Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:54

Slecht loopt Perhaps niet, maar ik neem aan dat dit niet het einddoel is van WF? Kent iemand hier trouwens een voorbeeld van hem met een volledig afgericht paard tot op het hoogste niveau?

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:58

Weet ik zo niet Vur.

Maar wat is er dan 'fout' aan deze methode, volgens mij heeft juist iedereen die deze methode volgt in dit topic in zeer korte tijd succes met haar paard. Nee die van mij zal nooit een Valegro worden, hoeft ook niet. Maar gewoon lekker ontspannen door de baan omdat hij het gevraagde aan kan vind ik voor mij het doel. We zijn nog maar net begonnen en er zit nog veel meer in :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:12

vur schreef:
Slecht loopt Perhaps niet, maar ik neem aan dat dit niet het einddoel is van WF? Kent iemand hier trouwens een voorbeeld van hem met een volledig afgericht paard tot op het hoogste niveau?

Mensen in de les bussiness hebben geen tonnen om een paard te kopen en ze hebben het waarschijnlijk ook niet nodig.
Je zult dus nooit het spektakel zien dat je in de wedstrijdsport ziet.

Wanneer men in de intentie van de Klassieke Dressuur is doorgedrongen en eenwording heeft gevoeld dan verdwijnt ook heel vaak het verlangen om punten te halen in een wedstrijd.

citaat uit FEI art 401
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:17

Bij mijn weten is Perhaps op het eindpunt van wat Will Faerber wilt bereiken. Hij kan alle oefeningen tot en met piaffe en blijft daarbij ontspannen, over de rug, nageeflijk, voor de loodlijn en op het achterbeen. Spektakel is niet wat hij wilt bereiken en dat zul je dus ook niet gaan zien in zijn filmpjes.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:27

Een goed gereden ontspannen paard zou toch eigenlijk voor iedereen het einddoel moeten zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:30

Ik hoef geen spektakel en wat WF doet, is helemaal prima. Liever dit, dan het in elkaar getrokken beeld met veel spanning.
Maar.....
Ik mis nog steeds de impuls. Dan krijgen ook de minder bedeelde paarden meer schwung en uitdrukking. Het is mij allemaal te veel ontspanning en te weinig gedragenheid en schwung, alles te verkrijgen met meer impuls.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:30

Milkberry schreef:
Een goed gereden ontspannen paard zou toch eigenlijk voor iedereen het einddoel moeten zijn.

Ik denk dat veel mensen dat ook wel zullen nastreven, maar niet zien en voelen dat de manier waarop ze rijden ze niet tot dat einddoel gaat brengen. Ik denk echt dat het bij het grootste deel van de ruiters geen onwil, maar onkunde is. Denken dat je het goede aan het doen bent, maar ondertussen toch zo nu en dan belangrijke stappen overslaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:54

vur schreef:
Ik hoef geen spektakel en wat WF doet, is helemaal prima. Liever dit, dan het in elkaar getrokken beeld met veel spanning.
Maar.....
Ik mis nog steeds de impuls. Dan krijgen ook de minder bedeelde paarden meer schwung en uitdrukking. Het is mij allemaal te veel ontspanning en te weinig gedragenheid en schwung, alles te verkrijgen met meer impuls.

Dat ben ik met je eens.
Het is het VOORWAARTS dat heel vaak onvoldoende aanwezig is.
Helaas zien we ook heel vaak het omgekeerde, vluchtende paarden die als voorwaarts beschouwd worden zonder losgelatenheid.

