Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:37

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:41

En wat draagt dat bij aan het topic, wanneer u denkt dat dat zo is, of niet zo is?????

Schouderbinnenwaarts kan men niet verwisselen met wijken voor de eenzijdige kuitdruk.
En aangezien wij in een audiovisueel tijdperk leven, en zeer weinig mensen zich kunnen voorstellen hoe het eruit ziet wil men plaatsjes zien.
En die heb ik in overvloed voor mensen die het zien willen omdat zij het niet zelf kunnen voorstellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:06

jahoor professor :D :D Ik denk dat ik het helemaal met je eens ben dat merendeel van de bokkers zich niet kan voorstellen hoe een SB of wijken eruit ziet :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:29

Professor ik denk dat er gewoon gezonde interesse naar de afbeeldingen is, vandaar de vraag naar de bron.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:44

Wat een ge"""l, trek m in de kr"""l, het hoodstuk schouderbinnenwaarts beslaat geen 67 pagina's, schei uit zeg, als het zo ingewikkeld was, was het geen M oefening.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:17

Geachte Clarence,

De heren Professor en zijn echo Fabersmid, zijn niet er op uit om te communiceren, zij beleren. En zodra zij zich aangevallen voelen op hun gedrag, spelen zij de beledigenden. Meestal ook het moment dat zij beiden niet in staat zijn één terzake doent argument naarvoren te brengen. Vandaag kwam ik terug en aanschouwde het volledig onzinnige, naast de kwestie zijnde antwoord van de oh zo geleerde heer Professor, waarbij geheel nevenbij nog een citaat publiceerde van Nuno Oliveira waar deze stelde dat het enige verschil tussen Baucher en Steinbrecht een geografisch verschil zou zijn. Hoezo; schiet in eigen voet aktie. Deze heer voelt zich voor leugenaar uitgemaakt, maar corrigeert wel snel even zijn verhaal aangaande de gewraakte leugen. Hij beweert een citaat te hebben van Baucher waarin deze zou beweren dat zijn eerste methode geheel fout is, maar hij komt met een duits citaat waarin sprake is van het werk van J.C.Racinet (een recent geschreven werk) bijgevolg kan het citaat niet van Baucher zijn. Net zoals Hij in gebreken blijft met het citaat uit een of ander standaartwerk waarin zou staan dat de stelling bij schouderbinnenwaarts gebruikelijk, contrastelling zou heten. Het enige waarmee wij worden bekogeld zijn denigrenende opmerkingen over niet goed lezen, niet begrijpen, geen goede opleiding gehad hebben, ons ware niveau, etcetera. En de hinderlijke echo geeft geheel niet tezake doende, in een topic dat de vraag moet beantwoorden 'wat de Hollandse school nu eigenlijk inhoud, de genealogie van de laatsten der Bourbons ten beste.

Wat "vaststaande feiten" betreft, hebben maar twee de toets der wetenschap tot nu toe kunnen doorstaan: Death and taxes.
De enige zekerheden in dit leven. Professor, U als 'wetenschapper', ooit het werk van Karl Popper gelezen?

Ik heb het al eens eerder geschreven: Ik bedenk mij wel twee keer voor ik met deze heren in een discussie treed.

Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 08:40

Mijnheer Kadankovitch,

Ho ho, wat u nu allemaal mee doordraait, het gaat hier over SB.
Deze campagne van u past niet op dit topic.
Beleren???
AUB leest u eens goed, en onbevangen wat ik van u toch kan verwachten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:43

Kadankovitch u moet uw spiegel niet omdraaien, u bespeeld weer uw valse tonen.
U heeft nog steeds niet uw en van horseyfries buiging zonder stelling of andere zijde kunnen uitleggen?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 17-01-10 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:46

