[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:11

S_en_Z schreef:
huhuhuhu.. ja klopt.. dat was een wissel.. mevrouwtje is aardig vlot in de benen.. dat het daarna rommelig is was vooral omdat mevrouw de mensen achterin de hoek op een trap (om de spiegels schoon te maken) erg spannend vond.

Hij was eigenlijk niet bedoeld..

Dan was het dus geen wissel, maar 'omgesprongen'. Een wissel is een wissel wanneer hij gevraagd wordt. En dat was inderdaad wat ik gemist heb, de gevraagde wissel.
Ik vond het ook al zo onverwacht. :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:16

Maar wel mooi tegelijk omgesprongen _O-

nee wissels oefenen vind ik het nog wat vroeg voor := Eerst maar eens de basis, om een correcte vliegende wissel te springen moet ze eerst op achter komen.. als ik nu op zit wissels ga aanleren ga ik straks nog een hele kluif krijgen om haar correct te laten wisselen ben ik bang. :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-12-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:18

Sjolvir schreef:
Maar als je haar lager in zou stellen, hoef je toch niet in te boeten aan halslengte en neus eruit?
Alleen is het naar mijn idee, dan wel lastiger je achterhand er meer onder te plaatsen, terwijl het naar
mijn idee inderdaad wel meer lossigheid kan opleveren.
Waarbij je dan wel waakzaam moet zijn dat ze niet aan de voorkant de grond in gaat galoperen.

Ja, het is lastig als je lang en laag rijdt, om dan TOCH het paard op het achterbeen te houden.
Het is niet gemakkelijk, maar het KAN! "zie je wel, het kán!" riep iemand aan de bakrand toen ik met Doerak lang en laag reed.
Het zou een life-time doel kunnen zijn. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:19

S_en_Z schreef:

nee wissels oefenen vind ik het nog wat vroeg voor := Eerst maar eens de basis :D

dan toch maar niet het woord 'wissel' gebruiken, lijkt me. :+

Wel mooi gelijk (om)gesprongen, ja. :)

Voor de mensen die deze cryptische omschrijving niet begrijpen:
Bij een wissel,k een changement, hoort de overgang van de ene in de andere galop (bijvoorbeeld van links naar rechts) plaats te vinden tijdens het zweefmoment.
Veel paarden hebben geen duidelijk zweefmoment in de galop. Te weinig 'sprong', heet dat dan.
Meestal komt het achterbeen wat na.
Dat is natuurlijk een probleem als er een wissel gesprongen moet worden. Wat je in zo'n geval vaak ziet is dat een paard eerst voor omspringt, en dan pas daarna.
Paarden worden vaak geforceerd getraind om de wissel 'erin' te krijgen. Dan denk ik 'werk nou eerst eens aan de kwaliteit van de galop, dat heb je vergeten'. Zucht.

Het paard van S_en_Z, Zyalda, springt in het filmpje ongevraagd om. In één keer. Dat is een teken van een 'gesprongen' galop. Het omspringen is niet gevraagd, maar de kwaliteit van de galop is wél goed. <3
Misschien mag de galop wat ronder, wat soepeler .. maar moeten we altijd mekkeren? :+
Laatst bijgewerkt door bertie op 29-12-12 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:21

bertie schreef:
S_en_Z schreef:

nee wissels oefenen vind ik het nog wat vroeg voor := Eerst maar eens de basis :D

dan toch maar niet het woord 'wissel' gebruiken, lijkt me. :+

:P zij wisselde toch van been? *plaagt bertie*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:22

S_en_Z schreef:

Nee joh, ze sprong om ~~}>

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:25

bertie schreef:
Sjolvir schreef:
Maar als je haar lager in zou stellen, hoef je toch niet in te boeten aan halslengte en neus eruit?
Alleen is het naar mijn idee, dan wel lastiger je achterhand er meer onder te plaatsen, terwijl het naar
mijn idee inderdaad wel meer lossigheid kan opleveren.
Waarbij je dan wel waakzaam moet zijn dat ze niet aan de voorkant de grond in gaat galoperen.

