Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:45

Cherie78, even terug komend op de halve ophouding. Ik neem dus aan dat u uw paard laat ontspannen door middel van oefeningen. Die oefeningen zet uw paard dus niet in vanuit een ontspannen (in het begin nog zeker) voorwaarts neerwaartse positie? U wacht totdat het paard daar vanzelf in komt door middel van die oefenigen? Mijn vraag aan u dan, wat hebben die oefeningen dan voor effect behalve het creëren van ontspanning? Na mijn mening is dit namelijk de omgekeerde wereld, de oefeningen hoor je in te gaan met ontspanning, het hele rijden draait om ontspanning want zonder ontspanning is er geen rust en zonder rust is er geen samenspel en het doel wat we willen bereiken is rijden in harmonie, samenspel en de oefeningen hebben ieder weer hun eigen functie maar kunnen pas correct uitgevoerd worden als een aantal punten bevestigd zijn en één daarvan is in mijn ogen ontspanning.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:26

xmarliez schreef:
Cherie78, even terug komend op de halve ophouding. Ik neem dus aan dat u uw paard laat ontspannen door middel van oefeningen. Die oefeningen zet uw paard dus niet in vanuit een ontspannen (in het begin nog zeker) voorwaarts neerwaartse positie? U wacht totdat het paard daar vanzelf in komt door middel van die oefenigen? Mijn vraag aan u dan, wat hebben die oefeningen dan voor effect behalve het creëren van ontspanning? Na mijn mening is dit namelijk de omgekeerde wereld, de oefeningen hoor je in te gaan met ontspanning, het hele rijden draait om ontspanning want zonder ontspanning is er geen rust en zonder rust is er geen samenspel en het doel wat we willen bereiken is rijden in harmonie, samenspel en de oefeningen hebben ieder weer hun eigen functie maar kunnen pas correct uitgevoerd worden als een aantal punten bevestigd zijn en één daarvan is in mijn ogen ontspanning.

Lezen schijnt één van de moeilijkste "oefeningen" te zijn ;)

Maar om even te antwoorden op de vetgedrukte vraag; oefeningen hebben tot doel om een paard (naast ontspanning) soepel, sterk, lenig en doorlatende te maken.
In het begin (zoals hier ook al aangegeven is) door middel van rechte lijnen en volte's (ik bedoel dus grote volte's), slangevolte's ( ik bedoel dus van lange zijde naar lange zijde om het het paard zo makkelijk mogelijk te maken) en deze inderdaad zoveel mogelijk in het voorwaarts neerwaartse

Waar gebruik jij de oefeningen dan voor?
En hoe krijg jij je paard ontspannen?

Ga je eerst halve ophoudingen maken om het paard te verleiden ontspannen te worden?

En ga jij dan pas de oefeningen rijden.

Als een paard de éénvoudige oefeningen makkelijk aan kan en zich nergens meer "vastzet", ga ik verder met de opbouw door iets moeilijker oefeningen.

En in de opleiding van het paard dmv oefeningen zullen de oefeningen steeds meer bevestigd zijn en steeds meer een samenspel zijn en steeds "mooier" uitgevoerd kunnen worden.

Dus mijn doel is niet op zich de oefeningen maar door middel van de oefeningen met als doel steeds een stapje verder te oefenen in de oefeningen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:31

Nooit gehoord dat oefeningen en uitvoerende oefeningen iets anders zijn????
doorlatende te maken Is dit een sluis, of een vergiet???

Vraag mij af of u ook niet doorzit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:40

Oke, ik snap het denk ik cherie78 en ik kan me goed vinden in uw verhaal. Maar ik vraag me af, gebruikt u helemaal geen halve ophoudingen? En wat doet u als uw paard niet los laat in de kaak?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:53

xmarliez schreef:
Oke, ik snap het denk ik cherie78 en ik kan me goed vinden in uw verhaal. Maar ik vraag me af, gebruikt u helemaal geen halve ophoudingen? En wat doet u als uw paard niet los laat in de kaak?

