[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilsechanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:29

super leuke topic, hier leer je nog eens van ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:33

Sjolvir schreef:
Sammy_xxs schreef:
[ Video ]

Het was ook wel erg onrustig in bak, hij is dan ook wel snel afgeleid, aangezien t een hengst is :)

Jij dacht als ik in het topic met mijn uber schattige dochter geen aandacht krijg ga ik elders wel even shoppen.

Allereerst vind ik je zo op het eerste gezicht met een paard dat je nog niet zo lang rijdt een vriendelijk rijdende amazone.
Bij je eigen houding denk ik vooral erop letten dat je niet in stoelzit gaat zitten en zo zelf relatief ver achter in het zadel landt.
Zadel zal overigens van de eigenaresse zijn denk ik en allicht daarom niet ideaal voor jou, weet niet hoe lang je bent,
maar paard lijkt vrij groot en jij klein :D. In galop iets meer op je achterste blijven zitten.
Maar je zit best netjes en je paard niet vreselijk in de weg.

Paard zelf vind ik bijna overal met stelling naar buiten lopen, zo te zien niet iets wat jij bewust vraagt, idem in de hoeken,
qua stelling en buiging (met uitz. van galop stukjes).
Vind het paard voor kort lopen en ehhhh, bijzonder? (lastig te omschrijven).

Wat jij omschrijft aan hoe het paard reageerd denk ik dat er eventueel ook wat aan de opleiding schort, want teugels opnemen
staat niet gelijk met dribbellen en weg moeten.
Mis wat lossigheid in het paard, als je aan het einde van het filmpje teugels langer maakt, ben je eigenlijk niet aan het halsstrekken,
je laat ze wel vieren, maar naar halsstrekken rij je toe, bovendien lijkt me dit een paard wat niet makkelijk zijn hals laat vallen.

(brug naar andere post.. die ik weer even op moet zoeken, meen op laatste blz.)

Hihi ja inderdaad, wil graag ook rijtechnisch commentaar hebben waar ik wat van kan opsteken :D
NOrmaal gesproken als je slecht of echt niet goed rijd, word je van alle kanten aangevallen, dus ik denk dat het opzich wel meevalt bij mij :+

Ja het paard is inderdaad vrij groot, en ik ben klein 1.61 maar hihi, maar het klopt dat ik wel een beetje in een stoelzit zit ook, heb mn beugels ook wat korter als normaal, als ik ze langer doe verlies ik constant mn beugels. ( iets om aan te werken )
Ik denk zelf dat hij ook gewoon erg veel energie heeft wat hij niet kwijt kan, hij komt ook niet buiten ( enkel met rijden of longeren ) en krijgt best veel krachtvoer.
Maar daar kan ik niks aan veranderen, wil best met hem meer gaan doen ( losgooien, buiten wandelen om te grazen enzo ) maar zn eigenaresse vind dat eng, omdat ze bang is dat hij uit de paddock springt of buiten ervan door gaat.
Dus ik kan hem alleen rijden of longeren.

En inderdaad ik vier daar mn teugels, maar strekt zn hals niet, en het klopt ook dat hij dat moeilijk doet. Alleen in stap gaat hij wat lager, maar in draf is dat erg moeilijk.
Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan aanpakken? Dat hij wat meer onspant en wat losser in het lijf word? Met dubbele lijnen longeren zat ik ook aan te denken, om eerst zo te werken en daarna het rijden. Stemcommando's tijdens longeren kent hij ook nog niet zo goed namelijk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:36

Snackie schreef:
slaap lekker bertie :D
Dank je wel! <3
Je fijne wens was maandag, en dat was gelijk ook de laatste nacht dat ik fijn geslapen heb. :)
Mijn man is dinsdagavond opgenomen op de IC.
Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis. Medicatie slaat nog niet aan. Veel onderzoeken, geen oorzaak gevonden.
Iemand die NOOIT ziek is, en dan ongemerkt 240/140 heeft.
Atypisch. Een wat mager iemand, we eten supergezond, vrijwel geen zout, bewegen..
Niets gemerkt van problemen, tot een bloedneus maandagavond én dinsdagavond. Dat was reden om de dokter maar eens te bellen.
Liever een bloedneus dan een gescheurde aorta, of een hersenbloeding. Dat dan weer wel.