Ja, het is lastig als je lang en laag rijdt, om dan TOCH het paard op het achterbeen te houden.
Het is niet gemakkelijk, maar het KAN! "zie je wel, het kán!" riep iemand aan de bakrand toen ik met Doerak lang en laag reed.
Het zou een life-time doel kunnen zijn. <3

Lang en laag werd mij niet geadviseerd.. langer laten worden ook niet.. echt ronder instellen.. dus bewust neus achter de loodlijn rijden..

Ik kan me er enigszins wel in vinden.. want ik zie wel dat er resultaat mee geboekt word.. lekker rond en dan terugzetten en vooruit rijden..... maar ik zie dan die paarden "in de krul" blijven lopen.. terwijl ik geen krul wil.. ik wil dat zij mijn hand meeneemt. Dat krullen heeft ze jaren gedaan bij anderen om druk te ontwijken.. ze moet naar mijn hand toe.. en niet achter mijn hand.. ze moet rond worden in het hele lijf incl. de hals.. niet alleen bol in de rug en enkel afbuigen op de middelste/voorste halswervels en alsnog vast houden bij de schoft. Ik heb haar nu eindelijk zover dat ze vertrouwen heeft in mijn handen.. ik wil dat niet beschadigen door haar bewust tegen te gaan zitten werken.

Ben juist zo blij dat ik mijn paard niets meer af zit te dwingen.. dat zij zelf steeds meer aanbied.. en dan ik minder hoef te doen en gewoon kan genieten van paardrijden.

Overigens kun je een paard wel op het achterbeen houden met lang en laag.. maar dan moet je eerst het paard op het achterbeen hebben :P je kan ze niet op het achterbeen krijgen door lang laag te trainen :D

Dat is net als het perfecte halsstrekken zonder dat ze achter de loodlijn lopen of over hun voorbenen struikelen.. eerst moet je de juiste balans hebben.. moeten ze naar de hand willen zakken.. en van daaruit kun je ze de hals uit laten schuiven zonder dat ze op de voorbenen gaan lopen... maar dan moeten ze eerst in balans zijn.. een paard die al op de voorhand draaft zal met halsstrekken niet ineens op het achterbeen gaan lopen (zouden ze zulke paarden fokken denk je? := )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-12-12 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:37

Pion schreef:
S_en_Z schreef:

Nee joh, ze sprong om ~~}>

-O- Ik zal nog eens lief voor je zijn _O- <3

Mooie aanvulling in je post Bertie :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:46

S_en_Z schreef:
Ik geef makkelijk te los. := Ik moet (..) juist leren dat ik niet "te" makkelijk mijn handen afsteek.. ik heb er nogal een handje van in de overgangen mijn handen naar voor te gooien waardoor ik haar toesta om door te knikken en op de voorhand terug te komen. :o Nu zij aanleuning aanbied moet ik niet vergeten dat ik die ook moet nemen..

In die fase zit ik ook!! Gezellig <3
En je galopissues herken ik ook. Ga dan ook zeker wat doen met de tips die jij krijgt :D
Ik zou zó graag Esters advies willen uitvoeren, maar mijn paard wil dat ook niet.

_Esther_87_ schreef:
.. Ik doe dan altijd even 'crossrondje' met 'm en dat helpt enorm en hij vindt het ook nog eens enorm leuk. ...

Met buitenrijden wil hij wel (alleen op één bepaalde plek: de motorcrossbaan :P ), dus dat ga ik wel proberen meer te doen.

Bertie schreef:
.. Ik denk niet dan cavaletti helpen. Het lijkt me eerder een kwestie van nageeflijkeid/ schakelen/ gymnastiseren.
Als je cavaletti in dressuurwerk wilt gebruiken voor 'bolling', gymnastisering, heb je op voorhand al een heel soepel paard nodig dat héél goed nageeflijk is.
Een paard dat goed nageeflijk is, én kan schakelen, misschien kun je dán eens over twee of drie balkjes beginnen.
Niet andersom, want dat veróórzaakt juist spanning in de rug en in de aanleuning.

