Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:09

Dat heeft dan niet eens meer met kunde te maken denk ik maar ook onwil. Als een professional je advies geeft en je slaat dat steeds in de wind dan ben je gewoon dwars wat mij betreft. Maar wellicht dat dochter lief helemaal niet wil wandelen en moeder de strijd niet ziet zitten. Je moet ze de kost geven waar het kind in het gezin bepaalt en de ouders alleen maar voor de randvoorwaarden zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:12

Ik lees net een topic daar wil iemand van 130 kilo gaan paardrijden, als je er iets van zegt wordt je een uitgemergelde ethiopier genoemd.
Ik vindt het echt te zwaar, maar het gaat alleen maar weer over overgewicht en niet om het paard die het moet tillen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:19

Intresant topic het @Mindim, ik volg het ook al een tijdje en heb ook al paar keer gereageerd.
Vind het ook niet kunnen, 130 is echt veel te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:36

Ik vind het wel heel erg typisch over hoe er wordt gereageerd op de kritische noot. Je wordt praktisch gekielhaald als je er ook maar iets van durft te zeggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:49

Ik heb niet eens meer zin om te reageren in zo'n topic, vooral aangezien het een 'persoonlijk' topic is zeg maar, dan wordt er alleen maar op de man gespeeld en niet inhoudelijk gediscussieerd. Ik blijf daarom liever bij de algemene topics. Typisch bokt ook, je (afwijkende) mening geven wordt niet gewaardeerd. Maar goed

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:54

Colway schreef:
Dat heeft dan niet eens meer met kunde te maken denk ik maar ook onwil. Als een professional je advies geeft en je slaat dat steeds in de wind dan ben je gewoon dwars wat mij betreft. Maar wellicht dat dochter lief helemaal niet wil wandelen en moeder de strijd niet ziet zitten. Je moet ze de kost geven waar het kind in het gezin bepaalt en de ouders alleen maar voor de randvoorwaarden zorgen

Ik baal gewoon als ik zo iemand in mijn praktijk krijgt.
Voornamelijk omdat ik zelf natuurlijk ook paard rij.

Ben op het moment bezig met het opzetten van een website voor mensen die dieten zat zijn en gewoon gezond willen leven.
Ik hoop dat ik daar een hoop mensen mee kan helpen en een einde kan maken aan echte dieten want dat helpt vaak toch niet, zeker voor kinderen. Die moeten niet bezig zijn met calorieen tellen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:57

Helemaal mee eens, betere voorlichting over wat gezonde voeding nou is en welke voedingsproducten je het beste wanneer kan eten.

Kan me voorstellen dat het je frustreert hoor, dat heb ik ook soms op het werk, niet perse over overgewicht, maar als mensen niets doen met de tips die je geeft, of het soms wel proberen maar de vertaalslag naar de praktijk moeilijk kunnen maken

Heb al zo vaak mensen alert moeten maken dat vruchtensap niet gezond is en dat een sportdrankje ook niet goed is voor kids. Etc.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:05

En dan heet je Appeltaartje... hihi, dat vind ik wel grappig := maar even serieus, ik snap heel goed dat je daar gefrustreerd van raakt. Mensen hebben de raarste opvattingen over eten.

Mindim, ik zag het ja. 150 kilo kan mijn weegschaal al niet meer aangeven, die gaat niet hoger dan 120. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:25

appeltaartje en colway, ik begrijp heel goed wat jullie bedoelen en vind het ook zeer nobel dat je mensen blijft vertellen dat bepaalde zaken niet goed zijn en dat gewoon "gezond" eten veel beter is.

Maar geloven jullie nou werkelijk dat dergelijke mensen dit niet weten???? Ik denk dat het vaak (niet altijd) een kwestie van struisvogelpolitiek is. Mensen geven nu eenmaal graag iets of iemand ergens de schuld van.
Het ligt nl niet aan hunzelf, maar aan al het slecht eten dat aangeboden wordt in de winkels! Het ligt niet aan hun manier van paardrijden, maar het paard is een rotknol! Dat zulke mensen niet kunnen sporten komt doordat het te duur is en ze kunnen zelf niet weten dat je ook gewoon buiten kunt gaan wandelen, fietsen, trap nemen ipv lift enz enz. Want ja, buiten is het koud en dat is de schuld van het weer. En als je aan de pil gaat wordt je dik, dat komt niet omdat je meer trek krijgt en daar aan toegeeft, maar is toch echt de schuld van de pil :j Mensen zitten diep in de financiele problemen en dat is de schuld van de kredietverstrekkers, dit ligt niet aan de hebberigheid van deze mensen ;) En zo kan ik nog wel even doorgaan.

En natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen te bedenken. Iedereen heeft wel een opa die 180 jaar oud is geworden terwijl hij zijn hele leven gerookt heeft enz enz.

Nogmaals ik neem mijn petje voor jullie af, maar ik begin er niet eens meer aan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:42

Ik denk dat het een combinatie van beiden is. Deels 'er niet aan willen' maar ik merk ook gewoon een groot deel die gewoon niet weet wat gezond is. We zijn volgens mij als 'mensheid' an sich steeds meer vervreemd van voeding & ons lichaam.

Citaat:
Het ligt nl niet aan hunzelf, maar aan al het slecht eten dat aangeboden wordt in de winkels! Het ligt niet aan hun manier van paardrijden, maar het paard is een rotknol! Dat zulke mensen niet kunnen sporten komt doordat het te duur is en ze kunnen zelf niet weten dat je ook gewoon buiten kunt gaan wandelen, fietsen, trap nemen ipv lift enz enz. Want ja, buiten is het koud en dat is de schuld van het weer. En als je aan de pil gaat wordt je dik, dat komt niet omdat je meer trek krijgt en daar aan toegeeft, maar is toch echt de schuld van de pil Mensen zitten diep in de financiele problemen en dat is de schuld van de kredietverstrekkers, dit ligt niet aan de hebberigheid van deze mensen En zo kan ik nog wel even doorgaan.

En natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen te bedenken. Iedereen heeft wel een opa die 180 jaar oud is geworden terwijl hij zijn hele leven gerookt heeft enz enz.

helemaal herkenbaar hoor!

Tsjah ik kan overgewicht niet onbespreekbaar laten met mijn werk, dus ik blijf het doen. Als 2 van de 10 er wat mee doen en hun kind kunnen laten afvallen of ze zijn gemotiveerd voor een dietiste dan ben ik blij met die 2 ;-)

En ik vind gezonde voeding/gezond leven ook een leuk en interessant onderwerp, dus dat maakt het iets minder vermoeiend ;-)

Moet wel zeggen dat veel ouders er echt wel voor open staan hoor als je overgewicht bespreekt van hun kinderen en via de kinderen zie je dat ze vaak ook hun eigen leefpatroon wat gaan aanpakken

Maar dat zijn mensen die al hulp willen (op psychisch) vlak, dus denk dat dan de stap naar andere vlakken ook makkelijker is?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:53

Ik zou heus wel heel graag naar een diëtiste willen, maar ik heb een gezond gewicht, een veganistisch eetpatroon en geen geld. -O- Ik zit in mijn vrije tijd te lezen over wat ik het beste wel en niet kan eten, en ik doe mijn best... maar het is lastig, dat kan ik je wel vertellen. Overal zitten nadelen aan. :7

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:17

Vergeet niet dat ook heel veel dingen het label "gezond" opgeplakt krijgen maar dat helemaal niet zijn!! En uiteraard is het dan misschien 'taak' ven de consument om zich daarin te verdiepen maar goed als mensen daar geen tijd voor hebben/nemen of het niet begrijpen, snap ik het wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:23

@ sees dat is inderdaad zo hoor.

Zelfde als brood als voorbeeld, mensen kiezen vaak voor heel donker brood omdat dat het gezondste is, alleen is dat donker vaak gewoon kleurstof :+ Tarwebrood is tegenwoordig gewoon een soort witbrood, weinig voedzaam en snelle suikers. Terwijl beide toch bekend staan als gezond.

Dat stomme 'ik kies bewust' logo is 1 grote grap

maar goed, je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid erin, alleen zie je maar dat mensen vaak toch ook maar makke schaapjes zijn. Als iemand van hogere hand (de unilever etc) zegt dat het gezond is, gaan we massaal overstag :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:24

Pffft, in het boek Veggie in Pumps staan alle nepkeurmerken ook haarfijn op een rijtje. "Gezonde keuzeu" met dat klavertjevier is nep, net als PVE/IKB en Milieukeur. Veel biologische producten negeren dierenwelzijn volkomen, en zo is er altijd wel wat. Zelfs AlproSoya en Provamel zijn niet 100% te vertrouwen... ellendig gewoon. :+

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:32

Maar als al die nep logo's en zogenaamde gezonde dingen al niet kloppen, dan kan ik mij best voorstellen dat veel mensen denken dat ze heel gezond bezig zijn.
Er is ook veel misleidende reclame voor al die "gezonde" dingen.

