Airborn schreef:Cherie, als een paard onder het tempo loopt dan zal deze achter nooit actief zijn als je deze niet kan verzamelen, en verzamelen kan niet zonder nagevelijkheid. Aangezien we het hier hebben over opnieuw aanleren van nagevelijkheid, zal het paard als het dan onder tempo loopt dus achter niet actief zijn. Dus hoeft deze de buikspieren niet aan te spannen, de benen niet op te tillen, en is er geen energie in de pas. Als er geen energie is, en het paard spant de buikspieren niet aan en tilt de benen niet fatsoenlijk op, hoe wil je dan correcte nagevelijkheid verkrijgen? Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is een paard dat loopt te sloffen en inknikt in de nek zonder aanleuning, of een paard dat van voren erg word tegengehouden en ondertussen met de been/zit/spoor/zweep word aangemoedigt tot activiteit die hij in zijn lijf nog niet kan verwerken in dat tempo.
Ik zou dan ook graag horen hoe jij voorkomt dat een paard alle activiteit verliest als deze op zn punt in de training onder zijn tempo moet lopen, en hoe dit ervoor zorgt dat deze zijn rug niet langer wegdrukt en het bit gaat accepteren en aannemen.
cherie78 schreef:Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.
Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.
Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft "denken"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 19-02-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt