Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:29

karoliena schreef:
Maar ook al wil een paard de andere kant op kijken
Citaat:
heeft hij gewoon op dat moment stil te staan, anders krijgt hij dus gewoon zijn zin

Tja, als jij graag je paard dwingt. Ik dus niet.... Ik zou ook niet tegen zo'n muur aan willen kijken, als er teveel te zien is. Mijn paard is net 3, kom op, zeg!!!! Boos!

Jij reageert op een quote van Karoliena. En DAAR reageer ik op.
Ik zie nergens staan dat jij hem de volgende dag pas hebt verzet, maar kan aan mij liggen.

Het komt er op neer dat je consequent moet zijn. Als mijn kind stout is krijgt het één waarschuwing. Luistert het dan nog niet, dan gaat hij of zij in de hoek. Klaar. Da's duidelijk en kind weet waar ie aan toe is. Zo ook met paarden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:38

merrieveulen schreef:
Flicka, tweede keer zadeltje op (eerste keer was om te passen), en eerste keer ruitertje. grondwerk werpt zijn vruchten af. ruitertje is 5 jaar en weegt 22 kilo, zonder bit, zonder dwang lekker een rondje ontspannen door de wei in aanwezigheid van Flicka's vertrouwelingen. waarom zou ze moeilijk doen of weigeren? ik heb haar immers van jongs af aan geleerd dat ze weet wanneer het goed is.

levensgevaarlijk!!! wie laat nou een kind van 5!! notabene op een pony weglopen, niet eens aan de longe of iets, waar nog NOOIT iemand op heeft gezeten.

WAAR O WAAR zit je verstand???????

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:41

in mijn hoofd Knipoog . wonderlijk hè? dat dit zomaar kan, alleen maar met behulp van een beetje begrip, vertrouwen en grondwerk... zie je toch niet vaak zoiets. driewerf hoera voor Flicka de wonderpony.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 22-02-07 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:47

Vicky_88 schreef:
merrieveulen schreef:
Flicka, tweede keer zadeltje op (eerste keer was om te passen), en eerste keer ruitertje. grondwerk werpt zijn vruchten af. ruitertje is 5 jaar en weegt 22 kilo, zonder bit, zonder dwang lekker een rondje ontspannen door de wei in aanwezigheid van Flicka's vertrouwelingen. waarom zou ze moeilijk doen of weigeren? ik heb haar immers van jongs af aan geleerd dat ze weet wanneer het goed is.

levensgevaarlijk!!! wie laat nou een kind van 5!! notabene op een pony weglopen, niet eens aan de longe of iets, waar nog NOOIT iemand op heeft gezeten.

WAAR O WAAR zit je verstand???????

JUIST! Mijn kind zet ik niet eens los op onze beleerde pony in het bos. Die gaat aan de longe en dat heeft niets te maken met een vertrouwenskwestie. Die pony is een schat, maar het blijft een dier.
In de bak zit ie wel los erop voortaan, maar in een afgezet stukje. 20x40meter vind ik dan net weer wat teveel ruimte voor de pony, daarvoor ben ik ook iets te zuinig op mijn kind!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:50

ik vertrouw het paard waar ik op rijd ook, en JIJ kent de band niet die IK met dat paard heb (want dat heb ik wel gelezen, vlak voor je het veranderde) dat paard is nu 4,5 en goed doorgereden maar het blijven jonge paarden en er kan ALTIJD maar dan ook ALTIJD iets gebeuren. denk ff na voordat je zulke stompzinnige dingen ook maar in je hoofd DURFT te halen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:56

hahahaha!!! stompzinnig? ook jij bent uitgenodigd. waarom kunnen jullie niet accepteren dat hier geen enkel gevaar inschuilde? denk je nou echt, dat ik dat jochie los had laten sturen als er ook maar enigszins kans was geweest op ongelukken?
vooralsnog oordeel ik niet over jouw paard, ik kan enkel over mijn eigen paarden oordelen, en dat doe ik dus ook. ik ken Flicka van het tipje van de manen tot de hoefwand, en iedereen kan dat bevestigen. kijk maar even in mijn profiel, onze levens zijn op een heel andere manier verbonden dan die van de meeste paardenmensen met hun paard.
nogmaals, hier was geen enkel risico aan, en nogmaals, kijk dan naar die tweede foto, die staat er niet voor niets.

gek genoeg had in het topic over Flicka's eerste rijdag ook niemand commentaar. is het niet zo dat je er nu erg op gebrand bent je gelijk te halen, of iets onaardigs tegen mij te zeggen, omdat ik anders werk dan jij? dat lijkt me toch niet de bedoeling, ik oordeel ook niet over jou, en daar heb ik volgens mij ook geen enkel recht toe. ik zou het alleen wel op prijs stellen als mensen in staat waren om eerlijk te lezen wat ik schrijf, en eerlijk te oordelen over wat ze zien daarbij. ik snap dat de foto er eng uitziet, maar er schuilde dus geen enkel gevaar in, anders had ik dit niet gedaan. er is ook geen ander paard waarbij ik dit zou doen, zoals ik al zei, Flicka is een aparte pony, en van haar weet ik wat ik verwachten kan. en dat is eerlijk waar. ik praat niks recht wat krom is, ik zeg hoe het gegaan is, en wil hiermee laten zien dat mijn methoden wel degelijk werken, en dat mijn paarden ondanks dat ze gewoon paard zijn toch prettig zijn om mee te werken.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 22-02-07 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:59

een ongeluk zit in een klein hoekje en is zo gebeurd. een ongeluk kan ALTIJD gebeuren. dus als je durft te beweren dat die pony nooit iets geks zal doen (onder de man) verklaar ik je echt voor persoon met de slechtste paardenkennis

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:00

merrieveulen schreef:
hahahaha!!! stompzinnig? ook jij bent uitgenodigd. waarom kunnen jullie niet accepteren dat hier geen enkel gevaar inschuilde? denk je nou echt, dat ik dat jochie los had laten sturen als er ook maar enigszins kans was geweest op ongelukken? vooralsnog oordeel ik niet over jouw paard, ik kan enkel over mijn eigen paarden oordelen, en dat doe ik dus ook. ik ken Flicka van het tipje van de manen tot de hoefwand, en iedereen kan dat bevestigen. kijk maar even in mijn profiel, onze levens zijn op een heel andere manier verbonden dan die van de meeste paardenmensen met hun paard.
nogmaals, hier was geen enkel risico aan, en nogmaals, kijk dan naar die tweede foto, die staat er niet voor niets.

Je hebt dat jochie met die schoenen op pad gestuurd dus ben ik het niet mee eens Lachen maar dat is opgelost en gelukkig maar Knipoog
En hoe weet jij wat een ander voor band met zijn paard heeft?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:00

merrieveulen schreef:
hahahaha!!! stompzinnig? ook jij bent uitgenodigd. waarom kunnen jullie niet accepteren dat hier geen enkel gevaar inschuilde? denk je nou echt, dat ik dat jochie los had laten sturen als er ook maar enigszins kans was geweest op ongelukken?
vooralsnog oordeel ik niet over jouw paard, ik kan enkel over mijn eigen paarden oordelen, en dat doe ik dus ook. ik ken Flicka van het tipje van de manen tot de hoefwand, en iedereen kan dat bevestigen. kijk maar even in mijn profiel, onze levens zijn op een heel andere manier verbonden dan die van de meeste paardenmensen met hun paard.

Dan nog had je een ouder iemand erop kunnen zetten. Het blijft hoe dan ook een dier en je kunt niet iedere reaktie voorspellen.
Het is bij jou toevallig altijd goed gegaan, daarom denk je zo. Maar je kon nog weleens flink op je neus kijken als er echt eens iets met zo'n kind gebeurt! Wat wil je in godsnaam bewijzen? Wat, als ie ergens van geschrokken was en hij had het op een rennen gezet? Was je er dan achteraan gehold? Geen enkel risico....wake up.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:02

ik heb je profiel al gezien hoor, maar dan nog ben iik het er niet mee eens dat je een menneke van 5 op dat beestje zet zonder ook maar een longe en met de andere paarden er gewoon bij. denk na. als de een begint te rennen of schrikt ergens van gaat de rest mee. zo had ik het vandaag precies hetzelfde. maar ik kan mijn paard terugnemen, wat wil dat kereltje doen???? leg mij DAT maar eens uit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:06

maikeltje schreef:
Jij reageert op een quote van Karoliena. En DAAR reageer ik op.
Ik zie nergens staan dat jij hem de volgende dag pas hebt verzet, maar kan aan mij liggen.

Het komt er op neer dat je consequent moet zijn. Als mijn kind stout is krijgt het één waarschuwing. Luistert het dan nog niet, dan gaat hij of zij in de hoek. Klaar. Da's duidelijk en kind weet waar ie aan toe is. Zo ook met paarden.

