Soms is het handig om veel te lezen, zoals intervieuws van mensen, neem Sjef Jansen en kijk wat hij zelf zegt. Of hebben de verslaggevers het ook mis denk je? Het zijn namelijk zijn woorden over de training zo zwaar maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kafue schreef:Ik was ook altijd verblind door mooie woorden van schreeuwerds waaronder mijn inmiddels ex-instructeur.
Nu ben ik ook nieuwschierig en wilde de methode ervaren, en dat heb ik gedaan. En toen kwam ik tot de conclusie dat het helemaal niet zo slecht was als gedacht. Natuurlijk ga ik niet extreem, dat wil ik niet en kan ik niet.
Maar een beetje meer LDR past ons toch wel, en eigelijk alle paarden onder mijn zadel.
Daarom ben ik om. Ik heb nu wel de vrienden leren kennen en de niet vrienden. En weet hie het is als mensen je niet meer moeten omdat je je visie verandert. Maar alles voor het paard.
En ik kan me NIET meer voorstellen dat het bewust kwellen is wat een anky doet. Ze wordt met de dag beter en sterker en vanzelfsprekender. Eindelijk ben ik om en sta aan de zijde van de voorstanders van het eens iets ronder instellen. En het heeft mijn wereld verrijkt en mijn paard verbeterd.
Nu denken de anti ldr-ers dat ik dit alles alleen maar doe om te scoren op wedstrijden, en ja inderdaad ik scoor maar niet omdat ik mijn paard kwel en opprik maar omdat die wezenlijk beter en makkelijker en soepeler gaat. En hij doet het met plezier en dat moet de maatstaf zijn al het andere is onbelangrijk.
Paardentango schreef:Dank je voor dit compliment. Als je boos wordt of verdrietig kijk dan eerst naar jezelf voordat je anderen de schuld geeft van je emotie.
Paardentango schreef:Wat een gave is het om een paard wat in staat is om zoveel liefde te geven zodanig te dwingen tijdens de training dat het dier pijn voelt maar het doet omdat hij van de bazin houdt. Onvoorwaardelijk, hij neemt het op de koop toe en ervaart het als 'normaal'. Slechts een enkeling zegt dit pik ik niet en staakt. Amon van Annemarie destijds, niemand scheen het te begrijpen? Hier is vast wel iemand die er iets over kan zeggen.
In onze tijd hebben we geleerd dat als iets niet naar wens gaat, of te langzaam, we gewoon een extra teugeltje eraan binden of een bitje meer gebruiken en dan dwingen we onze dieren wel om te doen wat wij willen.
Ja, inderdaad daar krijg ik ook tranen van in mijn ogen. Waarom miet het zo? Als het ook anders kan. Wat een gave.
Schaam je als mens dat het eindelijk is gelukt om een perfect sportpaard te fokken, een paard wat in staat is zowel geestelijk als lichamelijk dingen te doen waar de gemiddelde ruiter nimmer kan bereiken. Schaam je dat je dit dier zo moet kwellen, en de training zo zwaar maakt dat de proef een eitje wordt. Schaam je dat je dit dier dagelijks geestelijk kapot moet maken om tot een prestatie te komen.
Schiet je dan je doel niet een beetje voorbij. Ach nee, paarden zijn in de loop der geschiedenis altijd gezien als een gebruiksvoorwerp. Als het dier bevalt slachten we het en kopen we een ander nietwaar. Er zijn maar weinig mensen die durven te vragen aan het paard, wat denkt u ervan en het antwoord afwachten. Wij mensen zien wat we willen zien, er zijn vele voorbeelde van gezichtsbedrog, tekeningetjes met rechte en kromme lijnen, we kennen ze wel. Is dat in de paardensport anders? We willen graag iets zien, en denken dat ook zo te zien. Het is gemakkelijker om aannames te doen.
De naam Bonfire heeft dezelfde betekenis als het geketende paard wat levend werd verbrand in 1720, zet een mens ook al niet aan het denken. Ik schrok me een hoedje! Gunst, wat een liefde voor paarden.
Laten we het maar hebben over de piaffe, dat is milder en met de geschiedenis erbij interessanter omdat het (mij dan) dwingt om een paar boeken weer eens te openen. Theorie en praltijk gaan hand in hand.
Mireille1970 schreef:Kafue schreef:Ik was ook altijd verblind door mooie woorden van schreeuwerds waaronder mijn inmiddels ex-instructeur.
Nu ben ik ook nieuwschierig en wilde de methode ervaren, en dat heb ik gedaan. En toen kwam ik tot de conclusie dat het helemaal niet zo slecht was als gedacht. Natuurlijk ga ik niet extreem, dat wil ik niet en kan ik niet.
Maar een beetje meer LDR past ons toch wel, en eigelijk alle paarden onder mijn zadel.
Daarom ben ik om. Ik heb nu wel de vrienden leren kennen en de niet vrienden. En weet hie het is als mensen je niet meer moeten omdat je je visie verandert. Maar alles voor het paard.
En ik kan me NIET meer voorstellen dat het bewust kwellen is wat een anky doet. Ze wordt met de dag beter en sterker en vanzelfsprekender. Eindelijk ben ik om en sta aan de zijde van de voorstanders van het eens iets ronder instellen. En het heeft mijn wereld verrijkt en mijn paard verbeterd.
Nu denken de anti ldr-ers dat ik dit alles alleen maar doe om te scoren op wedstrijden, en ja inderdaad ik scoor maar niet omdat ik mijn paard kwel en opprik maar omdat die wezenlijk beter en makkelijker en soepeler gaat. En hij doet het met plezier en dat moet de maatstaf zijn al het andere is onbelangrijk.
Ik hoop dat je dit serieus meent, het is namelijk ook mijn ervaring zo geweest.
Mireille1970 schreef:Kafue schreef:Ik was ook altijd verblind door mooie woorden van schreeuwerds waaronder mijn inmiddels ex-instructeur.
Ik hoop dat je dit serieus meent, het is namelijk ook mijn ervaring zo geweest.
KiWiKo schreef:euh, is dit dezelfde Kafue als die van vorig jaar???????? je weet wel, die .... die ook zo hard tegen LDR aanskupte???
KiWiKo schreef:sprakeloos![]()
![]()