[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:07

Het is zeker jammer dat ik geen beeldmateriaal dan kan laten zien, sorry.

Hmm niet bij alle paarden begint die opleiding al v.a. veulens af aan, hebben wel eens paarden gekregen die zo van het land kwamen, die hadden soms zelfs nog nooit een hoefsmid gezien. -O- Die zijn echt nog helemaal groen, super groen.. Laatst nog 1 gehad, die loopt inmiddels heel fijn ohz bij de eigenaar en doet het super! :D Maar er ook 1 gehad die continu behoorlijk angstig / op haar hoede bleef.. Met heel veel geduld en heel veel rust is ook dat een fijn paard geworden, na alle vlieglessen die ik heb gehad en menig soort van 'rodeo' rondjes. Die kon heel braaf zijn ohz maar bleef toch wat spanning houden, volledig ontspannen durfde ze echt niet.. En dan heb je er ook nog niet eens een fatsoenlijk stuur, gas en rem op. Dat is lastig hoor... Want 'even' op de volte sturen als ze onder je vandaan gaan lopen is dan niet zo vanzelf sprekend. Hoe doe je dat dan? Eigenlijk met heeeeeel veel geduld, rust, respect, vertrouwen in het paard en herhaling. Heb de dag meegemaakt dat het knopje om ging en ze zichzelf ineens wel durfde te geven en pas toen kon ik echt verder met haar, maar wat je dan terug krijgt dat is werelds!

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:17

Succes Bertie :(:)

Klein Ego-postje. Vandaag weer de zadelmaker gehad. En er is een kleine vooruitgang. We zijn er nog niet, nog lang niet. Maar even zag ik me paard daar lopen. Rug omhoog, hoofdje uit de krul, voorbeen erbij... Achterbeen nog steeds stijf en buiging nog slecht. Maar we zitten 80% verder dan een uur daarvoor.

Er moet nog meer aangepast worden. We weten het wel zeker, paardlief zegt het. Maar waar precies, dat is nog een puzzeltje. Maar ik kan er weer op, kijken of we het probleem dan verder kunnen bepalen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 03:33

oh veulen wat fijn zeg!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:01

Sjolvir schreef:
Alleen op het rechte stuk? Of juist in een wending?
Als je muisstil zit of juist als je iets vraagt van hem, hoe klein ook?

Vaak haalt de ruiter onbewust het paard uit zijn ritme door iets te vragen, hoe klein ook, of door niet op tijd te reageren op iets wat het paard aangeeft.
Je zegt zelf linksom en linksom is zijn moeilijke kant, het kan ook zijn dat hij door zijn nieuwere manier van bewegen af en toe zichzelf uit balans helpt,
iets meer activiteit helpt daar wel eens tegen.

Het gaat om het aanspringen in de linkergalop, dit doe ik nu bewust in een volte of een bocht. Ik vraag hem om aan te springen. Bij het aanspringen vragen zit ik zelf gespannen, naar voren en hand wat naar achter. Totaal fout natuurlijk, doordat het laatst zo makkelijk ging ben ik bewust wat vaker aan gaan springen om te oefenen op hand naar voren, op je billen zitten en luchtig zitten. Waarbij onbewust erin is geslopen dat hij ik alleen met buitenbeen galop vraag ipv binnenbeen.

Kan ik nu galop beter even niet doen tot mijn les maandag? Zodat ze ziet wat ik verkeerd doe? Wil best zelf gaan aanlummelen, maar het verstoord een beetje het blije rijden als ik daarna niet meer fatsoenlijke mijn buitenbeen kan aanleggen. Dan wil hij op die druk elke keer naar voren ipv ervoor wijken.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:18

Allereerst, Bertie: oprecht heel veel sterkte en houd de moed erin!

Ik heb een vraagje ivm longeren. Ik heb een 5-jarige, erg sensibele merrie. Mevrouw raakt heel snel gespannen in het lijf en vind het dan heel moeilijk om weer los te laten (met alle gevolgen van dien). Mijn instructeur heeft me aangeraden om haar regelmatig te longeren met hulptouwtjes.
Hij vertelde me dat ik die touwtjes best op deze manier vast kan zetten aan de longeersingel:

Afbeelding

Afbeelding

Dus door de zijringen, via het bit, door de voorbenen. Nu is mijn vraag of dit wel de beste manier is om naar ontspanning toe te werken. Natuurlijk span ik die touwen niet aan, ze heeft echt nog ruimte genoeg om haar hoofd omhoog te doen indien ze dat wil; maar dan komt er natuurlijk wel wat druk op het bit. Ik merkte wel dat ze in het begin weer erg gespannen was (hoofd omhoog, onderhals erop, rug weg en rennen) maar na enkele minuten liep ze gewoon rustig en zakte haar hoofd al een heel eind, zoals dus te zien is op bovenstaande foto. Nu vind ik wel dat ze erg "de grond in loopt" (vooral op de eerste foto)
Dus deze manier van longeren: goed of bestaan er betere alternatieven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:47

Goede manier al kun je het beste het touwtje aan de zijkant nog 1 ring hoger doen. Dan kan het paard nog iets meer zoeken :)

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:50

Dank je, Joolien!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:01

Ik vind touwtjes hetzelfde effect geven als je handen vastzetten. Ja... ze kunnen dan niet anders dan in een krul blijven lopen, maar is geen sprake van ontspanning.
Op het moment dat een paard zich aanspant verkorten de rugspieren zich en daardoor gaat het hoofd omhoog... op het moment dat het moment dat het hoofd niet omhoog kan maar de spieren zich wel spannen krijg je gewoon getouwtrek aan de spieren. Iets wat mij absoluut niet gezond lijkt voor spieren.

Kunst is een manier te zoeken waardoor ze weer ontspant op moment van spanning, zo ook de reden waarom ze zich aanspant. Is het omdat ze de concentratie verliest en zich focust op iets anders, of is het moeilijk hetgeen wat je vraagt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:24

Een reactie van mijn kant. Pfffff jullie gaan te hard. Dus ik pik er wat uit.
1. Het belangrijkste: Bertie veel sterkte!!
2. Sammy, je vraagt of jij in één maand je paard zo getraind kunt hebben waardoor die verkeerde bespiering is ontstaan. Nee, lijkt me het juiste antwoord te zijn.
3. S_Z komt wel goed met jullie want als je zo door blijft rijden met die oefeningen komt de hackenbiegung ook vanzelf. Moet wel erg wennen aan het auto jargon hier in dit topic. (Schakelen, gas geven, remmen enz. maar ja kleinigheidje houd je altijd).
4. Sjolvir, wat is je paard al vooruit gegaan! Lijkt het zo of komt rechtsom achterhand wat naar binnen en linksom achterhand wat naar buiten? Lijkt het zo dat je paard op het einde bij de overgang naar stap ietwat sloft? Verbaasde me en heb dus paar keer opnieuw gekeken want ik vind dat je paard niet loperig is en fijn impuls heeft. Knap voor zo'n jonkie.
5. Verder rustig aan met schrijven hé meiden. Dit ouwetje heeft nog meer te doen als BOKT en ik hou het amper bij. Heb weer zat te doen in NL waaronder fijn eigen paardjes rijden. Gisteren na 6 weken voor het eerst en heb nu wat spierpijn. Gelukkig niet veel.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:53

Misschien erg off topic voor de toevallige voorbijganger, maar in mijn ogen erg on-topic:

Bertie, heel veel sterkte! 240/140 is inderdaad erg hoog. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je man snel weer thuis is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:20

Bertie, sterkte met je man! Ik heb vroeger ook ooit eens zo een rare hoge bloeddruk gehad (210/120). Hoefde net niet het ziekenhuis in. Ik was toen een jaar of 30. Heel raar. Poosje medicijnen gehad en het is daarna nooit meer teruggekomen. Kwam vermoedelijk van stress, bij mijn schoonmoeder was toen net kanker geconstateerd en ik zat op dat moment in een baan, waar ik het niet naar mijn zin had. Het hoeft dus niet altijd een lichamelijke oorzaak te hebben, soms is de oorzaak niet eens te vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:23

Joolien schreef:
Goede manier al kun je het beste het touwtje aan de zijkant nog 1 ring hoger doen. Dan kan het paard nog iets meer zoeken :)

Zou ik persoonlijk bij dit paard juist niet doen, omdat ie al wat op de voorhand is. Hoe hoger je handen (of het touwtje) hoe meer ze duiken.
Ik vind touwtjes op zich een prima middel. Paard leert weerstand en hoe zich daarin te plooien, zonder ruitergewicht.
Maar persoonlijk longeer ik liever met dubbele lijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:58

Ik vind touwtjes helemaal niet vastzetten, als je het maar goed doet. Hoe hoger namelijk het touwtje aan de zijkant, hoe meer ruimte ze hebben om de hals te verlengen. Mijn manier om de rug los te laten is nog altijd de longeerhulp, echt niet voor ieder paard geschikt maar ze leren zo wel op eigen benen te lopen.

Paard mag hier overigens actiever ;)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:06

Bedankt Pien.

Oh ik heb zo geweldig gereden net <3

Gister moest ik haar even door wat gevoelige plekjes heen werken met als resultaat een zeiknat paard en een moe maar voldaan baasje (paardje was ook moe tussen de oortjes) en vandaag liep ze zo super fijn!

Had het gevoel alsof ik in draf het zadel uit gegooid werd (nieteens door activiteit maar gewoon door loslaten van de rug). En in galop leek het of we zweefden! De stukken dat ik meer activiteit vroeg bleef ze 9 vd 10 x mooi rond/gesloten en had ik een hele fijne verbinding met haar mondje/neus.

Ze heeft me laten voelen dat ze steeds meer vooruit gaat/blijft denken en ik steeds minder hoef te corrigeren.

Daar wil ik naartoe blijven werken. Wow wat zat dat fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:12

Tof Sam, lekker he zo'n elastiekje! Fijn dat het zo goed ging :D

Ik heb ook wederom heerlijk lesgegeven, paard gaat echt aan het werk en gaat steeds mooier zakken aan die voorkant. Mooi om te zien, ik sta dan gewoon met kippenvel in de bak :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:19

Ik ben van mening dat iets wat vastzit, geen weerstand kan bieden. Iets wat weerstand kan bieden kan namelijk meegaan met de beweging. Als dat een doel is aan de longe dan kan je idd. beter voor de dubbele longe gaan, dan kan je weerstand bieden. :)
Als je doel een actief, ontspannen paard is wat in de voorwaarts neerwaarts tendens loopt, heb je dat imo niet nodig. Dat kan prima aan de enkele zonder hulpteugels.

Joolien: Wat doet volgens jou de longeerhulp op dit plaatje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:21

Air schreef:
Ik ben van mening dat iets wat vastzit, geen weerstand kan bieden. Iets wat weerstand kan bieden kan namelijk meegaan met de beweging. Als dat een doel is aan de longe dan kan je idd. beter voor de dubbele longe gaan, dan kan je weerstand bieden. :)
Als je doel een actief, ontspannen paard is wat in de voorwaarts neerwaarts tendens loopt, heb je dat imo niet nodig. Dat kan prima aan de enkele zonder hulpteugels.

Joolien: Wat doet volgens jou de longeerhulp op dit plaatje? :)

Het nodigt het paard uit om de hals te laten vallen en de kaak te ontspannen, wat het paard ook doet. Ook nodigt het uit tot lengte maar wel met een rondere hals. Het is aan de longeur om het paard actief te houden zodat ook die achterkant mee doet, dat wordt hier vergeten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:27

Maar hij hangt hier in een grote boog, waar nodigt ie dan uit?
Nodigt de longeur het paard niet al uit door activiteit te houden en het paard de volte rond te laten lopen, en niet naar binnen of buiten te laten vallen? Ik geloof dat dat namelijk al een trigger opzich is voor het paard om te ontspannen.

Oh en foto's maken + longeren met daarbij een paard wat van achter actief door blijft lopen wil geloof ik alleen met paarden die van zichzelf al goed achterhand gebruik hebben. Ze merken het direct als je niet op let :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:28

Hier vandaag ook weer heerlijk gereden. Echt geprobeerd om haar van voren los te laten. En er zaten al hele leuke stukjes tussen. Ze vind het soms nog wel moeilijk om echt te gaan dragen. En dat uit zich in het bit beetpakken. Wat ik dan doe is mijn handen naar voren, zodat ze de kans daarvoor niet krijgt. Ze mag soms ook nog meer lengte hebben vanvoren. Maar dat komt wel, als ze straks echt los door haar lijf blijft lopen. Daar heeft ze nu de kracht nog niet helemaal voor. Daar krijgt ze heerlijk de tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:33

Air schreef:
Maar hij hangt hier in een grote boog, waar nodigt ie dan uit?
Nodigt de longeur het paard niet al uit door activiteit te houden en het paard de volte rond te laten lopen, en niet naar binnen of buiten te laten vallen? Ik geloof dat dat namelijk al een trigger opzich is voor het paard om te ontspannen.