Dat ligt idd aan jou! Zie mijn quote, de vetgedrukte letters en lees het topic eens goed door a.j.b.! Ik raad je zeer dringend aan eerst eens wat beter te lezen, voordat je met allerlei stompzinnige opmerkingen komt. Je hebt blijkbaar niet alle informatie, zie mijn vetgedrukte regel in een post aan RK. Je reageert op iets, waar ik al meer over gezegd heb in dit topic. Tegen mij hoef je verder niet te preken trouwens. Ik heb geen paard die met 2,5 jaar ingereden wordt en verder is het een schat van een paard met een baasje die altijd haar uiterste best doet zo goed mogelijk voor hem te zijn. Daarbij behandel ik mijn kind als een mens en mijn paard als een paard. Voor mij zijn die toch heel verschillend in veel opzichten. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:08

de keuze om Flicka geen lijn aan te doen is juist geweest om miscommunicatie te voorkomen, aangezien er aan die lijn ook veel gespeeld wordt, en dat kan niet met dat ventje erop. ik zou echt niet weten hoe ik jullie kan uitleggen dat er niets aan de hand was, daarvoor moet je erbij geweest zijn. van rennen of schrikken is gewoon geen sprake geweest, maar ook daarvoor moet je deze pony kennen. dit was in haar eigen vertrouwde weitje, met vertrouwde mensen om haar heen, dus geen reden om te rennen of wat dan ook. overigens, bij het opstijgen stond ik ernaast, en het eerste stukje rijden heeft zijn mama meegelopen om hem vast te houden. toen hij zijn evenwicht goed genoeg bleek te kunnen houden hebben we hem zelf met wat aanwijzingen laten sturen.

verder veroordeel ik hier niemand, en niemands paard. de enige paarden waarover ik kan oordelen zijn mijn eigen, en daarvan weet ik wat ik erover zeg.

merrieveulen schreef:
gek genoeg had in het topic over Flicka's eerste rijdag ook niemand commentaar. is het niet zo dat je er nu erg op gebrand bent je gelijk te halen, of iets onaardigs tegen mij te zeggen, omdat ik anders werk dan jij? dat lijkt me toch niet de bedoeling, ik oordeel ook niet over jou, en daar heb ik volgens mij ook geen enkel recht toe. ik zou het alleen wel op prijs stellen als mensen in staat waren om eerlijk te lezen wat ik schrijf, en eerlijk te oordelen over wat ze zien daarbij. ik snap dat de foto er eng uitziet, maar er schuilde dus geen enkel gevaar in, anders had ik dit niet gedaan. er is ook geen ander paard waarbij ik dit zou doen, zoals ik al zei, Flicka is een aparte pony, en van haar weet ik wat ik verwachten kan. en dat is eerlijk waar. ik praat niks recht wat krom is, ik zeg hoe het gegaan is, en wil hiermee laten zien dat mijn methoden wel degelijk werken, en dat mijn paarden ondanks dat ze gewoon paard zijn toch prettig zijn om mee te werken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:21

overigens zeg ik nergens dat ze nooit gek zal doen, daar is ze te speels voor. maar ze weet ook wanneer er rust moet zijn en ze zich moet gedragen, en daarom hebben we het op die dag zo gedaan.
hier nog een voorbeeldje, na het opstijgen, even goed gaan zitten en wachten tot de teugeltjes aangereikt worden... (flicka snuffelt nog even wat, maakt nergens een punt van...)
Afbeelding

halthouden is ook gelijk even geoefend... echt netjes niet, maar goed daar is het een eerste keer voor. stilstaan is stilstaan, netjes of niet netjes...
Afbeelding

wat ik er vooral mee wil zeggen is, dat je ook in alle rust en zonder enige stress, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, een pony zadelmak kun maken. meer wil ik er helemaal niet mee zeggen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:44

eens...
je weet precies wat je doet, waarom? Omdat je het paard kent, en andersom ook. Dat zit wel o.k. en met vertrouwen kom je het meest ver.

Knipoog

eens dus, bovendien had de jongeman keurig een cap op, dat is helemaal prima ! en zoals iedereen weet, kan ook een ingereden paard schrikken, en die schrikt net zo als een jong paardje, en ze rennen ook hetzelfde.
Neu, dit zit wel o.k.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 06:31

Nadya schreef:
Susie, ik zou het je heel graag voordoen, je zelfs willen helpen, maar je woont in Twente, zie ik. Da's me te ver weg Knipoog of je moet naar het Gooi willen komen??? Die DVD's zijn duidelijk, maar wel prijzig.