Dit herken ik inderdaad wel. Mijn paard wordt inderdaad ook meer strak dan los van cavaletti.

S_en_Z schreef:
... maar in galop op 1 of andere manier krijg ik haar alleen iets meer op achter als ik wendingen rijd.. als ik gewoon schakel op lange zijdes of voltes heb ik het idee dat ze een beetje kauwerig wordt (waardoor ze dus rukjes geeft aan mijn hand en vervolgens afknikt) en dan eigenlijk terugkomt door van voor op de rem te gaan ipv dat ze omhoog komt...

Klinkt wel logisch dat je haar in wendingen beter op de achterhand krijgt. Wellicht laat je haar op de lange zijdes nog iets te veel gaan? Kan dat kauwerige misschien komen doordat je (tijdens/na je ophoudingen) iets te stug wordt/blijft in je hand?

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:16

heeeee!
Wat vinden jullie hier van?
De foto is van de zomer, we zijn nu al een stuk verder!
Mark vind vaak veel dingen eng, waardoor hij nog wel eens wat spanning kan hebben!
Hopelijk zijn de fotos duidelijk! ;)
ook aan mijn houding kan er veel verandert worden!
Ik ben nou eenmaal niet zon goede dressuur ruiter!

Afbeelding

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:33

hoi!
ik had een vraagje, is dit alleen voor rijfoto's of ook voor bijvoorbeeld aan de dubbele longeerlijn?
ben namelijk benieuwd wat ik volgens jullie kan verbeteren, dus wil morgen misschien even foto's maken :)

OdiEtAmo

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:38

Dubbele lijnen is natuurlijk ook een soort rijden alleen dan naast je paard.

Dyone:
Je bent wat stijf je je armen/rug en daardoor ook wat vast in je handen.
Relaxt zitten, ademhalen, handen mooi rechtop.

Je hoeft geen goede dressuurruiter te zijn om een goede houding te hebben. :)

Ik snap het wel als het paard spanning opbouwt dat jij dat ook gaat doen maar die cirkel moet je proberen te doorbreken.
Even ophouding 'joehoe opletten' en daarna een oefening vragen en zelf weer ontspannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:00

Wil iemand me een schop geven?
Heb helemaal geen zin om morgen te gaan rijden...
Want gaat bagger de afgelopen wkn, blehhh!
(zwarte, beige vermaakt zich prima is in lolbroeken bui al paar dagen)
Het wil niet en het gaat niet, zit in zo'n stomme vicieuze circel.

Paard staat elders, lessen dus niet mogelijk. (Ken daar geen instructie)
Arme dier staat naar mijn mening ook nog niet lekker in zijn vel te wezen, staat normaal op klein stalletje,
nu hele grote stal, staat altijd met zijn buurman te emmeren (letterlijk ze geven wiebel emmers aan elkaar
door door de tralies, delen kuilgras en soppen elkaars oren), of hangt met zijn hoofd door het buitenluik in weer en wind.
Hij is aanzienlijk happeriger dan anders, normaal wil ie wel alles vasthouden, maar dat is het dan ook.
(vooral balletjes aan de koordjes van je trui, of gewoon een borstel, of emmer)
Voer is anders, denk dat hij maar 1/3 krijgt van kuil dat hij thuis krijgt en hier meer kv 2 x 1,
thuis 's morgens 1/2 en 's avonds 1/2 (en dat is ruim bemeten), als hij werkt dan 1 ipv 1/2 's avonds.

