Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:53

Needje, dit boek beschrijft dus wijken op een manier waarop het bij ons in de wedstrijdsport niet gevraagd wordt. Hier wordt buiging gevraagd, terwijl de beschrijving in het dressuurboekje duidelijk zegt dat er contrastelling wordt gevraagd maar het paard verder recht blijft. Dan valt dus ook deze reden weg om "buiging" te vragen. Dat de achterhand voor zou gaan door de zijwaarts drijvende kuit achter de singel te plaatsen vind ik helemaal een vreemde redenering, immers of je nu het paard leert met je been bij de singel of achter de singel opzij te gaan, de doelreactie is opzij gaan en zal dus niet het vooraf gaan van de achterhand voorkomen. Dit dien je eerder te voorkomen door de voorhand eerst te laten gaan met een halve ophouding.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:58

FaberSmid schreef:
Natuurlijk horseyfries schrijf uw schrijven maar weer goed. Nederlandse ruiters verwarren schenkelen en overschenkelen als een en het zelfde en toch weer verschillend. Of erger nog weten niet eens overschenkelen, zoals u wat dan schenkelen is. Overschenkelen is de oefening, die u niet kent zoals u zelf geschreven heeft.
Onbegrijpelijk dat u niet bekend bent met een basisoefening? Maar dat zal wel de verwarring zijn die u niet kan en wil lezen. Met de bewering dat ik dat schrijf, spiegel horseyfries het is terug te lezen. Dat een ruiter van uw niveau, de basis oefening overschenkelen niet geleerd heeft. Maar de oefening overschenkelen met het schenkelen verwart.

FS, dit is een discussie zonder eind als je niet kan of wil begrijpen dat schenkelen of overschenkelen in het nederlands geen oefeningen zijn. Je opmerkingen dat "nederlandse ruiters dit verwarren" slaat dus nergens op, niemand heeft het in Nederland over schenkelen of overschenkelen als oefening behalve jijzelf, dus de enige die iets kan verwarren ben je zelf ook.
De basisoefening is wijken voor het been. Andere termen bestaan er niet voor in Nederland. Leer uw theorie en verspil onze tijd niet met onzin aub!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:02

Professor schreef:
Overschenkelen (Ned)- Öffnen und Schließen (Duits)
Voor de duidelijkheid.
Dat is geheel anders als het woord Übertreten lassen.
Dat is aan de geopende zijde van de Grotevolte gewoon wijken voor de eenzijdige kuitdruk.

Maar deze zijwaartse beweging heeft niets met het thema te maken, SB is een zijgang, wijken voor de eenzijdige kuitdruk niet, dat is een zijwaartse beweging.

Het grote verschil is:
Zijgangen worden in in een verzamelde gang gereden (het zijn verzamelde oefeningen) en de paarden hebben een lengtebuiging.

Dit is bij wijken voor de eenzijdige kuitdruk niet zo, het paard is daar alleen gesteld, en dat ook nog zeer licht. Buiging kan niet voorhanden zijn, aangezien het binnenbeen (binnenkuit) van de ruiter een handbreedte naar achteren gelegd wordt, het is dan een zijwaarts drijvende kuit (been).
Bij de werkelijke zijgangen is het binnenbeen juist de buiging aangevende, het paard buigt zich om het binnenbeen (kuit) van de ruiter.
Dit zijn de verschillen, globaal aangezien het been gebruik van het paard ook nog verschillend is.

Fijn dat u FS even komt uitleggen dat zijn termen niet kloppen en het wijken moet zijn. We moeten tenslotte de juiste theorie kennen nietwaar? ;)
Met uw beschrijving van de hulpen, het binnenbeen terug leggen, ben ik het ook eens.
Alleen met de beschrijving "buiging kan niet voorhanden zijn" heb ik wat moeite als het wijken voor de eenzijdige kuit op de volte betreft.... Dan is het paard toch echt gebogen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:23

Afbeelding

Quote uit proevenboekje
Citaat:
Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee hoefslagen voorwaarts en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de buitenzijde langs. De stelling is tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het neusgat aan de binnenzijde zien. Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van de lijn voor de kuit bij het wijken is vrijgelaten. De beoordeling van de kwaliteit van de uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de lijn, maar berust uitsluitend op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter hieraan vorm geeft.

