Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:49

Die van mij heeft dat ook alleen dat is waarschijnlijk uit ouderdom :+
nanoeh schreef:
hooi !!

mijn paardje galopeert scheef op de rechterhand.. :+
weet iemand hoe dat goed komt ??
Kraker mischien ?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:51

Heel leuk, maar nu ziet men de bezwaren dit ik heb tegen het zg rechtrichten aan de hand.
Men kan het paard niet buiten begrenzen, men kan niet het paard buigen om het binnenbeen.
Wanneer men goed kijkt loopt in de eerste plaats het paard niet over de schouder, nee kijkt u goed bij het
1e filmpje, op de linkerhand, het paard plaats het buitenachterbeen, zijwaarts naar voren, dit komt omdat ik haan de hand niet met het buitenbeen kan begrenzen.

2e filmpje is het niet anders.

Denk dat u er beter aan doet te leren werken met de langeteugel, dat is veel logischer voor paard en ruiter.
Dan kan men het buitenbeen(buitenlijn) begrenzen.
Dan kan men werkelijk om het binnenbeen buigen. (lengte buiging)

Zal met dit werk wat u hier laat zien snel stoppen, en een goed leermeester erbij nemen die u dat leert.
Dit is zichzelf voor de gekhouden, hoe goed u het ook meent.

Men kan om zo te werken veel verkeerd doen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:09

Gelukkig is mijn instructrice 3e graads instructeur in de academische rijkunst, ik ga dan ook met mijn jonge paardje bij haar op les binnenkort. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Mijn paardje is nog niet bevestigd, dit komt dat ik dit werk maar heel af en toe met haar heb gedaan puur om haar te laten wennen aan het fenomeen kaptoom en arbeid aan de hand.

Ik zal hiermee wel doorgaan, hoewel ik ook wel iets voel voor het werken aan de lange teugel.

En hoezoe houd ik mijzelf voor de gek? Ik weet ook wel dat mijn paard absoluut nog niet loopt zoals het zou moeten lopen, maar dat is toch niet te verwachten van een 2 jarig paard dat heel af en toe wat werk aan de hand heeft gedaan?? Of gaat het aan de lange lijn wel direct zoals het hoort? En dan puur uit interesse: hoe kan ik mijn paard aan een lange lijn wel om het binnenbeen laten draaien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:01

marieke1983 schreef:
Gelukkig is mijn instructrice 3e graads instructeur in de academische rijkunst, ik ga dan ook met mijn jonge paardje bij haar op les binnenkort. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Mijn paardje is nog niet bevestigd, dit komt dat ik dit werk maar heel af en toe met haar heb gedaan puur om haar te laten wennen aan het fenomeen kaptoom en arbeid aan de hand.

Ik zal hiermee wel doorgaan, hoewel ik ook wel iets voel voor het werken aan de lange teugel.

En hoezoe houd ik mijzelf voor de gek? Ik weet ook wel dat mijn paard absoluut nog niet loopt zoals het zou moeten lopen, maar dat is toch niet te verwachten van een 2 jarig paard dat heel af en toe wat werk aan de hand heeft gedaan?? Of gaat het aan de lange lijn wel direct zoals het hoort? En dan puur uit interesse: hoe kan ik mijn paard aan een lange lijn wel om het binnenbeen laten draaien?

als je je zou verdiepen welke spieren er aangesproken worden als je alleen het hoofd naar binnen vraagt(trekt) snap je precies wat professor hier bedoeld.
wat voor spieren train jij, als iemand jou hoofd naar binnen vraagt?
het gaat om buiging om het langer maken van de buitenspier
niet om het verkorten van de binnenspier, wat je nu aan het doen bent.
wel of geen academische rijkunst ridder....het heeft alles met de bewegingmechaniek te maken
en kan professor hierin alleen gelijk geven.
liever erop, dan dit ;)
bovendien hoort een 2 jarige lekker op het land te lopen
niet aan de lijnen!

marieke1983

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:14

Het gaat idd om het langer maken van de buitenspier. Ze moet haar buitenlijn lang maken (deze spieren dus onspannen) en haar binnenlijn kort (deze spieren aanspannen).

