DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foogul

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:22

-niet wéér, hè Rolleyes - ik leer 't nooit.... Boos!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:23

Hee Kafue! Wat een omslag joh (lijkt mijn 1 aprilgrap wel Haha! )

Kan je uitleggen welke "problemen" je nu met LDR rijden heb weten op te lossen?

Jij rijdt "iets ronder" maar "niet extreem": Wat moeten wij ons hierbij voorstellen, en wat niet?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:27

Makkelijk absoluut niet extreem dus niet met de =neus vast op de boeg en ook niet kilometers achter de loodlijn. Vragen naar laag en afwachten wat het paard je aanbied, alles zonder hulpteugels of dwang. En het paard komt vanzelf iets ronder hij doet het eigelijk helemaal alleen.

Ik heb de zuivere gangen terug gevonden, eigelijk de eenvoud van de dressuur, gemakkelijk recht vooruit. Maar vooral is rijden weer leuk en ontspannen en het boekt resultaat en het paard is er happy in.
Niet meer strak, vast in de bovenlijn, gestresst en harkerig.

Inderdaad een omslag. Reed ik eerst zeg maar in het zwart moet ik nu in het wit rijden. Echt een 180 graden om draai. Maar wel een waar ik mezelf in vinden kan en de omgeving ook. Maar belangrijker nog waar de paarden zich in kunnen vinden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:33

Kafue schreef:
Makkelijk absoluut niet extreem dus niet met de =neus vast op de boeg en ook niet kilometers achter de loodlijn. Vragen naar laag en afwachten wat het paard je aanbied, alles zonder hulpteugels of dwang. En het paard komt vanzelf iets ronder hij doet het eigelijk helemaal alleen.
Kan je dit nog anders uitleggen? Klinkt nu namelijk of je wacht tot ie achter het bit gaat lopen.
Kafue schreef:
Ik heb de zuivere gangen terug gevonden, eigelijk de eenvoud van de dressuur, gemakkelijk recht vooruit. Maar vooral is rijden weer leuk en ontspannen en het boekt resultaat en het paard is er happy in.
Niet meer strak, vast in de bovenlijn, gestresst en harkerig.

Inderdaad een omslag. Reed ik eerst zeg maar in het zwart moet ik nu in het wit rijden. Echt een 180 graden om draai. Maar wel een waar ik mezelf in vinden kan en de omgeving ook. Maar belangrijker nog waar de paarden zich in kunnen vinden.
Strak, vast en gestresst en harkerig? Dat klinkt niet best nee! Was dat wat je gewend was Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:44

Ja op het laast kreeg ik gewoon dat, ik reed de gang eruit zeg maar.

In principe rijd ik hem wat lager wat ronder, maar de nadruk ligt op rijd hem er naar toe, niet ik trek hem er naar toe. Ik stel bewust weat ronder in om meer over de rug te komen. Meer lossigheid zeg maar.

En voor alles gedacht gemak, recht vooruit. Easy. We willen toch natuurlijke gangen en niet stijve gangen.
Dat was ik gewend. 10 muniten stap en dan in de hand stellen, wijken voor het been op de volte, travers, renvers noem maar op allemaal gesotemieter, direct de draf uit zitten.
Nu is het 10 minuten stap, en dan is draf lichtrijden, lange lijnen recht vooruit, lager instellen, rond maken maar vooral denken aan de zuivere gangen van het paard. Geen dwamg.
Voor alles wil ik gewoon een ding en dat is lekker ontspannen rijden.De proef moet vijf minuten genieten zijn en niet vfijf minuten stress, je moet lekker bij A af kunnen wenden en niet af moeten trekken. Je moet een keer aansporen en het paard danst alleen verder totdat je wat anders wilt. En tijd voor grapjes tussendoor, keertje voor de lol opzij springen, proesten van plezier.
Als ik praat over niet extreem dan zeg ik niet met de neus op de boeg zoals sommige plaatjes, maar gewoon makkelijk en nooit verder dan het paard gemakkelijk kan ik doe het zonder dwang gewoon op mijn oude vertrouwde dubbel gebroken bitje en mijn hoge engesle neusriem. En het paard is ontspannen en dat zie je aan bijvoorbeeld zijn uitdrukking dus niet meer het gestresste uitdrukking en lekker de mond dicht wel kauwen maar niet zo extreem als hij deed.
Onbeschrijvelijk lekker zeg maar.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:45

