Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:45

[quote="Ayasha"]Bugeltritt is, zoals ik het geleerd heb is inderdaad afwisselend lichte druk links en rechts op de beugel zetten. In het begin "overdrijf'" je door je gewicht te gebruiken maar als het er eenmaal 'in zit' ga je verfijnen en voor Sam hoef ik nu eigenlijk alleen nog maar mijn been wat te verlengen. En nu zit ik al heel de tijd te piekeren hoe ik nu ga omschrijven in welk ritme ik het doe.... Ik doe het nl. wel in een ritme maar ik kan het niet goed onder woorden brengen... :x :x Ik probeer zeg maar zijn tempo "tegen te werken" maar dat is ook zo'n vage omschrijving...

Wat ik me afvraag: wat bewerkstellig je met bugeltritt?

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:42

met bugeltritt werk je het paard in zijn ritme tegen. hierdoor zal hij remmen, dus terug komen in gang of een overgang maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:20

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:38

DarkoFoitzik schreef:
met bugeltritt werk je het paard in zijn ritme tegen. hierdoor zal hij remmen, dus terug komen in gang of een overgang maken.

Niet persé, in m'n verruimingen gebruik ik het ook, om de passen groter te maken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:57

je past het toe in het ritme waar je naar toe wilt.
in principe is het heel logisch... een galophulp is bijvoorbeeld ook het aangalopperen met je eigen lijf waarna het paard volgt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:19

ChocooPrins schreef:
Bedankt Babootje. Het is ver ja. Maar denk als ik echt wat wil dan zal het sowieso ver worden. Wie weet heeft hij een les locatie aan de grens. Dan is dat weer uitgespaard.
Ik vind wel niet zoveel van hem terug, behalve fb... Niet zo handig om contact mee op te nemen.

Leandra zou misschien een optie kunnen zijn? http://www.vanruiternaartrainer.nl/
En ik ben zelf erg blij met Karmie Stroeve, zij geeft ook meerdaagse trainingen: http://www.stalkarmie.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:03

Karmie is inderdaad een topper! Helaas is het voor mij echt te ver rijden voor een les. Heb wel al een aantal maal een meerdaagse bij haar gevolgd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:54

Ook ik heb bij karmie gelest..Maar ik les toch t liefst bij mdr!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:54

Is er ook een filmpje van de bugeltritt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:24

pol1 schreef:
Ook ik heb bij karmie gelest..Maar ik les toch t liefst bij mdr!

Grappig. Ik heb ook bij mdr gelest, maar vind het bij Karmie prettiger.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:39

Ja zo zie je maar..Ieder z'n voorkeur!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:13

Bedankt! ziet er inderdaad heel netjes uit (beide). Van ruiter naar trainer is veel te ver (ben helemaal van de andere kant ;) )
Ik ga even verdersnuffelen op de opties die ik heb doorgekregen. Heel erg bedankt iedereen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:15

ChocooPrins schreef:
Bedankt! ziet er inderdaad heel netjes uit (beide). Van ruiter naar trainer is veel te ver (ben helemaal van de andere kant ;) )
Ik ga even verdersnuffelen op de opties die ik heb doorgekregen. Heel erg bedankt iedereen.

Als Dordrecht te doen is kun je Dennes rustig via FB berichten. Ik heb ook wel een telefoonnummer, kan ik je wel PB-en als je wil

Trouwens, Antoine de Bodt zit toch in Belgie. Is dat niets voor je dan?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:20

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:17

Babootje bedankt! Ik zal nog even rondkijken.
Antoine is niet mijn ding. Niet ruimdenkend. Maar door hem te noemen denk ik opeens wel terug aan iemand die niet zo ver is eigenlijk...

FCSA: Ziet er ook fijn uit!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:32

pol1 schreef:
Is er ook een filmpje van de bugeltritt??

Ik denk dat dat moeilijk te zien is op filmpjes, maar ik begrijp dat het moeilijk is een beeld te vormen.

Ik gebruik het tegen de beweging als hulp voor het terugkomen zodat ik minder met de hand moet doen.