Wil je mij eens aangeven waar ik het hoofd van het paard naar binnen trek? Zoals je kunt zien, vooral op filmpje 2 (meest recente) ben ik vooral bezig met haar buik/achterhand en totaal niet met het naar binnen trekken van het hoofd. Het is een jong dier dus ja, af en toe gooit ze haar hoofd naar binnen. Maar dat sta ik niet toe. Ik weet dat niet alleen haar hals moet buigen maar haar hele lichaam, dat ze goed moet ondertreden, dat ze niet op de binnenschouder of over de buitenschouder mag vallen.

Met mijn handen geef ik aanwijzingen als aanspannen van de buik, waardoor ze de binnenlijn dus aanspant en de buitenlijn langer moet worden. Met mijn zweepje geef ik aanwijzingen aan haar achterhand, zoals wanneer ze haar binnenachterbeen optilt dat ze dat been wat verder naar voren plaatst.

Maar ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie een bijna 3-jarig paard (wat naar mijn mening niet in het land hoort, maar best mag wennen aan de dingen die wij later van het paard gaan vragen) direct al perfect aan het lopen krijgen.

Graag hoor ik van jullie dan tips over hoe ik de training van mijn 3-jarige paard kan verbeteren, zonder dat ik er op zit en zonder lange lijnen. Geef aan wat ik moet doen om het te verbeteren ipv alleen aan te geven wat er niet goed is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:30

Dat zou ik in jou geval vragen aan instructrice 3e graads academische rijkunst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:31

marieke1983 schreef:
Maar dat sta ik niet toe. Ik weet dat niet alleen haar hals moet buigen maar haar hele lichaam, dat ze goed moet ondertreden, dat ze niet op de binnenschouder of over de buitenschouder mag vallen.

Wanneer u dat weet, hoe verklaart u dan deze hulpen, die u geeft zijn lateraal, om een paard te buigen geeft men diogonale hulpen.
Dat over de buitenschouder gaan, is hier maar gedeeltelijk waar, bovendien wat is eigenlijk de oorzaak hiervan?? Juist die laterale hulpen, het niet opvangen van de buitenkant.

marieke1983 schreef:
Met mijn handen geef ik aanwijzingen als aanspannen van de buik, waardoor ze de binnenlijn dus aanspant en de buitenlijn langer moet worden. Met mijn zweepje geef ik aanwijzingen aan haar achterhand, zoals wanneer ze haar binnenachterbeen optilt dat ze dat been wat verder naar voren plaatst.

Dat vind ik knap, dat u dat kunt met uw handen, maar zoals eerder geschreven het heeft nergens met hulpen geving te doen, maar gewoon voor het oog. Het is circus dressuur, omdat het niet overeenkomt met de biomechaniek van het paard.

Maar ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie een bijna 3-jarig paard (wat naar mijn mening niet in het land hoort, maar best mag wennen aan de dingen die wij later van het paard gaan vragen) direct al perfect aan het lopen krijgen.

marieke1983 schreef:
Graag hoor ik van jullie dan tips over hoe ik de training van mijn 3-jarige paard kan verbeteren, zonder dat ik er op zit en zonder lange lijnen. Geef aan wat ik moet doen om het te verbeteren ipv alleen aan te geven wat er niet goed is.

Heel eenvoudig de eerlijke weg, met longeren, en zadelmak maken, en het paard tot het eind van de zomer op vakantie sturen in de wei. Dan in de herfst het paard beginnen met aanrijden, en eerst voorwaarts afwaarts rijden, zodat het weer in een natuurlijk evenwicht komt.
Dan stap draf en galop beverstigen, en dan pas gericht rechtrichten.
Dat begint trouwen als aan de longe, dus op de grote volte. Maar niet een baby rekken en strekken en zg spieren bewerken. Dat laatste doen ze in Wien ook niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:45

Een goed boek , wat betrekking heeft op hetgeen je mee bezig bent
is Het paard in beweging van sara Wyche
staat alles duidelijk in beschreven

pagina 122 is beschreven , wat er gebeurd als er niet met buitenteugel ondersteund wordt in de spieren bij een paard (of erop, of ernaast)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 20-04-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:49

nombrado schreef:
Een goed boek , wat betrekking heeft op hetgeen je mee bezig bent
is Het paard in beweging van sara Wyche
staat alles duidelijk in beschreven