Deze opmerking in combi met de ill. geeft mij toch echt de vraag hoe een paard recht kan blijven, terwijl de voorhand voor moet gaan? Achterhand is breder, dus als het paard kaarsrecht blijft zal de achterhand toch voorgaan?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:27

Ja, voorhand ietsjes ervoor plaatsen. Zo heb ik t iig geleerd. De houding van het paard op de illustratie is goed.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:40

AfbeeldingLinks Schoudervoor. Rechts Schouderbinnenwaarts.

AfbeeldingDeze skets laat zien hoe men vanuit SB Appuyeren aanleert,
En dat men eerst overdreven de voorhand voor brengt.
Rechtsonder het perfekte beeld parallel met de hoefslag.

Wil u allen erop attenderen dat wij het hier over Schouderbinnen- of buitenwaarts hebben een zijgang, en niet de zijwaartse beweging van wijken van de kuit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:55

Een paar vormen van wijken voor de kuit.

Afbeelding

Afbeelding

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:46

Professor,

Waar komen uw afbeeldingen vandaan?

- C

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:09

Needje schreef:
Afbeelding

Quote uit proevenboekje
Citaat:
Tijdens het wijken voor het been beweegt het paard zich met een lichte stelling op twee hoefslagen voorwaarts en opzij. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de buitenzijde langs. De stelling is tegenovergesteld aan de bewegingsrichting. Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat. De ruiter kan net de wenkbrauw en het neusgat aan de binnenzijde zien. Bij het wijken voor het been blijft het paard dus zo parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan. De voorhand gaat een klein stukje aan de achterhand vooraf. Het arbeidstempo blijft gehandhaafd. De schuinte van de lijn voor de kuit bij het wijken is vrijgelaten. De beoordeling van de kwaliteit van de uitvoering is niet afhankelijk van de schuinte van de lijn, maar berust uitsluitend op het beoordelen van de totaalindruk en de rijkunstige wijze waarop de ruiter hieraan vorm geeft.

Deze opmerking in combi met de ill. geeft mij toch echt de vraag hoe een paard recht kan blijven, terwijl de voorhand voor moet gaan? Achterhand is breder, dus als het paard kaarsrecht blijft zal de achterhand toch voorgaan?

Daarvoor dient de ophouding op de teugel aan de kant waar je naartoe wilt wijken, om de schouder zo te plaatsen dat de voorhand licht voor gaat.
Er wordt echter nergens gesproken over het vragen van buiging in het gehele lichaam van het paard, zoals ik al zei. Vind je het dan logisch om buiging te vragen met het been wat ook al zijwaarts moet drijven? Ik vind dat eerlijk gezegd erg verwarrend, jij niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:46

Citaat:
Horseyfries:Daarvoor dient de ophouding op de teugel aan de kant waar je naartoe wilt wijken, om de schouder zo te plaatsen dat de voorhand licht voor gaat.
Er wordt echter nergens gesproken over het vragen van buiging in het gehele lichaam van het paard, zoals ik al zei. Vind je het dan logisch om buiging te vragen met het been wat ook al zijwaarts moet drijven? Ik vind dat eerlijk gezegd erg verwarrend, jij niet?
Meld dit bericht

Is het nu niet duidelijker dat men zegt de ophouding dient gemaakt te worden met de buitenteugel?
Binnen is nl altijd de kant van de stelling.
De schouder plaatst men niet met wijken voor de éénzijdige kuitdruk, het is de voorhand.
De voorhand heeft altijd de tendenz voor te zijn, maar is eigenlijk niet relevant met wijken voor de kuit, aangezien men in een hoek van 45 graden rijdt ten opzichte van de lijn die men rijdt.
Men kan parallel rijden wanneer men het paard op een diogonalelijn de baan in of uit rijdt.
Aan de langezijde kan men hoogstens te stijl komen, dan korrigeert men dat door de voorhand weer iets meer voor te brengen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:00

Binnenkant bij het rijden is de stelling kant.
Dus de buitenkant is de tegenoverliggende zijde.
Men zit in principe altijd op de binnenzijde met zijn gewicht, dus aan de zijde van de stelling.

Dit voor de alle duidelijkheid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:22

Horseyfries leer eerst eens uw basis beter, dat u niet schenkelen en overschenkelen geleerd heeft verraad uw ware niveau. U verlaagd anderen om u zelf te verhogen, als dat niveau is.

horseyfries schreef:

Daarvoor dient de ophouding op de teugel aan de kant waar je naartoe wilt wijken, om de schouder zo te plaatsen dat de voorhand licht voor gaat.
Er wordt echter nergens gesproken over het vragen van buiging in het gehele lichaam van het paard, zoals ik al zei. Vind je het dan logisch om buiging te vragen met het been wat ook al zijwaarts moet drijven? Ik vind dat eerlijk gezegd erg verwarrend, jij niet?[/quote]

Horseyfries heeft u dat zo geleerd?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:29

FaberSmid schreef:
Horseyfries leer eerst eens uw basis beter, dat u niet schenkelen en overschenkelen geleerd heeft verraad uw ware niveau. U verlaagd anderen om u zelf te verhogen, als dat niveau is.

Na ja zeg, dit soort opmerkingen voegen toch helemaal niets toe ?

Het is gewoon regelrecht iemand beledigen FaberSmid, met alle respect maar zou U toch zo vriendelijk willen zijn om die niet te doen.
Word er soms :r van.

Respect heb ik hier in ieder geval niet voor. :n

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:37

Paardentango schreef:
Na ja zeg, dit soort opmerkingen voegen toch helemaal niets toe ?

Het is gewoon regelrecht iemand beledigen FaberSmid, met alle respect maar zou U toch zo vriendelijk willen zijn om die niet te doen.
Word er soms :r van.

Respect heb ik hier in ieder geval niet voor. :n

Mevrouw Paardentango, en toch kan ik mij wel inleven in de gedachte van mijnheer FaberSmid.
Aangezien mevrouw horseyfries meerdere laagdunkende opmerkingen, wil niet sneer uit de pan gegeven heeft in haar commentaren over niveau, en ik denk dat mijnheer FaberSmid het juist opneemt voor deze betroffen ruiters, die men ook in velde of wegen niet meer ziet op dit topic.
En ieder zijn stijl, en persoonlijk denk ik pardon dat ik het schrijf iets "ruwer" is in zijn opmerkingen als ons "ouderwets" opgevoede ruiters.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:46

Goed voorbeeld doet volgen... waarmee ik doel op 'voorbeeldgedrag'.

Nee pardon Professor, maar ik kan er geen ènkele bewondering voor opbrengen en het voegt helemaal niks toe.
Deze heer is geen heer in het gedrag.
Het ergert me om voor een ander te gaan denken. Ik denk ook niet voor een ander, wel voor mezelf. Met mijn eigen fouten en met mijn eigen ideeën en goede dingen. In elk geval niet met het doel om iemand te beledigen en als dat andersom wel gebeurt zet ik me er wel overheen.
Daar ben ik volwassen voor geworden, dus dat kan ik.

Om nou kinderachtige spelletjes te gaan spelen. Het is geen tikkertje?
Nee, sorry.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:34

Citaat:
horseyfries:Met uw beschrijving van de hulpen, het binnenbeen terug leggen, ben ik het ook eens.
Alleen met de beschrijving "buiging kan niet voorhanden zijn" heb ik wat moeite als het wijken voor de eenzijdige kuit op de volte betreft.... Dan is het paard toch echt gebogen!