Wil niet zeggen dat het een excuus is voor overgewicht, maar veel mensen weten gewoon echt niet meer wat nou echt gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:05

Sees schreef:
Vergeet niet dat ook heel veel dingen het label "gezond" opgeplakt krijgen maar dat helemaal niet zijn!! En uiteraard is het dan misschien 'taak' ven de consument om zich daarin te verdiepen maar goed als mensen daar geen tijd voor hebben/nemen of het niet begrijpen, snap ik het wel.

Inderdaad, zoals dat logo van 'ik kies bewust', dat zit op producten waar ik dan mijn wenkbrauwen van omhoog trek.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:07

marjootje schreef:
Maar als al die nep logo's en zogenaamde gezonde dingen al niet kloppen, dan kan ik mij best voorstellen dat veel mensen denken dat ze heel gezond bezig zijn.

Wil niet zeggen dat het een excuus is voor overgewicht, maar veel mensen weten gewoon echt niet meer wat nou echt gezond is.

denk dat daar wel een punt zit, maar dan nog, je hebt niet zomaar overgewicht

Maar dierenvoeders net zo toch? Althans i.i.g. honden/katten brok, weet niet hoe het bij paarden zit? Waarom worden paarden steeds dikker? Krijgen ze meer te eten?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:40

Colway schreef:
Helemaal mee eens, betere voorlichting over wat gezonde voeding nou is en welke voedingsproducten je het beste wanneer kan eten.

Kan me voorstellen dat het je frustreert hoor, dat heb ik ook soms op het werk, niet perse over overgewicht, maar als mensen niets doen met de tips die je geeft, of het soms wel proberen maar de vertaalslag naar de praktijk moeilijk kunnen maken

Heb al zo vaak mensen alert moeten maken dat vruchtensap niet gezond is en dat een sportdrankje ook niet goed is voor kids. Etc.

:oo en ik maar denken dat appeltaart gezond is, want er zit appel in, en bananenmilkshake is ook van fruit ,en friet is aardappel dus een groente, en al die fruitige drankjes zoals oasis zit boordevol toegevoegde vitamine C, dus een prima excuus om een fles van leeg te drinken...even serieus nu, tis ook erg hoe producenten proberen om mensen ervan te overtuigen dat bepaalde producten gezond zijn, neem nu danoontjes...kids zijn daar gek op door de 5 schepjes suiker per potje, en de ouders kopen het vanwege de toegevoegde calcium en vitamines...

Boodschappen doen is eigenlijk echt een zoektocht naar de verborgen slechte dingen, als je daar eenmaal in geoefend bent, gaat dat best gemakkelijk, ik ben door de wol geverfd, ik trap nergens meer zomaar in, nu niet meer....damn, nog zo'n zin in appeltaart...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:44

Colway schreef:
marjootje schreef:

Maar dierenvoeders net zo toch? Althans i.i.g. honden/katten brok, weet niet hoe het bij paarden zit? Waarom worden paarden steeds dikker? Krijgen ze meer te eten?

Over paardenvoeders kan ik inmiddels een boek schrijven, ik weet inmiddels exact wat erin zit, hoe de aanvulling van brokekn gemaakt wordt, en hoeveel suiker!!!! er in alle meusli's en brokken en slobbers zit...geraffineerde suikers en suikers uit zetmeel welteverstaan, er zijn veel sportmeusli's in de markt met meer dan 35% suikers en zetmeel samen, dat is dus rechtstreekse en niet rechtstreekse suiker, komt voor een zak van 20 kilo neer op ongeveer 7 kilo suiker.....tel uit je winst, of eighenlijk verlies........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:07

Welke brok bevat het minst in suiker Freeride? Ik zie door dat bos inmiddels de bomen niet meer.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:39

Appelmoes_11 schreef:
En dan heet je Appeltaartje... hihi, dat vind ik wel grappig := maar even serieus, ik snap heel goed dat je daar gefrustreerd van raakt. Mensen hebben de raarste opvattingen over eten.