Ik ben even afwezig.
Misschien lees ik wel mee, maar ik 'ben' er even niet.

Sanniey

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:38

Heel veel sterkte Bertie :(:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:43

Sterkte Bertie. De gezondheid van je man is veel belangrijker dan dit topic. We zien je vanzelf wel weer verschijnen. :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:44

Week niet gereden (lag balletje van de hond onder verwarming vorige week, dat wou ik pakken, oepsie.. toen ging ik door mijn rug,
ergste was nog, voordat ik overeind was lag bal ondertussen al weer onder de bank).
Vandaag vol goede moed de intentie gehad om te gaan rijden, aangezien mijn paardjes mijn rug altijd goed los weten te werken
(maar eerder deze week leek me niet verstandig(buiten dat ik er nooit op had gekomen etc.).
Dus na bezoekje aan fysio, meteen naar stal, om losgeharkte lijf, meteen nog losser te maken.

Toobs op de weg wel tikje vrolijk, maar ja, na week stilstaan, was hij wel heel braaf.
Voor vertrek nog even ruzie met hem gehad, hij wou niet om.
Hier zijn weinig regels, maar om is er 1 waar ik heel strikt in ben met een fjord en floepstroeper als paarden,
want in de trailer moeten ze ook onvoorwaardelijk aan de kant als ik ertussen zit.
Dus heeft hem nog een tets met de zweep op zijn achterste gekost, daarna bedacht hij dat het slimmer was meteen om te gaan.
Vond het alleen niet echt grappig om te doen |( .
Daarna nog paard keer gedaan, toen was ie braaf, heeft hij snoepjes mee gescoord.

Stappen ging goed!
Draven, nou ja redelijk, lichtrijden ging niet, doorzitten zat ik hem wel in de weg, want ahum,
de souplesse ontbrak uiteraard en ik zat weer te veel op links.
Wat me opvalt op filmpje is ook dat ik kippe vleugeltjes heb op Toobs, weet ook wel waarom,
aansluiten is lastig druk je precies met je armen in je b.p. Maar fraai is anders :x .
Verder heb ik wiebel benen _-:( , bah, iemand daar nog tips voor? Ik drijf namelijk niet constant, maar dat lijkt nu wel zo.
Galop ging echt niet, die beweging kon ik niet in meegaan, dus na rondje maar weer mee gestopt,
normaliter is hij pas echt los na stukje lekker galoperen, dan draaft hij veel losser en met meer afdruk.
Verder zie je hem hier regelmatig zoeken op het flimpje met zijn hoofd (vanwege mijn niet helemaal meezitten) en
sprinklers buiten waren net aangegaan en blijkbaar hoogst interessant, wat ik wel top vond was dat hij gewoon door bleef lopen,
ken tijden.... dan was ik niet aan die kant van de bak terecht gekomen _O- (dus er zit vooruitgang in).

Wat je hier ook heel goed kunt zien is het tact verlies wat we nog hebben hier en daar, door mijn onbalans,
gerommel en omdat hij nog niet zo dravend door de bocht kan, het verbeterd wel elke keer.

Plaats dit nu om hopelijk volgende week filmpje van minder in de weg zittende ruiter te kunnen plaatsen,
óm te laten zien wat het effect is van een ruiter die wel of niet mee kan zitten.

Overigens ben ik wel heel blij met Toobs zijn vooruitgang, al moet hij meer gaan dragen en ook leren klein te kunnen lopen in dezelfde cadans en achter moet het actiever. Tevens moet het opener van voren, niet langer, hij is nu vaak ook nog te lang, moet meer aansluiten.
En ook als ik foutjes maak, blijft hij steeds fijner doorlopen.

