Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:37

Even tussendoor, voor wie zit te kijken: wat vinden jullie dan van de manier waarop de jonge hengsten worden gelongeerd?
(vandaag 2e bezichtiging KWPN, longeren dressuurhengsten)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:38

Babootje schreef:
Zou beter zijn een filmpje te plaatsen. Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of het correct is is lastig te zeggen van zo'n still. Het achterbeen is te ver ondergeschoven om te dragen.

Zeker fijn dat je paard een stuk losser is geworden.

Maar we hebben het natuurlijk steeds over het paard onder het zadel. Heb je daar ook een filmpje van?

Filmpje van de foto moet gaan lukken, dit was een still uit een filmpje.

Onder het zadel gaat nog even duren, ik vind dat ze eerst haar balans moet kunnen houden zonder mij er op. (En de bak moet iets minder lijken op het dichtsbijzijnde zwembad :roll: )

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:48

Kendra schreef:
Even tussendoor, voor wie zit te kijken: wat vinden jullie dan van de manier waarop de jonge hengsten worden gelongeerd?

Heb je een link?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:51

irmaz schreef:
Nog een leuk weetje voor de mensen die ooit een instructeur hebben gehad die:
    -Hun been vast heeft gepakt, schuin naar achteren heeft getrokken en dan het bovenbeen licht draaiend van achter naar voor weer in het zadel heeft begeleid
    -Een papiertje, of muntstuk oid tussen hun knie en het zadel hebben geplaatst om daar mee te rijden
.
Dit kom van Monsieur Baucher *D

Babootje schreef:
En ook dat is een al jaren achterhaald gebruik. :j

Weet je ook waarom het achterhaald is? Zijn het geen goede oefeningen, of is er een betere? Want dan ben ik er absoluut in geinteresseerd :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:51

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
Over welke kaak ontspannende oefeningen heb je het? Zodra het gaat over stellen en buigen, in een van de drie gangen, waarbij ook impuls wordt gevraagd, werk je dus niet eerst aan het hoofd, want er is voorwaartse impuls opgewekt vanuit het been.

BV van stilstand wending om de voorhand

BV voordat je weg stapt, sta je stil, rustig benen aanleggen , echt zitten , en licht contact zoeken en zodra paard begint te knabbelen ontspannen en stap je weg. Dat is mogelijk met een paard die al wat hoger is opgeleid en weet, dat als ruiter de halve ophouding geeft (zit, been, hand) het contact gezocht wordt en de ontspanning.

BV in stap, op de hoefslag blijven en wijken paar stapjes en weer vooruit (paard is ook al wat hoger in de opleiding).

Er wordt dus eerst gewerkt aan ontspanning en een bepaalde mindset, en als de ontspanning er is, lees in leken taal het verfijnde telefoondraadje contact is aanwezig, dan krijg je de overgangen rijden, tempo wisselingen, oefeningen in draf, galop etc.
Bij Polie was het goed, in het begin, dat iedere keer als ze te opgewonden werd, haar rustig stil te zetten, mindset weer herstellen naar overgave en ontspanning, en dan gingen we weer verder.
Hercule daarentegen, was het juist goed als contact aanwezig was, om juist wat pittiger te rijden, dus meer galopperen, meer overgangen, hem verrassen, want daar werd hij gewoon erg fijn van.
Dus dit ligt ook aan het paard.

Ik rijd nu ook af en toe een paard dat 0,0 ervaring met dressuur heeft. En toch snapt hij als ik hem stil zet (heb eerst toestemming gevraagd aan eigenares) midden in het bos, en ik laat hem een wending doen om de voorhand, dat hij gaat knabbelen en er ontspanning is en gelijk contact. Dat heeft te maken met die oefening. Een paard kan niet anders dan hier met ontspanning op reageren.
Zelfs een paard dat zo tuk hard aanvoelt in de mond. En gelijk gaat hij daarna zijn nek ontspannen en gelijk wordt zijn rug heerlijk zacht zodat ik in draf met heerlijke verende billen doorzittend hem kan rijden en voel ik hoe goed de hulpen doorkomen. Het zal nooit worden zoals bij Polie was, want daarvoor wordt hij te weinig zo gereden, maar voor buiten is het genoeg om voor mij lekker te rijden op een ontspannen paard. Van de eigenares al gehoord, dat ze het heerlijk vindt om hem de dag na mij te rijden want dan is hij zo lekker soepel. Dus zelfs zij, die 0,0 ervaring heeft met dressuur kan dit wel voelen.

Dit is geen opschep post, want dat zou ik heel erg jammer vinden als het zo wordt opgevat, want als er een iemand is die geen hoog niveau heeft dan ben ik het wel. Maar zelfs dus in de lagere regionen kan een paard gewoon ontspannen gereden worden zonder al teveel poespas.

Babootje dat denk ik niet, want tussen de instructeurs zat een goede instructeur die bij Ankie les heeft gehad en zelf heel hoog reed (St Prix George heet dat geloof ik).

Een filmpje van Nuno Oliveiro die met een lippizaner aan het werk is (in voornamelijk stap).

Mijn bevindingen:

- taktverlies (tot aan lateraal stappen toe)
- spanning
- verkantelen in de nek
- valse knik
- geen natuurlijke hoofd-hals beweging
- weggedrukte rug
- openen van de mond (geen positief afkauwen van het bit, maar openen ter ontwijken van de druk)

In mijn ogen vloeien al deze fouten voort uit de totale focus op hoofd hals houding, (ruiter houdt de handen statisch op 1 plek) waarbij de rug strak wordt door het achterbeen dat niet meer ondertreedt, en de energie niet in staat is naar voren door te vloeien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:56

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Ik weet trouwens dat "modern" het andersom probeert voor elkaar te krijgen. Ik weet ook, dat mijn instructrice indertijd zeer enthousiast riep "jaaaaaaaaaaaah, en dat is wat ik wil dat je ervaart". Schattig en lief, maar ik heb pas zelf voor het eerst echt pas ervaren , en dat was bij mijn instructeur met Duits klassieke achtergrond, hoe werkelijk ontspannen een paard kan gaan en wat werkelijk van achter naar voren gereden voelt.

Voordat iedereen me af gaat schieten→ hiermee zeg ik dus niet dat je via de moderne rijderij dit niet voor elkaar kan krijgen, alleen IK heb dat nooit ervaren.

Volgens mij is dat gewoon het verschil tussen een "slechte" instructeur en een "goede". En niet zozeer "stroming" afhankelijk. Maar dat is dan weer mijn ervaring.
Ik weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om de pareltjes in het woud van instructeurs te vinden.

Aanvulling.

Over de instructeur waar ik het over hebt. Deze man, reed zelf erg goed, had vele leerlingen op hoog niveau, ontzettend fijn en aardig mens, die voor onze merens Hercule 100% ging en waar ik enorm graag vaak bij leste en ik was echt gek op die leraar en had hem zeer hoog. Dus het lag zeker niet aan wederzijdse inspanningen. En toch heeft hij me nooit dat fijne ontspannen kunnen laten voelen bij Hercule, het contact hebben waardoor zelfs flegmatieke Hercule goed ging reageren op minimale hulpen en vlotter werd aan het been Dat heb ik pas mogen ervaren nadat ik mijn klassieke instructeurs had met lesgeven.
Dus ik ben niet zozeer tegen modern. Alleen MIJ heeft het , jammer genoeg, niet genoeg gebracht. Dat verschil is gewoon te groot te noemen en ik denk dat dit komt vanwege de echte methodiek van de ergo dynamiek die ontbreekt bij modern.

Ik ga zeker niet filmpjes bekritiseren , ik heb me onlangs voorgenomen daar volledig mee te stoppen. Dus op jouw kritiek post van Nuno kan ik niet ingaan, want daar ben ik zelf niet goed genoeg voor. Ik ga alleen nog schrijven over datgene wat IK ervaren heb in de hoop dat anderen dat ook nog kunnen ervaren en het liefst nog wat eerder als ik.
Voor mij maakt het niets meer uit, want ik rijd amper of niet meer. Af en toe nog een buitenritje want mijn paarden zijn overleden of in de groep op leeftijd te genieten van hun pensioen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:58

irmaz schreef:
irmaz schreef:
    -Hun been vast heeft gepakt, schuin naar achteren heeft getrokken en dan het bovenbeen licht draaiend van achter naar voor weer in het zadel heeft begeleid
    -Een papiertje, of muntstuk oid tussen hun knie en het zadel hebben geplaatst om daar mee te rijden
.

Babootje schreef:

Weet je ook waarom het achterhaald is? Zijn het geen goede oefeningen, of is er een betere? Want dan ben ik er absoluut in geinteresseerd :j

Bij die 2e ga je knijpen om het tussen knieën en zadel te houden en dat is iets wat je niet wilt. Je blokkeert erdoor. Ik moest het ook doen vroeger :')

Pien, iemand die hoog gereden heeft hoeft absoluut geen goede instructie te zijn. Ik ben het eens met babootje dat dat eerder klinkt als shet verschil tussen goede en slechte instructeurs en niet een stroming. Want een goede instructeur kan het toepassen op jullie als combinatie. Als dat niet lukt is het niet de goede instructeur voor jou.

Dat gevoel heb ik met meerder pony's en paarden gehad, maar wel op een andere manier. Ik zoek geen bepaalde stroming, ik zoek een instructeur die uit ons het beste kan halen waar ik achter sta.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:05

pien_2010 schreef:
Ik weet ook, dat mijn instructrice indertijd zeer enthousiast riep "jaaaaaaaaaaaah,

:') ik heb ook ooit zo'n instructrice gehad die iedere keer riep als het even goed ging....... en dan stond mijn paard iedere keer binnen 0,1 milliseconde aan de andere kant van de bak. Met die instructrice ben ik heel gauw gestopt :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:40

irmaz schreef:
.

Babootje schreef:

irmaz schreef:

Met op die manier zitten (een soort schaarzit waarbij je de knieen zo in het zadel drukt dat er een muntstuk of papiertje tussen blijft zitten) belemmer je het paard in de bewegingen. Door je zit te "openen" krijgt je paard meer schoudervrijheid. Benen gewoon losjes laten afhangen en je tenen wijzen recht naar voren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:47

996981 schreef:
Wel voor lossigheid achter de kaak. = focus op het hoofd. Vanwaar die keuze?

Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.

De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.

Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.

HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.

Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.

Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.

Ik was vooral benieuwd naar de bijdrage van Clasica gezien zij rijdt volgende deze methode, maar bedankt voor je input :)

Ik snap dat het losmaken van de kaak zou kunnen zorgen voor een ontspannen rug. (volgens mij is het andersom, ontspannen rug vergroot kans op ontspannen kaak) in mijn ogen ontspant de rug vooral zodra het achterbeen onder de massa treedt (door opwekken van impuls, waardoor het achterbeen de rug omhoog trekt).

Naar mijn idee begin je dus met impuls, niet met balans/losmaken van de kaak. Ik snap niet hoe je iets in stilstand in balans kan brengen. Volgens mij heb je daar beweging voor nodig? Maar ik ben geen natuurkundige en opgeleid volgens het “Duits klassieke systeem” dus zou graag uitleg krijgen :)

Ook mijn ervaring, hoe actiever het paard achter (actief buigend, niet stuwend) hoe fijner en lichter in de hand zonder dat je daar voor wat hoeft te doen met de hand.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:50

Ja nu herinner ik het me ook weer dat er inderdaad altijd bij werd gezegd dat je niet mocht gaan klemmen met je knieen :j

Baucher heeft het trouwens over een stukje leer dat je tussen de knie en het zadel moet leggen en dat de instructeur er langzaam tussen uit trekt, waarschijnlijk om te checken of je niet klemt? Geen idee hoe dan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:52

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Wel voor lossigheid achter de kaak. = focus op het hoofd. Vanwaar die keuze?

Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.

De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.

Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.

HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.

Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.

Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.

Ik was vooral benieuwd naar de bijdrage van Clasica gezien zij rijdt volgende deze methode, maar bedankt voor je input :)

Ik snap dat het losmaken van de kaak zou kunnen zorgen voor een ontspannen rug. (volgens mij is het andersom, ontspannen rug vergroot kans op ontspannen kaak) in mijn ogen ontspant de rug vooral zodra het achterbeen onder de massa treedt (door opwekken van impuls, waardoor het achterbeen de rug omhoog trekt).

Naar mijn idee begin je dus met impuls, niet met balans/losmaken van de kaak. Ik snap niet hoe je iets in stilstand in balans kan brengen. Volgens mij heb je daar beweging voor nodig? Maar ik ben geen natuurkundige en opgeleid volgens het “Duits klassieke systeem” dus zou graag uitleg krijgen :)

Ook mijn ervaring, hoe actiever het paard achter (actief buigend, niet stuwend) hoe fijner en lichter in de hand zonder dat je daar voor wat hoeft te doen met de hand.

Er gaat iets mis je met je citaat :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:54

Bij deze het filmpje van mijn voorgaande foto. Let wel, dit is de eerste keer dat het paard de hals zover uitschuift en omlaag brengt en ik sta in het midden te filmen waardoor ik niet kan bij drijven. Maar ik denk dat, na de voorgaande discussie over de nek en de mond, je kunt zien waarom ik (nog) niet op het paard ben gaan zitten.
https://youtu.be/8GsOn3ln3Ys

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:54

Kendra schreef:

Ik kijk af en toe tussendoor, zit veel verschil tussen de longeurs maar over het algemeen wordt ik er niet zo blij van. Vaak te kort en hoog bij gezet, sommige zelfs met stelling naar buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:56

996981 schreef:
Een filmpje van Nuno Oliveiro die met een lippizaner aan het werk is (in voornamelijk stap).

[ Video ]

Mijn bevindingen:

- taktverlies (tot aan lateraal stappen toe)
- spanning
- verkantelen in de nek
- valse knik
- geen natuurlijke hoofd-hals beweging
- weggedrukte rug
- openen van de mond (geen positief afkauwen van het bit, maar openen ter ontwijken van de druk)

In mijn ogen vloeien al deze fouten voort uit de totale focus op hoofd hals houding, (ruiter houdt de handen statisch op 1 plek) waarbij de rug strak wordt door het achterbeen dat niet meer ondertreedt, en de energie niet in staat is naar voren door te vloeien.

Ik ben het met je eens, mis ook hier weer de aanspanning van achter naar voren en een hals die bolt vanuit de schoft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:57

irmaz schreef:
Kendra schreef:

Heb je een link?

https://www.clipmyhorse.tv/nl_NL/live/7 ... ten-ring-2

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:57

irmaz schreef:
Bij deze het filmpje van mijn voorgaande foto. Let wel, dit is de eerste keer dat het paard de hals zover uitschuift en omlaag brengt en ik sta in het midden te filmen waardoor ik niet kan bij drijven. Maar ik denk dat, na de voorgaande discussie over de nek en de mond, je kunt zien waarom ik (nog) niet op het paard ben gaan zitten.

Zie je hoe het paard harder gaat nadat hij de hals laat zakken? Dat een stukje balansverlies doordat hij op die momenten op de voorhand gaat. Door harder te gaan lopen probeert hij zichzelf op te vangen. Als dat niet werkt zie je dat hij het hoofd weer opsteekt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:03

MarjanB schreef:
Afdwingen aan de voorkant is in mijn ogen gewoon niet de manier. Toen ik mevrouw ging kopen zei de verkoopster van ja je moet d’r wel even erdoorheen vragen :')

Ben wel benieuwd wat jullie van deze houdingen vinden. Vertel bewust niet over omstandigheden enz, puur momentopnames.

1
[ [url=m/bWdaZQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Houding van de hals niet verkeerd, maar ik zie dat je hand gekanteld is (duimen niet rechtop) wat vaak betekent dat er druk op staat, of wellicht is het net het moment. Knik in de elleboog zie ik ook niet, hand is niet naar voren.
2
[ [url=m/cVnszG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moeilijk te beoordelen van schuin van voren.
3
[ [url=m/fxk8GD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik een fijn beeld, hand is mooi naar voren en ontspannen, duim zou wel het hoogste punt mogen zijn voor een open hand.
4
[ [url=m/VbBlVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen fijn beeld, paard lijkt te hangen op de hand en er lijkt kracht op te staan. Wederom wellicht puur een momentopname.
5
[ [url=m/uxHvXm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik het meest fijne beeld, paard laat de hals vallen vanuit de schoft. Hand is voor, knik in de ellebogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:04

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Paard zijn neus laten houden waar hij het graag heeft en daar de aanleuning opzoeken en sterker maken door veel overgangen te rijden. Altijd zorgen dat die vanuit achter gemaakt worden en het paard helpen door op het moment hij terug komt op het achterbeen hem de mogelijkheid te geven de neus zelfs nog wat naar voren te kunnen steken zodat hij de overtollige energie (massatraagheid) kwijt kan.
Paarden die voor te kort worden gehouden tijdens de overgangen gaan die energie richting de borst proberen op te vangen en komen achter de teugel en op de voorhand. Hetzelfde zie je in stap en galop, paarden die niet de mogelijkheid krijgen mee te veren in het hoofd zoals zij dit van nature doen gaan zgn terugveren in het hoofd en komen zo iedere keer achter de loodlijn in plaats van voor. Totdat ze sterk (of stijf, afhankelijk van de training) genoeg worden om het hoofd stil te houden in die gangen, dan wordt die overtollige energie ergens anders verwerkt. Mijn theorie is dus eerst sterk en soepel maken en daarna kun je het hoofd vragen waar je het hebben wil (maar zeer waarschijnlijk is het dan ook op de gewenste plek). Teugels en hoofdhoudingen zijn wat mij betreft erg "overrated" bij een normaal gebouwd jong paard. Afwijkende bouw of revalidatie is natuurlijk een ander verhaal.

Babootje schreef:
Maar over die situatie heb ik het helemaal niet. Ik heb het over een jong paard dat door nog te weinig kracht of balans of te zwaar in de hand of te licht in de hand kan worden (paard doet dat zelf), en hoe je dat corrigeert zonder dat het juist op de voorhand valt. Je herstelt de verbinding naar de hand toe, maar het probleem met jonge paarden is, dat hoe langer je ze laat worden hoe sneller de verbinding breekt het het paard op de voorhand valt. Op een correcte manier voorwaarts neerwaarts (dus dragend) vergt al heel wat kracht van zo'n dier. Die moet echt eerst op eigen benen leren lopen. Het maakt niet uit waar het hoofd is in die fase. Zolang het niet wordt afgedwongen.

