[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:44

freeride schreef:
S_en_Z schreef:
Ze is achter stuwend (sneller dan van voren) Streven is gelijke gang voor en achter, in dit geval had het linker achterbeen in dezelfde positie moeten staan als het rechter voorbeen.

Ze valt naar links (als je er op zit) en duikt erachter omdat ze niet genoeg dragend is van achteren. Je maakt haar enkel snel ipv sterker. Van mij had ze wat minder hard gemogen zodat ze de kans krijgt RUIMER te gaan en jij mag meer lucht geven zodat ze de loodlijn op kan zoeken.

Dat ze "omvalt" is waarschijnlijk omdat jij haar al wegreed terwijl ze nog niet genoeg rechtgesteld was.

Wel iets om op te letten.. eerst recht, dan wegrijden.

Mee eens, en toevoeging, mag de neus er aub een beetje meer uit?, en de handen iets meer mee met het paard, dan kan de achterhand en de schouder ook wat losser mee naar voren, en steekt het voorbeen niet meer zo.

Vandaar de "jij mag meer lucht geven" := Maar dan moet ze eerst leren niet alleen hard te gaan. Want als ze in deze positie haar handen naar voren zet duikt de haf de voorhand op en valt helemaal uit elkaar.

Oftewel: Terugrijden, paar passen weg van achteruit en weer terug. ZONDER met de hand TERUG te werken! Zodat het paard meer lucht krijgt om voor de loodlijn te komen met de neus. Dan wordt het paard minder stuwend, leert het meer stukjes op de achterhand te komen. Duikt hij niet achter de loodlijn EN wordt je middendraf ruimer ipv sneller +:)+

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:04

Heb al een pbtje gestuurd naar Bertie en S_en_Z hierover, maar Bertie zei dat k het misschien best ook hier eens kon plaatsen:

Mijn probleem: Merrie die vanzelf al heel erg vlot is, mr wanneer je dus iets meer wil oppakken, begint ze lastig te worden: de laatste tijd geeft ze zelfs de hele tijd kleine snokjes in haar mond -> daarmee bedoel ik:met haar neus iedere keer kleine rukjes naar voor maakt, ze trekt daarvoor niet, maar daardoor gaat het contact steeds los/vast en dat doet ze terwijl ze haar kaak opspant (zoals op de foto) en dan heb ik haar niet meer 'aan de hand' :) Alsof ze een 'tic' heeft..
Laat ik haar dan wat langer, meer ontspannen, dan stopt ze het, maar vanaf ik iets meer vraag begint ze weer.. Bij andere ruiters durft ze terwijl haar hoofd omhoog smijten, maar daar heb ik gelukkig nog geen last van gehad!
Ze kan het best wel, maar de laatste tijd wordt het precies erger en erger .. Ookal heb je haar niet eens zo vast en rijd je voorwaarts..
Hoe zou jij dat dan oplossen?
Ze werkt echt niet vanuit haar schoft, maar tempo is echt geen probleem voor haar, dus haar vooruit en laag naar de teugel toerijden lukt wel, maar wanneer ik ietsje meer vraag 'zet ze haar kaak vast' en begint ze die snokjes te geven in haar mond..

Ben niet echt trots op deze foto's, maar 't is niet allemaal rozegeur en maneschijn bij het rijden: zoals Bertie zegt, ik doe maar mijn best en dat probeert zij vast ook! :)

(even laten weten: het is een manegepaard, maar niet iedereen rijdt er zomaar mee :) )

Dit is haar bouw, ze heeft bovenin een redelijk dunne hals:
Afbeelding

En dit gebeurd er dus tijdens de lessen (haar echt opkroppen en dan heb ik haar de helft van de tijd niet meer vast):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij dit voelde ik me beter, heb t gevoel dat ze meer 'ontspannen' loopt: (was tijdje geleden, haar zwangerschapsbuikje was nog niet weg ;) )

Afbeelding

Hier stond ze dan heel erg heet (zoals je kan zien aan haar staart), maar voelde ze echt veel beter dan nu..

Afbeelding

Ik zou zeggen: alle tips zijn welkom, ik wil graag dat Hestia er weer meer van geniet (zonder weg te lopen ;) ), zoals ik dat doe :)

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:10

Ik snap wat je bedoeld met dat knikje.
Ik zou er voor kiezen om haar zelf de aanleuning op te laten zoeken.
Dus wanneer ze zo opkropt, lengte geven en met been haar activiteit vragen, niet teveel voorwaarts maar op die activiteit. En dan met zit terug blijven zitten om haar niet weg te laten lopen, werk dus aan het opvangen op zit.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:13

Bedankt voor je reactie Joolien (naamgenoot btw ;) )
Zo probeer ik het nu dus ook op te lossen, wsl wordt het nog een tijdje wachten op resultaat :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:16

