Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Klopt. Je wil invloed krijgen over hoofd-hals houding door de (vergrote) invloed die je krijgt op het achterbeen op het moment dat je met impuls en verzameling aan de gang gaat. Meer verzameling —> meer draagkracht —> meer oprichting.
Het enkel focussen op de hoofd-halshouding is fout in mijn ogen fout. Of je nu laag-diep-rond wil afdwingen, (zorgt zonder aanspanning van achter voor het op de voorhand gaan) of africhting wil afdwingen (zorgt zonder verzameling voor valse knik door gebrek aan draagkracht).
Citaat:Ik snap dat het losmaken van de kaak zou kunnen zorgen voor een ontspannen rug. (volgens mij is het andersom, ontspannen rug vergroot kans op ontspannen kaak) in mijn ogen ontspant de rug vooral zodra het achterbeen onder de massa treedt (door opwekken van impuls, waardoor het achterbeen de rug omhoog trekt).
Naar mijn idee begin je dus met impuls, niet met balans/losmaken van de kaak. Ik snap niet hoe je iets in stilstand in balans kan brengen. Volgens mij heb je daar beweging voor nodig? Maar ik ben geen natuurkundige en opgeleid volgens het “Duits klassieke systeem” dus zou graag uitleg krijgen
MCE schreef:dat staat er toch?996981 schreef:Klopt. Je wil invloed krijgen over hoofd-hals houding door de (vergrote) invloed die je krijgt op het achterbeen op het moment dat je met impuls en verzameling aan de gang gaat. Meer verzameling —> meer draagkracht —> meer oprichting.
Het enkel focussen op de hoofd-halshouding is fout in mijn ogen fout. Of je nu laag-diep-rond wil afdwingen, (zorgt zonder aanspanning van achter voor het op de voorhand gaan) of africhting wil afdwingen (zorgt zonder verzameling voor valse knik door gebrek aan draagkracht).
wat bedoeld u daar mee,
als ik vanachter naar voor rij met de juiste bespiering er aan gereden gaat het zelf de hals dragen
dan is de mond prettig en ontvankelijk voor mijn signalen
mijn invloed op de hoofd/hals houding zit vooral in het van achter naar voor rijden, toch!!
Clasical schreef:Een losse kauwende kaak is altijd het gevolg van een losgelaten paard.
Andersom kun je het loslaten van de kaken stimuleren door bv. met de hand via het bit de tong te ‘masseren’.
Zoals hierboven eerder al eens is beschreven pak je hier een heel stuk mentaal paard mee in de ontspanning
irmaz schreef:Paard zijn neus laten houden waar hij het graag heeft en daar de aanleuning opzoeken en sterker maken door veel overgangen te rijden. Altijd zorgen dat die vanuit achter gemaakt worden en het paard helpen door op het moment hij terug komt op het achterbeen hem de mogelijkheid te geven de neus zelfs nog wat naar voren te kunnen steken zodat hij de overtollige energie (massatraagheid) kwijt kan.
Paarden die voor te kort worden gehouden tijdens de overgangen gaan die energie richting de borst proberen op te vangen en komen achter de teugel en op de voorhand. Hetzelfde zie je in stap en galop, paarden die niet de mogelijkheid krijgen mee te veren in het hoofd zoals zij dit van nature doen gaan zgn terugveren in het hoofd en komen zo iedere keer achter de loodlijn in plaats van voor. Totdat ze sterk (of stijf, afhankelijk van de training) genoeg worden om het hoofd stil te houden in die gangen, dan wordt die overtollige energie ergens anders verwerkt. Mijn theorie is dus eerst sterk en soepel maken en daarna kun je het hoofd vragen waar je het hebben wil (maar zeer waarschijnlijk is het dan ook op de gewenste plek). Teugels en hoofdhoudingen zijn wat mij betreft erg "overrated" bij een normaal gebouwd jong paard. Afwijkende bouw of revalidatie is natuurlijk een ander verhaal.
