S_en_Z schreef:Ik geef makkelijk te los.

Ik moet (..) juist leren dat ik niet "te" makkelijk mijn handen afsteek.. ik heb er nogal een handje van in de overgangen mijn handen naar voor te gooien waardoor ik haar toesta om door te knikken en op de voorhand terug te komen.

Nu zij aanleuning aanbied moet ik niet vergeten dat ik die ook moet nemen..
In die fase zit ik ook!! Gezellig
En je galopissues herken ik ook. Ga dan ook zeker wat doen met de tips die jij krijgt 
Ik zou zó graag Esters advies willen uitvoeren, maar mijn paard wil dat ook niet.
_Esther_87_ schreef:.. Ik doe dan altijd even 'crossrondje' met 'm en dat helpt enorm en hij vindt het ook nog eens enorm leuk. ...
Met buitenrijden wil hij wel (alleen op één bepaalde plek: de motorcrossbaan
), dus dat ga ik wel proberen meer te doen.
Bertie schreef:.. Ik denk niet dan cavaletti helpen. Het lijkt me eerder een kwestie van nageeflijkeid/ schakelen/ gymnastiseren.
Als je cavaletti in dressuurwerk wilt gebruiken voor 'bolling', gymnastisering, heb je op voorhand al een heel soepel paard nodig dat héél goed nageeflijk is.
Een paard dat goed nageeflijk is, én kan schakelen, misschien kun je dán eens over twee of drie balkjes beginnen.
Niet andersom, want dat veróórzaakt juist spanning in de rug en in de aanleuning.
Dit herken ik inderdaad wel. Mijn paard wordt inderdaad ook meer strak dan los van cavaletti.
S_en_Z schreef:... maar in galop op 1 of andere manier krijg ik haar alleen iets meer op achter als ik wendingen rijd.. als ik gewoon schakel op lange zijdes of voltes heb ik het idee dat ze een beetje kauwerig wordt (waardoor ze dus rukjes geeft aan mijn hand en vervolgens afknikt) en dan eigenlijk terugkomt door van voor op de rem te gaan ipv dat ze omhoog komt...
Klinkt wel logisch dat je haar in wendingen beter op de achterhand krijgt. Wellicht laat je haar op de lange zijdes nog iets te veel gaan? Kan dat kauwerige misschien komen doordat je (tijdens/na je ophoudingen) iets te stug wordt/blijft in je hand?