Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tirsadionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:32

Ik word soms echt op de proef gesteld door mijn pony, en dan MOET ik gewoon even laten voelen wie de baas is. Bijvoorbeeld door een kleine volte plotseling te maken, of door toch even een wat hardere ophouding te geven

Anoniem

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:59

Of je maakt rijtechnische fouten, wat mij vrij waarschijnlijker lijkt, je pony spiegelt je mooi, en jij reageert je af op pwoonlief.

Denk dat dat iets dichter bij de waarheid ligt, zou het niet?

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:06

Tirsadionn schreef:
Ik word soms echt op de proef gesteld door mijn pony, en dan MOET ik gewoon even laten voelen wie de baas is. Bijvoorbeeld door een kleine volte plotseling te maken, of door toch even een wat hardere ophouding te geven

WIJ ZIJN NIET DE BAAS OVER PAARDEN OF GEEN ENKEL DIER.
WIJ MENSEN DENKEN MAAR DE BAAS TE KUNNEN SPELEN
:S
WIJ ZIJN DE DIEREN BESTE VRIEND.
NIET DE BAAS.

DE DIEREN WAREN EERDER DAN DE MENS EN WIJ DENKEN MAAR DE BOEL TE KUNNEN DOMINEREN pfff
Ik ben niet de baas over mijn pracht merrie maar ik ben haar beste vriendinnetje.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:08

piene schreef:
Helemaal eens met Purkie
Bovendien kun je je af vragen of straffen zo goed helpt, veel mensen denken er aan om hun paard te laten weten als het niet goed gaat, maar laten het niet merken als het wel goed gaat. ;)

wat zou je zelf doen? als je steeds alleen je fouten te horen krijgt? en dat je dat dan op een pijnlijke manier te voelen krijgt, zou je dan steeds weer je best doen of denk je op een gegeven moment barst maar, ik sluit me af?
Het is gebleken dat als je dieren op een positieve manier traint, ze het sneller leren en gewilliger zijn.

en ik denk dat mensen de intelligentie van hun Paard (en zichzelf, maar da's weeeer een hele andere discussie , maar het helpt in de praktijk niet echt mee)overschatten. :j

wat niet weg neemt dat mijn paard wel degelijk respeckt voor mij heeft en voor mijn ruimte.
ik ben zelf wel met de nodige klappies van mijn vaders kant groot gebracht en ik had totaal geen respeckt voor die man, terwijl mijn moeder , die nooit sloeg alleen maar hoefde te kijken.

wat is goed leiderschap? en wat voor iemand zou jij gehoorzamen en volgen?

ben het helemaal met JOU eens:)

Ik doe negatief gedrag nnergeren en positief gedrag belonen :)
NIks straffen het zijn maar dieren.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:23

Ik begin me toch echt af te vragen hoe sommige mensen hier, zoals Deauke_girl en meerderen zouden reageren als ze mijn paard zouden moeten invlechten.
Hij is altijd de eerste 10 minuten poeslief, en daarna gaat hij zich vervelen met als gevolg dat hij zo hard gaat draaien, ongeacht of jij daar staat of niet.
Dan kan je wel zeggen 'foei stoute Loki wil je dat alsjeblieft nooit meer doen' maar dat haalt niks uit.
Negeren is ook geen optie, want dan ben je plat óf rukt hij zich gewoon los van de wand.
Dus met een schreeuw als waarschuwing houdt het meestal wel op, maar soms heeft hij gewoon het draakje in z'n kop en gaat hij door.
Nou, dan krijgt hij gewoon een klap hoor.

