Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:58

Hmm... zouden mensen niet juist meer logisch moeten nadenken en weer leren luisteren naar hun eigen hart, ik bedoel, de meeste weten wel wat goed en niet goed is toch ?

De argumentate waarom komt daarna, eerst een standpunt.
Eerst kijken, voelen en dan bedenken, zoiets ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:12

Yamcha, met je eens hoor. Je haalt ook de goede voorbeelden erbij, bijvoorbeeld die van een join-up. Tegenwoordig staat dat in boekjes beschreven en worden er cursussen voor gegeven, terwijl de boer uit je voorbeeld dagelijks honderden join-ups doet, maar nooit geweten heeft dat je dat zo 'moet' noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:17

@ Paardentango:
De meeste mensen dénken dat ze het zelf allemaal wel weten, daar zit het probleem.
Maar een mens is gewoon heel anders dan een paard.
Veel mensen zouden een bit niet fijn vinden, en daarom denken ze dat een paard dat ook niet fijn vindt.... is dat wel zo?
Het paard dat vrijwillig van alles in de mond nam (ook op de zachte lagen, hoor), dacht er duidelijk anders over Lachen

Een mens houdt van binnen zijn, van warmte, van... dus gaan we er vanuit dat een paard zich in een warme stal wel op zijn best zal voelen..... maar is dat wel zo? De IJslanders op mijn vorige stal waren het daar iig niet mee eens..... die kreeg je niet naar binnen.... nergens mee
Ze hadden een wintervacht waar je U tegen zei. De paarden die onder dek stonden, waren 's nachts wel binnen.... maar ook die stonden liever in een koude, natte paddock dan in een stal. 's Ochtends waren ook zij niet te houden

Een paard is geen mens, denkt niet als een mens, doet niet als een mens. Een paard is bijna totaal de tegenpool van de mens. Een paard is een roofdier, en kan schrikken van een klein kuiltje.... (er kan een roofdier gezeten hebben, ja toch? )

Een mens ziet beweging, en let niet op stilstaande dingen. Een mens heeft weinig oog voor verandering. Dit heeft te maken met het jacht-instinct.
Een paard ziet vooral verandering. Het paard heeft ook een veel groter blikveld als wij. Een paard 'voelt' een beweging achter zich, en reageert erop door te vluchten. Iedereen heeft wel eens op een vluchtend paard gezeten omdat er een deken van de bakrand viel Ach gut
Een roofdier zoals de mens heeft daar geen begrip voor.... de mens staat immers bovenaan de voedselketen, en heeft weinig natuurlijke vijanden.

Onze 'jongen'worden hulpeloos geboren, en kunnen zich niet behoorlijk redden tot ze een jaar of 20 zijn, en sommigen hun hele leven niet. Ons instinct is dus alles wat klein, baby-achtig is te beschermen.... maar wíllen die dieren dat wel? Hebben ze dat wel nodig?
Veel honden houden niet eens van knuffelen, ze laten het toe, maar vinden het niet fijn. Mensen denken alleen dat ze het fijn vinden omdat we dat zélf vinden..... paarden zijn over het algemeen ook geen knuffelkonten. Niet zoals een mens dat is.

Je moet je afvragen of het dus wel zo wijs is om naar ons eigen hart te luisteren. Een mens is geen paard, een roofdier is geen prooidier.

Het lijkt me beter als we zonder al die brillen écht naar de dieren keken.

Eerst leren, dan kijken, dan denken, en de menselijke behoeftes achterwege laten..... dieren gewoon laten zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-08 17:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:18

Lovely schreef:
Yamcha, met je eens hoor. Je haalt ook de goede voorbeelden erbij, bijvoorbeeld die van een join-up. Tegenwoordig staat dat in boekjes beschreven en worden er cursussen voor gegeven, terwijl de boer uit je voorbeeld dagelijks honderden join-ups doet, maar nooit geweten heeft dat je dat zo 'moet' noemen.

Dat bedoel ik dus Lachen

Hey, iemand die me snapt, wat fijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:24

die zijn er wel meer Knipoog OK dan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:25

Lovely schreef:
Je doet net alsof paardrijden in beginsel slecht is voor het welzijn van het dier.

Die stellingen van Faillace, door wie/welke instantie zijn die opgenomen en geaccepteerd en worden als leidraad gebruikt?

Paardrijden ís ook niet goed voor het paard.

De universele vrijheden van professor Faillace (Univ.Rome) zijn door verschillende dierenwelzijns-organisaties (waaronde paarden-) overgenomen en recent door de Schotse overheid in een gedragscode voor paardenhouders opgenomen.

De eerste publicatie is al oúd:

The Brambell Report
The welfare of animals is strictly connected to their needs, which have been synthetized by the Brambell Committee Report in 1965 as the "five freedoms" that must be assured to animals.

1) Freedom from hunger, from thirst and from malnutrition.
2) Freedom to the right to an adequate physical environment.
3) Freedom from injury.
4) Freedom to express the normal behavioral characteristics peculiar to the species.
5) Freedom from fear.

Ik ben daar 35 geleden mee opgevoed en koos daarom bewust voor het níet houden van paarden in NL omdat ik daar geen mogelijkheden had om volgens de ecologie en ethologie van het paard in te voorzien.

De meeste paarden krijgen verkeerde voeding, leven vooral binnen, ontwikkelen schade aan ruggenwervels en onderstel, kunnen zich niet normaal gedragen en een schokkend hoog % leeft zó gestresst dat ze stereotype gedrag tonen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:27

HC, duidelijk. Maar hoe nu als de punten onderling met elkaar in strijd liggen, wat in de praktijk ook voorkomt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:31

Yamcha schreef:
Ook die discussie wil ik best voeren, maakt mij niet uit.

Wat mij betreft moet het welzijn van varkens en kippen ook ter discusiie worden gesteld hoor, begrijp me niet verkeerd...

Yamcha schreef:
Er zijn maatregelen die op de lange termijn een positieve invloed zouden hebben, hoor

Dit zijn niet de maatregelen waar HC en zijn ethici op doelen... Lees anders even terug; als mensen zoals hij het voor het zeggen krijgen zou dat in de praktijk inhouden dat bijna niemand meer een paard kan en mag houden..... En niemand er meer sport mee mag beleven.... Daarom pleit ik voor een realistische kijk op welzijn van paarden. Een aanpak die in de praktijk haalbaar is, waar paard en mens bij gebaat zijn en niet van die loze kreten als 'alle paarden maar de poeste op'.

Yamcha schreef:
Da's een non-argument. We hebben het hier over de belangen van het paard, en wat daarin gedaan kan worden.... genoeg.
Als je redeneert zoals jij nu doet, zijn er altijd wel ergere dingen.... en gebeurt er nooit iets.

Ik stelde dit ter relativering. De vraag is OF het daadwerkelijk zo slecht gesteld is met het welzijn van paarden in Nederland. Ik denk namelijk dat dit op enkele uitwassen na best meevalt. Zeker als je het welzijn van paarden gaat vergelijken met dieren als kippen en varkens. Maar zodra het om paarden gaat, lijkt men dus andere maatstaven te hanteren als wanneer het gaat om andere dieren. Wat pas hypocriet is, dat we ons wenden tot de wetenschap voor de zogenaamde 'objectiviteit' maar in onze prioritietstelling als het gaat om dierenwelzijn in het algemeen een stuk minder objectief zijn...

Yamcha schreef:
Die paarden zouden niet zo kunnen presteren als ze niet op een manier werden gehouden, die goed voor hen zou zijn, lijkt me. Ik geloof niet dat een paard op de toppen van zijn kunnen presteert als het niet lekker in zijn vel zit....

HC en zijn ethici delen die mening anders niet. Nogmaals; als hij het voor het zeggen zou hebben zou topsport met paarden verboden worden.

