Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tirsadionn schreef:Ik word soms echt op de proef gesteld door mijn pony, en dan MOET ik gewoon even laten voelen wie de baas is. Bijvoorbeeld door een kleine volte plotseling te maken, of door toch even een wat hardere ophouding te geven
piene schreef:Helemaal eens met Purkie
Bovendien kun je je af vragen of straffen zo goed helpt, veel mensen denken er aan om hun paard te laten weten als het niet goed gaat, maar laten het niet merken als het wel goed gaat.![]()
wat zou je zelf doen? als je steeds alleen je fouten te horen krijgt? en dat je dat dan op een pijnlijke manier te voelen krijgt, zou je dan steeds weer je best doen of denk je op een gegeven moment barst maar, ik sluit me af?
Het is gebleken dat als je dieren op een positieve manier traint, ze het sneller leren en gewilliger zijn.
en ik denk dat mensen de intelligentie van hun Paard (en zichzelf, maar da's weeeer een hele andere discussie , maar het helpt in de praktijk niet echt mee)overschatten.
wat niet weg neemt dat mijn paard wel degelijk respeckt voor mij heeft en voor mijn ruimte.
ik ben zelf wel met de nodige klappies van mijn vaders kant groot gebracht en ik had totaal geen respeckt voor die man, terwijl mijn moeder , die nooit sloeg alleen maar hoefde te kijken.
wat is goed leiderschap? en wat voor iemand zou jij gehoorzamen en volgen?

Deauke_girl schreef:Tirsadionn schreef:Ik word soms echt op de proef gesteld door mijn pony, en dan MOET ik gewoon even laten voelen wie de baas is. Bijvoorbeeld door een kleine volte plotseling te maken, of door toch even een wat hardere ophouding te geven
WIJ ZIJN NIET DE BAAS OVER PAARDEN OF GEEN ENKEL DIER.
WIJ MENSEN DENKEN MAAR DE BAAS TE KUNNEN SPELEN
:S
WIJ ZIJN DE DIEREN BESTE VRIEND.
NIET DE BAAS.
DE DIEREN WAREN EERDER DAN DE MENS EN WIJ DENKEN MAAR DE BOEL TE KUNNEN DOMINEREN pfff
Ik ben niet de baas over mijn pracht merrie maar ik ben haar beste vriendinnetje.

Deauke_girl schreef:piene schreef:Helemaal eens met Purkie
Bovendien kun je je af vragen of straffen zo goed helpt, veel mensen denken er aan om hun paard te laten weten als het niet goed gaat, maar laten het niet merken als het wel goed gaat.![]()
wat zou je zelf doen? als je steeds alleen je fouten te horen krijgt? en dat je dat dan op een pijnlijke manier te voelen krijgt, zou je dan steeds weer je best doen of denk je op een gegeven moment barst maar, ik sluit me af?
Het is gebleken dat als je dieren op een positieve manier traint, ze het sneller leren en gewilliger zijn.
en ik denk dat mensen de intelligentie van hun Paard (en zichzelf, maar da's weeeer een hele andere discussie , maar het helpt in de praktijk niet echt mee)overschatten.
wat niet weg neemt dat mijn paard wel degelijk respeckt voor mij heeft en voor mijn ruimte.
ik ben zelf wel met de nodige klappies van mijn vaders kant groot gebracht en ik had totaal geen respeckt voor die man, terwijl mijn moeder , die nooit sloeg alleen maar hoefde te kijken.
wat is goed leiderschap? en wat voor iemand zou jij gehoorzamen en volgen?
NIks straffen het zijn maar dieren.[/quote]""""ben het helemaal met JOU eens:)
Ik doe negatief gedrag nnergeren en positief gedrag belonen
...van JeWeetWel 'Jona en de walvis'
dat kuurtjes heeft, 
Yamcha schreef:Of je maakt rijtechnische fouten, wat mij vrij waarschijnlijker lijkt, je pony spiegelt je mooi, en jij reageert je af op pwoonlief.
Denk dat dat iets dichter bij de waarheid ligt, zou het niet?
Yviertje schreef:Wat heeft een slipketting met deze discussie te maken? Een hond en een paard zijn 2 totaal verschillende dieren. En imo zijn een slipketting of teletack niet dieronvriendelijk, mits je weet wat je doet. Dat is met paarden net zo.
Hij draagt hem, omdat hij iets om moet, en de ketting staat hem goed, vind ik. Yviertje schreef:Ja en een slof, martingaal, chambon, enz, enz zijn ook hulpmiddelen als je je paard niet 100% beheerst. En ik heb echt heel veel mensen zien rijden met dit soort hulpmiddelen die niet weten wat ze doen. Dus dan trek ik, en denk Yamcha ook, sneller deze conclusie.

Yamcha schreef:Dat is ook prima imo
Alleen dingen als laten weten wie de baas is door het paard in de mond te straffen of opeens om te trekken, daar reageer ik op, dat vind ik niet fair. Ik snap eigenlijk niet waarom jij nu opeens zo een probleem met mij hebt?
Over het algemeen veroordeel ik niemand, alleen reageer ik wél op mensen die hun paard op een oneerlijke manier straffen, en dat is dan niet op de persoon, maar op het gedrag.
Yamcha schreef:Toch denk ik dan dat dat meer over jou zegt, dan over mij, als jij er zulke problemen mee hebt, en je schiet zo in de verdediging, terwijl ik je geen ogenblik heb aangevallen, dan zegt dat iets.
Zit er een kern van waarheid in wat ik zeg?