duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:48

@ Paradiso: Yep. Die is tactmatig correct. Ja

@ Qimm: op jouw tweede foto is het paard net bezig het linkervoorbeen op te tillen, het heeft dus op de grond gestaan (een fractie van seconde ervoor) en is het dragende been.
Dit paard zal nu het eerst op het rechtervoorbeen landen, het rechterachterbeen grijpt niet naar voren (is alweer gebogen in de koot) en zal niet tot dragen komen.
Op de tweede foto een duidelijke tactfout idd.

De eerste foto is tactmatig helemaal correct.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:49

jeejh, had ik het goed Haha!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:50

Ik zou ook graag een beoordeling willen. Ik zal even foto's zoeken. Graag commetaar en verbeteringen erop geven. Ik wil graag leren aangezien het nog een 4 jarig paard is en tips altidj makkelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:52

merel90 schreef:
wat een interessante info allemaal zeg! over die benen, dat wist ik echt niet!
Qimm: naar aanleiding van de informatie uit dit topic zou ik zeggen dat de eerste foto een goede draf is, en de tweede niet, want op de tweede foto zie je dat RA al van de grond af is terwijl al het gewicht op LV leunt. correct me if I'm wrong Knipoog
Naar aanleiding van deze informatie ben ik eens naar de foto's van mijn paard gaan kijken, en ik denk dat die op de foto's redelijk goed loopt (geen zweefmoment vastgelegd en niet op achterhand, maar wel precies goed en gelijk met voor en achterbenen..kan dat? omdat het pas de 7e keer was dat ik erop zat..

Natuurlijk kan dat. Een goede tact is aangeboren. Het is dan wel eens leuk om te kijken in de pedigree van je paard, en de foto's te zien van zijn/haar voorouders, kun je heel interessante informatie uithalen.
Voor een beoordeling van de tact: Pak een snelle camera en ga snapshots maken op de sportstand... iemand anders moet het paard dan even wat opjagen...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:03

oke Lachen maar is dat dan alleen een teken van goed tact of ook van niet op de voorhand vallen? omdat bij een eerdere foto het commentaar stond dat factfout was, en je daaraan (begreep ik eruit) zag dat paard op voorhand viel..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:06

ik heb volgens mij wel foto's die zo gemaakt zijn (met een goede snelle camera, zat ook een fijne fotograaf achter die camera Haha! )
weet neit of het echt 1 serie is, maar het leuke ervan is wel, dat je veel momenten in de draf voorbij ziet komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:25

merel90 schreef:
oke Lachen maar is dat dan alleen een teken van goed tact of ook van niet op de voorhand vallen? omdat bij een eerdere foto het commentaar stond dat factfout was, en je daaraan (begreep ik eruit) zag dat paard op voorhand viel..

Dat kun je aan meer dingen zien hoor. Deze specifieke tactfout komt doordat het paard op de voorhand loopt, maar dat op de voorhand lopen icm de tactfout heeft weer te maken met de lichaamsbouw en pedigree.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:50

Maar die foto's van een zweefmoment zijn natuurlijk een beetje dubbel. Je kan niet zeggen: dit paard loopt goed want hij zweeft, en dit verkeerd want hij steunt op het voorbeen. Volledig correct natuurlijk, maar je hebt voor de vergelijking van 2 paarden wel foto's van hetzelfde moment nodig. Ook een tactmatig verkeerd gereden paard heeft een zweefmoment.
Dat maakt het ook wel allemaal moeilijker, het juiste moment op foto zetten. Het ideale is, zoals eerder gezegd, een vertraagde film. Maar dat kost wél veel meer tijd en bewerking Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:59

@ Qimm; Je kijkt nu vooral naar het moment waarop de foto gemaakt is. Bij foto 2 is idd het voorbeen nog aan de grond maar zou de foto en fractie later genomen zijn dan zou je hetzelfde zien als op foto 1, alleen dan met meer ruimte.
Wat is het geval met foto 1, als je goed kijkt zie je dat het diagonale benenpaar wat net van de grond afkomt niet gelijk is in beweging. Het achterbeen loopt iets voor op het voorbeen, dwz ook dit voorbeen is later opgetild dan het achterbeen.
De foto is alleen iets later gemaakt dan de 2e.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:00