Ik vind het wel heel stoer dat je toe durft te geven een overschakeling gemaakt te hebben naar iets waar je voorheen zo fel op tegen was! Knap dat je zo je ongelijk durft toe te geven, petje af hoor!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:03

Kafue... ik wil hiet toch even vermelden dat ik het onwijs knap van je vind! Ik vind het bewonderenswaardig dat je de stap hebt genomen om in de praktijk ervaring op te doen met iets waar je aanvankelijk zo op tegen was, ik vind het geweldig dat je het zo positief ervaart en ik vind het bovendien super dat je dit op deze wijze durft te posten OK dan! Afgod
Laatst bijgewerkt door Aimee op 05-08-06 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:42

Sluit me aan bij de voorgaande sprekers.... Knipoog
Dat stuk "wachten tot je paard de hals laat vallen" is niet hetzelfde als wachten tot hij achter het bit gaat lopen. Als je paard zich loslaat en de hals laat vallen is het rijden opeens een stuk aangenamer. Kafue heeft dit ondertussen ervaren, wie volgt?
Soms zegt de praktijk meer dan alle theorieboeken tesamen....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:06

Kafue schreef:

In principe rijd ik hem wat lager wat ronder, maar de nadruk ligt op rijd hem er naar toe, niet ik trek hem er naar toe. Ik stel bewust weat ronder in om meer over de rug te komen. Meer lossigheid zeg maar.

En voor alles gedacht gemak, recht vooruit. Easy. We willen toch natuurlijke gangen en niet stijve gangen.
Dat was ik gewend. 10 muniten stap en dan in de hand stellen, wijken voor het been op de volte, travers, renvers noem maar op allemaal gesotemieter, direct de draf uit zitten.
Nu is het 10 minuten stap, en dan is draf lichtrijden, lange lijnen recht vooruit, lager instellen, rond maken maar vooral denken aan de zuivere gangen van het paard. Geen dwamg.
Voor alles wil ik gewoon een ding en dat is lekker ontspannen rijden.De proef moet vijf minuten genieten zijn en niet vfijf minuten stress, je moet lekker bij A af kunnen wenden en niet af moeten trekken. Je moet een keer aansporen en het paard danst alleen verder totdat je wat anders wilt. En tijd voor grapjes tussendoor, keertje voor de lol opzij springen, proesten van plezier.
Als ik praat over niet extreem dan zeg ik niet met de neus op de boeg zoals sommige plaatjes, maar gewoon makkelijk en nooit verder dan het paard gemakkelijk kan ik doe het zonder dwang gewoon op mijn oude vertrouwde dubbel gebroken bitje en mijn hoge engesle neusriem. En het paard is ontspannen en dat zie je aan bijvoorbeeld zijn uitdrukking dus niet meer het gestresste uitdrukking en lekker de mond dicht wel kauwen maar niet zo extreem als hij deed.

Het klinkt in ieder geval wel alsof je nu beter bezig bent, maar ik vind het jammer dat je LDR nodig hebt gehad om dit te bereiken: Zonder is dit namelijk net zo goed mogelijk. Zuivere gangen raak je vooral snel kwijt als je teveel op de hand rijdt, en dat is iets dat in het klassieke systeem (mits juist uitgevoerd) ook helemaal niet moet. Zuivere gangen en ontspanning staan altijd bovenaan. Blijkbaar had jij hier niet de juiste instructie voor, en heb je die nu wel gevonden bij iemand die het via LDR bereikt.
Zoals jij het gewend was, dan werk je bij de meeste paarden juist spanning in de hand: Je gaf het paard niet de tijd om te ontspannen, maar zette 'm gelijk aan het werk, ging ook direct doorzitten. Bij sommige paarden kan dat, maar elk paard zal gebaat zijn bij een rustigere opbouw: eerst vwnw in stap en draflichtrijden en langzaamaan oppakken (niet in ene "opgeprikt").
Het belang en de zeldzaamheid van goede instructie wordt hier weer eens onderstreept. Dat iemand zegt binnen het klassieke kader instructie te geven, betekent nog niet dat ie dat ook op correcte wijze doet.
Ik denk wel dat je paard er met je nieuwe aanpak beter vanaf is dan voorheen, als ik het zo hoor Ja . Ik hoop alleen dat je je tot deze milde LDR versie zal blijven beperken en niet gaat trainen om de "echte LDR" onder de knie te krijgen...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:46

horseyfries schreef:
Nu Paardentango nog op trainingsweek naar Bartels en we zijn wéér een zieltje rijker.... Knipoog

Ha ha ha, ik ben daar geweest, en wat mij juist op viel is dat er zo zichtbaar op momenten absoluut NIET subtiel werd gereden, met name met GP paarden. Laat niet af dat ze daar ondanks LDR heel veel te bieden hebben, met name voor bewust paardrijden, en het letten op de kleine dingen.

Maar als voor een ruiter het doel niet de middelen heiligt of als de weg misschien nog wel belangrijker is als het doel, wordt je in je mening versterkt. Om dan toch een wijze uit het oosten te citeren:
Hubertus Schmidt schreef:
we must also think of the horses, we must do it as nice as possible for them too. That is very important. Okay sometimes we have to be a little bit harder, but at the end, good training is very light and easy going, for rider and the horse. It is not fun but it must be light for the horses too. What I don’t like about this new method is that they can train the horse at Grand Prix level for four or five years and win gold medals, and yet the work is like fighting every time they work – then I think something is wrong with the training. If I train a horse very well, then at the end you have them with very light aids, and you can’t see what I am doing. At the end of the training of a good Grand Prix horse, it must look like he does it by himself. And we should not just focus on the five minutes in the ring, also the warmup and the training. Everything fits together. You have to say with the Dutch riders that often in the test it looks good, but that is only five or six minutes, and we have to look at the whole thing together, the warmup, the training, and the test.”
Voor MIJ zou een GP paard het dus haast vanzelf moeten doen, juist ook in het trainen waar de voorbereiding zo gekozen kan worden dat de uitvoering ideaal zou moeten zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:59

QQQQ schreef:
Kafue schreef:

Het klinkt in ieder geval wel alsof je nu beter bezig bent, maar ik vind het jammer dat je LDR nodig hebt gehad om dit te bereiken: Zonder is dit namelijk net zo goed mogelijk. Zuivere gangen raak je vooral snel kwijt als je teveel op de hand rijdt, en dat is iets dat in het klassieke systeem (mits juist uitgevoerd) ook helemaal niet moet. Zuivere gangen en ontspanning staan altijd bovenaan. Blijkbaar had jij hier niet de juiste instructie voor, en heb je die nu wel gevonden bij iemand die het via LDR bereikt.
Zoals jij het gewend was, dan werk je bij de meeste paarden juist spanning in de hand: Je gaf het paard niet de tijd om te ontspannen, maar zette 'm gelijk aan het werk, ging ook direct doorzitten. Bij sommige paarden kan dat, maar elk paard zal gebaat zijn bij een rustigere opbouw: eerst vwnw in stap en draflichtrijden en langzaamaan oppakken (niet in ene "opgeprikt").
Het belang en de zeldzaamheid van goede instructie wordt hier weer eens onderstreept. Dat iemand zegt binnen het klassieke kader instructie te geven, betekent nog niet dat ie dat ook op correcte wijze doet.
Ik denk wel dat je paard er met je nieuwe aanpak beter vanaf is dan voorheen, als ik het zo hoor Ja . Ik hoop alleen dat je je tot deze milde LDR versie zal blijven beperken en niet gaat trainen om de "echte LDR" onder de knie te krijgen...

Wat een bijzondere en uiterst praktijk-onervaren maar theoriebewonderende reactie weer!! Ach gut Slapen

Want jaja nu ineens zeg je dat ze dus geen goede klassiekinstructie heeft gehad, met andere woorden: tja je wist niet beter dus prbeer je het nu met LDR.

Hou toch eens op.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:38

Dank je Mireille, dit is ongeveer wat ik bedoel met respect voor elkaar hebben ook al denk je anders over dingen.
Dit drukt iemand met de rug tegen de muur, en wat gaat iemand dan doen... vechten of overgeven.
Doen paarden exact zo, alleen zij kunnen niet praten zoals wij.

Ze weten niet beter, er was iemand in de geschiedenis die dat ook zei, vergeef hen, ze weten niet beter.....

De tip van een weekje Bartels klinkt me als muziek in de oren, dat wel Haha! ik zou vereerd zijn

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:50

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:48

horseyfries schreef:
Sluit me aan bij de voorgaande sprekers.... Knipoog
Dat stuk "wachten tot je paard de hals laat vallen" is niet hetzelfde als wachten tot hij achter het bit gaat lopen. Als je paard zich loslaat en de hals laat vallen is het rijden opeens een stuk aangenamer. Kafue heeft dit ondertussen ervaren, wie volgt?
Soms zegt de praktijk meer dan alle theorieboeken tesamen....

Dat bedoel ik maar net. Inderdaad is het wachten tot het paard zichzelf aanbied ineens veel prettiger rijden. Dan het met druk hem ergens naar toe rijden, het ontaard in een welles nietes tussen de combinatie en trekken is het resultaat.
En rijden leer je ook alleen door praktijk. Theorie is heel leuk maar theorie is star en een paard is niet star. Niet een paard is hetzelfde bereikbaar goed in grote lijnen mischien maar het zijn allemaal individuen die hun eigen aanpak nodig hebben.
Ik ga niet extreem maar een beetje is me goed bevallen.

Het schreeuwen vind ik daarom nu behoorlijk jammer, als een paard echt niet wil dan bokt hij je er wel af.
Jammer er zijn zoveel schreeuwerds......... maar helaas allemaal nog steeds langs de zijlijn. Veel geblaat weinig wol.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:53

Kafue schreef:
als een paard echt niet wil dan bokt hij je er wel af.
Sorry hoor Kafue, maar dat is echt de allergrootste onzin die ik je tot nu toe heb horen uiten...
Dus zolang ie je er niet af bokt, zal 't allemaal wel meevallen?

Struisvogelpolitiek!

Paarden zijn heel wat subtieler in hun communicatie, de mensen pikken echter subtielere signalen dan afbokken, trappen of bijten veel te vaak niet op. Triest.
Mireille1970 schreef:
Want jaja nu ineens zeg je dat ze dus geen goede klassiekinstructie heeft gehad, met andere woorden: tja je wist niet beter dus prbeer je het nu met LDR.

Hou toch eens op.
Over subtiele communicatie gesproken... Rolleyes (adem in ... adem uit, Mireille!)

Nee, ik probeer Kafue te vragen wat er veranderd is. Als ik hoor hoe zij voorheen reed, dan is dat geen correcte, klassieke manier van rijden geweest. Ongetwijfeld is dat wel geweest wat vele mensen als "klassiek" zien - wat een hoop reacties hier op bokt dan weer verklaart...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:10

We zijn het er dus over eens dat er goede LDR instructie en slechte klassieke instructie bestaat Haha!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:33

...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:34

Karl66 schreef:
We zijn het er dus over eens dat er goede LDR instructie en slechte klassieke instructie bestaat Haha!
Er bestaan vast instructeurs die LDR beoefenen/overdragen, die beter zijn dan slechte "klassieke" instructeurs. Ja. Dat klopt, maar is geen verrassing, toch?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:57

Ik "dacht"ook een hele goede klassieke instructeur te hebben, schijn bedroog me echter.

