Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:10

runningkawa schreef:
En dat vind ik een foute opmerking
hij is pas 3
daar gaat het vaak fout

Een klein kindje hoor je ook wel eens schelden, iedereen lachen, klinkt zo grappig uit zo'n dreumes van 2

Maar als hij 5 is vind niemand het meer leuk en kind snapt niet waarom

meteen goed aanleren, is het fijnste

Jonge paarden zijn vaak wat beweeglijker en mijn ervaring is dat ze vanzelf wat rustiger worden. Ik geloof niet dat het fout gaat, want juist door mijn geduld en het blijven oefenen van stilstaan, merk ik dat hij steeds rustiger wordt. Hij kan juist steeds langer stilstaan.

Een klein kind hoort niet te schelden en daar zou ik ook nooit om lachen. Moet er niet aan denken dat mijn kleine meid zou schelden.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:12

katiavl schreef:
Ik krijg respect van men pony, en hij staat stil zonder te schoppen Lachen

Dat is mooi, katiavl. Maar ik denk dat ik het prima doe met mijn paardje en die bevestiging krijg ik gelukkig ook om me heen van diverse mensen. Dat hier meteen iedereen denkt dat mijn paard een onopgevoed beest is, tja..... dat is jammer, want hij is een ontzettend lieve schat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:16

Ik heb ook respect van mijn pony's, maar als ze zich misdragen worden ze wel gecorrigeerd en krigjen ze zeker niet hun zin. Als ik jou vorbeeld er even bij pak zou ik hem dus de volgende keer omdraaien, maar echt niet op dat moment zelf. Dat heeft nisk emt dwingen te maken maar wel met opvoeden.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:17

merrieveulen schreef:
en dat is ook belangrijk. als je ziet wat mijn 10,5 maand oude veulen al met me doet in de wei... we zijn al een heel eind. ik verwacht dan ook echt géén problemen met hem in de toekomst!

succes ermee. je speelt er de hele tijd mee, en dan moet ie ineens aan het werk. nou lkkr is dat zal ie dan wel denken. juist met DAT soort dingen overdonder je een paard en gaan er veel dingen fout.
succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:22

Karoliena: LEZEN!!!! Ik geloof dat ik heel duidelijk heb gezegd dat ik hem dus niet op dat moment anders heb gezet, maar wel op een andere dag. En nu staat 'ie steeds zo, dat 'ie naar de bezigheden op het erf of in de bak kan kijken. En dan gaat het stilstaan steeds wat 'langer'. Ik heb het opgebouwd, omdat 'ie het meestal na 5 minuten wel had gehad in het begin. Inmiddels kan ik rustig borstelen en rommelen.

Daarbij is het ook nog eens zo dat hij ooit iets traumatisch in de trailer heeft meegemaakt, waardoor vaststaan waarschijnlijk ook nog iets negatiefs voor hem was. Dus met 'schoppen' e.d. had ik het echt niet beter gemaakt. Ik bouw liever iets met geduld en beleid op, dan dan ik hem dwing. Zo kun je ook opvoeden.
Opvoeden is echt niet alleen maar je zin doordrijven, hoor. Dat gaat echt ietsje dieper. Net als bij kinderen. En ik weet waar ik het over heb. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:36

schelden bedoel ik niet #$@#$%# maar iets als sh.t, wat er dan grappig uit komt gerold.
Of gewoon iets anders wat eigenlijk niet kan maar bij een kleintje toch wel eens weg gelachen wordt

Ik heb mijn 2,5 jarige ook nog nooit hoeven schoppen, een tik heeft hij als veulen wel 1 gehad, daarna nooit meer.
Ik ben ook van geduld, maar ik bepaal wel hoe.
Maar dan moet je als baasje wel in kunnen zien wat je paard al aan kan.
Ik heb gelukkig nog niet met hem gehad dat ik iets probeerde wat hij dus niet snapte.
Ik ga kleine stapjes meer vragen, maar wat ik vraag eis ik ook. Maar weet ook dat dat kan voor hoe ver hij is.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:52

Nadya schreef:
Karoliena: LEZEN!!!! Ik geloof dat ik heel duidelijk heb gezegd dat ik hem dus niet op dat moment anders heb gezet, maar wel op een andere dag. En nu staat 'ie steeds zo, dat 'ie naar de bezigheden op het erf of in de bak kan kijken. En dan gaat het stilstaan steeds wat 'langer'. Ik heb het opgebouwd, omdat 'ie het meestal na 5 minuten wel had gehad in het begin. Inmiddels kan ik rustig borstelen en rommelen.

Daarbij is het ook nog eens zo dat hij ooit iets traumatisch in de trailer heeft meegemaakt, waardoor vaststaan waarschijnlijk ook nog iets negatiefs voor hem was. Dus met 'schoppen' e.d. had ik het echt niet beter gemaakt. Ik bouw liever iets met geduld en beleid op, dan dan ik hem dwing. Zo kun je ook opvoeden.
Opvoeden is echt niet alleen maar je zin doordrijven, hoor. Dat gaat echt ietsje dieper. Net als bij kinderen. En ik weet waar ik het over heb. Tong uitsteken

Ben ik met je eens Ja

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:05

Bij mijn paardje is het ook zo dat je heeel veel geduld moet hebben om een probleempje op te lossen. Wanneer je hem gaat dwingen wordt ie gewoonweg gevaarlijk, hij gaat het gevecht aan, en dat ga je dus uit de weg door het hem iets te laten begrijpen door geduld.
Ik laat mijn paard over anderhalf maand beleren, dan is hij 2 jaar en 11 maanden. Ben nu al bezig met hem zo nu en dan te longeren en hoofdstel te laten wennen enz.
Heb je veel meer aan dan wanneer je boembats op 4e jaar ineens gaat beleren. Ik doe het gewoon geleidelijk aan Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:13

Dus boembats op 2 jaar en 11 maanden, want op latere leeftijd kan je niet opbouwen.
Waarom, vermijden dat hij te sterk word Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:17

Ik denk dat elk jong paard 'zijn' issues kan hebben. Ze hebben allemaal een ander karakter en dat is maar goed ook. Die van mij was nogal schrikachtig voor van alles en daarom heb ik hem ook geleerd om mij te vertrouwen, zodat als hij schrikt hij zich op mij richt en dan ziet dat er niets aan de hand is. Ik merk bv. met het wandelen buiten, dat dat inmiddels prima werkt bij ons. Hij steigert niet meer, vlucht niet meer, maar spiegelt zich aan mij en ik ben rustig, dus blijft hij ook rustig bij mij. Verkeer, tractoren, motoren, vorkheftrucks e.d., het boeit hem niet meer, hoor. En nu loopt 'ie gezellig met me mee met een touwhalstertje.

Het echte stilstaan kost(te) me gewoon wat meer tijd, nou ja, het zij zo. Natuurlijk had ik een touw achter zijn kont kunnen spannen of hem elke keer kunnen schoppen (zoals onze staleigenaresse zou doen, zoals ze zelf beweert), maar ik los dit soort dingen liever met geduld en rust op. Als er hier mensen zijn die daar problemen mee hebben of denken dat ik een vreselijk verwend paard heb Haha! of mijn woorden verdraaien dan nodig ik jullie hierbij uit om te kijken hoe wij samen als combinatie zijn.

Ik ga tenminste niet op 2,5 jarige leeftijd op hem rijden. Tong uitsteken

En aan Inge_: Dank je wel!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:28

Als mensen zich nou eens minder aantroken van papiere richtlijnen en vastgeroeste gewoontes. Maar eens wat meer gingen kijken naar het individuele paard en diens behoeftes.... waaraan ze dan de benadering op aanpassen.

Dan zouden er zowizo al heel wat minder geestelijk en lichamelijk "kapotte" paarden zijn

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:13

Nadya schreef:
susie1981 schreef:
Tuurlijk er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
Dat freestyle lijkt me ook wel een keer leuk heb je daar een leuk boek over ??

De boeken en dvd's (dan zie je het in beeld, dat is ook wel prettig) van Emiel Voest. Kun je googlen, hij heeft een site..... En Inge Teblick heeft ook een goed boek over grondwerk geschreven met hele duidelijke uitleg.
Leuk dat je ervoor open staat!! Ja Haha!

Oke dankje!
Ik zal zo eens gaan kijken, ik ga dan toch voor een DVD ik heb namelijk een bloedhekel aan lezen Clown
Kun jij mij niet gewoon uitleggen en voordoen dan hoef ik niet te lezen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:16

Susie, ik zou het je heel graag voordoen, je zelfs willen helpen, maar je woont in Twente, zie ik. Da's me te ver weg Knipoog of je moet naar het Gooi willen komen??? Die DVD's zijn duidelijk, maar wel prijzig.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:19

Nadya@ Ja dat is inderdaad een beetje verweg.
Dan toch maar een DVD aanschaffen.
Maar je aanbod onthou ik mischien heb ik in de vakantie nog een dagje vrij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:21

Nadya schreef:
runningkawa schreef:
En dat vind ik een foute opmerking
hij is pas 3
daar gaat het vaak fout

Een klein kindje hoor je ook wel eens schelden, iedereen lachen, klinkt zo grappig uit zo'n dreumes van 2

Maar als hij 5 is vind niemand het meer leuk en kind snapt niet waarom

meteen goed aanleren, is het fijnste

Jonge paarden zijn vaak wat beweeglijker en mijn ervaring is dat ze vanzelf wat rustiger worden. Ik geloof niet dat het fout gaat, want juist door mijn geduld en het blijven oefenen van stilstaan, merk ik dat hij steeds rustiger wordt. Hij kan juist steeds langer stilstaan.

Een klein kind hoort niet te schelden en daar zou ik ook nooit om lachen. Moet er niet aan denken dat mijn kleine meid zou schelden.....
dan accepteer je toch ook niet van je jonge paard dat hij zijn middelvinger naar je opsteekt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:32

Kiwiko, ik ervaar het gedrag van mijn paard (wat inmiddels steeds meer verbetert) niet als 'middenvinger opsteken'. Ik kijk naar het complete plaatje, dus o.a. ook naar hoe onze band is, zijn verleden, zijn ervaringen e.d. Zoals we het nu doen, gaat het prima. Ik heb er alle vertrouwen in, dat ook dit puntje goed gaat komen. De rest van zijn 'training' gaat tot nu toe ook heel erg goed.

Daarbij heb ik om de zoveel tijd begeleiding van een NH-prof, die dit probleempje kent en duidelijk heeft aangegeven dat we goed bezig zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:33

susie1981 schreef:
Nadya@ Ja dat is inderdaad een beetje verweg.
Dan toch maar een DVD aanschaffen.
Maar je aanbod onthou ik mischien heb ik in de vakantie nog een dagje vrij.

Ik meen het, hoor, ik vind het erg leuk om met diverse paarden bezig te zijn, te zien hoe ze reageren op freestyle. Het liefst zou ik jou dan willen helpen met jouw eigen paard, maar ik kan niet zomaar een hele dag richting Twente (heb ook een kindje namelijk).

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:38

Ja ik ben ook zeer benieuwd hoe dat met Casmir zou zijn.
Hij is nog al een lombroek en soms een likkeltje lomp.
Maar dit gaat een beetje erg of topic

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:38

Oeps ik wilde nog een Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen plaatsen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:42

Ja, het is erg off topic. Je zou ook eens in de omgeving kunnen zoeken naar een instructeur/-trice, die je eventueel kan helpen. Bij mij komt er ook om de zoveel tijd iemand bij ons kijken. Altijd fijn om iemand die verstand van zaken heeft (een prof dus), te laten observeren en je adviezen/tips kan geven. Ik leer er zoveel van, mijn paard ook, echt heel interessant en mooi om te zien hoe je de onderlinge band versterkt. En nou hou ik op, hoor...... Knipoog

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:59

En vertel mij nou eens wat jullie nou eigenlijk onder freestyle verstaan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:09

Nadya schreef:
karoliena schreef:
Maar ook al wil een paard de andere kant op kijken heeft hij gewoon op dat moment stil te staan, anders krijgt hij dus gewoon zijn zin

Tja, als jij graag je paard dwingt. Ik dus niet.... Ik zou ook niet tegen zo'n muur aan willen kijken, als er teveel te zien is. Mijn paard is net 3, kom op, zeg!!!! Boos!

Je paard is net 3! Daarom juist heeft ie duidelijkheid nodig. Jij gaat 'm verzetten nadat HIJ heeft aangegeven zo niet lekker te staan. Hij komt daar mooi mee weg. Wat doe je straks als HIJ niet wil dat je op z'n rug gaat zitten? Blijft ie dan nog een jaar langer op de wei? JIJ bent de leider. En DAAR heb JIJ hem neergezet en hij zal zich op dat moment daarbij neer moeten leggen omdat JIJ dat zegt. Dat je hem de volgende dag de andere kant uit zet omdat je het idee hebt dat hij dat prettiger vindt is een ander verhaal. Je moet het alleen op DAT moment niet aan hem afgeven. Want dan is hij jou de baas snap je?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:17