Babootje schreef:Maar over die situatie heb ik het helemaal niet. Ik heb het over een jong paard dat door nog te weinig kracht of balans of te zwaar in de hand of te licht in de hand kan worden (paard doet dat zelf), en hoe je dat corrigeert zonder dat het juist op de voorhand valt. Je herstelt de verbinding naar de hand toe, maar het probleem met jonge paarden is, dat hoe langer je ze laat worden hoe sneller de verbinding breekt het het paard op de voorhand valt. Op een correcte manier voorwaarts neerwaarts (dus dragend) vergt al heel wat kracht van zo'n dier. Die moet echt eerst op eigen benen leren lopen. Het maakt niet uit waar het hoofd is in die fase. Zolang het niet wordt afgedwongen.
pien_2010 schreef:Als de kaak los is, dan krijgt de ruiter een fijne zachte verbinding met het paard. HEt gevolg hiervan is, dat als beeld kom ik weer, de rug de hulpen goed doorgeeft en je het paard van achter naar voren kunt rijden.
De kaak los maken, is eigenlijk zoiets als het contact en verbinding krijgen, een biodynamisch proces, waardoor paard nek los laat (zag ook het stretchen op het geplaatste filmpje) en de rug ontspant en als het ware een beetje (wederom als beeld) bolt. Als ruiter voel je heel goed wanneer de rug mooi verend is en alle hulpen komen goed door, of wanneer je met een (wederom als beeld) met een open rug rijdt want dan komen de hulpen niet mooi door.
Het verschil is, als "de brug gesloten is" dan zit je op een verende rug, alle hulpen komen versterkt door. De oprichting is een proces van jaren en komt pas veel later. Je bent als ruiter al blij dat het paard "gaat" en niet loopt.
HEt los maken van de kaak wordt met zachte oefeningen beoefend. Bv door links of rechts je hand wat hoger te houden, pasje wijken, wending om de voorhand etc . Ik weet te weinig van het verschil van Frans en Duits om precies aan te geven wat overeenkomt en wat het verschil is, dus ik waag me daar niet aan.
Daarnaast is het voor mij moeilijk om rijden over te brengen want ik ben én geen instructeur en vooral een gevoel ruiter die opvolgt wat de klassieke instructeur mij heeft laten ervaren.
Dus zowel als het om Duits of Frans gaat, wil je juist niet die "valse" knik, want dan rijd je als het ware met een "open brug" je verbinding is verbroken, je kunt het paard niet meer van achteren naar voren rijden en de hulpen komen niet meer door.
Het is dus niet alleen focussen op de kaak. Er worden meer methodieken gebruikt, waarvan de kaak er een is.
Citaat:I at first considered the neck alone as the source of these resistances, and exercised myself in suppling the animal by flexions, repeated in every direction. The result was immense ; but although, at the end of a certain time, the supplings of the neck rendered me perfectly master of the forces of the fore-parts of the horse, I still felt a slight resistance which I could not at first account for. At last, I discovered that it proceeded from the jaw. The flexibility I had communicated to the neck even aided this stiffness of the muscles of the lower jaw, by permitting the horse in certain cases to escape the action of the bit.
MyWishMax schreef:Ik ben dan weer geen voorstander van eerst aan het hoofd werken, dan werk je van voor naar achter. Dat de nek en de kaak een rol spelen en losgelaten horen te worden, ja! Maar niet aan de voorkant beginnen. Bij mij is aanleuning en het loslaten van de voorkant een gevolg van de achterkant en het lijf.
Aan de voorkant oplossen wordt als slecht ding gezien bij 'moderne' rijden, maar nu wordt er duidelijk een voorbeeld gegeven van aan de voorkant beginnen en is het anders?
irmaz schreef:Loopt dit paard op de voorhand? Hij wordt hier zonder lijn gelongeerd dus er zijn verder geen teugelhulpen die zouden voorkomen dat hij op de voorhand valt.
[ [url=m/eof7QD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Persoonlijk ben ik hier heel blij mee, 2 maanden geleden kon dit paard zelfs in stap de neus niet lager dan borsthoogte krijgen. Dit was het beeld van gisteren
irmaz schreef:Loopt dit paard op de voorhand? Hij wordt hier zonder lijn gelongeerd dus er zijn verder geen teugelhulpen die zouden voorkomen dat hij op de voorhand valt.
