Er is in dit topic al eerder gesproken over bugeltritt, maar nog even voor mijn beeld. Wát doe je dan? Ik kan me iets voorstellen dat je vrij licht links en rechts wat druk in je stijgbeugels geeft? Klopt dat?
Ik heb er geen probleem mee om een paard dat echt doordramt, eens een keer tegen de bakwand te zetten. Veiligheid staat in zo'n geval voorop. Mijn 4 jarige heeft intussen uitgevonden, dat als ze ineens hard aan het bit trekt en ik mijn hand dan even sluit, ze vol in de ankers moet gaan en omhoog komt. Dat vind ik niet grappig en als ik zulke momenten nu aan voel komen trek ik haar toch met redelijk harde hand, naar links of naar rechts en krijgt ze een flinke voorwaartse hulp

Zulke acties mogen van mij gewoon niet. En hoogstwaarschijnlijk zal er rijtechnisch iets niet goed gaan en dat is voor haar de reden om het te doen, maar het mag evengoed niet. En dat corrigeer ik dus op die manier.
Uiteraard probeer ik dergelijke situaties vóór te zijn en gelukkig heb ik een fijne instructeur, maar als het gebeurt dan treed ik toch echt wel even op.