Men, super info zeg!! Zeker dat van die benen, daar leer ik echt super veel van!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:21

ponyzotje schreef:
Ook een tactmatig verkeerd gereden paard heeft een zweefmoment.

ponyzotje ook een paard waarbij de tact van nature minder is en daar waar de tact verkeerd wordt aangereden kun je zodanig rijden dat er van een zweefmoment geen sprake meer is. Dat ene bruine paard in middendraf die al eerder is aangehaald, zal vrijwel geen zweefmoment hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 19:47

Klopt weer helemaal Ja

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:17

Ik hoor een paar keer voorbijkomen: '..het achterbeen verdrijft mooi het voorbeen'.

Mijn vraag: hoe zie je dit? Hoe moet het plaatje er uit zien, wil je dit kunnen zeggen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:26

ponyzotje schreef:
Maar die foto's van een zweefmoment zijn natuurlijk een beetje dubbel. Je kan niet zeggen: dit paard loopt goed want hij zweeft, en dit verkeerd want hij steunt op het voorbeen. Volledig correct natuurlijk, maar je hebt voor de vergelijking van 2 paarden wel foto's van hetzelfde moment nodig. Ook een tactmatig verkeerd gereden paard heeft een zweefmoment.
Dat maakt het ook wel allemaal moeilijker, het juiste moment op foto zetten. Het ideale is, zoals eerder gezegd, een vertraagde film. Maar dat kost wél veel meer tijd en bewerking Knipoog

Ook op een foto van een paard in zweefmoment kun je zien hoe de beenzetting is, of de benen gelijk opgetild worden of niet. Zie mijn reactie direkt onder die van jou Knipoog

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:31

Er worden hier wel wat kwpn'er hengsten bekritiseert dus? Wat is dan een slecht voorbeeld van een hengst en wat een goed?

En wat vinden jullie dan bijv. van Jazz, Crack C, Flemmingh, San Remo en Ferro? Aangezien ik mezelf de laatste tijd erg interesseer in hengsten en bloedlijnen, ben ik zéér benieuwd naar jullie mening Ja

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:43

Yamcha schreef:
En ondanks dat Anky en Imke en Laurens goed kunnen rijden (Edward laat ik even buiten beschouwing) blijven de Duitsers winnen. En niet alleen in Aken, op de wereldruiterspelen, maar ook op de WK's en Olympische Spelen, blijven ze ongeslagen. Goed, oké, Anky wint de kür op muziek, maar de Duitsers gaan er in de proeven met de punten vandoor. En waarom?

Er zit ook een probleem in de fokkerij, met name bij het KWPN.

En waarom de Duitsers blijven winnen? Zij zijn niet zo gek van het Engels Volbloed. Hun paarden zijn evenwichtiger gebouwd. Nederland is geen land van fokkers en ruiters, Nederland is een maritiem land.

Anky schijnt dit toch ook te weten, Bonfire is een Oldenburger en Salinero een Hannoveraan. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:36

Jitske_ schreef:
Ik hoor een paar keer voorbijkomen: '..het achterbeen verdrijft mooi het voorbeen'.
Mijn vraag: hoe zie je dit? Hoe moet het plaatje er uit zien, wil je dit kunnen zeggen?

Hieronder een tekeningetje dat ik ook voor andere dingen gebruikt heb. De tekeningen (dus ook dit tekeningetje) zijn afgeleid van digitale video opnames van paarden die in de dressuurtop meedraaien. Het tekeningetje zelf is belangrijk bij de simulaties, analyses, berekeningen en de voorspellingen die gedaan worden bij de bepaling van de bewegingsafwikkeling in gang van paarden. De afwijkingen van de bewegingsafwikkeling kunnen vanuit het paardenlijf en/of door de ruiter geinduceerd worden.

Afbeelding

Het gaat om het principe, dus niet de exactheid van het plaatje.

1/. In dit plaatje beweegt het paard in draf naar links.
2/. Het diagonale benenpaar LA en RV steunt op de grond.
3/. De benen LV en LA is een lateraal links benenpaar aan dezelfde kant van het paard.
4/. Daar waar de V van het LV been en het LA been naar beneden wijst, jaagt het LA been het
RV been als het ware weg.
---> Het voorbeen moet ruimte of plaats maken voor het achterbeen aan dezelfde zijde.
---> Het voorbeen aan dezelfde zijde is dus van de grond vertrokken, als het achterbeen aan dezelfde kant op de grond steunt.

LA: Links Achter; LV: Links Voor; RA: Rechts Achter; RV: Rechts Voor.
Diagonale benenparen zijn: LA-RV en RA-LV.
De linker diagonaal is LV-RA; de rechter diagonaal is RV-LA.

Op de eerdere vraag om voorbeelden van goede ruiters te geven ga ik liever niet in. Je gaat dan poppetjes als voorbeeld aangeven en dat is naar mijn mening niet juist. Rondom poppetjes, dus personen hangt imago, voorbeeldfunctie, idool gevoel e.d. ten grondslag. Dat heeft niets met kwaliteit van rijden, maar met emotie te maken. De regels voor elke gang en bewegingsuitvoering zijn eenduidig aangegeven. Op grond daarvan kan je eenduidig bepalen, wat goed en wat minder goed of slecht is. Iedereen kan daar een oordeel over vellen. Je moet je dan wel in het paard en de oefeningen verdiepen. Het probleem van dressuur is dat het een jurysport is en dat de massa die naar dressuur kijkt, feitelijk en inhoudelijk weinig tot niets van de essentie van dressuur afweet en begrijpt. Het oordeel van goed en minder goed, wordt daardoor op hele andere zaken door de meute bepaald dan door juryleden, die zich puur aan de regels houden en zich niet laten leiden door wat het publiek mooi vindt of wat er expressief uitziet. Het gaat om zuiverheid van gangen en bewegingen en dat is op tal van punten te herkennen en te beoordelen.

Er zijn tal van ruiters met potentieel die een hele goede ruiter zouden kunnen worden, maar door tal van andere factoren daar nooit zullen komen. Omgekeerd komen er ook ruiters bovendrijven, die net als een onder water gedompelde kurk naar boven schieten en op het wateroppervlak blijven drijven. Die kunnen jaren meedraaien. Waar je op de ladder van de ruitersport terecht komt, kan een indicatie van een goed ruiter zijn. Er zijn zeer goede ruiters die nog nooit een wedstrijd gereden hebben of zich uit de wedstrijdsport hebben teruggetrokken. In principe zou een goede ruiter de basis van dressuur, springen en rijden in het open terrein moeten beheersen. Het paard onder alle omstandigheden dus onder controle kunnen houden. Een dressuur ruiter die geen strandrit durft te maken, kan niet echt zitten..... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:11

MyStar schreef:
Er worden hier wel wat kwpn'er hengsten bekritiseert dus? Wat is dan een slecht voorbeeld van een hengst en wat een goed?

En wat vinden jullie dan bijv. van Jazz, Crack C, Flemmingh, San Remo en Ferro? Aangezien ik mezelf de laatste tijd erg interesseer in hengsten en bloedlijnen, ben ik zéér benieuwd naar jullie mening Ja

Jazz vind ik te hoogbenig en nerveus.
Voor een ruiter met veel gevoel en veel geduld wel geschikt. Heb je iets minder gevoel, zoals de doorsnee ruiter dan is een Jazz niet erg betrouwbaar. Jazz is ook wisselend in de prestaties. Hij kán super presteren, maar hij heeft Tineke en Imke ook regelmatig in de steek gelaten. Hij scoort hoge punten op de draf, maar dat heeft meer de maken met een spectaculair voorbeen dan met een goede tactmatige draf.
Jazz is een paard zoals het publiek het wil zien, maar ik ben niet gek van hem.

Krack C: ook in dit paard zie je veel van het Engels Volbloed terug. Qua bouw (langgelijnd, hoogbenig) en ook qua gangen. Qua karakter weet ik weinig van hem, schijnt een heet, nerveus paard te zijn. Overigens is Krack C een Flemmingh x Jazz, dat zegt al wel iets denk ik. Hou je niet van Jazz, dan is Krack C. ook niet aan te raden als hengst voor je merrie.

Flemmingh geeft hetzelfde beeld qua bouw, ook daar is veel Engels Volbloed in terug te zien. Niet erg evenwichtig, en diezelfde tactfouten in de draf.

Ook San Remo geeft hetzelfde beeld eigenlijk.

Ferro dan. Ferro geeft een totaal ander beeld, van enerzijds een redelijk all-round sportpaard, anderzijds een evenwichtig gebouwd paard, wat van nature een goede zelfhouding en achterhandgebruik laat zien. Bij dat paard ga ik wel kwijlen.
In de pedigree van Ferro zit veel Duits bloed, en heel weinig Engels Volbloed. Als de merrie ook Duits bloed voert, is Ferro een aanrader.

Pedigree van Ferro:
Afbeelding

Ik vind Negro een superpaard. Ook als je de foto's van hem bekijkt. Mooie evenwichtige bouw, goede gangen en all-round. Een goed paard moet kunnen dressuren en springen, en dat kan hij. Zijn nakomelingen lopen zowel in de Grand Prix dressuur, maar springen ook op internationaal niveau.

Ook de Amor lijn kan ik erg waarderen.
Maar voor echt goede paarden zou ik buiten het KWPN gaan zoeken.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:10

Wili emand naar de mijne kijken? Alvast bedankt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:27

Hier een foto van mijn paard (tijdens schriktraining) dat overduidelijk op zijn achterhand is, maar absoluut niet ontspannen is. Hoe zien jullie dat? Is een paard dat op de achterhand GEREDEN wordt altijd ontspannen? Of kan een paard echt op de achterhand lopen, maar toch spannen (zonder angst als aanleiding voor de spanning)?

Afbeelding

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:42

ponyzotje schreef:
de pectoraalspieren komen vrij hoog maar een kind op een Belg zal het inderdaad moeilijker hebben.

het gaat om de diepe pectoraal spier ....
Citaat:
Maar after all is dit een hulpmiddel, een trucje op een geïsoleerde spiergroep, en zal je toch de volledige training moeten richten op de juiste principes.

De nek en de onderkaak loslaten, komt vanuit het nek en onderkaak gebied zelf, als het achter de nek (dus in de rest van het paardenlijf allemaal los, soepel en ontspannen is). In de meeste gevallen is een paard dat niet en dat merk je als ruiter dus via de nek en onderkaak in je handen....

Tegen een paard kan je wel zeggen, ontspan je lekker en laat los, het zal weinig effect hebben. Een loslaten als gevolg van rekken en strekken heeft een hele andere uitwerking op het paard dan een paard dat mentaal en fysiek ontspannen is, daardoor beter kan loslaten en met de juiste oefeningen nog beter loslaat en soepeler wordt. Als je dat voor elkaar hebt, kun je aan wat ontwikkeling van kracht en andere zaken gaan werken.

Een paard dat de hals strekt, ervaart dat als beloning, het paard gaat zich mentaal en fysiek prettiger voelen. Een paard waarvan de nek en onderkaak zelf los en soepel zijn, zal zich nog prettiger gaan voelen. Het één beinvloed het ander. Het zijn zaken die niet los van elkaar staan. Op die manier ga je de ontspanningsketen van het paard door .... Een paard kan je sneller en gemakkelijker laten ontspannen, door het gevoel en de fysioligische reacties die het paard daardoor krijgt te stimuleren en/of op te roepen. Als een paard de hals niet direct uit de schoft strekt, kan je het paard helpen door met de vingers voor de schoft aan de bovenkant van de hals je vingers op en neer te halen, de kan daarbij ook zachte klopjes aan de zijkant van de hals geven. De link vanuit het onderbeen naar het hyoid waar de tong aan vastzit is een geconditioneerde reactie. Een paard dat zich fijn voelt, gaat een maal en kauwbeweging met de onderkaak maken. Dat maakt de nek en onderkaak losser en omgekeerd heeft het nekgebied invloed op de onderkaak en omgekeerd. De hals, de nek en de onderkaak zijn slechts schakels in de ontspanningsketen..... Je ontspant en stimuleert dus de afzonderlijke elementen in die keten. Die elementen beinvloeden elkaar onderling, waardoor het paard als geheel mentaal en fysiek tot ontspanning komt. Een paard in die mentale en fysieke staat reageert heel anders .....

Bij paardrijden hebben we meestal haast, we slaan dingen over die voor het dier belangrijk zijn en focussen op een aantal zaken die in het oog springen en slaan voor de eenvoud in de opleiding van paard en ruiter de nodige zaken over. Vaak niet bewust, maar gewoon omdat we het niet weten en niet beheersen. Daarnaast wordt het plaatje door "goede ruiters" neergezet, alsof alles eenvoudig is, maar wat voor de gewone zielen onder ons, onbereikbaar zal blijven.....

Als je een paard actief rekt en strekt met oefeningen, dan kan een paard daardoor losser en soepeler worden en meer kracht ontwikkelen. Het spel bij de gymnastisering van een paardenlijf is, dat alle spiergroepen harmonisch bewerkt moeten worden en daar ligt juist het probleem. Een paard dat goed het totale lijf gebruikt ontwikkelt anders dan een paard waar op speciale punten wordt gefocussed. Als je daarop focussed en mee bezig bent, dan is het inschatten en aanvoelen of het met de rest in harmonie gaat een kwestie van heel veel ervaring. Die ervaring ontbreekt bij de meeste ruiters. Als je het paardenlijf voorstelt door een orkest, dan kan één muzikant in het orkest, de hele uitvoering van het orkest laten mislukken. Het is "teamwork" ook binnen het paardenlijf. Haha!

Volgens mij is dit een van de belangrijkste oorzaken, waardoor zoveel paarden na moderne gymnastisering niet meer zuiver gaan.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-09-07 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:01

@angela:
Er is natuurlijk een mate van (spier) spanning nodig.
Maar je hebt agonisten en antogonisten. Wanneer de ene aanspant, ontspant de andere, of met een lichte wisselwerking. Een spier kan eigelijk alleen maar aanspannen - verkorten. Actief kan deze niet verlengen. Passief wel door ontspanning, maar wanneer je bij bewust zijn bent zal je dit niet snel doen om je lijf te beschermen.
(Laat je arm naast je stoel hangen. Buig je elleboog actief, door je hand naar je schouder te brengen. Hoe laat je vanaf hier je arm weer naast je stoel hangen? - deze breng je terug door de spieren aan de achterzijde van je arm aan te spannen (triceps). De spieren aan de voorzijde van je arm (biceps) ontspannen gedeeltelijk maar spannen ook iets om de beweging te remmen tegen de zwaartekracht).

Wanneer een paard ontspannen loopt, bedoelen ze natuurlijk niet het gehele paard maar bepaalde spiergroepen. Er is altijd een spanning nodig voor de houding en daarnaast afwisselende spanning in agonsten en antagonisten voor beweging. Een paard wat op de achterhand gereden wordt is niet per definitie ontspannen, een paard wat soepel door de rug loopt wél. Om de simpele reden dat het paard anders niet soepel zou kunnen lopen.

Verder zoals Goofy het aangeeft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:25

Ik zie nu inderdaad op plaatjes dat er niet altijd een evenwichtig zweefmoment is, bv 1 voorbeen steunt nog terwijl de rest los is.

Ik lees wat over invloeden van de fokkerij daarop. Heeft de ruiter daar nu ook echt inbreng op en zo ja, hoe dan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:26

Citaat:
Yamcha schreef: Krack C: ook in dit paard zie je veel van het Engels Volbloed terug. Qua bouw (langgelijnd, hoogbenig) en ook qua gangen. Qua karakter weet ik weinig van hem, schijnt een heet, nerveus paard te zijn. Overigens is Krack C een Flemmingh x Jazz, dat zegt al wel iets denk ik. Hou je niet van Jazz, dan is Krack C. ook niet aan te raden als hengst voor je merrie.

???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:36