Bedankt voor de tip! Zal er zeker wat aan hebben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:35

longe werk altijd goed, echter enkele longe ben ik geen voorstander van ook met jonge paarden niet, lange rechte lijnen ben ik het ook niet mee eens, werken aan de dubble op een grote volte is het geen wat ik graag zie met jonge paarden, en het dier rechtrichtenom de voorkant contenu voor de achterhand te plaatsen.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:00

Volgens de klassieke leer, begint men met het werkelijke rechtrichten wanneer het paard stap draf en galop onder de ruiter geleerd heeft.
De afdwalingen die er steeds meer komen zijn opleidingen door mensen die het belangrijker maken dan het is.
Lees Steinbrecht zo geloofd hier in de landen, die zij het geheel anders, eerst voorwaarts, en dan rechtrichten, helaas wordt dat steeds vergeten.

Dat geklungel aan de hand komt door zg Klassieke ruiters of leeraren of te wel charletans, sorry dat ik het zo beschrijf.
Wanneer men weet hoe men dat voorheen deed in de Weense Rijschool, dan valt men nu werkelijk van het geloof.
Daar reed men de paarden op een grote plaats 100 bij 100 meter daar reed men de Ramonte, de jonge paarden, en het handwerk zoals ze dat noemen was eerst aan de beurt, wanneer de jongepaarden in de Rijbaan werden genomen, zij waren dan ongeveer 6 jaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:11

kan ik in komen in u zeggen, en kan het ook niet ontkennen ook, wat ik alleen zelf er prettig vind is zoals ik al beschreef het die aan de dubbelle longe leren in balans te komen, zo ook de stemcomando's te leren zodat wanneer er opgestapt gaat worden, je de overgangen kan bij brengen van uit de onstpanning, en dat zie ik dan als volgt, het comando geven en hier langzaam met lichte beenhulp over nemen zodat het dier niet schrikt van een been hulp die hij nog niet eerder heeft gehad en dus niet begrijpt, in combinatie met stemhulp is dit makkelijk over tebrengen en zonder stress, ben het eens dat voorwaards het belangrijste is, zodat het paard voorwaards gaat denken, en dat je daarin langzaam aan leerd het onstpannen en recht maken van, ik ben echer wel van mening dat dit aan de dubbele longe heel goed kan.

werken aan de hand is een leuke bijkomstiheid, en mag niet de hoofdmoot worden van alles, het is een leuke en welkome afwisseling, en je kan bepaalde oefeningen aanleren en verfijnen.
echter vind ik daarin dat het dier goed in de hand moet staan en dus goed bitwijs is.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:21

Professor schreef:
Volgens de klassieke leer, begint men met het werkelijke rechtrichten wanneer het paard stap draf en galop onder de ruiter geleerd heeft.

Ik meen mij ook ergens te herinneren, dat klassiekers pas galopperen als het paard in stap en draf in balans is, en daar komt dan weer oa ook rechtrichten bij kijken... Het hele scala is zo verweven, ik zou er niet direct een absolute volgorde aan vast durven knopen eerlijk gezegd. Ook zijn er paarden die zo makkelijk galopperen dat je het vrij snel kunt oppakken, anderen hebben meer tijd nodig, en dus ook meer rechtrichtende arbeid.

En verder ga ik met Moll mee, dubbele longe is ideaal om met een jong paard te beginnen, en werk aan de hand om het begin van zijwaartse oefeningen aan te leren :) Al vind ik wel dat je ohz véél meer aan rechtrichten kunt doen, en veel preciezer kan werken aan lengtebuiging. Aan de hand kun je de schouder voor de achterhand plaatsen, maar idd niet zomaar meer of minder buiging in de rug vragen, wat wel écht essentieel is in het rechtrichten.

