nanoeh schreef:hooi !!
mijn paardje galopeert scheef op de rechterhand..
weet iemand hoe dat goed komt ??
Kraker mischien ?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marieke1983 schreef:Gelukkig is mijn instructrice 3e graads instructeur in de academische rijkunst, ik ga dan ook met mijn jonge paardje bij haar op les binnenkort. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Mijn paardje is nog niet bevestigd, dit komt dat ik dit werk maar heel af en toe met haar heb gedaan puur om haar te laten wennen aan het fenomeen kaptoom en arbeid aan de hand.
Ik zal hiermee wel doorgaan, hoewel ik ook wel iets voel voor het werken aan de lange teugel.
En hoezoe houd ik mijzelf voor de gek? Ik weet ook wel dat mijn paard absoluut nog niet loopt zoals het zou moeten lopen, maar dat is toch niet te verwachten van een 2 jarig paard dat heel af en toe wat werk aan de hand heeft gedaan?? Of gaat het aan de lange lijn wel direct zoals het hoort? En dan puur uit interesse: hoe kan ik mijn paard aan een lange lijn wel om het binnenbeen laten draaien?
marieke1983 schreef:Maar dat sta ik niet toe. Ik weet dat niet alleen haar hals moet buigen maar haar hele lichaam, dat ze goed moet ondertreden, dat ze niet op de binnenschouder of over de buitenschouder mag vallen.
marieke1983 schreef:Met mijn handen geef ik aanwijzingen als aanspannen van de buik, waardoor ze de binnenlijn dus aanspant en de buitenlijn langer moet worden. Met mijn zweepje geef ik aanwijzingen aan haar achterhand, zoals wanneer ze haar binnenachterbeen optilt dat ze dat been wat verder naar voren plaatst.
marieke1983 schreef:Graag hoor ik van jullie dan tips over hoe ik de training van mijn 3-jarige paard kan verbeteren, zonder dat ik er op zit en zonder lange lijnen. Geef aan wat ik moet doen om het te verbeteren ipv alleen aan te geven wat er niet goed is.
Professor schreef:Volgens de klassieke leer, begint men met het werkelijke rechtrichten wanneer het paard stap draf en galop onder de ruiter geleerd heeft.
Citaat:"Reite dein Pferd vorwärts und richte es gerade." Den unwissenden Reiter verführt er oft dazu, planlos, in völlig übereiltemTempo, mit auseinadergefallenem Pferd durch die Reitbahn zu hetzen, obwohl Steinbrecht in seinem bis heute unübertroffenen Buch "Das Gymnasium des Pferdes" ausführlich beschreibt, daß er genau das nicht meint.
Professor schreef:Dank u, dat aan de hand werken is ook niet nodig te begrijpen, rijden en nog eens goed rijden is veel belangrijker.
Heb de negatieve dingen al eens geschreven over dat zogenaamde rechtrichten aan de hand.
Azmodania schreef:Woodstock, dank je voor het advies om zonder teugels te oefenen.
Dit bevalt erg goed, mijn schouders en armen zijn dan minder weerspannig en ik kan zowaar draai&zwaai oefeningen doen.
Als alles dan los is, pakte ik de teugels er weer bij.
In het begin ging dit goed, maar bijvoorbeeld bij aandraven doe ik ze toch weer omlaag.
Ik moet hier echt heel goed op letten.
Als ik mijn armen losjes op de goede plek had en ontspannen zat, leek Sandor op sommige momenten te smelten.
Hij voelt dan los in zijn lijf, attent en is gemakkelijk te sturen.
Het rijdt heel lekker zo
Azmodania schreef:Wat we nu doen is grote vierkanten maken: lang stuk rechtdoor en opletten of de voor- en achterbenen sporen.
Dan bij de hoefslag 90 graden wenden en weer een lang stuk.
Lastigste vind ik om vroeg genoeg in de bocht al op de buitenteugel te letten.
Als ik dat goed deed dan werden het nette vierkanten.
Het is nog onwennig en ik moet meer vlieguren gaan maken, maar deze eerste poging viel me niet tegen.
Als die vierkanten straks goed gaan, zullen grote voltes ook wel lukken denk ik?
Nog andere aanbevelingen?
Professor schreef:Laat twee foto´s zien.
Waaraan men erkennen kan dat het paard door werken met de dubbele longe achter aktief is en blijft, en rechtgericht is.
Men kan met het paard aan de lange longe alles wat men met rijden doet.
En wanneer men goed logeerd word het paard recht.
Dit paard gaat rechtgericht, aan de teugel, is achter aktief, en in relatie tot de voorhand gelijk in beweging.
Hals laten strekken, en toch niet op de voorhand laten lopen, wat moeilijker is als men denkt.
Kadankovitch schreef:En commentaar? Ja, ik geef er de voorkeur aan de buitenteugel over de rug te laten lopen, omdat ik de beweging van het buitenachterbeen toch te sterk vind in de werking op de mond van het paard. Maar ik ontken niet dat op deze manier goede resultaten bereikt kunnen worden.
Professor schreef:Het probleem van de teugel over de rug is naar mijn ervaring en kennis nog groter als om het achterbeen.
Dus mijn commentaar daar op is geen gevoel in de buitenteugel, omdat hij vertraagd word, men is altijd te laat.
Professor schreef:Het voordeel is ook dat men werkelijk men de buitenteugel net zo als met het buitenbeen kan werken.
Jibbel schreef:Professor schreef:Dank u, dat aan de hand werken is ook niet nodig te begrijpen, rijden en nog eens goed rijden is veel belangrijker.
Heb de negatieve dingen al eens geschreven over dat zogenaamde rechtrichten aan de hand.
Even over dat aan de hand werken he..Hoe moet je het dan aanpakken als je van mening bent dat je paard op een bepaald moment nog niet te rijden is?
Even als voorbeeld: mijn paard had een jaar stil gestaan. Toen ze bij mij kwam, had ze heel weinig bespiering over, was eigenlijk te dun etc.
Ik was op dat moment van mening dat het beter was om er niet op te gaan zitten, wegens gebrek aan bespiering en conditie.
Dan is het werken aan de hand toch een goede methode om je paard eerst eens wat sterker te maken zonder het belastende gewicht van een ruiter en zonder dat je het paard het erg moeilijk maakt door erop te gaan zitten terwijl hij dat op dat moment niet voldoende goed kan verwerken?
Of zie ik dat in deze heel verkeerd en had ik er beter vanaf het begin op kunnen gaan rijden? (met mogelijk lichamelijke klachten van het paard tot gevolg)