Persoonlijk ben ik hier heel blij mee, 2 maanden geleden kon dit paard zelfs in stap de neus niet lager dan borsthoogte krijgen. Dit was het beeld van gisteren
MyWishMax schreef:Ik ben dan weer geen voorstander van eerst aan het hoofd werken, dan werk je van voor naar achter. Dat de nek en de kaak een rol spelen en losgelaten horen te worden, ja! Maar niet aan de voorkant beginnen. Bij mij is aanleuning en het loslaten van de voorkant een gevolg van de achterkant en het lijf.
Aan de voorkant oplossen wordt als slecht ding gezien bij 'moderne' rijden, maar nu wordt er duidelijk een voorbeeld gegeven van aan de voorkant beginnen en is het anders?
Clasical schreef:En natuurlijk kun je in stilstand aan balans werken, denk bv. aan de ‘schoolhalt’, ook in stilstand kun je een paard gewicht laten verplaatsen naar het achterbeen.
pien_2010 schreef:MyWishMax schreef:Ik ben dan weer geen voorstander van eerst aan het hoofd werken, dan werk je van voor naar achter. Dat de nek en de kaak een rol spelen en losgelaten horen te worden, ja! Maar niet aan de voorkant beginnen. Bij mij is aanleuning en het loslaten van de voorkant een gevolg van de achterkant en het lijf.
Duidelijk moge zijn dat ik het niet mee eens ben.
Je benoemt "aan het aan het hoofd werken". Dat is dus niet waar ik het over heb. Ik heb het over oefeningen doen waardoor je de kaak ontspannen krijgt, vandaar wordt de nek ontspannen en heb je een fijne verbinding met het paard via een ontspannen rug. Dáár begint het in mijn ogen mee. Want zonder ontspannen kaak, krijg je in mijn ogen nooit de correcte aanleuning.
Ik weet trouwens dat "modern" het andersom probeert voor elkaar te krijgen. Ik weet ook, dat mijn instructrice indertijd zeer enthousiast riep "jaaaaaaaaaaaah, en dat is wat ik wil dat je ervaart". Schattig en lief, maar ik heb pas zelf voor het eerst echt pas ervaren , en dat was bij mijn instructeur met Duits klassieke achtergrond, hoe werkelijk ontspannen een paard kan gaan en wat werkelijk van achter naar voren gereden voelt.
Voordat iedereen me af gaat schieten→ hiermee zeg ik dus niet dat je via de moderne rijderij dit niet voor elkaar kan krijgen, alleen IK heb dat nooit ervaren.
IK heb pas ervaren, hoe gemakkelijk en simpel rijden wordt als de methodiek van de ergo dynamiek met de daarbij horende oefeningen aanwezig is. Het paard hoeft dan nog niet in verzameling te gaan , maar alleen al in evenwicht gaan door de baan of het bos op een fijne verende rug met minimale hulpen is fantastisch.
Elisa2 schreef:Volgens mij zijn we het dan uiteindelijk wel eens, al ben ik voorzichting in het hoofd vragen met de teugels. Mijn inziens is de hoofd/ hals houding een gevolg van hoe het paard de rest van het lijf gebruikt. Maar volgens mij bedoel jij dat ook.
pien_2010 schreef:Ik weet trouwens dat "modern" het andersom probeert voor elkaar te krijgen. Ik weet ook, dat mijn instructrice indertijd zeer enthousiast riep "jaaaaaaaaaaaah, en dat is wat ik wil dat je ervaart". Schattig en lief, maar ik heb pas zelf voor het eerst echt pas ervaren , en dat was bij mijn instructeur met Duits klassieke achtergrond, hoe werkelijk ontspannen een paard kan gaan en wat werkelijk van achter naar voren gereden voelt.
Voordat iedereen me af gaat schieten→ hiermee zeg ik dus niet dat je via de moderne rijderij dit niet voor elkaar kan krijgen, alleen IK heb dat nooit ervaren.
996981 schreef:Over welke kaak ontspannende oefeningen heb je het? Zodra het gaat over stellen en buigen, in een van de drie gangen, waarbij ook impuls wordt gevraagd, werk je dus niet eerst aan het hoofd, want er is voorwaartse impuls opgewekt vanuit het been.