Dat het ook gebruikt kan worden met de beweging mee voor verruimen heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan... hoewel ik vrees dat het door elkaar gebruiken wat verwarrend zou worden. Voor mijn paard is het nl echt een sterk gedefinieerd commando voor vertragen en hij gaat dat onderscheid moeilijk kunnen maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:06

Ok ik word steeds nieuwsgieriger :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:14

Bugeltritt filmen zal erg moeilijk zijn gezien het een gewichtshulp is.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:30

ChocooPrins schreef:
Babootje bedankt! Ik zal nog even rondkijken.
Antoine is niet mijn ding. Niet ruimdenkend. Maar door hem te noemen denk ik opeens wel terug aan iemand die niet zo ver is eigenlijk...

FCSA: Ziet er ook fijn uit!

Oh wat jammer. Ik heb ontzettend goede dingen van Antoine geleerd. Uiteindelijk moet je wel verder, maar ik vond het erg fijn rijden bij hem.
Gebruik met regelmaat nog wel oefeningen die ik bij hem geleerd heb.
Slangenlijn op de A-C lijn, vierkante volte's e.d.
Werken altijd :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:54

ChocooPrins schreef:
En ik wil terug een instructeur waar ik blindelings op vertrouw. Nu heb ik vaak dat ik niet helemaal overtuigd ben en dus ook niet standvastig blijf. En dat hebben we wel even nodig nu. En alleen kan ik het niet :') .

Ik denk dat dat een illusie is :D ;) Je kan het bijna nooit volledig eens zijn met iemand.

Hoe meer je je verdiept, hoe meer je weet, hoe minder je blindelings vertrouwen hebt in je instructeur is mijn ervaring :D

Ik heb verschillende instructeurs met een verschillend doel, bevalt mij heel goed. Ik heb ook liever een aantal dagen intensief les, ipv standaard zoveel keer in de maand.

Op dit moment ben ik vooral heel veel aan het wandelen en op de grond aan het werken met m'n nieuwe paard, paar keer erop gezeten, maar verder doen we het rustig aan <3 <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:15

Ik heb nogthans twee mensen waar ik blindelings op vertrouw.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:40

sanne83 schreef:
ChocooPrins schreef:
En ik wil terug een instructeur waar ik blindelings op vertrouw. Nu heb ik vaak dat ik niet helemaal overtuigd ben en dus ook niet standvastig blijf. En dat hebben we wel even nodig nu. En alleen kan ik het niet :') .

Ik denk dat dat een illusie is :D ;) Je kan het bijna nooit volledig eens zijn met iemand.

Hoe meer je je verdiept, hoe meer je weet, hoe minder je blindelings vertrouwen hebt in je instructeur is mijn ervaring :D

Ik heb verschillende instructeurs met een verschillend doel, bevalt mij heel goed. Ik heb ook liever een aantal dagen intensief les, ipv standaard zoveel keer in de maand.

Op dit moment ben ik vooral heel veel aan het wandelen en op de grond aan het werken met m'n nieuwe paard, paar keer erop gezeten, maar verder doen we het rustig aan <3 <3

-O- Dat zou jammer zijn. Misschien daarom dat ik nu zo in de knoop geraak met lesgevers.
Ik heb telkens iets van, ik weet het niet... Voelt niet ok. Soms wel en dan na 3x denk ik weer, neen klopt niet. Blijf wel lessen voorlopig maar volg de tips niet op, en heb te weinig plezier omdat het telkens vechten voelt (eerste keer werkt het wel, andere keer dan weer totaal niet).
Maar ik heb wel geen lesgevers die vanuit de klassieke hoek komen (alhoewel, soms wel dezelfde dingen terug komen).

Ik denk dat ik ook verschillende ga nemen. Uiteindelijk wel iets dichterbij gevonden (denk ik). Eerst even bekijken hoe of wat. En dan misschien af en toe een trainingsweekend erbij nemen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 10:56

Mijn nieuwe lesgeefster is nu toch ook een persoon waar ik alles voor waar van aanneem, voorlopig vind ik er geen graten in, ze blijft ook samen zoeken naar de juiste oplossing die voor mijn paard werkt. En vechten komt er ook absoluut niet aan te pas.

