Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:49

Klinkt interessant ayasha.

Er is in dit topic al eerder gesproken over bugeltritt, maar nog even voor mijn beeld. Wát doe je dan? Ik kan me iets voorstellen dat je vrij licht links en rechts wat druk in je stijgbeugels geeft? Klopt dat?

Ik heb er geen probleem mee om een paard dat echt doordramt, eens een keer tegen de bakwand te zetten. Veiligheid staat in zo'n geval voorop. Mijn 4 jarige heeft intussen uitgevonden, dat als ze ineens hard aan het bit trekt en ik mijn hand dan even sluit, ze vol in de ankers moet gaan en omhoog komt. Dat vind ik niet grappig en als ik zulke momenten nu aan voel komen trek ik haar toch met redelijk harde hand, naar links of naar rechts en krijgt ze een flinke voorwaartse hulp :D , met mijn been.

Zulke acties mogen van mij gewoon niet. En hoogstwaarschijnlijk zal er rijtechnisch iets niet goed gaan en dat is voor haar de reden om het te doen, maar het mag evengoed niet. En dat corrigeer ik dus op die manier.

Uiteraard probeer ik dergelijke situaties vóór te zijn en gelukkig heb ik een fijne instructeur, maar als het gebeurt dan treed ik toch echt wel even op.

Ayasha
Blogger

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:17

Bugeltritt is, zoals ik het geleerd heb is inderdaad afwisselend lichte druk links en rechts op de beugel zetten. In het begin "overdrijf'" je door je gewicht te gebruiken maar als het er eenmaal 'in zit' ga je verfijnen en voor Sam hoef ik nu eigenlijk alleen nog maar mijn been wat te verlengen. En nu zit ik al heel de tijd te piekeren hoe ik nu ga omschrijven in welk ritme ik het doe.... Ik doe het nl. wel in een ritme maar ik kan het niet goed onder woorden brengen... :x :x Ik probeer zeg maar zijn tempo "tegen te werken" maar dat is ook zo'n vage omschrijving...

De situaties die jij omschrijft categoriseer ik overigens onder "nood". Er is dan inderdaad rijtechnisch iets mis gegaan (en dat lijkt hier als een verwijt opgevat te worden maar als je rijd en wil leren dan zal er toch e.e.a moeten mis gaan, dat is geen schande dus zo moet dat ook niet opgevat worden.) maar op dat moment moet je wel gewoon handelen om jezelf, je paard en je omgeving veilig te stellen. Als Sam hier op zijn achterbenen staat in een reactie op mij, dan trek ik hem ook om (en dat zal ook niet altijd even mooi uit zien.) omdat ik weet dat hij zich anders achterover gooit... Want Sam doet het goed, of niet. Maar ondanks dat ik daar "moet" corrigeren voor mijn en zijn veiligheid, is het wel een reactie geweest op iets wat ik mis gedaan heb/niet goed uitgelegd/gevraagd heb. Of in sommige gevallen; een reactie op iets wat ze hem voorheen verkeerd geleerd hebben en wat zo nu en dan nog eens de kop op steekt. (en dan ben ik soms ook even flabbergasted als hij zo reageert corrigeer ik om ons beide in veiligheid te brengen en eenmaal dat gebeurt is zoek ik even rust op en ga ik even mentaal overlopen waarop hij nu precies zo reageerde.)

Maar het "door de hulpen heen lopen" is dus iets wat ik dankzij KDV veel heb leren "voorkomen" en als het toch eens mis gaat, heb ik handvaten om het op een andere manier op te lossen. Iets wat bij Sam nodig is omdat hij "tegen de muur op rijden" op zo'n moment niet pikt. Dan breng ik hem en mezelf in gevaar. :)
Met mijn merrie kon dat wel, maar met Sam maak je het dan alleen nog erger... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:25

Bedankt voor je verduidelijking. Ik begrijp wat je bedoelt.

Oh ik voel het niet als een verwijt hoor (rijtechnische fout), ik maak ze elke keer als ik rijd :D . Maar ja, daarom heb ik ook les ;) , zodat iemand mij kan helpen om de fouten steeds kleiner te maken.

En zelfs als ik (of iemand anders) helemaal geen rijtechnische fout zou maken, dan nog zit je op een dier dat eigenlijk helemaal niet bedoeld is voor hetgeen we van hem willen. Een groot leerproces dus. En dat gaat bij het ene paard makkelijker dan bij het andere.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:41

Ayasha bedankt voor de verduidelijking. Heel interessant!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:47

Hier ook genoeg fouten hoor. :D meer dan me lief is! Maar ik accepteer het als deel van mijn leer-proces en probeer te luisteren naar mijn paard en eerlijk te corrigeren zonder woede...
Ik blijf een beetje hangen in de 'bewust onbekwaam' fase heb ik het ide _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:57

Ayasha schreef:

:') :') :') , hier een beetje hetzelfde idee.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:08

[***] schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat dit de meest interessante fase is :'). Weten dat er altijd bij te leren valt.

