Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
fanci_mike schreef:Soms moet je, om goed te corrigeren, nou eenmaal een keer goed doorkomen. Ik vind dat het pas "slecht" wordt als men er een gewoonte van maakt om dan maar op voorhand zo te gaan rijden. Je kan mij vast ook wel eens op een foto zetten met een (te) strenge hand, of iets te enthousiast spoorgebruik. oliebol happens. Zolang je je er maar van bewust bent en probeert te verbeteren.

concetto schreef:Vandaag een beestje op stal gekregen dat zo geslagen was dat de striemen niet alleen op haar lijf zat maar ook op haar hoofd en tussen haar oren.
Het verhaal erachter?: Baasje vond dat het paard dwars was, en vond dat het beestje aan haar verwachtingen moest voldoen. Ze gaf het beestje goed voer en stalling en vond dat ze dan ook dat uurtje per dag haar best moest doen.
Na maandelang prutsen was ze doorgedraaid en werd ze boos omdat haar paardje niet deed wat zij zei....
Lang verhaal kort te maken... Beestje had 2 ingegroeide kiezen.
Staat nu hier, tandarts is erbij geweest en nu mag ze even bijkomen!
Dit soort gevallen krijg ik hier vaak en dat is ook de reden waarom ik zo fel ben op dit topic..
Luister naar je paard, ze gaan niet voor niks door het lint!

purkie schreef:Er wordt nogal lacherig gedaan over pijn veroorzaken bij een paard/eigen paard,
onder het mom van straf... hij(het) moet natuurlijk wel "luisteren" naar het baasje met goede bedoelingen
en dat terwijl er doorgaans helemaal geen sprake is van communicatie in de zin van stapsgewijs duidelijk maken
wat er nou precies verwacht wordt van jouw lieve paardenvrind.
In het algemeen is er dan ook in mijn ogen vaak sprake van mis...ja MIScommunicatie en de daarop meestal volgende foute handeling met onredelijke en pijnlijke gevolgen.
germie schreef:. Snapt ze iets niet, dan moet je ook wel eens iets steviger doorpakken om het kwartje te laten vallen. Maar daarna volgt ook beloning.
Een paard leert ook door beloning. En dat moet je niet vergeten. Maar altijd als ruiter het lieverdje uithangen betekent ook dat het paard een loopje met je zal gaan nemen.
germie schreef:Maar draai om de oren is ook wat anders dan reactie uitlokken. Een paard wat beenhulp negeert en stilstaat moet dus voorwaarts. Die geeft je geen draai om de oren. Gaat dit niet op beenhulp, dan kan een tik of spoor helpen, desnoods nog een extra tik. Dan moet je elke reactie voorwaarts, ook al is dat wegbokken belonen, want je wilt immers reactie. En zo leert een paard ook. Daarna begint de fijnafstemming: dus bokken moet niet, gewoon weglopen wel.
germie schreef:Maar draai om de oren is ook wat anders dan reactie uitlokken. Een paard wat beenhulp negeert en stilstaat moet dus voorwaarts. Die geeft je geen draai om de oren. Gaat dit niet op beenhulp, dan kan een tik of spoor helpen, desnoods nog een extra tik. Dan moet je elke reactie voorwaarts, ook al is dat wegbokken belonen, want je wilt immers reactie. En zo leert een paard ook. Daarna begint de fijnafstemming: dus bokken moet niet, gewoon weglopen wel.
Pearlss schreef:@ Piene klopt niet helemaal, mijn paard is 1000% verkeersmak alleen sinds de dood van ons vriendennetje.
Begint ze zich aan te stellen, ze doet alsof ze schrikt maar ze schrikt niet.
Klaar dat weet ik 1000% zeker omdat ik haar ken.
en ja die draai om haar oren helpt bij haar wel, want daarna doet ze weer gewoon normaal.
Heeft met niks lichaamlijks te maken (is onderzocht) zadel is op maat gemaakt en word iedere jaar nagekeken op mijn paard.
Bij ons zit het hem warschijnlijk in het feit dat ik na de dood van ons vriendinnetje te moederig ben geweest en geen leider dus dat moet weer terug komen we krijgen hulp voor ons innerlijk om het te verwerken.
en ik treed harder op en dat werkt voor die momenten.
Het heeft bij ons niets te maken met niet snappen maar met tegendraads zijn.
Ieder paard is anders dus wat jij zegt geld niet voor ieder
Inderdaad als een paard iets niet snapt en je geeft een draai om de oren dan snappen ze het nog niet.
Maar als je paard het wel snapt maar ff een puber uithangt en je geeft een draai om de oren dan snapt het ok ja baas ik doe normaal.
germie schreef:Een stuggereden manegepaard moet je ook echt wel eens goed doorpakken wil je deze weer duidelijk maken dat toch echt rug losgelaten moet worden en hals gewelfd moet worden en gereageerd moet worden op been. Dit gaat niet met lieve woordjes.
Citaat:Als ik een uur op een manegepaard moet doorbrengen, dan verwacht ik een paard waar ik lekker op kan rijden, die reageert op been en zonder hulpteugel (ook geen martingaal, die haal ik er direct af, ik ben absoluut tegen hulpteugels). Laat zo'n paard niet los, dan zal ik inderdaad even goed ingrijpen, dat is vaak nog geen 5 minuten nodig. Ziet er niet altijd fijn uit, want bestaat uit inbuigen, voltes rijden, bij niet reageren op been inderdaad een beste tik met zweep, maar wel direct belonen bij juiste reactie. Maar daarna zal rug losgelaten worden en kan de rest van zo'n rij-uur fatsoenlijk gereden worden. Paard kan daarna wel spierpijn krijgen, dus daar moet dan wel rekening mee gehouden worden.