Oh en foto's maken + longeren met daarbij een paard wat van achter actief door blijft lopen wil geloof ik alleen met paarden die van zichzelf al goed achterhand gebruik hebben. Ze merken het direct als je niet op let :')

Het is moeilijk te zien maar er is weldegelijk contact, alleen wanneer het paard het been naar voren zet verlies je dat contact even. Maar hier gaat het me niet om het contact behouden maar om zichzelf te dragen en in balans op 4 benen te lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:43

Hie trouwens even een foto, niet aan de longe maar een moment waar ik em gewoon actief door de bak laat draven. Na een paar rondjes spanning en een beetje racen, komt er meer ontspanning en laat ie zelf los en laat zijn hals vallen.
Afbeelding

Aan de longe kan ik hem dan nog begrenzen op het kaptoom en meer overgangen maken en hem recht houden, maar er is hier gewoon te zien dat je voor ontspanning geen hoempapa nodig hebt :)

Is er contact aan de rechterkant? Daar is het namelijk moeilijk te zien. Maar wat ik zie gebeuren is een paard wat kantelt en niet juist spoort achter, hij zet zijn buitenachterbeen naar binnen ipv. het binnenachterbeen naar binnen te zetten.
Ik denk echt dat je de longeerhulp daar niet voor nodig hebt, maar dat het echt aan de manier waarop je longeert ligt. Ik ben wel nieuwsgierig wat hij doet als je de longeerhulp er niet om hebt. :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:51

Hallo allemaal,

Ik lees al een hele tijd mee en heb alle andere topics ook doorgelezen.
Vandaag zijn er wat foto's gemaakt van de training. Het is de derde keer dat we weer in de buitenbak rijden en hij (en ik) vindt dat wat spannend. Hierdoor wordt ik passief en mijn paardje gaat in zijn eigen tempo (flink tempo dus) door de bak sjouwen. Uiteindelijk ben ik dit gaan oplossen door op zit heel wat tempowisselingen en overgangen te rijden en gingen we zo door de bak.

Afbeelding

Ik kijk op deze foto teveel naar beneden en dat zie je dan in het gehele beeld terug. Het gehele beeld is neerwaarts.
Hij wordt te lang in het lijf en gaat stuwen.

Afbeelding

Dit vindt ik een fijner beeld.
Ik vindt hem fijn in tact lopen, neusje net voor de loodlijn.
Mijn binnenhand heb ik te hoog (ben hard aan het werk om het af te leren).
Hij zou voor mijn idee nog wat actiever mogen, maar dan rij ik hem snel van het achterbeen af.
Daarmee zijn we momenteel aan het stoeien.

Maar voor de derde keer in de buitenbak was ik tevreden.

Hij is net door de kraker behandeld. De komende dagen mogen we enkel stappen. En dat weer langzaam uitbouwen.
Hij heeft de voorbenen en de schoft behandeld. Waarschijnlijk is hij uitgegleden en zit het gehele gebied rond de schoft/schouders vast.
Ook is hij rondom de lendenen losgemaakt.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties :o

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:15

bertie schreef:
Fry schreef:
Er zitten inderdaad wat foutjes in mijn stukje komt door het even haastig opschrijven maar ben te laat om het aan te passen.

Als er 'wat foutjes' zitten in zo'n stukje, dan wacht ik met héél veel spanning op je volgende 'stukje'! *\%/*

:oo

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:15

pfoe ik ben weer bij met lezen :)
Ik ga binnenkort ook foto's/ filmpje plaatsen, Ik zit nog steeds in de mee lees hoek maar ik ben wel heel veel aan het zoeken nu wat ik nou het beste kan doen, maar ik weet het nog even niet zo goed dus ik zou het fijn vinden om tips te krijgen zodat ik weet waar ik aan moet werken :7

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:16

Air schreef:
Hie trouwens even een foto, niet aan de longe maar een moment waar ik em gewoon actief door de bak laat draven. Na een paar rondjes spanning en een beetje racen, komt er meer ontspanning en laat ie zelf los en laat zijn hals vallen.
[ Afbeelding ]

Aan de longe kan ik hem dan nog begrenzen op het kaptoom en meer overgangen maken en hem recht houden, maar er is hier gewoon te zien dat je voor ontspanning geen hoempapa nodig hebt :)

Is er contact aan de rechterkant? Daar is het namelijk moeilijk te zien. Maar wat ik zie gebeuren is een paard wat kantelt en niet juist spoort achter, hij zet zijn buitenachterbeen naar binnen ipv. het binnenachterbeen naar binnen te zetten.
Ik denk echt dat je de longeerhulp daar niet voor nodig hebt, maar dat het echt aan de manier waarop je longeert ligt. Ik ben wel nieuwsgierig wat hij doet als je de longeerhulp er niet om hebt. :)

HEYYY HEB JIJ MIJN VP GESTOLEN :oo
Ze lijken heeel erg op elkaar.
Welk ras is deze?