Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:02

Idd, iemand die een paard in z'n waarde laat ipv zo'n koekwaus die een paard alleen als machine ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:05

Iemand die luistert naar haar, en eerlijk is en rechtvaardig :j

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:01

fanci_mike schreef:
Soms moet je, om goed te corrigeren, nou eenmaal een keer goed doorkomen. Ik vind dat het pas "slecht" wordt als men er een gewoonte van maakt om dan maar op voorhand zo te gaan rijden. Je kan mij vast ook wel eens op een foto zetten met een (te) strenge hand, of iets te enthousiast spoorgebruik. oliebol happens. Zolang je je er maar van bewust bent en probeert te verbeteren.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:13

Er wordt nogal lacherig gedaan over pijn veroorzaken bij een paard/eigen paard,

onder het mom van straf... hij(het) moet natuurlijk wel "luisteren" naar het baasje met goede bedoelingen
en dat terwijl er doorgaans helemaal geen sprake is van communicatie in de zin van stapsgewijs duidelijk maken
wat er nou precies verwacht wordt van jouw lieve paardenvrind.

In het algemeen is er dan ook in mijn ogen vaak sprake van mis...ja MIScommunicatie en de daarop meestal volgende foute handeling met onredelijke en pijnlijke gevolgen.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:54

Helemaal eens met Purkie
Bovendien kun je je af vragen of straffen zo goed helpt, veel mensen denken er aan om hun paard te laten weten als het niet goed gaat, maar laten het niet merken als het wel goed gaat. ;)

wat zou je zelf doen? als je steeds alleen je fouten te horen krijgt? en dat je dat dan op een pijnlijke manier te voelen krijgt, zou je dan steeds weer je best doen of denk je op een gegeven moment barst maar, ik sluit me af?
Het is gebleken dat als je dieren op een positieve manier traint, ze het sneller leren en gewilliger zijn.

en ik denk dat mensen de intelligentie van hun Paard (en zichzelf, maar da's weeeer een hele andere discussie , maar het helpt in de praktijk niet echt mee)overschatten. :j

wat niet weg neemt dat mijn paard wel degelijk respeckt voor mij heeft en voor mijn ruimte.
ik ben zelf wel met de nodige klappies van mijn vaders kant groot gebracht en ik had totaal geen respeckt voor die man, terwijl mijn moeder , die nooit sloeg alleen maar hoefde te kijken.

wat is goed leiderschap? en wat voor iemand zou jij gehoorzamen en volgen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:29

concetto schreef:
Vandaag een beestje op stal gekregen dat zo geslagen was dat de striemen niet alleen op haar lijf zat maar ook op haar hoofd en tussen haar oren.
Het verhaal erachter?: Baasje vond dat het paard dwars was, en vond dat het beestje aan haar verwachtingen moest voldoen. Ze gaf het beestje goed voer en stalling en vond dat ze dan ook dat uurtje per dag haar best moest doen.
Na maandelang prutsen was ze doorgedraaid en werd ze boos omdat haar paardje niet deed wat zij zei....
Lang verhaal kort te maken... Beestje had 2 ingegroeide kiezen.
Staat nu hier, tandarts is erbij geweest en nu mag ze even bijkomen!
Dit soort gevallen krijg ik hier vaak en dat is ook de reden waarom ik zo fel ben op dit topic..
Luister naar je paard, ze gaan niet voor niks door het lint!

Wat sneu voor het paard.
Ik weet wel wat je bedoeld
Heb hier ook twee paarden gehad staan met dergelijke problemen.
Eentje werd jaar na jaar verkocht omdat ze de tendens had agressief te worden t.o. eigenaar. Ze bleek zeer ernstig kissing spines en vergroeiingen in de gewrichten te hebben
Het andere paard werd regelmatig 'flink doorgepakt' omdat ze zo eigenzinnig was. Haar spronggewricht bleek vergroeid waardoor bepaalde oefeningen niet haalbaar waren voor haar. Door het 'doorpakken' forceerde ze haar lijf dusdanig, dat er ook problemen (ontstekingen, overbelasting, artrose) ontstonden in nekgewrichten, rug en knieen.