Alles begint bij het begin.
Losgelatenheid is de eerste fase, dan de aanleuning en de nageeflijkheid, dan pas de Schwung in de zin dat niets werkt zonder het voorgaande.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:06

(ik kom ff uit de meeleesmodus om een paar vragen aan jullie voor te leggen)

Het gaat hier steeds om vwnw stretchen als basis. De meest natuurlijke houding van het paard want zo staat ie uren per dag te grazen. Maar:
- In beweging met een ruiter erop is iets heel anders dan grazen, toch?
- Wetenschappelijk is aangetoond dat de voorbenen van het paard in beweging meer gewicht dragen dan de achterbenen. Vwnw versterkt dit fenomeen (lijkt mij)
- Om in balans, gecoördineerd en rechtgericht te kunnen bewegen is aanspanning vanuit ontspanning nodig
- concluderende vraag: hoe functioneel is het om een paard zeg maar 15 min., dus niet even kort ter ontspanning of als beloning, vwnw te laten stretchen onder de ruiter? Hoe voorkom je overbelasting van de voorbenen? (voorwaarts drijven, 'activeren', in een vwnw houding leidt eerder tot meer belasting van de voorbenen dan minder)
Zo straks heb ik een van mijn paarden vrijgelopen in de rijbak. Zo rustig mogelijk draven om balans en coördinatie te trainen. Zodra ze vwnw zakte bleef het voorbeen langer aan de grond en klapte ze af en toe in de ijzers. Was de balans horizontaal in hetzelfde rustige tempo, dan werd het achterbeen met meer buiging en afdruk ondergeplaatst en was het voorbeen sneller weg in een mooie lichte opwaartse beweging: duidelijk meer balans. Helaas geen filmpje gemaakt ...
Voor mij is dit een nogal recente ontdekking, niet dat ik nog nooit meer een paard laat stretchen maar rondje na rondje zo doorrijden, daar zie ik het nut niet meer zovan in.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:52

Ik leer jonge paarden eerst halsstrekken. Zoetjes aan, week achter week, desnoods enkele maanden. Steeds een beetje dieper. Ik krijg alles naar beneden. Omhoog, dat is voor mij juist het oncomfortabele. Ik denk dat jouw paard ook in stapjes steeds een beetje dieper moet/kan en dat je niet te snel moet gaan. In tempo en in africhting. Dus, stapje voor stapje.
Als hij het kan, dan gebruik ik het tijdens elke training als controle of ontspanning. Dus wat mij betreft, eerst leren, maar voor jou paard stapje voor stapje en daarna niet meer constant in die lage houding, maar slim gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:56

@Askja,
Sinds enige tijd noemt men bij de KNSH "het de hals laten strekken" het vwnw strekken van de hals.
Voldoende zou zijn om te schrijven het neerwaarts strekken van de hals.
Bovenstaande leidt tot misverstanden.

Voorheen betekende vwnw namelijk het paard in een staat brengen van het de hals doen strekken én voorwaats te drijven.
Het vw staat voor voorwaarts gaan.
Hiermee verkrijgen we een correcte aanspanning vanuit de achterhand.

We kunnen de wereld niet in één dag veranderen. ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:02

Askja: het doel van het stretchen is juist: ontspannen, zakken vanuit de schoft, maar zonder op de voorhand te vallen. De billen moeten juist ondertreden, anders vallen ze inderdaad voorover ;)
Maar door meer voorwaarts te rijden, zetten ze de achterbenen wat beter onder. De voorbenen worden dus niet overbelast. De schoft komt wat meer omhoog en de hals zakt. Dat kan ik uit ervaring mededelen.
Het stretchen is ook niet bedoelt om in verder te werken. Als de stretch bevestigd is, ga je oppakken. Dus het is alleen de basis. Van daaruit werk je verder.

Je kunt niet verwachten dat je paard in één keer een balans gevonden heeft in een nieuwe houding. Jouw paard is waarschijnlijk gewend om met het hoofd omhoog te lopen als ie aan het werk is. Dus dan is het logisch dat de balans de eerste paar keer wat zoeken is. Het is niet voor niets dat wij allemaal weken aan de stretch werken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:09

VWNW is het eerste begin van de aanspanning.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:46

vur schreef:

WF heeft meerder paarden in de grand prix gereden. Perhaps heeft volgens mij ook grand prix gelopen. Was Perhaps niet het paard waar WF een zilver medaille mee gewonnen heeft?. Dat was met een paard die ingeslapen zou worden, die hij opnieuw heeft opgeleid.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:11

Zijn vrouw Karen heeft er een zilveren medaille mee gewonnen. Hij heeft het over I1 (Intermediare 1?)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:32

vur schreef:
Tja, kom ik toch weer uit bij de paarden van 2 ton. https://m.youtube.com/watch?v=GTkDIslUL6IMaar ja, daar is ook nog genoeg aan op te merken.