Waha, dan sluit ik aan. Vind het altijd wel leuk om diverse mensen met diverse paarden aan het werk te zien. Emiel Voest is trouwens in opleiding geweest bij mijn hogeschool instructeur en hij ook weer bij hem. Altijd leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:43

Toch, hoe ik telkens ook lees, krijg ik steeds de bibbers van de berichten van merrie veulen...
Gelukkig heeft ze klein grut..als zij dat gaat doen bij een Variant merrie om maar wat te noemen, kunnen we de ziekenwagen wel vast klaar zetten.
En heeft ze bij die kleine grut een goede beschermengel....
Heeft niks met opvoeden en vertrouwen te maken, maar met niet nadenken en geluk hebben...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:49

Haha ik vind het echt bewonderingswaardig wat merrieveulen doet.

Weet niet zo goed wat ik er precies van moet zeggen.. ik ben min of meer met stomheid geslagen door het vertrouwen van haar in haar pony.

Merrieveulen: het gaat hier wel om je eigen kind wat je op een groene pony zet... paarden blijven vluchtdieren. Het zijn geen konijnen om mee te knuffelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:20

Tja, mijn dochter heeft ook 2x op Sam's groene rug gezeten, hoor. Gewoon in het land met mij ernaast en ik hield haar heeeeeeeeeel goed vast. Tja, mijn paard is te vertrouwen, hij graasde lekker door. Zo zat ze ook een keertje op onze Shetlander, die ook nog niet ingereden was (zie profiel). Dat mensen zich daar druk over kunnen maken, ga lekker je gang.
Ik ken mijn paarden het allerbest en ik ken mijn dochter. En ik weet dat ik haar nooit in gevaar zou brengen, daar is ze me veels te lief voor!!!

Ik denk dat iemand echt wel weet of haar paard te vertrouwen is, hoor. Mensen kunnen hier gaan roepen over vluchtdieren, maar een ervaren paard kan ook schrikken. Je kent je paard toch goed en ik ben zelf moeder en neem van mij maar aan, dat je echt geen onnodige risico's neemt met je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:31

Dat heb ik gezien aan de paarden die bij een handels/trainingstal kwamen...

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:36

Mijn bijna 3-jarige (mei) staat overdag lekker buiten met een 18-jarige merrie en krijgt op die manier nog redelijk wat opvoeding mee, wordt regelmatig gecorrigeerd door de oudere merrie en zo hoort het ook... Knipoog
Verder is ze braaf bij de smid, kan vast en stil staan om te borstelen, doet ze dat niet dan borstel ik nét zo lang door tot ze wel fatsoenlijk stil staat en krijgt dan een beloning... Loopt (meestal Haha!) netjes mee aan het touw en is redelijk verkeersmak. De laatste tijd pak ik het vrijspringen een beetje op wat ze ook erg leuk vind om te doen, al is ze na 10 minuutjes al wel zeiknat van het zweet dus dat bouwen we langzaam op, wil d'r ook niet overvragen natuurlijk. En verder kent ze nog niks. Geen zadel, geen hoofdstel, geen longeerlijn, niks...
Het kan zijn dat ik in april daar een beetje mee ga beginnen en als ze het goed oppakt heb ik nog wel een lichtgewicht die er eventueel een keertje op wil zitten en daarna gaat ze in mei weer een half jaar het land op met 6 andere jonge paarden om overal eens over na te denken. In het najaar zie ik wel weer verder...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:40

Ik snap niet waarom andere mensen gelijk gezegd word dat hun dwingend opvoeden. Ik voed helemaal niet dwingend op. Alles word gevraagd en tegenwoordig doen ze dat gelijk. Alleen ik ben en blijf de leider. Verder schop ik echt niet mijn pony's in elkaar maar als er eentje naar mij uithaalt krijgen ze een schop terug en als er eentje probeerd te bijten krijgen ze een flinke tik. Ook dat heeft niks met dwingen te maken maar gewoonweg met opvoeden. Ik ben de leider en pik het niet als er eentje probeerd te bijten trappen of wat anders. Onderling werkt het namelijk precies zo en het is dus voor de paarden geheel duidelijk hoe alles werkt. Je krijgt op deze manier echt geen paarden die bang voor je worden of kopschuw worden, maar paarden die je respecteren als leider en doen wat je vraagt, dat is wat heel anders dan dwingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:41

runningkawa schreef:
Dat heb ik gezien aan de paarden die bij een handels/trainingstal kwamen...