Heb je ooit gezien hoe paarden met elkaar om gaan?
Hoe zij elkaar serieus dood kunnen trappen als het om leiderschap gaat?
Mijn paard is een baasje in zijn kudde, en moet daar ook de consequenties van in zien als hij dat niet mag zijn.
Hij staat vaak genoeg met bijtwonden, bulten van de hoeven en kapotte dekens.
Is ie nu zielig?
Nee hoor.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:38

Deauke_girl schreef:
Tirsadionn schreef:

WIJ ZIJN NIET DE BAAS OVER PAARDEN OF GEEN ENKEL DIER.
WIJ MENSEN DENKEN MAAR DE BAAS TE KUNNEN SPELEN
:S
WIJ ZIJN DE DIEREN BESTE VRIEND.
NIET DE BAAS.

DE DIEREN WAREN EERDER DAN DE MENS EN WIJ DENKEN MAAR DE BOEL TE KUNNEN DOMINEREN pfff
Ik ben niet de baas over mijn pracht merrie maar ik ben haar beste vriendinnetje.

Als jij zo'n goede vriend bent van je paard, dan zorg je dat het duidelijk is dat jij de kuddeleider bent.
Zolang dit niet duidelijk is zal je paard dit uit willen zoeken.
Soms is het nodig dit even heel duidelijk te maken, dan weet je paard waar hij aan toe is en daar worden ze het gelukkigst van... die beste vriendjes van ons ;)

En over straffen en belonen; dit werkt alleen als je straffen en beloningen gebruikt die paarden begrijpen en die ze linken met hun gedrag...
(huisarrest en zakgeld inhouden werkt niet, een extra wortel omdat ze zo hard gewerkt hebben ook niet..)

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:16

als ik alleen maar het vriendje zou zijn van mijn paard dan loopt hij binnen de kortste keren over me heen. Hij moet zijn plaats weten en dat is niet boven mij. ik ben de baas en dan mag hij af en toe ook gerust even weten doordat ik hem met een tik op zijn plek zet. daar is niets mis mee. Denk dat je juist alleen maar duiderlijk bent voor je paard.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:41

Deauke_girl schreef:
piene schreef:
Helemaal eens met Purkie
Bovendien kun je je af vragen of straffen zo goed helpt, veel mensen denken er aan om hun paard te laten weten als het niet goed gaat, maar laten het niet merken als het wel goed gaat. ;)

wat zou je zelf doen? als je steeds alleen je fouten te horen krijgt? en dat je dat dan op een pijnlijke manier te voelen krijgt, zou je dan steeds weer je best doen of denk je op een gegeven moment barst maar, ik sluit me af?
Het is gebleken dat als je dieren op een positieve manier traint, ze het sneller leren en gewilliger zijn.

en ik denk dat mensen de intelligentie van hun Paard (en zichzelf, maar da's weeeer een hele andere discussie , maar het helpt in de praktijk niet echt mee)overschatten. :j

wat niet weg neemt dat mijn paard wel degelijk respeckt voor mij heeft en voor mijn ruimte.
ik ben zelf wel met de nodige klappies van mijn vaders kant groot gebracht en ik had totaal geen respeckt voor die man, terwijl mijn moeder , die nooit sloeg alleen maar hoefde te kijken.

wat is goed leiderschap? en wat voor iemand zou jij gehoorzamen en volgen?
NIks straffen het zijn maar dieren.[/quote]""""ben het helemaal met JOU eens:)
Ik doe negatief gedrag nnergeren en positief gedrag belonen :)

____________________________________________________________________________________________________

wij zijn ook dieren hoor die zichzelf mens noemen... ach het zijn namen voor hetzelfde beesje dat zoogdier heet en zijn jonkies met melk groot doet groeien...net een walvis :D ...van JeWeetWel 'Jona en de walvis'

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:43

Het is maar een dier, maar als ik niet goed oplet wordt het dier de baas over mij en dat wil ik niet laten gebeuren. Als hij eenmaal doorheeft hoe sterk hij werkelijk is heb ik echt niks meer te zeggen en dan word het voor allebei gevaarlijk dus ik zorg wel altijd dat ik duidelijk laat merken dat ik op zijn rug zit en dat hij zich moet gedragen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:30

het moet toch niet gekker worden..
straks eten ze hun paard nog op als het wil duidelijk maken
dat er iets scheelt in de relatie met het baasje :roll: dat kuurtjes heeft,

