Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:23

Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.

Verder vind ik het filmpje van Klimke heel mooi. Ik zie vooral een zeer zeer mooie stille meegaande hand en een paard dat niet achter de loodlijn komt (eerder ooit er duidelijk voor). Wat bedoel je precies Horseyfries met fouten die de moderne ruiters vaak wordt verweten hier?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:24

Jij stelt dat je nooit ziet dat hij met zijn achterhand omhoog wipt, ik denk dat je toch nog eens wat langer dan twee seconden moet kijken dan, want het is voortdurend te zien als je het in slowmotion afspeelt.

Is het wegvallen over de buitenschouder volgens jou altijd een probleem van de achterkant? Dat KAN gewoon niet anders volgens jou?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:25

vur schreef:
Linkerbuiging en rechterstelling kan wel. Dan heeft het paard een S in zijn lijf en dat gebeurt niet door goed rijden, maar door slecht rijden. Je ziet dat gebeuren als de ruiter door middel van stelling van de hals, de buiging in het lijf wil afdwingen aan de bolle kant van het paard.

Verder vind ik het filmpje van Klimke heel mooi. Ik zie vooral een zeer zeer mooie stille meegaande hand en een paard dat niet achter de loodlijn komt (eerder ooit er duidelijk voor). Wat bedoel je precies Horseyfries met fouten die de moderne ruiters vaak wordt verweten hier?

Vur, het ging over "correcte buiging"! Niet of dit kan, maar of het kan in "correcte buiging"!

Fouten die in het filmpje te zien zijn: weinig bespiering, weinig draagkracht, scheefheid, kantelen van het hoofd, omhoog komen van de achterhand en niet zitten in de piaffe, enz.enz.
Eigenlijk alles waarvan hier al pagina's gesteld wordt dat dit met juiste klassieke training zeker niet zou gebeuren.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-12-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:25

horseyfries schreef:
Ailill schreef:
Ik denk niet zozeer om het paard rechter te maken, wel om 'schade' uit het verleden te herstellen. Denk dat het niet juist is om te veel te gaan trainen/recht-richten vanuit de contrapositie, uitzonderingen daar gelaten.

Als een paard scheef geboren wordt, is dan "schade uit het verleden" niet altijd min of meer aanwezig?

Dat bedoel ik ook niet, maar goed toegepaste training moet aan beide kanten resultaat hebben. Sommige oefeningen geven aan de ene kant meer resultaat dan aan de andere kant (zijgangen bijvoorbeeld, dan train je het ene deel van het lichaam meer/anders dan het andere deel). Dat compenseer je weer d.m.v. andere oefeningen. Het is niet voor niks dat contra galop niet het eerste is wat je een jong paard moet leren.

Maar als een paard aan een kant/ergens duidelijk vast zit dan kan gerichte contra-stelling/werken geen kwaad.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:27

horseyfries schreef:
vur schreef:

Vur, het ging over "correcte buiging"! Niet of dit kan, maar of het kan in "correcte buiging"!

Ja, oké, maar ik meende toch dat je zei dat het een knappe ruiter was als hij dat voor elkaar kon krijgen. Daar reageerde ik op.

Ailill

horseyfries schreef:
Jij stelt dat je nooit ziet dat hij met zijn achterhand omhoog wipt, ik denk dat je toch nog eens wat langer dan twee seconden moet kijken dan, want het is voortdurend te zien als je het in slowmotion afspeelt.

Is het wegvallen over de buitenschouder volgens jou altijd een probleem van de achterkant? Dat KAN gewoon niet anders volgens jou?

Volgens mij is dat een probleem/fout van de ruiter, die geeft de verkeerde hulpen of maakt een fout wat betreft begrenzen.

horseyfries

Dus eigenlijk kan gerichte contrastelling trainen wel functioneel zijn in tegenstelling tot wat je eerder zei over "niet juist"?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:28

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Volgens mij is dat een probleem/fout van de ruiter, die geeft de verkeerde hulpen of maakt een fout wat betreft begrenzen.

Begrenzen aan de voorkant of aan de achterkant?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:28

horseyfries schreef:

ja, heeft niets met het hoofd van doen of de schouders...alles werkt vanachternaarvoor
vanachternaarvoor beweegt een paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:30

horseyfries schreef:

Ík weet wel dat de vraag niet voor mij bedoeld is, maar vaak is het wel een probleem aan de achterkant. Het paard wil dan vaak graag in travers lopen. Dat los je wel op door de schouders voor de achterhand te richten, maar toch. Vaak is het toch een zwakker achterbeen in relatie tot de holle en bolle kant (korte stijfe spieren en langere, meer soepele spieren).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:31

vur schreef:

een paard, die los in zijn lijf is, kan naar links kijken en naar rechts buigen
het kijken (stelling) gebeurd net achter de kaak
helemaal niets bijzonders.
alleen als je idd als ruiter gaat zitten trekken aan de binnenkant, dan kan je dit niet afdwingen nee, en kan het paard dan idd die kant van trekken op gaan kijken, maar met het lijf gebeurd niets

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:32

vur schreef:

Ja, oké, maar ik meende toch dat je zei dat het een knappe ruiter was als hij dat voor elkaar kon krijgen. Daar reageerde ik op.