Als mijn paarden zich NIET loslaten in de kaak, heb ik toch veel fout gedaan, want dan heb ik voorkomen dat mijn paarden zelf de aanleuning hebben genomen.

Want een paard wat zelf de aanleuning neemt, durft ook dit te doen en laat los en vertrouwt volledig zijn ruiter.

Maar een paard wat vast blijft houden in kaak en daardoor in nek en daardoor in de rest van zijn lichaam wordt mi veel te veel met de hand gereden.
Voor die hand wordt het paard bang en onzeker en durft zich ook niet te geven.

(Vreemde omstandigheden daargelaten natuurlijk, want ik ga uit van een gezond, normaal paard)

Ik vergat nog te antwoorden op je eerste vraag.
Als het goed gaat, tijdens het trainen, gebruik ik eigenlijk nooit een halve ophouding.
Maar die momenten dat het echt nodig is, gebruik ik ze wel eens.

Maar nooit voor "ontspanning" ahw af te dwingen, want een gespannen paard laat geen hulp meer doorkomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:59

Citaat:
Maar nooit voor "ontspanning" ahw af te dwingen, want een gespannen paard laat geen hulp meer doorkomen.

U begrijpt nog steeds niet wat een halve ophouding doet, een gespannen kaak is nog geen gespannen paard.
Een niet reageren op een halve ophouding is een fout in de africhting. Een ruiter die een ruiter die geen halve ophoudingen geeft heeft een paard wat achter sleept aangezien de energie totaal verloren gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:04

aanleuning is nog geen nageven, trouwens. en een paard kan heel goed aanleuning zoeken en op de hand vertrouwen, maar dan nog niet op het bit kauwen dus nageven in de kaak.

paarden op de renbaan zoeken ook aanleuning op de hand van de jockey, maar die paarden zijn niet nageeflijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:12

quadripes schreef:
aanleuning is nog geen nageven, trouwens. en een paard kan heel goed aanleuning zoeken en op de hand vertrouwen, maar dan nog niet op het bit kauwen dus nageven in de kaak.

paarden op de renbaan zoeken ook aanleuning op de hand van de jockey, maar die paarden zijn niet nageeflijk.

Daarom heb ik ook geen renpaarden :D en ben ik ook geen jockey :D

Dus een vergelijking die kant noch wal raakt :+ want renpaarden gaan rennen door die "aanleuning", die ze niet gezocht hebben, maar die de jockey ze aanleert

Steeds harder op "druk", nietwaar

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:16

Citaat:
Dus een vergelijking die kant noch wal raakt :+ want renpaarden gaan rennen door die "aanleuning", die ze niet gezocht hebben, maar die de jockey ze aanleert

Legt u dat eens uit????

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:17

Cherie78, ik neem aan dat u wel eens een paard gereden die niet met eerlijke hand altijd bereden is geweest? Deze paarden vermijden liever het contact met de hand en lopen daarom ook het liefst met hun hoofd in de lucht, wat doet u daar dan aan? Puur interesse hoor ik ben nieuwschierig naar meerdere mogelijkheden. Niet ieder paard geeft namelijk toe aan een ruiterhand die alleen maar mee gaat met de beweging, mijn paard in iedergeval niet...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:20

nou ik heb renpaarden gereden en die gaan niet rennen door de druk. je hebt die aanleuning nodig omdat ze anders die snelheid niet kunnen maken. de paarden moeten op de hand van de jockey vertrouwen hiervoor.

het teken dat ze harder mogen, is het verkorten van de teugels, dat wel. en je laat een renpaard aangalopperen door het gewicht naar voren te verplaatsen.

vandaar dat exrenpaarden heftig worden als mensen de teugels te kort nemen, dan denken ze dat ze moeten gaan rennen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:21

Hoe corrigeer je zo een fout in de africhting als een paard niet of incorrect reageert op een halve ophouding? Moet je hierbij de opleiding opnieuw beginnen (wat naar mijn idee niet kan omdat het paard wel al enige vorm van kennis heeft, fout of niet) of benader je het dan op een andere manier om het paard alsnog aan te leren hoe deze wel op een halve ophouding moet reageren?

Ook, voorwaardse drang in het halthouden, is dit iets wat een paard altijd heeft? zo niet, hoe leer je dit aan, en hoe voel je dit? Want ik kan me voorstellen dat als je voorwaardse drang in halthouden iets erhmm, overdreven is, het paard gaat dribbelen, en dan krijg je ene gevecht tussen ruiter en paard lijkt mij, en kun je volgens mij niets meer qua halve of hele ophoudingen?
En, hmm, hoofd/hals houding komt toch voort uit een combinatie van aanspannen van de buikspieren en een ontspannen aanspanning van de rugspieren? Hoe verkrijg je dit met halthouden?
Want, of ik heb het niet goed begrepen (goed mogelijk overigens), of u verkrijgt dit toch tijdens stand en kan daardoor de juiste hoofd/halshouding van het paard vragen. Als u dit niet verkrijgt, misschien heb ik dan of een verkeert beeld van wat u bedoelt met de juiste hoofd/halshouding, of ik begrijp niet hoe u dit dan wel vraagt aan het paard, op correcte wijze. En is er daarbij dan ook sprake van aanleuning, of alleen van een bepaalde houding?

Is aanleuning niet altijd de stap voor nageven trouwens? Als je nagevelijkheid vraagt als een paard niet zelf aanleuning zoekt, zal het paard toch achter de teugel komen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:25

als een paard de halve ophouding niet begrijpt, is er iets mis in de basis. dus moet je weer terug naar het begin. dit heb ik al eerder geschreven en blijft telkens het antwoord.

een paard is niet vanzelf actief tijdens het halthouden, dit kan pas in de loop der tijd ook ontstaan als het paard geleerd heeft om de achterhand 'eronder te zetten'.

als een paard gaat dribbelen, kan het kennelijk de halve ophouding of de hele ophouding niet verwerken in het lijf.

en nageeflijkheid kan niet gevraagd worden, in mijn ogen, dat ontstaat. wel kan het paard worden gevraagd om na te geven in de kaak, doordat de verbinding met het bit daartoe moet uitnodigen. en dat gebeurt als men op de juiste manier de handen draagt en communiceert met het paard. maar daarvoor heeft men een goede hand nodig dus een onafhankelijke en stevige zit.

zonder een goede hand kan een paard niet nageven en ook niet nageeflijk worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:30

xmarliez schreef:
Cherie78, ik neem aan dat u wel eens een paard gereden die niet met eerlijke hand altijd bereden is geweest? Deze paarden vermijden liever het contact met de hand en lopen daarom ook het liefst met hun hoofd in de lucht, wat doet u daar dan aan? Puur interesse hoor ik ben nieuwschierig naar meerdere mogelijkheden. Niet ieder paard geeft namelijk toe aan een ruiterhand die alleen maar mee gaat met de beweging, mijn paard in iedergeval niet...

Het ligt eraan hoe vast het paard altijd gereden is.
Mijn oplossing zou zijn, terug in tempo en dus onder het natuurlijke tempo gaan werken en oefeningen doen.
Zonder zelf de aanleuning te zoeken met je paard.

Een paard wat onder zijn natuurlijke tempo gereden wordt, gaat veel meer ontspannen dan een paard wat meer op tempo gereden wordt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:38

Dat is niet bij alle paarden zo. Ik kan me namelijk voorstellen dat paarden met een enorm voorwaartse drang niet gelukkig worden van onder het tempo gereden te worden en dat ze daarvan juist alleen maar gespannen raken.
Maar jij gaat dus uit van het principe, de aanleuning komt vanzelf zolang het paard maar onspant in zijn lichaam en de ruiter mag niet meedragen aan het paard te leren ontspannen want dat bouwt juist spanning op? Correct me if i'm wrong.