Nou, Maikeltje, misschien moet jij ook eens heel goed leren LEZEN (ik verzette hem niet, na zijn 'gedraai'), ik heb het volgens mij goed uitgelegd. Ik denk dat ik mijn energie niet teveel moet verspillen aan mensen die niet kunnen lezen. Mijn paard is mij helemaal niet de baas, hoor, dus maak je maar niet zo druk. Is helemaal nergens voor nodig.
Tsssssss, denk je nou echt dat ik mijn paard aan het verpesten ben?
Nou, kom dan maar eens kijken, dan zeur je niet meer zo, hoor. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:22

Nadya schreef:
Ik heb dat dus ook zo gedaan. Hem op een nieuwe dag anders gezet, om te kijken hoe het zou gaan. Ging stukken beter. Het is niet zo dat ik hem zijn zin geef, hoor. Ik ben niet gek. Knipoog
Ik probeerde me gewoon eens in mijn paard te verplaatsen om naar een andere oplossing te zoeken dan hem te schoppen (iets wat ik sowieso nooit zou doen).

Kunnen jullie lezen???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:24

eilander schreef:
merrieveulen schreef:

het is ook puur paardenspel. ik pas me aan hem aan, niet andersom. wandelen doen we wel, voetjes geven doet hij méér dan perfect, maar daarmee houdt het ook op. lekker 24/7 in het land met zijn beste vriendinnetje, waarvan hij alle goede manieren afkijkt. en daarom kan hij ook al vrij veel, hij doet haar na. zij geeft bijv. een pootje (voorbeen naar voren) als ze geaaid wil worden, heeft ze zichzelf geleerd, is geen training of oefening aan vooraf gegaan. gisteren deed mijn veulen dit ineens ook. lekker makkelijk hoor, zo'n speelmaatje die ook gelijk de perfecte opvoeder is.

Jij bent lekker bezig!
Hij geeft zo keurig uit zichzelf voetjes......
De volgende stap is dat hij zijn voetjes in je nek legt.
Zo schattig!!!!!
Vermenselijken noem je dat .
Laat dat dier toch gewoon paard.
Dat is nou precies wat ze bedoelen met er zijn steeds meer mensen met paarden dan paardemensen.
Sorry,hoor.Maar hier zakt mijn broek van af!!!
Hier komen ongelukken van.

hahahaah!!! als IEMAND hier zich verdiept heeft in antropomorfisme dan ben ik het wel. dat heet het paard paard laten. heeft niks met schattig zijn te maken, maar met durven vragen. mijn paarden mogen dingen vragen, op een bescheiden manier. zo vragen ze of ze tegen me aan mogen komen staan voor een knuffel (krabbel achter de oren, doen ze alles voor), of ze zetten (nu dus beiden) het voorbeen vooruit om dit aan te geven, of aandacht te vragen. als ik ze 'wegstuur', bijvoorbeeld bij het schoonmaken van de wei, heb ik ook geen last van ze. en als ik zeg: 'ho, nu niet meer', of iets anders met het woord 'ho', dan betekent dat: voetjes op de grond, en stilstaan. het is NIET zo dat ze met de benen op me inhakken hoor, WHAHAHA!! ik snap überhaupt niet dat jij hier keihard over oordeelt zonder dat je gezien hebt hoe ik met ze werk, ze opvoed en hoe zij met mij omgaan. IK geen paardenmens? dat doet mij serieus pijn weet je dat. lees mijn profiel maar eventjes, dan weet je wat ik bedoel. en bij deze ben je uitgenodigd om een kijkje te komen nemen, en daarna een normaal overwogen en genuanceerd oordeel te geven.

Vicky_88 schreef:
merrieveulen schreef:
en dat is ook belangrijk. als je ziet wat mijn 10,5 maand oude veulen al met me doet in de wei... we zijn al een heel eind. ik verwacht dan ook echt géén problemen met hem in de toekomst!

succes ermee. je speelt er de hele tijd mee, en dan moet ie ineens aan het werk. nou lkkr is dat zal ie dan wel denken. juist met DAT soort dingen overdonder je een paard en gaan er veel dingen fout.
succes

nogmaals WHAHAHAHAHA!!!! ook jij bent bij dezen uitgenodigd, maar pas over drie jaar, als mijn veulen het tuig ingaat.
om een voorbeeld te geven: mijn ruin was 3,5, en we waren aan het grazen langs een weggetje (achterweg zonder verkeer overigens, maar doet er niet toe). ik dacht dat het wel tijd werd om erop te gaan, er was zo'n mooi heuveltje langs de kant daar. dus ik ben erop geklommen, meneertje stond gewoon met halster en touw, en graasde onverstoorbaar door. niet arro bedoeld, maar dát zie je toch niet vaak dacht ik zo. overdonderen? allesbehalve dat. juist door er op tijd mee te 'werken', en het paard de tijd te geven kan je de dingen opbouwen. hoe meer ze al gezien hebben, hoe minder er is om ze mee te 'overdonderen'.