Klopt, als iemand zijn paard zo goed nageeflijk en durchlassig heeft dat diegene het paard kan blijven laten sporen en dan toch met tegenstelling rijden, dan vind ik dat knap. En dat kan nooit als iemand iets probeert af te dwingen, want dan zal door de spanning die optreedt het paard nooit blijven sporen.
Maar blijven sporen en dan in de voorste halswervels iets andere stelling vragen is in principe lichamelijk mogelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:33

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

ja, heeft niets met het hoofd van doen of de schouders...alles werkt vanachternaarvoor
vanachternaarvoor beweegt een paard.

Dus het kan nooit een ruiterfout zijn zoals Ailill zegt?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:35

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Both, de kracht/voortgang van achter (paard valt weg, te veel energie) en de voorkant begrenzen met je buitenhand en zit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:35

nombrado schreef:
vur schreef:

een paard, die los in zijn lijf is, kan naar links kijken en naar rechts buigen
het kijken (stelling) gebeurd net achter de kaak
helemaal niets bijzonders.
alleen als je idd als ruiter gaat zitten trekken aan de binnenkant, dan kan je dit niet afdwingen nee, en kan het paard dan idd die kant van trekken op gaan kijken, maar met het lijf gebeurd niets

Hey, we zijn het eens! *\o/* (al vind ik het bijzonder als iemand zijn paard zo los in zijn lijf heeft, zie ik niet iedereen elke dag doen dus "niets bijzonders" zou ik het niet noemen).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:36

horseyfries schreef:
Dus eigenlijk kan gerichte contrastelling trainen wel functioneel zijn in tegenstelling tot wat je eerder zei over "niet juist"?

Functioneel kan het zeker zijn, maar de rede waarom (vaak) niet. Ik las iets over inzichten, heb er zojuist een ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:36

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Both, de kracht/voortgang van achter (paard valt weg, te veel energie) en de voorkant begrenzen met je buitenhand en zit.

Ik begrijp je eerste gedeelte niet zo goed, wat bedoel je daarmee?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:39

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Ik begrijp je eerste gedeelte niet zo goed, wat bedoel je daarmee?

Het probleem kan ook zitten in de snelheid/manier van bewegen van het paard; paard kan te snel/abrupt in een oefening worden gezet en daardoor over de BS 'weg' vallen. Dat moet je dan aan de achterhand oplossen.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:42

Ok, nu begrijp ik wat je bedoelt. Kan het dan volgens jou ook of/ of zijn, of is het altijd en/en? Dus met andere woorden, is het ook mogelijk dat alleen die buitenschouder meer begrenst moet worden door de ruiter, zonder dat je aan de achterkant iets moet corrigeren?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:45

horseyfries schreef:
vur schreef:

Fouten die in het filmpje te zien zijn: weinig bespiering, weinig draagkracht, scheefheid, kantelen van het hoofd, omhoog komen van de achterhand en niet zitten in de piaffe, enz.enz.
Eigenlijk alles waarvan hier al pagina's gesteld wordt dat dit met juiste klassieke training zeker niet zou gebeuren.

Ik zou hier nog wel even over verder willen gaan, want ik vraag me echt af of je het niet erg vind dat het paard soms duidelijk uitzwaait met de achterhand, kantelt met het hoofd, niet gaat zitten in de piaffe, enz.enz.?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:48

horseyfries schreef:
is het ook mogelijk dat alleen die buitenschouder meer begrenst moet worden door de ruiter, zonder dat je aan de achterkant iets moet corrigeren?

Ja, volgens mij wel. Ik gebruik zeker contra stelling als ze graag met de voorhand aan de hoefslag kleven en buig ze even extra om het buitenbeen op de singel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:51

horseyfries schreef:
Ok, nu begrijp ik wat je bedoelt. Kan het dan volgens jou ook of/ of zijn, of is het altijd en/en? Dus met andere woorden, is het ook mogelijk dat alleen die buitenschouder meer begrenst moet worden door de ruiter, zonder dat je aan de achterkant iets moet corrigeren?

*Moet post 2 x lezen*

Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat de fout bij punt ligt, maar de oefening kent meerdere punten en het kan dus op meerdere punten mis gaan. Maar er vanuit gaande dat de andere punten goed gaan, kan het inderdaad of/of zijn.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:52

Ok, zo denk ik er ook over, terwijl Nombrado dat blijkbaar anders ziet? Of toch niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:53

horseyfries schreef:
Hey, we zijn het eens! *\o/* (al vind ik het bijzonder als iemand zijn paard zo los in zijn lijf heeft, zie ik niet iedereen elke dag doen dus "niets bijzonders" zou ik het niet noemen).

Mijn ene hengst laat het mij zelf dagelijks los zien, dat het kan.....
links kijken rechts buigen en andersom :D
voor mij is het dus idd niets bijzonders
ik zie het idd ook heel erg om me heen, dat sommige paarden niet eens kunnen buigen achter de kaak :(
1vande nadelen van het vanvoornaarachterrijden
Laatst bijgewerkt door nombrado op 17-12-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:54

horseyfries schreef:
Ok, zo denk ik er ook over, terwijl Nombrado dat blijkbaar anders ziet? Of toch niet?

Op wie reageer jij nu?