Met rijden, niet vooruit te branden, totaal niet voor het been, wil hem ook niet met zweep in elkaar timmeren.
Doordat hij niet aan het been is, heeft hij af en toe ook wat te veel vrijetijd om te reageren op van alles en nogwat.
Waarbij ik wel moet zeggen dat hij nu ergens staat waar ze de afgelopen 3 wkn (hij is morgen 3e zondag weg), veel nieuws heeft meegemaakt.
Beleerd voor voor de wagen (doet ie super!)
Tussen aanspanningen rijden, bakrand versierd in zijn geheel met groen doek, dat nog wel eens ergens loswappert.
Vlaggen die eerst in de hoek stonden, later opgehangen, kerstbomen geplaatst in de hoeken.
Vervolgens ook kerstbomen op de bakranden met prachtige rode linten (die wel eens loskomen en wapperen)
Kortom, voor hem ook niet makkelijk want hij ziet nog een rietje verkeerd om in een blikje staan.

Ik ga er dus al gespannen opzitten (wat nu al beter gaat, want heb ondertussen diverse bijzondere moves
uitgezeten, vanwege vallende linten, wapperende doeken, langsstromende aanspanningen etc.), want
voor mijn gevoel gaat het toch niet lekker rijden worden.
Vandaag dus ook vol goede moed erheen, bak en alle versierselen heeft ie al lang en breed gezien,
het fenomeen aanspanning heeft hij ondertussen begrepen.
Maar weer niet aan het been en vw, gewoon op de rem, niet los in zijn lijf, niet los in zijn kaken, niet fijn gewoon.
Dan ga ik weer de hark uithangen en wordt het er ook niet beter op.
Hij is gewoon niet hij.... Ik wil mijn zwartje terug... :( Hij kan zo fijn zijn...en pretlichtjes in zijn oogjes hebben.
Ze beleren hem daar overigens keurig en hij doet het super.
Ben nu aan het twijfelen, morgen rijden of wandelen aan het handje.
Maar van wandelen gaat het probleem ook niet weg, maar vrees dat hij nu slachtoffer wordt van mijn "zoektocht naar Toobs".

Hoop wel dat als hij terug is, dat hij dan weer "hij" is, ging namelijk net zo lekker voor ik hem wegbracht.

Oh, laatst wel buitenrit gemaakt, maar nu met vuurwerk met hem in mijn eentje ergens waar ik de weg niet ken,
vind ik niet zo verstandig. Anders zouden we gaan polderstruinen.
(vorig jaar ook bij passeren van de srv wagen zo ongeveer tegen siervuurwerk aangelopen, wou het bij 1 x vuurwerk voor zijn voeten houden)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:02

Wou net zeggen voor jou, buitenrit misschien? Maar met het vuurwerk misschien geen slim idee.
Balkjes lopen? Even niet zo 'serieus' zeg maar.
Ik schop jou, jij schopt mij?
Heb er een paar dagen niet opgezeten door omstandigheden en heb nu de kriebels :+

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:51

Laat ik ook is een foto plaatsen van mijn paard.
Hij loopt best mooi aan de teugel vind ik zelf, alleen mag het nog iets hoger naar mijn idee..

Afbeelding

kayleegevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 02:52

ik zou graag een foto van mijn paard erop zetten die in het z het gelopen maar hoe zet je er een foto op?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:57

kayleegevers schreef:
ik zou graag een foto van mijn paard erop zetten die in het z het gelopen maar hoe zet je er een foto op?

uploaden op tinypic.nl en dan de code die tussen [img*][*/img] staat kopiëren of gewoon de url tussen die img dingen zetten alleen moet je wel de * weglaten!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:37

S_en_Z schreef:
Daar heb je wel een punt denk ik :j maar ik ben wel degelijk veel aan het schakelen.. alleen in de draf is het makkelijker dan in de galop.. in de draf van arbeids naar bijna stap en weer weg.. dan voel ik (en zie ik in de spiegel) dat ze echt de billen aantrekt en terugkomt vanuit achter.. (voorheen knikte ze door en ging ze eerst van voor langzamer draven) dus er zit zeker wel veel verbetering in.. maar in galop op 1 of andere manier krijg ik haar alleen iets meer op achter als ik wendingen rijd.. als ik gewoon schakel op lange zijdes of voltes heb ik het idee dat ze een beetje kauwerig wordt (waardoor ze dus rukjes geeft aan mijn hand en vervolgens afknikt) en dan eigenlijk terugkomt door van voor op de rem te gaan ipv dat ze omhoog komt... snap je wat ik bedoel bertie?.. en dan blijf ik wel echt rechtop zitten alsof er een touwtje aan mijn hoofd trekt en recht voor me uit kijken zodat ik voel wat ik doe ipv dat ik naar beneden zit te kijken...