Kadankovitch schreef:
Geachte Clarence,

De heren Professor en zijn echo Fabersmid, zijn niet er op uit om te communiceren, zij beleren. En zodra zij zich aangevallen voelen op hun gedrag, spelen zij de beledigenden. Meestal ook het moment dat zij beiden niet in staat zijn één terzake doent argument naarvoren te brengen. Vandaag kwam ik terug en aanschouwde het volledig onzinnige, naast de kwestie zijnde antwoord van de oh zo geleerde heer Professor, waarbij geheel nevenbij nog een citaat publiceerde van Nuno Oliveira waar deze stelde dat het enige verschil tussen Baucher en Steinbrecht een geografisch verschil zou zijn. Hoezo; schiet in eigen voet aktie. Deze heer voelt zich voor leugenaar uitgemaakt, maar corrigeert wel snel even zijn verhaal aangaande de gewraakte leugen. Hij beweert een citaat te hebben van Baucher waarin deze zou beweren dat zijn eerste methode geheel fout is, maar hij komt met een duits citaat waarin sprake is van het werk van J.C.Racinet (een recent geschreven werk) bijgevolg kan het citaat niet van Baucher zijn. Net zoals Hij in gebreken blijft met het citaat uit een of ander standaartwerk waarin zou staan dat de stelling bij schouderbinnenwaarts gebruikelijk, contrastelling zou heten. Het enige waarmee wij worden bekogeld zijn denigrenende opmerkingen over niet goed lezen, niet begrijpen, geen goede opleiding gehad hebben, ons ware niveau, etcetera. En de hinderlijke echo geeft geheel niet tezake doende, in een topic dat de vraag moet beantwoorden 'wat de Hollandse school nu eigenlijk inhoud, de genealogie van de laatsten der Bourbons ten beste.

Wat "vaststaande feiten" betreft, hebben maar twee de toets der wetenschap tot nu toe kunnen doorstaan: Death and taxes.
De enige zekerheden in dit leven. Professor, U als 'wetenschapper', ooit het werk van Karl Popper gelezen?

Ik heb het al eens eerder geschreven: Ik bedenk mij wel twee keer voor ik met deze heren in een discussie treed.

Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

Geweldig verwoord!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:08

Ja, ik ben ook nooit uit op ruzie en wil me graag inleven in andere standpunten.
Lijken wel hooligans, die gaan niet meer alleen voor het voetbal, nee, die komen om grenzeloos te KNOKKEN !!!

Hr. kadankovitch, ik begrijp uw standpunten nu steeds beter.
Betreurenswaardig dat u daar gelijk in had/heeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:12

Paardentango de rechten van u en anderen hebben wij ook recht op, niet ieder is maar verplicht in jullie straat mee te schrijven.
U eist dat ik dat maar accepteer, goed voorbeeld doet goed volgen etc maar u schrijft uw tegendeel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:26

Professor schreef:
Citaat:
horseyfries:Met uw beschrijving van de hulpen, het binnenbeen terug leggen, ben ik het ook eens.
Alleen met de beschrijving "buiging kan niet voorhanden zijn" heb ik wat moeite als het wijken voor de eenzijdige kuit op de volte betreft.... Dan is het paard toch echt gebogen!

Helaas mevrouw horseyfries daar slaat u de plank totaal mis.
De oefening wijken voor de kuit, daar is in elke situatie geen buiging, begin nu werkelijk te twijvelen aan uw opleiding.
Wanneer u toegeeft waar de kuit drijft, dus achter de singel een handbreedte.
Dan kan het paard nooit zich inbuigen omdat dat een geheel andere been/kuithulp is, het binnenbeen geeft de buiging aan zo dicht mogelijk achter de Singel, dat heeft u zelfs op dit topic ook zo beschreven bij SB.
Denk dat u dingen werkelijk door elkaar haalt.
Een oefening zonder buiging wordt plotsklaps geen andere oefening wanneer men een andere lijn kiest.
Wanneer de lengtebuiging toch voorhanden is dan is het geen wijken voor de kuit meer.
Dan kunt hoog of laag springen dat is gewoon de afspraak hoe de oefeninge gereden dient te worden.
En het heeft geen enkele zin om dit met wijken voor de kuit te doen.
Daar heeft men SB voor.
Bovendien weet u werkelijk niet wat overschenkelen is???(Öffnen und Schließen)

Overschenkelen in het Nederlands wil zeggen de mate waarin een paard zijn achterbenen kruist. Het openen en sluiten van de volte wordt nooit beschreven als overschenkelen als benaming van deze oefening. Zoals ik eerder ook tevergeefs aan FS heb geprobeerd uit te leggen is het wel of niet overschenkelen een beschrijving van een onderdeel van de oefening, maar geen oefening op zich in Nederland.
Net zoals contrastelling in schouderbinnenwaarts geen correcte terminologie is in Nederland, is overschenkelen als beschrijving van het openen en sluiten van de volte evenmin een correcte benaming van deze oefening. Het betreft slechts een facet hiervan.

U kunt wel heel hard roepen dat ik de plank helemaal mis sla, dat maakt helaas voor u nog niet dat u gelijk heeft. Het is wel degelijk mogelijk op de volte te wijken voor de eenzijdige kuit en men doet dit dan zeer zeker wel mét buiging. Deze buiging hoeft alleen niet meer gevraagd te worden omdat deze al bestaat en daarom is het nog altijd mogelijk om deze buiging vol te houden tijdens het wijken voor de eenzijdige kuit.