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:32

jullie beweren nu allemaal bij hoog en bij laag dat je geen enkel dier mag straffen.
dus, als mijn merrieveulen (die overigens net zo dominant als haar moeder is)
slaat naar diegene die haar uit de stal wil meenemen, dan moet je dat maar gewoon negeren? een goede opvoeding is anders als je het mij vraagt!

en als jullie allemaal zo n goede vrienden zijn met jullie paard, en niet de baas willen zijn, waarom rijden jullie er dan überhaupt nog mee?
iemand die met een paard rijdt, beslist waar het paard heen gaat, op welk tempo, met welke houding, etc. dan speel je toch wel behoorlijk de baas als je het mij vraagt xD

als jullie niet de baas zijn, waarom loopt je paard dan niet vrij rond op deze wereld maar staat hij op stal of op een weide die hem beperkt in zijn vrijheid? ;)

Yamcha schreef:
Of je maakt rijtechnische fouten, wat mij vrij waarschijnlijker lijkt, je pony spiegelt je mooi, en jij reageert je af op pwoonlief.

Denk dat dat iets dichter bij de waarheid ligt, zou het niet?

en btw, yamcha, wie ben jij om te oordelen over de rijvaardigheid van iemand die je waarschijnlijk zelfs absoluut niet kent? deze reactie zegt veel meer over u dan over gelijk wie!

jouw hond werd 12.5, mijn duitse herder 15.5, maakt mij dat een beter persoon? absoluut niet!

jouw hond draagt een slipketting, wat ben jij een superdierenvriend! nee! jij probeert niet de baas te zijn hé!

sorry hoor, maar ik vond jouw reactie er gewoon ronduit over gaan!
hoe hypocriet kun je zijn?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:36

Wat heeft een slipketting met deze discussie te maken? Een hond en een paard zijn 2 totaal verschillende dieren. En imo zijn een slipketting of teletack niet dieronvriendelijk, mits je weet wat je doet. Dat is met paarden net zo.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:44

Yviertje schreef:
Wat heeft een slipketting met deze discussie te maken? Een hond en een paard zijn 2 totaal verschillende dieren. En imo zijn een slipketting of teletack niet dieronvriendelijk, mits je weet wat je doet. Dat is met paarden net zo.

maar een slipketting is wel degelijk een hulpmiddel als je je hond niet 100% beheerst.

ik wil gewoon een punt maken!
oordeel niet over een ander als je het zelf niet perfect doet, en naar mijn mening, is niemand perfect.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:51

Ja en een slof, martingaal, chambon, enz, enz zijn ook hulpmiddelen als je je paard niet 100% beheerst. En ik heb echt heel veel mensen zien rijden met dit soort hulpmiddelen die niet weten wat ze doen. Dus dan trek ik, en denk Yamcha ook, sneller deze conclusie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:01

Het is in 99% van de gevallen de ruiter die het paard tegenwerkt, paarden spiegelen dat. Heel vaak worden paarden gestraft voor de fouten van de ruiter, en dat is imo NIET oké. Een paard zal altijd doen wat er gevraagd wordt, mits hij/zij begrijpt wat de vraag is, en het gevraagde uit kan voeren, en de verhouding tussen mens en paard in orde is.
Veel mensen stellen de verkeerde vraag, of ze stellen de vraag verkeerd, en heel vaak is de verhouding niet duidelijk, veel mensen zijn ongelooflijk inconsequente opvoeders. Daar mág je een paard niet voor straffen.
Natuurlijk mag je best een tik verkopen als je paard bijt of slaat of schopt, alleen vaak kun je met een beetje paardenverstand een heleboel van dat soort agressie voorkomen, en hóef je dus niet te straffen.

Mijn hond heeft idd een slipketting om.

