sflj schreef:Arabesk schreef:Rijden zonder cap is als rijden zonder autogordel....
Je kunt nog zo'n goede chauffeur zijn, maar toch kan je wat overkomen.
Alleen is een gordel in de auto verplicht en een cap (gelukkig) niet!
En ja; ik vind het wél vervelend, een cap. Dus nee, als het niet hoeft, draag ik m niet.
Grappig blijft dit toch Bert.
Jij verplicht niemand om die cap niet op de zetten. Vind ik erg aardig van je

Waarom wil iedereen die zelf voor een helm kiest toch zo graag dat een ander dat doet, dat het iedereen zelfs verplicht wordt??
Sommigen dienen met poetsen verstandigerwijs veiligheidsschoenen, cap en bp te dragen. Een ander loopt met vilthoed te paard door het veel minder risico dan de poetsen in harnas.
Moet nu bij poetsen een complete uitrusting verplicht worden?
Een algemeen aspect is dat een verplichting je keuzevrijheid ontneemt. Dat een verplichting eigenlijk zegt: ´jullie zijn niet verstandig genoeg om zelf deze keuze te maken.´
Ik doe de autogordel doorgaans om, omdat dit doorgaans het verstandigste is. Soms is het verstandiger deze af te laten. Helaas heb ik die keuzevrijheid niet meer.
Ik heb door de modale veiligheidsmanie ook al geen keuze meer bij de aankoop van een nieuwe auto: ál die dingen zitten zo boordevol veiligheidsdingen dat je voor je veiligheid een veiligheidshamer mee moet nemen

Kortom; zet een helm op, of niet.
Ongevraagd advies daarbij; áls je een helm opzet, realiseer je dan dat dit geen invloed heeft op de valkans.
Realiseer je ook dat de bescherming door een helm relatief is; ík zet op ruigritten een helm met gezichtsbescherming op (aangevuld met complete motorcross-kit) en dan nóg is zo´n rit VEEL riskanter dan rustig boemelen.
hc