[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:11

hoi hoi!

Ik had ff een vraag :)
Ik heb een bijrijdpaard waar ik (sinds kort) western mee rijd, en ik doe dus nauwelijks iets met het bit. Als ik echt aan het 'trainen' ben ben ik vooral bezig met mezelf en haar achterhand eronder/ haar actief maken (of natuurlijk wedstrijd dingen trainen). Ze mag van mij zelf weten waar ze met haar hoofd loopt, zolang ze maar niet gaat hangen (doet ze ook nooit eigenlijk). Nu gaat ze wel eens met haar hoofd achter de ll, maar het voelt wel gewoon goed ontspannen. Als ze bijvoorbeeld buiten echt heet wordt en ik hou haar niet, tja dan gaat veiligheid voor en neem ik de teugels kort en ga ik toch wat trekken (komt bijna nooit voor) dan gaat ze dus soms ook in de krul, maar dat voelt dus heel anders. Als ik gewoon rij zoals normaal en ze gaat vanuit de ontspanning wat achter de ll lopen, voelt t gewoon goed. Zoals het in het plaatje in de OP staat, staat het alsof het niet goed is. Is dit ook echt waar? Als zij iets achter de ll gaat lopen, betekent t dan meteen dat ze verkeerd loopt?
Afbeelding

maar ze loopt ook gewoon vaak zo
Afbeelding

we zijn er nog lang niet, er is ook nog genoeg te verbeteren maar vind dat er al wel verbetering in zit vergeleken met vorig jaar ( https://lh4.googleusercontent.com/-QFWP ... UNSET%255D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:15

Zo ik meld me ook weer.
Gister gereden op Discovery, het paard van Marinke. Ik heb haar vorig jaar een keer lesgegeven en toen merkte ik al dat het een paard was met een lastige bouw.
Op de foto's van de laatste tijd zag ik een paard die zich opdrukte in de onderhals en zich rond maakte in de nek maar de hals richting de schoft wegdrukte en dus zo de rug wegdrukte. Mijn doel was dan ook iom hem op lengte te laten komen en de rug los te laten. Dat vond hij duidelijk erg moeilijk, in het begin was hij ontzettend onrustig met het hoofd maar stukje bij beetje pakte hij meer lengte op en toen Marinke hem op het laatst reed bleef hij al aardig stabiel in zijn aanleuning! Dus voor Marinke een goede basis om verder te werken hoop ik zo!

Eerste beeld waar hij een beetje ontspant, hij volgt mooi mijn hand en ik drijf hem naar mijn hand toe.
Afbeelding

Hier kropt hij zich iets teveel op voor het mooie.
Afbeelding

Dit is al een fijn beeld, vanuit hier kan hij nog meer lengte pakken alleen verliest hij snel zijn activiteit. Vandaar ook mijn beenligging.
Afbeelding

Dit is het ideaalplaatje, hier mag hij zijn en blijven :)
Afbeelding

Dit deed hij nog veel, dan werd het hem te spannend en kwam hij wat omhoog, gelukkig wel in lengte.
Afbeelding

In draf weer opnieuw balans zoeken maar hij blijft hier ook super op lengte en komt fijn van achteruit.
Afbeelding

Een heel fijn beeld, alleen ik ga mee nageven :')
Afbeelding

Hier mooi op lengte richting die LL. Mag wel iets meer zakken.
Afbeelding

Omdat hij vaak teveel achter de LL kruipt vind ik dit helemaal niet erg.
Afbeelding

Hier is hij wat korter maar breekt hij niet af in de hals, blijft mooi tegen de LL aan.
Afbeelding

Ook hier komt hij wat omhoog maar is hij heel mooi rond in de hals, iets wat hij heel moeilijk vind.
Afbeelding

Dit deed ie als het hem te moeilijk werd, opkroppen en van mijn teugel af komen. Dan werd ie ook gauw lui voor het been.
Afbeelding

swaatje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:30

Ik post ff zodat ik dit topic weer makkelijk kan terugvinden...en lezen natuurlijk.. ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:33

Volgensmij ga je in dat zadel snel voorover zitten? Dat valt me bij jullie beide op.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 23:09

Wat mij opvalt is dat ik 2 verschillende paarden zie :+
Maar te gelijk zie je duidelijk dat hij het lastig vind. :j
Jolien, wat mij opvalt is je onderbeen. Die heb je wat meer naar achter. Heb je dit expres of is dit onbewust? Misschien als je je been wat meer naar de singel legt ipv er zo achter dat je dan zelf minder na gaat geven?

Oeps nog eens gekeken en zie een hakje dat omhoog komt! :j
Je valt wel echt voorover hè..? Valt me op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:17

Ja het zadel ligt wat achterover waardoor je neigt te compenseren door naar voren te hangen plus dat het paard met zijn grote stappen wat onbalans geeft.
Hij was niet goed aan het been plus dat mijn beugels eigenlijk te kort zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 00:16

Ohjee wat een lang paard. Dat is lastig. Maar hij is ook nog erg schonkig en zonder spieren.
Ik zou me persoonlijk op dit moment vooral concentreren op het opbouwen hiervan. Lekker veel voorwaarts rijden. Halt houden, achterwaarts gaan.

Een zadel mag niet achterover leunen. Dan gaat het gewicht te veel op kwetsbare spieren liggen en dat kan behoorlijk hinderen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:11

LU zou je is beter uit kunnen leggen wat je precies anders ziet waardoor het 2 verschillende paarden lijken? ;)

Als je kijkt naar de heup-hak valt het nog best mee hoe ver het onderbeen van Jolien naar achteren gaat. :+ Beugels wat langer was inderdaad mooier geweest. Jolien zei direct toen ze opstapte; "Oei wat zit je achterover in dit zadel!" Alleen ik krijg juist het idee dat het niet zo zeer het zadel is maar de bouw van het paard. Zit ik er zonder zadel op, heb je precies hetzelfde probleem namelijk. Ondertussen al 4 zadels langer in gebruik gehad op dit paard. Dit zadel wat er nu opligt heb ik zins februari zo'n beetje. Voor die tijd ook tig zadels gepast, even mee gereden, maar lagen toch niet optimaal. Maar alle zadels bij elkaar, zat je in elk zadel wel iets achterover. Voor mijzelf moet ik erg op letten dat ik mijn rug niet bol maak en schouders netjes naar achteren houd i.p.v. voorover kantel. Hier zit ik zelf bv. een stuk rechter op (ook niet helemaal, maar wel beter; https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 5341_n.jpg ).

Veulen, dat is ook precies waar we mee bezig zijn in de training. Spieropbouw en dan vooral van de achterhand. Het achterwaarts is nog niet helemaal super bevestigd, maar oefen het soms wel eens, 1 a 2 pasjes lukken netjes, vraag ik hem verder naar 3 a 4 of 5 passen dan verlies ik stukje ontspanning (hij vind het ook moeilijk overigens). Vind het wel belangrijk dat hij ontspannen blijft in het achterwaarts gaan, dus niet z'n kop omhoog gooit en rug weg gaat drukken etc. Af en toe pakken we het mee, maar niet heel vaak. Zijn voornamelijk met volte werk en schakelen bezig. Daarnaast is van de week voer adviseur langs geweest en word zijn voeding nog beter afgestemd op zijn behoeften en daarnaast is het voer wat hij nu gaat krijgen ook meer gericht op spieropbouw e.d. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:16

Ik zou ook snel wat aan het zadel doen; want als het zadel niet goed ligt (en dat ligt niet goed) kun je onmogelijk goede hulpen aan je paard doorgeven. Om dat te corrigeren kun je ook een onderlegger gebruiken. Het paard is heel lang en die zou je graag wat korter zien. De hals meer lengte geven en uitschuiven kun je dan ook eigenlijk pas doen als wat meer op het achterbeen komt. Want nu valt hij meteen op de voorhand. (Ook bij Jolien) Ik zou me dus nu vooral concentreren op hem wat "korter" te maken. Heel veel wendingen/figuren rijden. Door oefeningen als achterwaarts mee te nemen krijg je hem ook wat korter.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:25

Babootje waarom zeg je; "Het zadel ligt niet goed" ??
Baseer je dat puur op het verhaal van het 'achterover' zitten? Of 'zie' je het ergens aan? Waar zie je dat dan aan? :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:49

Volgens Jolien ligt het zadel wat achterover. Dat compenseren jullie door voorover te gaan zitten.
Als je zadel wat achterover ligt, ligt het dus niet goed.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:50

Mij valt het op (mbt het zadel) dat jullie beiden bij dit zadel erg achter op de lepel zitten, alsof het zadel een paar inches groter moet.. En idd lekker aan die bespiering werken! Mocht je achterwaarts niet onder het zadel willen oefenen, dit kan natuurlijk ook gewoon aan de hand (of als oefening tijdens het longeren? ;) )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:08

Ik zal even kijken of ik van het weekend tijd heb om een foto te laten maken waar ik er zonder zadel op zit.. Het ligt imo niet perse aan dit zadel namelijk, elk zadel (en dat zijn er erg veel) die er tot nu toe opgelegen hebben hadden hetzelfde probleem... Heb al zo'n drama met zadels gehad (opwaarts gebouwd (veel front), lange schoft, schouders die ver doorlopen (heb je de schouders goed vrij liggen, lag het weer op de rug of schoft niet goed)), ben al lang blij dat ik nu eindelijk een passend zadel heb, wel moet binnenkort even de vulling nagekeken worden omdat het een gloednieuw zadel was en de vulling dan uiteraard wat inzakt etc.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:27

Ik snap wat je bedoelt hoor Marinke, maar misschien moeten de kussens dan vanachter gewoon wat groter zijn? Om de steile schoft te compenseren? (ik heb echt geen verstand van zadels hoor, maar dit leek me best logisch haha :') )
Ik hoop er binnenkort ook even een paar foto's op te kunnen gooien, het paard dat ik rijd lijkt erg op dat van jou! Ook zo'n hele hoge schoft en echt een ellende om zonder zadel op te zitten ;) Ik rijd hem met een Bates innova (en daarvoor met een kiefer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:29

Babootje schreef:
Ik zou ook snel wat aan het zadel doen; want als het zadel niet goed ligt (en dat ligt niet goed) kun je onmogelijk goede hulpen aan je paard doorgeven. Om dat te corrigeren kun je ook een onderlegger gebruiken. Het paard is heel lang en die zou je graag wat korter zien. De hals meer lengte geven en uitschuiven kun je dan ook eigenlijk pas doen als wat meer op het achterbeen komt. Want nu valt hij meteen op de voorhand. (Ook bij Jolien) Ik zou me dus nu vooral concentreren op hem wat "korter" te maken. Heel veel wendingen/figuren rijden. Door oefeningen als achterwaarts mee te nemen krijg je hem ook wat korter.

Dit paard wilt juist heel erg opkroppen en te kort worden, vandaar dat ik eerst lengte wil hebben zodat hij die rug gaat loslaten. Anders kun je wel gaan werken aan korter worden maar dan krijg je niet de ontspanning die je wilt en dat zou juist mijn hoofddoel zijn bij zo'n paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:25

Joolien schreef:
Babootje schreef:

Dit paard wilt juist heel erg opkroppen en te kort worden, vandaar dat ik eerst lengte wil hebben zodat hij die rug gaat loslaten. Anders kun je wel gaan werken aan korter worden maar dan krijg je niet de ontspanning die je wilt en dat zou juist mijn hoofddoel zijn bij zo'n paard.

Te kort worden in de hals bedoel je? Of achter de LL gaan lopen? Ik bedoel dat je hem korter in het lijf wil hebben. Ik heb er niet opgezeten natuurlijk, dus ik laat het oordeel graag aan jou over. Maar wat je vooral wil (ik dus vooral :D ) is de rugspieren langer maken zodat hij makkelijker het bekken gaat kantelen. En dat bereik je volgens mij het beste door vanuit aanspanning voorwaarts neerwaarts te vragen en niet vanuit loslaten. Stukjes achter de loodlijn vind ik in dat geval nooit zo erg, zolang je maar aanspanning hebt. Dat neusje op de LL komt dan later wel goed. Maar dat is mijn visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:48

Ja beide, hij breekt dan af in de hals en houd m recht naar de schoft toe. Dit zijn ook de eerste stappen naar voorwaarts neerwaarts maar hij is gewoon wat lang in die hals dus dat moet je rustig oppakken. Hij kent deze manier van lopen helemala niet en hij had veel moeite met balans. En ik laat hem zeker niet los, ik schuif hem alleen maar uit met behoud van contact.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:29

Filmpje :D
Tips?
http://www.youtube.com/watch?v=ayvaC91Bl64
Eerste keer op dit paard trouwens, en ik weet het.. hakken laag!
En verbinding moet ook beter, had na het filmpje ook mijn teugels korter gemaakt jammer dat dat niet op beeld staat.

Edit: Het schijnt dat ik vaak te lief blijf, wat vinden jullie? (aan de hand wat je kan zien natuurlijk..)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:43

Nou Fry, dat is wel een heel leuk paard om bij te rijden. En ja, je mag wat meer aanleuning hebben, maar vriendelijk is nooit genoeg.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:39

Babootje schreef:
Nou Fry, dat is wel een heel leuk paard om bij te rijden. En ja, je mag wat meer aanleuning hebben, maar vriendelijk is nooit genoeg.

Dat weet ik :j
Maar ondat het niet mijn eigen paard id ben ik altijd maar erg zacht in de hand. Want op dit paard rijdt altijf maar 1 iemand. Dus dit paard is helemaal aan haar hulpen gewend. Vandaar. Naar mate ik de 'knopjes' ondek en weet hoe ze werken kan ik verder met meer vragen :)
In het kort mijn theorie haha

en ik rij pas dressuur sinds nu zo'n 4 maanden. En ben half jaartje geleden begonnen met rijden. Dus vandaar dat ik vaak te lief ben omdat ik soms nog niet zeker weet wat ik moet doen

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:59

Hoi hoi!

Ik rijd een paar maandjes een lieve schimmel van 21 jaar jong op zondag. Het is een manegepony, maar loopt weinig uren, vandaar dat ik hem bijrijd.
Ikzelf rijd anderhalf jaar. Onze band is wel enorm sterk, maar met het rijden zijn er soms wat dingen waar we tegenop lopen. Hij is een tijd bereden met martingaal, de reden daarvoor weet ik niet, maar dat word hij nu nietmeer gedaan gelukkig.
Het is trouwens een arabier, vandaar dat hij vaak met zijn staart omhoog loopt ;)

Eigen puntjes:
Soms wat kapstokjes

1.
Afbeelding
2. Ik wilde hier net de teugels in één hand doen om zweepje te wisselen ;)
Afbeelding

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:14

Gaaf paard Fry!

@marinke ik heb ook een paard met hoge schoft en zeer lange rug, heb eerst passief gehad en al een lange tijd overgestapt op MSCF dressuur zadel. Deze ligt echt perfect op hem, heb hem wel laten aanmeten. Misschien een idee om eens te proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:21

Babootje schreef:

Fry schreef:
Dat weet ik :j
Maar ondat het niet mijn eigen paard id ben ik altijd maar erg zacht in de hand. Want op dit paard rijdt altijf maar 1 iemand. Dus dit paard is helemaal aan haar hulpen gewend. Vandaar. Naar mate ik de 'knopjes' ondek en weet hoe ze werken kan ik verder met meer vragen :)
In het kort mijn theorie haha

en ik rij pas dressuur sinds nu zo'n 4 maanden. En ben half jaartje geleden begonnen met rijden. Dus vandaar dat ik vaak te lief ben omdat ik soms nog niet zeker weet wat ik moet doen

Ik bedoel dat je nooit vriendelijk genoeg kan zijn. Maar dat kan ook best met wat meer aanleuning, als je maar meebeweegt met de mond.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:01

Ben ik volledig met je eens. Alleen ben altijd op me hoede of ik het wel goed doe. Wil altijd zeker weten wat ik vraag, dat ik het goed vraag en niet random in de mond trekken.
Maar ik zal er aan werken bedankt!

Trouwens het paardje staat ondertussen te koop... Misschien..... :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:16

Fry wat een leuk paard!
Als ik het filmpje zo kijk heb ik het idee dat je wat balans mist?
Kan dat kloppen? Heb ook het idee dat je net wat achter de beweging aan komt..
Je rijdt haar inderdaad vriendelijk, maar de verbinding is soms ook weg (boogjes in teugels).
Vraag me ook een beetje af of er genoeg impuls is, vind dat lastig om te zien, maar heb het idee dat ze een beetje in een voor haar makkelijk tempo loopt.. Kan het niet zo goed uitleggen :o ..