Als ze zo vlug is en hoog in tempo, dan zou ik met mijn zit proberen haar tempo terug te halen. Op de eerste twee foto's kijk ik even niet naar de halshouding en of ze aan de teugel is of niet, maar naar de achterhand. Ze is heel stuwend en daardoor dus vlug. Misschien kun je haar rustiger laten draven, langzamer, althans, zo zal het lijken. Ga iets langzamer lichtrijden bijvoorbeeld.
Ze heeft ook tactfouten op alle foto's. Als ze LA en RV loopt, raakt RV het eerst de grond en andersom is het ook echt andersom. Dus RA en LV is RA de eerste die de grond raakt. Ook op de laatste foto is dat te zien.

verder vind ik je houding op de laatste foto erg in elkaar gezakt en je zit op alle foto's erg naar achteren. (beetje stoelzit)

Ik zeg wederom, ik ben een leek. Het is voor mij ook ontzettend leerzaam om zo naar foto's te kijken! :j

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:19

Ja mijn houding is bovenaan vooral echt slecht, 'k zit 'ineengebogen'.. Der is nooit genoeg op gehamerd geweest en nu moet k dus de gevolgen ervan dragen :P Mr ik 'verlies' mezelf nogal makkelijk in het paardrijden, dat ik teveel met het paard bezig ben en niet meer met mijn houding :)

Dus om aan die tactfouten te werken, moet k wat langzamer gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:23

jolienvdb schreef:
Bedankt voor je reactie Joolien (naamgenoot btw ;) )
Zo probeer ik het nu dus ook op te lossen, wsl wordt het nog een tijdje wachten op resultaat :)

Ik heb je even een pb gestuurd met een filmpje, kun je zien hoe het 'kan' worden ;)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:24

Ze stuwt daarom zal ik als ik jou was eerst bezig zij met de achterhand zodat ze zelf meer in balans komt.
Veel tempo wisselingen rijden.
De hals hoofdhouding even met rust laten die komt wel goed als ze zelf meer op de achterhand komt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:24

Dat weet ik niet. Dat weten Bertie en SenZ heel goed. Om dat tempo eruit te halen en haar meer eronder te laten komen (kost wel veel kracht hoor) kun je veel schijnovergangen rijden. Dat is vanuit draf langzaam een overgang inzetten naar stap en dan nèt niet de overgang maken en weer "aandraven". Je kunt ook de overgang werkelijk maken, maar dan 2 stappen in stap en meteen weer aandraven. Probeer zoveel mogelijk hele ophoudingen te vermijden, maar probeer het met je zit (langzamer lichtrijden en zwaar uitademen, maar wel rechtop blijven zitten) en voorzichtig een halve ophouding (maar liever niet). Zodra de overgang gemaakt is, metéén je hand weer openen!

(zeg ik het goed zo, Bertie en SenZ?)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:26

Agossie schreef:
Dat weet ik niet. Dat weten Bertie en SenZ heel goed. Om dat tempo eruit te halen en haar meer eronder te laten komen (kost wel veel kracht hoor) kun je veel schijnovergangen rijden. Dat is vanuit draf langzaam een overgang inzetten naar stap en dan nèt niet de overgang maken en weer "aandraven". Je kunt ook de overgang werkelijk maken, maar dan 2 stappen in stap en meteen weer aandraven. Probeer zoveel mogelijk hele ophoudingen te vermijden, maar probeer het met je zit (langzamer lichtrijden en zwaar uitademen, maar wel rechtop blijven zitten) en voorzichtig een halve ophouding (maar liever niet). Zodra de overgang gemaakt is, metéén je hand weer openen!

Het klinkt wel heel logisch :D
lijkt mij een goede tip.
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 08-02-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:29

Bedankt voor jullie reacties, dit had k nog niet geprobeerd, zal ik dus zeker eens doen!
Klinkt idd wel 'logisch', maar was er nog nooit opgekomen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:55

Saaams schreef:
Bedankt freeride. :j
Het is alleen niet m'n eigen pony :+ Maar toch bedankt! :D

Ik neem maar even deze reacie als voorbeeld. Vind je dat goed, Saaams? :)

Het valt me zo vaak op dat mensen kennelijk het gevoel hebben dat ze iets uit moeten leggen, zich moeten verantwoorden. >;)

Ik vind dat ZO jammer.
Mensen hoeven helemaal niets uit te leggen. Niemand hoeft zich te 'verantwoorden'.
Het is gewoon zoals het is. *\o/*
We doen allemaal stiinkend ons best, en niets is FOUT. _/-\o_

'Fout' zou zijn als je beter zou weten, en tóch doorgaat. |o

Paardrijden IS niet simpel. En wij zijn gewoon niet perfect. Laten we dat vooral begrijpen, en er over kunnen lachen. :)

Pas als we er over kunnen lachen kunnen we loslaten. En dan kan paardrijden ineens zomaar LEUK worden! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:03

Ik ben er morgen weer dames. Vanavond even niet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:05

HA, val je uit, dan komen ineens andere mensen bovendrijven! _/-\o_

Geweldig! *\o/*

Agossie schreef:

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:10

Bertie dat is de aard van het beestje. Wij mensen voelen ons snel aangevallen/op ons tenen getrapt en hebben dan het idee dat we ons moeten verantwoorden. Want tja dat andere meisje van stal die net zo oud is rijd wel Z en jij niet. Als we allemaal leefde volgens het principe dat we pas iets fout deden als we beter wisten dan was het leven voor velen een stuk aangenamer.

Jolien ik denk dat haar beweging in het hoofd voort komt uit weglopen voor de hand. Ik denk dat je het beste je kunt richten op het volgen van de hand. Volgt zij je hand geef dan als beloning wat ruimte van voor maar laat haar geen takt verliezen en op de voorhand vallen ze moet het wel vanuit balans doen. Verder net als de gegeven tip overgangen rijden maar let heel goed op dat je paard niet onder je gaat dribbelen. Sommige vinden de langzame gang er makkelijk waardoor ze die proberen op te zoeken en hun rug weg te drukken. Overgangen kun je eventueel met extra "spraak" hulpen aanduiden tot dat ze beter op je zit terug komt. Weer aandraven doe ik vaak met een iets verlichte zit om haar rug te ontlasten en haar de kans te geven die goed te gebruiken.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:12

Fairytail, zou wel kunnen, bedankt voor je reactie :)

Bertie: Ik geniet echt van het paardrijden, maar als mijn paard mee kan genieten, ben ik nog 1000x zo gelukkig :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:15

S_en_Z schreef:
Oftewel: Terugrijden, paar passen weg van achteruit en weer terug. ZONDER met de hand TERUG te werken! Zodat het paard meer lucht krijgt om voor de loodlijn te komen met de neus. Dan wordt het paard minder stuwend, leert het meer stukjes op de achterhand te komen. Duikt hij niet achter de loodlijn EN wordt je middendraf ruimer ipv sneller +:)+

ZONDER met de hand TERUG te werken. dat betekent helemaal niks aangeven met de hand? Of verstaan we onder terugwerken iets anders dan een beetje 'opvangen' met de hand? Of echt alleen puur op de zit terug nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:19

Puur en alleen op zit. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:28

Fairytail schreef:
Bertie dat is de aard van het beestje. Wij mensen voelen ons snel aangevallen/op ons tenen getrapt en hebben dan het idee dat we ons moeten verantwoorden. Want tja dat andere meisje van stal die net zo oud is rijd wel Z en jij niet. Als we allemaal leefde volgens het principe dat we pas iets fout deden als we beter wisten dan was het leven voor velen een stuk aangenamer.

Tja, als dat ander meisje Z is, en jij niet, dan kan dat best pijn doen.

Maar je hoeft je niet aangesproken te voelen. Want misschien zijn haar omstandigheden anders dan de jouwe.
Je kunt óók gewoon mét haar genieten. Daar hoef je je eigenwaarde bepaald niet voor in te leveren hoor. :)

Een kwestie van EN - EN.

Het is fijn voor haar dat ze Z is, EN je kunt blij zijn met waar JIJ en je paard zich in een ontwikkelingsfase bevinden! *\o/*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:31

bertie schreef:
Het valt me zo vaak op dat mensen kennelijk het gevoel hebben dat ze iets uit moeten leggen, zich moeten verantwoorden. >;)

Ik vind dat ZO jammer.
Mensen hoeven helemaal niets uit te leggen. Niemand hoeft zich te 'verantwoorden'.
Het is gewoon zoals het is. *\o/*
We doen allemaal stiinkend ons best, en niets is FOUT. _/-\o_

'Fout' zou zijn als je beter zou weten, en tóch doorgaat. |o

Paardrijden IS niet simpel. En wij zijn gewoon niet perfect. Laten we dat vooral begrijpen, en er over kunnen lachen. :)

Pas als we er over kunnen lachen kunnen we loslaten. En dan kan paardrijden ineens zomaar LEUK worden! *\o/*

Dat is nu volgens mij precies de reden van alle gezeik over foto's en filmpjes hier op bokt. Iedereen wil perfecte plaatjes zien, maar niemand heeft die.
We kijken allemaal teveel naar de internationale top en willen ons en anderen daaraan spiegelen... Maar dat kan niet en dat hoeft ook niet.
Hoevaak zegt iemand iets positiefs in een HAW of ITP topic? Bijna nooit. Er wordt net zolang gezocht tot er wat te zeiken is gevonden. Wat mij betreft moeten we daar eens mee ophouden. Kijk eens wat positiever naar een ander... We zijn allemaal amateurs en hobbyisten die voor ons plezier aan het paardrijden zijn.
Ik ben zelf ook erg kritisch op m'n rijden, ik denk wel eens té.
Momenteel gaat het op de wedstrijden niet zoals ik graag zou willen en dat ontneemt me wel eens de
lol in het rijden, maar hoe jammer is dat nu eigenlijk???