zo hoor ik ook vaak van mensen die hun paard niet zo makkelijk te pakken krijgen, wanneer ik vertel dat ik maar hoef te fluiten om ze aan het hek te hebben staan: 'wacht maar tot ze aan het werk moeten, dan wordt dat wel anders'. ik vind het nl erg vreemd als een paard niet blij is dat de baas weer komt. maar goed, dat is dus iets wat ik niet ken. mijn paard wil ALTIJD bereden worden. de laatste weken is dat door onze natte bak wat minder, en hij is ontzettend humeurig. vorige week een lekker buitenritje gemaakt, de dag erna was meneertje weer helemaal opgefrist.
als ik naar de wei loop, hinniken mijn paarden altijd, en ze zijn altijd eerder bij het hek dan ik. 'ruzie' met ze, heb ik nooit. nieuwe dingen leren? geen probleem.
dat heet nou opvoeden. hier een voorbeeld:

Flicka, tweede keer zadeltje op (eerste keer was om te passen), en eerste keer ruitertje. grondwerk werpt zijn vruchten af. ruitertje is 5 jaar en weegt 22 kilo, zonder bit, zonder dwang lekker een rondje ontspannen door de wei in aanwezigheid van Flicka's vertrouwelingen. waarom zou ze moeilijk doen of weigeren? ik heb haar immers van jongs af aan geleerd dat ze weet wanneer het goed is. (het ruitertje zit niet correct en de schoentjes zijn gevaarlijk, dat weet ik en er is ook wat aan gedaan.)
Afbeelding

en hier, na de eerste keer rijden. Flicka heeft gelijk haar 100% vertrouwen gegeven. overdonderen? daar doen wij dus niet aan. ik leer mijn paarden vertrouwen geven en nemen. de verhoudingen zijn duidelijk bevestigd, en dat geeft de paarden duidelijkheid en zekerheid, wat ze o zo hard nodig hebben. hier dus de resultaten.
Afbeelding

dus kom bij mij niet zeggen dat ik mijn dieren overdonder, want (zeg nou zelf) ik heb dit nog niet eerder gezien, een pony die zó met een klein kind wegloopt in het volste vertrouwen. Flicka is hier drie jaar, en is van nature een drukke speelse pony, en zéker geen slappe slome knol. toch weet ze zich keurig te gedragen als dat nodig is.
duidelijkheid, eerlijkheid, vertrouwen en een goede basis en leidersverhouding, dat is het belangrijkste imo, en of dat nou is dmv opfok of zelf onderdeel worden van het weideinterieur, maakt niet uit. zolang jij en je paard zich erin kunnen vinden is er imo niks mis mee. dat ik onorthodoxe methoden gebruik is aan mij, en ik ben er meer dan tevreden over. gefrustreerde paarden heb ik niet (OK soms mijn ruin als ik even niet rijd), ze zijn speels, op hun gemak en gezond, en weten de rules of the game, en daar kunnen ze uitstekend mee overweg.

freestylen is een woord dat ik zelf niet gebruik. ik noem het grondwerk, en versta daar diverse zaken onder. gewoon domweg door de wei hollen en spelen is al grondwerk, aan de andere kant is longeren ook grondwerk. het is erg breed, en zo is er voor elk paard wel iets in te vinden.

over het 'paard laten': mijn dieren zijn denk ik meer paard dan die van menig spreker hier. ze staan 24/7 op het land, tenzij het land echt te nat is, dan gaan de grote paarden 's nachts op stal. ze lopen in kuddeverband. ik voer zoveel mogelijk natuurlijke voeding, hoewel ik in het najaar niet onder enig krachtvoer uitkom bij mijn ruin, ze krijgen wat ze nodig hebben. verder pas ik me aan hen aan, wat kunnen ze aan, en waar zijn ze wel of niet klaar voor. het voorbeeld van Flicka: die kende tot haar derde niks, behalve gepoetst worden, lopen aan de hand en enig grondwerk. ook tijdens het werk mogen ze gewoon paard zijn hoor. ik snap die uitspraak nooit, 'laat ze tot hun derde lekker paard blijven, en ga daarna pas aan het werk'. waarom zou een paard waarmee wat gedaan wordt door mensenhanden geen paard meer kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 22-02-07 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt