[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:56

Ow en ik bedoelde met `tegendruk` dus het foute wat ruiters meestal doen aan de binnenteugel ( hij laat niet los dus ik trek eraan )

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:13

Whinnylando schreef:
Ow en ik bedoelde met `tegendruk` dus het foute wat ruiters meestal doen aan de binnenteugel ( hij laat niet los dus ik trek eraan )

Ja maar dan word het toch touwtrekken effect of bedoel je dat niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:40

Maar als je juist gaat proberen om op de zwaarste kant nageeflijkheid te vragen, dan ben je niet meer bezig met het diagonaal rijden wat WhinnyLando beschreef, toch? Ik heb dat altijd geleerd, buitenteugel binnenbeen, alleen daar reageert ze niet goed op. Nageeflijkheid vragen op de zware kant lukt juist wel, maar niet op de buitenteugel binnenbeen (lichte kant zegmaar).

Is dit dan gewoon een kwestie van verschillende rijmethoden? Omdat Bets schrijft om juist de zware teugel te gebruiken om nageeflijkheid te vragen, terwijl ik geleerd heb (en WhinnyLando ook begrijp ik) om juist de buitenkant daarvoor te gebruiken, ongeacht of dat de zware of lichte kant is?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:56

Heino schreef:
Maar als je juist gaat proberen om op de zwaarste kant nageeflijkheid te vragen, dan ben je niet meer bezig met het diagonaal rijden wat WhinnyLando beschreef, toch? Ik heb dat altijd geleerd, buitenteugel binnenbeen, alleen daar reageert ze niet goed op. Nageeflijkheid vragen op de zware kant lukt juist wel, maar niet op de buitenteugel binnenbeen (lichte kant zegmaar).

Is dit dan gewoon een kwestie van verschillende rijmethoden? Omdat Bets schrijft om juist de zware teugel te gebruiken om nageeflijkheid te vragen, terwijl ik geleerd heb (en WhinnyLando ook begrijp ik) om juist de buitenkant daarvoor te gebruiken, ongeacht of dat de zware of lichte kant is?

Paard moet op beide kanten nageefelijk worden natuurlijk. Maar je moet inderdaad buitenteugel eraan hebben, want als je die los gooit krijg je nooit verbinding (zeker als het zwakke teugel is) dus je moet verbinding maken en met binnenbeen naar buitenteugel rijden en stel dat binnenteugel op die kant het zwaarste is, moet paard toch ook op die binnenteugel nageven.

Paard wat naar buiten gaat kijken en dus niet nageeflijk is (zoals voorbeeld dus he nog aanhoudend om het aan te geven) en linkerteugel zwaarste kant is zou ik dus op volte zetten buitenteugel er aan en met binnenbeen naar die buitenteugel blijven rijden en tegelijkertijd kijken of paard op die binnenteugel wil gaan nageven. Dat werkt in elk geval wel zoals ik rij. Paard word er heel fijn op. Maar als ik alleen met binnenbeen naar die buitenteugel blijf rijden en paard is zwaar aan links en je laat die linkerteugel los, krijg ik niet voor elkaar dat paard het gewicht over gaat hevelen om aanleuning gelijkmatig te krijgen. En paard is ook niet nageefelijk.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:57

Paard moet namelijk ook nageven achter die linkerkaak want anders blijft hij naar rechts kijken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:07

Oké, dan volg ik je nog :) Is allemaal zo lastig uit te leggen eigenlijk, en dan zijn er mensen die zeggen dat paardrijden simpel is :Y)

Vind jij trouwens dat eerst die gelijke aanleuning in orde moet zijn, of denk je dat die gelijke aanleuning ook op andere manieren (in oefeningen) verbeterd kan worden? Dan weet ik of ik een stapje terug moet doen of niet :P

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:10

Rechtrichten heb je nodig om gelijkmatige aanleuning te krijgen en rechtrichten kun je op verschillende manieren doen. De één doet bijvoorbeeld vanuit contrastelling, de andere doet juist weer op volte, de andere weer door middel van oefeningen. Ik kijk meestal naar kunde van de ruiter en aan de hand daarvan ga ik aan de slag. Maar je moet wel gelijkmatige aanleuning hebben om paard te laten ontspannen en na te laten geven. En als paard gaat ontspannen en nageefelijk wil wordne en wil blijven dan kun je stapje verder.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:38