Ik reageerde ook nogal eens fel op 'doorpakken' Maar tegenwoordig neem ik maar beetje afstand van dat soort discussies.

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:25

Ik denk dat iedereen wel eens buiten het boekje rijdt. Soms hebben paarden een iets strengere aanpak ook nodig. Je moet natuurlijk wel uitkijken dat het niet gewenning wordt

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:43

purkie schreef:
Er wordt nogal lacherig gedaan over pijn veroorzaken bij een paard/eigen paard,

onder het mom van straf... hij(het) moet natuurlijk wel "luisteren" naar het baasje met goede bedoelingen
en dat terwijl er doorgaans helemaal geen sprake is van communicatie in de zin van stapsgewijs duidelijk maken
wat er nou precies verwacht wordt van jouw lieve paardenvrind.

In het algemeen is er dan ook in mijn ogen vaak sprake van mis...ja MIScommunicatie en de daarop meestal volgende foute handeling met onredelijke en pijnlijke gevolgen.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik vind, dat je pas fysiek mag corrigeren als je het echt op geen enkele andere manier voor elkaar krijgt. Anders is het net zoiets als een kind slaan omdat het nog niet zinderlijk is. Vaak is het helemaal niet nodig om fysiek grof op te treden, en kun je je paard op veel vriendelijkere manier dingen (af)leren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:54

Ik corrigeer mn paard ook wel eens, en ook best dat ik wel eens flink wat meer kg's in m'n handen heb dan zou moeten. Ik flos ook wel eens als dat nodig is. Een paard moet wel luisteren. Als m'n paard wegspringt zonder reden, dan corrigeer ik dat. Zeker als het 2 keer achter elkaar gebeurt. Zodra paard luistert moet je ook weten te belonen.
Snapt paard iets niet, dan moet je ook wel eens iets steviger doorpakken om het kwartje te laten vallen. Maar daarna volgt ook beloning. Een stuggereden manegepaard moet je ook echt wel eens goed doorpakken wil je deze weer duidelijk maken dat toch echt rug losgelaten moet worden en hals gewelfd moet worden en gereageerd moet worden op been. Dit gaat niet met lieve woordjes. Maar na aanpakken is het zeer van belang dat je zelf ook loslaat zodat paard ook weet dat het nu goed is. Een stuggereden paard heeft geleerd om zichzelf te beschermen en dat doorbreek je niet met lieve woordjes. Klinkt hard, maar is zo. Als ik een uur op een manegepaard moet doorbrengen, dan verwacht ik een paard waar ik lekker op kan rijden, die reageert op been en zonder hulpteugel (ook geen martingaal, die haal ik er direct af, ik ben absoluut tegen hulpteugels). Laat zo'n paard niet los, dan zal ik inderdaad even goed ingrijpen, dat is vaak nog geen 5 minuten nodig. Ziet er niet altijd fijn uit, want bestaat uit inbuigen, voltes rijden, bij niet reageren op been inderdaad een beste tik met zweep, maar wel direct belonen bij juiste reactie. Maar daarna zal rug losgelaten worden en kan de rest van zo'n rij-uur fatsoenlijk gereden worden. Paard kan daarna wel spierpijn krijgen, dus daar moet dan wel rekening mee gehouden worden.
Maar beter een keer goed ingrijpen dan laten doorsudderen wat veel erger is voor een paard. Elke pas drijven, elke pas lief vragen met ophouding in teugels, tjonge, arme paarden. Dan beter een keer flink trekken en tik bijgeven en daarna stille hand en been. Leert het paard tenminste ook van. Maar ja, dan moet je als ruiter ook gevoel hebben en dat hebben velen niet.

