TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:42

Bij een halster hangt het touw meestal door. Bij het rijden niet

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

Change3x schreef:
Ik heb ergens gelezen / gehoord dat het niet fijn is voor je paard ,omdat er ontzettend veel druk op de neus komt ?

de druk is zo hard als de hand van de ruiter :o

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:54

Danique_G schreef:

wat bedoel je met door hangen? :oo

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:33

Change3x schreef:
Ik heb ergens gelezen / gehoord dat het niet fijn is voor je paard ,omdat er ontzettend veel druk op de neus komt ?

Vraag me dan af wat je dan doet met je handen. Ik rij al jaren bitloos en gebruik helemaal niet 'veel druk'. Doe ik met bit ook niet, overigens. :)
Maar ja, dan hangt er nog steeds een stuk ijzer in die mond, en dat is mij steeds meer gaan tegen staan in de loop der jaren. :j

griesbauwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:53

Ik rij een Noriker bitloos en dat gaat super. Heb een hoofdstel met rolletjes aan de zijkant zodat het paard onderweg heerlijk kan eten van de heide. Het gaat dan niet vast zitten er zit lekker beweging in. Ik rij haar alleen recreatief en dat gaat super.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:55

jornymarlou schreef:
Danique_G schreef:

wat bedoel je met door hangen? :oo

Dat het touw in een boogje hangt en niet te vergelijken is met het algehele (bit)loos rijden.

Klonk het zo ernstig dan? :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:13

Ja, maar als je paard niet netjes bij je blijft staan en je dus aan het touw 'trekt'? := Die bedoelde ik eigenlijk meer. De plaats van inwerking is dan wel anders, maar goed.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

Ah zo, hmm plaats van inwerking vind ik verschillend, als je voor staat zou ik zeggen achter de oren, als het voor je uit loopt op de neus. Nee oke in dat geval ben ik het met je eens. Maar ook al zou er in bit in zitten, kom even niet uit mijn woorden van wat ik wil zeggen, ga toch een poging wagen.

Als een halster met bit gebruikelijk zou zijn, zou ik alsnog een ruk geven. Knol moet stilstaan, vind ik horen bij de algemene opvoeding.

maar jij bedoelt zeker dat dat meer druk geeft dan de ophouding van een bitloos hoofdstel?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:44

Ik ben het met je eens hoor, paard moet inderdaad stilstaan als jij dat zegt. Verder neem ik aan dat als jij op je paard zit, je hem niet aan het hoofd vooruit hoeft te trekken? := Achter de oren komt dus geen druk bij een bitloos hoofdstel (bij sommigen wel, maar daar heb ik geen ervaring mee en daar ga ik nu dus even niet op in, als je het niet erg vindt.)

Maar volgens mij was het discussiepunt dat bij een bitloos hoofdstel druk op de neus komt..? Dat valt niet te ontkennen nee := maar de druk moet érgens komen, en dat is bij bitloos dus op de neus in plaats van in de mond. Oh, ik kom al net zo goed uit mijn woorden := ik waag straks een nieuwe poging, sorry hoor! :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:58

Nee, ik bedoelde druk achter de oren met het halster, ik rijd niet met een halster.

Dat laatste stuk bij je laatste alinea, waar slaat dat op? Niet echt een toevoeging aan het topic, laat je niet zo kennen. Ik weet niet of je het zo bedoeld, het ziet er in ieder geval denigrerend uit.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:13

Neeeee, het is echt niet denigrerend bedoeld! :o Sorry als het zo overkwam. Ik kwam gewoon écht niet uit mijn woorden, haha.

Wat ik dus wou zeggen is dat er bij bitloos inderdaad druk op de neus komt, net zoals er druk op de hals komt bij een cordeo, of druk op de lagen bij een bit. Druk hier of daar maakt allemaal niet zoveel uit, maar de beleving is voor je paard waarschijnlijk anders en voor de ruiter al helemaal. Ik antwoordde eigenlijk meer op Change3x, omdat ze zei dat er druk op de neus komt, wat inderdaad zo is. Ik geloof alleen echt niet dat druk op de neus voor je paard onprettiger is dan druk in de mond (en ja er zijn uitonderingen, zoals de merrie van Yancha.)

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:42

Danique_G schreef:
Dat het touw in een boogje hangt en niet te vergelijken is met het algehele (bit)loos rijden.