Je hebt heel wat te verbeteren aan dat paard S en Z lees (en zie) ik zo. Als een paard afkauwt en dan terugkomt bij het nageven is het behoorlijk op hand gereden. Een hele omschakeling maar dat komt wel goed met jou. Gewoon weer naar de hand toerijden.
Paard is idd strak in de bovenlijn (zowel in draf als galop) en op de voorhand (vooral in galop). Lijkt alsof ze daarin graag inhoudt. Ik zou idd ook zeggen, rond over de rug losrijden en daarbij het paard steeds langer geven zonder dat ze van het achterbeen afloopt. (iedere keer stukje lager, als ze van het achterbeen afloopt terugzetten en opnieuw proberen) En meer met lengtebuiging rijden. Het paard moet meer souplesse krijgen. Meer voltes rijden (openen en sluiten)
Paard is ook nog scheef (links vasthouden op de rechterhand). Rijd haar dan van de hand af door van de hoefslag af te wijken naar je binnenhand toe of contrastelling om haar weer recht op twee teugels te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:41

@Papegara: heb je een foto van het hele paard met jou erop. Aan alleen een hoofdfoto kun je niet zien of je paardje correct aan de teugel is. Heb het idee dat ie een beetje aan de teugel "getrokken" staat. (Doet zn mond wat open)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:50

Babootje paard had helemaal geen contact met de hand toen ze bij mij kwam. Als ze de teugel voelde op het bit sloeg ze aan het rennen. (daarom is ze ook verkocht) Ze liep standaard hoog opgekruld met bekken opgetrokken en onderhals aangespannen/rug hol. Ik heb het eerste half jaar met een lang teugeltje gereden en met veel belonen en aanmoedigen haar geleerd de hals te laten zakken en De rug te rekken want dat kende ze niet. Daarna reed ik haar met licht net wel/net niet contact. En pas sinds n tijdje duwt ze zelf haar neusje tegen mijn hand en teugel aan. Dus op hand is ze absoluut niet gereden bij mij. Vandaar dat ik haar ook niet rond en diep wil instellen. In die positie kan een paard nooit naar de hand toe. Enkel achter de hand. Maargoed.. Dat paard zon aanleuningsprobleem had was ook niet raar. Toen ik haar 3 dagen had de tandarts laten komen. Alles in haar mondje was stuk van de haken. Hele gebit stond scheef. Ze kon nieteens normaal kauwen.

Dat scheef (af)kauwen doet ze niet alleen onder het zadel maar ook als ze ongeduldig wordt op de poetsplaats, als het lastig is aan de longe.. Als ze iets eng vind.. Als je met haar buiten wil wandelen Enz enz.

Het is Iets dat zij aangeleerd heeft van vroeger.. En de dierenarts (eveneens tandarts) heeft er pas nog naar gekeken (haar gebit is goed onderhouden en ziet er nu na Een aantal behandelingen mooi uit) Die zegt dat het in haar bouw kan zitten. Maar ook dat het Een spierkwestie kan zijn.. In het laatste geval zou een osteo de oplossing kunnen zijn.

Het afknauwen is vele malen minder.. Maar als het moeilijk word voor haar dan voel je haar dat weleens doen.

Ik heb absoluut geen stugge hand :) ik ga juist te makkelijk mee. Aanleuning is iets waar je altijd aan blijft werken.. En ik zie paarden die vele malen strakker/stijver en meer "op de voorhand" zijn dan die van mij (bedoel ik niet als goedpratertje want ik ben dagelijks juist meer bezig met het verbeteren van mijn paard dan met kunstjes.) Ik zie het ook wel maar soms zijn er hier mensen die tips hebben waarvan ik denk ja.. Daar had ik niet over gedacht, dat kan helpen.

Ik denk niet dat ze "op de voorhand" is in galop. Ik denk dat dit voor haar een fijne galop is. Ze komt nl. Wel stukken met haar schoft boven de achterhand uit.. Maaarr ze moet meer op achter zodat ze van voor op moet en kan springen. Als zij meer buiging krijgt in de achterbenen en losser word/laat achter het zadel en soepeler word in haar bekken zal ze in het pendelen ook minder gewicht op het voorbeen gooien denk ik zo. Ze word liever lang. Wat ik zie is dat ze strak blijft vooral in de lendenen en daardoor in het bekken niet genoeg kan en wil kantelen. Zodra zij meer op het achterbeen komt word ze strak(ker) in de bovenlijn en compenseert ze met haar onderhals.

Ik denk dat als ik haar ronder en dieper in ga zetten dat ik dan de focus meer op voor leg en ze achter juist minder gaat doen.

De hele rug is gespierder en rechter geworden (was heel week toen ik haar net had) dus ze heeft veel vooruitgang geboekt. Maar dat laatste stukje achter het zadel, dat blijft lastig.

Als het mogelijk is laat ik iemand naar haar kijken. Haar rug is op röntgen goed. Als er een probleem zit is het een trauma/spierkwestie.

Ik ga lekker aan de slag met een aantal tips. Thnx allemaal!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:04

wat vinden jullie hiervan? (moet erbij zeggen dat het vandaag bagger ging en ik uiteindelijk gestopt ben omdat hij bij het woordje 'draf' als een gek ging rennen en 3x de lijn uit mijn handen getrokken heeft, kwam door de harde wind en de energie die hij heeft en ik had geen grip op de grond)
Afbeelding

heb wel meer foto's in mijn topic ([TVG-ITP] Wox eerste keer ITP dubbele longeerlijn) maar het zijn geen foto's om trots op te zijn.. dus kom maar op met de tips :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:09

@S en Z: ik zeg ook niet dat jij haar met een strakke hand rijdt (dat kan ik zo wel zien) maar je weet niet hoe ze is aangereden. Een paard dat afkauwt en daarbij terug in tempo komt (en vooral dat laatste) lijkt op de hand in de krul gereden. Het feit dat ze pijn in haar mond had door haar gebit en dus ging rennen kan daar natuurlijk "naast" staan als probleem.
Ik heb (ook) een paard met een weke rug. En erg veel baat met het over de rug losrijden. Daardoor is de rug veel en veel sterker geworden. Ook veel gedoe gehad met het vinden van een goed passend zadel overigens.
Als je paard last heeft bij de lendenen (plekje achter het zadel) en onderzoek naar de rug wijst verder niets uit, zou je ook kunnen laten kijken of ze geen last heeft van haar eierstokken. Lijkt misschien raar maar een vriendinnetje van mij had ook een merrie die daar niet los wilde laten. Met regumate was dat over.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:54

annnepannne schreef:
wat vinden jullie hiervan? (moet erbij zeggen dat het vandaag bagger ging en ik uiteindelijk gestopt ben omdat hij bij het woordje 'draf' als een gek ging rennen en 3x de lijn uit mijn handen getrokken heeft, kwam door de harde wind en de energie die hij heeft en ik had geen grip op de grond)http://i46.tinypic.com/20uzskl.jpg

heb wel meer foto's in mijn topic ([TVG-ITP] Wox eerste keer ITP dubbele longeerlijn) maar het zijn geen foto's om trots op te zijn.. dus kom maar op met de tips :Y)

Foto's zijn allemaal wat ver weg, maar heb je nou wel of geen zweep, lijkt van niet?
Zweep kan heel handig zijn, niet eens om paard mee op te drijven (ja, ook), maar ook om je paard buiten op de circel te houden zodat hij niet naar binnen valt.
Verder maak je het jezelf wel gruwelijk moeilijk door het in een groot stuk weiland te doen, ik zie een rol lint,
dus om een stukje af te zetten als longeer circel moet mogelijk zijn.
Maakt het zoveel makkelijker voor jezelf.

Verder vind ik het altijd fijner om de buitenste lijn achter het achterste van het paard langs te hebben,
maar dat is allicht peroonlijk.
Ik heb het idee dat hij dan beter begrenzend werkt en je activeert er de achterhand mee.
(moet je natuurlijk niet doen bij een paard waarvan je weet dat die het niet gewend is en dan eventueel gaat slaan als een gek).
Ik zou het paard denk ik ook dichter bij willen hebben dan jij hem hebt, maar de foto's zijn van afstandje gemaakt, dus moeilijk te zien hoever het nou echt is.

Heb ook in je topic gereageerd.
2 lijnen is erg fijn, maar wel moeilijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:56

Papegara schreef:
Laat ik ook is een foto plaatsen van mijn paard.
Hij loopt best mooi aan de teugel vind ik zelf, alleen mag het nog iets hoger naar mijn idee..

http://i49.tinypic.com/2qjw0oy.jpg

Volgens mij sta je daar stil en het ziet er niet heel onstpannen uit, meer alsof hij aan de teugel is getrokken
hij staat ook achter te loodlijn en met zijn mond open, tevens stuk bij zijn oortjes niet het hoogste punt.
Maar deze foto is verder niet te beoordelen, want we zien niets.

Om een foto te kunnen beoordelen moet je wel een foto plaatsen waar het hele paard en de ruiter op staan
en dan het liefst netjes vanaf de zijkant.
Heb je zo'n foto?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:03

Pion schreef:
Wou net zeggen voor jou, buitenrit misschien? Maar met het vuurwerk misschien geen slim idee.
Balkjes lopen? Even niet zo 'serieus' zeg maar.
Ik schop jou, jij schopt mij?
Heb er een paar dagen niet opgezeten door omstandigheden en heb nu de kriebels :+

Klein voorzichtig *\o/* je.
Ben er nadat ik met Sjollie was wezen wandelen gewoon heengegaan, zennnnnnnnn.
Paard gepoetst, vlecht erin, wat staan teuten, Toobs 4 x knoop uit touw gehobbyt en toen de bak in.
Zucht..... Nu miste er op een stuk bakrand het groene doek (daar waar het gisteren los hing, zal wel een aanspanning in zijn blijven
hangen en het in geheel losgetrokken hebben).

Toch nog zen de bak in.
Vol goede moed stevig staptempo aangevraagd, volgens mij missen we namelijk ook het lekker van stal naar de verenging rijden.
Braaf!
Aangedraafd, boem is ho... dat had ik nog gemist, Toobs niet.. Kerstbomen lagen om :+ Dus na 4 x links en 4x rechts om overdwars
te zijn gepasseerd was het weer oke.
Maar!!! Ondertussen liep hij wel veel lekkerder (nog niet zoals hij kan, maar na deze weken was ik allang blij).
Vervolgens gingen ze punaisses rapen (die lagen blijkbaar overal in de hoefslag vanwege losgetrokken doek), nou fun..
Gebukte mensen.. zelfs mijn fjord heeft daar haar bedenkingen over.
Dus met spook kijkend paard verder getuft.
Na klein half uurtje gestopt, want hij was braaf, lekker zadel eraf, blije blokjes deken erop en over de dijk samen al wandelend uitgewaaid.
Zwartje is beetje terug! Nu zo houden en de rest ook bij elkaar zoeken.
(en er zaten geen punaisses in zijn voeten).

Blij dat ik er toch weer op ben geklauterd.