Ik heb het juist over het jonge paard. Ik geef hier ook geen beschrijving van het voorwaarts-neerwaarts maar juist van het jonge paard dat het bit nog niet heeft leren aannemen. VWNW (met het neusje eruit, dus volgens ernst v loon) kun je m.i. alleen goed rijden als het paard het bit al heeft leren aannemen.
Het voorkomen dat het paard op de voorhand komt doe je m.i. niet met de teugels maar juist met je benen. Door te veel met de teugels te willen doen komt het paard juist op de voorhand. Zie ook de post van Pien. Een langere teugel maakt dus niet dat het paard op de voorhand valt. Het paard valt op de voorhand wanneer je de verbinding mond-rug-achterbenen niet sluit, dus als het paard niet durchlassig is. Mijn mening is dat je je als ruiter aan moet passen aan hoe het jonge paard van nature zo plezierig mogelijk (en dus zo ontspannen mogelijk) loopt en daar de verbinding gaan zoeken (=een actief proces) en niet de teugels kort pakken en druk op de mond zetten om vervolgens de benen tegen deze barriere proberen te drukken in de hoop dat de rug dit wel op de juiste manier door zal geven. Vrijwel geen enkel jong paard zal op die manier de mond en de nek ontspannen, wat volgens Baucher (en ontzettend goed uitgelegd door Pien!) de eerste vereiste is voor durchlassigheid. (mooi hoe Frans en Duits hier eigenlijk bij elkaar komen :j )

Goed uitgelegd, hier sluit ik me bij aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:06

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn we het dan uiteindelijk wel eens, al ben ik voorzichting in het hoofd vragen met de teugels. Mijn inziens is de hoofd/ hals houding een gevolg van hoe het paard de rest van het lijf gebruikt. Maar volgens mij bedoel jij dat ook.

Jazeker. Het is ook geen "vragen" maar gewoon de verbinding weer herstellen, dus weer contact zoeken met de mond en van daaruit weer het neusje uitschuiven. En ja, soms komt het paard in dat proces dan wat achter de LL. Ik vind dat dan niet erg, want je dwingt dat niet af. Het is belangrijker dat je verbinding en takt/impuls houdt en dat het paard zichzelf blijft dragen. In het begin zijn die ideale stukjes nog kort, maar worden langer naarmate het paard sterker wordt. Vervolgens kun je dan ook naar het vw/nw werken zonder dat je paard op de voorhand valt.

Precies dit, paarden moeten leren uitschuiven in de hals en rekken in de bovenlijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:12

pien_2010 schreef:
Ik weet trouwens dat "modern" het andersom probeert voor elkaar te krijgen. Ik weet ook, dat mijn instructrice indertijd zeer enthousiast riep "jaaaaaaaaaaaah, en dat is wat ik wil dat je ervaart". Schattig en lief, maar ik heb pas zelf voor het eerst echt pas ervaren , en dat was bij mijn instructeur met Duits klassieke achtergrond, hoe werkelijk ontspannen een paard kan gaan en wat werkelijk van achter naar voren gereden voelt.

Voordat iedereen me af gaat schieten→ hiermee zeg ik dus niet dat je via de moderne rijderij dit niet voor elkaar kan krijgen, alleen IK heb dat nooit ervaren.

Volgens mij is dat gewoon het verschil tussen een "slechte" instructeur en een "goede". En niet zozeer "stroming" afhankelijk. Maar dat is dan weer mijn ervaring.
Ik weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om de pareltjes in het woud van instructeurs te vinden.

Aanvulling.

Over de instructeur waar ik het over hebt. Deze man, reed zelf erg goed, had vele leerlingen op hoog niveau, ontzettend fijn en aardig mens, die voor onze merens Hercule 100% ging en waar ik enorm graag vaak bij leste en ik was echt gek op die leraar en had hem zeer hoog. Dus het lag zeker niet aan wederzijdse inspanningen. En toch heeft hij me nooit dat fijne ontspannen kunnen laten voelen bij Hercule, het contact hebben waardoor zelfs flegmatieke Hercule goed ging reageren op minimale hulpen en vlotter werd aan het been Dat heb ik pas mogen ervaren nadat ik mijn klassieke instructeurs had met lesgeven.
Dus ik ben niet zozeer tegen modern. Alleen MIJ heeft het , jammer genoeg, niet genoeg gebracht. Dat verschil is gewoon te groot te noemen en ik denk dat dit komt vanwege de echte methodiek van de ergo dynamiek die ontbreekt bij modern.

Ik ga zeker niet filmpjes bekritiseren , ik heb me onlangs voorgenomen daar volledig mee te stoppen. Dus op jouw kritiek post van Nuno kan ik niet ingaan, want daar ben ik zelf niet goed genoeg voor. Ik ga alleen nog schrijven over datgene wat IK ervaren heb in de hoop dat anderen dat ook nog kunnen ervaren en het liefst nog wat eerder als ik.
Voor mij maakt het niets meer uit, want ik rijd amper of niet meer. Af en toe nog een buitenritje want mijn paarden zijn overleden of in de groep op leeftijd te genieten van hun pensioen.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, toen ik zelf in aanraking kwam met de duitse klassieke dressuur dacht ik ook. Dit is het, ook vanwege de paardvriendelijkheid en uit ieder paard het beste kunnen halen. En ik had dat eerder ook niet ervaren bij vele instructeurs, het is wel belangrijk om een goede te treffen.

Alleen de kaak losmaken kan ik niet volgen, kaak los is imo een gevolg van een actief achterbeen en goed over de rug gaand paard die ontspannen is en zich ook nergens vast hoeft te zetten omdat er niet aan gesjord wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:33

996981 schreef:
irmaz schreef:

Zie je hoe het paard harder gaat nadat hij de hals laat zakken? Dat een stukje balansverlies doordat hij op die momenten op de voorhand gaat. Door harder te gaan lopen probeert hij zichzelf op te vangen. Als dat niet werkt zie je dat hij het hoofd weer opsteekt :)

Maar krijg je niet door dat moment op te zoeken meer kracht vanuit ontspanning? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

@irmaz je ziet echt dat het paard vrij onzeker is over z’n lijf, herken het in kaatje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:41

Elisa2 schreef:
MarjanB schreef:
Afdwingen aan de voorkant is in mijn ogen gewoon niet de manier. Toen ik mevrouw ging kopen zei de verkoopster van ja je moet d’r wel even erdoorheen vragen :')

Ben wel benieuwd wat jullie van deze houdingen vinden. Vertel bewust niet over omstandigheden enz, puur momentopnames.

1
[ [url=m/bWdaZQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Houding van de hals niet verkeerd, maar ik zie dat je hand gekanteld is (duimen niet rechtop) wat vaak betekent dat er druk op staat, of wellicht is het net het moment. Knik in de elleboog zie ik ook niet, hand is niet naar voren.
2
[ [url=m/cVnszG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moeilijk te beoordelen van schuin van voren.
3
[ [url=m/fxk8GD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik een fijn beeld, hand is mooi naar voren en ontspannen, duim zou wel het hoogste punt mogen zijn voor een open hand.
4
[ [url=m/VbBlVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen fijn beeld, paard lijkt te hangen op de hand en er lijkt kracht op te staan. Wederom wellicht puur een momentopname.
5
[ [url=m/uxHvXm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik het meest fijne beeld, paard laat de hals vallen vanuit de schoft. Hand is voor, knik in de ellebogen.

Helemaal gelijk hoor en idd momentopnames maar wel momenten waar veel mensen anders naar kunnen kijken. Heb op foto 4 bijvoorbeeld enorm veel positief commentaar gehad..
(M’n zit was toen wel beter)

1 is kaatje op een niet relaxte dag.. vol spanning en eigenlijk had ik beter af kunnen stappen.

2 is m’n oude merrie met gebruiksaanwijzing :')

3 is een ongelooflijke draak die mij een half uur later op de grond had liggen.. kon er vrij goed mee overweg maar het lijntje was dun. (Eigenaar van de stal noemde het paard de klootzak)

4 is Tetje toen ik haar net een week had en ze bij mensen weg kwam die d’r lieten hangen op de hand en waar ze er regelmatig tussen uit kneep.