Klonk het zo ernstig dan? :')

haha, nou ernstig klonk het niet. maar ik snapte het niet helemaal... :') ik dacht wel zoiets, maar wilde het even zeker weten... :o

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:19

Ik rij ook bitloos, dit omdat mijn paard niet lekker loopt op het bit. Heb meerdere bitten geprobeerd maar bij bitloos loopt ie toch het lekkerst.
Als zijn humeur het toelaat pak ik gewoon een touwhalster, maar omdat mn paard in de winter wat drukker is rij ik dan met een marylot bloem, reageert ie heel fijn op! :)

Qua druk enzo, dat bepaalt de ruiter zelf, met of zonder bit.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:01

Gewoon effe een vraagje. Weet iemand waarom het bit eigenlijk ontstaan en ontworpen is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:41

ik denk omdat een stuk touw door de mond al snel stuk ging, dat slijt hard op de tanden, dus dan neem je een stuk metaal :)* dat blijft heel

Zie het als een variatie op de neusring bij stieren

Citaat:
Citaat:
De stier krijgt een neusring om dit gevaarlijke dier hanteerbaar te maken voor een begeleider. De neus is een zeer gevoelig lichaamsdeel. De neusring heeft een diameter van 8 tot 12 cm afhankelijk van de grootte van de stier. Het is mogelijk dat vanuit de neusring kettingen aan de hoorns zijn bevestigd. Bij een agressieve stier wordt wel een kort touw aan de neusring bevestigd. Als de stier zijn kop naar beneden brengt om aan te vallen, dan zal hij zelf op dat touw gaan staan en is het gevaar even geweken. In principe is de neusring niet bedoeld om de stier te leiden; dit gebeurt door middel van een touw aan het halster. Er wordt (tijdelijk) een touw aan de neusring bevestigd om te kunnen ingrijpen als de stier agressief wordt. Soms wordt een stok gebruikt met een haak die in de ring haakt

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:29

Neen, vroeger werd er ook een neusriem bij paarden gebruikt, maar hiermee zijn ze gestopt aangezien vanaf de moment dat de wonde genezen was, het paard niet meer reageerde. Het bit was vroeger uit hoorn of botten gemaakt en dan overgegaan in brons. Maar ik wilde eigenlijk de reden weten van het ontstaan van het bit...

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:32

Zipsy schreef:
Gewoon effe een vraagje. Weet iemand waarom het bit eigenlijk ontstaan en ontworpen is?

Dat is ontstaan toen men paarden ging inzetten in oorlogen (eerst voor de wagen, daarna ook onder de man).
In tijden van oorlog was (nam men) geen tijd om de paarden een gedegen opleiding te geven, ze moesten hùp mee de strijd in. Ook de krijgsmannen die oorlog voerden, waren geen ervaren ruiters; ze moesten gewoon op een paard mee oorlog voeren. De paarden moesten echter wel mee èn gehoorzaam en snel wendbaar zijn, en aangezien er èn geen opleiding aan vooraf ging èn de krijgers/soldaten niet konden rijden, moest er dus iets bedacht worden waarmee men macht & controle kon uitoefenen op het paard. Een flink pijnmiddel dus. En dus ging men over van een neusriem naar iets in de mond (touw, leer, hoorn, bot, later werd dat brons en daarna ijzer), omdat de mond een zeer gevoelig lichaamsdeel is.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:42

Maar in de tijden van de ridders werden de paarden toch wel zeeeeer degelijk opgeleid? Waarom is het bit toen niet terug verdwenen? Een paard was in de tijden van de ridder meer van waarde dan de mens....

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:00

misschien waren de paarden juist door het bit zo goed opgeleid? ik zou het niet weten....

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:02

Ik dacht dat de ridders een stang gebruikten om de onderkaak in de juiste anatomische houding te brengen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:57

Zipsy schreef:

De eerste 'bitten' dateren van 4000 B.C uit Oekraïne. De eerste metalen bitten die zijn gevonden dateren rond 15000 B.C. uit Kurgan tombes. Historici denken dat ze ontwikkeld zijn om de paarden de baas te zijn.

Toevallig lees ik zojuist een boek over de historie.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 04-03-12 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:58

Zipsy schreef:
Ik dacht dat de ridders een stang gebruikten om de onderkaak in de juiste anatomische houding te brengen....

Denk niet dat ze in die tijd veel kaas hadden gegeten van anatomie. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:04

Ridders hadden hun handen vol aan andere zaken dus moesten er bitten zijn die met weinig kracht hetzelfde effect gaf. Daarnaast hadden bitten van toen ook scherpe pennen en dergelijke zodat de vijanden het hoofd moeilijker konden bereiken.

[edit] Verder lezen levert nog wat extra op:
Paarden laten gehoorzamen door middel van pijn was de voornaamste reden. De eerste uitvoeringen van de curb bit verschenen rond de 4e eeuw BC.

Het is een heel interessant Engels talig geschiedenis boek. Pas rond de 20e eeuw toen het paard langzaam aan luxe werd, werden er vriendelijke bitten ontwikkeld zoals vandaag de dag.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 04-03-12 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:22

Of te wel, ze hadden geen tijd om het op een vriendelijkere manier aan de paarden uit te leggen. Zo komt het op mij over iig

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:29

Maak daar maar het missen van de huidige kennis van in plaats van tijd tekort. ;)