Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Ansie schreef:.Het gevaar van die hulpmiddelen is dat de paarden misschien wel omlaag lopen maar totaal niet in de juiste buiging, vaak zelfs contrastelling
Vraag: '
kun jij mij het verschil tussen stelling en buiging uitleggen?
en snap je de denkfout die je hier maakt?
Ansie schreef:.Het gevaar van die hulpmiddelen is dat de paarden misschien wel omlaag lopen maar totaal niet in de juiste buiging, vaak zelfs contrastelling
horseyfries schreef:Yamcha schreef:
Vraag: '
kun jij mij het verschil tussen stelling en buiging uitleggen?
en snap je de denkfout die je hier maakt?
Ik zie hem niet zo? Als een paard contrastelling heeft lijkt het me niet dat hij wel in de juiste buiging kan lopen, die is er dan sowieso ook niet?
Yamcha schreef:kan prima.
stelling is alleen een lichte buiging in de hals, van nek tot schoft. Buiging is de buiging in de rest van het lijf, je kunt best een volte rechtsom rijden met correcte buiging en linkerstelling, anders ben je zijgangen aan het oefenen, als je schouders en heupen zo kan plaatsen dat de achterbenen in het spoor van de voorbenen komen, heb je de correcte buiging, of je nu contrastelling hebt of niet.
vur schreef:Tja, ik kan het niet laten even te reageren op de piaffe van Damon Hill. Het is zo dat dit in mijn ogen zijn zwakke punt is. Het is ook al wel eens voorgekomen dat ie daarin staakte omdat hij blokkeerde in zijn lijf. Een tijd hierna zag je Helen dan ook wat voorwaartser rijden in de piaffe en hem ook wat ronder in de aanleuning rijden. Dus inderdaad, zoals Horseyfries zegt, zal ze het moeten doen met de sterkten en zwakten van het paard. Bovendien is het bij veel langer gelijnde paarden van tegenwoordig zo, dat ze niet zo'n silouette kunnen krijgen als een PRE in de piaffe. Dus wat mij betreft moet je die twee niet met elkaar vergelijken. Als de lang gelijnde paarden zo gaan zitten, dan zie je dat ze het moeilijk krijgen in de piaffe, maar ook om naar de passage te komen. Daarom wordt volgens mij ook vaak het paard iets meer horizontaal gehouden in het frame, zodat hij de overgang naar de passage makkelijker kan maken. Ik heb het idee dat Damon Hill zo gereden is dat geprobeerd is om hem echt te laten zitten in het frame in de piaffe zoals dat door de klassieken is voorgeschreven. Misschien dat ie daardoor het niet zo makkelijk doet.
Je kunt niet zeggen dat ie niet klassiek gereden en getraind is, want dan heb je het mis wat mij betreft Nombrado. Echt heel mis. Ik denk dat je meer rekening moet houden met de bouw van het paard en zijn mogelijkheden en daarop het paard beoordelen. En niet alles vergelijken met het plaatje van een PRE in een goede piaffe.
Ansie schreef:Nog 1 vraag; wordt contrastelling soms juist gebruikt om het paard rechter te maken? Dus een paard wat op de buitenschouder valt juist in contrastelling zetten om te voorkomen dat het paard op de buitenschouder valt.
pien_2010 schreef:HF wat een mooi fimpje heb je geplaatst van Anabel Balkenhof met Dablino. De amazone mag terecht trots zijn op haarzelf en haar 10 jaar oude paard. Ik vind het zeer correct (klassiek) gereden en kijk er graag naar. Je ziet dat de combinatie nog meer kan gaan "zitten" in de piaff en dat ook de pirouette nog wat ruim is wat ook komt m.i dat hij nog meer kan gaan zitten. Als je dit al met een 10 jarige kan vind ik het echt chapeau! Ik ben het eens met het commentaar dat de amazone nog iets zekerder mag worden en rijden.
Ik vind het mooi dat je ziet met strekken dat niet alleen de voorbenen strekken maar dat achteren zo mooi mee gaat. In de traversale zie je uitvoeringsfoutje. Maar met heel veel plezier gekeken naar dit filmpje dat ik nog niet kende. Blijkbaar is "het" dus toch niet verdwenen. Ik vind de amazone erg mooi zitten en je ziet hoe mooi ze van achteren naar voren rijdt met paard fijn in de aanleuning.
Bedankt voor het plaatsen, HF! Later ga ik kijken naar jouw filmpje van Klimke. Moet nu even weer van internet af. Wat vind je zelf van dit filmpje?
Ailill schreef:Ansie schreef:Nog 1 vraag; wordt contrastelling soms juist gebruikt om het paard rechter te maken? Dus een paard wat op de buitenschouder valt juist in contrastelling zetten om te voorkomen dat het paard op de buitenschouder valt.
Ik denk niet zozeer om het paard rechter te maken, wel om 'schade' uit het verleden te herstellen. Denk dat het niet juist is om te veel te gaan trainen/recht-richten vanuit de contrapositie, uitzonderingen daar gelaten.
horseyfries schreef:Ik gooi deze er nog maar een keer in:
http://www.youtube.com/watch?v=oedtCjCJFpk
Wat vinden jullie hier van? Het lijkt me duidelijk dat dit paard klassiek getraind is. Toch vertoond hij een heleboel van de fouten die "de moderne dressuur" hier door sommigen verweten wordt.
Ansie schreef:Nog 1 vraag; wordt contrastelling soms juist gebruikt om het paard rechter te maken? Dus een paard wat op de buitenschouder valt juist in contrastelling zetten om te voorkomen dat het paard op de buitenschouder valt.
horseyfries schreef:Het was wel moeilijk om dit moment te vinden zeker?![]()
Als ik het stap per stap afspeel zie ik dit beeld zelden Nombrado. Zo zie je maar dat stills iemand kunnen maken of breken. Van Damon Hill zet je de slechtste still neer die je maar kan vinden, en van dit paard de allerbeste (waarbij het eigenlijk nog helemaal niet goed is, laten we wel wezen, waar zie je aanspanning van de bovenlijn, zakken van de achterhand, draagkracht en buiging in de gewrichten??).