Ok, ik rij haar nu een maand of 3, 1 à 2 x per week en ben vooral bezig met dr achterhand er goed onder zetten. Veel (schijn)overgangen, tempowisselingen, draf - halt - achterwaarts - weg weerdraven en veel slangevoltes en dergelijke, waarbij ik dr rechtricht. Maar ik deed dit altijd puur op buitenteugel-binnenbeen, waardoor het veel moeite kostte. Eens proberen of het beter gaat wanneer ik jouw verhaal in mijn achterhoofd hou en toe pas :)

Zijgangen (wijken, schouderbinnen, schouderbuiten) pak ik ook mee, de buiging an sich gaat dan goed, alleen de takt is er lastig in te houden. Zelf dacht ik dat dit kwam omdat we 1) nog meer op elkaar afgestemd moeten geraken en 2) ze het lastig vind.

Ontspannen doet ze vrij gemakkelijk, behalve als ze weer een van dr kijkerige buien heeft. Goed ruggebruik vind ze lastig. Ze heeft een paar jaar geleden erge last van dr rug gehad (ze is inmiddels 19) en vind het sindsdien lastig er helemaal doorheen te rijden zegmaar, ze zit er vaak net tegenaan te hikken. Het is een typisch warmlopertje, zodra ze er een minuut of 20, 30 op heeft zitten gaat ze ineens lekker lopen, en met veel meer impuls. Dan pas gebruikt ze dr rugspieren goed en is ze echt nageeflijk. Besteed ook veel aandacht aan hals strekken, vind ze ook lastig, vooral in draf.

Ik ben altijd bang dat ik te hard met mn handen ben en dat ik teveel aan mn binnenteugel zit, ze heeft ook nog eens geen neusriem dus moet ik extra voorzichtig doen ;) Het blijft een lastige sport, dat paardrijden :P

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:45

Je moet ook niet hangen aan binnenteugel. Ik probeer het altijd uit te leggen, pak een touwtje en laat die in boogje hangen en vervolgens trek je het touwtje tot het recht hangt, daar hoef je niet veel druk op te zetten, je kunt er wel veel druk op zetten, maar dat is niet de bedoeling. Het gaat erom dat je bit kunt voelen en meer niet. En door middel van de buiging te vergroten van paard door middel van binnenbeen naar buitenteugel te drijven en de binnenhand van de hals (met gewone verbinding met mond) zal paard nageven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:48

Dat is zo lastig hè, niet te gaan hangen als je paard je zo uitnodigt :P Maargoed, ik ben me er van bewust en let er ook heel streng op voor mezelf :)
Maargoed, AdB is een beetje verdwenen uit dit topic, dus back ontopic ;)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:59

Tis een discussie topic en er waren mensne die er meer over wilde weten ,vandaar.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:42

Ok, zal helpen terug naar de Bodt. Tegen mij zei hij: "Je bent nooit (te) hard zolang je niet trekt".

Hij bedoelt hiermee, terug trekken aan je teugels. Dus druk op teugels is niet erg, mits het bij het voorwaartslopen van het paard vandaan komt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:44

Ja je moet wel van achteruit blijven werken naar voren en idd je bent niet gemeen als je niet trekt, dus ja daar ben ik het wel mee eens. Leuke profielfoto

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:51

Dankje, vond het tijd er ook eens een plaatje bij te zetten. Weten jullie voortaan ook wie ik bedoel als ik over 'meneer' spreek. ;)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:38

ik stel mijn vraag hier ook even :Y)

Hoe kan je "licht" zitten. (dus iets voor over) maar zonder van je zitbeenknobbels af te komen?
Ik snap er niets van, ik krijg het niet voor elkaar om op mn zitbeenknobbels te blijven zitten... Wat doe ik fout?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:23

Ik weet niet precies wat je bedoeld, waarom ga je licht zitten bijvoorbeeld? Ik doe dat namelijk niet, maar dat is weer iets wat meer in de AdBt techniek gebruikt word. Dus misschien kunnen andere mensen je hierbij helpen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:46

licht zitten is de rug ontlasten van het paard. Volgens de adbt geeft een paard als eerste na in zijn rug. Dus wanneer een paard nog niet nageeflijk is en je gaat dan zwaar of gewoon zitten dan belast je zijn rug en kan het paard moeilijk zijn rug ontspannen. Zo is het mij uitgelegd.

