Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:31

sflj schreef:
Arabesk schreef:
Rijden zonder cap is als rijden zonder autogordel....

Je kunt nog zo'n goede chauffeur zijn, maar toch kan je wat overkomen.

Alleen is een gordel in de auto verplicht en een cap (gelukkig) niet!
En ja; ik vind het wél vervelend, een cap. Dus nee, als het niet hoeft, draag ik m niet.

Grappig blijft dit toch Bert.

Jij verplicht niemand om die cap niet op de zetten. Vind ik erg aardig van je Knipoog

Waarom wil iedereen die zelf voor een helm kiest toch zo graag dat een ander dat doet, dat het iedereen zelfs verplicht wordt??

Sommigen dienen met poetsen verstandigerwijs veiligheidsschoenen, cap en bp te dragen. Een ander loopt met vilthoed te paard door het veel minder risico dan de poetsen in harnas.
Moet nu bij poetsen een complete uitrusting verplicht worden?

Een algemeen aspect is dat een verplichting je keuzevrijheid ontneemt. Dat een verplichting eigenlijk zegt: ´jullie zijn niet verstandig genoeg om zelf deze keuze te maken.´
Ik doe de autogordel doorgaans om, omdat dit doorgaans het verstandigste is. Soms is het verstandiger deze af te laten. Helaas heb ik die keuzevrijheid niet meer.
Ik heb door de modale veiligheidsmanie ook al geen keuze meer bij de aankoop van een nieuwe auto: ál die dingen zitten zo boordevol veiligheidsdingen dat je voor je veiligheid een veiligheidshamer mee moet nemen Frusty

Kortom; zet een helm op, of niet.
Ongevraagd advies daarbij; áls je een helm opzet, realiseer je dan dat dit geen invloed heeft op de valkans.
Realiseer je ook dat de bescherming door een helm relatief is; ík zet op ruigritten een helm met gezichtsbescherming op (aangevuld met complete motorcross-kit) en dan nóg is zo´n rit VEEL riskanter dan rustig boemelen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:39

suuzepuus schreef:
chelly12 schreef:
Als ik een cap op heb, val ik er altijd af.

dat is natuurlijk onzin wat je nu zegt,

Er is een heel logisch verband. Veiligheidskleding geeft een veilig gevoel en leidt daardoor makkelijk tot het nemen van meer risico = grotere kans op vallen.
Ja, er is wel degelijk een relatie tussen cap op en valkans. Dat is wat mijn ´Relativiveiligheidstheorie´ inhoudt.

Echte veiligheid zit in gedrág, niet in beschermende kleding.
Beschermende kleding voegt alleen vergelijkbaar veiligheid toe als het gedrag gelijk blijft.
Hoeveel veiligheid het toevoegt is per situatie verschillend. Als het in een bepaalde situatie erg weinig toevoegt kunnen de nadelen groter zijn dan het voordeel.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:58

[/quote]

Er is een heel logisch verband. Veiligheidskleding geeft een veilig gevoel en leidt daardoor makkelijk tot het nemen van meer risico = grotere kans op vallen.
Ja, er is wel degelijk een relatie tussen cap op en valkans. Dat is wat mijn ´Relativiveiligheidstheorie´ inhoudt.

Echte veiligheid zit in gedrág, niet in beschermende kleding.
Beschermende kleding voegt alleen vergelijkbaar veiligheid toe als het gedrag gelijk blijft.
Hoeveel veiligheid het toevoegt is per situatie verschillend. Als het in een bepaalde situatie erg weinig toevoegt kunnen de nadelen groter zijn dan het voordeel.

hc[/quote]
Uhm ik rij hetzelfde als ik de cap ook op heb. Met buitenritten heb ik hem wel op.
Maar in de bak niet. Ik rij dan op 2 paarden dan. Waar ik het meest op rijdt, rent niet verder dan 2 m.
Maar als de andere schrikt, duurt het wel 5 min voordat ze stopt. Maar daar blijf ik gewoon op zitten.
Neemt meestal daarbij grote bokkesprongen. Maar het ligt er ook aan hoe je rijdt.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:14

Ik rij op mijn 3 jarige wel met cap omdat ze nog zo groen is, en dan lijkt het mij veiliger om een cap te dragen tijdens het rijden.
Op mijn vorige pony reed ik vaak zonder. Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:57

dus met cap val je altijd chelly,en zonder cap nooit.
misschien toeval?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:07

Ik ben het volledig met HC eens.

Daarnaast wil ik nog even inhaken op het fenomeen autogordel. Die is op eigen terrein ook niet verplicht.

Ook ik ben zo iemand die altijd een risicoafweging maakt voor het al dan niet opzetten van de cap. Zo heeft de cap mij een keer een hele hoop ellende bespaard omdat ik hem met proppen draaien op concours al op had. Paard sloeg me de cap aan gort. Hoofd deed het gelukkig nog prima.

Als je je er veiliger bij voelt moet je hem opzetten maar laat een ander vrij in de keus om hem op te zetten.

Ook ik ben de laatste 15 jaar niet meer gevallen zonder dat ik een cap op had terwijl ik hem toch de meeste tijd niet draag. Blijkbaar kan ik de risico's aardig inschatten. En tuurlijk val ik ook regelmatig niet als ik een cap op heb. Clown
Ik vind het niet prettig om met iets op mijn hoofd te rijden, het zit niet lekker, ik krijg er uitslag van op mijn voorhoofd en het beperkt mijn gezichtsveld waardoor mijn hoofdhouding veranderd en ik anders op paard ga zitten. Om nog maar te zwijgen van de keren dat ik kotsend van het paard kwam na een dressuurproef op een warme dag omdat ik mijn warmte niet kwijt kon.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:10

ja dat is tenminste een eerlijk antwoord.
al denk ik dat een goedpassende cap je niet zo mag 'dwarszitten' zegmaar.

het gaat meer om de mensen met die kulsmoesjes.
wees dan eerlijk

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:17

Snoevie schreef:
ja dat is tenminste een eerlijk antwoord.
al denk ik dat een goedpassende cap je niet zo mag 'dwarszitten' zegmaar.

het gaat meer om de mensen met die kulsmoesjes.
wees dan eerlijk

Geef dan eens voorbeelden van 'kulsmoesjes'? Verward Het is toch zeker onze eigen keuze om vaker zonder dan met cap op het paard te zitten?
Het feit dat jullie maken dat we ons genoodzaakt voelen te verantwoorden zorgt ervoor dat we dit dan ook maar doen, maar nee, dan bevallen onze antwoorden weer niet? Verward Om lekker concreet te zijn, ik vind het gewoon niet fijn om met cap te rijden, punt. Nu tevreden? Als jullie ons ook eens in onze waarde zouden laten zou dat een hoop 'gekul' en kinderachtige acties vermijden, zeker van jullie zijde. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:19

nee zelf discussier je fijn..........
(en ik heb toch geen namen genoemd........)

maargoed,ik moet eerlijk zeggen dat de meeste mensen er nu gewoon een eerlijk antwoord over geven.......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:24

Ik spiegel de stijl van mijn discussieren aan diegenen waarmee ik discussieer hoor. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:26

ik ook,zo zou je het ook kunnen bekijken Knipoog

maargoed,zoals ik al zei,de meesten zeggen nou tenminste eerlijk waar het om gaat(ik verfoei mijn cap ook vaak als ik er met hoofdpijn afstap,maarja.......ik voel me erg kaal zonder,en het is bij ons ook gewoon verplicht)

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:29

ik vind dat je dat zelf mag wete wel of niet
eigen risico Knipoog

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:34

ik rijd altijd met cap. Er even opzitten, oké, zonder. maar intensief rijden, binnen of buiten omheinig vind ik onveranwoord zonder cap.

Mijn lesgeefster (blancarla@bokt) viel eens van haar paard, paard sloeg achter, haar cap gewoon aan flarden. als dat je hoofd is, ben je nog niet jarig..

Trouwens, is het niet verplicht?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:36

ik heb bedacht hoe ik het anders neer kan zetten,Lara_silver;

veel mensen die zonder cap rijden(dus niet allemaal)vinden dat ze goed genoeg rijden om hiermee risico te nemen(dat is natuurlijk je eigen keus)en helaas bij de meeste caplozen die ik ken komt dat toch behoorlijk arrogant uit de mond.
ik rij zonder cap want ik rij mijn paard al zo goed.......waarom rij jij met cap?(en dan op een toon van: jij kan niet rijden,je hebt zo'n braaf beest,waarom draag je een cap?)

wat ik helemaal raar vind is dat je vanaf de Z dressuur een hoed op mag,waarom niet iedereen met cap?

het is niet verplicht geloof ik

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:38

Nou, ze zouden het moeten verplichten (veiligheid voor alles)
dat van Z dressuur is inderdaad zo. Stom dat ze dan opeens een hoed opzetten, gewoon voor het mooie..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:40

Snoevie schreef:
ik heb bedacht hoe ik het anders neer kan zetten,Lara_silver;

veel mensen die zonder cap rijden(dus niet allemaal)vinden dat ze goed genoeg rijden om hiermee risico te nemen(dat is natuurlijk je eigen keus)en helaas bij de meeste caplozen die ik ken komt dat toch behoorlijk arrogant uit de mond.
ik rij zonder cap want ik rij mijn paard al zo goed.......waarom rij jij met cap?(en dan op een toon van: jij kan niet rijden,je hebt zo'n braaf beest,waarom draag je een cap?)

wat ik helemaal raar vind is dat je vanaf de Z dressuur een hoed op mag,waarom niet iedereen met cap?

het is niet verplicht geloof ik

Ik snap wat je bedoelt, ik bedoelde meermaals te zeggen ik rijd goed genoeg op mijn pony om er zonder cap op te stappen.. Maar een vreemd paard, now way! Die rijden weer anders, reageren anders ,etc.. Ik stap pas ergens zonder cap op als ik het door en door ken, eerder niet.. Vandaar dat ik er bij mijn pony zonder cap op stap, omdat ik hem ken, ik weet wat hij doet en vooral niet doet. Maar om zo arrogant te zijn en te zeggen ik kan goed genoeg rijden dus ik stap overal op zonder cap duidt idd niet op al te veel verstand en vooral respect voor het kunnen van deze dieren. Mischien begrijp je me na deze post beter.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:40

ik rij altijd zonder cap.
sterker nog ik heb er geen eens 1.

en ja je kan ook door je stoel nu heen zakken, en op de fiets kan je ook vallen, en noem maar op.

dat is het risico van het vak!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:43

ja lara_silver ik begrijp het wel,is het ook omdat je last heb van je cap?

gipsyboy,maar een stoel en een fiets schrikken niet zo snel,en de meeste stoelen struikelen ook niet en meestal gebeuren er niet zoveel onverwachte dingen,hihi Tong uitsteken (ziet het voor zich,een bokkende stoel)

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:53

ik vind dat paarden onvoorspelbaar zijn (ook hier kan een discutie over ontstaan), ze kunnen (zoals snoevie zegt) schrikken, struikelen, opeens een gekke bui krijgen. Dat je je pony door en door vertrouwt begrijp ik heel goed, Lara_Silver! Ik vertrouw mijn pony ook, maar toch val ik er heel af en toe af, en dan ben ik blij dat ik mijn cap op heb. Paarden kunnen een trouw rijdier zijn, maar kunnen toch ook een onverwachte bewegingen oid maken? Het zijn en blijven levende dieren!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:41

Net een ongelukje gehad.. dus ik altijd met cap Haha!

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:42

Ik rij altijd met cap.
Niet dat ik vaak van mijn paard af val, maar ik neem het zeker voor het onzeker!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:42

Met!
Was er laatst onverwachts afgevallen (pony ging me uitrpoberen) maar reed wel met cap. Hoor maar al te vaak van kenissen dat ze een hersenschudding hadden omdat ze zijn gevallen en geen cap op hadden. Soms doe ik hem met uitstappen (als het mag van de eigenaar) af als het warm is maar verder nooit. Wel is een uur zonder cap gereden stout Bloos maar vertrouw die pony voor 100%.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:52

chelly12 schreef:
Als ik een cap op heb, val ik er altijd af.
Had ik laatst ook. Ik was op westernkamp en moest een cap op en viel er naar een kwartier direct er ak af.
En zonder cap val ik nooit. Ik rij nu al 2 jaar zonder cap en nooit afgevallen.
En doe allerlei stunds met mijn paard. Vol in de lope. Dan weer een snelle stop.
En er weer vandoor gaan. Ze schrikt best veel. En dan is het 1 of 2 sprongen opzij.

dat is natuurlijk onzin wat je nu zegt, dat is hetzelfde als; als ik mn gordel draag wordt ik elke keer aangereden dus doe m maar niet om Clown[/quote] rij jij met een helm op de fiets? Want daar kun je ook een ongeluk mee krijgen...[/quote]
ik heb n hele brave fiets maar die sdtaat op rust in zn stal, ik fiets er nooit op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:10

Anne_GTI schreef:
Om nog maar te zwijgen van de keren dat ik kotsend van het paard kwam na een dressuurproef op een warme dag omdat ik mijn warmte niet kwijt kon.

Dat is hier een serieus probleem. Ik rij vaak met temperaturen tegen de 40 graden in de schaduw en dan ríj je in de zon...
Heb dan anderhalve liter water mee en vul onderweg bij op een rit van 2 -3 uur.
Moet je nóg drinken thuis...

Voor ruigritten zet ik http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHCGZG7F.jpg op. De foto is van een niet zo ruige rit maar de organisator verplichtte nu eenmaal een harde hoed en ik was al blij dat ik optomingsloos mee mocht doen Haha!
Ik heb een witkatoenen flutpetje met nekflap welke ik er op extreme dagen onder doe.
Meestal echter gewoon een fijne hoed. Zit toevallig net te zoeken naar een nieuwe doek voor in de nek tegen de zon.
Is echt noodzaak hier. Zonder hoed of met onvoldoende ventilerende helm is in de zomermaanden een groter risico dan van je paard kukelen.

Lara-Silver schijft dat ze zonder helm op haar eigen paard rijdt doch op vreemde een helm pakt. Dat is een mooi voorbeeld van meer risico nemen met helm Knipoog

Gewoon opzetten als je het nodig vindt en een ander diens eigen afweging laten maken.
Als jij voor die ander verantwoording draagt, zoals ik voor onze kleine pork http://www.mijnalbum.nl/Foto-GYACMNCB.jpg , dán heb je daarover recht van spreken andersssssssssssssssst.
Gelukkig héb je het recht op je eigen beslissingen. Wettelijk is het niet verplicht en hier http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYIQYDYO.jpg zie ik dat deze eeuw ook niet gebeuren.

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:30

@ snoevie: nee ik heb er geen last van, ik heb een fijne cap. Maar bv in de zomer en herfst vind ik het gewoon echt niet fijn iets op mijn hoofd te hebben. Maar als het regent of het koud is heb ik hem wel op, dan komt hij van pas.

@ Huertecilla: waarom zou er sprake zijn van meer risico? Het is toch niet noodzakelijk dat dat vreemde paard meer risico waarborgt dan mijn eigen pony? Ik doe gewoon mijn cap op omdat ik het paard niet ken, mocht deze risicovol blijken dan komt die cap van pas. Blijkt na die rit dat dit paard voor mij geen risico inhoudt dan vind ik een cap niet meer noodzakelijk. Dus helaas, het is geen voorbeeld van aangewezen groter risico nemen met helm. De helm dient als voorzorg in de periode dat ik het paard beter leer kennen, pas na enkele ritten kan ik beslissen of ik dit paard zonder kan rijden of met helm moet rijden in de toekomst.
Kijk,, nu moet ik me weer in allerlei rare bochten wringen om iets werkelijk onnozels uit te leggen.. Ik hoop dat je mijn kwestie nu na deze uiterst uitgebreide en werkelijk diepgaande uitleg wel begrijpt. En geen conclusies probeert te trekken over iets waar geen vaste conclusie over te trekken valt.