[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:41

hoe kan je testen of je soepel bent in je heupen, bekken en rug...
Kan met mn teen mn neus aanraken :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:44

Ik ben echt niet soepel in mijn rug/bekken/heupen... zitten regelmatig harde spieren van de spanning. Heb ook heel snel een holle rug, zowel op als naast paard. Interessant ding die Balimo kruk, alleen de prijs *ieks*

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:49

Ik ben hypermobiel, dus best erg soepel, te soepel. De kruk traint ook de spieren.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:56

Mijn si-gewricht is alleen hypermobiel. Als ik niet op mn houding let krijg ik last in mn rug en heupen.

Heb volgens mij wel eens op zo'n kruk gezeten. Voelt heel apart. Maar hij is echt duur :P

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:37

W_W schreef:
@Schangah; Hoe blijf je op deze manier op je zitbeenknobbels zitten? Het lukt mij niet en begin me serieus af te vragen of het fysiek wel mogelijk is... Op een stoel kan ik het wel, maar niet op paard... :?

Hoi,
Bedoel je met licht zitten je houding op je paard? Dus dat je in draf met lichtrijden niet 'bonkt' op de rug van je paard? Veel mensen hebben een stoelzit en ik had dat ook verschrikkelijk...
Ik leerde dat je niet alleen op je zitbeenknobbels moet zitten, maar op je zitbeenknobbels EN je schaambeen. Dat betekend dat je de rug heel licht hol houdt (dwz, ik had dat idee, maar metname omdat ik mijn rug bol hield). Bij centered riding hebben ze het over de donald duck billen. ze steken iets naar achter, zoals de snavel van donald duck. :D

Om dit te leren heb ik uit en den treure sta-sta-zit moeten doen. eerst in verlichte zit en dan na 10x staan, 1x zitten. de passen staan worden steeds minder en uiteindelijk kan je normaal lichtrijden.
Doordat je zo beter druk op je beugels houdt kan je de balans beter houden.

Het moet ook zo zijn dat als je het paard onder iemand vandaan denkt, de ruiter op de grond moet kunnen blijven staan. Als iemand een stoelzit heeft, zal degene geheit achterover vallen. zit ruiter goed, dan is de balans goed en kan je je paard duidelijke zithulpen geven. En je werkt je paard niet meer tegen.

Is dit wat je bedoelde?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:56

@Driebergen; Bedankt voor je uitleg. Wat je zegt klinkt idd heel logisch, maar het hoe ontbreekt. Hoe zit je dan goed, hoe voelt dat, hoe merk je dat. Welke spieren span/ontspan je etc?

Ik bedoel eigenlijk met licht zitten dat je, zoals je bij veel jonge paarden ziet, iets voor over met je bovenlichaam zit.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:25

Ga voor de lol eens draven en ga sta-sta-zit doen.
lukt dit niet: dan zit je niet goed. eigenlijk heel simpel....

Als je goed zit, dan zit je iets naar voren met je bovenlichaam. dat moet ook, anders zal je bovenlichaam te ver naar achter zijn en ben je uit balans (teveel gewicht naar achter en een ophouding voor je paard).
Het schijnt wel dat als je paard meer kan verzamelen, dat de houding van je paard verandert en dat je in verhouding iets meer achterover komt te zitten. hierover kan ik niks vertellen want ik ben niet zover.

Kijk even naar mijn vriend op mijn paard (pfffff, wat kijkt Jasper (paard) hier vreselijk :D )
Afbeelding
Mijn vriend zit hier met zijn onderbenen naar voor en zijn rug voor het oog recht, maar zeker niet in balans. Als je het paard eronderuit denkt en je stelt je voor dat hij op de grond staat, zal hij zeker achterover vallen.

en ik ben even aan het zoeken geweest naar een foto van iemand die redelijk goed zit. (en dat is toch moeilijk. ik kon er geen van mezelf vinden, ten minste niet een waarbij je het goed kan zien... Ik heb de foto van mijn instructrice even genomen. Zij zit hier net in een moment waarbij ze iets hoger tempo vraagt, dus ze zit iets meer naar voren dan zou moeten.)
Als je het paard weg denkt, heb je het idee dat ruiter staat, of in dit geval: iets naar voren zal vallen.
Afbeelding

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:26

het is niet de meest perfecte foto, als ik het zo zie...
maar het geeft een beeld toch? het verschil is wel duidelijk denk ik.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:29

oh, wat betreft mijn houding kan deze er ook mee door.
Paard loopt beetje flut, maar daar gaat het niet om, toch?
Afbeelding

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:49

haha dat sta-sta-zit enz heb ik ook véél moeten doen!

maar als je hilde wegdenkt sta ik ook wel ongeveer gewoon op de grond zonder vallen :D
Maar er wordt nog altijd op gelet!

Afbeelding

Afbeelding

Het stomme is dat is als ik in het bos sta sta-sta-zit pobeer en ze ziet iets of gaat ineens heel hoog opgooien ofzo dan merk ik dat ik nogsteeds weleens in het zadel 'plof' :o
terwijl ik in de bak gerust 3x staan 1x zitten 6x staan 1x zitten 2x staan 1x zitten enz echt tig rondjes volhou en ondertussen ook nog moeiteloos oefeningetjes rij, maar dan in t bos(dan zit ik sowieso al niet zo netjes haha) dan is het ineens bijna onmogelijk haha, nou zit hilde ook niet geweldig als ze zich strak houdt omdat ze iets 'engs' ziet ofzo maarja dan nog moet ik gewoon mn balans kunnen houden vind ik!
Ik mag trouwens in de bak expres niet meer echt mee naar voren zitten, dit omdat Hilde ook meer bij elkaar ordt gereden.
Losrijden en de eerste stuur oefeningtjes en de 1e galop enz zit ik wel nog meer naar voren :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVRLJBB7.jpg
en
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOXS6CFY.jpg
maar dat is ook logsch want dan loopt hilde ook een stuk minder bij elkaar en pas hoe meer ze bij elkaar loopt/in aanleuning en oprichting enz dan pas ga je zelf ook meer recht boven je paard zitten, omdat ze dan zelf ook beter op de achterhand lopen ipv nog wat lang, uit elkaar en op de voorhand.

Wat ziet trouwens de bodem er fijn uit op de foto's van het Vosje!
Wat voor bodem ligt er in?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:55

Op de eerste foto is de bodem zelf bedacht door de eigenaar van stal. een goede onderlaag, vrij goed gedraineerd en met een kunststof vezel, zodat ie bij vriesweer goed blijft (in deze winter maar 1 week niet kunnen rijden!) Op de tweede foto rijd ik in de bak met een achterberg bodem. die is eigenlijk beter, maar in de winter was die wel bevroren.

Bij jouw foto's is jouw rug wat rechter, dat ziet er beter uit dan bij mij. het klopt inderdaad met de rest van je houding.
Dat lukt mij niet zo, maar volgens mij klopt het bij mij redelijk in verhouding.
ziet er goed uit!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:00

Renske_ schreef:
maar dat is ook logsch want dan loopt hilde ook een stuk minder bij elkaar en pas hoe meer ze bij elkaar loopt/in aanleuning en oprichting enz dan pas ga je zelf ook meer recht boven je paard zitten, omdat ze dan zelf ook beter op de achterhand lopen ipv nog wat lang, uit elkaar en op de voorhand.

Ja, dat is er bij mij ook aan de hand bij die tweede foto van Jasper (vosje). Die loopt daar helemaal uit elkaar, daar pas ik op dat moment mijn houding bij aan. Paard moest in het begin lekker voorwaards gereden worden, vandaar...
Uiteindelijk kon ik iets meer rechtop zitten. daar zijn helaas geen foto's van.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:03

W_W schreef:
@Driebergen; Bedankt voor je uitleg. Wat je zegt klinkt idd heel logisch, maar het hoe ontbreekt. Hoe zit je dan goed, hoe voelt dat, hoe merk je dat. Welke spieren span/ontspan je etc?

Ik bedoel eigenlijk met licht zitten dat je, zoals je bij veel jonge paarden ziet, iets voor over met je bovenlichaam zit.

eh.... ja, hoe voelt het?
Nu voelt het goed en ontspannen. ik ga mee met de beweging van het paard en hinder hem zo min mogelijk. Nu kan ik gewoon ontspannen zitten.
Toen ik mijn oude rijstijl veranderde, had ik het gevoel dat ik voorover kukelde, maar dat heeft iedereen die voor zijn gevoel te veel voorover moet zitten. verandering in balans is altijd moeilijk. Ik had soms ff last van mijn rug, omdat ik mijn rugspieren meer aantrok zeg maar. Bij ophoudingen had ik dan weer wat last van mijn buikspieren...

Zo duidelijker?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:04

Klopt je houding pas je aan, aan goe je paard op dat moment loopt
Jouw houding klopt dus ook op de foto :j

Dacht idd al iets van vezels oid te zien, ben nml opzoek naar hét perfecte (tapijt)snipper/vezel product om mn buitenbak te verbeteren.
heb nml gewoon zand(foto 1) en les op Agterberg(foto in rose) en mn bak staat steeds onder water en dan rij ik op clubterrein(zwart zand ongelijk ivm geen onderhoud, foto's in linkjes is daar)
en als het droog is, is mn bak snel zwaar, veel slepen&sproeien houdt hem super maar ben bijna net zo lang met de bak bezig als met het hele rijden zelf en dat vind ik een beetje zonde van mn tijd vandaar dat ik wat anders viel, en de bodem van jouw foto's viel me gelijk op :D

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:10

Bij ons op stal hebben we twee bakken, de achterberg bak vind ik het fijnst. Hij blijft mooi egaal, terwijl de eigenaar van stal hem 1x per week sleept (zover ik weet).
Ik hoorde van stalgenoten dat die bak eigenlijk ook niet zou moeten bevriezen, maar daar heb ik geen verstand van. Blijkbaar doen die vezeltjes wel iets, maar of je ze in combinatie kan gebruiken, weet ik niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:13

driebergen schreef:
Ga voor de lol eens draven en ga sta-sta-zit doen.

Maar gaat dit altijd op? Ik kan dat soort oefeningen namelijk prima, en toch stap ik redelijk vaak met pijn in mijn onderrug van het paard af, omdat ik deze te veel span. Nu trek ik mijn rug zonder paard ook hol, dus zou het dan ook weer niet te maken hebben met hoe je houding van nature is?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:19

Mijn instructrice geeft aan een aantal mensen les bij ons op stal en de houding van die mensen is er een stuk beter op geworden.
Maar ik heb inderdaad zelf ook een poosje last gehad van mijn onderrug. Ook had ik wel eens last van mijn bovenbeen, er leek een peesje/zenuw/spier (?) die vanaf mijn bil naar mijn bovenbeen loopt, ff dwars te zitten.
Waar dat precies aan ligt, weet ik niet. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of een fysio daar mee van zou weten.
Er zijn toch ook fysiotherapeuten die les geven en dan met name op je houding letten? lijkt me ook wel eens interessant om te doen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:24

@Renske; De laaste foto die je plaatst. Over die houding heb ik het. Zit jij dan nog op je zitbeenknobbels? Of is het dan normaal dat je er vanaf komt... Hoewel dat me sterk lijkt omdat je dan niet meer stabiel bent...

Het sta-sta-zit oefen ik ook met mijn paard. Maar rij momenteel niet, en wil me eigenlijk zoveel mogelijk in de houding verdiepen tijdens deze "rust" periode. Vandaar al mijn vragen :Y)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:28

Oh je en druk verdelen over de beugels. Het lijkt me toch niet te bedoeling dat je op je beugels staat. Moet je de druk nou verdelen over je zitbeenknobbels, (schaambeen??), bovenbenen, kuiten en voeten? Als je goed zit je dus heel comfortabel omdat je een groter draag vlak hebt?

@Driebergen; bedankt voor je duidelijk uitleg, de foto's geven een duidelijk beeld. Maar ik neem aan dat je zitten het beste leert door goed te voelen en iemand die je vanaf de grond help (zeggen als je net niet goed zit, aanwijzingen, etc).

Om goed te zitten moet het dus lijken of de ruiter op de grond staat (met licht gebogen knieën) als je het paard weg denkt... Maar hoe controleer je dit als je alleen rijd? Dan kan je dat immers niet zin tenzij je een spiegel hebt.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:30

driebergen schreef:
Mijn instructrice geeft aan een aantal mensen les bij ons op stal en de houding van die mensen is er een stuk beter op geworden.
Maar ik heb inderdaad zelf ook een poosje last gehad van mijn onderrug. Ook had ik wel eens last van mijn bovenbeen, er leek een peesje/zenuw/spier (?) die vanaf mijn bil naar mijn bovenbeen loopt, ff dwars te zitten.
Waar dat precies aan ligt, weet ik niet. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of een fysio daar mee van zou weten.
Er zijn toch ook fysiotherapeuten die les geven en dan met name op je houding letten? lijkt me ook wel eens interessant om te doen.

Ik merk als ik van paard kom soms dat ik last krijg van mijn heupen, en had een tijdje geleden opeens last van mijn enkel :?
Daar gaat dus duidelijk iets niet goed, rij een jong paard en wil haar zo min mogelijk in de weg zitten.

Weet jij toevallig ook iemand zoals je instructrice (ik neem aan centered riding) in het noorden, waar je evt op een ander paard kan rijden. Of iemand die aan huis komt?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:09

gaat het hier nu eigenlijk nog over Adb?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:29

W_W schreef:
Oh je en druk verdelen over de beugels. Het lijkt me toch niet te bedoeling dat je op je beugels staat. Moet je de druk nou verdelen over je zitbeenknobbels, (schaambeen??), bovenbenen, kuiten en voeten? Als je goed zit je dus heel comfortabel omdat je een groter draag vlak hebt?

Volgens mij heb je voor een groot deel druk op je beugels, tenminste zeker bij lichtrijden.
Je hebt dan namelijk niet zoveel aan je zitbeenknobbels en knieen. Ik moet een beetje in het midden laten wat er gebeurd bij doorzitten, want eigenlijk doe ik dat momenteel niet zoveel.
Overigens in de galop begin ik altijd in de verlichte zit, als het paard ontspant, ga ik pas zitten. Ook dan maak ik me zo licht mogelijk door voor een deel gebruik te maken van de steun van mijn beugels.
Ik heb overigens ook wel eens last gehad van mijn enkel. maar dat is over, al weet ik niet hoe dat kwam...

Ik ken niet iemand die echt les geeft in houding en zit.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:30

Sin schreef:
gaat het hier nu eigenlijk nog over Adb?

Aangezien AdB voor een heel groot gedeelte met zit rijdt, is een goede houding belangrijk.
dus het is er een onderdeel van. Al begreep ik dat mijn instructrice meer met houding doet dan Antoine zelf
qoute van hem: al de leerlingen van deze instructrice zitten zo netjes! :D

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:21

Deze manier van zitten is zeer zeker een groot onderdeel van de 'methode de Bodt', Antoine hamert er altijd op dat de ruiter altijd met de beweging 'mee' moet zijn. En er dus niet achteraan zitten. Tenzij je er bewust gebruik van maakt, d.w.z. je bovenlichaam iets terug brengt voor een ophouding of dat je iets naar voren beweegt om meer voorwaarts te gaan.

Dit kan je testen en aanleren met 1-2-2 of sta-sta-zit lichtrijden. Als je maar iets uit balans zit dan merk je dat als je gaat staan en moet je je zelf corrigeren. Het helpt je bewust te worden van je eigen (on)balans.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:51

Ik weet precies hetzelfde als jullie over dat sta sta zit actie. En ook hoe je precies moet zitten om niet achterover te vallen. Dus de balans van ruiter.

Maar om precies te omschrijven wat bedoeld word om toch je zit te verlichten zonder je zitbeenknobbels los te laten, denk dat fractie iets naar voren zitten is, dus hoe verder je bovenlichaam naar voren gaat hoe eerder je zitbeenknobbels los komen. Dus is denk fractie van iets naar voren zitten. En ik denk dat het wel kan, naar mate je verder bent in je training. Dus het verfijnen naar verzamel werk denk ik wel dat mogelijk is. Dan hoef je namelijk maar minimaal je zit te verlichten en hou je je zitbeenknobbels aaneengesloten met je zadel.