Mindim, ik zag het ja. 150 kilo kan mijn weegschaal al niet meer aangeven, die gaat niet hoger dan 120. :roll:

Dat is juist de website die ik op wil zetten en ik hoop dat ik mensen daarmee kan informeren en kan helpen.
Dieten werkt niet omdat mensen die zien als tijdelijk oplossing en zodra het streefgewicht behaald is vind je ze 6 maanden later weer 10 kilo te zwaar terug in je praktijk.

Gezond eten en bewegen.
Geen dieet houd ook in dat je ook gewoon wat lekkers mag, eet op je verjaardag gewoon lekker een stuk appeltaart.
Het is helemaal geen schande om op een mooie zomerse dag je kinderen te trakteren op een ijsje.
Maar ga daarna weer verder met je gezonde levensstijl en ga desnoods de dag erna even lekker extra een half uurtje fietsen of uitwaaien met de hond.

Het probleem is vaak dat mensen het idee hebben "ik heb nu gesnoept deze dag is nu toch al verpest, ik kan nu net zo goed de hele voorraad kast leeg eten." de dag erna is het "ik heb gisteren toch al gezondigt, ik begin volgende week maandag wel weer aan mijn dieet".

Ik hoop met mijn website een heleboel mensen te kunnen helpen om te kunnen vertellen wat wél goed en gezond is.
Gezonde en lekkere alternatieven, motivatie om door te zetten als bijvoorbeeld gewichtsverlies even moeilijk gaat.
Ook wil ik vegetarische en vegan inspiraties op mijn website neerzetten.
Website word helemaal gratis. Een goed gezondheid is kostbaar genoeg.

Maar goed, geen reclame meer voor mijn eigen online projectje. :')

Je zou verbaast zijn hoeveel mensen denken dat de hele dag appelsap drinken, zich volsnaaien met snack a jacks, ontbijtkoek, eierkoeken of 3 liter cola light op een dag gezond is.
Ook denken mensen dat een salade in een restaurant een slanke keuze is, terwijl je vaak met een hamburger en friet beter af bent qua calorieen.

Correcte voorlichting qua voeding zo al zo'n verschil maken.

Zo heb ik een vrouw in mijn praktijk gehad die met haar vorige dieet 1 dag mocht zondigen.
De bedoeling was eens per week klein zakje chips, een koek of een klein frietje met een gezonde zelfgemaakte salade erbij.
Mevrouw kwam tijdens dit dieet alleen maar en kwam daarom naar mij omdat haar vorige dietiste "niet deugde".
Wat ze dan op de zondig dag at?
2 keer per dag een grote friet speciaal met snacks een milkshake en de hele dag gewone cola en koffie met suiker. -O-

Ik ben echt geen mensen met een maatje meer aan het bashen met deze post, absoluut niet.
Mijn baan is juist om hun leven aangenamer en gezonder te maken en ik doe het met liefde.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:08

Te gek om te lezen zo'n website....als hij af is, laat het me weten, dan kan ik ook mensen daar naartoe verwijzen

Mensen denken inderdaad dat ontbijtkoek gezond is, maar sommigen bevatten bijna geen vezels en staan stijf van de suiker :') Appelsap van appels dus gezond toch? :+

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:11

Colway schreef:
marjootje schreef:

Ik denk dat mensen hier pas tegenaan lopen als er al overgewicht zit.
Dan wil je gezond gaan doen, en loop je tegen al die zogenamde goede dingen aan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:12

2 stuks fruit op een dag?
2 appelkoeken. :+

Ik zal op bokt een topic maken als de website online is. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:33

Ik heb een keer de keuringsdienst van waarde gekeken en dat ging over dat ik kies bewust logo. Fabrikanten betalen elk jaar om dat keurmerk op hun product te mogen zetten. Het product moet wel aan het één en ander voldoen, maar die regels zijn ook zo krom als wat.
Er was een biologische appelteler en hij mocht het keurmerk niet op zijn biologische appelsap zetten, omdat het teveel suikers bevatte.. de niet biologische appelsap was dan weer vermengd met water ofzo en daar mocht wel het logo op.. Slaat echt nergens op.
Met gewoon logisch nadenken in de supermarkt kom je een stuk verder.