@ Azmodania, wat een enorme verandering in je zit al! Dat is echt het begin van alles. Knap dat je het zo goed opgepakt hebt! Misschien is het een idee om in draf eens af en toe aan de longe te oefenen, zonder teugels? Je zet je handen een beetje laag en vast, waardoor er spanning ontstaat in de rest van je lichaam. Aan de longe kun je je armen dan gewoon los langs je lichaam laten hangen, een beetje naar achteren en draai af en toe je schouders los. En ademhalen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:44

tegenwoordig noemt men alles maar klassieke dressuur ;(
echter gaat het niet om het naampje, maar om wat er gebeurd in het paardenlijf.
als je continue een paard voor uit balans trekt met zijn hoofd
zal hij er echt niet recht van worden, eerder schever en compenseerd zo weer in het lijf.
als je als ruiter voelt en ziet, wanneer een paard recht gaat (dus echt recht) dan pas snap je het principe
en zal een paard heel simpel aan de longe, met 1 lijntje los, keurig rechtgericht /bekken recht/het sporen recht uitvoeren
daar hoeft geen schouder binnen of zijgang aan te pas te komen om je paard recht te krijgen.
ook niet de plaatst waar hij het achterbeen onderzet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:40

Het aan de hand werken is ook niet nodig te begrijpen, rijden en nog eens goed rijden is veel belangrijker.
Heb de negatieve dingen al eens geschreven over dat zogenaamde rechtrichten aan de hand.
Citaat:
"Reite dein Pferd vorwärts und richte es gerade." Den unwissenden Reiter verführt er oft dazu, planlos, in völlig übereiltemTempo, mit auseinadergefallenem Pferd durch die Reitbahn zu hetzen, obwohl Steinbrecht in seinem bis heute unübertroffenen Buch "Das Gymnasium des Pferdes" ausführlich beschreibt, daß er genau das nicht meint.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-04-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:08

Professor schreef:
Dank u, dat aan de hand werken is ook niet nodig te begrijpen, rijden en nog eens goed rijden is veel belangrijker.
Heb de negatieve dingen al eens geschreven over dat zogenaamde rechtrichten aan de hand.

Even over dat aan de hand werken he..Hoe moet je het dan aanpakken als je van mening bent dat je paard op een bepaald moment nog niet te rijden is?

Even als voorbeeld: mijn paard had een jaar stil gestaan. Toen ze bij mij kwam, had ze heel weinig bespiering over, was eigenlijk te dun etc.
Ik was op dat moment van mening dat het beter was om er niet op te gaan zitten, wegens gebrek aan bespiering en conditie.
Dan is het werken aan de hand toch een goede methode om je paard eerst eens wat sterker te maken zonder het belastende gewicht van een ruiter en zonder dat je het paard het erg moeilijk maakt door erop te gaan zitten terwijl hij dat op dat moment niet voldoende goed kan verwerken?
Of zie ik dat in deze heel verkeerd en had ik er beter vanaf het begin op kunnen gaan rijden? (met mogelijk lichamelijke klachten van het paard tot gevolg)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:34

Woodstock, dank je voor het advies om zonder teugels te oefenen.
Dit bevalt erg goed, mijn schouders en armen zijn dan minder weerspannig en ik kan zowaar draai&zwaai oefeningen doen.

Als alles dan los is, pakte ik de teugels er weer bij.
In het begin ging dit goed, maar bijvoorbeeld bij aandraven doe ik ze toch weer omlaag.
Ik moet hier echt heel goed op letten.

Als ik mijn armen losjes op de goede plek had en ontspannen zat, leek Sandor op sommige momenten te smelten.
Hij voelt dan los in zijn lijf, attent en is gemakkelijk te sturen.
Het rijdt heel lekker zo :)

Verder las ik in dit topic over longeren met dubbele lijnen en dat heb ik ook geprobeerd.
In eerste instantie vlak achter een ervaren longeur droog geoefend op de hulpen en timing.
Daarna zelf en ondanks dat het een boel lijn is, toch aardig gelukt.

Een stalgenoot traint ook zo en dat paard heeft een mooie bespiering en is heel fit.

Wat we nu doen is grote vierkanten maken: lang stuk rechtdoor en opletten of de voor- en achterbenen sporen.
Dan bij de hoefslag 90 graden wenden en weer een lang stuk.
Lastigste vind ik om vroeg genoeg in de bocht al op de buitenteugel te letten.
Als ik dat goed deed dan werden het nette vierkanten.