Een paard leert ook door beloning. En dat moet je niet vergeten. Maar altijd als ruiter het lieverdje uithangen betekent ook dat het paard een loopje met je zal gaan nemen.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-09-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:00

germie schreef:
. Snapt ze iets niet, dan moet je ook wel eens iets steviger doorpakken om het kwartje te laten vallen. Maar daarna volgt ook beloning.

Een paard leert ook door beloning. En dat moet je niet vergeten. Maar altijd als ruiter het lieverdje uithangen betekent ook dat het paard een loopje met je zal gaan nemen.

Hm... je spreekt jezelf een beetje tegen.
Je zegt dat je stevig moet doorpakken als je paard iets niet snapt.
Dat is bepaald niet belonend, lijkt me.

Dus als iemand je een commando geeft in het chinees en je snapt het niet, mag hij jou ook even stevig aanpakken, totdat je toevallig dat doet wat hij eist? En wat zegt die beloning dan nog? Mag je die chinees dan of had je dan toch liever iemand die het je gewoon heel rustig een keer wat beter had uitgelegd, in begrijpelijke taal, op rustige wijze en met geduld en je had beloond als je het dan had begrepen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:05

Jawel, dat is wel wat ik bedoel. Bijvoorbeeld paard reageert niet op been. Dus geef je extra been en desnoods een tik. Ook al is het onwetendheid, je moet wel reactie eisen. Je probeer het eerst lief, maar als kwartje niet valt moet je een voorwaartse reactie uitlokken. Stilstaan is namelijk ook niet wat je wilt. Zodra paard reageert, ook al is het extreem of heel weinig belonen. Dat is ook een leercurve, soms moet je een reactie uitlokken om het leerproces op gang te helpen.
Als een paard bijvoorbeeld niet begrijpt wat wijken is, dan moet je toch proberen om een reactie te krijgen die zijwaarts is. Dus is een zweepje of spoor een hulpmiddel, maaro ok een overdreven teugelhulp en gewichthulp.
Door in zo'ngeval alleen de juiste en zachte hulpen te blivjen geven zal het kwartje gewoon niet vallen bij sommige paarden.
Je gaat dus niet direct over op de strengere aanpak, maar wel als het gewoon niet wil lukken.
En ik vind een zweepje in zulke gevallen of een wat strengere teugelhulp gewoon geaccepteerd, mits je daarna weer gewoon los kunt laten.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-09-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:07

Ik ga wel eens buiten het boekje, tot op zekere hoogte dan he.

Maar ik raak ook wel een gefrusteerd als ze niet luisterd ik trek niet in der mond maar ze krijgt dan een tok tegen de oren met erbij nou is klaar godver.

Of als mijn ander in de stal weer staat te bek vechten tegen een ander paard dan raap ik alle lucht bij elkaar en schreeuw ik keihard haar naam!

Of (helaas sinds overlijden van ons vriendinnetje) is mijn paard ineens niet meer verkeersmak
in de zin van ze vond nooit iets eng ging altijd alleen wandelen en rijden buiten
Nu vind ze alles eng, ik weet dat ze zo niet is (maar dat dit natuurlijk ook komt door wat er is gebeurd ons verlies)
Maar dan word ik ook aan terug herinnert dan stap ik af en zeg ik nou is het genoeg en krijgt ze met mijn hand en klap tegen haar kont, en dan loopt ze verder wel ok (niet zoals van ouds maar iniedergeval normaal).

Ik pak deze problemen ook in dagelijks leven aan maar de fout die ik heb gemaakt was na het overlijden haar alle aandacht te geven en haar te gaan moederen toen kwam er een nieuw paard bij en ja kreeg je jaloezie, ze moest inene alles delen.
Binnen kort komt er iemand die probeerd te helpen ze krijgt massage's, en ik zelf probeer te veranderen.