Nu even iets anders. Ik ben nu al jaar en dag op zoek naar een geschikte lesgever.
Zit nogal in een regio die niet echt bezig is met welzijn en correct paarden houden en trainen. Zolang ze maar presteren.
En je hebt er wel die het over een andere boeg gooien, maar dan is het ook niet echt wat ik zoek.
En ik wil terug een instructeur waar ik blindelings op vertrouw. Nu heb ik vaak dat ik niet helemaal overtuigd ben en dus ook niet standvastig blijf. En dat hebben we wel even nodig nu. En alleen kan ik het niet :') .
Heb al gemaild naar iemand uit Nederland, maar nu krijg ik geen antwoord (misschien kan ik maandelijks wel eens een trailer-rit maken en dan een weekend ter plaatse blijven, maar wil echt niet verder gaan dan midden Nederland, Friesland en omstreken is zelfs zonder trailer beetje te ver)
Ben dus van midden West-Vlaanderen België.
Iemand een idee? Mag via pb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:23

In Belgie zo'n instructeur zoeken is een speld in een hooiberg.... Ik ken helaas enkel eentje in Limburg die aan je eisen voldoet... Maar die komt niet naar W-vl. Vrees ik..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:32

ChocooPrins schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat dit de meest interessante fase is :'). Weten dat er altijd bij te leren valt.

Nu even iets anders. Ik ben nu al jaar en dag op zoek naar een geschikte lesgever.
Zit nogal in een regio die niet echt bezig is met welzijn en correct paarden houden en trainen. Zolang ze maar presteren.
En je hebt er wel die het over een andere boeg gooien, maar dan is het ook niet echt wat ik zoek.
En ik wil terug een instructeur waar ik blindelings op vertrouw. Nu heb ik vaak dat ik niet helemaal overtuigd ben en dus ook niet standvastig blijf. En dat hebben we wel even nodig nu. En alleen kan ik het niet :') .
Heb al gemaild naar iemand uit Nederland, maar nu krijg ik geen antwoord (misschien kan ik maandelijks wel eens een trailer-rit maken en dan een weekend ter plaatse blijven, maar wil echt niet verder gaan dan midden Nederland, Friesland en omstreken is zelfs zonder trailer beetje te ver)
Ben dus van midden West-Vlaanderen België.
Iemand een idee? Mag via pb.[/quote]

Wat zoek je dan precies? Een klassieke instructeur?
Als je echt een heel weekend wil investeren met daar blijven zou ik je rien vd schaft aanraden, ik weet alleen kies of hij stal voor dat soort dingen vrij heeft.
Ik weet dat je dat bij bartels ook kan, maar die vind ik al wat commerciëler, hoe leuk ik ze ook vind

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:32

Ik mis trouwens Kadankovitch, ik hoop dat hij ok is?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:33

in zuid limburg inderdaad wel maar niet in westvlaanderen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:41

Neen West Vlaanderen gaat hem toch niet worden :Y) . Er zijn soms wel interessante clinic's maar daar kan je niet op bouwen.

Ik zoek inderdaad een klassieke instructeur. En dan duidelijk klassiek en niet academisch. (want zo iemand is er wel in de buurt, maar haalt klassiek en academisch door elkaar, zonder het zelf door te hebben).
Rien vind ik inderdaad wel iets.
Maar toch wil ik iets ruimer zien, en ook bijvoorbeeld aan de hand werken. Omdat ik denk dat mijn paard er wel baat bij zou kunnen hebben. Dus eigenlijk iets zoals Bas de recht. Maar dan dichter haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:45

knollentuin schreef:

Ik mis hem ook al een tijdje inderdaad. Zal er een berichtje aan wagen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:01

knollentuin schreef:

Dat vroeg ik me ook al af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:23

ChocooPrins schreef:
Neen West Vlaanderen gaat hem toch niet worden :Y) . Er zijn soms wel interessante clinic's maar daar kan je niet op bouwen.

Ik zoek inderdaad een klassieke instructeur. En dan duidelijk klassiek en niet academisch. (want zo iemand is er wel in de buurt, maar haalt klassiek en academisch door elkaar, zonder het zelf door te hebben).
Rien vind ik inderdaad wel iets.
Maar toch wil ik iets ruimer zien, en ook bijvoorbeeld aan de hand werken. Omdat ik denk dat mijn paard er wel baat bij zou kunnen hebben. Dus eigenlijk iets zoals Bas de recht. Maar dan dichter haha.

De enige die ik zo kan bedenken die een beetje in jouw richting zit is Dennes Mieras. Die zit in Dordrecht. Maar misschien is dat voor jou al te ver.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:37

Bedankt Babootje. Het is ver ja. Maar denk als ik echt wat wil dan zal het sowieso ver worden. Wie weet heeft hij een les locatie aan de grens. Dan is dat weer uitgespaard.
Ik vind wel niet zoveel van hem terug, behalve fb... Niet zo handig om contact mee op te nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:12

CP bij die wat ik je door gaf kan je wellicht ook wel op weekend. Die heeft pensionstalling.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:34

Weer hoop opgestoken ayasha!!
Weet niet hoe jullie paarden zijn op t moment maar mijn merrie is niet te genieten! Zoveel spanning! Vandaag was echt t toppunt ( stond al te dansen op de wasplaats )!! Dacht nou maar eerst even aan de longe ( alleen maar willen rennen..pfff) dacht nou zal zo toch wel wat minder worden..Niks was minder waar! Andere kant maar es even op..weer rennen, rennen! Toen leek er eindelijk wat rust te komen dan er maar es op! Fout!! Spanning! Ik haar min of meer toch maar wat lager proberen in te stellen trachten de bak Door te stappen..werd een uitdaging op zich..mevrouw zag overal spoken en raakte in een soort paniek, nergens meer naartoe willen stappen! Pfff..Toen er maar weer af en weer wat rond gelongeerd in de "enge" hoek! Wat een naar gevoel zo! Bah. Vandaag eerst t krachtvoer maar es flink terug geschroefd ( dacht met nog kleintje wat drinkt laat ik haar toch nog maar wat geven ( Max 2 kg per dag).. Maar vanaf nu maar es naar 1kg per dag..Dit is me te gek! Paard heeft t vooral met winderig weer..
Iemand nog tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:36

Mmmmm mijn merrie was ook erg gespannen vandaag. De laatste week eigenlijk al. Geef haar Nature's Best, maar ze is vrij druk op het moment.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:43

Sam is ook wel wat feller. Bokken doet hij niet snel maar maandag maakte hij toch een paar fikse sprongen. Maar na een half geërgerde 'Sammekeuh...' En een ophouding stopte die. :')
Schoot in de lach want dat doet hij echt niet snel. :') was wel blij dat hij zo snel terug kwam.

Hij is wel drukker/sneller afgeleid.. Maar ik breng er eigenlijk rust in op bovenstaande manier... Bij het longeren mag hij ook niet zo rennen. Al bij het longeren consequent zijn. Normaal doen of niet. Rústig draven /galopperen en ook stappen. Al aan de longe consequent en duidelijk zijn.
Klinkt trouwens makkelijker dan het is, dat weet ik. Maar met die aap thuis werkt dat wel. Hij wordt nl alleen maar heftiger van 'uit rennen'. Die wordt niet kalmer...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:07

Ja ik ben normaal gesproken ook zeer consequent in t longeren maar omdat ze zo malloot deed dacht ik laat ik haar harder laten gaan dan ze zelf wil..Helaas werkt dat idd niet bij haar..gaat alleen nog maar gekker doen!! Weer wat geleerd iig wat niet werkt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:19

pol1 schreef:
Ja ik ben normaal gesproken ook zeer consequent in t longeren maar omdat ze zo malloot deed dacht ik laat ik haar harder laten gaan dan ze zelf wil..Helaas werkt dat idd niet bij haar..gaat alleen nog maar gekker doen!! Weer wat geleerd iig wat niet werkt!

Ook een belangrijke les. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:44

Voor de mensen die vroegen waar Kadankovitch is, ik heb even gewacht op zijn antwoord uit respect voor zijn privacy maar ik mag melden dat hij door omstandigheden er even niet aan toe komt om op bokt te reageren. :)
Ik moet ook laten weten dat het hem spijt en dat hij zijn best doet! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:15

Spijt hebben is nergens voor nodig Kadankovitch!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:06

Ayasha _/-\o_ _/-\o_ Wat heb je het goed uitgelegd! +:)+
Het is ook hoe ik die problemen heb opgelost, niet helemaal exact de zelfde manier maar door eerst te zorgen dat alles goed is bevestigd pas een stap verder gaan. Zo dat je er ALTIJD op terug kunt vallen. Het feit dat mensen toch tegen de bakrand sturen om "doordrammen" op te lossen is imo dus nergens voor nodig, men moet zich afvragen WAAROM ze dat wel nodig zouden hebben in principe is doordrammen gewoon een teken dat de hulp niet goed genoeg bevestigd is en paard er gewoon even sche.it :evaw: aan heeft.

Las ook even iets over de hoeken rijden en bewust in de hoeken tegen de rand aan rijden. Bewust de hoek iets verder inrijden of meer afronden leert je ook zelf de hoeken te rijden. Kies je eigen lijn en rijd die, dus niet altijd 'gewoon' de hoefslag volgen. Maar dat is overigens met elke oefening zo. Wel goed aangemerkt overigens, hoeken (bewust) rijden word inderdaad nog wel eens vergeten. :+