TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:55

Niet zulke conclusies trekken, leg mij geen woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Geen zin meer om daar op in te gaan, is een beetje vermoeiend.

Maar als jij zegt, dat jij zonder spelen en vanuit achter je paard nageeflijk rijd kan je toch net zo goed met bit rijden? Niet dat je het moet gaan doen of dat je je hoeft te verantwoorden waarom je bitloos rijd. Is meer bedoeld als een algemene gedachtespinsel.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:12

Maar nu draai je het juist om. Ik kan inderdaad ook prima met een bit rijden, ik weet immers wat ik er wel en vooral niet mee moet doen, en er zijn veel mensen met mij. Waarom ik het niet doe is omdat mijn pony gewoon ontzettend slecht op het bit reageert, dat heeft met bouw van zijn mond te maken en met zijn verleden.

Natuurlijk, als je weet hoe je een paard netjes nageeflijk rijdt door van achter naar voor te rijden dan kan je dat ook met bit. Dan heb ik er geen probleem mee als je op die manier met een bit rijdt. Maar helaas is de realiteit zo dat de bekende valse krul door het spelen en zagen vooral door het bit komt. Dan heb ik liever dat meer mensen bitloos zouden gaan rijden zodat ze merken dat dat niet meer werkt en zich realiseren dat het op een andere manier moet. En dat bitloos niks raars of zweverigs is. Of bijvoorbeeld dat mensen leren rijden zonder bit, zodat er niet meer in de monden van paarden getrokken wordt, want dat is onvermijdelijk in het beginstadium. Maarja dat is ook maar een ideologie.... Wat ik probeer te zeggen is dat veel onnodig gezaag en pijn in de mond voorkomen zou kunnen worden en ik vind bitloos rijden daar een goede oplossing voor.

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:21

Ik niet. Ik vind correct leren rijden daar een oplossing voor. Al het andere is symptoombestrijding imo.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:23

Yamcha schreef:
Ik niet. Ik vind correct leren rijden daar een oplossing voor. Al het andere is symptoombestrijding imo.

Bitloos rijden zou ik niet zo zeer een symptoom bestrijding kunnen noemen, eerder een pijnbestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:26

Is geen pijnbestrijding. Sorry. Ik heb mensen bitloos vreselijk onvriendelijk zien rijden, imo als je ruw bent met een bit, ben je dat ook zonder.
En als je netjes en eerlijk rijdt, doet dat bit geen pijn. Een bitloze optoming kan uiterst onvriendelijk zijn.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:28

Ja je hebt gelijk als je zegt dat het symptoombestrijding is (idd, pijnbestrijding is een beter woord). Natuurlijk zou ik het liefst zien dat iedereen die wil leren paardrijden meteen op de goede manier leert rijden zonder in monden te gaan trekken, maar dat gebeurt nou eenmaal niet. Correct leren rijden is het aller belangrijkst, maar een groot deel van de instructeurs kan niet correct lesgeven en doet net zo hard mee in het valse krul gedoe.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:28

Yamcha schreef:
Is geen pijnbestrijding. Sorry. Ik heb mensen bitloos vreselijk onvriendelijk zien rijden, imo als je ruw bent met een bit, ben je dat ook zonder.
En als je netjes en eerlijk rijdt, doet dat bit geen pijn. Een bitloze optoming kan uiterst onvriendelijk zijn.

Tuurlijk kan dat, net als het bit. Toch weet ik bijna zeker dat als jij aan het bit hangt en aan een sidepull hangt, de sidepull minder pijn doet.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:30

Yamcha schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk KAN je met een bitloze optoming onvriendelijk rijden. Maar je moet echt veel meer kracht zetten wil je hetzelfde niveau van pijn halen als met een bit. Neem de lagen, dat zijn scherpe botten met alleen een dun laagje tandvlees en daarop dan een hard ijzeren staaf. Je kan mij niet wijsmaken dat dat dezelfde pijn geeft als een neusriem (van goed materiaal, op de goede plek) op een ander soort bot met vel en vacht erover heen en meer drukverdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:33

Nee, dat neem jij aan, dat is een gedachte gebaseerd op het feit dat jij een bit niet fijn zou vinden. Alleen is jouw anatomie iets wat anders dan die van een paard.
Voor die aanname is echt geen enkele basis. Het is gebaseerd op een gevoel en verder niets.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:35

Yamcha schreef:
Nee, dat neem jij aan, dat is een gedachte gebaseerd op het feit dat jij een bit niet fijn zou vinden. Alleen is jouw anatomie iets wat anders dan die van een paard.
Voor die aanname is echt geen enkele basis. Het is gebaseerd op een gevoel en verder niets.

Nou niet op mijn gevoel in iedergeval hoor. Ik ben echt niet aan het bedenken van goh, het bit zou in mijn mond pijn doen, dus dan in die van mijn paard ook wel. Nee, ik heb me er echt in verdiept, dingen gelezen, opgezocht en uitgezocht en van daaruit ben ik tot ee bepaalde conclusie gekomen. En een ruk aan het bit, is pijnlijker als een ruk aan een sidepull, dat weet IK bijna zeker.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:38

Yamcha schreef:

Was dat een reactie op mijn reactie? Want ik leg juist uit wat ik bedoel aan de hand van feiten over de anatomie van het paardenhoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:42

Nee, op MaritAriel :)

Wat jou betreft: ik vind het een erg smalle basis om aannames te doen over wat meer pijn doet. Het overtuigt mij iig absoluut niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:02