Ik kan het niet anders dan met Kiwiko, Paardentango en Kandankovitch eens zijn. Spijtig!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:32

Spijtig voor wie? Ik vind het een logisch verhaal wat er staat, dus voor de lezer is het in ieder geval niet spijtig. Misschien voor de professor en FaberSmid. Trouwens, dan nog is het niet spijtig. Het is je eigen mening en die is alleen maar te respecteren. Zeg nooit dat het je spijt als je ergens achter staat, dat is mijn devies. Dan hoef je er nog geen ruzie over te maken, maar sta je gewoon waar je voor staat. Ik vind dat heel mooi om te zien. Chapeau (oid)! ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:45

Tja, waarom die persoonlijke aanval?

Ik heb een dochter van 9 die gewoon wat opleiding wil hebben over het hoe en waarom bepaalde oefeningen uitgevoerd moeten worden.

We proberen haar te leren hoe je fijn samen met je paard kan rijden en niet ten koste van het paard.
De illustraties uit het boek kunnen daar een mooie aanvulling op zijn. De teksten begrijpen niet maar dat vertaal ik wel naar kinderlijk niveau.

Als ze wat ouder is kan ze zich daar alsnog wel in gaan verdiepen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:10

De afbeeldingen zijn inderdaad een prima aanvulling om de tekst beter te begrijpen.
Ik vind dat dit topic meer 1 grote ruzie begint te worden, dan dat het over de sb gaat. Professor en Fabersmid, jullie weten heel veel over de paardensport, maar ik vind dat jullie de mening van anderen ook moet accepteren. Jullie voelen je direct aangevallen als iemand iets zegt, dat niet goed is volgens jullie. Bovendien probeert Kadankovitch nog op een vriendelijke manier iets uit te leggen.

Ik sluit me aan bij Kiwiko, horseyfries, Paardentango en Kandankovitch.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:58

Ik vind de plaatjes ook een goed voorbeeld zoals iets zou moeten. Verder was ik er al achter dat geen een mening gerespecteerd wordt en het topic allang niet meer over de sb gaat :)

Het zou misschien een leuk plan zijn om gewoon leuk verder te discussieren over de sb, hoe mensen dit aanleren, waar de moeilijkheden zitten etc. Dan heb je ook nog iets aan dit topic :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:59

Inderdaad, er zijn hier ook al heel veel dingen gezegd waar je veel uit kunt leren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:25

Citaat:
Overschenkelen
Commando: recht (links) overschenkelen. Het overschenkelen dient, om het paard enige passen zijwaarts evenredig aan zichzelf te verplaatsen, De voorhand wordt verplaatst met de beide teugels, 1e en 4e werking. De achterhand wordt verplaatst met den eenzijdige kuitdruk (gewichtshulp naar de zijde van de verplaatsing). De beweging wordt ingeleid met de voorhand. Het paard kijkt in de richting, waarin men zich verplaatst. Om het overschenkelen te doen eindigen, woredt gecommandeerd: halt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:45

Geachte Vibabu en Katia,

Nu dacht ik toch dat het om schouderbinnenwaarts ging? Dus bovenstaand citaat?.... Slaat als een tang op een .....vleesproducent?
Ik denk dat indien U zich concentreert op hetgeen Horseyfries duidelijk uitlegt, U heel ver komt. Het heeft geen zin dat allemaal nog een keer te herhalen, waarmee deze nutteloze discussie weer van start gaat. Horseyfries zal preciese vragen zeker beantwoorden. Wat mij betreft; vragen via pb's krijgen altijd antwoord. Natuurlijk als ik een antwoord weet, maar dat laat ik U ook weten.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:10

Kadankovitch schreef:
Geachte Vibabu en Katia,

Nu dacht ik toch dat het om schouderbinnenwaarts ging? Dus bovenstaand citaat?.... Slaat als een tang op een .....vleesproducent?
Ik denk dat indien U zich concentreert op hetgeen Horseyfries duidelijk uitlegt, U heel ver komt. Het heeft geen zin dat allemaal nog een keer te herhalen, waarmee deze nutteloze discussie weer van start gaat. Horseyfries zal preciese vragen zeker beantwoorden. Wat mij betreft; vragen via pb's krijgen altijd antwoord. Natuurlijk als ik een antwoord weet, maar dat laat ik U ook weten.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Maar daar is hij/zij niet de enige in. Horsefries doet hier net zo hard aan mee door het beledigen, kleineren etc van anderen en het persoonlijk aanspreken (op een niet erg respectvolle wijze). Daarbij vind ik wel dat de hoefsmit met theorie komt en voorbeelden en hoe alles in allerlei opzichten gezien worden. Misschien is het dus handig dat iedereen gewoon stopt met offtopic en weer lekker ontopic gaat en niet meteen te wijzen naar iemand wanneer die een ander mening heeft en die als "dom" te aanschouwen. Zou de sfeer zeker ten goede doen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:14

