!
Dan snap je het echt niet. Ook dat kun je lezen, want ook dat is al zo vaak gezegd op dit topic.
Misschien een idee om eens op zoek te gaan naar een andere instructeur/instructrice!

Waar ik je wel gelijk in moet geven, Cherie, is dat je, met name de hetere paarden, wat beter onder hun tempo kan rijden. Deze paarden hebben moeite met wachten. Door ze onder hun tempo te rijden, MOETEN ze wachten en krijg je controle over het tempo. Want een paard dat rent, daar kun je geen been aan aanleggen. Dus onder het tempo om tempocontrole te krijgen. Dan pas LAAT hij zich drijven.
Een verreden paard zou ik eerst eens rustig aan de gymnastiekteugel, ontworpen door Horst Becker, nemen. Dit is een geweldige uitvinding. Dit tevens als antwoord op Maris, eerder dit topic. Deze gymnastiekteugel werkt de bovenlijn van het paard los door het voorwaarts-neerwaarts-effect. Paarden worden zo los als een draadje. Het werkt nog beter als de gogue of de Duitse 3-punts-teugel, is mijn ervaring. Ik heb deze teugel al zeker bij zo'n 20 paarden gebruikt, van jong tot oud, paarden met vastzittende ruggen. Het werkt bij alle paarden met verbluffende resultaten. Daarvanuit rustig opbouwen. TIJD en nog eens tijd geven en ervoor uittrekken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:22

@ professor:
Kleine correctie: Houdings spieren zijn duurspieren, voornamelijk type I. Deze spieren hebben voornamelijk rode spiervezels, geen witte. Witte spiervezels zijn type IIb, deze zijn voor snelle heftige kracht, bv sprinten of gewichtheffen. Houdings spieren hebben inderdaad vaak wel iets meer bindweefsel en pezen erin, omdat dit meer trekkracht geeft aan de spier. Daardoor word de spier minder gevoelig voor bv scheuren.

Veel spieren zijn een kruising tussen verschillende spiertypes, en voorzover ik weet is de rugspier een mix tussen type I en type II.

Technisch gezien is de lange rugspier opgebouwt uit meerdere spieren trouwens, is maar goed ook, anders zou je niet 1 specifiek deel van je rug hol of bol kunnen maken.
(deze kennis ben ik redelijk zeker van trouwens, voordeel van veterinaire opleiding doen is dat je biomechanische kennis best goed word.)

Edit, als men dat graag wil kan ik wel kijken of ik zo een goed plaatje kan vinden van anatomy van het paard, en opzoeken wat mijn boeken zeggen dat de rugspier voor spier is, ben nu zelf ook wel benieuwt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:35

Uiteraard bedoel ik longeren waar het de gymnastiekteugel betreft!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:48

En niemand noemt longeren over cavaletti???
Daarbij ontspant een paard mits maar dat is met alles goed gelongeerd word enorm.
Bovendien een enorme afwisseling voor de paarden.
Een chambon is ook niet verkeerd, mits op een longeercircel gebruikt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:48

allemachtig heb ik een weekeinde opleiding kom ik terug , staat het hele topic vol
ga alles eens teruglezen en ga vooral zo door.

maar ga het zeker ter discussie stellen wat ik nu toch allemaal weer geleerd heb daar pfieuw , maar eerst even alles terug lezen en dat gaat wel effe duren haha
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 19-02-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:10

Een mooie tip, een andere instructeur zoeken. Ik denk dat ik die tip toch maar even laat voor wat ie is. Cherie, jou antwoord op mijn vraag wat te doen als een paard niet op een halve ophouding reageert, is heel herkenbaar voor mij. Dus dat hou ik er dan maar nog even in. Ik ben het trouwens met professor eens dat een paard zijn buikspieren moet aanspannen om op een gezonde manier te bewegen. Dat is de uitdaging.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:52

quadripes schreef:
ok, mensen:

'De kuit brengt het paard naar het kruis (van de ruiter), het kruis brengt het paard naar de teugel, de teugel stuurt de energie over het kruis terug naar de achterhand en buigt hals, nek en hurken in samenspel met de zit. Als het paard hierop juist reageert, kan men zeggen: het paard staat aan de hulpen. Als het perfect lukt, gaan die hulpen via de ruiter door het paard naar de grond en weer terug.'

Dit komt uit het nieuwe boek van Thomas Ritter.

eens