Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:55

Wil de discussie niet doorbreken... is erg interessant (en soms wat lastig te volgen) maar zijn er nog opmerkingen/ tips t.a.v. mijn schema?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:56

En juist door de gewicht waar u over schrijft en ik ook al beschreven had, is het bijzetten en dus hulpteugels een vorm van genadeslag voor de dubbele longe.
Ik ga er nu een nacht over slapen, misschien dat ik u dan morgen beter kan begrijpen.

Zilfstar ik kom morgen terug op w schema, ik ben te moe nu nog te reageren en daar heeft u van mij zijde niks aan. Onzin schrijven kan en doe ik al genoeg hier op bokt, zonder gekheid goede nachtrust u alle.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:01

FaberSmid schreef:
Woodstock schreef:
Als je de lijnen door het onderste ringetje haalt, dan zou ik de binnenste longe eerst door het bit halen, en dan aan de singel vastmaken.

U maakt gebruik van bijzetten, als middel van hulpteugels?
Maar later schrijft u het tegenovergestelde, betreft het geen Moll later tegengesteld schrijft?

Nee, Moll laat de lijn door de singel, naar de mond en weer terug naar de singel lopen, zodat je een driehoekje krijgt zeg maar. Ik heb ze enkel lopen, dus alleen van de mond naar de singel, of van de singel naar de mond.

Over je schema Zilfstar, de afwisseling is goed, en het eerst warmdraaien voordat je zijgangen doet super, maar waar ik persoonlijk het meest op let in een training, is hoe het paard op die dag voelt, en dat bepaalt waar ik aan ga werken. Er is dus niet echt een vaststaand schema, hoewel de afwisseling die je wilt bieden wel heel goed is. Daarom zou ik bij het indraven en instappen ook al met de dubbele longe werken. Je kunt dan voelen wat je paard doet, en dit in het indraven al oplossen, zodat je niet alleen warmdraait, maar ook low profile loswerkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:51

Woodstock: dank je wel voor je input. Ja ik kijk zeker naar het paard hoor, maar eigenlijk heeft hij altijd wel zin in werken. Zeker als we het lekker afwisselen. Vandaag longewerk in stap gedaan met kleine roze mug op zijn rug (dochter van 5, weegt slechts 16 kilo en is in het roze gekleed :+ ) Tevens ook met haar gedraafd. Heb met Jippe wel wat inbuigoefeningen gedaan, maar dan sta ik dus naast hem en vraag zijn hoofd naar mij toe.
Ten eerste buigt hij dan alleen zijn hals: Is dat goed?
Ten tweede heeft hij dan wel de neiging achteruit te stappen of opzij.

Maar ik ga van de week zonder kind op zijn rug aan de slag ermee. Maar tips over het inbuigen in stilstand zijn welkom. Vooral wat er nu precies ingebogen moet worden: alleen de hals of verder?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 16-04-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:58

het buigen zoals je aan geeft kan je het beste op de hoefslag doen zo kan hij niet opzij stappen, probeer in het buigen de voorhand mee te nemen en de achterhand op de hoefslag te laten, probeer hem licht in schoudervoor te krijgen en hier in enkele stappen te doen zodat je langsaam aan de SB kan verkrijgen.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:00

Moll schreef:
het buigen zoals je aan geeft kan je het beste op de hoefslag doen zo kan hij niet opzij stappen, probeer in het buigen de voorhand mee te nemen en de achterhand op de hoefslag te laten, probeer hem licht in schoudervoor te krijgen en hier in enkele stappen te doen zodat je langsaam aan de SB kan verkrijgen.

mol

????
Sorry maar wat is dit voor soort inbuigen???
Aan de hand kan men zo wie zo niet de lengtebuiging bereiken, alleen de nek en hoofd buiging, halsbuiging is fout.
Het paard kan buigen in de hals tot en met de 3e nekwervel.
Hoe kan men een soort SB krijgen aan de hand???
Dit kan men alleen wanneer het paard om het binnenbeen buigt, alles andere is zichzelf in het ooitje nemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:43

de buiging waar ik het over hebt is de buiging zoals ik eerder in dit topic heb laten zien in de foto.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:56

Moll schreef:
de buiging waar ik het over hebt is de buiging zoals ik eerder in dit topic heb laten zien in de foto.

mol

En daar heb ik dezelfde vraag gesteld, helaas zonder antwoord.
Buiging voorbereiding kan men aanleren aan de hand, buiging inzetten, wanneer men goed kan werken met de lange teugel ook vanaf de grond, maar aan de hand is buiging, lengte buiging onmogelijk.
Ieder die dat denkt dat hij dan het paard buigt is op een irreweg, in goed Nederlands op een dwaalspoor.