Ik zou mijn paarden nooit mishandelen, maar ja ik handel soms uit frustratie. en ik geloof never nooit niet !! dat er iemand op de hele wereld is die altijd alles goed doet!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:10

Niemand doet altijd alles goed, niemand zal z'n paard nooit een keer straffen. Maar er is ook geen paard dat nooit een keer stout is. Elk paard is en blijft feitelijk een klein kind dat toch wel eens wat zal uitproberen, er is geen paard dat uit zichzelf een dressuurproef zal lopen of een parcours zal springen. Door als ruiter een band op te bouwen met je paard kun je een paard zoiets leren. Maar de ruiter is altijd de leider.
paardrijden zonder leiderschap is onmogelijk, een paard heeft een leider mogelijk. Anders wordt het lijderschap en lijden.
Ik streef naar leiderschap zonder agressie bij m'n paard. Ik probeer het goed te doen, maar ik weet ook dat ik elke dag nog bijleer.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:14

Een paard springt niet weg zonder reden, wat heeft dat voor zin?
een paard springt weg, omdat het ergens van schrikt of omdat het onder een bepaalde druk uit probeerd te komen(die extra kilo's op die gevoelige lagen die pijn veroorzaken bv)
Tussen het moment van wegspringen en jouw correctie mag niet langer dan een seconde zitten anders kunnen ze het niet koppelen aan elkaar. dus je correctie komt te laat en heeft geen enkele zin.

Dus als jij iets niet snapt en ik geef je een draai om je oren snap je het sneller? of als ik tegen jou zeg dat je opzij moet in het spaans en ik ga schreeuwen in het spaans snap je me beter?

het is precies het voorbeeld wat Purkie geeft.
een paard heeft ongeveer 500 keer een oefening nodig om te snappen wat je bedoeld, hou je tijdens die oefening je hand meer opzij of kijk je de andere kant op dan geeft dat al verwarring in de hulpen.en kun je weer opnieuw beginnen met tellen
bovendien kan een paard even uit zijn concentratie zijn gebracht (en paarden kunnen zich helemaal niet zo lang achter elkaar concentreren ) en dan ook nog geven een heleboel ruiters , we zijn immers allemaal Anky niet ,ook nog eens met onze benen en houding hulpen die ruis veroorzaken in de communicatie.

Je hoeft helemaal niet het lieverdje uit te gaan hangen voor je paard om te snappen dat het met de communicatie dus inderdaad wel eens mis kan gaan

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:22

@ Piene klopt niet helemaal, mijn paard is 1000% verkeersmak alleen sinds de dood van ons vriendennetje.
Begint ze zich aan te stellen, ze doet alsof ze schrikt maar ze schrikt niet.
Klaar dat weet ik 1000% zeker omdat ik haar ken.

en ja die draai om haar oren helpt bij haar wel, want daarna doet ze weer gewoon normaal.

Heeft met niks lichaamlijks te maken (is onderzocht) zadel is op maat gemaakt en word iedere jaar nagekeken op mijn paard.

Bij ons zit het hem warschijnlijk in het feit dat ik na de dood van ons vriendinnetje te moederig ben geweest en geen leider dus dat moet weer terug komen we krijgen hulp voor ons innerlijk om het te verwerken.
en ik treed harder op en dat werkt voor die momenten.

Het heeft bij ons niets te maken met niet snappen maar met tegendraads zijn.

Ieder paard is anders dus wat jij zegt geld niet voor ieder
Inderdaad als een paard iets niet snapt en je geeft een draai om de oren dan snappen ze het nog niet.

Maar als je paard het wel snapt maar ff een puber uithangt en je geeft een draai om de oren dan snapt het ok ja baas ik doe normaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:25

Maar draai om de oren is ook wat anders dan reactie uitlokken. Een paard wat beenhulp negeert en stilstaat moet dus voorwaarts. Die geeft je geen draai om de oren. Gaat dit niet op beenhulp, dan kan een tik of spoor helpen, desnoods nog een extra tik. Dan moet je elke reactie voorwaarts, ook al is dat wegbokken belonen, want je wilt immers reactie. En zo leert een paard ook. Daarna begint de fijnafstemming: dus bokken moet niet, gewoon weglopen wel.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:33

Uhm ok als dit voor mij is waar lees je bij mij dat ze mijn been hulp negeert?

