Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vur schreef:Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.
Verder vind ik het filmpje van Klimke heel mooi. Ik zie vooral een zeer zeer mooie stille meegaande hand en een paard dat niet achter de loodlijn komt (eerder ooit er duidelijk voor). Wat bedoel je precies Horseyfries met fouten die de moderne ruiters vaak wordt verweten hier?
horseyfries schreef:Ailill schreef:Ik denk niet zozeer om het paard rechter te maken, wel om 'schade' uit het verleden te herstellen. Denk dat het niet juist is om te veel te gaan trainen/recht-richten vanuit de contrapositie, uitzonderingen daar gelaten.
Als een paard scheef geboren wordt, is dan "schade uit het verleden" niet altijd min of meer aanwezig?
horseyfries schreef:vur schreef:Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.
Verder vind ik het filmpje van Klimke heel mooi. Ik zie vooral een zeer zeer mooie stille meegaande hand en een paard dat niet achter de loodlijn komt (eerder ooit er duidelijk voor). Wat bedoel je precies Horseyfries met fouten die de moderne ruiters vaak wordt verweten hier?
Vur, het ging over "correcte buiging"! Niet of dit kan, maar of het kan in "correcte buiging"!
horseyfries schreef:Jij stelt dat je nooit ziet dat hij met zijn achterhand omhoog wipt, ik denk dat je toch nog eens wat langer dan twee seconden moet kijken dan, want het is voortdurend te zien als je het in slowmotion afspeelt.
Is het wegvallen over de buitenschouder volgens jou altijd een probleem van de achterkant? Dat KAN gewoon niet anders volgens jou?
Ailill schreef:horseyfries schreef:Jij stelt dat je nooit ziet dat hij met zijn achterhand omhoog wipt, ik denk dat je toch nog eens wat langer dan twee seconden moet kijken dan, want het is voortdurend te zien als je het in slowmotion afspeelt.
Is het wegvallen over de buitenschouder volgens jou altijd een probleem van de achterkant? Dat KAN gewoon niet anders volgens jou?
Volgens mij is dat een probleem/fout van de ruiter, die geeft de verkeerde hulpen of maakt een fout wat betreft begrenzen.
horseyfries schreef:Jij stelt dat je nooit ziet dat hij met zijn achterhand omhoog wipt, ik denk dat je toch nog eens wat langer dan twee seconden moet kijken dan, want het is voortdurend te zien als je het in slowmotion afspeelt.
vur schreef:Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.
Ja, oké, maar ik meende toch dat je zei dat het een knappe ruiter was als hij dat voor elkaar kon krijgen. Daar reageerde ik op.
nombrado schreef:horseyfries schreef:Is het wegvallen over de buitenschouder volgens jou altijd een probleem van de achterkant? Dat KAN gewoon niet anders volgens jou?
ja, heeft niets met het hoofd van doen of de schouders...alles werkt vanachternaarvoor
vanachternaarvoor beweegt een paard.
horseyfries schreef:Ailill schreef:Volgens mij is dat een probleem/fout van de ruiter, die geeft de verkeerde hulpen of maakt een fout wat betreft begrenzen.
Begrenzen aan de voorkant of aan de achterkant?
nombrado schreef:vur schreef:Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.
een paard, die los in zijn lijf is, kan naar links kijken en naar rechts buigen
het kijken (stelling) gebeurd net achter de kaak
helemaal niets bijzonders.
alleen als je idd als ruiter gaat zitten trekken aan de binnenkant, dan kan je dit niet afdwingen nee, en kan het paard dan idd die kant van trekken op gaan kijken, maar met het lijf gebeurd niets
horseyfries schreef:Ailill schreef:Both, de kracht/voortgang van achter (paard valt weg, te veel energie) en de voorkant begrenzen met je buitenhand en zit.
Ik begrijp je eerste gedeelte niet zo goed, wat bedoel je daarmee?
horseyfries schreef:vur schreef:
Fouten die in het filmpje te zien zijn: weinig bespiering, weinig draagkracht, scheefheid, kantelen van het hoofd, omhoog komen van de achterhand en niet zitten in de piaffe, enz.enz.
Eigenlijk alles waarvan hier al pagina's gesteld wordt dat dit met juiste klassieke training zeker niet zou gebeuren.
horseyfries schreef:is het ook mogelijk dat alleen die buitenschouder meer begrenst moet worden door de ruiter, zonder dat je aan de achterkant iets moet corrigeren?
horseyfries schreef:Ok, nu begrijp ik wat je bedoelt. Kan het dan volgens jou ook of/ of zijn, of is het altijd en/en? Dus met andere woorden, is het ook mogelijk dat alleen die buitenschouder meer begrenst moet worden door de ruiter, zonder dat je aan de achterkant iets moet corrigeren?
horseyfries schreef:Hey, we zijn het eens!(al vind ik het bijzonder als iemand zijn paard zo los in zijn lijf heeft, zie ik niet iedereen elke dag doen dus "niets bijzonders" zou ik het niet noemen).