We hebben nog lange lange lange weg te gaan, maar er is een minibeginnetje.
En geloof me ik heb vandaag BLIJ gereden!
Heerlijk er weer op te zitten en zooooo braaf na een week <3 <3

Straks met hoogst irritant muziekje, maar als je snel bent kun je nog zonder muziekje kijken :+ .

Bertie, wat lees ik nou....
Heel veel sterkte..
Om je hart onder de riem te steken, ken iemand die had laatst ongemerkt hetzelfde (was zelfs een medicus),
kwam bij huisarts voor iets totaal anders, die mat bloeddruk (omdat die vond dat dat moest),
dat werd meteen IC....
Echter die is met medicatie heel snel weer ingesteld en doet het nu weer super.
Hoop dus dat het voor jou en je man iets soortgelijks is.

Logisch dat je daar mee bezig bent, familie is het belangrijkste wat je hebt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:49

pien_2010 schreef:
bertie schreef:
Oh ..
ik geloof toch echt dat jullie hier iets gemist hebben..
Vergis je niet!

De streepjes hier op Bokt zijn écht leerzaam. Saai misschien maar toch :):)
Omdat we hier op Bokt nu eenmaal niet de levende wereld aan ons voorbij zien trekken.

Die V-tjes, dat is nou JUIST wat we in het echt WEL zien! En waar we op beoordelen, als jurylid. :j
Hier op Bokt zijn het gekleurde streepjes. -O-
Maar in het ECHT, dan gaat het niet om gekleurde streepjes maar om de ECHTE V's! :):)

Hoe kijk ik dan naar de foto’s is een vraag die onder de opmerking van Bertie ligt? Althans zo pak ik haar opmerking op. Tevens kom ik met mijn verhaal terug op een vraag in deel 3 gesteld : “kan iemand me helpen hoe hoor ik te kijken naar foto’s c.q filmpjes?”. Wellicht een handreiking.

Eerst kijk ik altijd naar de bespiering van het paard. Dat zegt namelijk al heel veel van hoe een paard opgeleid wordt c.q. gereden. Wat veelal te zien is (bijna altijd) dat de voorkant goed bespierd is en dat de achterhand vaak een klein iel kontje laat zien. Dat ziende weet ik al paard wordt fout opgeleid en van voor naar achteren gereden. Als achterhand bespiering, rug enz. klopt weet ik paard wordt goed opgeleid. Voor mij is dat heel belangrijk want zeker bij foto’s betreft het altijd een moment opname.
B.v ik heb een keer mijn verbazing uitgesproken over een paard bij HAW dat goede bespiering had maar verschrikkelijk in de krul werd gereden. Kon ik niet plaatsen dat filmpje gezien de correcte bespiering. Toen schreef het meisje terug dat paard net gekocht was en klassiek opgeleid was. Ze reed het paard net een week. Vandaar dus de correcte bespiering dat toch samen ging met fout rijden van de amazone.

Vervolgens kijk ik of paard correct in de hand gesteld is, van achter naar voor wordt gereden. Nu ja dat is vaak vrij gemakkelijk te zien aan hoofdhouding, wel of geen valse knik, gespannenheid in de rug, beenzetting. Dan is ook altijd gemakkelijk te zien hoe de houding van de amazone is evenals gespannenheid of ontspannen zijn van armen, bovenarmen schouders enz. van de amazone. Tevens hoe is haar zit en beenlegging. Dat zegt al heel veel over het wel of niet correct gebruiken van de halve ophouding.

Vervolgens of het paard aan één stuk is want vaak kun je het paard als het ware in twee of drie stukjes knippen. Dat is dus niet goed want brug staat dan open (lees halve ophouding hulpen kunnen niet door komen van achter naar voren en dan weer getransporteerd worden naar achteren).

Tja dat de meeste paarden niet in de hand gesteld zijn volgens mij, op de voorhand lopen en niet in evenwicht zijn dat mag duidelijk zijn. Vandaar ook dit topic om ons te helpen want blijkbaar is het nog niet zo eenvoudig om een paard correct op te leiden.

Als ik heel eerlijk ben kom ik vaak al niet zo ver op BOKT in de beoordeling en haak ik al af bij de gespierdheid van het paard en de houding van het dier en of amazone. Dit geldt ook voor mijn eigen foto's en filmpjes (ik heb er te weinig) die ik amper verdragen kan ook al is de vooruit gang zeer goed te zien, door mijn kritische blik ben ik toch altijd teleurgesteld. Het kan en moet beter en als ik zelf enigszins tevreden ben dan zet mijn instructrice mij wel met haar mail weer met beiden voeten op de grond :(:) .

Daarnaast is nog waar te nemen hoe de staart van het paard gedragen wordt. Tevens of het paard wel of niet scheef is. Omdat alle paarden van natura scheef zijn en recht gericht moeten worden vind ik dat zelf dus eerder normaal als abnormaal dat een paard scheef is. Alleen de mate waarin daarin is nog al eens verschil te zien. De piaffe is een oefening waar het paard recht bij hoort te zijn anders kan deze niet correct uitgevoerd worden.

Vanaf M niveau kijk ik ook naar de gedragenheid c.q. verzameling van het paard waarin zichtbaar is dat verzameling, relatieve oprichting ( = correct gereden) in plaats van absolute oprichting (= afgedwongen) te weinig zichtbaar is tot en met het allerhoogste niveau. Dat is jammer want daardoor blijven we maar met foute voorbeelden op ons netvlies paarden filmpjes en foto’s beoordelen en dat maakt het juiste beoordelen zo moeilijk. Het meeste materiaal is niet goed helaas (schrijf ik dit met zeer veel spijt).

Als het niveau hoog is dan kijk ik ook vaak naar die voor benen die vaak zo idioot ver naar voren worden geslagen in uitgestrekte draf. Komen achterbenen ook mee of blijven die ergens achter hangen. Dat laatste is een signaal dat paard niet correct is opgeleid en wordt gereden. Komen achterbenen mee dan word ik daar heel erg blij van. Ik zie dus liever voorbenen die niet zo ver uitgeslagen worden waarbij de achterbenen wel mee komen als andersom. Dat is namelijk correct opgeleid.

Bij piaffe uitvoering in de grand prix kijk ik of paard echt gaat zitten of een beetje huppelt op de plaats. Het eerste “de hackenbiegung” die aanwezig hoort te zijn en dit uiteraard naar gelang leeftijd van het paard is correct het tweede is een kunstje.

Om mezelf scherp te houden op het goede, kijk ik dus regelmatig filmpjes van amazones die wel correct rijden in mijn ogen. Hun namen zijn al gepasseerd en verschillende filmpjes heb ik hier dan ook geplaatst.

Ik hoop komend jaar nog eens twee filmpjes te kunnen plaatsen van mijn vriendin op mijn paard (vindt ze goed). Een filmpje heb ik al waarin een correct getraind jong paard te zien is als het gaat om de bespiering maar die teveel uit elkaar valt (brug staat open). Mijn vriendin was daar nog niet zo ver om paard correct te rijden. Zodra ik een filmpje heb van haar waarin duidelijk te zien is dat paard wel correct in de hand gesteld is plaats ik beiden filmpjes zodat we kunnen leren van zoek de verschillen. Maar heb zelf geen camera en ben dus afhankelijk van anderen. In de zomer komt ze weer hier en haar partner heeft camera dus dan gaan we weer aan de slag en hoop ik goed materiaal van haar te hebben voor dit topic.

Wat ik nog wil toevoegen en wat jullie ook wel weten is. Zelf rijd ik maar L – M niveau maar dat neemt niet weg dat ik graag leer van mijn voorbeelden en vind dat ik kritisch kan en mag kijken ook al ben ik zelf ook geen hoogvlieger. Dus zowel over mezelf als over anderen ben ik niet gauw tevreden. Als ik schrijf dat vind ik niet verkeerd dan is dat een heel groot compliment. :+

Het is niet zo dat ik een voor een alles afga. Meestal is het zo dat ik in één oog opslag zie wat wel of niet correct is en dan bewust ga kijken.

Morgen rijden wij weer naar NL dus komende dagen zal ik niet actief zijn op BOKT want we rijden er twee dagen op en in NL is er altijd de eerste dagen veel te doen en mensen te zien.

Hoi!
een kort antwoord op jou weer ongelofelijk uitgebreide en onderbouwde bijdrage! (maw: PETJE AF!)
Jij kijkt heel erg naar de bespiering van een paard. WOW! Dat doe ik ook!
Vaak laat ik voordat er gereden wordt het zadel van het paard afhalen om te kijken naar het PAARD. Is het harmonisch ontwikkeld. Ja? Waar zie je dat aan?
Nee? Waar blijkt dat uit, en wat kan het je vertellen?
In beide gevallen kun je al vertellen HOE een paard gereden is.
Daar heb je geen zadel of ruiter voor nodig. De spierontwikkeling vertelt haar eigen verhaal!
Wat fijn dat jij dat ook ziet! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:01

Sjolvir schreef:
Lees nog mee, vraagje.

Wat vinden jullie van de oefening überstreichen?
Korte uitleg, je handen richting de manenkam iets naar voren steken,
paard moet in zelfde takt doorgaan en eigenlijk in dezelfde houding, neusje mag er wel iets meer uit.
Idee is dat paard zijn zelfhouding daarin toont, schijnt in Duitste dressuur proeven een gevraagde oefening te zijn?
Zat te denken in hoeverre komt dat overeen met ons idee dat paard de hand wil volgen?
Naar mijn idee kan het, want als je dat doet wat bij übersteichen wordt beschreven,
vraag je paard niet om de hand te volgen zoals bv bij halsstrekken dus zou hij inderdaad moeten blijven lopen zoals hij al deed.

Zoek nog passend beeldmateriaal, wat ik tot nu toe vond was niet hoopgevend, qua opname technique, maar ook qua rijden.
Dus als iemand goede foto of filmpje weet?

Deze dan maar even voor het idee.
http://www.youtube.com/watch?v=fH5_-pO1e-c

Ik heb me dat ook vaak afgevraagd.
En toch ken ik het verschijnsel wel, en ook het verschil.
Het is lastig uit te leggen. Ik denk dat het vooral met de zit te maken heeft.
De zit, die ervoor zorgt dat een paard op het achterbeen blijft, in evenwicht.
Ik ken het verschil wel, maar kan het niet goed uitleggen. Het lijkt ook zo tegenstrijdig.
Ik laat het daar nu even bij. Vergeef me.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:06

Heel veel beterschap gewenst voor je man Bertie :(:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:08

Fry schreef:
Er zitten inderdaad wat foutjes in mijn stukje komt door het even haastig opschrijven maar ben te laat om het aan te passen.

Als er 'wat foutjes' zitten in zo'n stukje, dan wacht ik met héél veel spanning op je volgende 'stukje'! *\%/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:13

Joolien schreef:
Rochlie_ schreef:
Ik kruip even uit de meeleesmodus met een vraagje:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen stuwen en dragen?
Ik weet dat het te maken heeft met verzameling (pas wanneer je paard verzameld loopt, krijg je een dragend achterbeen,toch?) maar het fijne weet ik er niet van. :o
En ik weet ook niet hoe je dat dan kan zien op een foto. Iemand tips?

Stuwen is voorwaarts, dragen is opwaarts.

Hélemaal Joolien!
Kort, krachtig, to-the-point.
Knap hoor! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:19

Sammy_xxs schreef:
[]

Hihi ja inderdaad, wil graag ook rijtechnisch commentaar hebben waar ik wat van kan opsteken :D
NOrmaal gesproken als je slecht of echt niet goed rijd, word je van alle kanten aangevallen, dus ik denk dat het opzich wel meevalt bij mij :+

Ja het paard is inderdaad vrij groot, en ik ben klein 1.61 maar hihi, maar het klopt dat ik wel een beetje in een stoelzit zit ook, heb mn beugels ook wat korter als normaal, als ik ze langer doe verlies ik constant mn beugels. ( iets om aan te werken )
Ik denk zelf dat hij ook gewoon erg veel energie heeft wat hij niet kwijt kan, hij komt ook niet buiten ( enkel met rijden of longeren ) en krijgt best veel krachtvoer.
Maar daar kan ik niks aan veranderen, wil best met hem meer gaan doen ( losgooien, buiten wandelen om te grazen enzo ) maar zn eigenaresse vind dat eng, omdat ze bang is dat hij uit de paddock springt of buiten ervan door gaat.

En inderdaad ik vier daar mn teugels, maar strekt zn hals niet, en het klopt ook dat hij dat moeilijk doet. Alleen in stap gaat hij wat lager, maar in draf is dat erg moeilijk.
Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan aanpakken? Dat hij wat meer onspant en wat losser in het lijf word? Met dubbele lijnen longeren zat ik ook aan te denken, om eerst zo te werken en daarna het rijden. Stemcommando's tijdens longeren kent hij ook nog niet zo goed namelijk.

Agossie.... hij mag dus eigenlijk nooit gewoon echt paard zijn.. |(
Eens lekker uit de band springen, vriendjes pesten, lekker in het zand rollen...bokkesprongen maken.
Dan ging ik ook dribbelen.... :\

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:28

Jeetje Bertie! Heel veel sterkte en beterschap voor jullie! :(:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:29

Madeira_ schreef:
Hier ook een stille meelezer.. ik vind dit topic zo interessant!

Ik zelf ben zeer slechtziend, rij puur op gevoel en heb 1x per week les. We hebben bijvoorbeeld ook spiegels hangen in de bak maar daar heb ik niets aan haha..

Van mijn les leer ik veel dingen op gevoel, maar nu zie ik ook door plaatjes hoe het er nou uit ziet. En wat kunnen jullie goed uitleggen! Ga gauw verder lezen :D

Wie weet durf ik ook ooit een foto te plaatsen.

Jaren geleden hadden we hier in het noorden ook iemand die zeer slechtziend was. Haar vader plaatste witte borden waar de 'letters' waren.
De eerste keer dat ik haar jureerde moest ik me echt even realiseren dat ik het gereden zijn moest beoordelen, en haar handicap niet moest laten meewegen.
Dat was lastig, want toen ze heel hoog scoorde moest ik echt bij mezelf te rade gaan of dat terecht was.
Gelukkig scoorde ze door de jaren heen altijd hoog. Heeft zelfs M gesprongen, ik weet niet hoe ze het deed.
Het was iemand met enórm ruitergevoel. :):)
Ik ben het zicht op haar door de jaren wat kwijtgeraakt.
teruggevonden via linkedin, geen idee of ze nog wat met paarden doet

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:30

Tsja, weiland en paddock is niet ieders ideaal.
Mijn enige eis, is dat mn paard zoveel mogelijk buiten kan komen, het zij weiland of paddock met bijvoeren. en een stalletje snachts is ook fijn.

ik vond nog een fotootje van mei 2011,
Hier waren we totaaaaal niet bezig met hoofd, hoogstens een beetje contact opzoeken,
en ik vind hem hier veeeel fijner lopen dan mn rijfoto's van januari

Ik wilde hem toch even delen.
Afbeelding

Bij ons op stal een aantal jaar geleden was een blind meisje, hoe gek haar paarden ook deden, ze wist precies waar ze was in de bak.
Zo knap!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:36

_Marinke_ schreef:
Nee je hoeft je absoluut niet te schamen als je het niet helemaal begrijpt! Het is allemaal ook super moeilijk en ingewikkeld en ze zeggen niet voor niets dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent. Absoluut niet schamen om vragen te stellen aan je instructrice, dat is juist heel goed!

Prachtig commentaar! <3
Het is ZO belangrijk dat mensen begrijpen dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Schaamte beperkt. Dat moeten mensen zichzelf vooral NIET aandoen!
Rijden IS niet eenvoudig.Ook instructrices weten vaak geen antwoord. JUIST het stellen van vragen HELPT mensen om na te gaan denken. Ook .. eh .. ZELFS instructrices. :')

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:41

Ik heb altijd fijn gereden, niet wetend waar ik mee bezig was. nu rij ik dressuur, en ik !@#$% mezelf dat ik het niet kan (nog niet) het is echt moeilijk,.
Ik vond het altijd saai, maar dressuur is alles behalve saai. pff wat zit daar veel diepgang in

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:47

_Marinke_ schreef:
Ik heb ooit van Bertie een keer een filmpje gekregen, ging over de opleiding van een jong paard v.a. het zadelmak maken tot een goed gaand rijpaard eigenlijk. Het hele skala kwam aan bod, wat mij vooral opviel was dat ze eigenlijk zodra er een stuur, gas, rem opzit ze al beginnen aan het skala.

Eh .. het stuur, gas, rem .. dat BEHOORT al bij het skala.
Ik weet wel welk 'filmpje' je bedoelt, het filmpje was wel iets meer dan een filmpje.
Het begon zelfs al eerder. Die stomme halsklopjes. Zélfs dat behoorde al tot het skala.
Mét die 'stomme' halsklopjes leerden ze de paarden dat een klopje een beloning is. Een skala 'begint' niet ergens vanaf eh '14 april', of zo.
Het skala begint vanaf dag 1. Met stomme halsklopjes. Het longeren.
Stuur, gas, rem: het IS al SKALA.
In een heel vroeg stadium.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:48

als je die nog kunt vinden bertie, ben ik wel benieuwd!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:55

Sjolvir schreef:
Sammy_xxs schreef:
[]

Agossie.... hij mag dus eigenlijk nooit gewoon echt paard zijn.. |(
Eens lekker uit de band springen, vriendjes pesten, lekker in het zand rollen...bokkesprongen maken.
Dan ging ik ook dribbelen.... :\

Ja inderdaad erg sneu, ik denk ong 1x in de week word hij wel losgegooid in de binnenbak, dan kan hij ff gek doen.
Ik ga nu wel elke keer met hem naar buiten in de paddock met een longeerlijn, dan maar zo, kan hij wel iig lekker ff in t zand rollen enzo...
Vriendjes heeft tie niet :(

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:00

Bijgelezen t/m pagina 61.
Morgen maar weer verder, als het lukt met alle gedoe hier thuis.
Dank jullie wel voor de goede wensen!
Slaap goed!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:09

@Bertie, Heel erg veel sterkte en welterusten.

@sammy... ik vind het lastig om wat te zeggen over wat je zou moeten veranderen... aangezien het niet jouw paard is en je dus gewoon te weinig zeggenschap hebt over hoe je met dit paard moet omgaan en rijden. Ik heb een eigen paard en als ik een bijrijder had en die verplicht X te doen... omdat ik vind dat dat belangrijk is voor mijn paard... dan wil ik gewoon dat die X doet... en als die gaat afvragen of X wel de juiste manier is ... dan kan degene een ander bijrijpaard zoeken.

@Sjolvir... je bent wel erg streng voor jezelf... je mag wel iets positiever naar jezelf kijken. Ik vind je benen helemaal niet zo storend als jij ze kennelijk wel vind... ik heb wel het idee dat je iets achterover helt met je bovenlichaam maar dat kan vertekenen door je bodyprotector. (mocht het wel beetje zo zijn... probeer je buikspieren beetje aan te trekken, dus je navel iets richting je ruggegraat trekken.... maar aangezien je ook door je rug bent gegaan zal dat allemaal wel niet zo lekker zijn als nodig is)
Ik zie op het filmpje trouwens dat je erg in zelfde tempo blijft ... zou met je met meer tempowisselingen het dragen, actiever en kleiner lopen niet beter/makkelijker kunnen trainen?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:40

@bertie sterkte!

@slolvir toobs is knap! Vind je benen ook niet heel storend, zoals je zelf al zei mag het actiever etc. Maar ik vind hem wel lekker lopen hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:42

bertie schreef:
_Marinke_ schreef:
Ik heb ooit van Bertie een keer een filmpje gekregen, ging over de opleiding van een jong paard v.a. het zadelmak maken tot een goed gaand rijpaard eigenlijk. Het hele skala kwam aan bod, wat mij vooral opviel was dat ze eigenlijk zodra er een stuur, gas, rem opzit ze al beginnen aan het skala.

Eh .. het stuur, gas, rem .. dat BEHOORT al bij het skala.
Ik weet wel welk 'filmpje' je bedoelt, het filmpje was wel iets meer dan een filmpje.
Het begon zelfs al eerder. Die stomme halsklopjes. Zélfs dat behoorde al tot het skala.
Mét die 'stomme' halsklopjes leerden ze de paarden dat een klopje een beloning is. Een skala 'begint' niet ergens vanaf eh '14 april', of zo.
Het skala begint vanaf dag 1. Met stomme halsklopjes. Het longeren.
Stuur, gas, rem: het IS al SKALA.
In een heel vroeg stadium.

Ik snap wat je bedoelt, vond het alleen lastig uit te leggen. Immers begint alles al op de grond... Maar het punt wanneer je echt ermee aan het werk gaat en het punt wat de meesten onder het skala verstaan is vaak nadat ze zo goed als ruitermak zijn. Maar ik moet je helemaal gelijk geven, bij mij op het werk begint het v.a. het moment dat ze van de trailer komen en ze op stal komen.

Ik kan er een heel betoog over schrijven hoe ik dat mee maak en zie en hoe we die paarden uiteindelijk onder het zadel beleren waarna hun eigenaar, bijrijder, what ever het van ons over neemt. Of een enkeling die daar op stal hoort en dus blijft.. Zo zie ik nog regelmatig het paardje bij mijn baas onder het zadel waarmee ik dik 2 jaar terug alweer mee begonnen ben. Dat was de eerste die ik daar inreed, leuk dat ik haar hele opleiding kan volgen.

Er staat er nu ook 1, of eigenlijk 2 die niet van iemand anders zijn maar die laatste heb ik zelf niet heel veel mee (niet echt die 'klik' zegma). Tis een super goed paard, maar gewoon niet 'mijn type' eigenlijk. :) De andere, gaan we als het goed is binnenkort mee beginnen. Super leuke merrie, heeft nu wel wat vetjes te veel nog (tja lekker op het land en niks te kort komen.. :+ ) maar het is een leuk ding, in mijn ogen een goede bouw, zitten mooie gangen op, tis een vrolijke merrie en lekker 'open' en 'fris' zegma. Echt nog paard en dat mogen ze ten alle teiden ook bij ons blijven, met respect naar het paard toe met de dieren werken staat bij ons hoog in het vaandel.

Als jullie het leuk en interessant vinden kan ik misschien wel een beetje hier in dit topic bij houden hoe ze het doet ohz? Waar we tegen aan lopen etc. Het is alleen wel heel jammer dat ik geen beeldmateriaal kan laten zien aangezien het mijn eigen paard niet is (en het er ook nagenoeg nooit van komt dat er iemand in de buurt is die met een camera / foto toestel om kan gaan). Ik noem ook geen namen of afstamming e.d., evt. Heel misschien als er ooit een keer beeldmateriaal is zou ik dat naar sommigen via pb kunnen sturen.

Maar het kan misschien ook al interessant zijn om te lezen hoe een volledig blanco paard reageerd, waar je tegen aan kan lopen, hoe ik/wij dingen aanpakken en nouja wat ik vooral zo leuk vind is dat het echt nog puur paard is en je het direct al v.a. het eerste moment goed kan doen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:49

Maar jij begon ook al met de opleiding van je paard voordat je erop ging(oke, niet jouw paard, maar voor het makkelijkere praten noem ik hem wel zo).
Heb zelf een nu twentertje (staat aan andere kant van NL in semi natuurgebied met hek erom te kleuteren), maar ook die is vanaf dat ze geboren is eigenlijk al in opleiding, hoe simpel soms ook,
gewoon om het voor later makkelijker te maken.

Het zou wel leuk zijn als je het helemaal omschrijft, maar wel jammer dat je dan geen beeldmateriaal hebt om het te verduidelijken.