Er zijn na wat zoeken op het internet de laatste jaren veel charletans die dingen verkondigen die niet de waarheid zijn.(zg Leermeesters, die van leermeesters les gehad hebben)
Deze mensen hebben makkelijk praten, aangezien waarover zij spreken, de getuigen bijna allemaal gestorven zijn.
Daardoor krijgt men ook in de klassieke dressuur die u bedrijft vele verkeerde stromingen.
Helaas is dit al doorgedrongen in Wien, waar door een voortdurend geld gebrek, de werkelijke Klassieke opleiding aan het verwateren is.
Wanneer ik zie dat daar Changementen gereden worden à Tempi, dan zijn zij daar ook van hun lijn afgeweken.
Het is daar jammer genoeg ook meer show geworden, wat waarlijk te verwerpen is, misschien komen zij er nog op terug,(het is te hopen) maar het is een doodsteek voor de Klassieke dressuur.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:53

Moll schreef:

mol

Professor schreef:
En daar heb ik dezelfde vraag gesteld, helaas zonder antwoord.
Buiging voorbereiding kan men aanleren aan de hand, buiging inzetten, wanneer men goed kan werken met de lange teugel ook vanaf de grond, maar aan de hand is buiging, lengte buiging onmogelijk.
Ieder die dat denkt dat hij dan het paard buigt is op een irreweg, in goed Nederlands op een dwaalspoor
.
geheel met u eens, echter is de voorbereiding er naar toe, zoals ik dus aan geef probeer naar de SB te komen, dat je dan of met lange teugel of onder de man het afmaakt ja totlaa mee eens.

Citaat:
Er zijn na wat zoeken op het internet de laatste jaren veel charletans die dingen verkondigen die niet de waarheid zijn.(zg Leermeesters, die van leermeesters les gehad hebben)
Deze mensen hebben makkelijk praten, aangezien waarover zij spreken, de getuigen bijna allemaal gestorven zijn.
Daardoor krijgt men ook in de klassieke dressuur die u bedrijft vele verkeerde stromingen.

ook hier in kan ik u niet tegen spreken, ook zo dat het bij die mensen veel al van zelf is omdat zij die opleiding hebben genoten, echter zie je van die personen mensen rijden komen daar in ook de beperkingen naar voren.

Citaat:
Helaas is dit al doorgedrongen in Wien, waar door een voortdurend geld gebrek, de werkelijke Klassieke opleiding aan het verwateren is.

ook dit ben ik met u eens, dat door het finaciele plaatje en de huidige directie, het in wenen niet meer gaat zoals het behoord te gaan, en zijn er een antal Oberbereiters weg gegaan.

Citaat:
Wanneer ik zie dat daar Changementen gereden worden à Tempi, dan zijn zij daar ook van hun lijn afgeweken.
Het is daar jammer genoeg ook meer show geworden, wat waarlijk te verwerpen is, misschien komen zij er nog op terug,(het is te hopen) maar het is een doodsteek voor de Klassieke dressuur.
[/quote]

u heeft gelijk

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:16

Moll ben blij dat ik u toch goed begrepen had.
Door al die comentaren ertussen kon ik mij geen beeld maken van uw denken, nu is het mij dus duidelijker geworden.
Wat mij vrolijk stemt dat u niet mee doet aan al die fabelachtige methoden.
De Klassieke leer door trekken en geen afwegen nemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:21

is van het rechtrichten ook geen hype en modeverschijnsel gemaakt, neemt u bijvoorbeeld eens de ridderorde van heer branderup? Net zo als het zogenaamde horsemanship, waar men poedeldressuur van maakt zoals hempfling?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:04

paard: Sandor, NRPS, 14 jaar, gaat liefst linksom
ik: Natasja, 36 jaar, problemen met houding ivm blessure bekken en schouders

We willen in een rustig tempo aan het rechtrichten werken.
Tot nu toe lag de focus voornamelijk op mezelf.
Sandor is plezierig gezelschap, maar heeft niet hoeven werken.
Ik denk dat ik er aan toe ben om de volgende stap te nemen en met het paard aan de slag te gaan.
Optoming is nu nog zonder bit omdat ik geen goede teugelvoering kan bieden.

Wat al bereikt is:
ik ben al een stuk meer in evenwicht.

Verzamelplaatje 1:
Zo was mijn houding voorheen:
Afbeelding

Rug en benen zijn ondertussen minder verkrampt.

Doelen:
Mijn armen ook ontspannen.
Mezelf en het paard gymnastiseren.

Verzamelplaatje 2:
zo ging het vorige week.
Afbeelding

Ik zet nog vaak mijn schouders vast en dat zie je terug in mijn armen.
Mijn rug is al een stuk beter geworden.

Met het rijden kan ik nu voelen wanneer hij naar links buigt en dat corrigeren door een hulp te geven als hij zijn rechterachterbeen optilt.
Ook merk ik dat ik goed op moet letten dat ik met linker en rechter zitbeenknobbel even hard in het zadel zit.
Als ik dat verkeerd doe dan werkt het gelijk door op het paard.
Ik oefen nu veel op de A-C lijn om die netjes sporend te krijgen.

De fotos uit het tweede verzamelplaatje 1 voor 1:

1: vooraanzicht in stap: schouders al meer op 1 lijn
2: achteraanzicht in stap
3: draf rechtsom (de moeilijke kant), net vertrokken vanuit stap
4: draf rechtsom, einde van poging tot grote volte
5: draf linksom (makkelijkere kant) ik snap niet goed hoe zijn benen hier staan ten opzichte van waar hij heen kijkt (zwenkt uit?)
6: draf rechtsom, achteraanzicht
7: stap linksom zijaanzicht
8: draf linksom zijaanzicht
9: draf rechtsom vooraanzicht

Op die laatste foto (9) zie je dat hij naar beneden duikelt met zijn hoofd.
Dit gebeurt regelmatig. Ik probeer de teugels dan te laten vieren en weer op maat maken als hij zijn hoofd weer omhoog doet.
Als ik mijn armen op foto 9 zie, dan ziet dat er niet echt losjes uit.
Ik weet niet precies waarom dit gebeurt.
Nog een foto ervan:

10: duiken in draf, zijaanzicht

11: Sandor zijn rug van dichtbij.

Ik hoop dat het niet erg is dat ik in dit beginnersstadium hier post.
Met de hoop dat we de goede kant op gaan zal ik in de toekomst de ontwikkelingen laten zien.

Reacties en tips zijn welkom. Ik wil graag meer inzicht krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:32

Hey Azmodania,

Ik zal het kort houden..er zijn mensen die veeeeel meer weten hierover dan ik!
Ik wil je wel een heel groot compliment maken: wat is je houding verbeterd zeg! Je hebt echt reuzenstappen gemaakt!
Hoe is het je gelukt om je zit en houding te verbeteren?

Ga zo door!

Nienke

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:23

Dank je wel, Nienke.

Stap 1 was me bewust worden van wat er allemaal scheef was.

Dan thuis op een matje oefeningen gedaan (Pilates).
Waar dit op neer komt is voornamelijk de verkrampte delen ontspannen en lang maken.
Verder de recht-op-zit spieren (veel buik en beetje rug) versterken.
Het is allemaal heel langzaam, maar dat leerde me wel precies mijn bewegingen te controleren en had ik met rijden weer profijt van.

Wat ook helpt is een soort van lolobal die ik ooit bij de IKEA vond.
Zo voel je precies waar je met je zwaartepunt heen moet.
Ik oefen mijn armen ook op die lolobal, met nepteugels die ik dan om een stoel doe.

Op het paard is de belangrijkste les voor mij geweest om los te laten.
Ik zat eerst als een soort wasknijper, dus moest mijn beenspieren / zit loslaten.
Toen zat ik beter en staken mijn voeten uit, dus enkels ontspannen.

Wat me goed geholpen heeft is het volgen van de bewegingen van het paard met mijn zit en benen.
Zachtjes in contact houden en dan heel bewust opletten wat er allemaal beweegt.
Bijvoorbeeld zijn buik wiebelt links-rechts en jouw eigen overgang been/lijf, bij de heup beweegt voor-achter (of open-dicht kan je het ook noemen).
Dan heb je al 4 kanten uit beweging.

Toen ik dit goed kon volgen, merkte ik pas echt wat een verschil er was tussen links en rechts.
De veranderingen tot nu toe waren grotendeels bij mij.
Als ik zelf netjes links en rechts gelijk houdt, dan loopt Sandor al minder krom en heb ik maar subtiele hulpen nodig voor het laatste stukje.

Belangrijkste was denk ik veel geduld.
En niet schamen om bijvoorbeeld het paard laten leiden en dan zelf alleen maar concentreren op je zit en of dat goed is.

We zijn er nog lang niet, maar ik ben al wel blij met hoe het gaat en dat ik al meer echt kan gaan rijden.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:33

Hallo,

Ik houd dit topic vanaf nu in de gaten. Ik ben ook bezig met rechtrichten. Heb een paardje van bijna 3 en bereid haar dmv grondwerk voor op het kunnen dragen van een ruiter in de toekomst.

Hieronder twee filmpjes.
Filmpje 1 is van januari dit jaar. Filmpje 2 van maart dit jaar, nadat ze zo'n 1,5 maand niets had gedaan.

Filmpje 1 - januari 2010

Filmpje 2 - maart 2010

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:49

jammer van film 1 is wat donker, en ook voor jou het advies, gebruik meer je buiten teugel, in de filmpjes werk je te veel op de binnenhand, en het paard loopt weg over de buiten schouder, kijk of je een toucheerzweep kan krijgen dat werkt fijner.

mol

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:59

Bedankt, Moll.

Vind het nog best lastig om goed te zien wanneer ze over haar buitenschouder valt. Als ik met mijn buitenteugel als het ware haar buitenbeen naar binnen haal zodra ze hem optilt, kan ik dan haar buitenbeen meer controleren??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:09

als ik het goed begrijp ja, net als met rijden moet je de buiten schouder beperken, en de hals niet teveel laten buigen, en het dier meer in de hand stellen.

mol

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:05

marieke1983 schreef:
Hallo,

Ik houd dit topic vanaf nu in de gaten. Ik ben ook bezig met rechtrichten. Heb een paardje van bijna 3 en bereid haar dmv grondwerk voor op het kunnen dragen van een ruiter in de toekomst.

Hieronder twee filmpjes.
Filmpje 1 is van januari dit jaar. Filmpje 2 van maart dit jaar, nadat ze zo'n 1,5 maand niets had gedaan.

Filmpje 1 - januari 2010

Filmpje 2 - maart 2010

Hai Marieke,

Op jouw filmpjes loopt je paardje idd over de buitenschouder weg, en dat komt volgens mij omdat je de cirkel te klein loopt. Hoe kleiner de cirkel hoe moeilijker/ zwaarder het voor het binnenachterbeen is om te dragen. Jouw jonge paardje heeft die draagkracht nog niet ontwikkeld en stuwt daarom liever over de buitenschouder weg en plaatst het binnenachterbeen achter het zwaartepunt langs

Ik zou een grotere cirkel lopen en iets meer contact op de buitenteugel houden en in eerste instantie kijken of de benen correct sporen, dus binnenachterbeen in het spoor van het binnen voorbeen en het buitenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen in een voorwaarts neerwaartse houding zonder dat hij daarbij het hoofd kantelt. Dat is al moeilijk genoeg voor een jong paard op de cirkel. Als dat eenmaal goed gaat dan kun je langzaam aan proberen of hij rechtuit op de hoefslag kan lopen met een beetje stelling naar binnen zonder te stuwen en zich over de buitenschouder weg te drukken. Dus ook hier komt het aan op het correct gebruiken van de buitenteugel.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

Bedankt voor de heldere uitleg, Monique! Daar kan ik zeker wat mee!

Je hebt gelijk wat betreft de cirkel, hij is inderdaad wat klein. Ik ben zo aan het opletten dat ik mijn paardje niet onbewust naar buiten duw, door de cirkel steeds iets te verruimen (dat doe ik onbewust), dat ik de cirkel erg klein maak. Zeker een punt om de volgende keer op te letten!

Dus je adviseert wel met twee teugels te werken ipv met één op de bovenste ring?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:37

waarom mak je het diertje niet al bit wijs?

mol

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:39

Bit kent ze ook al. Maar zie het nut er nog niet van in om nu al een bit in te doen. Of heb je daar een goede argumentatie voor? :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:13

ik vindt het prettiger werken en om het dier in de hand te stellen en dus een jong dier dit te leren.

mol

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:01

marieke1983 schreef:
Dus je adviseert wel met twee teugels te werken ipv met één op de bovenste ring?

Adviseren kan ik helaas niets, omdat het van het paard en moment afhangt of ik teugels gebruik of een enkele lijn.

Zelf gebruik ik teugels als ik kleine voltes afwissel met het werk op de hoefslag.

Als ik op de cirkel werk en richting longeren ga dan gebruik ik een enkele lijn aan de middelste ring van de kaptoom. Ik wissel dus af.

En dan ligt het ook nog aan je eigen handigheid om te werken met twee teugels (Of 4 als je de combi bit + kaptoom gebruikt ;) ).

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:04

Ik vroeg het meer, omdat ik als ik de teugel aan de middelste ring doe ik dan geen 'buitenteugel' heb waarme ik contact kan houden.