Ze loopt als een trein reageert super op been hulp en op stem hulp

Ik hoef alleen maar dieper te zitten en zeggen sta en ze staat stil (zonder druk op teugels)
En dan zeggen terug terug en ze loopt terug
stap = stap draf = draf galop= galop allemaal ZONDER beenhulp alleen op stem.

Longeren het zelfde heb nog nooit een zweep hoeven gebruiken stem is genoeg.
En zelf armtaal/gebarentaal luisterd ze na ( ze kent daar niet veel van maar als ik mijn arm uitstrek en naar mij toe haal weet ze dat ze moet komen en doet dat ook en blijft op een respect volle afstand voor mij staan

Dus hoe je hier dan bijkomt weet ik niet (of je moet nu reageren op een ander niet op mij )

Ze loopt perfect, alleen in 1 x doet ze ff raar zij het met hoofd of bokje of even een ruk.

En uh sporen en of zweep komen dus never nooit op aan of bij mijn paard

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:36

germie schreef:
Maar draai om de oren is ook wat anders dan reactie uitlokken. Een paard wat beenhulp negeert en stilstaat moet dus voorwaarts. Die geeft je geen draai om de oren. Gaat dit niet op beenhulp, dan kan een tik of spoor helpen, desnoods nog een extra tik. Dan moet je elke reactie voorwaarts, ook al is dat wegbokken belonen, want je wilt immers reactie. En zo leert een paard ook. Daarna begint de fijnafstemming: dus bokken moet niet, gewoon weglopen wel.

Helemaal correct :j :j :j

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:43

germie schreef:

Je hebt wel gelijk hoor als je paard inderdaad been hulp negeert dan moet je het op jou manier oplossen

Maar als dit op MIJN reactie was geschreven dan heb je geen gelijk want mijn paard negeert absoluut mijn been stem en arm hulpen niet.

Dus bij een ander goed geplaats maar op mijn situatie niet van toepassing

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:44

Pearlss schreef:
@ Piene klopt niet helemaal, mijn paard is 1000% verkeersmak alleen sinds de dood van ons vriendennetje.
Begint ze zich aan te stellen, ze doet alsof ze schrikt maar ze schrikt niet.
Klaar dat weet ik 1000% zeker omdat ik haar ken.
en ja die draai om haar oren helpt bij haar wel, want daarna doet ze weer gewoon normaal.
Heeft met niks lichaamlijks te maken (is onderzocht) zadel is op maat gemaakt en word iedere jaar nagekeken op mijn paard.
Bij ons zit het hem warschijnlijk in het feit dat ik na de dood van ons vriendinnetje te moederig ben geweest en geen leider dus dat moet weer terug komen we krijgen hulp voor ons innerlijk om het te verwerken.
en ik treed harder op en dat werkt voor die momenten.
Het heeft bij ons niets te maken met niet snappen maar met tegendraads zijn.
Ieder paard is anders dus wat jij zegt geld niet voor ieder
Inderdaad als een paard iets niet snapt en je geeft een draai om de oren dan snappen ze het nog niet.

Maar als je paard het wel snapt maar ff een puber uithangt en je geeft een draai om de oren dan snapt het ok ja baas ik doe normaal.

Als ik jou zo hoor, vind je paard het niet leuk om met jou naar buiten te gaan.en dat kan ik wel begrijpen, je bent zoals je zelf ook zegt geen goede leider geweest en nu probeer je door middel van slaan het leiderschap af te dwingen.

dus telkens als je paard onzeker is (natuurijk is je paard onzeker geworden, z'n maatje is dood en z'n leider liet het afweten) geef jij hem een draai om z'n oren en dwing je je paard ondanks dat het niet goed voelt om toch met spanning (ze loopt wel door, maar niet als vanouds) door te lopen. en daar trek jij de conclusie uit dat ze zich aan stelt en dat het dus wel werkt.
en heeft je paard geleerd dat alleen met jouw naar buiten gaan niet fijn is, dat het een hele oop spanning geeft en dat als ze zich er aan wil ontrekken een draai om haar oren krijgt.

ik zou er zelf ook geen zin meer in hebben

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:53

Hmm wou weer een heel verhaal type maar geen zin in.