Nou ja, IK neem in elk geval geen risico met mijn kleine meid. Trouwens, waar hebben we het over, die is nog geen 2 en heeft een paar keer op inmiddels 4 paardjes gezeten. Als mensen daarover gaan miepen, gaan ze maar lekker hun gang! Ze zijn er niet bij geweest, kennen de paarden niet, mij niet en mijn kind niet. Natuurlijk ga je je kind niet op een groot, onhandelbaar paard zetten. Vereiste voor mij is toch wel een betrouwbare pony waar ik haar goed op kan vasthouden. Op grote paarden komt ze al helemaal niet, daar kan ik zelf amper bij met mijn lengte. Clown
Het was ook niet de bedoeling dat ze die paardjes inreed met 'r anderhalf jaar. Ze mocht er alleen op, vindt ze namelijk geweldig. Knipoog
Sorry hoor, maar je kunt ook overdrijven of van alles erbij halen, wat helemaal aan de orde is......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:51

karoliena schreef:
Ik snap niet waarom andere mensen gelijk gezegd word dat hun dwingend opvoeden. Ik voed helemaal niet dwingend op. Alles word gevraagd en tegenwoordig doen ze dat gelijk. Alleen ik ben en blijf de leider. Verder schop ik echt niet mijn pony's in elkaar maar als er eentje naar mij uithaalt krijgen ze een schop terug en als er eentje probeerd te bijten krijgen ze een flinke tik. Ook dat heeft niks met dwingen te maken maar gewoonweg met opvoeden. Ik ben de leider en pik het niet als er eentje probeerd te bijten trappen of wat anders. Onderling werkt het namelijk precies zo en het is dus voor de paarden geheel duidelijk hoe alles werkt. Je krijgt op deze manier echt geen paarden die bang voor je worden of kopschuw worden, maar paarden die je respecteren als leider en doen wat je vraagt, dat is wat heel anders dan dwingen.

Tja, en wat zou jij dan hebben gedaan met een paard, die niet zo goed kan stilstaan, als 'ie vaststaat? Ik bouw dat liever op met geduld, steeds ietsje langer en dat werkt dus prima. Belonen als 'ie het goed doet e.d. En vergeet daarbij niet dat hij ooit in een trailer, waar hij vaststond, een traumatische ervaring gehad heeft. Dat los je echt niet op met 'dwingend' zorgen dat 'ie stil blijft staan, hoor. Wel met een rustige opbouw van leren 'wijken voor druk', dus als hij een stap naar achteren zet en gaat 'hangen', gaat leren dat hij bij druk een stap naar voren moet doen i.p.v. naar achteren. Werkt prima.
Mijn paard doet verder alles wat ik hem vraag; schoppen, bijten en uithalen doet 'ie naar niemand, daar is 'ie trouwens ook veel te lief en sociaal voor. Daarom hoeft hij ook niet geslagen te worden, want hij doet helemaal niets verkeerds. Daarbij vind ik paarden onderling ook niet te vergelijken met mensen met paarden. Paarden onderling zijn in mijn ogen een stuk gelijkwaardiger naar elkaar toe dan mens met paard. En nogmaals, mijn paard bijt en trapt niet, is niet kopschuw (verre van zelfs, hij vindt het heerlijk als ik aan zijn hoofd zit). Mijn paard vertrouwt en respecteert mij als leider (jij hebt het alleen over respecteren) en ik vertrouw en respecteer hem ook als mijn paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:22

Mijn pony's vertrouwen mij ook en ik andersom hun ook. Dus het gaat bij mij niet alleen om respect, daarnaast heeft mijn oudste vroeger ook een aantal traumatische ervaringen meegemaakt emt een traielr en met een smid voordat ik hem kreeg.

En waaruit maak je op dat ik geen geduld heb? Ik beloon net als jij voor goed gedrag, doe alles juist met veel geduld maar als ze over de schreef gaan worden ze gecorrigeerd simpel zat. Dat is duidelijk voor de pony's en gewoon opvoeden op in mijn ogen natuurlijk wijze. Dus ondanks dat de oudste vroeger toch wel een aantal schoppen onder zn kont gehad heeft vertrouwt hij mij voor de volle 100 % en respecteerd mij ook en dat kotm van twee kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:25

Ik doe ook dingen uit geduld
Maar als ik besloten heb dat er op die manier stilgestaan wordt, gebeurd dat ook.
Simpelweg omdat anders het paard bij alles gaat denken, ff klieren en we mogen wat anders.
Als je zegt dat je consequent bent, wordt dat wel vaker gezien als geen geduld en komen er zomaar uit het niets ook de associaties met slaan Verward