In de remonte periode van een jong paard (spaanse rijschool) zit je ook licht. Steinbrech koppelt het zitten aan mate van oprichting.
Geen oprichting, licht voorover zitten met de handen laag.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:10

@Schangah; Hoe blijf je op deze manier op je zitbeenknobbels zitten? Het lukt mij niet en begin me serieus af te vragen of het fysiek wel mogelijk is... Op een stoel kan ik het wel, maar niet op paard... :?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:12

Bets schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoeld, waarom ga je licht zitten bijvoorbeeld? Ik doe dat namelijk niet, maar dat is weer iets wat meer in de AdBt techniek gebruikt word. Dus misschien kunnen andere mensen je hierbij helpen.

Je gaat licht zitten om de rug te ontlasten. Je komt met je bovenlichaam op een jong paard boven het zwaarte punt (dus iets naar voren).
Ik geloof niet de adb mensen de enige zijn die bij jonge paarden licht voorover zitten...
Maar hoe blijf je op je zitbeenknobbels als je zo zit.

Hoe zit jij dan op jonge paarden?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:33

Bij jonge paarden ga ik veel lichtrijden en die rij ik kort.

Ik weet wel wat je bedoeld, heb het jaren gedaan, maar zat daardoor bijna altijd te ver naar voren met bovenlichaam.

Jonge paarden zorg ik dat ze goeie warming up krijgen en die ontspannen vaak makkelijker waardoor je ook makkelijker naar de balans kunt werken van paard. En als paard dan goeie balans heeft dan hoef je niet zo te verlichten in zit. Wel verlicht ik met achterwaarts gaan.

Je zult best enigzins wat kunnen verlichten maar ook om dan nog je zitbeenknobbels te voelen... heb daar mijn twijfels bij, maar daar om ik ben niet te oud om te leren, ik lees daarom ook mee. Ben zeer benieuwd of iemand mij dat kan uitleggen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:50

Volgens steinbrecht moet je buigzaam zijn in je heupen. Ik leg voor mijn gevoel mijn zwaartepunt iets naar voren. In het boek van steinbrecht staat er een mooie afbeelding van (kan deze helaas niet op het internet vinden).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:53

Misschien je rug holler trekken waardoor je bekken kantelt? Daardoor verplaats je je bovenlichaam naar voren maar blijft het gedeelte vanaf je bekken als normaal?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:15

Nee zeker niet je rug hol maken. Steinbrecht legt het uit dat je wervelkolom altijd op een rechte lijn moet zitten met die van het paard.
Bij een paard in oprichting ziet dat eruit als of je licht achterover hangt. Bij een paard dat voorwaarts neerwaarts loop alsof je iets naar voren helt. Ik denk dat je het beste kan uitproberen om op een stoel je volledige bovenlichaam naar voren en naar achteren te bewegen en daarbij je benen niet mee te bewegen. Je zitbeenknobbels houden contact met de zitting. Hou je armen dus alsof je teugels vast hebt. Je zult zien dat je hand dus voorover dichter bij de schoft zal zijn dan wanneer je voor je gevoel achterover zit (op een opgericht paard).

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:30

Rug hol heb ik al de neiging toe (als ik niet op let). Heb ik ook buiten het paardrijden. Dan kom ik ook van mijn zitbeenknobbels af.

@Schangah; Op een stoel heb ik er ook geen problemen mee. Maar een paard is toch anders. Ik ben behoorlijk lenig maar ik kan mijn heupen/bekken niet zo ver kantelen dat ik op mn zitbeenknobbels blijf. Als ik Het wel zo ver kantel, word mijn rug bol en zit ik niet goed.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:39

Ik denk dat het te maken heeft met hoe soepel je bent. Ken je de Balimo kruk (alona verkoopt ze). Deze zorgt voor soepele heupen, bekken en rug. Ik overweeg er zelf eentje aan te schaffen (heb een hernia en een bekken dat regelmatig in een torsie staat).