Hij loopt alleen altijd los :D Hij draagt hem, omdat hij iets om moet, en de ketting staat hem goed, vind ik.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:12

Yviertje schreef:
Ja en een slof, martingaal, chambon, enz, enz zijn ook hulpmiddelen als je je paard niet 100% beheerst. En ik heb echt heel veel mensen zien rijden met dit soort hulpmiddelen die niet weten wat ze doen. Dus dan trek ik, en denk Yamcha ook, sneller deze conclusie.

mensen maken fouten uit onwetendheid. iedereen maakt fouten, en jij en yamcha zeker en vast ook.
niemand heeft het recht over een ander te oordelen. het enige wat je kunt doen is mensen proberen de juiste kennis bij te brengen.
hoewel we dan alweer mogen discussieren of de kennis die je probeert bij te brengen ook effectief juist is.

ik rij zonder enige hulpteugel,zonder sporen, zonder zweep, en zonder stang maar dat maakt mij niet de perfecte ruiter ;-)

als mijn internationaal 1m40 springpaard hier kwam, wou ze ook nier springen, en nee ik heb haar daarvoor eigenlijk niet gestraft, en heb toen ook mijn wil niet doorgedreven (wat voor sommige misschien foute opvoeding leek)
ik heb naar haar geluisterd en gezien dat zij angst vertoonde, ik heb geleerd dat zij in het verleden grote trauma's en angsten heeft opgelopen, en samen hebben we die dan ook overwonnen en nu springen wij weer super samen.

maar niet elk paard heeft zo een redenen om niet te doen wat je vraagt, zelfs al begrijpt hij je perfect.

zelfs mijn mensenschuwe,kopschuwe 2jaarse die zijn eerste levensjaar in een oude stal doorbracht ( maar waar het nu al weer veel beter mee gaat ^^) krijgt af en toe een tik op de schouder ;-)
als hij iets doet wat niet mag, vb met zijn voet in de poetsbak "kappen" en een strenge "neen" heeft geen effect, welke andere oplossing is er dan nog? als ik dat gedrag gewoon negeer is binnen de twee tellen de bak kapot, is zijn been gewond, is zijn halster en touw kapot, en is de halve stal afgebroken door zijn paniekreactie wanneer de bak omvalt. met nog het risico van gebroken benen bij uitglijden of vallen enzo, en nog grotere trauma's.
ik kan idd ook gewoon de bak wegnemen, maar daarmee leert hij niet dat hij niet mag kappen naar de bak =)
ik heb wat overdreven in de mogelijke gevolgen, maar het kan wel! en zo'n risico's mag je niet nemen bij een paard met problemen ^^

zo kunnen we wel meerdere voorbeelden geven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:17

Dat is ook prima imo :)

Alleen dingen als laten weten wie de baas is door het paard in de mond te straffen of opeens om te trekken, daar reageer ik op, dat vind ik niet fair. Ik snap eigenlijk niet waarom jij nu opeens zo een probleem met mij hebt?
Over het algemeen veroordeel ik niemand, alleen reageer ik wél op mensen die hun paard op een oneerlijke manier straffen, en dat is dan niet op de persoon, maar op het gedrag.

lycil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:43

af en toe even nodig toch.. zolang het maar af en toe blijft ;D

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:53

Yamcha schreef:
Dat is ook prima imo :)

Alleen dingen als laten weten wie de baas is door het paard in de mond te straffen of opeens om te trekken, daar reageer ik op, dat vind ik niet fair. Ik snap eigenlijk niet waarom jij nu opeens zo een probleem met mij hebt?
Over het algemeen veroordeel ik niemand, alleen reageer ik wél op mensen die hun paard op een oneerlijke manier straffen, en dat is dan niet op de persoon, maar op het gedrag.

ik heb geen probleem met jou, ik heb een probleem met jouw reactie.

ik moet eerlijk toegeven dat als mijn superdominante merrie (die volledig medisch gekeurd is) tijdens een rustige draf, zonder enige verandering in de omgeving of in mijn houding of gedrag plots gaat lopen met de oren in de nek, ik toch ook wel even laat merken dat ik zo'n gedrag niet duld.
want als ik dat niet doe, zit ik binnen de kortse keren in een levensgevaarlijke rengalop, ondanks dat ik eerst probeer ze met mijn houding en zit terug te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:00

Toch denk ik dan dat dat meer over jou zegt, dan over mij, als jij er zulke problemen mee hebt, en je schiet zo in de verdediging, terwijl ik je geen ogenblik heb aangevallen, dan zegt dat iets.