Hoe rij jij trouwens wendingen en zijgangen zonder gebruik te maken van een halve ophouding?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:39

quadripes schreef:
@Moll: iets niet kunnen oplossen is niet hetzelfde als een ongehoorzaam paard, dat gaf u zelf ook al eerder aan.

@ Moll:weet ik maarhet is makkelijker om de schuld bij het paard te deponeren ;)

Ook al is het mijn schuld ik zal het toch moeten oplossen want niet alleen het paard is lerende maar ik ook!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:45

xmarliez schreef:
Dat is niet bij alle paarden zo. Ik kan me namelijk voorstellen dat paarden met een enorm voorwaartse drang niet gelukkig worden van onder het tempo gereden te worden en dat ze daarvan juist alleen maar gespannen raken.
Maar jij gaat dus uit van het principe, de aanleuning komt vanzelf zolang het paard maar onspant in zijn lichaam en de ruiter mag niet meedragen aan het paard te leren ontspannen want dat bouwt juist spanning op? Correct me if i'm wrong.

Hoe rij jij trouwens wendingen en zijgangen zonder gebruik te maken van een halve ophouding?

En toch is dit juist voor die hele sensibele, temperamentvollen paarden de juiste weg, uit ondervinding wijsgeworden.

Ik blijk altijd hetzelfde type paard te kiezen :')

Wendingen en zijgangen kunnen zeer goed op de zit gereden worden.
Vaak is alleen "kijken" al voldoende, door het kijken verandert de gewichtsverdeling en gaat het paard vanzelf de wending in.

Zijgangen op zit en been.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:11

Oke, dus u beschrijft dat alle zijgangen inprincipe zonder optoming gereden zouden kunnen worden?
Zou je misschien nog antwoord willen geven op de vraag die ik daarboven stelde :) ? Ben benieuwd of ik het goed begrepen heb namelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:13

xmarliez schreef:
Oke, dus u beschrijft dat alle zijgangen inprincipe zonder optoming gereden zouden kunnen worden?
Zou je misschien nog antwoord willen geven op de vraag die ik daarboven stelde :) ? Ben benieuwd of ik het goed begrepen heb namelijk.

Help me even op weg?

In principe kan inderdaad zonder optoming gereden worden :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:15

xmarliez schreef:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:21

xmarliez schreef:
xmarliez schreef:

Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.

Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.

Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft "denken"

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:40

Als een paard niet luistert naar de halve ophouding, zet je toch een hele ophouding door om het hem duidelijk te maken dat ie moet reageren op een halve ophouding, of zie ik dat nu verkeerd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:46

vur schreef:
Als een paard niet luistert naar de halve ophouding, zet je toch een hele ophouding door om het hem duidelijk te maken dat ie moet reageren op een halve ophouding, of zie ik dat nu verkeerd?

Dat zie je niet verkeerd :D

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:52

ok, mensen:

'De kuit brengt het paard naar het kruis (van de ruiter), het kruis brengt het paard naar de teugel, de teugel stuurt de energie over het kruis terug naar de achterhand en buigt hals, nek en hurken in samenspel met de zit. Als het paard hierop juist reageert, kan men zeggen: het paard staat aan de hulpen. Als het perfect lukt, gaan die hulpen via de ruiter door het paard naar de grond en weer terug.'

Dit komt uit het nieuwe boek van Thomas Ritter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:53

cherie78 schreef:
Ik ga inderdaad uit van het principe dat de aanleuning vanzelf komt.
Daar kan een ruiter in zoverre aan meedragen, dat het paard dmv oefeningen ontspannen wordt.

Een paard wat onder zijn/haar natuurlijk tempo gereden wordt, ontspant al veel vlugger dan een paard wat teveel op tempo gereden wordt.

Voorwaarde is en blijft wel, dat het paard ten alle tijde voorwaarts blijft denken

Doe je dat ook zo bij een verreden paard wat constant de rug wegdrukt? Want dan rij je dus een hele poos op een vastgedrukte rug tot het paard eens zelf bedenkt(terwijl hij dat stukje waarschijnlijk helemaal niet kent) dat hij zijn hoofd laat zakken en de rug bolt?