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:35

jolienvdb schreef:
Bertie: Ik geniet echt van het paardrijden, maar als mijn paard mee kan genieten, ben ik nog 1000x zo gelukkig :D

Wow, daar ga ik voor!
Ja, zo heb ik dat ook altijd gevoeld. En dan dus het zoeken naar wat je paard fijn vindt. Niet een gemakkelijk zoektocht, maar wel een uitgangspunt voor die zoektocht.
Helemaal geweldig, die houding! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:56

KarinvdM schreef:
Dat is nu volgens mij precies de reden van alle gezeik over foto's en filmpjes hier op bokt. Iedereen wil perfecte plaatjes zien, maar niemand heeft die.
We kijken allemaal teveel naar de internationale top en willen ons en anderen daaraan spiegelen... Maar dat kan niet en dat hoeft ook niet.
Hoevaak zegt iemand iets positiefs in een HAW of ITP topic? Bijna nooit. Er wordt net zolang gezocht tot er wat te zeiken is gevonden. Wat mij betreft moeten we daar eens mee ophouden. Kijk eens wat positiever naar een ander... We zijn allemaal amateurs en hobbyisten die voor ons plezier aan het paardrijden zijn.
Ik ben zelf ook erg kritisch op m'n rijden, ik denk wel eens té.
Momenteel gaat het op de wedstrijden niet zoals ik graag zou willen en dat ontneemt me wel eens de
lol in het rijden, maar hoe jammer is dat nu eigenlijk???

Ja, het is inderdaad jammer van dat gezeik. :)

Maar in dit topic is het anders, toch? :j

Yamcha heeft het topic geopend over 'aan de teugel door stelling?' (even niet de correcte titel).
Iemand zegt daar: "kan niet een goed plaatje vinden". En het ging over een paatje van een combinatie in evenwicht. Niet een topruiter, maar gewoon een ontspannen plaatje. het gekke is, ik heb ook internet afgegraasd om een plaatje te vinden waarvan ik dank 'dat wil ik graag zien'.
Wat triest he, dat je alleen maar paatjes vind die je juist NIET zou willen zien.
Maar.. er was een heel klein foto'tje van een voor/na situatie dat me wel aansprak. Ik vind het niet meer terug nu helaas, maar was we aangenaam verrast toen ik een foto van Zyalda zag.

In dit topic zitten we niet te zeiken.
We zien wel eens iets wat beter zou kunnen, maar what the hell. We begrijpen allemaal wel dat het niet zo simpel is.
Daarom vind ik dit topic ook zo leuk, omdat we juist NIET zitten te zeuren. Het is een REALISTISCH topic.

Het is héél normaal dat er perioden zijn dat het op wedstrijden niet fijn gaat.
Haha, al het allemaal wél fijn zou gaan, dan hadden we Totilas toch allemaal allang ingehaald? _/-\o_

Het is SUPER dat je op Bokt durft te zeggen dat het even wat minder gaat. +:)+
En .. inderdaad, wat is daar nou helemaal mis mee. :)*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:02

Niks. :D
En hoe geweldig gaat Totilas momenteel???
Iedereen heeft ups en downs. :j
Maar ja, up voelt nu eenmaal beter en fijner dan down...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:05

KarinvdM schreef:
Hoevaak zegt iemand iets positiefs in een HAW of ITP topic? Bijna nooit. Er wordt net zolang gezocht tot er wat te zeiken is gevonden. Wat mij betreft moeten we daar eens mee ophouden.

Hm .. nou kijk ik eigenlijk nooit in die topics, maar daar zeg je wat! +:)+
Stel je voor dat we er gaan 'inbreken', en bewust POSITIEVE opmerkingen plaatsen. Dat maakt de Bokt-wereld vast leuker!

Heeft iemand een voorbeeld van een topic dat wel wat positieve inbreng kan gebruiken?
Ik ga meedoen! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:06

KarinvdM schreef:
Niks. :D
En hoe geweldig gaat Totilas momenteel???
Iedereen heeft ups en downs. :j
Maar ja, up voelt nu eenmaal beter en fijner dan down...

Mwah, ook al gaat Totilas momenteel wat minder, dan kunnen jij en ik hem toch nog niet inhalen. _/-\o_