Zit er een kern van waarheid in wat ik zeg?

lycil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:15

Als mijn paard zich echt misdraagt laat ik hem dat wel merken hoor, anders loopt hij dadelijk nog over me heen, en dat moet ik niet hebben

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

Yamcha schreef:
Toch denk ik dan dat dat meer over jou zegt, dan over mij, als jij er zulke problemen mee hebt, en je schiet zo in de verdediging, terwijl ik je geen ogenblik heb aangevallen, dan zegt dat iets.

Zit er een kern van waarheid in wat ik zeg?

tuurlijk zit er waarheid in wat je zegt, de meeste gedragsproblemen onder het zadel worden inderdaad veroorzaakt door de ruiter.
maar niet alle problemen, en ik vind niet dat je het recht hebt erover te oordelen zonder dat je weet wat er zich precies afspeelt.
je hoeft iemand niet op fouten te wijzen, als je niet precies weet welke fouten er gemaakt worden.
ik moet geen enkel paard "laten zien wie de baas is" onder het zadel, buiten diegene die ik net aanhaalde en daarbij ben ik zeker dat haar gedrag niet veroorzaakt wordt door mijn rijkunsten, en ik reageer dan niet door haar bruut om te trekken ofzo. dus waarom zou ik me aangevallen voelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:00

Je reageert heel heftig op mij "ja maar jouw hond draagt een slipketting" terwijl ik niet op jou reageer, ik reageerde wél op de poster bovenaan de pagina, met wat ik denk dat er gebeurt. En dan nog stel ik de vraag of het klopt.
Overigens noemde ik de dingen als omtrekken en straffen in de mond als algemene voorbeelden, van wat ik vaak zie gebeuren, vat dat dus niet persoonlijk op. Ik heb jou nooit zien rijden, en wat je vertelt over hoe je je paarden corrigeert, klinkt fair.
Over hoe mensen zelf vertellen 'buiten hun boekje te gaan' daar reageer ik wel op, zonder dat ik ze heb zien rijden, dan heb ik een verhaal erbij. Bij jou niet.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:34

Ik heb in het begin een post gedaan in de topic. Een oprechte biecht dat ik wel eens fout zit tov mijn paardje. Daar ben je mens voor geloof ik, je kan niet altijd alles precies juist doen.

Heb echter het idee dat het doel van dit topic een beetje uit zijn verband is getrokken door bepaalde veroordelingen. Toegeven dat je fout zit is nog altijd beter dan volhouden dat je iets goed doet terwijl je diep in je hart wel weet dat dit niet het geval is. Daarbij, als je toegeeft dat je iets fout doet, betekent dat dat je die wijsheid bezit en hoeft dat er niet nog eens ingewreven te worden. Dat is nutteloos, wat je wel zou kunnen doen is advies geven wat je in het bepaalde geval beter kunt doen. Bijvoorbeeld even hard op tot 10 tellen diep zuchten en weer verder gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:52

Als mensen dan ook toegeven dat het fout is, wrijf ik er niet is, alleen het is meer dat mensen iets doen, waarvan ze weten dat anderen dat niet oké vinden, en het dan gaan goedpraten. Wees er dan ook gewoon eerlijk over dat het fout is, dan hoor je mij niet hoor. Hoogstens dat ik het knap vind dat je het toegeeft en probeert een beter mens en een betere ruiter te worden.