Jammer dat het je niet overtuigt, Yamcha, want ik durf ook te stellen dat geruk aan een bit meer pijn doet dan aan een zachte sidepull, zoals de Marylot sidepull. Om dezelfde pijn te krijgen, moet je toch wel een (heeeeeeeeeel) stuk harder rukken en plukken, volgens mij. :j

Danique, ik had het trouwens niet zo zeer over jouw rijstijl, hoor (over die stang en trens en sperriempjes), maar ik blijf er toch echt bij dat een stang en trens een drama is in elke paardenmond, ook met zachte handen. Daarover kan mij weer niemand overtuigen, ik vind het ondingen, die door mensen bedacht zijn. ;(
En sperriempjes, tja, ik ben wel blij te lezen dat toch meer mensen zich bewust zijn van die ellendige riempjes, ondanks dat het gros er gewoon mee rijdt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:07

Mijn paard vindt druk op haar neus, zoals met een.sidepull veel naarder dan met een bit...... je hoeft de teugels bitloos maar aan te nemen en.ze loopt met haar kin op haar borst...... en kaakgekruist wordt ze heel erg boos.....
Voorkeuren zijn per paard verschillend, maar ik denk niet dat je kunt stellen dat het een per definitie vriendelijker is dan het ander, imo.is dat veel te kort door de bocht.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:15

Yamcha schreef:
Mijn paard vindt druk op haar neus, zoals met een.sidepull veel naarder dan met een bit...... je hoeft de teugels bitloos maar aan te nemen en.ze loopt met haar kin op haar borst...... en kaakgekruist wordt ze heel erg boos.....
Voorkeuren zijn per paard verschillend, maar ik denk niet dat je kunt stellen dat het een per definitie vriendelijker is dan het ander, imo.is dat veel te kort door de bocht.

Tja, ik kan hier wel weer uitgebreid uitleg gaan geven over waarom ik dat denk maar dat staat hier over dit hele topic al heel veel keer omschreven... Beetje onzinnig lijkt mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:34

:j wij zijn het helemaal niet zo oneens hoor.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:40

Toch niet ? :=
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 26-02-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:44

Tendance schreef:
Nou ik wil het toch wel nog een keer proberen met mijn jonge paard.
Overstappen zal ik nooit doen, zolang daar medisch geen reden voor is, maar wil het best een keer proberen.
Van wie mag ik hem lenen? Woon in Meppel en de paarden staan in de buurt van Zuidwolde.
Iemand, die in de buurt woont. Wel een full, want is een groot paard.
Andere paard krijgt hem nooit meer om, die is echt te gevoelig, zodra je erop zit.

Leuk Tendance! Helaas zit ik helemaal niet in de buurt. Als je het gaat proberen ben ik erg benieuwd naar je ervaring (en foto's?).

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:12

Ik rijd wél anders met bit dan bitloos. Dat zit natuurlijk in mijn hoofd, maar ik vind zelf niet dat ik met bit moet gaan rijden om te bewijzen dat ik het kan. Als ik zonder bit mezelf en vooral mijn pony een hoop pijn, ellende en frustratie bespaar omdat ik zelf niet met een bit om kan gaan, vind ik dat alleen maar beter. Zoals ik al zei, het zit tussen mijn eigen oren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:45

Ik denk eigenlijk dat we pas kunnen zeggen wat een paard voelt als we dat paard laten praten. En helaas, dat gaat hem niet worden.
Je verdiepen in de anatomie hoeft helemaal niet te betekenen, dat waar een paard sterker is, dat daar dan ook minder pijn zit.
Ooit gehoord van die criminelen, die onder een druppelende kraan werden gezet en dat er na verloop van tijd een gaatje in hun schedel kwam. Best gevoelig lijkt me. En het ging maar om een stel tere druppeltjes.

Wie zegt me dan dat een sidepull oid op den duur ook niet ontzettend zal gaan irriteren?

En nu snap ik heus wel, dat dit allemaal weer niet hetzelfde is, maar hoe kunnen wij nu eigenlijk bepalen waar een paard echt last van heeft en waar niet van.

Ik denk dat als je het echt goed wil doen je niet op een paard gaat zitten en als je dit toch doet, je er vrede mee moet hebben, dat je meewerkt in iets wat altijd slijtage oplevert.

Ik ben ervan overtuigd, dat het tuig zo hard is als de ruiter die erop zit en dat een bit in een paardenmond met een vriendelijke hand echt niet zo veel kwaad kan.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:13

Tendance schreef:
Ik denk eigenlijk dat we pas kunnen zeggen wat een paard voelt als we dat paard laten praten. En helaas, dat gaat hem niet worden.

:') ik denk het ook niet

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:27

Helemaal eens met Tendance! Het zou goed zijn als mensen zich dit zouden beseffen.
Het zou makkelijk zijn als paarden konden praten, maar aan gedrag (spanning / ontspanning / protest / onrust) kan je denk ik wel aflezen hoe het paard zich voelt. Die van mij loopt bitloos in stap continu nageeflijk en lekker door de hals. Met bit gaat ze knikken en moet ik haar regelmatig weer naar beneden vragen. ra ra wat vindt ze fijner?

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:46

ik ben het ook met Tendance eens. soms vraag ik me ook af of een paard het nou eigenlijk wel leuk vind bereden te worden...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:03

Ik heb ergens gelezen / gehoord dat het niet fijn is voor je paard ,omdat er ontzettend veel druk op de neus komt ?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:28

Maar anders heb je ontzettend veel druk in de mond... en wat denk je dat je doet als je je paard aan een halster meeneemt?