Helaas mevrouw horseyfries daar slaat u de plank totaal mis.
De oefening wijken voor de kuit, daar is in elke situatie geen buiging, begin nu werkelijk te twijvelen aan uw opleiding.
Wanneer u toegeeft waar de kuit drijft, dus achter de singel een handbreedte.
Dan kan het paard nooit zich inbuigen omdat dat een geheel andere been/kuithulp is, het binnenbeen geeft de buiging aan zo dicht mogelijk achter de Singel, dat heeft u zelfs op dit topic ook zo beschreven bij SB.
Denk dat u dingen werkelijk door elkaar haalt.
Een oefening zonder buiging wordt plotsklaps geen andere oefening wanneer men een andere lijn kiest.
Wanneer de lengtebuiging toch voorhanden is dan is het geen wijken voor de kuit meer.
Dan kunt hoog of laag springen dat is gewoon de afspraak hoe de oefeninge gereden dient te worden.
En het heeft geen enkele zin om dit met wijken voor de kuit te doen.
Daar heeft men SB voor.
Bovendien weet u werkelijk niet wat overschenkelen is???(Öffnen und Schließen)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:44

Professor schreef:
Helaas mevrouw horseyfries daar slaat u de plank totaal mis.
De oefening wijken voor de kuit, daar is in elke situatie geen buiging, begin nu werkelijk te twijvelen aan uw opleiding.

Als u wilt dat mensen uw berichten helemaal doorlezen, dan is het misschien handig te stoppen met zulke denigrerende opmerkingen.

Tot nu toe zijn uw tegenstanders Horsefries en Kadankovitch vele malen beter te begrijpen dan u en Fabersmid. Ik neem aan dat u op dit forum komt om uw kennis te delen met anderen hier. Aangezien uw schrijven al niet zo heel duidelijk is, doet u er beter aan om uw ideeen niet te doorspekken met persoonlijke aanvallen naar andere gebruikers hier. Tenzij u natuurlijk niet de bedoeling heeft om uw kennis te delen. Dan kunt u vrolijk zo door gaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:45

Paardentango schreef:
Goed voorbeeld doet volgen... waarmee ik doel op 'voorbeeldgedrag'.

Nee pardon Professor, maar ik kan er geen ènkele bewondering voor opbrengen en het voegt helemaal niks toe.
Deze heer is geen heer in het gedrag.
Het ergert me om voor een ander te gaan denken. Ik denk ook niet voor een ander, wel voor mezelf. Met mijn eigen fouten en met mijn eigen ideeën en goede dingen. In elk geval niet met het doel om iemand te beledigen en als dat andersom wel gebeurt zet ik me er wel overheen.
Daar ben ik volwassen voor geworden, dus dat kan ik.

Om nou kinderachtige spelletjes te gaan spelen. Het is geen tikkertje?
Nee, sorry.

U denkt wel degelijk voor anderen, u valt mij persoonlijk steeds aan op mij schrijven? Wat voegt dat toe, anderen laat u maar hun gang gaan en mij valt u daar op aan?
U speelt wel degelijk het spelletje mee, door u steeds op mij af te reageren. Spiegel paardentango, goed voorbeeld doet goed volgen.

clarence beter te volgen of niet, vaststaande feiten zijn niet te veranderen door aan te passen? Dat heeft niks met ouderwets, modern, vaktaal, jip en janneke taal etc te maken? Het is geleerd of kan worden geleerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:50

clarence schreef:
Als u wilt dat mensen uw berichten helemaal doorlezen, dan is het misschien handig te stoppen met zulke denigrerende opmerkingen.

Tot nu toe zijn uw tegenstanders Horsefries en Kadankovitch vele malen beter te begrijpen dan u en Fabersmid. Ik neem aan dat u op dit forum komt om uw kennis te delen met anderen hier. Aangezien uw schrijven al niet zo heel duidelijk is, doet u er beter aan om uw ideeen niet te doorspekken met persoonlijke aanvallen naar andere gebruikers hier. Tenzij u natuurlijk niet de bedoeling heeft om uw kennis te delen. Dan kunt u vrolijk zo door gaan.

Wie heeft te bepalen hoe ik schrijf????
Het is u niet opgevallen dat betreffende meerdere malen andere onderuit gehaald heeft???
En wanneer men steeds schrijft over niveau van rijden dan vind ik het werkelijk niet van pas dat wanneer ik eens uit mijn vel ga omdat er steeds anderen wel gedegenereerd worden.
U moet maar eens in ernst terug lezen wat er allemaal degenererend geschreven is, en aanvallend.
Dan mag ik toch weleens fel worden, ben ook maar een mens, en verlies nu echt mijn geduld.
Keer op keer ja u heeft gelijk maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar.
Tegenstanders laat mij niet lachen, duidelijker, nee draaien met de wind mee.
Bovendien zijn nu al 2 berichtjes van u van een ontschatbare inhoud.
Alleen maar een belangelose vraag, en deze zg sneer uit de pan van een schoolmeester.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:03

Professor schreef:
Wie heeft te bepalen hoe ik schrijf????

Bokt bepaalt dat. Bokt zegt: "Je bent als gebruiker te gast op de Bokt.nl forums. Ga respectvol om met andere gebruikers en gebruik argumenten in een discussie, geen beledigingen."

Citaat:
Het is u niet opgevallen dat betreffende meerdere malen andere onderuit gehaald heeft???

Nee.

Citaat:
En wanneer men steeds schrijft over niveau van rijden dan vind ik het werkelijk niet van pas dat wanneer ik eens uit mijn vel ga omdat er steeds anderen wel gedegenereerd worden.

Kunt u een voorbeeld geven van het denigreren van anderen?

Citaat:
Dan mag ik toch weleens fel worden, ben ook maar een mens, en verlies nu echt mijn geduld.

Dat bepaalt Bokt.

Citaat:
Tegenstanders laat mij niet lachen, duidelijker, nee draaien met de wind mee.

Kijk, dit is dus een onduidelijke zin. Misschien zouden er veel minder misverstanden ontstaan als u (en Fabersmid) uw berichten eerst hardop voorleest voordat u op de verzend knop drukt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:16

clarence dat is terug te lezen, ieder heeft het recht net als u open vrij te schrijven. Dat is wettelijk bepaald, boven de regelgeving van bokt.
Dat de schrijfwijze of inhoud u of anderen niet aan staat, omdat u of anderen het veroordelen in plaats van oordelen is het niet zoals u het schrijven beschrijft. Anderen mogen open en vrij plaatsen, maar niet ieder dat klopt van geen kant.
Waarom zo druk maken over een schrijfwijze of de inhoud, ieder vrij het niet te lezen of te negeren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:19

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de herkomst van de plaatjes. Ze komen me akelig bekend voor uit de theorieles die ik vroeger gehad heb op de ponyclub.

Off-topic; welke ponyclub heeft dat eigenlijk nog? Ruiterbewijs staan hele andere zaken in maar echt theorieles hoe je een oefening moet rijden en hoe het paard tijdens een correct uitgevoerde oefening moet sporen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:01

sinds er weer met u geschreven word is het niveau van communiceren weer ernstig gedaald :D

frappant!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:29

Het verwonderlijke van alles is dat men plaatjes gezien heeft vroeger op de ponyclub, maar zich nu over meer rijtechnische dingen verdiept???
Bij die plaatjes die zeker niet in Nederland de ronde doen, hoort ook een diepgaande tekst, die ook op dit topic geplaats is.

Heb ze geplaats om niet over het plaatje te praten waar het weg komt, nee om een beeld te geven tussen twee totaal verschillende oefeningen.
Bovendien om duidelijk te laten zien, dat het onmogelijk is om buiging zonder stelling te rijden, en zeker nog eens met een contrastelling ten opzichte van de buiging.

Het is jammer dat de instructie zo verdwaald is, vaststaande feiten wat betreft een oefening.
Men kan niet een oefening zomaar veranderen en zeggen het is toch die oefening.
Dat is dan niet meer die oefening waarom het gaat.
En anatomisch kan men dingen niet uitvoeren die de wervelkolom en banden en pezen en spieren niet toelaten, zonder een ingreep te maken op de beweging van het paard, en dat is het laatste wat de dressuur in modern klassieke zin wil.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:34

Sjongejongejonge wat een vervelende sfeer ontstaat er weer in dit topic...