Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:50

Een vreemd paard is een onzeker risico en daarom zet jij een cap op = met cap op calculeer je met meer risico, zonder zou je er niet op stappen.

Daar is niet moeilijks en niets onlogisch aan.
Het is net als ruiters die wel springen met een helm op maar dat zonder niet zouden doen. Net zoals ik wel ruigritten maak met crosspantser aan; dat is veel onveiliger dan een normale bergrit met een hoedje op. Als ik dat crosspantser niet zou hebben zou ik, ondanks dat mijn ruigcrosser erg zijn best doet om me niet te verliezen, veel risicos niet durven nemen. Die veiligheidskleding resulteert voor mij in een hóger risisco.

Die helm verandert niets aan de risicos, verandert niets aan de valkáns. Gedrag wel: niet springen zonder helm is veiliger dan wel springe met. De helm veróórzaakt dat niet. Met, dus dóór het dragen van, veiligheidskleding neemt de gebruiker echter wel meer risico = relativiveiligheidstheorie.
Nogmaals zet die helm gerust op, spring, klim op vreemde paarden, wat-dan-ook. Probeer alleen bewúst de risico-afweging te maken.

hc
hc

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:53

Op mn vorige paard zonder cap, heb nu een 3 jarige fjorden merrie gekocht die amper ingereden is (heeft paar keer iemand opgezeten) dus vind ik het iets verstandiger nu wel netjes een cap te dragen.

Maarrrrr ik moet er nog een kopen, nu rij ik zowiezo nog niet op haar (moet zadel ook nog kopen haha) maar wat zijn caps achterlijk duur zeg, die ouderwetse zijn al 39 euro en die beetje lichtgewist zijn al 69 euro Bloos
Vind het echt niet normaal

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:48

Snoevie schreef:
ja dat is tenminste een eerlijk antwoord.
al denk ik dat een goedpassende cap je niet zo mag 'dwarszitten' zegmaar.

het gaat meer om de mensen met die kulsmoesjes.
wees dan eerlijk

Als ik het niet nodig vind, dan zet ik hem niet op. Ingewikkelder is het niet. Ik hou niet van overbodige artikelen, merrie heeft bijvoorbeeld ook geen neusriem, is overbodig, hang nergens een slofteugel aan, is overbodig, etc.
Op de Welsh Cob heb ik wel een cap op, doe ik wel een neusriem om, gewoon omdat hij minder ver is in zijn opleiding, ik minder zeker ben van zijn gedrag (is niet hetzelfde als ONzeker of bang om te vallen, even voor de duidelijkheid).

Vallen heb ik al jaren niet meer gedaan, dat is inderdaad geen garantie voor de toekomst, maar wel een indicatie dat ik mijn risico's kennelijk aardig in kan schatten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:31

Waratje schreef:
Ik hou niet van overbodige artikelen, merrie heeft bijvoorbeeld ook geen neusriem, is overbodig, hang nergens een slofteugel aan, is overbodig, etc.

Zo vind ik alleen een goed passend ruitergewichtverdelend zadel nodig en hang er dus verder niets op of aan Knipoog

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z7LBTF3F.jpg

hc

Dingess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:50

Eigen keuze , verstandig is met cap maar als je je paard door en door vertrouwt vind ik dat je zelf die keuze wel kan maken.
Ik moet met cap rijden van men vader .. die komt ook echt langsrijden om te controleren ..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:58

Huertecilla schreef:
Een vreemd paard is een onzeker risico en daarom zet jij een cap op = met cap op calculeer je met meer risico, zonder zou je er niet op stappen.
...
hc

Onzin, dat paard hoeft helemaal geen enkel risico te waarborgen, maar omdat ik op het moment van kennismaken niks over het paard weet doe ik uit voorzorg een cap op. Maar omdat ik uit voorzorg een cap op doe wil dat niet zeggen dat het paard ooit een risico heeft betekend, ik weet dit echter nog niet, dus draag ik een cap, om mij voor eventueel risico te beschermen.
Is dhet nu zo enorm moeilijk om een simpel iets als dat te begrijpen? Huilen van het lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:49

Lara_Silver schreef:
Onzin, dat paard hoeft helemaal geen enkel risico te waarborgen, maar omdat ik op het moment van kennismaken niks over het paard weet doe ik uit voorzorg een cap op.
D

Dat is hetzelfde Pling

Je neemt een onzeker risico: zet die pet op voor het geval dat. Je neemt dus meer risico.
Op je eigen paard rij je zonder. Zou je zonder helm ook op een vreemd paard stappen? Waarom niet? Dan neem je toch dát risico met helm?!

Om jouw eigen woorden te herhalen: wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen?
Het is simpelweg een gegeven die relativiveiligheidstheorie; als men zich veiliger voelt neemt men makkelijker meer risicos. Dat ís een valkuil van veiligheidskleding.

hc

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:14

Ik rij met cap natuurlijk! Ik vind het veel veiliger en als je eraf valt zonder cap ben je nog verder van huis. Zoiezo is het bij ons verplicht om met cap te rijden, ook met uitstappen. Zolang wij op het paard zitten moeten wij verplicht een cap dragen. Ik vind het niet meer dan logisch, ik ben er bij geweest dat mensen zonder cap van hun paard vielen en het amper konden na vertellen. Het maakt voor mij niet uit of ik een buitenrit maak, spring of dresuur doe, mijn cap heb ik altijd op. Van mijn ouders moet het ook, en dat snap ik heel goed! Haha! Mijn cap zit goed en eigenlijk best wel lekker, als je hoofdpijn van je cap krijgt zou ik toch een nieuwe kopen. Ik heb dat ook gehad bij me vorige cap, die was te klein terwijl je toch zou denken dat hij nog paste.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:59

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
Onzin, dat paard hoeft helemaal geen enkel risico te waarborgen, maar omdat ik op het moment van kennismaken niks over het paard weet doe ik uit voorzorg een cap op.
D

Dat is hetzelfde Pling

Je neemt een onzeker risico: zet die pet op voor het geval dat. Je neemt dus meer risico.
Op je eigen paard rij je zonder. Zou je zonder helm ook op een vreemd paard stappen? Waarom niet? Dan neem je toch dát risico met helm?!

Om jouw eigen woorden te herhalen: wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen?
Het is simpelweg een gegeven die relativiveiligheidstheorie; als men zich veiliger voelt neemt men makkelijker meer risicos. Dat ís een valkuil van veiligheidskleding.

hc

Och god, weet je wat? Laat het zijn, het gaat jou blijkbaar de pet deboven want zelfs na 3 keer uitleggen begrijp je mijn punt nog niet. Maakt mij verder niet uit, vind het alleen sneu voor jou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:18

respecteer de mensen nou die zonder cap rijden.
Want ik weet wel zeker dat jullie ook fietsten zonder helm. Dan kun je ook geschept worden een auto.
Ik stap ook op een vreemd paard zonder cap. Het is je eigen riscio.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:06

een fiets is toch een ander apparaat als een paard,waarom word dat vergeleken?
het gaat vooral om de overwachte dingen die een paard kan doen.

en ik ben zelf van mening dat je nooit helemaal het gedrag van je paard kan voorspellen.

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:13

Nu met cap omdat ik het paard niet goed ken maar als het 30 graden is...........pff, dan liever zonder, en ja ik weet dat het veiliger is met cap, het blijft een dier dat kan schrikken!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:16

ik rij heel soms zonder cap op een pony waar ik 4 jaar 6 keer per week op heb gereden(kan ze nog wel schrikken maar dat is mijn veratwoordelijkheid). Op de pony waar ik nu op rijd rij ik altijd met cap en dat zal ook een aantal jaren zo blijven

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:58

chelly12 schreef:
respecteer de mensen nou die zonder cap rijden.
Want ik weet wel zeker dat jullie ook fietsten zonder helm. Dan kun je ook geschept worden een auto.
Ik stap ook op een vreemd paard zonder cap. Het is je eigen riscio.

Het is een persoonlijke risicoafweging. Uiteraard per situatie anders.
Beslissingsbekwame personen kunnen die afweging zelf maken.
Klaar.

Dat de ruiterij voor zoveel mensen bereikbaar geworden is, vertroebelt het beeld omdat veel ruiters niet capabel zijn. Beschermende kleding is door de grote kans op incidenten dan noodzaak doch de oorzaak van het vergrote risico is gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid.
Het is logisch dat aan de basis van de ruiterij veiligheidskleding meer zin heeft dan aan de top.
Daardoor is het logisch dat een rijschool leerlingen verplicht veiligheidskleding te dragen om de gevolgene van een eventuele val te beperken en hun aansprakelijkheidsrisico daardoor te verkleinen.

Die valbescherming aan de basis mag echter door die ruiterij aan de basis niet opgevat worden als een algemene noodzaak en de aansprakelijkheidsbeperking mag niet verward worden met persoonlijke beslissingsvrijheid over de persoonlijke risicoafweging.

Gelijke monniken, gelijke cappen (bb). Ongelijke monniken ongelijke cappen Pling

hc

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:16

ik rijd bijna altijd met cap ! Zeker nu de laatste 2 weken !

Ik had lekker gereden , mijn singel zat een beetje los dus dacht ik singel even aan ! ik wil weer op stappen ... dus toen ging hij in draf toen ik bijna zat ... dus heb ik me maar laten vallen want ik glee er af .. toen viel ik met me hoofd op de bank rand en buite de bakrand dus ook op stenen dus ik was echt blij dat ik een CAP op had !!! Nu weet ik waarom hij is , ik zou nu echt niet meer zonder CAP durven rijden hoe lief het paard ook is !

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:17

met cap,dat ding zit me niet in de weg dus waarom af doen...

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:22

ik rijd vaak wel met cap.
tenzij ik in de longeer bak even op haar uitstap
dan heb ik geen cap.
het is wel veiliger natuurlijk.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:36

ik rij alleen met cap op jonge en vreemde paarden. Op mijn eigen paard rijd ik zonder, die is zo braaf. Als het mijn tijd is ga ik toch wel.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:12

eigenlijk altijd met, maar met 30 graden wil ik hem nog wel is afzetten (op aardig betrouwbare paarden)

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:13

Op mn eigen pony(is verkocht) reed ik in de bak met cap, in t bos vaak zonder als ik alleen reed Knipoog of met een vriendin,, Knipoog

Zonder is fijner, me tis veiliger Knipoog

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:44

Met cap! Maar dat komt ook omdat m'n pony nog onverwachtse dingen kan doen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:51

Ik vind het zo'n onzin dat er gezegd wordt dat wanneer je beschermende kleding draagt (wat dat ook zijn mag) je meer risico neemt.

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:58

Ik rij altijd met cap. Mijn cap zit ook gewoon heel lekker dus heb geen reden om hem af te doen .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:20

MISTRAL94 schreef:
Ik vind het zo'n onzin dat er gezegd wordt dat wanneer je beschermende kleding draagt (wat dat ook zijn mag) je meer risico neemt.

vind ik ook nogal apart.
het lijkt mij dat je zowieso probeert te vermijden dat er iets gebeurd

future4eveah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:20

ik rij altijd met cap
zou met dit warme weer wel liever zonder rijden Clown
maar ik ben zelf een keer zo hard van mn pony gevallen, op mijn hoofd, dat mijn cap in 4en was gebroken
dus ja, dan weet je wel waarom je hem op hebt Knipoog