Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:HC, het lijkt mij ondoenlijk om een maatlat te bepalen voor een kleurrijke populatie als de paardenstapel, het ene paard is het andere niet en de uitvoer ligt toch echt nog steeds bij de paardenbaasjes.
Lovely schreef:Volgens mij zijn er helemaal geen ethici die het welzijn van het paard kunnen vastleggen.
Huertecilla schreef:Lovely schreef:Volgens mij zijn er helemaal geen ethici die het welzijn van het paard kunnen vastleggen.
Dat schrijf ik ook niet![]()
hc
Lovely schreef:De aangroei van mensen en paarden is heel lang gelijk op gegaan.
Huertecilla schreef:Bij een welzijsdiscussie over een dier is dat díer de maatlat. Niet de gebruiker, noch het gebruik. De rest is een afgeleide.
Huertecilla schreef:Laat ethologen en ecologen bepalen wat die diersoort paard nodig heeft. Laat ethici formuleren wat een ethische manier van met rijpaarden omgaan is in de huidige westerse samenleving.
Huertecilla schreef:Een plaatje wat toont hoe groot de druk op het welzijnsbelang van het paard is.
jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Bij een welzijsdiscussie over een dier is dat díer de maatlat. Niet de gebruiker, noch het gebruik. De rest is een afgeleide.
Ga jij dan dezelfde discussie voeren over varkens en kippen? Of meten we hier nu toch met twee maten?
Jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Laat ethologen en ecologen bepalen wat die diersoort paard nodig heeft. Laat ethici formuleren wat een ethische manier van met rijpaarden omgaan is in de huidige westerse samenleving.
Ja, hoor. Best. Laat het ze maar formulieren. Of het ten uitvoer wordt gebracht is punt twee. Als de uitvoer in strijd is met wat 'de mens'/de meerderheid wil en een negatieve invloed zal hebben op de economie (in de paardensector gaat tenslotte heel veel geld om) gaat het gewoon niet gebeuren. Dan kan ik je echt verzekeren. Dus als je verbetering wil realiseren qua welzijn van paarden is het realistischer je te richten op praktische en haalbare maatregelen die niet in strijd zijn met hetgeen de mens wil met het paard.
Jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Een plaatje wat toont hoe groot de druk op het welzijnsbelang van het paard is.
Nou, ik ken wel andere diersoorten die door de mens worden gehouden waarvan ik aandacht voor het welzijn een hogere prioriteit zou geven dan die van het paard.... Gezien de huidige positie van het paard in onze samenleving denk ik dat die doorsoorten het echt veel harder nodig hebben....
Lovely schreef:wembleyk schreef:Als ik maar weet dat ik het kan....
Kijk, hier zit 'm de crux. Als je zelf je eigen referentiekader bent, ben je al gauw goed. Voeg daar nog wat lui aan toe die het toevallig door gebrek aan een beter kader ook goed vinden en je bent al heel wat. Dit is dus een enorm goed voorbeeld van Koning Eenoog.
Lovely schreef:Wat ik trouwens nog veel erger vind dan alle opportunistische marktbewerkers, zijn de mensen die er zonder enige diepere gedachte zomaar achteraan rennen. Neem nou dat NB gebeuren: hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat mensen echt geloven dat dat verhaal klopt en dat het echt beter is voor je paard enzovoort. Of het geloof dat ernstige ziektes met druppeltjes wel over gaan en dat je peesblessures geneest met poeders in het voer. Waar is de realiteitszin van de mensen gebleven?