Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:21

Daarom heb ik voor een shire gekozen!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:25

inderdaad,of bijvoorbeeld een stevige KWPN of een wat groffer gebouwde fjord of haf

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:32

Het gaat niet specifiek om het ras of om grof/stevig gebouwd. Grof gebouwd met een lange rug kan over het algemeen minder gewicht hebben als een fijner gebouwd paard maar met een kortere rug, oftewel een compactere bouw.

Fjorden en Haflingers zijn over het algemeen behoorlijk compact gebouwd en kunnen daarom ook relatief veel gewicht dragen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:32

natuurlijk ik bedoelde ook de paarden die ervoor gebouwd zijn

ik reed gisteren op een KWPN ruin,1m70 ongeveer,en niet heel stevig van bouw,maar wel goed gespierd en een goede rug,en dat ging echt perfect.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 07:37

Het is gewoon zelf logisch nadenken en jezelf geen bord voor de kop houden!!!! Ieder logisch denkend mens ken wel nagaan dat je met {zwaar }overgewicht niet op een fijn/rank paard gaat zitten, een paard heeft ook maar een{1} rug en rugproblemen komen genoeg voor bij paarden!!!! Dit ga je niet opzoeken!!! Dus gewoon nadenken bij wat je doet!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:22

maar de mensen met echt zwaar overgewicht rijden meestal ook geen paard denk ik hoor.

en uiteraard zal ik zelf niet met mijn dikke billen op een fijn arabiertje/welshje of wat dan ook gaan zitten.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:59

Nou ik ken toch echt genoeg mensen die toch echt goed overgewicht hebben en toch paard rijden,

Kan er toch zo een stuk of 5 aanwijzen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:21

Ik vind het gewoon ook vervelend als mensen te groot en te zwaar zijn voor hun (verzorg) pony.
Dan kun je nog een normaal postuur hebben en toch te zwaar voor de pony zijn.
Maar ook mensen met overgewicht die op een te klein of iel paard rijden, omdat ze die al .. jaar hebben, of geen ander verzorgaard kunnen krijgen....
Elk persoon die zegt dat het wél kan wordt gelooft ipv meerdere andere mensen die zeggen dat het niet kan....
Das gewoon je kop in het zand steken en niet het beste willen voor het paard/pony.

Ik vind rijden niet het belangrijkste...... helaas zie je nu vaker dat het wel het belangrijkste is....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:48

Een ruiter met overgewicht hoeft niet te zwaar voor het paard te zijn. De conditie en lenigheid van een ruiter met overgewicht hoeft ook niet slechter te zijn dan iemand die lichter is.

De discussie zou kunnen gaan over een te hoog ruitergewicht in relatie tot het paard. Een andere discussie is of overgewicht nadelig is voor paardrijden. Een (te) lichte ruiter heeft ook nadelen. denk maar eens aan correcte buiging om het binnenbeen.

Overgewicht is wat anders als te zwaar zijn voor je paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:03

mee eens goofy44!
heel netjes verwoordt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:31

Das idd waar.
Volgens mij vinden mensen (uitzonderingen daar gelaten) dat ook niet storend, als ze niet te zwaar zijn voor een paard, maar wel overgewicht hebben.

Wanneer ik een beeld creëer van een persoon met overgewicht op een paard, denk ik aan een zielig paard.

Terwijl als ze een paard neemt waar ze en mooie combinatie op vormt, het totaal niet storend is.
bijv de persoon (ergens eerder in dit topic) met de shire. Een licht persoon zou daar totaal niet op staan.
Kan mij niet voorstellen dat iemand op die combinatie commentaar geeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:49

goed gezegd ook.
je kan overgewicht hebben,zonder te zwaar of belastend voor je paard te zijn

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:09

superwoman schreef:
Das idd waar.
Volgens mij vinden mensen (uitzonderingen daar gelaten) dat ook niet storend, als ze niet te zwaar zijn voor een paard, maar wel overgewicht hebben.

Wanneer ik een beeld creëer van een persoon met overgewicht op een paard, denk ik aan een zielig paard.

Terwijl als ze een paard neemt waar ze en mooie combinatie op vormt, het totaal niet storend is.
bijv de persoon (ergens eerder in dit topic) met de shire. Een licht persoon zou daar totaal niet op staan.
Kan mij niet voorstellen dat iemand op die combinatie commentaar geeft.

DANK JE!!!!!Afbeelding
Je hebt het precies goed verwoordt!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:26

inderdaad.

ik denk dat de conclusie is; iemand met overgewicht is lang niet altijd ook te zwaar voor haar paard.
hangt van de persoon en het paard af

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:56

Nou ja ik heb weinig meer toe te voegen aan de hele discussie. Wel denk ik dat het volkomen paardafhankelijk is en zie je het al snel als een paard het niet trekt. Ik heb een keer mijn vader op mijn leasefries gezet, is een hele grote man, en je zag die fries (ouderwets zwaar type van 8 jaar) met verschrikte ogen helemaal doorzakken. Maar ik weet zeker dat er paarden zijn waar hij wel op kan. Ik denk dat je daar gewoon rekening mee moet houden als je zelf wat zwaarder bent, maar ik denk dat de meeste dat wel doen. Ik denk dat veel pony's zwaarder belast worden dan de meeste paarden. Ik zie eigenlijk nooit een te zware volwassene op een rank paard, maar ik zie wel heel vaak flinke kinderen op kleine iele pony's.

Als je zelf overgewicht hebt maar je bent niet te zwaar voor het paard vind ik dat anderen zich daar niet mee moeten bemoeien. Een paar jaar geleden was ik trouwens veel te mager, ik ben blij dat ik nu een beetje kont heb, ik zit veel lekkerder op het zadel en dat zal voor het paard ook wel fijner zijn haha.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:12

EvaSuzanne schreef:
Als je zelf overgewicht hebt maar je bent niet te zwaar voor het paard vind ik dat anderen zich daar niet mee moeten bemoeien.

Maar hier is nu juist het probleem.
Hier bevind zich een grijs gebied.
De 1 vind dat het paard het wel aan kan en de ander niet.
Ook de eigenaar kan z'n kop in het zand steken.

Ik vind wel tegenover het paard, dat wanneer het niet kan, dit ook gezegd moet worden.
Het paard kan niks zeggen. Ik heb genoeg paarden/pony's gezien die eigenlijk in verzet hadden
moeten komen. (bijv een pony die netjes z'n mond opende voor het bit/hoofdstel, terwijl z'n mond open lag door het bit, er stonden echt groeven in de mond en zag er pijnlijk uit.)
Met die ervaringen, wil ik zeggen dat paarden beschermd moeten worden tegen zichzelf. Als eigenaar/verzorgster, moet je niet wachten tot het paard in verzet gaat, maar logisch nadenken en eerlijk zijn tegenover jezelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:27

natuurlijk vind de een dat het wel kan en de ander niet.
maar wie beslist nu uiteindelijk?
dat hoeft niet kop in het zand steken te zijn,het kan namelijk ook weleens zijn dat diegene het misschien wel beter weet dan jij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:02

Snoevie schreef:
natuurlijk vind de een dat het wel kan en de ander niet.
maar wie beslist nu uiteindelijk?
dat hoeft niet kop in het zand steken te zijn,het kan namelijk ook weleens zijn dat diegene het misschien wel beter weet dan jij.

Ik denk toch dat het makkelijker is voor een buitenstaander. Die ziet bijv wat EvaSuzanne zag bij die fries.
Die heeft ook geen emotionele "bagage" voor die beslissing.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:23

nee dat is waar.
maar niet iedereen die roept dat iets niet kan heeft gelijk,toch?

ik reed zaterdag op een paardje zoals ik al eerder postte,niet heel breed van bouw.
ik vond zelf dat dat oke ging,en heb het toen ook aan de instructrice gevraagd,en zij vond dat het een prima combinatie was.
dan kan je toch je instructrice geloven denk ik?
anders kan je niemand meer op zijn/haar oordeel vertrouwen.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:27

superwoman schreef:
Maar hier is nu juist het probleem.
Hier bevind zich een grijs gebied

Superwoman je hebt wel gelijk. Ik denk dat het meerendeel van de zwaardere ruiters wel weet hoe ermee om te gaan, maar er zal ook een deel zijn die zijn kop in het zand steekt. Daar is weinig aan te doen lijkt me, want als je er iets over gaat zeggen "ben je aan het discrimineren'. Je zou natuurlijk kunnen vergelijken hoe een paard loopt met een andere ruiter, maar ja dan kunnen de verschillen rijtechnisch zijn. En paarden doen inderdaad vaak veel voor hun baas. Dat maakt het ook zo moeilijk om te zeggen of hij het makkelijk kan hebben of dat' ie het gewoon maar pikt.

Toch, met die fries scheelde het misschien 40 kilo met mij (bij een paard van dik 650 kilo). Lijkt niet veel maar toch een heel verschil voor dat beest.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:31

40 kg is ook een best groot verschil hoor,het kan ook heel goed dat de fries het gewoon niet gewend is een hoger gewicht te dragen,logisch dat hij dan ineens zoiets heeft van: whoo wat is dit....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:40

Waaraan merk je dat het paard te zwaar belast wordt, ook als je goed mee kan gaan in de beweging ?

LaHaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:20

Hoe zit het eigenlijk bij wedstrijden dressuur/springen? Wordt er door de jury ook gelet op "het plaatje"? Ik hoorde een paar mensen echt rotopmerkingen maken over een amazone die in vergelijking met de anderen wat aan de zware kant was. Dat was volgens hen geen gezicht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:33

ik heb nog nooit opmerkingen gehad,mede ook omdat ik paarden kies die bij me passen.
en ik heb al erg veel wedstrijden gereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:34

EvaSuzanne schreef:
Superwoman je hebt wel gelijk. Ik denk dat het meerendeel van de zwaardere ruiters wel weet hoe ermee om te gaan, maar er zal ook een deel zijn die zijn kop in het zand steekt. Daar is weinig aan te doen lijkt me, want als je er iets over gaat zeggen "ben je aan het discrimineren'. Je zou natuurlijk kunnen vergelijken hoe een paard loopt met een andere ruiter, maar ja dan kunnen de verschillen rijtechnisch zijn. En paarden doen inderdaad vaak veel voor hun baas. Dat maakt het ook zo moeilijk om te zeggen of hij het makkelijk kan hebben of dat' ie het gewoon maar pikt.

Hier heb jij gelijk in! Knipoog