Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Sammy_xxs schreef:[ Video ]
Het was ook wel erg onrustig in bak, hij is dan ook wel snel afgeleid, aangezien t een hengst is
Jij dacht als ik in het topic met mijn uber schattige dochter geen aandacht krijg ga ik elders wel even shoppen.
Allereerst vind ik je zo op het eerste gezicht met een paard dat je nog niet zo lang rijdt een vriendelijk rijdende amazone.
Bij je eigen houding denk ik vooral erop letten dat je niet in stoelzit gaat zitten en zo zelf relatief ver achter in het zadel landt.
Zadel zal overigens van de eigenaresse zijn denk ik en allicht daarom niet ideaal voor jou, weet niet hoe lang je bent,
maar paard lijkt vrij groot en jij klein. In galop iets meer op je achterste blijven zitten.
Maar je zit best netjes en je paard niet vreselijk in de weg.
Paard zelf vind ik bijna overal met stelling naar buiten lopen, zo te zien niet iets wat jij bewust vraagt, idem in de hoeken,
qua stelling en buiging (met uitz. van galop stukjes).
Vind het paard voor kort lopen en ehhhh, bijzonder? (lastig te omschrijven).
Wat jij omschrijft aan hoe het paard reageerd denk ik dat er eventueel ook wat aan de opleiding schort, want teugels opnemen
staat niet gelijk met dribbellen en weg moeten.
Mis wat lossigheid in het paard, als je aan het einde van het filmpje teugels langer maakt, ben je eigenlijk niet aan het halsstrekken,
je laat ze wel vieren, maar naar halsstrekken rij je toe, bovendien lijkt me dit een paard wat niet makkelijk zijn hals laat vallen.
(brug naar andere post.. die ik weer even op moet zoeken, meen op laatste blz.)
Snackie schreef:Dank je wel!slaap lekker bertie
pien_2010 schreef:bertie schreef:Oh ..
ik geloof toch echt dat jullie hier iets gemist hebben..
Vergis je niet!
De streepjes hier op Bokt zijn écht leerzaam. Saai misschien maar toch![]()
Omdat we hier op Bokt nu eenmaal niet de levende wereld aan ons voorbij zien trekken.
Die V-tjes, dat is nou JUIST wat we in het echt WEL zien! En waar we op beoordelen, als jurylid.![]()
Hier op Bokt zijn het gekleurde streepjes.![]()
Maar in het ECHT, dan gaat het niet om gekleurde streepjes maar om de ECHTE V's!
Hoe kijk ik dan naar de foto’s is een vraag die onder de opmerking van Bertie ligt? Althans zo pak ik haar opmerking op. Tevens kom ik met mijn verhaal terug op een vraag in deel 3 gesteld : “kan iemand me helpen hoe hoor ik te kijken naar foto’s c.q filmpjes?”. Wellicht een handreiking.
Eerst kijk ik altijd naar de bespiering van het paard. Dat zegt namelijk al heel veel van hoe een paard opgeleid wordt c.q. gereden. Wat veelal te zien is (bijna altijd) dat de voorkant goed bespierd is en dat de achterhand vaak een klein iel kontje laat zien. Dat ziende weet ik al paard wordt fout opgeleid en van voor naar achteren gereden. Als achterhand bespiering, rug enz. klopt weet ik paard wordt goed opgeleid. Voor mij is dat heel belangrijk want zeker bij foto’s betreft het altijd een moment opname.
B.v ik heb een keer mijn verbazing uitgesproken over een paard bij HAW dat goede bespiering had maar verschrikkelijk in de krul werd gereden. Kon ik niet plaatsen dat filmpje gezien de correcte bespiering. Toen schreef het meisje terug dat paard net gekocht was en klassiek opgeleid was. Ze reed het paard net een week. Vandaar dus de correcte bespiering dat toch samen ging met fout rijden van de amazone.
Vervolgens kijk ik of paard correct in de hand gesteld is, van achter naar voor wordt gereden. Nu ja dat is vaak vrij gemakkelijk te zien aan hoofdhouding, wel of geen valse knik, gespannenheid in de rug, beenzetting. Dan is ook altijd gemakkelijk te zien hoe de houding van de amazone is evenals gespannenheid of ontspannen zijn van armen, bovenarmen schouders enz. van de amazone. Tevens hoe is haar zit en beenlegging. Dat zegt al heel veel over het wel of niet correct gebruiken van de halve ophouding.
Vervolgens of het paard aan één stuk is want vaak kun je het paard als het ware in twee of drie stukjes knippen. Dat is dus niet goed want brug staat dan open (lees halve ophouding hulpen kunnen niet door komen van achter naar voren en dan weer getransporteerd worden naar achteren).
Tja dat de meeste paarden niet in de hand gesteld zijn volgens mij, op de voorhand lopen en niet in evenwicht zijn dat mag duidelijk zijn. Vandaar ook dit topic om ons te helpen want blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om een paard correct op te leiden.
Als ik heel eerlijk ben kom ik vaak al niet zo ver op BOKT in de beoordeling en haak ik al af bij de gespierdheid van het paard en de houding van het dier en of amazone. Dit geldt ook voor mijn eigen foto's en filmpjes (ik heb er te weinig) die ik amper verdragen kan ook al is de vooruit gang zeer goed te zien, door mijn kritische blik ben ik toch altijd teleurgesteld. Het kan en moet beter en als ik zelf enigszins tevreden ben dan zet mijn instructrice mij wel met haar mail weer met beiden voeten op de grond.
Daarnaast is nog waar te nemen hoe de staart van het paard gedragen wordt. Tevens of het paard wel of niet scheef is. Omdat alle paarden van natura scheef zijn en recht gericht moeten worden vind ik dat zelf dus eerder normaal als abnormaal dat een paard scheef is. Alleen de mate waarin daarin is nog al eens verschil te zien. De piaffe is een oefening waar het paard recht bij hoort te zijn anders kan deze niet correct uitgevoerd worden.
Vanaf M niveau kijk ik ook naar de gedragenheid c.q. verzameling van het paard waarin zichtbaar is dat verzameling, relatieve oprichting ( = correct gereden) in plaats van absolute oprichting (= afgedwongen) te weinig zichtbaar is tot en met het allerhoogste niveau. Dat is jammer want daardoor blijven we maar met foute voorbeelden op ons netvlies paarden filmpjes en foto’s beoordelen en dat maakt het juiste beoordelen zo moeilijk. Het meeste materiaal is niet goed helaas (schrijf ik dit met zeer veel spijt).
Als het niveau hoog is dan kijk ik ook vaak naar die voor benen die vaak zo idioot ver naar voren worden geslagen in uitgestrekte draf. Komen achterbenen ook mee of blijven die ergens achter hangen. Dat laatste is een signaal dat paard niet correct is opgeleid en wordt gereden. Komen achterbenen mee dan word ik daar heel erg blij van. Ik zie dus liever voorbenen die niet zo ver uitgeslagen worden waarbij de achterbenen wel mee komen als andersom. Dat is namelijk correct opgeleid.
Bij piaffe uitvoering in de grand prix kijk ik of paard echt gaat zitten of een beetje huppelt op de plaats. Het eerste “de hackenbiegung” die aanwezig hoort te zijn en dit uiteraard naar gelang leeftijd van het paard is correct het tweede is een kunstje.
Om mezelf scherp te houden op het goede, kijk ik dus regelmatig filmpjes van amazones die wel correct rijden in mijn ogen. Hun namen zijn al gepasseerd en verschillende filmpjes heb ik hier dan ook geplaatst.
Ik hoop komend jaar nog eens twee filmpjes te kunnen plaatsen van mijn vriendin op mijn paard (vindt ze goed). Een filmpje heb ik al waarin een correct getraind jong paard te zien is als het gaat om de bespiering maar die teveel uit elkaar valt (brug staat open). Mijn vriendin was daar nog niet zo ver om paard correct te rijden. Zodra ik een filmpje heb van haar waarin duidelijk te zien is dat paard wel correct in de hand gesteld is plaats ik beiden filmpjes zodat we kunnen leren van zoek de verschillen. Maar heb zelf geen camera en ben dus afhankelijk van anderen. In de zomer komt ze weer hier en haar partner heeft camera dus dan gaan we weer aan de slag en hoop ik goed materiaal van haar te hebben voor dit topic.
Wat ik nog wil toevoegen en wat jullie ook wel weten is. Zelf rijd ik maar L – M niveau maar dat neemt niet weg dat ik graag leer van mijn voorbeelden en vind dat ik kritisch kan en mag kijken ook al ben ik zelf ook geen hoogvlieger. Dus zowel over mezelf als over anderen ben ik niet gauw tevreden. Als ik schrijf dat vind ik niet verkeerd dan is dat een heel groot compliment.![]()
Het is niet zo dat ik een voor een alles afga. Meestal is het zo dat ik in één oog opslag zie wat wel of niet correct is en dan bewust ga kijken.
Morgen rijden wij weer naar NL dus komende dagen zal ik niet actief zijn op BOKT want we rijden er twee dagen op en in NL is er altijd de eerste dagen veel te doen en mensen te zien.
Sjolvir schreef:Lees nog mee, vraagje.
Wat vinden jullie van de oefening überstreichen?
Korte uitleg, je handen richting de manenkam iets naar voren steken,
paard moet in zelfde takt doorgaan en eigenlijk in dezelfde houding, neusje mag er wel iets meer uit.
Idee is dat paard zijn zelfhouding daarin toont, schijnt in Duitste dressuur proeven een gevraagde oefening te zijn?
Zat te denken in hoeverre komt dat overeen met ons idee dat paard de hand wil volgen?
Naar mijn idee kan het, want als je dat doet wat bij übersteichen wordt beschreven,
vraag je paard niet om de hand te volgen zoals bv bij halsstrekken dus zou hij inderdaad moeten blijven lopen zoals hij al deed.
Zoek nog passend beeldmateriaal, wat ik tot nu toe vond was niet hoopgevend, qua opname technique, maar ook qua rijden.
Dus als iemand goede foto of filmpje weet?
Deze dan maar even voor het idee.
http://www.youtube.com/watch?v=fH5_-pO1e-c
Joolien schreef:Rochlie_ schreef:Ik kruip even uit de meeleesmodus met een vraagje:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen stuwen en dragen?
Ik weet dat het te maken heeft met verzameling (pas wanneer je paard verzameld loopt, krijg je een dragend achterbeen,toch?) maar het fijne weet ik er niet van.![]()
En ik weet ook niet hoe je dat dan kan zien op een foto. Iemand tips?
Stuwen is voorwaarts, dragen is opwaarts.
Sammy_xxs schreef:[]
Hihi ja inderdaad, wil graag ook rijtechnisch commentaar hebben waar ik wat van kan opsteken
NOrmaal gesproken als je slecht of echt niet goed rijd, word je van alle kanten aangevallen, dus ik denk dat het opzich wel meevalt bij mij![]()
Ja het paard is inderdaad vrij groot, en ik ben klein 1.61 maar hihi, maar het klopt dat ik wel een beetje in een stoelzit zit ook, heb mn beugels ook wat korter als normaal, als ik ze langer doe verlies ik constant mn beugels. ( iets om aan te werken )
Ik denk zelf dat hij ook gewoon erg veel energie heeft wat hij niet kwijt kan, hij komt ook niet buiten ( enkel met rijden of longeren ) en krijgt best veel krachtvoer.
Maar daar kan ik niks aan veranderen, wil best met hem meer gaan doen ( losgooien, buiten wandelen om te grazen enzo ) maar zn eigenaresse vind dat eng, omdat ze bang is dat hij uit de paddock springt of buiten ervan door gaat.
Dus ik kan hem alleen rijden of longeren.
En inderdaad ik vier daar mn teugels, maar strekt zn hals niet, en het klopt ook dat hij dat moeilijk doet. Alleen in stap gaat hij wat lager, maar in draf is dat erg moeilijk.
Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan aanpakken? Dat hij wat meer onspant en wat losser in het lijf word? Met dubbele lijnen longeren zat ik ook aan te denken, om eerst zo te werken en daarna het rijden. Stemcommando's tijdens longeren kent hij ook nog niet zo goed namelijk.
Madeira_ schreef:Hier ook een stille meelezer.. ik vind dit topic zo interessant!
Ik zelf ben zeer slechtziend, rij puur op gevoel en heb 1x per week les. We hebben bijvoorbeeld ook spiegels hangen in de bak maar daar heb ik niets aan haha..
Van mijn les leer ik veel dingen op gevoel, maar nu zie ik ook door plaatjes hoe het er nou uit ziet. En wat kunnen jullie goed uitleggen! Ga gauw verder lezen
Wie weet durf ik ook ooit een foto te plaatsen.
_Marinke_ schreef:Nee je hoeft je absoluut niet te schamen als je het niet helemaal begrijpt! Het is allemaal ook super moeilijk en ingewikkeld en ze zeggen niet voor niets dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent. Absoluut niet schamen om vragen te stellen aan je instructrice, dat is juist heel goed!
_Marinke_ schreef:Ik heb ooit van Bertie een keer een filmpje gekregen, ging over de opleiding van een jong paard v.a. het zadelmak maken tot een goed gaand rijpaard eigenlijk. Het hele skala kwam aan bod, wat mij vooral opviel was dat ze eigenlijk zodra er een stuur, gas, rem opzit ze al beginnen aan het skala.
Sjolvir schreef:Sammy_xxs schreef:[]
Hihi ja inderdaad, wil graag ook rijtechnisch commentaar hebben waar ik wat van kan opsteken
NOrmaal gesproken als je slecht of echt niet goed rijd, word je van alle kanten aangevallen, dus ik denk dat het opzich wel meevalt bij mij![]()
Ja het paard is inderdaad vrij groot, en ik ben klein 1.61 maar hihi, maar het klopt dat ik wel een beetje in een stoelzit zit ook, heb mn beugels ook wat korter als normaal, als ik ze langer doe verlies ik constant mn beugels. ( iets om aan te werken )
Ik denk zelf dat hij ook gewoon erg veel energie heeft wat hij niet kwijt kan, hij komt ook niet buiten ( enkel met rijden of longeren ) en krijgt best veel krachtvoer.
Maar daar kan ik niks aan veranderen, wil best met hem meer gaan doen ( losgooien, buiten wandelen om te grazen enzo ) maar zn eigenaresse vind dat eng, omdat ze bang is dat hij uit de paddock springt of buiten ervan door gaat.
Dus ik kan hem alleen rijden of longeren.
En inderdaad ik vier daar mn teugels, maar strekt zn hals niet, en het klopt ook dat hij dat moeilijk doet. Alleen in stap gaat hij wat lager, maar in draf is dat erg moeilijk.
Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan aanpakken? Dat hij wat meer onspant en wat losser in het lijf word? Met dubbele lijnen longeren zat ik ook aan te denken, om eerst zo te werken en daarna het rijden. Stemcommando's tijdens longeren kent hij ook nog niet zo goed namelijk.
Agossie.... hij mag dus eigenlijk nooit gewoon echt paard zijn..![]()
Eens lekker uit de band springen, vriendjes pesten, lekker in het zand rollen...bokkesprongen maken.
Dan ging ik ook dribbelen....
bertie schreef:_Marinke_ schreef:Ik heb ooit van Bertie een keer een filmpje gekregen, ging over de opleiding van een jong paard v.a. het zadelmak maken tot een goed gaand rijpaard eigenlijk. Het hele skala kwam aan bod, wat mij vooral opviel was dat ze eigenlijk zodra er een stuur, gas, rem opzit ze al beginnen aan het skala.
Eh .. het stuur, gas, rem .. dat BEHOORT al bij het skala.
Ik weet wel welk 'filmpje' je bedoelt, het filmpje was wel iets meer dan een filmpje.
Het begon zelfs al eerder. Die stomme halsklopjes. Zélfs dat behoorde al tot het skala.
Mét die 'stomme' halsklopjes leerden ze de paarden dat een klopje een beloning is. Een skala 'begint' niet ergens vanaf eh '14 april', of zo.
Het skala begint vanaf dag 1. Met stomme halsklopjes. Het longeren.
Stuur, gas, rem: het IS al SKALA.
In een heel vroeg stadium.