Het is nog onwennig en ik moet meer vlieguren gaan maken, maar deze eerste poging viel me niet tegen.

Als die vierkanten straks goed gaan, zullen grote voltes ook wel lukken denk ik?
Nog andere aanbevelingen?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:36

Azmodania schreef:
Woodstock, dank je voor het advies om zonder teugels te oefenen.
Dit bevalt erg goed, mijn schouders en armen zijn dan minder weerspannig en ik kan zowaar draai&zwaai oefeningen doen.

Als alles dan los is, pakte ik de teugels er weer bij.
In het begin ging dit goed, maar bijvoorbeeld bij aandraven doe ik ze toch weer omlaag.
Ik moet hier echt heel goed op letten.

Als ik mijn armen losjes op de goede plek had en ontspannen zat, leek Sandor op sommige momenten te smelten.
Hij voelt dan los in zijn lijf, attent en is gemakkelijk te sturen.
Het rijdt heel lekker zo :)

Heel fijn dat je zo'n goede momenten hebt :) Je kunt ook niet verwachten dat je meteen een heel uur anders kunt rijden, maar als je het gevoel maar te pakken krijgt af en toe, dat is het belangrijkste!

Azmodania schreef:
Wat we nu doen is grote vierkanten maken: lang stuk rechtdoor en opletten of de voor- en achterbenen sporen.
Dan bij de hoefslag 90 graden wenden en weer een lang stuk.
Lastigste vind ik om vroeg genoeg in de bocht al op de buitenteugel te letten.
Als ik dat goed deed dan werden het nette vierkanten.

Het is nog onwennig en ik moet meer vlieguren gaan maken, maar deze eerste poging viel me niet tegen.

Als die vierkanten straks goed gaan, zullen grote voltes ook wel lukken denk ik?
Nog andere aanbevelingen?

Vierkanten zijn moeilijker dan voltes, dus die voltes zullen wel lukken denk ik ;) Probeer tijdens het longeren steeds te blijven voelen of je paard los is in zijn nek en kaak, dus steeds een heel klein beetje stelling links of stelling rechts vragen, totdat hij loslaat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:05

Professor schreef:
Laat twee foto´s zien.
Waaraan men erkennen kan dat het paard door werken met de dubbele longe achter aktief is en blijft, en rechtgericht is.
Men kan met het paard aan de lange longe alles wat men met rijden doet.
En wanneer men goed logeerd word het paard recht.

Dit paard gaat rechtgericht, aan de teugel, is achter aktief, en in relatie tot de voorhand gelijk in beweging.
Afbeelding
Hals laten strekken, en toch niet op de voorhand laten lopen, wat moeilijker is als men denkt.
Afbeelding

Bij deze de foto's van professor, valt u alle het rechtrichten op wat aan de hand onmogelijk is maar alleen aan de dubbele longe, lange teugel en rijden mogelijk is?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:16

Kadankovitch schreef:
En commentaar? Ja, ik geef er de voorkeur aan de buitenteugel over de rug te laten lopen, omdat ik de beweging van het buitenachterbeen toch te sterk vind in de werking op de mond van het paard. Maar ik ontken niet dat op deze manier goede resultaten bereikt kunnen worden.

Het probleem van de teugel over de rug is naar mijn ervaring en kennis nog groter als om het achterbeen.
Dus mijn commentaar daar op is geen gevoel in de buitenteugel, omdat hij vertraagd word, men is altijd te laat. Dus gaat aan het doel voorbij van het longeren met de dubbele longe, het werkelijke werken met het paard, wat bijna indentiek is, met het rijden.
Deze wijsheid heb ik door ervaring, en van mijn leermeester in deze.
Het voordeel is dat ik direct van het werken aan de langeteugel overkan stappen op het longeren en omgekeerd, dus veel meer variaties.
Het voordeel is ook dat men werkelijk men de buitenteugel net zo als met het buitenbeen kan werken.
Afbeelding

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:42

Professor schreef:
Het probleem van de teugel over de rug is naar mijn ervaring en kennis nog groter als om het achterbeen.
Dus mijn commentaar daar op is geen gevoel in de buitenteugel, omdat hij vertraagd word, men is altijd te laat.