5 is Tetje toen ik d’r in het m had lopen.

Ben trouwens volop bezig met m’n lijf sinds het houding gebeuren hier. Planken en hardlopen :') merkte van het weekend veel verschil dus hoop dat ik over een tijdje een update kan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:44

Elisa2 schreef:
Alleen de kaak losmaken kan ik niet volgen, kaak los is imo een gevolg van een actief achterbeen en goed over de rug gaand paard die ontspannen is en zich ook nergens vast hoeft te zetten omdat er niet aan gesjord wordt.

Elisa er wordt juist totaal niet gesjord, integendeel zelfs. Er wordt niet eens met druk gereden. Eigenlijk nooit meer sinds ik ander les heb gehad. Dat is eigenlijk wat ik voortdurend probeer uit te leggen. De hulpen zijn zo verfijnd.

Zelfs met Babou, het onbeleerde paard _O- . Die voelt gewoon tuk (draai woord maar zelf om) als ik er op ga. Rug is een plank, bekkie is knoeper hard. Het paard sluit zich af. Dus de 1ste keer, heb ik niet eens de teugels opgepakt. Ik dacht, ik rijd haar enkel alleen op zit, hopelijk gaat ze niet aan de kletter en begrijpt ze dat ik juist niet aan die mond ga zitten sjorren. Ik heb toen geprobeerd om mijn billen super zacht en verend te maken, mijn benen alleen aan te leggen en dat was het.
Gevraagd de 2de keer of ik mijn eigen bitje mocht gebruiken, dat was goed. Het zelfde gedaan. Alles super relaxed en opeens na een half uur voelde ik dat er iets veranderde in het paard. Haar mentale toestand veranderde en voorzichtig met zeer zachte hand pakte ik de teugels op en gaf kleine zachte halve ophouding (hand, been en zit). Kleine reactie kwam terug. Dus toen pas gevraagd of ik die wending om de voorhand mocht doen en dat mocht.
En gelijk voelde ik dat paard kaak los begon te laten en een knabbel gaf op het bit. Dat beloond en gelaten.
De derde keer dit langzaam uitgebouwd.

De eigenares heeft gevraagd of ik haar paarden dressuur matig af en toe wil rijden. Ik heb aangegeven dat ik dat niet meer ga doen. Dat dit iets is voor de jeugd. Af en toe een buitenrit hier in dit prachtige land, vind ik gaaf en dan een kleine oefening OK maar dat is het. Gelukkig heeft ze het sportief opgepakt ondanks haar teleurstelling en begrijpt ze dat de paardensport voor mij nu klaar is.

Termen als sjorren, dan denk ik %) begrijp je wel → en ik lees dat je het aan de ene kant wel begrijpt→ hoe subtiel → hoe ergonomisch de hulpen zijn? Er wordt niet met druk gereden, er wordt niet gesjord, we spreken over een hand links of rechts die iets hoger wordt gedaan eventjes, wat benen en zit, halve ophouding, kleine oefening , bv een voorzichtige flex, alles super rustig zodat het paard zich ook werkelijk kan overgeven daar die de ruiter vertrouwd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:46

MarjanB schreef:
996981 schreef:

Maar krijg je niet door dat moment op te zoeken meer kracht vanuit ontspanning? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

@irmaz je ziet echt dat het paard vrij onzeker is over z’n lijf, herken het in kaatje.

Nee, zolang je hem niet begeleidt, het zij aan de longe, het zij onder het zadel, zal het paard weg blijven wegrennen van het achterbeen :) hij krijgt zo dus alleen meer stuwkracht.

Draagkracht wordt alleen gecreëerd als je aan de spieren zit die moeten gaan dragen. Dit paard gaat uit zichzelf rennen zodra de bovenlijn wordt opgerekt (net als veel paarden)