10 jaar geleden had ik van haar ook les gehad, maar toen was die klik er niet. Net zoals ik door de jaren ben veranderd is zij dat ook en dat brengt ons opnieuw samen, in het voordeel van mijn paard.

En ja, ze komt van de leerschool van Antoine de Bodt, maar alles wat ze zegt klinkt heel logisch en komt op vele vlakken overeen met wat ik hier lees. Dus ik ben blij met haar! (Maar ze woont een beetje te ver voor jou, sorry.. Ze komt van Keerbergen)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:13

Voila, het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat ik het gevoel heb te moeten vechten.
Moet hem vooral erg begrenzen op de rechterteugel, maar hij houdt daar ook makkelijk vast. En hij protesteert daar ook op.
Moet een manier vinden om dit los en simpel op te lossen, zonder dat ik zelf het gevoel hem te moeten vasthouden.
Het klopt wel dat ik er meer aan mag rijden (ik miep nogal snel ook...)

Gisteren heb ik zoals een klein kind op mijn paard gezeten. Eerst even ingelongeerd, en dan erop.
Dan er weer van, ze kwamen voeders blazen in een silo in het landbouwbedrijf naast de piste, ik was niet op mijn gemak. Paard vond het wel ok uiteindelijk. Dus er weer op. (normaal zou ik de opmerking krijgen niet miepen rijden, ik heb namelijk best een bomproof paard :o , alleen als hij schrikt, dan schrikt hij nogal geweldig, 180 graden en aanzetten. Gelukkig nog nooit gevallen, en heb ik hem een tel later weer bij me maar toch... :o )
Probleem is dat hij dus ofwel op de rem gaat, of gaat lopen. Dus eerst moest ik hem goed vooruit zetten, dan moest ik hem terug, terug rijden. Maar dan gaat hij op de rem. En als hij op de rem gaat is het precies een merrie, die heel erg prikkelbaar is, kop in de lucht en eens durven bokken, of achteruit kruipen.
Dus heb hem van deze keer niet echt vooruit gereden, eerder traag. En iedere keer dat hij begon te zwiepen en nukkig werd, of hoofd in de lucht stak eerst terug overgang stap, totdat hij terug rustig was.
En als hij wat gematigder was, gewoon in die momentjes blijven draven. Begon hij weer (normaal moet ik hem dan eigenlijk beetje aanpakken van mijn lesgevers nu) Gewoon dezelfde teugeldruk gehouden (en die was heel los) en hoe raar hij ook deed hetzelfde tempo proberen aanhouden.
Dan ging hij natuurlijk onder me uit lopen, en heb hem gewoon terug naar stap of halt gereden (gelukkig kan ik dit wel redelijk op mijn zit)
Geen figuren/geen oefeningen. Echt 100 en 1 overgangen en telkens vanuit ontspanning werken.
Het zag er waarschijnlijk beetje stom uit, en moest ik hem niet inlongeren en dagelijks zo rijden dan zou ik binnen de kortste keren gekatapulteerd worden omdat hij gewoon veel meer energie heeft.
Maar ik voelde me er zoveel beter bij.
Ook al had ik minder snel resultaat (heb er zeker een uur opgezeten en eigenlijk niets gedaan) dan dat ik hem er echt tegenaan rij (dat moest ik dus wel doen omdat hij anders begint te remmen en rond te springen.)
Moest ik hem een schop onder zijn kont geven (en echt durven geven) zou hij het wel doen. Maar alleen omdat hij moet, en ik wil dat hij uit plezier wil werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:35

Wat je schrijft klinkt wel herkenbaar ChocooPrins. Mijn merrie doet op dit moment hetzelfde, maar die doet het sinds een dag ineens linksom. Ik moet nog erg aan haar wennen, ze is 4 en ik heb haar een maand of 6.
Ben blij met mijn instructeur, die duidelijke aanwijzingen geeft, maar het feit is, dat ik het best wel spannend vind als mevrouw begint te bokken/stuiteren...... :o . Bij mijn vorige paard wist ik exact wat ze deed als het eens fout ging, nu is het allemaal nogal onberekenbaar en dat maakt het voor mij erg lastig.

Een schop onder haar kont geven is soms nodig, maar dat vind ik erg lastig omdat ik haar reactie nog niet weet.