Stel dat je de hulp net wat eerder geeft, is het dan mogelijk om de vertraging te compenseren?
Met de buitenteugel achterom, boven zijn spronggewricht, heb ik het idee dat daar nog steeds iets vertraging optreedt.

Professor schreef:
Het voordeel is ook dat men werkelijk men de buitenteugel net zo als met het buitenbeen kan werken.

Op de foto zie ik het resultaat wel, maar nog begrijp ik niet goed hoe dit moet qua hulpen.

Wat ik me afvraag is hoe je de achterhand naar binnen krijgt zonder beenhulp.
En dan voorkomen dat het paard buitenstelling aanneemt.

Dat is dan de combinatie linker/rechter teugel hulp neem ik aan?
Of zijn er nog andere hulpen?

Ben wel nieuwsgierig hoe dit te realiseren is, want het ziet er uit als een machtige manier om het paard te trainen zonder risico dat ik eraf kukel.
En voor een wankel paard wellicht ook makkelijker omdat mijn gewicht niet mee hoeft.
Als ik hier eenmaal handig in ben, kan ik de longe oefeningen net wat voor laten lopen op de rij oefeningen.
Dan zou het met rijden wat makkelijker kunnen gaan.

Ik ben zelf voorlopig nog wel zoet met puur rechtdoor lopen aan de longe, maar voor de toekomst wil ik graag begrijpen hoe dit moet.

Voorzetje op basis van mijn vermoedens:
1. paard loopt rechtdoor, hoofd recht vooruit.
2. hulp met de buitenteugel om achterhand naar binnen te vragen (? heb me geen voorstelling hiervan nog)
tegelijk hulp met binnenteugel om buitenstelling te voorkomen

?: hoe krijg je het paard hierna weer terug op 2 sporen?
?: liggen die vervolg sporen in het verlengde van de binnenste of buitenste sporen waarop de oefening gedaan is?
?: op welk moment moet je de hulpen geven?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:47

Jibbel schreef:
Professor schreef:
Dank u, dat aan de hand werken is ook niet nodig te begrijpen, rijden en nog eens goed rijden is veel belangrijker.

Even over dat aan de hand werken he..Hoe moet je het dan aanpakken als je van mening bent dat je paard op een bepaald moment nog niet te rijden is?

Even als voorbeeld: mijn paard had een jaar stil gestaan. Toen ze bij mij kwam, had ze heel weinig bespiering over, was eigenlijk te dun etc.
Ik was op dat moment van mening dat het beter was om er niet op te gaan zitten, wegens gebrek aan bespiering en conditie.
Dan is het werken aan de hand toch een goede methode om je paard eerst eens wat sterker te maken zonder het belastende gewicht van een ruiter en zonder dat je het paard het erg moeilijk maakt door erop te gaan zitten terwijl hij dat op dat moment niet voldoende goed kan verwerken?
Of zie ik dat in deze heel verkeerd en had ik er beter vanaf het begin op kunnen gaan rijden? (met mogelijk lichamelijke klachten van het paard tot gevolg)

Jibbel als meelezend geboeide bokker van dit topic , zou de ingang de foto s van het werken met dubbele lijnen/lange teugel zijn , zoals de combinatie werkt , zit er geen ruiter op het paard??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:57

Maar als compleet onervaren in het werken aan dubbele lijnen ga ik ervan uit dat het niet handig is daar mee te gaan klungelen.
Is het werken aan de hand zonder dubbele lijnen dan zo 'slecht' voor het paard om het sterker te maken totdat er een ruiter op kan?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:05

Nee het is ook niet de intentie toch om te klungelen.(les nemen werken aan de lange teugel).....dan ga je in ontwikkeling voor je zelf en je paard.Doelgericht voor de lange termijn
(Met mijn koetsiersbewijs heb ik via bokt iemand gevraagd een ervaren combinatie te mogen sturen , om goede praktijkervaring op te doen, dan wijk je even uit naar iets anders waardoor je de basis leert die je met je eigenpaard verder kan doen.....)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:31