Nee natuurlijk is het niet zo dat als er niet gebokt wordt er niets aan de hand is.
Mijn motto is nu alles waar te voor staat kan niet goed zijn. Ik rijd nooit mijn paard zijn hoofd bewust op de boeg, ja oke hij is daar wel eens maar dan doet hij happen naar een vlieg en niet omdat ik dat wil.
Wat ik bedoel is dat als je normaal van achter naar voren rijd, je voor vraagt met een simpel watertrenjes, zonder dwang en het paard stelt zich ronder in vanzelf dat dat prima is. Hij doet het toch zelf.

Ik denk dat je je paard moet aanvoelen en de ene kan het wel de andere niet. Mijn grootste fout was dat ik niet meer naar mijn paard luisterde en vergat aan te voelen. Fouten kun je echter maken om ervan te leren en ik heb het nu wel geleerd.

Jammer is echter dat sommige mensen dat niet willen inzien en zich blindstaren op theoretische dingen. Ronder isntellen bestaat al heel lang en ik vind heel bewust dat LDR en Hyperflexion niet hetzelfde is. Rond instellen in gradaties. Net zo als groot groter grootst, waarin groot rond mag heten en grootst met de neus op de borst.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:19

Kafue schreef:
Ik "dacht"ook een hele goede klassieke instructeur te hebben, schijn bedroog me echter.

Nee natuurlijk is het niet zo dat als er niet gebokt wordt er niets aan de hand is.
Mijn motto is nu alles waar te voor staat kan niet goed zijn. Ik rijd nooit mijn paard zijn hoofd bewust op de boeg, ja oke hij is daar wel eens maar dan doet hij happen naar een vlieg en niet omdat ik dat wil.
Dat kan die van mij ook Clown
Kafue schreef:
Wat ik bedoel is dat als je normaal van achter naar voren rijd, je voor vraagt met een simpel watertrenjes, zonder dwang en het paard stelt zich ronder in vanzelf dat dat prima is. Hij doet het toch zelf.
Maar dat is toch geen redenatie "hij doet 't toch zelf"? Het bit ontwijken, rug wegdrukken, sterrekijken: ze doen 't zelf, maar alleen omdat er een ruiter op zit die die reactie uitlokt.
Kafue schreef:
Ik denk dat je je paard moet aanvoelen en de ene kan het wel de andere niet. Mijn grootste fout was dat ik niet meer naar mijn paard luisterde en vergat aan te voelen. Fouten kun je echter maken om ervan te leren en ik heb het nu wel geleerd.
Wat ik van jou gehoord heb, zou ik zeggen: je vergat te rijden. Je reed naar 't eindplaatje toe, je vergat te variëren. Veel variëren in alles, inclusief hoofd-hals houding is altijd belangrijk, en kan ook zonder de variatie "LDR".
Kafue schreef:
Jammer is echter dat sommige mensen dat niet willen inzien en zich blindstaren op theoretische dingen. Ronder isntellen bestaat al heel lang en ik vind heel bewust dat LDR en Hyperflexion niet hetzelfde is. Rond instellen in gradaties. Net zo als groot groter grootst, waarin groot rond mag heten en grootst met de neus op de borst.
Mijn vraag is dan aan jou: waar stopt volgens jou LDR en begint Hyperflexion?
En de beelden die getoond worden op de DVD van dit topic, waar vallen die volgens jou onder?

Iets ronder instellen vanuit een lang&laag houding, zou ik niet direct LDR of Hyperflexion of Rollkür (voor mij 3 termen voor exact hetzelfde) willen noemen. Als bijv het oog voor de neus uit komt, dan kan je naar mijn mening niet meer van "iets ronder" spreken. Hoe zie jij dit?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:54

Volgend jaar rijdt ook Q LRD, let maar op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:06

SuperPepeijn schreef:
Volgend jaar rijdt ook Q LRD, let maar op.
Weddenschapje Knipoog ?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:52

Waarom staat "ronder" per definitie voor "achter de teugel"?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:53

goeie vraag!! zou ik ook wel eens willen weten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:59

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Er bestaan vast instructeurs die LDR beoefenen/overdragen, die beter zijn dan slechte "klassieke" instructeurs. Ja. Dat klopt, maar is geen verrassing, toch?

Zien we hier enige beweging in een mening? Clown