Ik meen gehoord te hebben dat Danielle dit paard voor een klein prijsje van Marktplaats heeft gekocht als 'projectje'. Dus geen paard van 2 ton.

Verder denk ik dat het zwartje uit het filmpje van WF met gemak met meer impuls en afdruk kan lopen dan hoe hij nu loopt. Verder kun je ieder enigszins normaal gezond rijpaard met meer afdruk en impuls laten lopen. Natuurlijk kan een getalenteerde dat sneller en mooier, maar ieder paard kan dat leren. Kwalitatief gezien is die zwarte nog helemaal zo slecht niet. Hij wordt alleen maar een beetje 'lafjes' gereden.

vur schreef:
Kent iemand hier trouwens een voorbeeld van hem met een volledig afgericht paard tot op het hoogste niveau?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar....

Horseware schreef:
Bij mijn weten is Perhaps op het eindpunt van wat Will Faerber wilt bereiken.

Oh dus dat is het? -O-

Horseware schreef:
Zijn vrouw Karen heeft er een zilveren medaille mee gewonnen. Hij heeft het over I1 (Intermediare 1?)

Wel handig om te realiseren dat het niveau in Amerika op wedstrijden veel lager ligt dan in West Europa. Laatst circuleerde er een filmpje op FB van een LT proef in Amerika wat iets van 68% scoorde. met de getoonde verrichting zou je in Nederland vooral een kans maken op een verliespunt in 3 klassen lager, laat staan op LT niveau. En dat had echt niets te maken met wel/geen spektakel, maar met gewoon technisch correct rijden.

Ik ben tot nu toe niet echt gecharmeerd van die WF. Ik denk dat het een commercieel handige man is. Rijtechnisch gezien word ik er niet heel warm van. Een hoop ontspanning zonder aanspanning. Een beetje de makkelijke weg. In Nederland hebben we veel betere ruiters en trainers. Dus waarom zou je dan niet wat dichter bij huis je licht op gaan steken?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:37

Het is maar net wat je insteek is, punten scoren op wedstrijd of gewoon heerlijk rijden op een ontspannen en goed afgericht paard. Ik zou persoonlijk zeker weten fijner rijden met dat paard van WF dan met Parzival van Adelinde of bijvoorbeeld een Totilas.
Ik zou dan ook liever les bij hem rijden dan bij Sjef, Edward of Adelinde. Zij sluiten niet aan bij hoe ik wil rijden en mijn doel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:38

Omdat Will Faerber voor mij wèl het ideaalbeeld laat zien en ik aan mijn paard binnen 4 maanden al zo ontzettend veel verbetering merk :) Zijn manier van trainen spreekt mij meer aan dan welke manier dan ook ik eerder gezien heb (en ik heb er genoeg gezien en ervaren). Ik kan nooit 100% uitsluiten dat ik nooit iets tegen ga komen wat me nog meer aanspreekt, maar ik kan het me moeilijk voorstellen. Dus voor het moment volg ik hetgeen mij het meeste aanspreekt en waarvan ik bij mijn paard de meeste positieve veranderingen merk.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:39

Lante schreef:
Het is maar net wat je insteek is, punten scoren op wedstrijd of gewoon heerlijk rijden op een ontspannen en goed afgericht paard. Ik zou persoonlijk zeker weten fijner rijden met dat paard van WF dan met Parzival van Adelinde of bijvoorbeeld een Totilas.
Ik zou dan ook liever les bij hem rijden dan bij Sjef, Edward of Adelinde. Zij sluiten niet aan bij hoe ik wil rijden en mijn doel.

Ik denk dat het ook wel een verschil is als je Parzival thuis tijdens een training filmt, wanneer hij lekker loopt of dat je hem in de proef rond moet sturen ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:42

Het valt me op dat dat er steeds dezelfde vragen gesteld worden over het vwnw/stretchen/hals strekken. Zo hebben we iedere keer veel bij te lezen wat eigenlijk steeds weer op het zelfde neerkomt, en komen we er verder mee als dezelfde vragen worden herhaald? En dus steeds dezelfde antwoorden.
Tip: lees de voorgaande pagina's.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:43

Dan zou Parzival thuis wel compleet anders moeten lopen dan op concours wil ik daar lekkerder op kunnen rijden :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:45

Ik zie ook wel dingen bij WF waarvan ik denk.. Tja... maar eigenlijk bij wie niet... En altijd zelf blijven nadenken lijkt me alleen maar gezond.
Momenteel wel bezig met veel vwnw/stretchen maar met een grote merrie die best verprutst is, net een veulen gehad en eerder liep als een kameel en bij elk teugelcontact zichzelf afsloot, dus bij mij kwam het zinnetje dat "reach for contact" etc. gewoon binnen. Ze loopt nu al veel meer ontspannen en takt is ook zo goed als herstelt.
Maar ik kijk ook met liefde filmpjes van Ingrid Klimke... en daar haal ik ook weer dingen uit. .. en ik bespreek het met mijn stalgenoten en met mijn instructrice wat handig is en hoe het gaat.

En om nou het vwnw over te slaan omdat je WF niet ziet zitten lijkt me ook weer zo radicaal ;)

En Jasmijn78 welke Nederlandse trainers stel jij voor? Kunnen we die niet zo ver krijgen om zulke leuke filmpjes te maken ;) want denk dat je gelijk hebt dat WF commercieel handig is.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 20-07-15 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:45

xxdomiixx schreef:
Het valt me op dat dat er steeds dezelfde vragen gesteld worden over het vwnw/stretchen/hals strekken. Zo hebben we iedere keer veel bij te lezen wat eigenlijk steeds weer op het zelfde neerkomt, en komen we er verder mee als dezelfde vragen worden herhaald? En dus steeds dezelfde antwoorden.
Tip: lees de voorgaande pagina's.

Mee eens :j Volgens mij heb ik nu al 4x voorbij zien komen wat het nut heeft van een half uur in de stretch rijden, met iedere keer dezelfde reactie ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:47

Evelijn schreef:
Ik zie ook wel dingen bij WF waarvan ik denk.. Tja... maar eigenlijk bij wie niet... En altijd zelf blijven nadenken lijkt me alleen maar gezond.
Momenteel wel bezig met veel vwnw/stretchen maar met een grote merrie die best verprutst is, net een veulen gehad en eerder liep als een kameel en bij elk teugelcontact zichzelf afsloot, dus bij mij kwam het zinnetje dat "reach for contact" etc. gewoon binnen. Ze loopt nu al veel meer ontspannen en takt is ook zo goed als herstelt.
Maar ik kijk ook met liefde filmpjes van Ingrid Klimke... en daar haal ik ook weer dingen uit. .. en ik bespreek het met mijn stadgenoten en met mijn instructrice wat handig is en hoe het gaat.

En om nou het vwnw over te slaan omdat je WF niet ziet zitten lijkt me ook weer zo radicaal ;)

En Jasmijn78 welke Nederlandse trainers stel jij voor? Kunnen we die niet zo ver krijgen om zulke leuke filmpjes te maken ;) want denk dat je gelijk hebt dat WF commercieel handig is.

Van Ingrid Klimke heb ik ook fijne filmpjes gezien inderdaad

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:51

lisaislisa schreef:
Lante schreef:

Ik denk dat het ook wel een verschil is als je Parzival thuis tijdens een training filmt, wanneer hij lekker loopt of dat je hem in de proef rond moet sturen ;)

Heel eerlijk; ik zou er niet eens op durven. Totaal andere energie in het rijden. Balanceren op het randje van perfectie vind ik persoonlijk gewoon totaal niet perfect. Klinkt wat cryptisch, maar het randje is mij te dun tussen spanning en ontspanning. Ik vind dat niet prettig.