Yamcha schreef:
Mag ik die richtlijnen overlaten aan de experts?

Laten we dan vooraf a.u.b. definieren wie en wat we onder 'experts' verstaan. Want als sommige so-called experts het voor het zeggen zouden krijgen is het finito met onze hobby... Alle paarden op de poesta! Overigens denk ik wel dat die kans klein is hoor Vork

Yamcha schreef:
Een oud boertje gekend die me leerde hoe je een paard op een goede manier begeleidt, hoe je met ze om moet gaan.... hoe je ze verzorgt.... hij had geen diploma's denk ik, maar wel 50? 60? (dat laatste denk ik) jaar ervaring, en kon beter met paarden overweg dan met mensen. Die man leerde me vooral kijken, en praten met paarden.... Hij zat er nooit op.

Dat soort mensen zijn goud waard, dat meen ik echt! Echter; er zijn een aantal bokkers die zo'n extreme overtrokken visie hebben op welzijn van paarden... Die gaan echt gezond boerenverstand voorbij hoor! Die halen hun kennis uit wetenschappelijke onderzoeken, en heel weinig uit de praktijk (al denken ze zelf van wel Knipoog ). Interpreteren die wetenschappelijke feiten naar believen en trekken ten strijde voor het paard! (neem arabesk). Logisch nadenken en een beetje realistisch blijven is voor dergelijke types niet mogelijk. Met hen is een discussie over welzijn dus ook redelijk onbegonnen werk Knipoog

Jammer, want paardenliefhebbers zouden meer de handen ineen moeten slaan en zich samen moeten buigen over hoe we welzijn voor paarden zo goed mogelijk kunnen organiseren, binnen de huidige mogelijkheden (financieel, economisch, commercieel, praktisch etc.) en de huidige rol van het paard in onze samenleving...

Dan zou je inderdaad meer welzijn 'op maat' krijgen. Dus voor een grasmaaier andere vereisten als voor een topsportpaard. Maar dat gaat er bij de ethici niet in: een paard is een paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:35

Lovely schreef:
HC, duidelijk. Maar hoe nu als de punten onderling met elkaar in strijd liggen, wat in de praktijk ook voorkomt?

Ja, maar....

De punten zijn niet strijdig want de invulling geschiedt door het plaatje wat de ecologie en ethologie van het paard tekent.

Over de hypothetische puntjes op de ´i´ hoef je nog niet bezorgd te zijn. Die zijn absolutt geen reden om niet te begiinen met een fundamenteel uitgangspunt te accepteren.

Zijn deze vrijheden logisch??

Zijn de ethologen en ecologen de experts mbt wat het paard als diersoort aan leefomstandigheden vraagt?

Dan is dat wat paardhouders als maatlat dienen te hanteren.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:40

HC, freedom from fear is al niet haalbaar omdat je een paard niet kunt behoeden voor angst omdat dat nogal instinctief is. Je kunt een paard wel behoeden voor bedreiging, maar dat is dus iets anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:41

jasmijn78 schreef:
Dit zijn niet de maatregelen waar HC en zijn ethici op doelen... Lees anders even terug; als mensen zoals hij het voor het zeggen krijgen zou dat in de praktijk inhouden dat bijna niemand meer een paard kan en mag houden..... En niemand er meer sport mee mag beleven.... Daarom pleit ik voor een realistische kijk op welzijn van paarden. Een aanpak die in de praktijk haalbaar is, waar paard en mens bij gebaat zijn en niet van die loze kreten als 'alle paarden maar de poeste op'.

Jij verwoordt een stuk angsagressie.

Vergeet jij niet dat het hier om het welzijn van het páárd gaat?
Om het punt dat/of egoïstisch is om dat niet het zwaarst te laten wegen?!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:43

Lovely schreef:
HC, freedom from fear is al niet haalbaar omdat je een paard niet kunt behoeden voor angst omdat dat nogal instinctief is. Je kunt een paard wel behoeden voor bedreiging, maar dat is dus iets anders.

Angst is geen instinctieve reactie. Een schrikreactie is een reflex. Wat het paard daarna doet is gedrag en een resultante van een veilige omgeving en opvoeding.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:49

Die reflex kun je niets tegen doen, dat zit te diep in het paard. Dat is en blijft de initiatoire factor voor angst (fear). Het gedrag daarna heeft niets met de basisvoorwaarde te maken die in de 5 punten is weergegeven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:51

jasmijn78 schreef:
Die halen hun kennis uit wetenschappelijke onderzoeken, en heel weinig uit de praktijk (al denken ze zelf van wel Knipoog ). Interpreteren die wetenschappelijke feiten naar believen en trekken ten strijde voor het paard! (neem arabesk). Logisch nadenken en een beetje realistisch blijven is voor dergelijke types niet mogelijk. Met hen is een discussie over welzijn dus ook redelijk onbegonnen werk Knipoog
Niet alle onderzoek is 'wetenschappelijk' en zeker niet alle onderzoek is wetenschappelijk juist uitgevoerd.

Goed onderzoek behoort minstens zo te zijn uitgevoerd en beschreven dat het door anderen herhaald zou kunnen worden met vergelijkbare resultaten.
Conclusies kunnen alleen op basis van voldoende, op dezelfde manier verkregen gegevens worden getrokken.

Een goede discussie is alleen mogelijk als beide partijen over de juiste gegevens beschikken.

Een goede discussie over paardenwelzijn is alleen mogelijk als duidelijk is waaraan paarden behoefte hebben en waaraan juist niet. Over de behoeften van het paard hoeft geen discussie te zijn als het onderzoek daarnaar op een juiste manier is uitgevoerd.

De discussie komt pas wanneer ook de behoeften van de mens (lees: ruiterij en paardensector) duidelijk zijn.
Dán kun je zien waar deze behoeften elkaar overlappen en waar ze elkaar in de weg staan.
In die laatste gevallen kan gediscussieerd worden over mogelijke invulling of oplossing hiervan. Dán kunnen er afspraken gemaakt worden over wat wel en niet ethisch én economisch haalbaar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:58

oomens schreef:
Een goede discussie over paardenwelzijn is alleen mogelijk als duidelijk is waaraan paarden behoefte hebben en waaraan juist niet. Over de behoeften van het paard hoeft geen discussie te zijn als het onderzoek daarnaar op een juiste manier is uitgevoerd.

De discussie komt pas wanneer ook de behoeften van de mens (lees: ruiterij en paardensector) duidelijk zijn.
Dán kun je zien waar deze behoeften elkaar overlappen en waar ze elkaar in de weg staan.
In die laatste gevallen kan gediscussieerd worden over mogelijke invulling of oplossing hiervan.

Dán kunnen er afspraken gemaakt worden over wat wel en niet ethisch én economisch haalbaar is.

Dan is er een heldere situatie en ligt ook helder op tafel waar de compromissen met het welzijn van het paard liggen en waarom.

De informatie van ethologen, ecologen en ethici ís er. Met wetenschappelijk onderzoek van hoge kwaliteit onderbouwd. Daar hoeft niet op gewacht te worden.

Er zijn legio redenen waarom dit nog steeds niet op gang is, doch geen enkel excuus.

Zoals ik al eerder schreef begrijp ík niet dat het liefhebben van paarden, dus vóór het welzijnsbelang van het paard zijn zó´n ondergeschikte rol speelt bij de ruiterij.
Blijkbaar weegt het egoïsme in de negatieve zin van dat worrd het zwaarst.

Tijd voor de acties van buitenaf dus.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:03

oomens schreef:
Goed onderzoek behoort minstens zo te zijn uitgevoerd en beschreven dat het door anderen herhaald zou kunnen worden met vergelijkbare resultaten.
Conclusies kunnen alleen op basis van voldoende, op dezelfde manier verkregen gegevens worden getrokken.

Exact!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:07

Huertecilla schreef:
1) Freedom from hunger, from thirst and from malnutrition.
2) Freedom to the right to an adequate physical environment.
3) Freedom from injury.
4) Freedom to express the normal behavioral characteristics peculiar to the species.
5) Freedom from fear.

Huertecilla schreef:
De punten zijn niet strijdig want de invulling geschiedt door het plaatje wat de ecologie en ethologie van het paard tekent.

Hoe ethisch en ecologisch is het dan nog om paarden in de vrije natuur te laten leven? Die hebben namelijk wel eens honger, een verwonding, worden wel eens bedreigd, hebben wel eens angst etc.

Verder zijn het heus prima uitgangspunten. Echter; over hoe deze punten geinterpreteerd en in de praktijk gebracht zouden moeten en kunnen worden, kun je nog uren discussieren.

Huertecilla schreef:
Vergeet jij niet dat het hier om het welzijn van het páárd gaat?

Het paard is voor zijn welzijn afhankelijk van de rol die de mens het paard geeft in de samenleving. DUS nogmaals: als een paar bobo's bepalen dat je een paard niet meer een paar uur in een box mag zetten, mag vervoeren (want hij zou het wel eens eng kunnen vinden), er niet meer mee mag sporten (want hij zou wel eens een blessure op kunnen lopen) etc. etc. veranderd de rol van het paard in onze samenleving. Uit het oog uit het hart, geldt dan voor veel mensen.... Ik denk dat dan de aandacht voor het welzijn van paarden echt rap afneemt. Als de mens weer besluit paarden op te gaan eten ipv er op te gaan zitten, is het helemaal gedaan met paardenwelzijn...

Als je de wederzijdse afhankelijkheid tussen paard en mens ontkent in je visie op welzijn van paarden, dan houdt het op....

En ik denk dat jij dat ook best wel begrijpt... Maar daar gewoon niet aanwil. Dus blijf je maar hangen in het nakwaken van wetenschappelijke neuzelarij, blijf je maar aanschoppen tegen de 'modale ruiterij' ipv dat je nu eens echt concreet wordt met een praktische invulling/oplossing komt....

Met deze houding weet je in ieder geval zeker dat je heel weinig paardeneigenaren zult bereiken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:17

Lielle schreef:
die zijn er wel meer Knipoog OK dan!

Prettig is dat. Erg fijn om te weten dat we wat dat betreft totaal op één lijn zitten.
jasmijn78 schreef:
Wat mij betreft moet het welzijn van varkens en kippen ook ter discusiie worden gesteld hoor, begrijp me niet verkeerd...

Dan zijn we het wel eens Lachen
jasmijn78 schreef:
Daarom pleit ik voor een realistische kijk op welzijn van paarden. Een aanpak die in de praktijk haalbaar is, waar paard en mens bij gebaat zijn en niet van die loze kreten als 'alle paarden maar de poeste op'.

Aan loze kreten heeft niemand iets.
Aan het geblaat van tegenwoordig van "iedereen in zijn waarde laten" ook niet. Er blijkt bij de ruiterij een groot gebrek aan kennis, opleiding en mensen die kúnnen opleiden.... ik geloof wel dat het de moeite waard is om daarin serieus te investeren.
Instructeurs zouden gewoon een aantal diploma's en kwalificaties moeten hebben, voor ze les mogen geven.... nu geeft iedereen zomaar les, en we zien met zijn allen waar dat toe leidt....
Ik pleit ook voor goede opleidingen met betrekking tot het welzijn van paarden.... ik ind dat diploma om een paard te mogen houden heel geen slecht idee, hoor Lachen Mensen die immers de kennis en de ervaring hebben zouden het op hun slofjes moeten kunnen halen, lijkt me Lachen
jasmijn78 schreef:
De vraag is OF het daadwerkelijk zo slecht gesteld is met het welzijn van paarden in Nederland. Ik denk namelijk dat dit op enkele uitwassen na best meevalt.

Het ligt eraan hoe je dat definieert, natuurlijk.
Ik heb sterk het idee, dat nu iedere Jan banketstaaf een paard aan kan schaffen zonder van de hoed en de rand te weten.... en dat die paarden bij de gratie van verstandige stalhouders nog een redelijk leven hebben Bloos
jasmijn78 schreef:
Wat pas hypocriet is, dat we ons wenden tot de wetenschap voor de zogenaamde 'objectiviteit' maar in onze prioritietstelling als het gaat om dierenwelzijn in het algemeen een stuk minder objectief zijn...

Dat is het ook idd.
In de prioriteitstelling lijkt het egoïsme toch het zwaarst te wegen Misselijk
jasmijn78 schreef:
Laten we dan vooraf a.u.b. definieren wie en wat we onder 'experts' verstaan. Want als sommige so-called experts het voor het zeggen zouden krijgen is het finito met onze hobby... Alle paarden op de poesta! Overigens denk ik wel dat die kans klein is hoor

Dan ga ik voor dat ouwe boertje, ook al heeft hij geen diploma's. Hij weet wel waar hij over praat. Al praat hij weinig Haha!
Maar serieus, nee, ik voel mij niet bevoegd experts aan te stellen Bloos Daar ben ik te weinig expert voor Lachen
jasmijn78 schreef:
Jammer, want paardenliefhebbers zouden meer de handen ineen moeten slaan en zich samen moeten buigen over hoe we welzijn voor paarden zo goed mogelijk kunnen organiseren, binnen de huidige mogelijkheden (financieel, economisch, commercieel, praktisch etc.) en de huidige rol van het paard in onze samenleving...

Dan zou je inderdaad meer welzijn 'op maat' krijgen. Dus voor een grasmaaier andere vereisten als voor een topsportpaard. Maar dat gaat er bij de ethici niet in: een paard is een paard.

Eens. Welzijn op maat lijkt me best haalbaar.
Al hebben wel alle paarden bepaalde basisvoorwaarden nodig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:38

Yamcha schreef:
Een paard is een roofdier, en kan schrikken van een klein kuiltje.... (er kan een roofdier gezeten hebben, ja toch? )

Ter correctie: Ik bedoelde natuurlijk dat een paard een prooidier is Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:25

Yamcha schreef:
@ Paardentango:
De meeste mensen dénken dat ze het zelf allemaal wel weten, daar zit het probleem.
Maar een mens is gewoon heel anders dan een paard.
Veel mensen zouden een bit niet fijn vinden, en daarom denken ze dat een paard dat ook niet fijn vindt.... is dat wel zo?
Het paard dat vrijwillig van alles in de mond nam (ook op de zachte lagen, hoor), dacht er duidelijk anders over Lachen

Een mens houdt van binnen zijn, van warmte, van... dus gaan we er vanuit dat een paard zich in een warme stal wel op zijn best zal voelen..... maar is dat wel zo? De IJslanders op mijn vorige stal waren het daar iig niet mee eens..... die kreeg je niet naar binnen.... nergens mee
Ze hadden een wintervacht waar je U tegen zei. De paarden die onder dek stonden, waren 's nachts wel binnen.... maar ook die stonden liever in een koude, natte paddock dan in een stal. 's Ochtends waren ook zij niet te houden

Een paard is geen mens, denkt niet als een mens, doet niet als een mens. Een paard is bijna totaal de tegenpool van de mens. Een paard is een roofdier, en kan schrikken van een klein kuiltje.... (er kan een roofdier gezeten hebben, ja toch? )

Een mens ziet beweging, en let niet op stilstaande dingen. Een mens heeft weinig oog voor verandering. Dit heeft te maken met het jacht-instinct.
Een paard ziet vooral verandering. Het paard heeft ook een veel groter blikveld als wij. Een paard 'voelt' een beweging achter zich, en reageert erop door te vluchten. Iedereen heeft wel eens op een vluchtend paard gezeten omdat er een deken van de bakrand viel Ach gut
Een roofdier zoals de mens heeft daar geen begrip voor.... de mens staat immers bovenaan de voedselketen, en heeft weinig natuurlijke vijanden.

Onze 'jongen'worden hulpeloos geboren, en kunnen zich niet behoorlijk redden tot ze een jaar of 20 zijn, en sommigen hun hele leven niet. Ons instinct is dus alles wat klein, baby-achtig is te beschermen.... maar wíllen die dieren dat wel? Hebben ze dat wel nodig?
Veel honden houden niet eens van knuffelen, ze laten het toe, maar vinden het niet fijn. Mensen denken alleen dat ze het fijn vinden omdat we dat zélf vinden..... paarden zijn over het algemeen ook geen knuffelkonten. Niet zoals een mens dat is.

Je moet je afvragen of het dus wel zo wijs is om naar ons eigen hart te luisteren. Een mens is geen paard, een roofdier is geen prooidier.

Het lijkt me beter als we zonder al die brillen écht naar de dieren keken.

Eerst leren, dan kijken, dan denken, en de menselijke behoeftes achterwege laten..... dieren gewoon laten zijn.

Ben een klein beetje geschokt van deze post ?
Je zet een paard neer als een bonk vlees met insticnten en in elk geval helemaal geen gevoelens?

Hebben paarden geen gevoel als liefde, zorg, pijn, angst, onzekerheid, behoefte aan levende wezens om zich heen? Zit er zo'n enorm ravijn tussen wij mensen die gevoelens hebben en dieren die dat niet hebben ?

Tjeetje...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:29

Het is helder dat de paardeneigenaars niet bereikt wíllen worden. Waar geen wil is, is geen weg, dus wat míj betreft wordt het paardhouden aan een vergunningplicht onderhevig.

Universele vrijheden in de dierenwelzijnswet opnemen en het raam invullen door onderhandeling tussen dierenwelzijnvertegenwoordigers en ruiterrij met dat van de wetenschappers aan de wand.

Toon maar aan dat je aan de minimumeisen voldoet en zo nee krijg je geen vergunning.

Overgangsperiode om aan de eisen te voldoen 5 jaar.

Overgangsperiode voor natuurlijke afvloeiïng of verkoop 10 jaar.

Het hebben van een dier is tenslotte geen recht, het welzijn van dat dier is dat wel.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:35

Het hebben van dieren is hetzelfde recht als het eten van dieren. Welzijn is iets anders dan recht.
Het is hoogstens de vraag HOE.

Daarover lopen de meningen (en de belangen)te ver uiteen, als ik kijk naar de Bio industrie vrees ik het ergste voor vele paardjes.

Een utopie bedenken is leuk.

Overigens kan ik vaak geen touw vastknopen aan je posts HC ik zie er geen lijn in voor wat betreft wat je bedoelt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:44

Geeft niet Paardentango.

Dit topic heeft helder gemaakt dat bij de meeste ruiters het welzijn van paarden minder zwaar weegt dan hun egoïstische motieven in negatieve zin.

Prima zaak dat dierenwelzijnsorganisaties de paardenwereld onder de loep nemen.
Hoog tijd voor een rijpaarden-besluit.

De ruiters die om hun paard géven kunnen kwaliteitseisen aan de levensomstandigheden van paarden alleen maar verwelkomen en de rest..... koop een brommer.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:51

HC, conclusies in zevenmijlslaarzen, daarmee schiet je je doel voorbij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:26

Lovely schreef:
HC, conclusies in zevenmijlslaarzen, daarmee schiet je je doel voorbij.

Ik was daar 35 jaar geleden al. Deze onderbouwing op dit topic is inderdaad een tijdreis met zevenmijlslaarzen; achteruit.
35 jaar de stand van de wetenschap volgend verder ís dit de consumentvriendelijke versie Haha!

Onwetendheid is een reden, geen excuus.
Niet wíllen weten is verwijtbaar.

hc