Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Cherie78, even terug komend op de halve ophouding. Ik neem dus aan dat u uw paard laat ontspannen door middel van oefeningen. Die oefeningen zet uw paard dus niet in vanuit een ontspannen (in het begin nog zeker) voorwaarts neerwaartse positie? U wacht totdat het paard daar vanzelf in komt door middel van die oefenigen? Mijn vraag aan u dan, wat hebben die oefeningen dan voor effect behalve het creëren van ontspanning? Na mijn mening is dit namelijk de omgekeerde wereld, de oefeningen hoor je in te gaan met ontspanning, het hele rijden draait om ontspanning want zonder ontspanning is er geen rust en zonder rust is er geen samenspel en het doel wat we willen bereiken is rijden in harmonie, samenspel en de oefeningen hebben ieder weer hun eigen functie maar kunnen pas correct uitgevoerd worden als een aantal punten bevestigd zijn en één daarvan is in mijn ogen ontspanning.
xmarliez schreef:Oke, ik snap het denk ik cherie78 en ik kan me goed vinden in uw verhaal. Maar ik vraag me af, gebruikt u helemaal geen halve ophoudingen? En wat doet u als uw paard niet los laat in de kaak?
Citaat:Maar nooit voor "ontspanning" ahw af te dwingen, want een gespannen paard laat geen hulp meer doorkomen.
quadripes schreef:aanleuning is nog geen nageven, trouwens. en een paard kan heel goed aanleuning zoeken en op de hand vertrouwen, maar dan nog niet op het bit kauwen dus nageven in de kaak.
paarden op de renbaan zoeken ook aanleuning op de hand van de jockey, maar die paarden zijn niet nageeflijk.
xmarliez schreef:Cherie78, ik neem aan dat u wel eens een paard gereden die niet met eerlijke hand altijd bereden is geweest? Deze paarden vermijden liever het contact met de hand en lopen daarom ook het liefst met hun hoofd in de lucht, wat doet u daar dan aan? Puur interesse hoor ik ben nieuwschierig naar meerdere mogelijkheden. Niet ieder paard geeft namelijk toe aan een ruiterhand die alleen maar mee gaat met de beweging, mijn paard in iedergeval niet...
xmarliez schreef:Dat is niet bij alle paarden zo. Ik kan me namelijk voorstellen dat paarden met een enorm voorwaartse drang niet gelukkig worden van onder het tempo gereden te worden en dat ze daarvan juist alleen maar gespannen raken.
Maar jij gaat dus uit van het principe, de aanleuning komt vanzelf zolang het paard maar onspant in zijn lichaam en de ruiter mag niet meedragen aan het paard te leren ontspannen want dat bouwt juist spanning op? Correct me if i'm wrong.
Hoe rij jij trouwens wendingen en zijgangen zonder gebruik te maken van een halve ophouding?
xmarliez schreef:Oke, dus u beschrijft dat alle zijgangen inprincipe zonder optoming gereden zouden kunnen worden?
Zou je misschien nog antwoord willen geven op de vraag die ik daarboven stelde? Ben benieuwd of ik het goed begrepen heb namelijk.
xmarliez schreef:xmarliez schreef:Maar jij gaat dus uit van het principe, de aanleuning komt vanzelf zolang het paard maar onspant in zijn lichaam en de ruiter mag niet meedragen aan het paard te leren ontspannen want dat bouwt juist spanning op? Correct me if i'm wrong.
cherie78 schreef:Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.
Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.
Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft denken