Ik vind het raar dat jij van achter jou pctje kan beslissen dat mijn paard mij niet leuk vind.

en slaan kom es lees hier dat als een paard niet vooruit wil dat je zweep en sporen moet pakken
enigste wat zij af en toe krijgt ( denk aan pff 1 x in 6 maanden) een klapje op haar dikke kont met mijn hand.

Mijn paard, staat hier prima en ik moet juist leren minder lief te zijn dat is het probleem.
Maar ja IK ken HAAR dan ook jij niet je weet nog geen eens welke kleur ze heeft laat staan dat je kunt beoordelen of ze me leuk vind of niet. ( gezien je ook niet weer hoe ze bij een ander is en het verleden wat wij hebben)

Mm ik ga hier trouwens ook niet meer reageren :)

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:17

je hoeft hier niet op te reageren natuurlijk, en je hebt mij helemaal niet horen zeggen dat ze jou niet leuk vind,ze hoeft je ook helemaal niet leuk te vinden als ze jou maar vertrouwd en respecteerd ben je al een heel end.

ik zei alleen maar dat ze het naar buiten gaan niet leuk vind op de manier waarop je zei dat julie naar buiten gaan.uit je verhaal maakte ik een andere manier op dan 1x per 6 maanden een klapje op haar kont,maar op het moment dat je gaat schreeuwen naar je paard of je gaat je paard slaan heb je de situatie niet in de hand, het is onmacht of frustratie.
en super leiders hebben de situatie in de hand of wekken het vertrouwen dat te hebben, snap je?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:54

germie schreef:
Een stuggereden manegepaard moet je ook echt wel eens goed doorpakken wil je deze weer duidelijk maken dat toch echt rug losgelaten moet worden en hals gewelfd moet worden en gereageerd moet worden op been. Dit gaat niet met lieve woordjes.

Een paard dat nooit correct moet lopen met dwang en harde hand dwingen "correct" te lopen, grenst aan pure dierenmishandeling.

Doet me denken aan die Chinese kindjes die als ze niet lenig genoeg zijn om de spagaat te kunnen dat er dan maar een volwassen mens op die kinderen gaat zitten tot als ze het kunnen.

Citaat:
Als ik een uur op een manegepaard moet doorbrengen, dan verwacht ik een paard waar ik lekker op kan rijden, die reageert op been en zonder hulpteugel (ook geen martingaal, die haal ik er direct af, ik ben absoluut tegen hulpteugels). Laat zo'n paard niet los, dan zal ik inderdaad even goed ingrijpen, dat is vaak nog geen 5 minuten nodig. Ziet er niet altijd fijn uit, want bestaat uit inbuigen, voltes rijden, bij niet reageren op been inderdaad een beste tik met zweep, maar wel direct belonen bij juiste reactie. Maar daarna zal rug losgelaten worden en kan de rest van zo'n rij-uur fatsoenlijk gereden worden. Paard kan daarna wel spierpijn krijgen, dus daar moet dan wel rekening mee gehouden worden.

G*dverd*mme paard, gij zult buigen
Wat geeft jou het recht om een paard in een paar minuten te dwingen op een totaal onbekende manier te lopen, spieren ineens intensief te gebruiken die dit nooit kent? Heb je ooit gehoord van het opbouwen van trainingen?
Ik krijg bij jou echt dit gevoel: http://www.youtube.com/watch?v=CiVMcCMx ... 246A828D40
Alleen kunnen paarden niet huilen....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:22

Nou, zo bedoel ik het ook niet. Maar je mag ook bij een manegepaard gewoon reactie verwachten. Alleen, dat dier weet niet dat het moet reageren en loopt uit zelfbescherming stug en stijf. DAar moet je wel doorheen, want pas dan kun je belonen en loslaten. Als je alleen maar zelf soepel gaat zitten, dan krijg je zo'n paard niet soepel, hier is wat meer voor nodig. Eerst reactie op been, dus tja, een tik met zweep of spoor zal nodig zijn. Dan volgt beloning, namelijk dat jij alles loslaat als het dier voorwaarts reageert.
Dan volgt toch het vragen om naar beneden te komen, om de rug te bollen. Dat doe ik never nooit niet met hulpteugels, maar je moet het paard wel duidelijk maken wat je verlangt. En omdat zo'n paard geleerd heeft om flink te hangen zul je toch ook een keer terug moeten hangen om duidelijk te maken dat je dat niet wilt. En zodra het doet wat je wilt, dus de rug ontspannen is het weer loslaten. Ik zeg het even bot, maar juist een manegepaard is een heel dankbaar dier als je die weer lekker aan het lopen krijgt. En in een uur zul je inderdaad niet veel kunnen doen als ze echt stug zijn, maar je kunt al wel een begin maken. Eerst been, dan rug en dus het afbuigen.
Tuurlijk zijn er wel manegepaarden die niet zo stug en stijf zijn, maar velen zijn dat wel.
Ik mag het dan even heel zwartwit geschreven hebben, maar met alleen lieve woordjes krijg je juist een verreden paard niet meer op gang, want ook een manegepaard heeft een leider nodig, een ruiter waarvan het weet wat je er aan hebt, een ruiter die de lol in het rijden weer teruggeeft en een ruiter waar het paard voor wil werken. En ik zeg ook nergens dat ik in 1 uur alles opgelost wil zien, maar je kunt wel een begin maken en toch een uur lekker rijden op deze manier. Er staat zelfs dat je rekening moet houden met spierpijn bij een paard. Geweld hoeft niet, maar wel overmacht om daarna met wederzijds respect, maar als leidende ruiter samen te kunnen werken. En ja, dat kan net een wat strengere ophouding zijn. Maar de kin op de borst trekken is weer heel wat anders. Maar hier is elke gram te veel meteen volledig fout. Flossen is ook wat anders dan een strenge ophouding, en loslaten is nog veel belangrijker. Maar goed, we zijn hier alllemaal de deskundigen, allemaal Z-ruiters, allemaal weten we hoe het moet en niet moet.
Maar mij zul je niet met hulpteugels zien rijden. Een slof kan echt goed fout gebruikt worden. En heel veel mensen menen er goed mee om te gaan, maar doen dat niet. Ik maak ook fouten, maar probeer er van te leren, als iedereen dat doet en open staat voor het leren van anderen waren er heel wat minder problemen met paarden, bokt staat er nu vol mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:46

Een verreden paard weer goed krijgen gaat never nooit niet lukken in 1 uur. Net zo min als je een mens, die al jaren scheef loopt, in een uur weer blijvend goed aan het lopen krijgt.
Bij een verreden paard zijn er problemen in de bespiering die alleen kunnen worden opgelost door weer bij het begin te beginnen en de training stapsgewijs op te bouwen, zodat het lijf weer kan herstellen.

Je hoeft beslist geen Z ruiter te zijn om dat in te zien. Gezond verstand is voldoende.

Nog even afgezien van de vraag over het nut daarvan voor dat dier, wat toch al een pittige taak op zijn nek heeft, een uur te forceren en daarna weer zijn rondjes in de manege te laten lopen

En dan nog even een aanvulling...
Belonen na een 'stevige aanpak' heeft geen waarde voor het paard omdat de beloning in de vorm van rust of wat dan ook niet in verhouding staat met de aversie die ontstaat door de harde aanpak (ontwijkingsgedrag en om die reden luisteren)
Zelfs het paard overladen met koekjes zouden de aversie/ontwijkingsgedrag niet kunnen overlappen

Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ivm verband tussen positief en negatief reinforcement.
(jesus Rosales-ruiz, universiteit Noord Texas