Geachte Vibabu,

Op zichzelf, ik kan de intentie van deze mening niet tegenspreken, maar ik heb andere, omgekeerde, ervaringen opgedaan met Horseyfries en Fabersmid. Ik ga ook niet trachten mijn gelijk te halen, dat zou dan weer off-topic zijn.
Ook vind ik dat nagenoeg alles is ge- en beschreven over schouderbinnenwaarts. Maar inderdaad zou men on-topic blijven en respect hebben voor de andersluidende opvatting van de medeschrijvers zou dat de sfeer ten goede komen. En daarmee de keuze laten aan de lezers. Ik verschillende topics heb ik dit standpunt al verkondigd, zonder positief resultaat. Daaar heb ik dus niet veel zin meer in. Maar ik vraag niet aan U, mijn mening te delen, ik respecteer de uwe volledig.

Oprecht wens ik U veel succes.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:32

FS, uit welk boek komt dit citaat?
Als jij niet wilt aannemen dat in Nederland het niet normaal taalgebruik is vind ik dat prima, dat neemt niet weg dat het zo is. Volgens Vibabu moet ik nu zeggen dat het heel intelligent overkomt dat iemand die niet in Nederland rijdt Nederlanders gaat vertellen welke terminologie zij hedentendage gebruiken, maar laat ik daar nu net wat anders over denken.....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:07

Niemand hoeft iemand intelligent te noemen. Een beetje respect over iemands denkwijze is meer op z'n plaats. Ik mag dan maar een "ontwetende 21 jarige zijn die nog maar M1 met een winstpunt" is. Ik vind het wel erg dat de mensen die overal zoveel verstand van hebben het erg moeilijk vinden om anderen in hun waarden te laten. En natuurlijk is het frustrerend als je iemand iets wil uitleggen en diegene gaat hele andere aspecten gebruiken om gelijk te krijgen en het topic dus steeds een andere wending krijgt.

Zullen we het nu weer over de schouderbinnenwaarts zelf hebben? :) Welke oefeningen kun je bijvoorbeeld nog meer doen om een perfecte schouderbinnenwaarts te krijgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:33

Horseyfries dit citaat komt uit de handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs. Wat niet onbekend is bij deurne, opleiding die u bekend zal zijn. Had ook van het militair kunnen quoten, daar staat het preciezer en uitgebreider beschreven maar die taalgebruik zal ik u en de anderen besparen. In boeken staat het ook beschreven, voor de moderne ruiters zoals u misschien niet bekend dat kan zijn.
Overschenkelen is van herkomst de oefening zoals ik beschreven heb, wat verbasterd is naar wat u heeft beschreven. Wat voorheen weer schenkelen was, ik verblijf dan liever bij de oude vaktaal wegens de misverstanden die te lezen zijn.
Spijtig helaas is dat de een de ander verwijt dat het onzin, een leugen, off topic etc is. Van waar ineens die ernstige strijd, het was een interessante humoristisch proza en degenspel. Waarom is het een plicht het eens te moeten zijn en geen recht van eigen mening te zijn en te blijven? Ieder in zijn schrijven en schrijfwijze vrij te laten en van elkaar te leren? Van mening en gedachten veranderen dat kan, maar dan niet de ander die het zelfde blijft beschuldigen en veroordelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:48

vibabu schreef:
Zullen we het nu weer over de schouderbinnenwaarts zelf hebben? :) Welke oefeningen kun je bijvoorbeeld nog meer doen om een perfecte schouderbinnenwaarts te krijgen.

Afwisselen met travers. Hele leuke oefening hiervoor is op een lange lijn eerst travers, omstellen naar SB en vanaf E-B-X schuin wegrijden in een middendraf. Wordt het paard soepel, sterk en gehoorzaam van. (en de ruiter handig) Als het omstellen van traver naar SB niet makkelijk gaat kan je een kleine volte tussendoor pakken om de rust en de buiging te pakken die je nodig hebt.