Hmm niet bij alle paarden begint die opleiding al v.a. veulens af aan, hebben wel eens paarden gekregen die zo van het land kwamen, die hadden soms zelfs nog nooit een hoefsmid gezien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Alleen op het rechte stuk? Of juist in een wending?
Als je muisstil zit of juist als je iets vraagt van hem, hoe klein ook?
Vaak haalt de ruiter onbewust het paard uit zijn ritme door iets te vragen, hoe klein ook, of door niet op tijd te reageren op iets wat het paard aangeeft.
Je zegt zelf linksom en linksom is zijn moeilijke kant, het kan ook zijn dat hij door zijn nieuwere manier van bewegen af en toe zichzelf uit balans helpt,
iets meer activiteit helpt daar wel eens tegen.
Joolien schreef:Goede manier al kun je het beste het touwtje aan de zijkant nog 1 ring hoger doen. Dan kan het paard nog iets meer zoeken
Air schreef:Ik ben van mening dat iets wat vastzit, geen weerstand kan bieden. Iets wat weerstand kan bieden kan namelijk meegaan met de beweging. Als dat een doel is aan de longe dan kan je idd. beter voor de dubbele longe gaan, dan kan je weerstand bieden.
Als je doel een actief, ontspannen paard is wat in de voorwaarts neerwaarts tendens loopt, heb je dat imo niet nodig. Dat kan prima aan de enkele zonder hulpteugels.
Joolien: Wat doet volgens jou de longeerhulp op dit plaatje?
Air schreef:Maar hij hangt hier in een grote boog, waar nodigt ie dan uit?
Nodigt de longeur het paard niet al uit door activiteit te houden en het paard de volte rond te laten lopen, en niet naar binnen of buiten te laten vallen? Ik geloof dat dat namelijk al een trigger opzich is voor het paard om te ontspannen.
Oh en foto's maken + longeren met daarbij een paard wat van achter actief door blijft lopen wil geloof ik alleen met paarden die van zichzelf al goed achterhand gebruik hebben. Ze merken het direct als je niet op let
Air schreef:Hie trouwens even een foto, niet aan de longe maar een moment waar ik em gewoon actief door de bak laat draven. Na een paar rondjes spanning en een beetje racen, komt er meer ontspanning en laat ie zelf los en laat zijn hals vallen.
[ Afbeelding ]
Aan de longe kan ik hem dan nog begrenzen op het kaptoom en meer overgangen maken en hem recht houden, maar er is hier gewoon te zien dat je voor ontspanning geen hoempapa nodig hebt
Is er contact aan de rechterkant? Daar is het namelijk moeilijk te zien. Maar wat ik zie gebeuren is een paard wat kantelt en niet juist spoort achter, hij zet zijn buitenachterbeen naar binnen ipv. het binnenachterbeen naar binnen te zetten.
Ik denk echt dat je de longeerhulp daar niet voor nodig hebt, maar dat het echt aan de manier waarop je longeert ligt. Ik ben wel nieuwsgierig wat hij doet als je de longeerhulp er niet om hebt.